26 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

26 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

——— 4 EKONOMİ PİYASA VAZİYETİ Buğday piyasasındaki düşkünlük devam etmektedir. Evvelce piyasa - ahalı müteessir olmaktadır. Bu nda tüccar, daha 3i - yade fiyat düşkürlüğüne mâni ol- mak İçin, Anadoludan az malalmak- tadır. Diğer taraftan yeni sene mah- | Sulünün çok olacağını düşünen köy- Tü de, elindeki malı piyasaya arzet- mektedir. Hâsılı buğday piyasasın- | da, alici ile satıcı arasında bir tezat göze çarpmaktadır. Tüccar, fiyat düş künlüğüne mâni olmak için, zürra- dan mal almadığı takdirde zürram elinde buğday kalacaktır. Manmafih bu vaziyet yeni sene mahsulünün pi- yasaya çıkmasına kadar devam ede- cektir. Mısır fiyatları eski mevkiini mü- hafaza etmektedir. Ziraat Bankası - nın piyasaya mal vermesi, fiyatların düşmesine mâni olamamıştır. Kara- deniz iskelelerinde perakende olarak mısırın kilosu 10 kuruştur. Tiftik satışları Tiftik piyasasındaki hararet de vam etmektedir. Bugünlerde en zi; de ,alıcı, Fransız firmalarıdır. Al- marlar henüz mübayaata başlama- mıştır. Geçen hafta içindeki satış 2000 balyeyi bulmaktadır. Fiyatlar gün geçtikçe artmaktadır. İnce ana mallar 102 kuruşa kadar yükselmiş- tir, Kırşehir malları 94, Çerkeş mal- İnr: 98 kuruştur. Oğlak fiyatları da 109 kuruştur. Fransadan en ziyade slınan mallar da oğlak mallardır. Zeytinyağı yükseliyor Zeytinyağı fiyatları yükselmekte» dir. Bu seneki mahsul vaziyeti hak- kmda ciddi haberlar almmaktadır. Soma, Kırkağaç, Manisa, Akhisarda- ki zeytin ağaçları donlardan mütees- sir olmustur. Ayvalık, Edremit taraf larmdaki zeytin ağaçları donlardan bir ziyan görmemiştir. Ekstra zeytin yağların kilosu 55 - 57 kuruştur. Kambiyo borsasında Borsada Ünitürk tahvilleri düşmek tedir. Dün Paristen gelen bir telgraf ta, Ünitürk hakkında 201 frank fi- yat bildiriliyordu. Halbuki geçen”haf ta içinde Ünitürk 241 franktı, düşkünlüğe sebep, Pariste Bankalar tarafmdan Ünitürk kuponları tevzi edilmesinden ileri gelmektedir. Dün borsada diğer esham ve tahvilât üze rinde ehemmiyetli bir muamele ol - mamıştır . Fransız eshamında sukut Paris, 25 (A.A.) — Mali haftanın bariz vasfı, Fransız eshamının, düş- mesi olmuştur. Bu düşmeye biraz da Jouhaux'un umumi mesai konfede- rasyonu milli komitesinde şöylemis olduğu nutuk ve bilhassa bu nutkun da doktor Schaht'tan mülhem olan “iş muahedeleri” sistemine ve bazı esas sanaylin millileştirilmesine yap | mış olduğu telmihler sebebiyet ver- miştir. Borsa mahafili, Jouhaux'un beyanatmın Blum'un geçen pazarki nutkunun yapmış olduğu tesirin ta- mamiyle aksini hâsıl etmiş olduğu- nu beyan etmektedir. Umumi düşün ce, iktidar mevkiinde husule gelmiş olan fasılanın bals olduğu kararsız- lik devresi bitmeden evvel vaziyette selâh husul bulmasının imkânsız ol- duğu merkezindedir. 0. Âdemle Havva Bürhan CAHID — Ben burada olursam da çalışı- rım, —lster misin hemen şimdi çi- kalım. Hayal zaten bunu düşünmüş, ta - sarlamıştı. Beni de iştahlı görünce sevindi, Aksini nasıl düşünebilirdi zaten! » Madam Hanriyet canı sıkılmasma rağmen bulvarda bulduğumuz rahat bir apartımanm üçüncü katma yer - leştik. Hayalin istediği gibi hemen ar kamızda garaj da vardı. i Eşyamız pek mükemmel değil. Fa- kat zaten kalabalık etmekten başka vazifeleri olmıyan süs eşyası hiç sev- mem. Şöyle böyle burada daha bir ki- gımiz ve bir yazımız var, Yazın belki gene İstanbula gideceğiz yahut Ni - 6c! Fakat her halde babamı görmek Nâzım, Hayal artık ev kadınlığını kavuş- $m. Tki üç gün bütün hizmetçi idare- mal alan tüccar, bu düş-| Son | Dün fabrikatörler, öğleden sonra | Ticaret odasında bir toplantı yap - | mışlardır. Bu toplantıda evvelce Sa- İ nayi Birliği tarafından muamele ver İgisi hakkında hükümete yapılan tek- lif görüşülmüştür. Bu toplantıda Sa nayi Birliği tarafından ileriye sürü- len teklife “ Ticaret odası da iştirak etmiştir. Oda, bu münasebetle fabri- katörleri toplantıya çağırmıştır. Me sele şudur: Muamele vergisinin bugünkü tat- bik şekli, fabrikalarm büyümesine mâni olmaktadır. Bu da, şu sebep- sinde beş beygirlik müesseselerden vergi alınmamaktadır. Bu yüzden fabrikatörler, vergi vermemek için, çareler aramaktadırlar, Meselâ bir ço rap fabrikası, müştemilâtı vergi ver memek için ayrı ayrı müesseslermiş gibi, maliye memurlarma gösteril - mektedir. Halbuki diğer sanayi şube lerinde, muamele vergisinden kur « tulmak için, fabrikayı birkaç parça- ya bölmek mümkün değildir. Bazı fabrikaların kuruluş ve işleme şart- ları buna mânidir. Bundan başka, bazı fabrikalarda, muamele vergisine tâbi olmamak i - çin, fabrikalarını genişletmek isteme mektedirler. Dünkü toplantıda muamele vergi- Buğday piyasasındaki düşüklüğün sebepleri Fiatler Avrupa ve Amerika- da gevşek gidiyor Istanbul buğday piyasasında son hafta içinde hafif bir yükselme görül müştür. Piyasaya az mal gelmesinin bu duruma sebep olduğu bildirilmek- | tedir; : Ege mıntakasında son hafta içinde buğday fiatlerinin düşmesi piyasaya az mal gelmesine sebebiyet vermiş ve yağan yağmurların harmanların ge- cikmesini intaç etmesi dolayisile fiatlerde yeniden bir yükseklik kay- bedilmiştir. Samsun mıntakası buğday piyasa» smda son hafta içinde yazılmağa de- ğer bir başkalık görülmemiştir. İ Mersin mmntakası buğday fiatlerin- de son hafta içinde düşüklük kayde- İlerde piyasaya geleceği haberinin bu tenezzüle sebep olduğu bildirilmek- tedir. Dış piyasalarda Buğday piyasası son hafta içinde gerek Amerikada ve gerek Avrupa- da gevşeklik göstermiştir. Winni- peg'de ileri teslim fiyatları mevsimin en aşağı haddini kaydetmiştir. Bu bâdiseyi Şimali Amerika kışlık mah- sulünün vaziyetinin iyiliği hakkında» ki haberlerin sebep gösterildiği bil » dirilmekteğir. Şimali Amerikada ilk bahar ekim işleri tamamlanmıştır. Kanadada havaların müsait gittiği ydedilmektedir. Rusyadan alman ane dolaştı. Genç bir ahçı buldu. Hollandalı. Dışardan alışveri- şi de Hayal yapıyor. o Benim böyle şeylere hiç aklım ermez. Ömrümde yiyecek bir şey alıp eve getirdiğimi hatırlıyamıyorum. Ev idaresi nami- ns bildiğim bir şey varsa o da kon- turato imzalamak. Bunları mükem - mel yaparım. Çünkü babam tarihle- ri biten bazt iratlarınm mukavelele- rini bana yazdırırdı. Bereket versin Hayal bu işlerde pişkin. Niste iken kakavan İngilizle beraber çarşıya pazara çok gitmiş. Şimdi sabahleyin ben mektebe gider- ken Hayal de çarşıya çıkıyor. Bazı mühim şeyler olursa onların telefon- la söylemek kolaylığı var. Hayal bu işleri iki üç günde İntizama soktu.. Feride de koket bir hizmetçi. Adı Frida ama, biz ona Feride diyoruz. Derlitoplu, Gelinelk gibi bir kız.Şim- di Hayal ona pilâv pişirmesini öğre- tiyor. Bana küçük bir yazı odası hazır - landı, Kitaplarım yerleşmiş, masamm üs- tüne bir de madenel lâmbası kon - muş. Böyle sürprizleri severim. Ha » ! ten ileri gelmektedir. Muamele vergi | Fabrikatörler dün toplandılar Muamele vergisinin alınış şekli üzrinde bazı tenkitler yaptılar sinin bugünkü tatbik şekilleri üze - rinde tenkitler yapılmıştır. Söz alan fabrikatörler arasında bir zat diyor ki : — Buglinkü muamele vergisinin tatbikmdan devlet hazinesi de ziyan görmektedir. Büyük mikyasta iş ya- pan öyle müesseseler vardır ki, ka- nunun hükümlerinden kurtulmak i- çin, bir fabrikayı, birkaç fabrika gi- İbi maliye memurlarına göstermek- | tedirler.,, | Dünkü toplantıda, muamele vergi- si etrafında bu suretle tenkitler ya- pıldıktan sonra, Sanayi birliği tara- fından hükümete yapılan teklif mü- »akere edilmiştir. Evvelce de yazdı- ve gibi, bu teklif şundan baret- r; Muamele vergisi gümrüklerde me vaddı iptidaiye üzerinden alınmalı - dır. Ankaradan evvelki gün dönen, Sanayi Birliği Reisi Vasıfın verdiği irahata göre, bu teklif İktısat Vekâ- leti tarafından kabul edilmiştir. Yal. Inız Maliye Vekâleti muamele vergi- sinin bugünkü tatbik şekli üzerinde tadilât yapmağa taraftar değildir. Ticaret odası, dünkü toplantıda, mu amele vergisi etrafında yapılan ten- kitleri ve ileri sürülen teklifi bir va- por halinde İktısat Vekâletine bildi- recektir. Yumurta fiatleri yeniden yükseldi Buna sebep mal miktarının birdenbire azalmasıdır Son günlerde şehrimize fazla yu- murta gelmektedir. Son hafta içinde Almanyaya 7752 küçük sandık yu- murta ihraç edilmiştir Mevaridatıh azlığı yüzünden fatler yükseldiği İçin yeni bir iş yapılamamıştır. Is- panyaya kalkacak olan vapurla 6000 sandık kadar yumurta gönderileceği sanılmaktadır.En son fiatler, çift ya- rım sandık 21,5 liradır. Ege mmtakası yumurta piyasası sağlam olmakla beraber dahilden fazla mal gelmemektedir. Fiatler son hafta içinde yeniden yükselmiştir. Son fiat, İzmirde 100 danesi 115 - 120 kuruştur. Samsun mntakası yumurta piyasa sında son hafta içinde kayde değer bir hareket görülmemiştir. Dahilden Samsuna pek az mal gelmekte ve ge- len mallar da doğruca İstanbula sev- kedilmektedir. — ——— haberler, kış buğdaylarmın iyi ve ilk bahar ekiminin ilerlemekte olduğu « nu göstermektedir. Romanyada tarlalar Üzerinde ya- pilan tetkiklerden anlaşıldığına na - zaran, yeni mahsulün 1935 senesi mahsulünden $$ 43 nisbetinde fazla olacağım tahmin edilmekte olduğu bildirilmektedir. yal de zaten sürpriz kraliçesi, Bir gün geçmez ki,evin içinde bir yenilik bir değişiklik olmasın. Apartımana geçtiğimizin haftası olmamıştı. Bir akşam yemeğe otu - rurken Hayal biraz salona geçti. Tekrar geldi. Biz daha sofraya otururken içerde “e bir keman, piyano konseri baş- iladı. Yüzüne baktım. Kekeliyordu. — Radyo mu? Başını salladı: — Ya! — Çok iyi düşlimüşsün. Ben ise bir gramofon almak fikrindeydim. İstanbuldan birkaç alaturka plâk ge — Merak etme, Onlar yolda, — Nereden geliyor? — Babama yazdım. O eski müsi- kiyi hiç sevmez. Gelirken getirecek- tim. Bizim Mis çantama koymağı u- nutmuş. Yazdım, belki yarın otuz - dan fazla plâk gelecek, — Şu helde bir gramofon. — Onunla hiç meşgul olma sen! Hayal o kadar ev kadını ki. Benim için evin küçük, büyük işlerini dü - şünmeye bile lüzum kalmıyor. Eve BORSA - PİYASA 25 MAYIS PAZARTESİ Para Borsası alış Sterini 022 i Dolar 123, 20 Fransız frangı 164p Alim Çekler İspanya pozeta Esham İş Bankası Mü 4 N. 4 OK. Rariline Anadolu *& 66 ” “100 Şirketihayriye Tramvay Bomonti Nektar Terkos Aslan Çimento Merkez Bankası Osmanlı Bankası Bark Merkes Ecsanesi İstikrazlar 2D Rema kapan kesik 2060 20.10 Yiyen 93, 9625 . 96,25 Mısır Tahvilleri iL ar ee iğ İstikrarı dahili Kupon kesik Ergani A. BC. Seran Errorum 1 Kupon kasik 1836 ! —— —- 1903 İLK. keşik 90.— 1911 TOK, kesik &4, 55. Tahvilâş 1035 44,10 4175 51,60 Trabzonda yumurta piyasası hararetli Trabzon, (Tan) Ispahyadan şehrimiz yumurta tüccarlara gelen bir mektupta Barsilon ve Valansiya piyasalarında Trabzon yumurtaları- nm Bulgar yumurtalarından 30 Frank fazlasma satıldığı bildirilmek tedir, Dün limanımızdan hareket eden Kapo vapuruna 1480 sandık yumurta yüklenmiştir. Üç dört günden beri yumurta piyasalarında İlerleme gö- rülmektedir. Istanbul tüccarlarının fazla talep teklifleri tamamen kar- sılanamamaktadır. Ritm Anadolu ve TI Kupon kesik ” m Anadolu Mümessil Sebze ve meyva ihracı için hazırlık izmir, (Tan) — İzmir ve civarı sebze ve meyva satış kooperatifi ih- racat için hazırlı! başlamıştır. adeta pansiyona gelir gibi geliyo « rum,.Fakat herhalde çok daha rahat, Apartıman küçük ama hiçbir eksiği yok. Zaten bulvarlardaki apartıman- ların hepsi konforlu! Artık derslere adamakıllı çalışı - yorum. İstesem de, istemesem de maden milhendisi olacağım. Bari nan körlük olmasm, Babamın arzusuna şimdi Hayalin de ısrarı, nezareti ka- riştı. Haftada, Fakat yalnız bir gece sinemaya yahut tiyatroya gidiyoruz. Başka ge- celer yemekten sonra biraz konser dinlemeğe kalmıyor, Hayal beni ya- zi odasına tıkıyor, Her akşam dönüş saatlerim belli. i Hayal büyük bir duvar saatini, an - İtrenin tam göze çarpacak yerine koy- muş. Biraz geciktiğim zaman bir yü- züme, bir de saate bakıyor. Vakıâ başka bir şey sormuyor ama zaten sormaya ne hacet, Bu bakışlar İnsa- na o münasebetsiz saatin yelkuvanı gibi batiyor. Onun İçin akşamları bir yere takılıp kalmamağa çalışıyorum. » Bir gün tatbikat atölyesinden çıkı yordum. Bir hademe küçük bir zarf uzattı. Postadan gelmiş bir mektup. Ben mektebin adresini kimseye ver- si çe işMeler İenme 2 -5-986 eee İer Facia içinde aşk Şadan imzasile : “ Çok feci ve çok müşkül bir mev- kideyim, Aman bana bir akıl öğre- tin, zira sakin düşünecek halde de- ğilim, Çılderacağım. 30 yaşındayım. Zenginim; Bir de ağabeyim var. A- gabeyim, bundan 8 ay evvel çok 26 ki ve fevkalâde güzel bir kızla evlen- di. Beraber oturuyoruz. Her gün be- raber oturur, beraber eğlenir, bera- ber gezerdik. Fakat iş burada müt- hiş bir faciaya giriyor. Genç kadınla benim aramda çid- detli bir aşk başladı. Bir fırtına gibi kopu verdi. Bu aşkım şiddeti beni korkutuyor. Ne e her ikimiz de şaşırdık. Ağabeyim henüz hiçbir şeyden şüphelenmedi. Ne ya- payım? Kardeşimi müthiş seviyo- rum, Oda karısını çok seviyor. Pek savallıyım... Çıldıracağım. Bazı giln- ler ihtihar etmeği düşünüyorum. Bu işin başka bir halli yok. Siz ne der- siniz p » Mektubumuzu büyük alâka ile oku dum. Vaziyetiniz çok müşkül. Fakat böyle intihar gibi saçma geyler dü-| şünmeyin. Kendini bilen bir erkeğe yakışacak fikirler değil. Sizin yapa» cağınız şey, bu aşki öldürmeğe çalış- maktır. Mademki zenginsiniz, uzun bir seyahate çıkınız. Geziniz, eğle- niniz, her halde yaşadığınız muhit- ten muhakkak suretle uzaklaşmanız İlâzımdır. Sevdiğiniz kadınla görü- şüp, bu aşkın hiç bir çıkar yolu ol- madığmı, buna nihayet vermek Za- manı geldiğini anlatınız. Göreceksi- niz, hayatta her şey unutulur, en büyük aşklar, bir gün sönüp kaybo- Jur, ve gülünç görünür. Zaman en bü- yük acıyı unutturuyor. Metin olu- nuz, Ciddi kararmızı verdikten son- ra unutmak için her şeyi yapımız. Göreceksiniz ki muvaffak olacaksi- mz, maar lâzım Bakırköyünden Ahmet imzasile: ““30 yaşındayım. Hiç bir iş yap- miyorum. Anam ve babam zengin, onun için çalışmak ihtiyacında deği- lim. Bir rum kızımı seviyorum. Bir senedir beraber oturuyoruz. Annem babam o #amandan beri benimle ko- nuşmuyorlar. Ben kım seviyorum. Kız pek fakir bir aileden, babası a- rabam, Ne yapayım. Ailem kattiye- ce evlenmemize razı değil. Evlenir- sem beni redeceklermiş. Kız beni seviyor. Ben de onu. Ayrılırsam © mun hali ne olacak, ayrılmazsam be- nim bütün istikbalim maheolmuş- tur, çünkü biliyorum ki babam bir defa söylediği şeyi yapan takımm- ———— mma Buca, Dedebaşı, Balcova, Narlıdere, ve Cumaovası kooperatifleri ortak - larından teşekkül eden satiş koope- ratifi bu sene çok kuvvetli bir vazi- yettedir. İhracat işleri hakmda İk- tinat Vekâleti ile temas etmek Üze- re kooperatif idare meclisi relsi Nâ- sım Ankaraya gidecektir. miş değildim. Bu olsa olsa o sırada gene Moda olan devridaim zinciri İ- di. Arkadaşlardan biri muziplik et- miş olacaktı. Fakat zarfı açınca iği anladım. Küçük bir kart: Alis Tanger. “On gündür rahatsızmm. Aziz dos- tum. Kitabmızı almak için olsun uğ- ramaz mısmız?,, Zavallı kız. Sahiden kaç zaman dir göründüğü yok, Beni en kederli : zamanımda teselli eden Alisi unutmı. | ri #iYah gözleri o ya imkân yok. Onun iri siyah gözle- ri unutulur mu? Ya, ne temiz kalbi dandır. Olse benimle bir daha görüş“ mez. Siz ne dersiniz? Bizce ayrılmanız daha hayırlıdır. Bu sevginin sonu olamaz. Bugün sevişiyorsunuz, fakat 78- man geçtikçe ailenizi arayacaksınıZ. İ ve pişman olacaksınız daha şimdiden İher şeye nihayet vermek daha eyi. Seviye itibarile sizden aşağı bir ka- dınla anlaşmanız imkânsızdır. İnsan evlendiği kadın da — bilhassa vakit geçtikçe — güzellikten daha başk şeyler aramağı başlar. Zekâ, terbi- ye, malümat, kibarlık. Bütün bun“ lar hakiki ve çok ehemmiyetli kıy“ metlerdir, buna emin olunuz. Ayrdınız. Her ikiniz de çabuk u- nutursunuz. Bu işin başka çıkar yo" lu yoktur. ğ * Evlenmek istiyor Şişliden Melek imzasile ; “ Evlenmek istiyorum. 80 yaşım dayım, Karşıma eyi ve istediğim gis bi bir adam çıkmadı. “Yaşım da is lerliyor. Ne yapaiım ? Her halde bir gün karşmma iste” diğiniz gibi bir adam çikacaktır. Yaşımız bahsine gelince. Bu asırda otuz yaşında bir kadın henüz kadn sayılabilir. Daha gençsiniz. Onünlüz« de mes'ut ve güzel günler vardın Geziniz dolaşınız. Sonra neden acele evlenmek istiyorsunuz? Elbet karşınıza o İstediğiniz gibi bir erkek çıkacaktır, ve evleneceksi" niz. Hiç ümidinizi kaybetmeyiniz. » Evli bir adamla sevişiyor Sultan Ahmetten Raife imzasile; | “ Beş seneden beri dulum, Uç tari ne çocuğum var, en büyüğü (15 yar) şında. Ben 33 yaşındayım. Güzelims! İlki senedenberi evli ve çocuklu bit) adamı seviyorum. O dabeni sevi” yor. Karısından ayrılıp benimle 4 lenmeği tehlif diyer, Onsun bg “ç cuğu var. Acaba'ne yapayım? Tı Hiftni kabul edeyim mi? Vaziyetiniz bir hayli müşkül. Si genç bir kadınsınız. Tabil evlenmek” sizin hakkınızdır. Fakat evli bir # dami karısından ayirtip onunla e lenmek eyi değildir. O çocukları ba balarmdan ayırmak doğru mudurf Her halde karşmıza genç ve beköf bir adam çıkacaktır, Öyle bir adam” la evlenseniz daha hayırlı olur. , 4k aşkı Aksaraydan U. M. imzasile * “ Amcnmm 16 yaşlarında bir kızı var. Onu müthiş seviyorum Bu sevgim iki üç senedir devam © | diyor. Fakat şimdiye kadar hiç bif | kadın veya bir kızla o münasebetif bulunmadığımdan — sevgimi açamı yorum. Sıkılıyorum, Kendisini hani karşı bazan meyyal, bazan dürgün ve bazan da çocuk ruhlu o görüyü| rum. Ne yapayım dersiniz $ Aileniz efradmdan birisine karf dur. Aşk ve sevda gibi şeylere yabs$” cı oluşunuz birisini sevmenize mâ? sediniz. O size en iyi yolu gösteri”. lık başlayınca o muvazenelerini KA)” bediyorlar. En iyisi yarn şsabs” mektebi asmak ve bir çiçek yapt” rıp Razakizade Tarçm bey gibi sin evine gitmek. Zaten yarm m8 dencilik tarihi var. Boş, vey, * Alis hastalığını geçirmiş, Beni * yakta karşıladı. Arkasında nar Gİ“ geği renginde bir pijama var, Bi parlak kırmızı içinde esmer yüzÜ kadar güzel # Fakat biraz zayıflamış. Sesinde b” lâ bir kırıklık var. #| Annesi nazik bir kadm. Kız Fakat ne zaman, Akşamları imkân | yz yok. Yarın sabah! lıktan ibarettir. Madem ki hastay - miş, bunu Hayale anlatıp gil mi? Belki Hayal kendi de gelir. Bu fikrimi pek sağlam bulmadım. İne! diyor, Ufak, büyük her Hayali son defa bana daha az İnan - mış buldum. Beraber gelişimizi haz- metmedi. Annemin kara haberi olma saydı... Durgun suyu bulandırmağa lüzum yok. Kadmların en âkıllısı kıskanç- onun da| Annesinin bu şikâyeti Alisi muvafakati ile gitmek daha İyi de - ir; — Hasta olmadan yaşanır Bi bir hastalık geçirir, Elinde mi yar? olmamak! , Ana kızm münakaşasma 9İ vermek için;