26 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

26 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

— mak, ve sskiden — mlllet — gilini költür ve bil v;. IHılı bizzat — hayatıdır. Mi Sarta 2 Alman Milletine Fihte'nin 35 Eğer fikir, düşünenlu fikri olmayıp, sadece yabancı bir bayatın fikri ise, ba nasıl bir vazuh ve kat'iyet ile kavra nirsa — kavransın, — düşünenla hayat ve fikri değildir.. Bu son darama göre bizde (Na Bari fikir) ile (Reet fikir) ara: sında bir İmkân ve . hürriyet uçarama vardır ki biz dolda: ramayız. Bu süretle (Nazari fikir), sadece — bir imkân ha Hnde, - Bizi geyri muayyen hiç bir geye tebar etmekslzin - bizlem bartelmizde kalır. . Fikir kendiliğinden, (Ben) mizi doğrudan doğruya yaka layıp temessül ettiği zeman, dürüm tamamen başkadır : O zaman bizim zekâmızı İicbar eder. Bu hükimiyet kendi kendine — birdenbire — tecssün ederek kendi tasavvaruna göre bizi teşkil eder. — Vakta ki fikir, yaşayan bir dilde elve Tİşll bir derecede derinlik ve kuvvet kazanınca ; fikrin bu bayet veren nüfoz ve tesiri müstesna bir sürette küvvet. Hdir. Ba sonancada —kelime, doğ radan doğraya cavlıdır : — Ha- yatı temsll eder. Hayat üzerine tesir İle onu dört çevresinden serar. Bo kellmeye sabip olan; tpkı bir adam İle kerşi kar pıya İmiş gibi, doğrudan doğ rüyu münasebettedir. Ölmüş bir dilin kelimesi ite, doğcudun — doğruya — değli, bilvasıta tesir eder. İlk önce bu dilin hayatına nüfaz etmek, İşaretleri kabul edilen bu 8l müş milletin taribini — hatırla- Dasıl düşünüyorsa —öyle — düşünmek lüzımgelir. Bu halde bislm fikrimizin, çok küyvetli bic fasliyet İle olgunlaşmış — olması — lâzımdır. Ancak — böylelikle, pek geniş olan tarih sahasını — dolaşırken çabucak yorulmayız : Çok bü yük bir düşünme iradesine malik olmak İcabeder. Yaşayan — bir dilde, —eğer canlı bir. sorette (Düşünül. mezse), 0 zaman düşünecek yerde - Tıpki öri oğullarının kovan baricinde dolaşması gibi fikir serseriyane dolaşıyor de. mektir. Fakat dil ölmüş İse, bunun temle ettiği mefhumları itinalı bir öurette düşünmek ve laki şaf ettirmek maksadile o dili fasun, bundan ne elde edebilir ? - Ancak ölü — Tikirler değil mt ? — Henüz makıs bir sarette vazıh — olan ölü bir dil, (Düşünmek) “için kavvetli bir. mobildir ve — İyl metlceler — verebilir. Fakat blr. kerre Tekeletleşti mi oo malik olan — millet, bütün teşebbüsnü kay — beder. Ve filozofisl de Jüyzat “ kitabındaki kelimeleri izah et — mekten ibaret kalır. O zaman, X bu, beca, Alman olmıyan zih — biyette bir adamın dediği gibi; dilin (Mutakritik) | olur. Niha yet böyle bir millet ; mürellik — Özerine olan komik — bir şitci, en yüksek felsefi bir eser sanır, Bü süretle bir anadilde sa düşün me, yalnız heyat üzerine tesir eden bir şey olmayıp, müte Ve fekkir, dimağıhda tae bo dil, sabitleşip | Hitabeleri Çeviren: savvor eltiği hayatı 1enlize etmeğe zarurl — olarak - uğraşır. Filhakikae madam ki bu düşün bayatın kendisidir. Buuna malik olan lasan, bundan bir haz duyar. Ve kendini canlan- dıiran, — aydınlatan, — kurtarsv kuyvetlala — dereceslal — anlar, Böyle sandete ulaşan — İosan, başkalarının da buna olaşma sını diler ve onları, kendine saadet veren pınara götürmeğe uğtar Düşünümü (Ecaebi) olan v san bambaşka olur : Bu düşü nüm, onu ne mes'ad eder, ne de meyus.. Sade boş zamanla- moı İşgal eder. Ve bunun baş: kalarını da mes'ud veya meyas edeceğine İnanmaz : Düşünüm, onlarda, boş zamanını doldur ma mümaretesi hükmündedir. IL — Hususi hayatta başla. mış olan bu düşünümü, ulasal hayata götürebilecek — vasıtalar arasındı, şilr, birinel derecede gelir, — Şilr, bir milletin fikle köültüründe mübhim ikinci un- surdor. — DİL İle düşünceslal Wade eden mütefekkir (Ki ba, abcak mahsus — hayallar ile, ve Hsanın tahayyöl kabiliyetl çer. çevesi genişletilerek yapılabilir), zaton bir şalr demektir. Yoksa, llk düşünümden — itibaren, dili kollmeleri kaybeder ve iİkinci- sinin bizzst fikirleri bile koy- bettirir. me, — Sonu var — Kısa Hiz- metlilerden gaü Di ei Son muayenelerini yaptırmayanlar Azkerlik şöbesinden: * Türkiye ve yabancı memle- ketlerde okumuş ve 938 senedl *00 yoklama zamanından tonra mezun olmuş askeri orta ebli. yetmameyi balz 21 yaşımı İk- mal eden kısa — hizmerlilerden son yoklamasını — yaplırmayan Baylar için 1 temmuz 936 da İzmir askerlik şübesinde kora- lacak olan sekerlik — meclisline Düfuz cüzdanı ve mekteb me- zünlyet vesikası ve diplomalarile müracastleri. Inhisarlar murakibi Necmiddin'in tertii Tahtsarlar İdaresi — matakibi Necmiddiş, umumi müdürlük müfettişliğine tayin edilmiştir. Necm!ddin; Irmir'de bulunduğu yıllar zarfında, vazifeşine mer- batiyeti, husasf sempatlsl ve Uyakatl ile kendisiol hem kendi dalre teşkilâtına, hem de mu- bite ve İzmir'e çok — sevdirmiş kıymetli. mütevazi bir. gençtir. İzmir'de birçok soyaal teşekkül. lerde de fasliyeti görülmüştür. İzmir'den oyrılması - kendisiol tanıyanları çok müteessir ede- cektir. Fakat terfil çok yerlin- dedir. Muvof fakiyetler dileriz. Postadan Şikâyet ediliyor.. Manlsanın Alibeyler köyün den aldığımız bir mektupta, posta mürsaselâtının — çok teeh hürle ve ayni zamanda İnti: zamnz bir halde devam etti. ginden — bahsolunuyor. — Alâka darların dikkat — nezarını cel- BI. Rahmi Balaban Dünkü Toplantıda, Bütcenin Heyeti Ummiyesi Ka- bul Edilmiştir. Finans Bakanı Bir Söylev Verdi. Ankara, 25 (Hasusi muhabirimlzden) — Kamutay bugün Abdalbalik Renda'nın başkanlığında toplanmış ve 1936 senesi bütcesini müzakere etmiştir. Maliye veklili Fuat Ağra'lı mühlm bir nu: tak söylemiş, birçok saylavlar söz almışlardır. Müzakere netlcesinde bütcenin bheyetİ umumlyesi kabul - edilmiştir. Bandan sonra maddeler üzerinde müzakerat başlamıştır. Bötcede, Milli müdafaa için ayrılan tahalsat memnuniyetle kor yılanmıştır. ee General Plâstras ve Gonatas Bir Dar- bei Hükümet Hazırlamışlar. Yunan Filosu Iki Güne Kadar Iyonien Adalarında Büyük Manevralara Başlıyacaktır. İstanbul, 20 (Hasusi) — Atloa'dan gelen haberlere göre, Yunan fltosu ikl göne kadar İyonlen adalarında manevralara başlıyacaktır. İstanbul, 25 (Hususi) — Atina'dan bildiriliyor : 1932 sinde İhtilâl relaliğini yapan General Plüstras'la âyan refsl Goönatas'ın bir darbelt bükümet hazırladıkları ve bunun meydana çıkarıldığı haber verilmektedir. ———f .. gö — — — — —— Istanbul-Ankara Tayyare Seferleri Başladı.. Hlk Tayyare Yolcu ve Eşya ile Istan- bul'a Gelmiş, Ankara'ya Dönmüştür| Istanbul, 25 (Oııl) — İstanbul Ankara tayyare seferlerine bu gön başlandı. Ankara'dan şehrimize gelen tayyare yolcu ve eşya getirdi. Seferler çok müntazam oldü. Tayyare büradan tekrar Ankara'ya döndü. Seyahat müddeti bir saat 55 dakikadır. İtâlya e Arnavudluk Arasında Bir Anlaşma. Italya Arnavutluğa b'uynk bir sermaye ko- yuyor, Draç limanını da yapacak. Roma, Z4 (AA) — Resmi Bundan başka İtalya hükü gözete 19,3 terihinde İtalya | metl Arnavatluğun — bütce açı: İle Arnavatlok arasında aktedi- | gini kapamak için 9 milyon len meali ve İktisadi mükaye- | ve geno beş yılda takeltle veril leler metnlol neşretmektedir. | mek üzere ayrıca toptan 10 Ticari mukavelede Arnavotla- | Pilyon altın frank tediye ede gan İtalyan mallarının mem | Sektir. lekete ithalinl teşvik edeceği | — Fazla olarak İtalya hükümetl tasrib olonmuştur. Draç llmanını modera bir şekle Afrağı İçin Aroavallukta sorma Meli / bakımdan — İtalya ile yeyi tedarik edecektir. Arna mün'aklt 1931 taribli muka vatlüuğan bu İlmanın İdarcel velenin hökmü mefsahtur. Yal | için vücuda getireceği — teşkildr nız İtalya hükümetl Arnavut İtalya'nın — tasvibine arzoluna Toğun esasen — girişmiş oldoga caktır. ve 1931 taribli İetikrez — şart- Nibayet İtalya, Arnavutlakta ları mucibince senede onar mil tütün İoblaarı — teşkili için de yonluk taksitlerle ödenmiş ba 3 mlilyon altın frank verecek- Tanması Tâzimgeleo — masrafları | tir. Bu Inblsar teşkilâtının baş ödemeyi taahhüt etmektedir. ben unsurları İtalyan nl? küır. Yaz Fiyatleri Husust 36, Balkon 25, Salon 20 Senenin en muhteşem iki büyük filmi birden 1-Kleopatra 2-KastaDiva MARTHA EGGERTEA Bugün — matinelerden — itibaren Elhamra Sinemasında Seanslara dikkat; 4 de Kleopatra 0,45 de Kaste Diva, 7,80 da Kasta Diva, 9.15 de Kleopatra Ingiliz Kaptanı Kumanda ettiği Vapuru kaçırdı.. İstanbal, 25 (Özel) — Dün gece Boner İeminde bir Tagiliz gemlel İlmanımızdan translt su retile geçmiştir.. Bu geminin sahipleri, kaptanı telgrafla az letmişler ve gemiyi İstanbul'da bırakmasını kendisine bildirmiş lerdi. Halbaki kaptan gemiyi kaçırmış ve Istanbul'da bırak. Mamıştır. Topanede Bir Cinayet Oldu.. Istanbal, 25 (Hususi) — Bu gün Topanede bir ciaayet ol muş, sabıkalı serserilerden Hi zır berber İlyas'ı bıçakla yara- hyarak öldürmüştür. B İS 'll Gunun Telyazı Haberıeıri Kamutay, Ulusal Müdafaamız İçin Ay- rılan Parayı Memnuniyetle Onayladı Dahiliye Vekili | Istanbul'a geldi *|İve Ankara'ya döndü. İstanbal, 25 ( Hususi ) — Dahiliye Vekili Şükrü Kayk bu ssbah şehrimize — gelmit ve akşam tekrer — Ankara'yt dönmüştür. Alman Avukat- ları Şehrimizde Istenbol, 26 ( Özel ) — 21 Alman avakatı bugün gezmek için şehrimize gelmişlerdir. Izmir Muhteliti Viyana takımı ile karşılaşacak İstanbal, 25 (Hasmai) — İz- mir "mabteliti 6 haziranda Vİ- yana'nın meşhur Fivst — takımi No karşılaşacaktır. Aynl gön İstaobul - Ankara mühtelitleri de oyalyacaklardır. Istanbul Gazetelerinin Makaleleri.. Istenbal, 25 (AA) — Ca: muriyetin baş sütununda, İm giliz slyasasın n ana çlizgileri etralfında yapılan değişikliklere devam edilmektedir. Karun'an — baş Sigortu şirketlerinin son vazi- yetleri bahse mevza — yapaltl Avm Uz, bü çirketler hakkın: da adli takibat yapılmasını istemektedir. Japon hükümeti Ordu ve donanma hak kındaki bütün neş- riyatı yasak etti Tokyo, 2Ö (Radyo) — Ja ponya donanmasile ordusu hak: kında kitaplarla mecaualarda ve gezetelerde biç bir şey yazılmaması emrolunmuştur. sütünvnde Rusya ve denizler Rusya Şarkta Donan- masını Azaltamaz! Çünkü Japonya Taahhüde Girme- mekte Ve Serbest Bulunmaktadır Moskova, 25 (Radyo) — Re deke İzvestiya gezetesinde yaz dığı bir. makalede, Löndra'da ceseyan eden İuglliz - Sovyet denviz. müzakerelerini mevzuu bah ederek diyor ki: “Büyük harp netlcesinde ee ki çarlık Rüsyası donanması bir haylı tahdid edilmişti. Sor yetler, kondilerini açıkça tehdit ” eden düşmanları karşısında do nsomannı yeblfen — yapmapa mecbur kalmıştır. Ancak Sovyet Rasya, Jaşa edilmekte — olan donanımı n tahdidi. için Ta giliz müz ; kereyo razı ol muştor. Fakat bu tahdid ve Londra müzakerelerinin İyi.bir netlce almasına İngiltere İle Almaoya arasında akdedilecek mukaveleye bağlıdır. İkinci mes'ele de, uzak Şark taki donanmadır. Sovyet domun- masımın en müblm kısmı, Rus- ya'nın uzuk Şark - denizlerinde tahaşşüd etmiştir. Sovyet Rusya Japonya İle deniz — #ilâhlarım NU szaltscek bir mushede ekdine hazırdır. Fakat Japonya bunt yanaşmamaktadır. Büu sebepledir. ki, Söryet Rusya, vzak Şark donanmesıt! ııhdlı ve bu donanma bakkında malümat — verilmesini — hetilzami edecek bir. manhedeye giremet: Uzak Şark'taki donanmamızıt! kuvvetlenmesine mani olunma: malıdır. Esmsen bunun Avropa'da dt bir. tesirl — görülemez. denizler ayrıdır. Sovyet Rusya> Dib bü şekilde bir * wmoahed* kabul etmemeslain — sebebi İse, Japon'ların — Vaşlogton muaht desini fesh ve Londra — deni$ konferansından çekilmesidir. Çünkü Jeponya bu — suretle hertürlü taahhütten kurtulmut ve temamen serbest kalmıştır- Habeş Çeteleri İstanbul, 20 (Özel) — Ro ma'dan gelen haberlere göre Ktalyan'lar, Habeş - çetelerinlü soygunculuğuna — mani ıılılk için tayyare İle T ge Çünkö — v m.-..17.. ..-—Cceorn