30 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

30 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

AaEE a e aa e Sevia 2 Alman Milletine Fihte'nin 39 Bunların ikisi birleşince, de- gerli bir şey olüyor. - Aynıldı: larmı, ikisiala de kadreti yok. Fazla olarak, Dili — ölmüş mll- lette, hakiki yaradıcı deha ola maz; çünki onda eşyayı yenlden sembolisze edebilmek melekesi yoktar: O ancak, başlanmış hayallere devamdan ve mevcut. ları tedilden başka bir şey ya- pamaz, ki çok kere bunlar da tekemmül etmiş noktadırlar. Sarfolunacak cehde - gelince, elbete dili yapyan millette daba ziyadedir. Yaşıyan bir dil. Eğer ölü bir dil İle mükayese edi- lirse - Kültürün yüksek dere- cerine ulaşabilir. Fakat hiçbir zaman, ölü bir dilla içinde bulundağua son İnkişaf ve te kemmül noktesına sahip olamaz. Ölü dilde kelimeler, bötün münülerinı elde — etmişlerdir. Bonlarla mümkün alan bütün cümleler kollanılmıştır. Bu dil ile konuşmak İsteyen onu nasıl buldu İse o şekilde konuşacak tır. Bir defa öğrenilince ağız, kendiliğinden onu söyler; bas ma kalıptır. Yoşıyan bir dilde ise — keli. meler ve mânâları dalma İler. lemektedir; dalma — yeni yeni ifade tarzları Icadolunabilir; dil tahaccör etmiş değildir. Dar: madan yapılmakta ve — inkişef etmektedir. Basma kalıp — söy- lenmez. Söyleyen insan, her defa kendi şahsi ihtiyacına göre yenl şekiller yaratarak — kendi damgasını varür. Şöpbesiz ki bu, fazla cehd ve mumarese İster. Çünkü yaşıyan dil, ara malarımızı. fevkalmalsus âlemde münâ ve mefhumların kayna- ğına kadar nüfuz ettirir. Dili ölmüş olan — mlllet: Sa- dece ecnebi münâ ve mefhum ları kavramağa ve bunları tarih yönünden anlamağa çalışacak. Ölü dil de elbet çabak İlerlle- nir, Amma anl felsefeyl öteki yapıyor. Ba çartlar içinde, İşi kolay olan ecnebi daha: İlk zaman- larda geçilen — yollarda muvaf- fak olacaktır. Amma Alman ruhu ise yeni maden kuyoları açacak ve bun- ların karanlık derinliklerini nur hazmelerine doldatacek. — Fikir dağlarını birbiri üstüne yıgacak. Ve bu yığınlarla İatikbalde âbideler karulacak. Ecnebi dehalar: Bir çayırda, | bakımsız çiçekler üstüude hafif bir üçma İle dölüşen sevimli bir kelebeğe benzer. Hatliçe onların üstüne konarak serinlik veren — çiğ damlalarını alımağa gçalışır. Yahad çiçekler üstünde kokulu bal topliıyan bir arı gibidir. Ve bir mektepli san'a tile boyalı muntazam yapılmış höcrelere yerleştirir. Bir kartal gibi olan Alman rubu, ağır bedenini kuvretli kanatlarile yüksek noktalara uçurur. Yavaş yavaş -Karşıdan O görüb heyecana düştüğü- gü meşe yaklaşmak içia dalma daha yokarı çıkar. ö — Buraya kadar söyledik. lerimizin şimdi bir hülâsasını O yapalım; İkl millete ayrılmış bir ırkın Kaktşaf tarihlol nazarı dikkate — alalım. Bonlardan birl ihtiyar- lamış, öteki genç kalmıştır. Bunlar çöyle olacaktır: Bunlar. dan ecnöbileşeni, antikite ile Münatebet yaratmış — ve Hitabeleri M. Rahmi Balaban onun — dilini —almıştır. — Baş lapgıçta ona, badema - sabitleş miş, nüma devresi durmuş olan dil kolay gelir. Teşekkâ lânün gizli noktalarına kolayca girer. Yenl bir bayata İştirakin verdiği taze kavvet ile o dilin eserlerini kolaylıkla — mütalen eder. Modern — Avrapa'nın her yedine klâsik antikitiye tapın' mağı yayar, Henüz halledilme: miş meseleler, onu İşe tabrik eder : Fakat o, bunları sadece İlim aşkı İle mütelen eder; oDu buna hayat ihtiyaçları sevketmiş değildir: Binsenaleyh buna, ruhanun bütün kavvet: lerile sarılmaz. — Biraz — fantazi gibidir. Eski zamanın zengin malzemesine — malik — olerak bunlar özerinde zarif bir su- rette çalışan Ve bu bayalleri, yeni ülemin fikir cereyanları arasıca kucak kacak teşıir. Ku: demadan alınmış fakat yeni moda giylamiş olan bu hayal, ler, onların — karşısına — dalma yenileşen blr terakki içinde ana dili ile Çıkarlar. Dikkati ve şabaf faaliyeti tahrik ederler. Eğer eski şekiller altında gö- rünmüş olsalardı. belki nazarı dikkati bile çekmezlerdi. Irkın bü kıtınının zekâsı, bu heyalleri sadece elden ele ala- cak yerde- tamamen hazmedin. ce; ©o zaman tebli. kanunlara tevfikan bunları -sadece kökü ecnebi bilgiler gibi değll mev- cudiyetinin (Yapıcı ve teşkil edici) kısımları — gibi telâkki edecektir. O — zaman bonları İğretl alacak yerde kendi ha yatile kaynaştırscak ve onlara, eskisi gibi bavada şekil vere- cek yerde, öz hayat verecek. Ecnebinin aslâ yapamıyacağı böyle bir değiştirme sayesinde, o, zamanı elince, bu hayallere dönecektir. Bu dönme netide- sinde bu ırkın fikri kültürü, seki zaman zemini üzerinde devam edecektir. Aslında tek bir milletin böylece bölünmüş olao ikt bölümü, mevl beşerin müntazam — terakkisini — temin içle birbirlle keyoaşacaktır. Fil. bakika ana vatan, bu yeni du- rumdan yeni birşey keşfedecek değildir. Havâ Stiraf edecektir ki: kökü eski devirlere ald olan ecnebi dil üstünden git mektedir. Faket ecnebide müp- hem kabilinden olan şeyleri, o, hergünkü hayatına çok elddi su- “rette kabul ve itbal etmektedir Şimdi burada bunların mi: sallerini vermiyeceğim, ba mi- Bal işini öteki haftaya bırakı- yorum. Müşterek arkın İki parçası bir (Kül) teşkili eder. Ayrılmış ve birleşmiş olan bu ırk, yenl zamanların yıktığı eski mede, niyetin bir dalı gibi olmakta devam eyler. Ve insanlık cekl korunun tekip ettiği yola tek- rer girer. Mükadderatları li barile bu iki millet; azimet noktalarında başka başkadırlar. Amma gayelerile biribirlerine benzerler. Buzlar tanışmak ve yardımlaşmak — mechuriyetinde- dirler. Bilhassa eğer her birinin en mükemmel bir kültüre nlaş- ması İsteniliyorsa; biri diğerinin ferdiyetini, esas hasletlerini mu- hafaza etmelidir. — Şoanu var — Mektepleri tettiş Maarif müdürü Ali Rıza, kazalardakl mektepleri - teftişe gitmiitir. Çeviren: ÇARABSLGİ nün Telyazı Hab Fillstin'de Kanlı Hâdise- lerBirbiriniTakipEdiyor G Kamutay B ei gll Boğazlar komisyonu toplanıncıya kadar iş- lerine devam edecek Ankara, 29 ( Hususit muha birlmizden telefonla) — Boğuz lar komlayonu toplanıncıya ka dar Kamutay çolışmalarına de- vam edecektir. Sofya Müftüsü Nihayet Azledildi. Tstanbus 29(Hususi) — Bulgar bükümetinin Müftü Ahmedof,u ezletmesi, Bulgaristan — müslü maoları — torafından * sevinçle karşılanmıştır. Ipekböcekçiliği Islâh Edilecektir. İstanbul, 29 (Hususi) — Hükümet, — İpekböcekçiliğinin islâbı için lâzımgelen tedbirleri almaktadır. İpekdöcekçiliği içia bir enstitâ açılacak — ve Zirsat vekületinden müsaade alınma dan böcekçilik yapılmıyacaktır. Alman'lar Yeni bir grup mu ku- ruyorlar? Istanbul 29 (Husosi — Fran “z gazetelerinin yazdıklar göre, Almanlar yeni bir devlet ler gurübu kurmak özeredirler. Haettâ iki bükümetin birbirle tine karşılıklı taahhütlerini Ih tHiea eden bir mushedenin Ro- ma'da imzalandığını da — haber veriyorlar. Alman donanması llk deta olarak Manevralara çıktı.. Kiyel, 29 (Radyo) — Ingi Hs — Almün deniz itilâfının aktindenberi lik defa olarak denizaltı gemilerinin İştirakile büyük bir manevra yapılmıştır. Ba manevralara barp gemi lerlolo bepel de — İşlirak etmiş, M. Hltler Doçlant zırblısından manevraları dikkatle takip et miştir. Prens Andre Bugün Is- tanbul'a geldi.. Latanbol, 29 (Hussi) — Ya nan kralının amcazadesi prens Andre bugün husensi bir yatla şehrimize gelmiştir. Arap gazeteleri dün intişar etmedi, bombalar atıldı. Her taraftan silâh sesleri işidiliyor. Kudüs, 29 (Redyo) — Arap. | slscak keder lur'ın Tagiliz ve Yahudi'ler ley hine hareketleri devam etmekte ve Nablas'da kanlı müsademe- ler olmuştur. Arab gazeteleri bugün çık- Bu, protesto ma- biyetinde bir harekettir. Hertaraftan silâh sesleri gel mektedir. Arap'lar Nimiv'de bir otobüse taarruz etmişlerdir. Koudüs, 29 (Radyo) — Hay. fa'da polis komlserliği datresine bir bomba atılmıştır. Diğer bombalar atılmışta da bir “garar vakas — gelmemiştir. Zabıta ve asker Arab evlerine ateş etmişlerdir. Londra, 29 (A.A) — Ku dös'ten — bildirildiğine göre 40 kadar grev İlderi şimdiye ka dar bulundukları — yerlerden başka şehirlere naklolunmuş lardır. Bu ilderler gönde bir kaç kere polfse dalrelerine gö rünmek — mecburiyeti — altında bulanmaktadırlar. Kudüs, 29 (A.A) — Dün Jenin kazasında kâlu Guebatta kasabasında askerin müdabale dine mecbüriyet hâsıl eden bâ diseler olmuş ve beş Arap öl müş, dört kişi de yaralanınıştır. Nablus'ta ve Belsan'da zabıta tarafından yapılan araştırmalar esnasınde halk - tecavüzkürene bir tavır tekınmış oldağundan zabıta silâh kullanmak mecbu. riyetinde —kalmıştır. Üç — kişi Nasra polla mevkli yanmıştır. Dün bir Ingiliz polis memu runun öldürülmesi büyük bir geleyan tevlit etmiştir. Tagiliz memurlı m alleleri Küdüs'ü terketmişlerdir. Akdenizdeki Tagiliz filosu kamandanı Bahram - sirblisile Bayfa'ya gelmiş ve tayyare İle Kudüs'e gitmiştir. Şimdi orada A komiserle görüşmektedir. Yüksek Arap komlitesi sekre teri Avol Ebuhadi, Milli Ya- budi konseyinin bir - uzlaşma yapılmam için geçenlerde vaki olan davetine çu cevabi. ver miştir: Memleket çok küçüktür. Ya hodi — muhacirlerini -koynuna ELHAMRA İSİNEMASI TELEFON : 2573 Bogün matinelerden İtiberen iki büyük film birden 1 - Maskeli Balo Emsal, larla döla bütün gizli sırları, meraklı sevdalarını en — İnce teferruatioa eldden görülmeğe şayan bir sı URAELRA , zengin ve mühteşem (Maskeli balo)ların — çılgınlık- Karnaval gecelerinin macera ve kadar teşbit eden ve t harikası, ANLAR: Güstav Froehlich ve Lyda Barrova 2-13 No.lu Casus OYNIY ANLAR: Garry Cooper ve Marrion Davis Ayrıca fevkatâde eğlenceli canlı resimler Salon 20, Balkon 25, Hususi 35 Seanalara dikkat : 3.30, 6. 30 ve 9.80 da Maskeli Balo 5 de ve 8 de 18 Nuamaralı Cesas Cumartesi ve pazar günleri 2 de 13 Nolu Casus ile başlar YO FEN e OK B AA Dn e aei geniş — değildir. Milli Yahodi yurda Arep muh tariyeti için bir manladır. Bükümet memlekette hüküm sürmekte olan — emniyetsizlik dolayisile Filletin'i — ziyaretten vezgeçmelerini Alman soyyahla- mna bildirmiştle. Alman Sergisi Izmir'de de açılacak Mı?. İstanbal, 29 (Husasi) — Al man tezyini sant'lar serglsi bu gün Güzel San'atlar akademl- sinde uçıldı. Bu serginla İzmir'de de açıl- ması mühtemeldir Yugoslavya Ittitaklarıva sadıktır Belgrad, 29, (Radyo)— Hu vas ajanşının İyi haber — alan mahflilerden öğrendiğine göre, Yogoslavya politikasında herhangi bir değişikliğin olmıyacağı mu- hakkaktır. Yugoslaya İttifakla tine sadıktır. erleri Eski Mısır Komiseri - — Belgrad-a gidecekmiş İstanbal, 29 (Hususi) — Şeb rimize gelen eski Misir fef kalâde komliseri Lord Sald A9 kara'dan döndükten sonra Bel grad'a gidecek ve Yugoslarf' hükümet adamlerile temaslerdi bolunacaktır. Moskova'daki Tayyarecilerimiz Moskova, 29 (Radyo) — Mot kova'da okuyan yedi Türk pli' mnörleti bizzat tayyare pilote e$ mişler ve derelerini muvaflak! yetle bitirmişlerdir. Plânörlstlef pataşütle atlamalarda muvafft kıyet göstermişler ve derslerd! çok muvaffak olmuşlardır. Tren Kazası Londra, 29 (Radyo) — Bi yolcu trenl Levendan da hattef çıkmış, yorculardan bir kişi öl müş dört kişi de yaralanmıştır Mari Hils Parls, 29 (Radyo) — Tey: yareci Mari Hils Kopenhagde yaralanmış — olmasına — rağmet bogün Fransız hava - postaları töyyaresi ile Burje'yo gelmiştir. Fransada Bâşlıyan Amele Grevi Dün De Devam Btti Son Haberler, Vaziyetin Akşama' Doğru Biraz Iyileştigini Bildiriyor. Paris 29 (Radyo ) — Grev bareketleri genişlemektedir. Sa nayi müesseseleri — İle maden müemeselerinden bir kısmı da- ba amele İşgaline marurz kal mıştır. Bu büdiselerin tekrar teves: süü Özerine dün kabine toplan- miştir. Bu içtimada M. Blum da bazır bulünmuştüur. Çönkü bükümet amelenin — fabrikalar dan cebren ihracına karar ver mek üzere İdi. Mesal bal M. Uruşar devam etmekte olan müzakerat hakkında İzahat- ver- miştir. Sanayi ve maden mü esseseleri grev amelesinin ba hareketinli mühlik görmemek tedirler. Ve bu hereketlerin sadece elyesi bir makeat ve hedefi olduğunu iddla etmek tedirler, Amele hafıada 40 sanlik mesal âcretlerinin arttırılmasını, yevmiyoler kesilmemek şartile mexzuniyet hakkı İstemektedirler. Sanayi müesseseleri — murah. hasları bu metalibatı — elyasi addetmektedirler. Ve cans itibarile bu grevler çok eni olarak çıkmıştır. Parla, 29 (Radyo) — Amele ve Patron İbtllâfi hesüz halle dilmemiş olduğa için vaziyette salâh yoktur. Amele harekâtı genişlemek tedir. Sabahleyin Elize'de Camur relsinla — riyasetinde — toplanan kabine mecellslüde bu vaziyet te tedkik edilmiştir. Parle, 29 (Readyo) — Grev barekâtı bütün gün devam et. miş olmakla beraber, akşem üözerl salah — başlamıştır. Reno etomobll —fabrikası patron ve İmzalanmıştır. — Ücretler — arttı: rılmıştır. Sen Demle müesseselerindekl grtev de nihayet bulmuştur. Tuluz tayyare fabrikasında gre” ilân etmiş olan 450 amele İş- lerine başlamışlardır. Maden amelesi morahhasları bogün M. Blam'a ziyaret et mişlerdir. Bunlar da yevmiye: lorinla — arttırılmasını — İstemliş' lerdir. Amerika'da Dört katil elektrikli sandalyeye oturtuldu. Nevyork, 29 (Radyo) — 1934 senesinde Buklin'de bir müessesenin patronunu öldüren dört katil bugün Sing.Sing ba- plshanesinda - elektrikli aandal: yeye oturtulmak — süretile İdam edilmişlerdir. Mahkümlar, yir: mişer dakikada öldürülebilmiş lardir. Haplsbanenin bir koğuşunda bulunan ve aralarında iki ka: dın olan 21 idam mahkümu, bn dört katil İdama götürülür ken, — Uğurlar olsun! Diye bağırmışlardır. Revü Burnava — Cumuriyot partisi — menfeatine halk BO mayıt cumartesi günü ak- şamı saat 17 de Tayyare sine- masında İzmir ve Burnava yüksek aileleri terafından bir Revü - verilccektir. Revünün fevkalâde gözel olması için epi hazırlık yapılınıştır. ameleti arasında bir ozlaşna İN