26 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

26 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

ge ——— 26.5-936 JAN 4 zl Kamutayda bütce konusmaları başladı (Başı 1 incidel Yine ithali suretiyle umumi muvaze- Beden çıkarmayı, bazı vergilerin ida- ei hususiyelere devri münasebetiyle hazineye idarel hususiyeden verile- ceği tahmin edilen varidatın bilâha- Te hazırlanan 1934 hesabı katisine .Böre tayini icap etmiş ve bütçe encü- Mmeniyle mutabık olarak yapilmiş 0- lan bu tadilât neticesinde bütçenin Yaridat tahmini “212.764.000” lira olarak tespit olunmuştur. Masraf kısmı da bütçe enelimeninin çok kıy- metli mesaisi neticesinde bu hadde indirilmek suretiyle hakiki bir teva- tin halinde tadilen yüksek heyetini- 28 sunulmuş bulunmaktadır. Bu miktar, 1935 bütçesine maza- Yan 17 milyon 700.000 lira bir fazla- lik göstermektedir. Şu kadar ki bu fazlanın yedi milyon liraya yakın Mikdarı 1935 senesinde bütçe hari- €inde idare edilmekte iken bu biütçe- de yer alan buğdayı koruma vergi” sinden 4 milyon liraya karip miktarı da yine bu sene içinde kabul buyur- Hava Kurumuna yardım Vergisinden doğmuş olduğundan miu- kayese için bu iki verginin tenzili halinde 1936 bütçesinin 1935 senesi bütçesine nazaran hakikt fazlası, 5,5 Milyon lira olduğu tezahür eder. İşte bu fazla, bu sene elde ettiğimiz Yaridat rakamlarına uygun olduğu Bibi bütçe rakamlarındaki samimi- Yeti ifade gder. Masraf bütçesi Masraf bütçesinin tahlili: Ve varidat fazlasının tevzi şekli: 1985 masraf bütçesi 195 milyon li- Ta olmasına göre bu sene bütçesinin | u teşkil eden 17 milyon 700 bin irasmın tevzlini gösterir başlıca Takamlar şöyledir: e Maliye 780.000 Müdafaa grupu 3.000.000 Ziraat. 1.200.000 Maarif. 630.000 Sıhhat ve içtimal mua- venet, 2.000.000 Diğer daireler, müfetti- ——— şi umumilikler, vilâyet 17.570.000 ve kaza teşkilâtı ve müteferrik ilâveler. aliye bütçesindeki fazlalığın ne- farktan sene sonunda bütçe emane- tine alman ve ertesi sene de tediye edilecek olan 3.300.000 lira çıkarı- mea hesap devresi 700 bin liraya ya- kın bir fazla ile kapanmıştı. 1934 senesinde ise gene bütçe va- ridatiyle fevkalâde (menbalardan 207 milyon lira tahsilât olmuş, bun- lara mukabil 195 milyon lira tediyat yapılmıştı. Aradaki 12 milyon lira- lık farktan sene sonunda bütçe ema- netine alman 7 milyon lira indirilirse hesap devresi 5 milyon liralık bir fazla ile kapanmış demektir. İşte bütçe hesabı kat'isinin bu ne- ticeleri o bütçelerimizin tahminlerin- deki ciddiyet ve isabeti ve tevazin - lerindeki resanet ve salâbeti göste- ren en kat'i delildir. Vezne mevcutları vaziyetine gelin- ce; 1983 senesinden 1 Haziran 1934 de ertesi seneye devredilen vezne ve banka mevcutları ile yoldaki parala- rım umumi yekünu 6.300.000 lira o- lup bundan bütçe emanetine alınân miktarin karşılığı olan 3.300.000 li- ra tenzil edilince 1934 senesi mali senesine müdevver kabili istimal na kit mevcudu 3 milyon liradan ibaret kalır, 1984 senesinde ise, 1 haziran 1935 tarihine devredilen vezne Ve banka mevcutları ile yoldaki paraların u - mumi yekünu 21,5 milyon lira olup sene nihayetinde emanete alman 7 ve fevkalâde tahsisattan ertesi se - nede sarfedilecek olan 6 ki, ceman İ13 milyon lira bundan tenzil edilirse 1985 senesine devrettiğimiz kabili istimal nakit mevcudunun 8,5 mil- yon liradan ibaret olduğu anlaşılır. Bu rakamlarm mükayesesi göste- riyor ki, 1934 senesinde varidat ve masraf rakamları 933 senesine &a - zaran mühim nispette artmış olduğu halde mali vaziyetimizin seyri eski seneden daha çok memnuniyete şa- yan neticeler vermiştir. Bu vaziye - tin aynı tezayüt seyri ile 1935 sene- sinde de devam ettiğini ve 985 sene- sine girdiğimizden daha iyi bir vazi- yette 936 senesine gireceğimizi em- niyetle söyliyebilirim. Ziraat bütçesindeki fazlalık Ziraat bütçesinde görülen üç mil- yon liralık fazlaya gelince : Köylünün hayatımı yükseltmek hususunda en sıkı ve heyecanlı alâ- kasını her vesile ile gösteren Cum- huriyet, bu parayı köylü emeklerini kiymetlendirmek ve ayni zamanda memleket iktisadiyatını o kuyvvetlen- dirmek için tahsis (etmiştir. Bu se haya para ayırırken büyük bir inşi- rah duymaktayız. Bir taraftan sana yileşme mesaimizin- muvaffakiyetle başarılması için icabeden pamuk, yün gibi iptidal maddelerin islâhını ve ayni zamanda (ucuzlatılmasını, diğer cihetten ihracat maddelerimizi teşkil eden bu maddelerle kuru ve ze me) için yeniden pa- zarlar açılabilmesini temin edecek olan bu semereli masrafların yakm bir istikbalde feyizli neticelerini el- de etmiş olacağız. o Köylümüze yar- dım bahsinde, geçen sene kabul bu- yurduğunuz kanun mucibince Ziraat Bankasındaki borçların taksitlendi- rilmesi ve o faizlerinin (azaltılması keyfiyeti daima minnetle bahsetti- gimiz bu #inıf vatandaşların haya tmda büyük bir ferahlık (yarattığı gibi mahsulleri hasara uğrayan mm» takalardaki müstahsillere verdiğiniz. müsaade İlzerine dağıtılan 2,250 mil- yon lira kiymetinde tohumluk ve yemeklik buğdaylarda büyük bir müstahsil kütlesini sarsıntıdan mah» fuz tutmuştur. Iktisadi işlerimiz Maliye Vekili bilâhare maarif ve sıhhi ve içtimai muavenet vekâletle- rindeki fazlalıkları izah etmiş ve sonra iktisadi İşlerimizden bahsede- rek demiştir ki: Kabul buyurduğunuz kanun muci- bince İktisat Vekâletine mervut bir devlet müessesi olarak çalışmakta o- lan Sümerbankın tatbikma memur olduğu sanayişleme (programımızın istilzam ettiği masraflar bir tarftan düyunu umumiye bütçesinde, diğer cihetten fevkalâde menbalardan elde edilecek varidat arasında derpiş © Telere blm Ke şu rakamlarla mene Geçen sene kabul buyuru- lan kanun mucibince zirai borçaların faizlerinin in- dirilmesi ve taksltlendi- rilmesi yüzünden Ziraat Bankası ihtiyat sermayesi- ne ilâve edilmek üzere ve- rilmesi icabeden. 1.000.000 Silolar inşaatı ve buğday zararı karşılığı için veril mesi lâzım gelen. B00.000 Deniz yolları ve Akay iş letmesi için mübayaa ©- lunacak vapurların taksiti için. 500.000 Sosyal yardımlar için. 450.000 Dim yollarma yardım i- 850,000 Pağday koruma vergisi teşkilât ve masrafı olarak evvelce muvazene haricin- de yapılan sarfiyat. 100.000 Tahran elçiliği binası in- ei SELE dilmiştir. Bu porgrammn demire mü- teallik kısmı müstesna oolmak üzre tespit edilen müddetten daha evvel tatbiki için icap eden tertibat alm- mıştır, Ayni zamanda yine geçen 86- ne kabul buyurulan kanun mucibin- ce tesis olunan maden arama ve İş- letme teşekküllerinin faaliyetleri i- çin lâzım gelen masaraf ve sermaye temin olunmuş ve 938 senesinden iti baren bir kısım bakır ve krom madenlerinin işletilmesine başlana - cağı gibi hisse de devlete mal edil - mek suretiyle Ergani bakır madeni- nin iki sene zarfında tesisatının ik- mali le işletilmesi için lâzımgelen hâzırlıklar yapılmıştır. Bundan baş- kâ zengin kömür havzamızın kâmi- len devlet eline almarak rasyonel işletilmesi neticesinde maliyet fiat - larının tenzili ve bu sayede ihracatı- mızın çoğaltılması hem memleket dahilinde istihlâkinin temini için ik- tıza eden faaliyet tertibatı hazırlan- mıştır. Yüksek fırmların inşası ve a- na demir sanayiinin kurulması için Varidat bütçesi: 1936 varidat bütçesinde “normal varidat 212 mil - yon 764.000 lira alacağımızı tahmin eylemekteyiz. Bu tahmin bir an evel arzeylediğim tahsilât vaziyetimizin seyrine uygundur. Varidat bütçesi yekünunun 38 milyon 800 bin lirası vasıtasız ver- gilerden, 83 milyon 980 bin lirası va- sıtalı vergilerden, 36 milyon 600 bin lirası inhisarlardan ve mütebuki 56 milyon lirası da muhtelif hasılat ve varidattan terekküp eylemekte - dir. Vasıtasız vergilerimizden arazi ve binâ vergilerile bina vergisi buhran zammı 1936 mali senesi bidayetin. den itibaren vilâyet hususi idareleri. ne devrolunmakta ve bu idarelerin diğer devlet vergilerindeki hisseleri kaldırılmaktadır. Tabiri diğerle ma- olan teşebbüslimlizü bir an evvel ta. | balli idareler vergi sisteminde ver- ihakkuk ettirmek için elddiyetle ça - | gilerden hisse tefriki usulü yerine Juşmaktayız. müstakil yergi usulüne geçmiş bu - Nafia işlerimiz lunmaktayız. Bu devrim müamelesi yapılırken arazi vergisinin tarh ve cibayetini ıslah için yegâne çare 0- lan arazi tahriri işine son derece © hemmiyet verilerek Türkiyenin iki sene zarfında acele tahririnin yapıl- ması için kanun almmış ve mali se- ne bidayetinde derhal tatbikina baş- lanması için icap eden istihzarat ya- pılmiştır. Keza birtakım iktisadi vaziyetler icabı olarak binalarm gayri safi i - ratlarında görülen tenezzüllerin de nazarı dikkate alınarak matrahlarm Memleketin imar ve inkişafında aynı zamanda müdafaasında en vvetli bir vasıta olan şimendifer- işi tevakkuf ettiği su işleri dehi prog- ramları dahilinde faaliyet sahası her sene biraz daha kuvyetlendiri - lebilmek suretiyle inkişafını takip kamla ifadesi şudur: ri de dahil olduğu halde 17.487.057 pılan sayım neticesinde İse, 2.361.042 Koyun, 1.315.068 kıl keçi, 430,490 tiftik, 10.677 deve, 68.000 manda, 688.327 sığır, 78.999 at, 5.078 katır, 173,843 eşek, 1,368 merinos. ki, ceman 5.146.803 baş fazla kay. yapmıştık. deceğini görmekteyiz. tebarüz etmiş demektir. hal arzetmeliyim ki, yeni kanunda kabul ettiğiniz tahfif ve ıslah hü - kümleri birinci senede hayırlı neti - cesini vermiştir. bu neticenin ra * 935 senesindeki sayımda vergiye tâbi 28.968.743 baş hayvan kayde - dilmişti. Bunlarm tahakkuk eden vergisi miktarı hususi idare hissele- lira idi, Yeni kanun mucibince ya - dedilmiştir. Bu fazlanm vergisi yine kanun mucibince yaptığımız tenzilâ- tm yüzde ellisini telâfi etmiştir. Büt- çeyi tahmin ederken tenzilâtın bu nisbette telâfi edilebileceğini düşün milş ve varidat tahminimizi ona göre | Sayımm elde ettiğimiz ilk netice- sine göre, tahminimizin tahakkuk €- Bu suretle yüksek heyetinizin mü kellef ve hazine menfaatlerine mu - vafık olarak aldığı kararların çok isa betli olduğu bir kere daha tecelli ve Kazanç ve muamele vergilerinin tatbikatmda müşkülâtı mucip olan bir nokta üzerinde tevakkuf etmeyi de vazife bilmekteyim. Bu da impa- ratorluktan devren aldığımız borç- lardır. Bunda dahi aldığımız taah - hütleri tamamen ve günü gününe i- fa etmek en samimi emellerimizden biridir. Diğer memleketler bu gibi sa als bizim bu samimi düşüncemi 76 tesir edememektedir. Ancak, yük sek heyetinizin malümudur ki, bu gi ledilemivor. Ecnebi parasile ödenmek İlâzımgeliyor. Bunda da arsrulusal ticari münasebetler Amil ve hâkim o- luyor. Ticari mübadeleler daraldığı, ne kadar alırsan o kadar alırım, ka- ideleri yerleştiği sıralarda bu bore- üm transferlerinde ciddi müşkülât ve hattâ imkânsızlıklar başgösteri » yor. İşte Türk hazinesi bu sene bu gibi bir sıkıntıya maruz kalabileceği ni hissetti. Alacaklılarımızın vekille- rine, borçlarımızın en büylk kısmı- nm tasllük ettiği Fransız hüküme- tine, vaziyeti ve ticaret kifayetsizli- inden hissettiğimiz sıkmtılı vaziye- ti izah ettik. İki hükümet arasında memntniyetle zikredeceğim bir an - laşma husule geldi. Sonra bu esas da iresinde düyunu umumiye meclisi İ- borçlardan Türkiyede Türk parasile mahalli para ile ödenen ve Almanya ile yapılmakta olan klering mukave- lelerinin lehimize temin ettiği fark - la karşılaşmakta bulunan kısım ko- Bunu söylerken elimizde olmıyan borçlar hakkımda ne gibi karar alır- bi borç meseleleri bütçemizin hesap larımızın müvazeneli olması ile hal- lara mukabil ödenen Türk paraları le yeni bir mutabakat hâsıl oldu. Bu| tediye edilen kısım ile Almanyada, cihetlerin bertaraf edilmesi ve ka - zanç vergisinde biraz ağır görünen bazı nisbetlerin tahfifi maksadiyle hazırlanmış iki kanun İâyihası encü menlerde müzakere edilmektedir. Mü nasip düştükçe huzurunuzda defalar la arzettiğim veçhile vergilerin hiç bir zaman istihsali tazyik etmemesi istilâki azaltacak bir raddede bulun- maması varidat işlerimizin idaresin- de hedefimizdir. 1935 senesi içinde; çimento, şeker, tuz, resimlerinin ve 1986 senesinden itibaren hağ'vanlar azaltılması bunun fili mi salleridir. Memleketin iktisadi haya tında görülen hareket ve faaliyet da ha fazla inkişaf ettikçe vergi tenzi- Iâtı yolundaki programımıza devam edeceğiz. Cümhuriyet hükümeti, hal ve vaziyetin icabma göre, Vergileri tezyit ettiği gibi zamanı ge lince azaltmakta de tereddüt etmez. Vergilerde kanuni hükümlerin tensik ve tevhidi, tarh ve cibayet usulleri- nin tslahr için başladığımız mesaj - nin semerelerini yakmda yüksek hu- zurunuza takdim edebileceğimi umu yorum. Bu mesai bilhassa matrahla- rın iyi bir sürette tesbitine, itiraz ve tahsil muamelelerinin tanzimine ta- allâk etmektedir. Nakit vaziyeti Geçen sene 1935 bütçesi münase- betile hazine hesabımızın vaziyetini yüksek huzurunuzda izah ederken bankalardaki alacaklı ve borçlu he- saplarımızm karşılıklı tetkikleri su- retile 1935 mali senesine 8.950.000 liralık borç ile gireceğimizi arzetmiş tim. Bu vaziyetimiz 1934 mali sene- İsi iptidasmdaki nakit vaziyetimize İ göre nisbi bir salâh ifade ediyordu. 22 Mayıs 1936 günündeki hazine hesabımızm gösterdiği rakumlardan ise tasarruf mevduatı karşılıkları 0- larak bazı bankalar tarafından hazi neye vaki olan tevdiata mukabil veri» len bonolar dahil olmak üzre bu bor- cu tamamen imha etmiş yeni seneye hiç bir borç devretmiyerek girmiş ©- lacağımızı anlamaktayız. Bu netice nin devlet itibarmda yarattığı kuv- vet ve genişliğin çok feyizli semerele rini her sahada bize yapılan kredi teklifleri ile ölçebilmek mümkündür Türk cümuriyeti hazinesinin temin ettiği ve mali tarihimizin sitayişle kaydedeceği bu yüksek itibar mev» kii hiç bir vakit yanılmayan daima yükselmeyi istihdaf eden kararları - nuşma haricinde tutulmuştur. Türk- Alman hamilleri bundan zarar gör - miyecek, Türk hamilleri Türk parası Alman hamilleri de Alman parası â- lacaklardır. Bunlar haricinde kalıp na müstenit beş senelik bir anlaşma yapılmıştır. Sanayifmizin inkişafı İ- çin muktazi bu beş senelik devre zarfmda ayrıca her sene yirmi, yir- mi beş Fransız franklık bir döviz kredisi almakta itilâfımız ah- kâmı cümlesindendir. Döviz ihtiyacatımız kolaylaştıran bu: anlaşmayı huzuru- nuzda arzederken â&ti için de tedbir- birleri teshil etmek üzere bütçe ka- rımız tesbit edilmiş olacaktır. viz olarak elimize yesinde bu ihracat maddelerimizin letilecek yer altmdaki lerimizin hariç pazarlara gönderil leyi esasından halletmiş Harici ticaret senede 85 milyon frank tutan bu borcumuzun yarısmı Türkiyeden mal mübayaası suretile ödenmek esası - Beş senelik devre için harici börç- alrımıza karşı taahhüdümüzü ifayı ler almak vazifesini ihmal etmiye- ceğimizi İlâve etmek isterim. Bütçe encümeninin üzerinde umumiyetle durduğu bu mevzuda aldığımız ted- nununa İlâve ettiği bir madde ile her sene İcra vekilleri heyetince tasdik edilecek bir cetvelde döviz ihtiyaçla- Aynen bütçe tahsisatı aşılamıyaca ğı gibi bu cetvelin hududu dahi aşı- lamıyacak ve ayni zamanda döviz iş lerimiz ve mürakabesi büyük başbe kanımız yakin (o mürakbesi Itında cereyn etmiş olacaktır. Bu tedbir dö geçecek olan pa raların hesaplı İstimalini takviye et miş olacaktır. Diğer taraftan demin dahi bir münasebetle arzettiğim gibi | der, daima yabancı pazarlarda müşteri bulacak pamuk, kuru ve yaş meyve gibi istihsalâtımızm çoğaltılması ga ve her sene binlerce ton hacim ilâ- ve edilmekte olan #ilolarımızda te - mizlenecek olan ve büyük pazarlar- da kendine has ve kıymetli bir tip 0- larak tanılar buğdaylarımızın ve iş- ve iş- zengin maden mesi yolunda verdiğiniz direktifler dairesindeki çalışmalarımız bu mese olacaktır. Takvim yıllarma göre hazırlan - makta olan harici istetistiklerimiz 1935 yılındaki iktisadi bünyemizin bir sene evveline nazaran memnuni- la satılmasında da bü sene faaliyet sahasını genişleten milli sanayiimi « zin büyük rolünü zikretmek lâzım « dır. Tütün, fındık, incir gibi diğer zira mâddelerimiz ile hayvan! maddeleri- imz de değer flatlarla elden çıkarık mıştır. Milli paralar Milli paramızın kıymeti 1930 se «; nesinde tesbit edilen parite üzerin « den ve hiç sarsılmadan devam eyle« mektedir. Bütçe ve tediye tevazün- lerine dayanan mill paramız her yerde lâyık olduğu itimat mevkiini almış ve en kuvvetli paralar sıra « smda rağbet kazanmıştır. Merkez bankasındaki altın stoku 1985 tak- vim yılı içinde 2 milyon liralık bir çoğalma ile 29,50 milyon liraya beliğ olmuştur. Her vesile ile her fırsat- ta bu stoku çoğaltmak emelimizdir, Gümüş para Verdiğiniz salâhiyete istinaden bu ayın nihayetine kadar 12 milyon Mralık gümüş para tedavüle çıkarıl mış bulunuyor. Gümüş paranm hal kımızca gördüğü rağbeti ve aynı za“ manda ufaklık parada hissedilen ih- tiyacı nazarı dikkate alarak önü « müzdeki sene de daha dört milyon- luk çıkarmış olacağız Bunun icap ettirdiği gümüş hazırdır. Bu suret« le gümüş para darbı hakkındaki kas nun hükmünü yerine getirmiş ve ve« rilen salâhiyet dairesinde darbiyatı tamamlamış olacağız. Borçlar Dahili ve harici istikrazlarımızn demiryolu inşaat ve mübayaatı için çıkarılan bono ve tahvilleri ve muh« telif kanunlarla eski ve yeni borç» ların senelik itfa karşılıkları olarak lâzımgelen tahsisat bütçeye tama» men konulmuştur. Yüz kuruşu geç- miyen tekaüt ve yetim maaşlarınm tasfiyesine devam olunmaktadır. Bu sene 40 kuruştan 75 kuruşa kadar olanların tasfiyesi bitmiş ve 1936 mali senesinde 76 - 100 kuruşa kadar olan kısmın onar senelikleri verilmek için şimdiden tebligat ya « pılmıştır. Bu suretle bu tasfiyeye taallük eden kanun hükmü de temamen yerine ge- tirilmiş olacaktır. Bu bahse nihayet yerirken vermiş olduğunuz selâhiyc“ te istinaden 1985 senesinde Sivas «e Erzurum istikrazmın 45 milyon li « ralık Üçüncü tranche'ini de muvaf- fakiyetle neticelendirmiş bulunduğus muzu ve büyük Türk milletinin mil- li vazifesini idrak ve ifa hususunda gösterdiği tehalükü büyük bir zevk ve minnetle arzederim. Bu istikrazm 1936 senesinde yine 4,5 milyon liralık üçüncü tranche'i de çıkarılacaktır. Heyeti umumiyelerini oakdetmiş bilânçolarını neşreylemiş olan milli bankalarımız bir senelik iş hayatla- rını kârla kapatmışlardır. Bu netice hususi kredi işlerinin de iyi bir durumda olduğunu bize an- latması itibarile Üzerinde memnuni- yetle durulacak bir hadise teşkil e- ankalacdaği mevduat cüzdanları muhteviyatı inkişafını muhafaza et- mektedir. Bu vaziyet milli bankacılı. ın iş tutumu itibarile yüksek mev- 'küini ifade ettiği kadar halkm banka tara olan itimadının da canlı ifade- “idir. Mevduâtm korunması için alr- nan devlet tedbirlerinin ve milli tas sarruf ve iktisat cemiyetinin kıymet» 'İ faaliyetinin de bu memnuniyet vo rici netice alınmasmdaki rolü bü- vüktür, Son sözler Sayım heyetinizi fazla tasdi et- mek istemem. Sözümü bitirirken 1936 Iş hayatımızı ifade ve ihtiva »den bu bütçenin otevazününde ve rakamların samimil ifadelerini mu hafaza ve temin hususunda bütçe en- etmektedir. yetle karşılanacak bir İşte bütçede görünen inkişafın ve hazinece derpiş olunan fevkalâde menbalardan elde edileblecek para- ların ve temin olünan kredilerin bâş- ta memleket müdafaası gelmek üze- re tahsis ve sarf mahallerini hulâ - satan arzetmiş bulunuyorum. Hesabı kaf'ilerin dan yüzde 25 tenziline gidi diği muhterem heyetinizin malümu- dur. Bu yeni tertip dalresinde arazi ve bina vergilerinin tarh ve cibaye- tinin daha muvaffakıyetli olacağını ümit eylemekteyiz. Hayvan vergisi ve hayvan satımı inkişafımı | sümeninin pek büyük dikkat ve me- kayıt ve işaret etmektedir. *aisini yüksek (huzurunuzda zikret 1934 senesinde ithalâtımız 86 İmeyi ve kendilerine teşekklir eyle- milyon 790.000, ihracatımız 92 mil- | neyi vazife bilirim. yon 148.000, 1935 senesinde ithal | İsabetli ve dalma feyizli kararları. tımız 88.823.000, ihracatımız 95 mil- | vızia 1985 senesi kütçesini nasıl mu yon 861.000 lira. nız ve İrşatlarmızla husul bulmuş - tur. Bütün taahhütlerimizi gününde ifa etmekte bulunuyoruz. Devletten iş alabilmek yerli ve yabancı bütün iş adamlarının en emin bir sermaye ve faaliyet zemini olmuştur. Büyük emeklerle yaratılan bu devlet itiba- rmın sarsılmaması her gün biraz da- ba kuvvetlenmesi hususunda çok has Mitti midafss bütçesindeki lık mag ialdalsa kara kmumda gö- olan 2.200.000 lira ile deniz amli bir buçuk milyon İira kl geçen sene kabul buyurulan bin mucibince birer derece yük- maaşların farkını ve bir ki- Men hizmetlerin istilzam ettiği fazla karşılığıdır. RBU sebe kabul buyurulan Hava ya yardım vergisi hasılı ta- va bütçesine tahsis ve ilâ- edilmiştir. tehlikeyi bilen vatandaşlarm urumuna yaptığı taahhüt rı santimine kadar ayrica | iyaçlara tahsis ve sarfolun-| » Vatandaşların bu Kuruma teberrii ve taahhütlerinin büyük bir vazife olduğu- Sİ era gösterdikleri hamiyeti bu ihtiyacın isti mühim masraf rakamları. maliyeci . sıfatiyle ku- söylemeyi bir veceğiniz gösterdiği | vektiflerinizin bütçe tatbikatının mu gibi, diğer cihetten ziral ve sınal 88- | vaffakiyetle başarılmasında yegâne vasıtası olan kuvvetlerinin gösterdiği masraflar, bir ta- bütçelerdeki inkişaflardan e- ime olduğumuz paralarla ve yüksek heyetinisin edilen mali siyaset lde ettiğimiz devlet iti- temin o ettiğimiz Kredilerle tatmin <| mukayesesi Masraf kısmı hakkında maruzatı- ma nihayet verirken yüksek kamu- taya takdim edilmiş olan 1934 he - sabi kat'isi ile bir sene evvelki he - |larak sabı kat'i arasında bir mukayese yapmayı da faydalı buluyorum. 1933 senesinde, bütçe varidatm - dan ve fevkalâde menbalardan 174 milyon lira tahsilât yapılmış bunlara | çük görülemez. Yeni hayvanlar ver- mukabil 170 milyon lira tediye olun- | gisi kanunu ile yapılan tahfif 5 mil muş ve aradaki 4 milyon Jiralrk| yon liraya yakındır. Şu noktayı der- b Hayvanlar vergsl 10386 mali seno- si başından itibaren yeni kanun mu- cibince tahsil olunacaktır. Bu ver » gile yapılan tenzil nispeti vasati o- 30 derecesindedir. Men: leketimizin başlıca servet menbala - rından birini teşkil eden hayvancılık üzerindeki vergi sıkletini hafifletmek yolunda kat'olunan mesafe asla kü- e mili sl mümin ima dv bii sas bulunuyoruz. Dahili işlerimizde yabancılarla akitlerimizde bu husus- ta büyük bir dikkat ve itina ile ha- reket ediyoruz. aZmanmda ödeye - memek suretile itibarımızı sarsacak taahhütlere ne kadar'cazip olursa ol sun bağlanmaktan tevakki ediyoruz. Hesaplı yürümek cümüriyet maliye- sinin düsturudur. Bu düstur bütçe- mizin, hesaplarımızın müvazeneli ol halarda aldığımız tedbirlerin müs - pet neticelerini işaret etmektedir. Filhakika mühim bir ihracat mad- demiz olan Üzüm £ flatını korumak dukları sermaye ile bu mevzuda ça- lişan teşekkül bu mahsulümüzün masmı telkin ediyor. Ve bizim için |zurunuzda şükranla anarım. en büyük kuvvet memba oluyor, Pamuk mahsulümüzün değer fiat- için ziraat ve iş bankalarınm koy » vmil olacağma kuvvetle inanır ve *akdim olunan lâyihanm © tasvip ve sabülünüze lâyik olduğunu arzeyle- rim, Diğer söz alanlar Fuat Ağralıdan sonra Hüsati Ki- değer fiatla satılmasnda büyük bir | tapçı (Muğla) söz aldı ve memleke- kuvvet olmuştur. Bu iki milli ban- kamızm bu husustaki mesaisini hu- tin müdafasile mall itibarimız hak « kmda emniyet verici sözleri Ulu Ön-