26 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

26 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 GÜNAŞIRI Miswvwak? Onlara, cami avlularmda, çeşme kenarlarında rasgelirdim: Başlarda yedi dilimli birer takke, seyrek sakallı esmer yüzlerinde uzak bir gülüm- seyiş, pamuklu hurkalarından yalnız parmak uçları görünen ellerinde bi- rer demet deynek... Şadırvanlardan, günde beş vakit abdest alan dedelerimiz, dişlerini, bu Türkistan hacılarınm sattığı misvaklerle temizlerlerdi. Uhrevi bir taharet âleti olan misvak, şimdi dünyevi bir süstür, Tuva let eşyaları arasında artık onun da yeri var. Rengi, biçimi, markası mü- nakaşa ediliyor. Ve adına diş fırçası diyoruz. Dün, gazetelerde okudum: Viyanada toplanacak beynelmilel kongree- de, diş tabiplerimiz, misvakın fırçadan daha sıhhi olduğunu müdafaa edeceklermi orum: Son zamanlarda, tababet, cetlerimizin tecrübeye da- yanan iptidai bilgilerine kıymet veriyor: Hacamat ve sülük, bugün tan- siyon © yüksekliği tur... Büyük profesörlerimizden biri, şeker hastalığını, asrın tıbbi muci- zelerinden biri olan (ensülin) ile de gil, Mısır çarşısı baharatmdan (Mah- leb) ile tedavi ediyormuş... Ninelerimizin, ateşli hastalıklarda kullandık. ları limon suyu İle tuz mahlülünü, çocuk hekimleri. başlıca deva olarak tavsiye ediyorlar... Eskiden, Anadolu halkınm sıtmaya karşı kullandıkları zeytin ve okaliptiis yaprağı ise, şimdi kininle iyi olmıyan inatçı sıtmalara karşı muvaffakıyetle tecrübe edilmektedir! Mısır çarşısının kuru otları, sararmış yaprakları, kokulu baharları ve tunç havanları, galiba, garbın billür inbiklerden süzülen zekâsı, çelik cenderelerde kaynıyan İrfanı ve modern kimyahaneleriyle rekabete baş- ladı! Acaba, viran mezarlıklardan geçerken ayağımıza takılan asırlık iskelet kafaları, misvakle temizlenmiş bir sıra beyaz dişin dudaksız tebessümü We bizim gafletimize mi gülüyor? YUSUF ZİYA Uluslar Kurumu süsleniyor Uluslar Kurumu, pek kısa süren son toplantısından sonra, derin bir süküta vardı. Haziran ortasında ve ya daha sonra toplanıncaya kadar bu süküt devam edeceğe benziyor. Bununla beraber, Uluslar Kurumu boş durmuyor, süsleniyor, yani Ce- nevrede Arlana parkı içindeki yeni ve büyük saraymı süslüyor. Bu da bir şeydir!... Sarayın döşenmesine ve slislenme sine Uluslar Kurumuna dahil millet lerin çoğu iştirak ediyor; meselâ: Samon adası Kerestesinden yapıl- mış mükellef reislik koltuğunu yeni Genel Sekreter Ava döşemeği o Holan- da ti Kitap odasmı Ve okuna salonunu Siyam meydana ge- tirmiş. Yunanistan, eski sanat eseri heykellerin birer kopyasını hediye tün halılar İrandan gelmiş. ya bu süsleme işine elde iş- lenmiş yün perdeler vermekle iştirak etmis... Yalnız bir şeye merak ettik. Bü- tün bunları merak eden Avrupa ga- zetesi İngiltere, İtalya, Fransa... gibi büyük d erin ne verdiklerini yaz mıyor. Yoksa bunlar: — Biraz da bizden gelen belâla rın ri Uluslar Kurumunu süslemeğe yeter diye mi düşünüyor- lar? Vakit kalmıyacak ! Bir Mecliste politikadan bahsedili- yordu. Mevzu, tabiatile, Italyan bü yümek programı idi. Herkes İtalya- nm ne yapmak istediğini ve buna karşılık başta İngiltere olmak üze- re öteki büyük devletlerin ne vazi- yet alacaklarını merak ediyordu. — İtalyanın Arnavutluğu tahkim etmesi mânidardır. — Diyorlar ki Korfu adasında da gözü varmış, — Habeşistandan bir milyon as- ker çıkarabilecekmiş. — Bu bir milyon askeri de çıkar- dığı gün kolayca Mısıra girebilir - miş. — Gerçekten Mısır, Trablusgarp ile Habeşistan arasmda ve İtalyanla- rm ortasında kaldr. — Bunun sonu neye varacak aca- ba ? Geniş yürekli, şişman göbekli ve her hâdiseyi alaya alır bir zat: — Sonu nereye varacak bilmem... dedi. Yalnız durun da size bu “mese- ye uygun düşen bir hi- seyyar bir cambaz kumpanyası gelmiş. Bu cambaz kum panyasınm en büyük numarası da iri zuları, tavukları, kilolarca yemek ve ekmeği büyük bir iştiha ile gövdesi- ne İndirirmiş. Bir pazar günü saat birde İşe baş- lamış ve saat yediye kadar süren dört matinede yine bir sürü kuzula- rı ve tavukları, kilolarca yemek ve ekmeği silmiş süpürmüş. Tam giyinip çıkacağı sırada kum- panyanm direktörü gelerek kendisi: Be şöyle bir teklifte bulunmuş! — Dostum, kapıda halk biribirini ücutlu, dev gibi bir “yikemper» | ver” miş. Bu adam her temsilde ku-| NİDJEİN Bilginizi Yoklayınız Sorular — Eski Yunanlılar ayı kaç hafta- ve haftayı kaç güne ayırırlardı? — ik elektrikli telgraf nerede, bangi tarihte ve kimin tarafmdan kurulmutur? — Elektrikli telefonu meydana getiren Froman mıdır, Graham Bel mi? — Meng - Çö yahut Mençiytis kimdir iader adasmın o mehur şarap. ları istihsal Gülle asmalari nereden getirilmiştir? Dünkü soruların cevapları 8 — Sağlam ve normal bir insan 24 saatfe nekadar idrar çıkarır? C — Erkek 1800 gram; kadın 1400 gram. $ — Voyvoda ne demektir? C — Slaven “Voy — ordu, ve “Vo- diti — Sevk ve İdare etmek,, keli- melerinden yapılan Voyvoda bir va- kit ordu kumandanlarma verilen isimdi. 8 — Pakometre nedir * C — Camlarm, aynaların, gözlük. lerin kalınlığını ölçen âlet, S5 — “Musikinin Prensi” lakabını kâr kimdir, başka lâkabı var mıdır ve asıl ismi nedir? C — Palestrina'da doğduğu için de Palestrina lâkabiyle şöhret bul muş olan Italyan bestekâr | Clovani Piyertalei. — Küle böğüzinim gönüşliği ne kadardır 9 GC — Otuz bir kilometre, İİ yoruz. Ne dersin? Vakıa yoruldun amma... — Yorulmak birşey değil amma, #uare saat onda başlayacağıma göre akşam yemeğimi vemeğe vakit kal- mıyacak! Blum'a göre Fransa Başbakanlığma geçeceği söylenen “Halk cephesi' 'Tideri Blum'a bir gün “müsavat,, tan bah- sediyorlarmış. Blum şu cevabi ver- miş : — Tam müsavat, bir kelimeden ibarettir. Meselâ güneş hepimize ay- ni sıcaklığı gönderir. Fakat siz üşür sünüz, ben Üşümem! Mutfak köşesi Ucuz kreı — Dört parça şeker- siz çukulata,iki çorba kaşığı un, üç çorba kaşığı toz şeker, üç çeyrek lit- re süt almalı. Çikolataları sütün için- de eritmeli. Unu, az mikdarda soğuk süt içinde karıştırıp eritmeli çuku- Mtalı sütü bir tahta kaşıkla İgevirerek unlu sütü İçine boşaltma” lı ve şekeri ilâve etmeli. Sonra bunu, koyulaşmcaya kadar kaynatmalı, çukur tabaklara boşaltmalı ve soğut malı. Bu krema hem çok lezzetli, hem de ucuzdur. İzmir üzümlü Puding — Bir gün evvel, bir kilo ekmek kabuğunu su- yun içine batırmalı. Ertesi gün bu ıslanmış ekmek kabuklarını bir be- yiyor. İlâve bir matine yapmak isti. izin içinde sıkarak iyice ufalamalı. TA 26.5- 938 ıı ŞEHİRDE OLUP BİTENLER Gürültü mücadelesi | düdük çalamıyacaklar | lediye gürültü ile mücadele işi- ne fazla ehemmiyet vermekte ve bu- nun esaslı surette önüne geçmek İ - çin her gün yeni bir tedbir almakta dır. Dün de Deniz Ticaret Müdürlü- | ğüne gönderilen bir tezkerede bütün | deniz nakil vasıtalarmın seyir halin- | de iken veya iskelelerden hareket et meden önce düdük çalmaları mene- | dilmiştir. Vapurlarn köprüden veya iskelelerden kalkış saatleri herkesce | belli olduğu elhetle bir de ayrıca dü- dük çalarak bunu ihbara lüzum gö-| rülmemiştir. Keza iskelelere yakla - sırken çalınan düdükler de zait ad- dedilmiştir. Çünkü yine vapurların iskelelere geliş zamanları tarife ile tesbit edilmiş bulunmaktadır. Vapur lar ancak yollarda ansızın önlerine çıkan diğer bir nal ıtasma İşa- ret vermek üzere öttürebile- | ceklerdir. | Maarif Ekalliyet mekteplerine tevzi edilecek para Yeni Belediye bütçesinde ekelli yet mekteplerinden muavenete müh taç olanlara dağıtılmak üğere büt- geye 10 bin liralık bir tahsisat konul muştu. Bu para 75, 100 ve 150 lira olmak üzere yüz ekalliyet mektebi | arasında taksim edilmiştir. Tediyata başlanılmak üzeredir. * Müterakim mesken bedelleri ala- | mıyan muallimlerin Devlet Şürasma müracaata karar verdiklerini yaz mıştık. Muallimler ayrıca haklarınm temini için resmi makamlar nezdin- de teşebbüslerde bulunmak ve bu İşe ajt resmi muameleyi takip etmek Ü- zere bir avukatı da vekil tutmuşlar» dır. * Maarif müdür muavinlerinden Adil ile müfettiş İzzet, köy mektep- leri hakkımda tetkikat yapmak Üze- re, dün Çatalcaya gitmişlerdir. * Altı ay müddetle vekil olarak ta yin edilen ve vekâlet müddetleri Ni- san veya Mayıs aylarında biten mu- alimlerin vekâletlerinin sekiz ay de- vam etmesi kararlaştırılmıştır. Bu suretle tedris yılı sonunda smıflarm boş kalmalarının önüne geçilmiş o- lacaktır. * Üniversitede geçen hafta İçinde başlanan şifahf lisan imtihanları bi- tirilmiş ve heticeler talebeye tebliğ olunmuştur. Bu neticelere göre, bu İseneki imtihanlarda, geçen senelere nispetle muvaffak olamıyan talebe miktarı daha fazladır. Adliye Bir fabrika hakkında takibat yapılıyor Fındıklıda bir mensucat fabrika. amda çalışan Bersa isminde bir muse vi kadmı, yanmdaki kazanın patla. ması neticesinde ayakları yanarak ağır surette yaralanmıştır. Bersa, fabrikada yaralandıktan sonra evi - ne gönderilmiş, fakat iyi bakılama- dığı için yarası kangren olmuş ve iki ayağı birden kesilmiştir. Kadmın ha- yatı tehlikededir. Yaralıyı vaktinde hastaneye kaldırmayan fabrika hak- | İkmda tahkikat yapılmktadır. * Sirkecide Cemilin kahvesi önün- İ de, bir damacana su çalmak isteyen Osman isminde biri, dün Sultanah- met Sulh ceza mahkemesinde bir ay bapse mahküm edilmiştir. * Adliye karşısında arzuhalcilik eden Cafer Tayyar isminde birinin geçende, daktilo makinesi çalmmış- tır. Makineyi çalanm Memduh ismin de biri olduğu anlaşılmıştır. Mem - duh yakalanarak Adliyeye verilmiş- tir. ———— Sonra içine yarım kilo kuru İzmir üzümü ve on beş çorba karışığı kris tal toz şeker koymalı. Bu suretle ha- zrlanan hamuru alabilecek bir tep- siyi yağlamalı ve hamuru tepsinin İiçine yaymalı, üstüne biraz toz ş€- iriliğinde tereyağ topağı koymalı ker serpmeli, birkaç parça da fındık Orta sıcaklıkta bir fırında bir buçuk saat pişirmeli. Fırmdan çıktıktan | sonra soğutmalı, kesmeli, ve içine ufak bir kadeh rom şerbetini üstüne dökerek yemeli. ki düdük Bina ve arazi Vapurlar lüzumsuz | Kadro Vilâyete i.e “1: tebliğ edildi Bina ve arazi, vergilerinin yeni mali senebaşı olan 1 Hazirandan iti- baren vilâyet husüsi idaresine devri dolayısile Maliyeden hususi idareye geçecek memurların kadroları Mali- ye Vekâletince tasdik edilerek'dün Vilâyete bildirilmistir. Hususi idare- ye geçecek, müfettiş ve memurlarin sayısı üçyüze yakındır. Bunlara ya rmdâh itibaren tebligat yapılmağı başlanacaktır. Bir tahakkuk ve bir tahsil müdürü de husus! idareye ge- çecektir, Tahakkuk ve tahsil müdürleri bu gün vali muavini Hüdai Karatabanın başkanlığında çalışacaklardır. Dün de tahakkuk müdürleri bir toplantı İ yaparak 1 Haziratıda yapıladak devir isleri üzerinde görüşmüşlerdir. Yeni Maliye teşkilât kanunu da bu ay 80 nuna kadar geleceğinden 1 Haziran- da İstanbul maliyesinde büytik deği- siklikler olacaktır. Yeni kurulacak İstanbul defterdarlığma kimin tayin edileceği henüz belli değildir. Releadive Yol vergisi tahsilâtı bakayaya kalmıyacak 935 mali senesi bitmek üzere ol. | masma rağmen hâlâ bu yıla ait yol vergilerini ödememiş bazı kimseler bulunduğu anlaşılmıştır. Dün yeni - | den belediye şubelerine gönderilen bir tamimde yol vergisinin katiyen bakayaya bırakılmasma meydan ve- rilmemesi ve derhal tahsilâtm yapıl ması, aksi halde tahsi) işlerile uğra- şan memurların para cezasma çarp” tırılacakları bildirilmiştir. * Belediye çöp toplama ve imha etme işlerini asrileştirmeğe karar| vermiş, bunun İçin bir taraftan çöp imha istasyonları kurmaya başlamış diğer taraftan da “çöpleri nakil için asri kamyunlar almak. Üueau ep büslere girişmişti. Her Iki sahadaki çalışmalar heniz neticelendirileme- diği cihetle bu projenin tatbiki iki ay sonraya bırakılmıştır. * İçinde belediye dairelerinden bir kısmının bulunduğu eski Talâtpaşa konağınm resmi bir daire olma; verişli bir şekilde ve tadil ve tamiri muvafık görülmüş, dün bu işin iha- lesi yapılmıştır. * Belediye şehir dahilinde buz tevzi ve nakil işini bir elden idare Balkan antantı Deniz eksperleri yarın şehrimizde toplanıyor Balkan Antantı Iktısat köhseyinin deniz eksperleri komitesi, yarım Ti- enret odasında toplanacaktır." “Top- lantıya iştirak #lecek Romen ve Yu- van murahhasları şehrimize gelmiş- lerdir. Yugoslav murahhasları d: gün beklenmektedir. Toplantıya hi kümetimiz namma İştirak edecek ox lan İktisat Vekâleti Deniz Nakliyatı Umunm Müdürü Ayet ve eenebi ge- mi işleri müdürü Behçet te şehrimi- ze gelmişlerdir. Komite içtimar, Haziranın haftası- na kadar devam edecektir. Bu toplan tılarda, Balkan misakıra dahil dev- letler arasında deniz ticaretinde İş Küçük Haberler *'Deniz yolları ve Akay müdürle ri — Ankarada toplanan Deniz Yol- İarr umumi heyetine İştirak etmek &- zere Ankaraya giden Deniz yolları W* âdürü Sadettin ile Akay mü- 1 şehrimize dönmüşlerdir. * Avustürya konsolosluğu — Tür“ kiyedeki “Avusturya | sefaretinin İs tanbul: konsolosluk - şubesi, 1 Ha: ran 1936 tarihinde Beyoğlu, Taksim Cümhuriyet caddesi numarali Ceylân apartrmanındaki yeni büro suna tasmacaktır. Telefon numar” #1: 44954 dür. * Liman hanı satılıyor — Sirkeci” deki Liman hanının müzayedesi bu- gün yapılacaktır. Mü: deye Tic ret Odası da iştirak edecektir. * Halkevinde Azeri gecesi — Dün akşam Eminönü Halkevinde bir A“ zeri gecesi tertip edilmiştir. Toplan“ tıda üniversite ve yüksek mektep talebesiyle davetliler bulunmuştur. İn temini çareleri araştırıla- caktır. Deniz nakliyatmda İrtibat ve muvasalalar vücude getirilerek umu miyetle posta vapurculuğu ve nakli- yat tarifelerinde vahdet temini ve Iman, rıhtım ve iskele vergilerinde Balkan devletleri için daha faydalı yeknesak usuller ihdası görüşülecek mevzular arasındadır. Her devletin murahhasları, bu mevzular Üzerinde hazırladıkları omuhtrayı şimdiden İ konseye vermişlerdir. Uroloji cemiyetinin toplantısı Türk üroloji cemiyeti dün Baha- eddin Lütfinin başkanlığında bir top lantı yapmıştır. Bu içtimada evvelâ bakteriyoloğ Ragıp Refik tarafından | idrarda basil dö koh taharrisi hak- kmda bir tebligatta bulunulmuş ve bu meseleye ait münakaşalara Pro- fesör Behçet Sabit ile Dr. Fuat Ha- mit, Ali Eşref, Bahaeddin Lütfi ve Saim ik etmişlerdir. Bundan sonra Dr. Ali Eşref tara- fından bir Kilye vakası gösterilmiş, bu mesele hakkındada Behçet Sabit ile Fuat Hamit ilmi münakaşalarda bulunmuşlardır. Harıcıye vekwnin ziyaretleri Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras, bazı ziyaretlerde bulun- muştur. Tevfik Rüştü Aras, birkaç gün şehrimizde kaldıktan sonra, An- karaya gidecektir. a e ar — — ye karar vermiş, bunun için bir mü- #ayede açmıştı. Wi müsait teklifi Şrnak ve grupu yaptığı için dün, bu işin ihalesi bu grupa yapılmıştır. İtitüsüne verilmistir. Saat 20 de başlıyan oplantıda evve- i Mehmet Sadık © tarafımdan Azeri Türkleri hakkında hir konferans vö imiş, bundan sonra sax heyeti oyun ve dans havaları çalmıştır. Davetli" ler geç vakte kadar eğlenmişlerdir. * Dahiliye Vekili gitti — Evvelki gün şehrimize gelen Dahiliye Vekili Şükrü Kaya, Ankaraya dönmüştür, * Relik Amir tedaviden döndü — Bir milddettenberi Pariste tedavi * dilmekte olan Hariciye Vekâleti kü“ lemi mahsus müdürü Refik (Amir, tamamen iyileşerek şehrimize döö“ müştür, Deniz canavarı tahnit edilecek Ada önlerinde yakalanan ve Türğ Hava Kurumu menfaatine teşhir ©" dilen deniz canavarı, Balıkçılık e08- Orada tahnit ve tetkik edilecektir. Galatasaraylıların toplantısı için davetiye tün Galatasaraylıları mayism, otu$ birinci pazar günü Galatasaray 1i5*“ sinde bir araya getirecek olan top” lantıya ait davetiyeler, gerek mekt# bin kapısında, gerek Galatasaray” hlar Cemiyetinin, İstiklâl caddesin” de Saray Sineması bitişiğindeki LUK İsemburg apartımanınm bir numars” lı dairesinde tevzi edilmektedir. Top lantıda bulunmak istiyen Galatss&” raylılar davetiyelerini oralardan 18“ darik edebilirler. Beyazıt kulesi bugünkü şekilde kalıyor Türkkuşu için İstanbulda yeni bir paraşüt Beyazıt kulesinin Türkkuşu tara- fmdan paraşüt kulesi olarak kulla- nılması kararı, alâkadar vekâletlerce tetkik edilmiştir. Mütehassızlar ta - rafından yapılan keşifler, kulede ye- ai baştan birçok tadilâtı İcap ettirdi. ği için burasmm paraşüt kulesi ola» rak kullanması muvafık görülme - miştir. Fakat, Türkkuşu için her halde bir paraşüt kulesi tesisi icap etti- Telefon Şirketi umumi heyeti toplanıyor Eski Telefon şirketi umumi heyet içtimar bugün saat on birde, şirketin Birinci Vakıf Hanındaki merkezinde yapılacaktır. Şirketin umum! müdü- rü Anderson, Avrupada bulunduğu için toplantıya İştirak edemiyecektir Bugünkü toplantıda, şirketin hükü- mete satılması esası üzerine hazırla- nan mukavele, müzakere ve kabul olunacaktır. Gümrük anbarları ne başlanabilmesi için her iki idare arasmda yapılan temaslar heticesin» de, bu'işe ait bütün hazmlıklar biti- rilmiş ve bu hususta hazırlanan Ta- porlar, İktısat ve Gümrük bakanlık. larma gönderilmiştir. Kanun çıktık- tan ve bu raporlar tasdik edildikten dökülmüş şeker | sonra devir muamelesine derhal baş İlanabilecektir. kulesi inşa Zinden alâkadarlar bu işle yeniden meşgul olmağa başlamışlardır. Pa- raşit kulesinin Hürriyeti ebediye te- pesinde yapılması ileri (o sürülmüşse de, bu gibi kulelerin en işlek ve hal- kın en kesif bulunduğu yerlerde te- İsisi icap ettiğinden İkirden vazgeçilmiştir. Alâkedarlar, müsait yer bulmak için tetkiklere başlamışlardır, Otomobillerin senelik muayeneleri başlıyor Şehrimiz belediye smırları içinde İ bulunan bilümum hususi otomobiller le taksi, otobüs ve kamyonlarm! Hazirandan itibaren senelik feni mu- 4yenelerine başlanacaktır. Bu mua- yene için ber kaza dahilinde bir sa- ba muayene yeri olarak ayrılacak ve muayyen günlerde burada kara nakil vasıtaları birer birer tetkik €- dilecektir. Kömür depoları Kuruçeşmedeki kömür depolarının kapatılması ohakkındaki mahkeme kararının temyiz tarafından nakzı ve depolar yeniden kömlir almağa başlamışlardır. Stok kömürleri da - ha evvel bitti; in kapanan dört depo da tekrar kömür almağa baş- lamışlardır. şimdilik bu fi-| edilecek MELİ Ne dersiniz? mekke nn m ğe Kaybolan bir hak! mal Imtihanları da dahil olmak ÜL re — eytül içinde yapılıyor. 0 lebeye Haziran sonlarma is ten şifahi imtihanlardan sonra lüle kadar bir müddet vir nun iyi çalışabilmesi için hay şeydir ama orta mektepten. # talebenin girmek (İstediği ir selerle fen mektebi gibi m üzerine icra muamelesi durdurulmuş rı bu kayıt tarihinden öne ki talebe zarar etmesin! Biz böyle düşünüyoruz, Siz ne ders