26 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

26 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TA SALI 26 TELEFON « MAYIS 1936 5s K miz günden gi Ankara, 25 (Tan) — Kamutay, bugün Abdülhalik Rendanın başkan lığmda toplanmış ve ruznamesinde olan 936 bltçesini görüşmeye başla" Muştar, Abdülhalik Renda, mali yılbaşma dört beş gün kaldığından bütçe gö- Tüşmeleri bitinceye kadar her gün Saat 14 de toplanılması teklif et - Miş ve teklif kabul olunmuştur. Re- 1s, bundan sonra sözü Finans Bakâ- nı Fuat Ağralıya vermiştir. Maliye Vekilinin nutku Maliye Vekili Fuad Ağralı bu mü- Basebetle bütçe heyeti umumiyesi Üzerinde izahat vererek demiştir kiz Bu bütçenin, tahliline girişme- den evvel, son ayını kapatmak Üzere bulunduğumuz 1935 bütçesi tatbika- & neticelerini hülâsatan arzetmek rim, Yüksek heyetinizce kabul ve tas- Ülik buyurulan 1935 senesi bütçesi EY nak YAR eelişmm Vi 3 . Bü bütğenin Eirdiği sırada zaruri ihtiyaçlar ara- Mhda bulunan tuz ve şeker gibi iki Mühim maddenin halkımızca ucuzca rik edilebilmesini temin maksa- dile iki kanun kabul buyurulmuş Bu kanunlar bütçe tahminatma Biren varidattan 7,5 milyon liralık tenzili icap ediyordu. Bu kanun- tatbiki neticesinde bu maddele- Tin istihlâk mikdarı yüzde 30 dere- “sinde bir tezayüt göstermek sure- tiyle bu tedbir vatandaşların ihti- Yaçlarını tatmin hususunda çok fay- l! ve meşkür netice vermekle be- Taber kısmen de bütçede bu vergi- lerden açılan boşlukları doldurmuş- # 180 milyon liralık tahsilât Bundan başka diğer vergi men- Dalarımızda da inkişaflar görülmüş- bk Bugün elimizde bulunan 11 ay- varidat hesaplarımıza göre 1035 senesinin 11 ayı zarfında 180 Milyon lira tahellât yapılmıştır. Ge- Sen senelere kıyasen son aylık tah- Mültrmez bu hesaba katılırsa 1935 esi biltçesini 200 milyon liralık tahsilât ile kapatmış olacağımızı kuvvetle ümit edebiliriz. Şu vaziyete Bre 195 milyon liralık varidat tah- yihimizden demin arzettiğim 75 er nisbetindeki tenzilât te- likten başka beş milyon li- İerecesinde bir varidat fazlasiyle bütçe hesaplarını kapatmış o- Bağır. Bu fazlam mühim bir kin epgetihlik mevzularındaki vergi- Rörünmekte olmasma göre hal- dağın Tefaha doğru gitmekte ol- da mheticelerini çıkarabiliriz. Bunu Biz uriyetin müspet mesaileri- Bayı nereleri olarak zevkle ve gük- kaydetmek isterim. Nİ bütçemiz N kdim ettiğimiz bütçenin tahlili: Vk, 1935 bütçesinin sekiz gi, arldat tahsilâtı olduğu sırada Ya edilen 1938 bütçesi 216 mil- 800 bin lira olarak varidat ve # 57 zEE, /. 4 göre evvelce yaptığımız » bay, erden bir kınmmda tenzilât Mak menbalara da ilâveler yap- Ka, Süretiyle tadilât yapılması, ke- rıhtım mübayaa taksitlerini müesseseler bütçele- LArkası 7 incide) tatbik © mevkiine | N EVİ Gazetecilik, Matbaacılık, Klişecilik 24318, 24319, 24310 TELGRAF « TAN, İstanbul İKİNCİ YIL — No, 305. URUŞ VAR SİYASAL GÜNDELİK GAZETE Hararetli müzakereler oldu ara aazak Yeni bütçemiz 212,764,000 lira üzerinden tevzin edildi Maliye vekili bütçenin tahlilini yaptı BR liralık bir varidat fazlası ile kapanmış olacaktır - Sanayii- inkişaf etmektedir - Bunun için 20 - 25 milyonluk bir İstikraz akdetmedik, belki bir döviz kredisi temin ettik - Borçların yarısı bizden mal mübayaa edilerek ödenecektir - Türk parası hiç bir paranın vesayeti altın- da değildir - Türk parası kendi başına en kuvvetli para olarak tanınmıştır, Yahya Galip Necaşinin seyahati dolayisiyle Emin Eskişehir Berç Türker Londrada İtalya aleyhine bir nümayiş yapılması muhtemel Londra, 25 (A.A.) — Havas Ajan sından: İngiltere hükümeti, Necaşi- nin yakmda İngiltereye vuku bula - cak ziyareti dolayısiyle müşkül bir vaziyette bulunmaktadır. Habeş İm paratoru, kendisine tevecciihkâr o - lanların kâffesini kendi davasına müzaheret ettirmeğe çalışmak tâsav vurundadır. Necaşi, siyasi faaliyette bulunmuıyacağına dair teminat ver - memiştir. Tahtı tekrar ele geçir - mek için bir propaganda mücadelesi yapacağı tahmin edilmektedir. İmpa rator, İtalyaya karşı tatbik edilmek te olan zecri tedbirlerin muhafaza edilmesi ve hattâ bunların şiddetlen dirilmesi davasını güdecektir. Lon - (Arkası 10 uncuda' Filistin hadiseleri İngiliz askerleriyle Arap polisleri | arasında çarpışmalar oldu Hayfada bir Yahudi vapurüna bomba atıldı Filistinde vaziyet günden güne gerginleşiyor Telavivden bir man Kudüs, 25 (Tan) — Filistinde ye- niden birçok hâdiseler çıkmıştır. Bu sabah Hayfada yerlilerle İngiliz as- kerleri ve yerli polisler arasmda kan Iı bir çarpışma olmuştur. İngiliz hü- kümeti, grev neticesinde çikan ka- rışıklıkları bastırmak için son dere- ce şiddetli tedbirler almıştır. Grevei- “ İlerin reisi Avukat Sıtkı Bey Dajani, bir sene müddetle Kudüsten çıkarı!- mıştır. Arap lideri Salih Abit ile di- ger birtakım rüesa da hapsolunmuş- lardır. İngiliz âli komiseri, Kudüs, Nab- lus ve Bebron'un Arap belediye rels zara: Sergi binası lerihi azlederek yerine Yahudi bele- diye reisleri tayin etmiştir. Hayfa limanınm Arap dok amelesi, grev ilân etmişlerdir. Nablusta Araplarla Yahudiler arasında çıkan bir arbede de iki Arap ölmüştür. Haber verildi. ğine göre kıyam belinde bulunan Araplar, Nasra yakininde bir kasa bada bazı evlerde araştırmalar ya - pan polisleri taşa tutmuşlardır. Po- lisler, silâh kullanmak mecburiyeti de kalmışlar ve neticede Araplardan birkaç kişi yaralanmıştır. Arap san- dalcılar, Hayfada bir Yahudi vapuru TArkası 10 uncuda) Kamutayda bütce konuşmaları başladı Okuyucularımızı 1000 Liraya Sigorta Ediyoruz Mussolini diyor ki : Avrupada HARP olmıyacak! Londra, 25 (Tan) — Mussolini bu gün bir Fransız gazetesine mülâkat vererek demiştir ki: “Avrupada harp olmıyacak ve İ- talya Milletler Cemiyetine müzahe- ret edecektir, lâkin Milletler Cemi - yeti de İtalyayı müşkül mevkide bi- rakmamalıdır.” İtalya, bugün İngiltere ile bütün Akdeniz devletleri ve diğer taraftan küçük itilâfla Fransa arasındaki müzakereleri dikkatle takip etmek - tedir. Bunun hakkında şimdilik bir mütalea zikredilmiyor. Fakat umu- miyetle netice olarak şu fikir ileri sürülüyor: İtalya © imparatorluğu müdafaa için her türlü tedbirleri almıştır. İtalya, Avrupada büyük devlet rolünü oynamaktan kat'iyyen fariğ olmamıştır. Onun için Brenner geçidi ihmal edilmemiştir. Burada İtalya mlhim miktarda kuvvet bu- lundurmaktadır. Pariste büyük bir nümayiş yaptılar Bir milyon eski muharibe karşı bir nutuk söyleyen Herriot Pars, 25 (A. A.) — Sosyalistler le komünistlerin 1871 komün ihtilâ- linin hatırasını yad için dün Pere - Lachalse mezarlığında “Federeler duvarı” nda yapmış oldukları mera- simin geçid alayı saat 14 de başla- miş ve akşama kadar devam etmiş - tir. Önünde ihtilâl hareketi reitleri- den birçoğunun kurşuna dizilmiş ol- duğu meşhur duvar, kırmızı bir ku- maşla örtülmüştü. İhtilâlci muhar. | rir Henri Barbusse'ün mezarı kırmı- | Zi çiçeklerin altında kalmıştı. Alayın en önünde “Komün müte- | Kâitleri” gidiyor ve bunların bay - raklarmı komün htilâline iştirak et- miş bulunan ve miktarları ender o- LArkası 10 uncuda) Adisababada İngiliz Elçisinin geri çekilmesini istediler Londra, 25 (Tan)) — Avam Ka- marasında bugün Edene şu sual 50- rulmuştur: — İtalyan hükümeti tarafmdan A disababadaki İngiliz sefirinin ve s6- farethaneyi müdafaa eden askeri | kuvvetlerinin geri çekilmesi için mü racaat yapılmış olması doğru mu? Eden cevaben demiştir ki: Bu mü- racatalar doğrudur ve hükümet bun ları nazarı dikkate alarak tetkik et- mekte olduğunu İtalyaya bildirmiş- tir, Eden Avam Kamarasında işçi Me- bus Hendersonun bır sualine cevap vererek demiştir ki: Hükümetin 16 mcı maddeye dai « TArkası 10 uncudal İstanbul - Ankara hava seferleri dün başladı Ankaradan şehrimize gelen ilk yolcu tayyaresi, bu mesafeyi | saat 40 dakikada katetti Dün bir saat otuz beş dakikada Ankaradan şehrimize gelen tayyareden yolcular çıkiyor İstanbul - Ankara tayyare servisi, | üç yolcu gelmiştir. Müteahhit Ham- dün başlamıştır. Ankaradan kalkan ilk tayyare, saat 11,40 da Yeşilköye gelmiş ve 15.30 da Yeşilköyden ha- valanan diğer bir tayyare de 17,10 da Ankaraya vâsıl olmuştur. İlk ge- len tayyare ile Ankaradan şehrimize ! MAKİNEDE di, İnhisarlar müfettişi Şadan ve İş Bankası memurlarından Berrindir. Tayyareyi pilot Tahir getirmiştir. Yolcular ve pilot seyahatin tamamen müsait şerait altında ve çok mükem- (Arkası 3 üncüde| Akdenizde mütekabil yardım anlaşması Atina, 25 (Tan) — Katimerini ga- zetesi, Yunanistan İngiltere tara - fından Milletler Cemiyeti çerçevesi dahilinde Türkiye ve İspanya ile birlikte yapılacak bir mütekabil yar dım paktına girmeğe davet edildiği- ni yazıyor. Ayni agzete bu murhe- denin Akdenizde vâki olacak bir te- cavüze karşı pakta dahil olacak dev letlerin mildafaasmı temin edeceğini ve şimdiden temellerinin kurulmuş olduğunu da ilâve etmektedir. 1000 liralık sigortamızı ive3 aylık Abonelere de teşmil ediyoruz Sigorta teşebbüsümüz okuyucularımız tarafın- dan büyük bir rağbet görmüştür. Bunlardan bir çokları senelik ve altı aylık abonenin daha az müddetli abonelere dirler. Okuyucularımız: getirmek için 1 haziran 3 aylık sigortalı abone de teşmilini istemekte- ın-busarzularını yerine 1936 dan itibaren 1 ve ihdasını kararlaştırdık. TAN 1000 liralık sigorta temininden dolayı okuyucularına hiç bir külfet tahmil et. medikten başka senelik sigortalı abone ücretinden de bir lira tenzil etmektedir. BURUNA Bu suretle okuyucularımız" “Tan” ı gene beş kuruşa almış ve bedava 1000 liraya sigorta edilmiş olacaklardır. BATEDA BAYANA AA DADA RER SAA EEDASEYD Abone fiatlerimiz 5 kuruştan hesap edilerek şöyledir: 150 © kuruş 1 aylık sigorta «bone ücreti 450 ” 3 » ” » bi 400 ” 6 , " ” ö 1700 » 1 senelik ” ” TAN ve ihtiyat Okuyucularının sigortasını sermaye akçesi tamamen memleke- timizde bulunan Anadolu Sigorta Türk Anonim Şirketi temin etmektedir. AL İİ O e a ne md