30 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

30 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

HABER Yüzbaşının f ikrinde serar ede | ceğlal hisseden gözel Kora, | sözü başka vadiye nakletti ve | hafta içinde yenl verilecek tem- | llleri görmek İçla Üyatroya | Bidip gitmiyeceğini sordu. Fakat, genç kadının kendiel | İle kâlfi derecede ulâkadar ol- | ma: a hükmeden Aldoma, yüzbaşının cevebını bekliyacek kadar gösteremedi; — vo, yerden ayağa kalkarak, Koraya! — RBen gidiyorum, çönkü beni bekliyenler var. Dedi: Kübalı Melez, genç kadının gevabını bile beklemeden, yüz başı Busgemonu toğuk bir ta vırla selâmladı, çıktı, gltu. Gebç yüzbuşı hayrotle ; — Ne oldu bu zata? Diye sormaktan keodisini slamadı. — Sporla meşgul olan her erkek gibi birez fazla siniril dir.. Fazla hoppadırl Ve ne tuhaf şey... Bir vakitten beri benim yanımda böyle kukanç: hk sabneleri İcat etmektedir, Helboki aramızdak! münasebet şekline göre benl kıskanmak bakkını halz değildir, çünkö, kendisine ne hal ve ne de e- sabır tikbal İçin bir ümlt vermiş değilim ! Yüzbaşı — Buogemen, adetl weçbile ba hususta fazla İzahat lstemoğe aftar — görünmedi. Fakat genç ve güzel Kora “nedense- bu hususta fozla dar: mak İstedi ve: — Yalnız ve kendi başıma bür bir kadımım! dedi. Bun- dan birkaç sene evyel, evlen- miş olduğum halde eaadet yü zü görmediğim için nikâbım Roma mahkemcel kararile hü kümden İskat edilmiİştir. Bu, mun için keyif ve beveilme göre ble üşık tutmak, evlen- Zmek veyahut tamamen gerbest kalmak benim elimdedir. Çün: kü, kâfi derecede servetim de vardır; saadet ve hayatımı ko layca şunun, bunun keyfine kurban edemem. Genç Kora, Bütün şu bhalkı topladı, gözlerini Yüzbaşının gözlerine dikti ve kelimeler üzerinde fazla durmak çartile İöve ot — Böütün banlara rağmen, eğer bayatıma yonl bir erkek karışacak olursa, onu kalbimin bütün kuvvetile seveceğlme de eminim! Dedi. Kora'nın bu sözleri Yözbaşı Busgemon'de derin bir. mem- noodİyet basıl etti. Böyle bir mevkide, Istihza yoluna sapmı yacak kadar kadın ruhiyatına vakıftı. Mamaf ih: ANADOLU —a Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet Kdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi - binam içinde Telgraf: İzmir - ANADOLU Telefom: 2776 « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ: Yallığı 1200, Alta ıyııgı 700, Üç aylığı 500 kuruştar, Yabancı memleketler için sençlik abone ücreti 27 liradır, Heryerde $ Kuruştur, refpaşa cezanoleri açıktır. GETERER MA Siyaset Ve Aşk Edebi, tariht macera romanı SADA — M — Aldoma bu akşam mlsa- | firiniz olan diğer centilmenler hakkında da böyle hareket et Uo mi?, Diye sormaktan kendi af alamadı. — Bayır, masmafih bu ar tık gülünç olurdu | Gorçakof ve Palişin, çok senelerdenberl ve Rasya'dan tanıdığım — yaşlı, başlı dostlardır. Ba iki muh- terem zatın bana sevgl ve saygıları büyüktür ve biç bir vakıt da bana aşk mülâzlimeti yapmağı düşünmemişlerdir. Es pelatoya gelince, bu zat oyun dan başka bir şey — düşünmeğe vakıt bulmaz ki... Hep de ko şoları atlardan — zevk alır Togiliz Aston Blimt tohaf Togi liz'lerdendir. Kadın cemiyetle riai — çok sevmekle - berabeyi etiketten biç ayrılmaz | "Yüzbaşı.. Bir sual daha sor mak üzere ikev, Kora sözünü kestl ve : — Aldoma budalası hakkın da benden hiç bir izahat İşte. meyioiz. Hele siz, bana benden ayrıldıktan sonra vaktınızı nasıl geçirdiniz ? Sosanuz ! Dedi. Yüzbaşı, Almada'nın İsminin tekrarına mahal — kalmamasını memnuniyetle telâkkl etil. — Mareşalın emri — altında bakuanlık işlerile meşgol oldum. Çok az çıktım, yal sabubları harp arkadaşım mla ormana kadar hir gezinti yapıyorum. — Ben hatırınıza —hbiç gel medim mi?. — Ancak sizl düşünmekten kendimi alamadım, atla yap tığım sabah gezintilerinde çok kısa olmasına — bâlâ —mütecssif olduğam İlk mubhaveremizi dü töündüm. Çalışırken de — sizin batıranızla meşgüldüm ve sizi görmek arzasu İle adetâ heye- can İçinde İdim, — Şonu Var — Kim kabahatlı Gazetenizin 6621 No, ve 266936 T. H nushasında por- tadan şikâyet başlığı altında çıkan yazı özerine tahkikat yapıldı. Manisa'ya sekiz saat mesafede bulunan Alibeyli kö yünün mektuplarını — Manlisa merkezindeki köy kutosuna atıl: makta ve mütemedleri tarafın: dan alınmakta olduğu anlaşıldı. Eğer sabiplerine tesliminde bir İatizamsızlık varsa köylünün mutemed ve muhtarlarına mü- racaat etmeleri İcabeder. Başmüdür namına Saffet Bir kadirşinaslık 1336 #enesinde Ödemlş'te Jandarma tabor kumandanlığın. da balunan ve balen Ödemliş halkevince adresi belli olmıyan yüzbaşı Bay Tabhir, S1 Mayıs 936 Pazar günü kutlulanscak olan İlkkurşun törenine davet edilmektedir. Ödemiş Halkevi, ©o günlerde Ödemiş çocukları Me beraber el ele vermiş - olan bu jandarma Subayını da, unut mamış ve İlkkurşun bayramında onu kendi - sinesinde görmek İatemi d, Bu akşam - Başdurakta Sih hat, Karantinada Eştef, Ke merde Komer, Eştefpuşada Eş Serbest - sütanlar: Muallimlerin Hakları Denizli'den, bir muallim im zaslle aşağıdaki mektabu aldık: Gelecek — yılların mes'aliyet ağırlığının kimlerin omuzunda bulanduğa hakkında bir anket açılas, ulasumuzan büyük bir ekseriyetinin, bu oğırlığın İlk okul öğretmenlerinin omuzla- rında diyeceklerine - biç şüphe etmiyorum. Çok kolay ve önemeiz — gibi görünen bu !ödev biç te öyle değildir. Eğer bir lik okul Öğretmeni, kendlsinden bekle nilon İşi pürüzsözce yepabilirse dünyanın en bahtiyer koludur. Zira bu, çok üzüntülü ve başlı başına bir olusun mes'uliyetli İşldir. Yordun taze filizi yav ralatını, yurdün — İhtiyacatına uygun hazırlamak bhiç de kolay değildir. Yaş, alle, zekâ, keo, gıda, İhtiyaç, yaşayış fark larl bu zorloğa bir kat daha gorlaştırır. İlk okul öğretmen- lği, günde beş enatlik bir der e girip çıkmakla bitmez. Eği- timl vo öğretimi uühdesine ve- rilen çocukları okulda, oyanda. yolda ve hattâ evinde dalmi surette İzlemek ödevindedir. Çocuğan yarda ve ulusa za rarsız ve faydalı yetişmesi ve- yu yetişmemesi öğretmenin mad di manevi mes'oliyeti - cümle- sindendir. İşte bu mühimlerin değli, ehemlerla ehemmidir. Camurlyat ve onun değerli İn kılâbının temelleri de oDuD omuzlarına dayanır. Nesli yo tiştirmekten buşku; yurddaşlera cumurlyeti, İnkılâbı. aşılamak yeniliği sevdirip hazmettirmek yurdu; medeniyet bilgi va gör- gülerile bezemekte keza İlk öğretmenlerin başta gelen ödev lerindendir. Nitekim, balkevleri kurumu- nun bel kemiğini teşkli eden ve bütün şubelerinde ber vakıt rol alan ve ulus okullarında ücreteiz çalışan İlk okul öğret menleri değil midir? Böyle iken İlk okul öğret- menlerinin bazı haklarının hâlâ verilmediği görülmekte ve du- youlmaktadır. Meselâ, kanunla verilmiş ve üç senede ödenmesi zarori mesken bedelleri vardı. Bazı vilâyetler “tamamen, buzı vilâyetler yarım derecede ver, diler. Bazı vilâyetler hiç öde, yemedi. Ve gene 032 senesin. den berl barcırablarının yarısı: nı ve techizat bedellerinin ta, mamını alamıyan — muallimler de bulanmuktadır. Keza - cekl yıllarda baş Öğretmenler terfi ederek © makama| gelir, diğer arkadaşlarından daha fazla aylık alır daha uz dere okuturdu. Halboki şimdi! böyle bir ay lık farkı yoktar. Yalnız 1020 Hraya kadar makam ücreti ve: rilir diye blr kanun var. Vilâ- yetlerin genel — meelisleri bu tabalastı. evvelce senelik büd- ceye korken iki senedenberi bu da aksamıştır. Vilâyet genel meclisleri ka: mutayın yaptığı kananları tat: bikle mükellef değil midir? Kamntay, — vilâyet meclislerine 1020 llira arasında tadilât ya pabilmek bakkını — vermiştir. Fakat büsbütün kaldırmak de- gll Bir okulun maddi, maose vi tekâmülünü, bütün demir- baş eşya ve kitaplarının ko. runmasını okül — çocuklarının eğltim ve öğcetlmi gibi pek ağır mes'aliyeti üzerinde taşıyan ve bu yetmiyormuş gibi bir de ayrıca sınıf okutan bir baş öğ: TELEFON Londra, 29 (Radyo)— Deyli Ekapres gözetesinin — yazdığına göre, İtalya'nın Londra büyük elçisi M. Grandi bugün Tagil tere Hariciye Nezaretine gide rek, zecri tedbirler kaldırılma dıği takdirde İtalya'nın Uluslar Şosyetesinden çekileceğine dalr şifahl bir nota tevdi ettiğini yazıyor. Deyli Meyl gazetesi de, M. Grandi'nin Musaolini'den aldığı üzerine Lord Eden'i ziyaretle, Duçenin ceki İogiliz, Ttalyan dostluğunu kurmak vo mesal birliğini temin etmek arzasunda olduğunu söylediğlel ve Habeş mes'elesinin halli için de hemen müzakerelere girişil meslol İstediğlal yazıyor. Lstanbul, 29 (Gosasi muha birlmizden) — Sağlam bir ba bere göre, Fransa ve Tagiltere, konseyin yapacağı - toplantıda, zecrf tedbirlerin mubalafazı tstiyeceklerdir. Maamafih kat'i tedbir İste miyeceklerdir. Bu baberi veren mehafli, Habeşlstan ve zecri tedbirler İşloin ancak — soeyete heyetli umumiyesince kerarlaş tırıldıktan — sonra — katlleştirile ceği kanaatindedirler. Bazı ce- nobi Amerika — dövletleri zecri tedbirler aleyhindedirler. Al manyanın Lokarno musabedesinin feshi de bu toplantıda — konu- şulacaktır. Fakat kat't tedbirler derpiş edilmektedir. talimat Çünkü — Alman cevabının, toplantıdan evvel gelmiyeceği sanılıyor. Bunlar — baricindeki tabminler mevsimelzdir. Çünkü yeni — Fransız kübinesi — karul- meamiştir. Maamafih 16 bazlran toplantısında, — Frrosa'nın, içti ma: tehir talebinde bulunacağı aslandır. Londra, 29 (Radyo) — Havas Ajansına göre, konsey, 16 Ha- ziran toplantısında zecri tedbir- lerin muhafazasını kararlaştıra- caktır. Fakat toplantı Eylüle kalacak ve ba zaman iİçinde Toglltere, Ttalya arasında hara- retll müzakeroler — geçecektir. Bu müzakerelerin mevzua şu: dar; 1 — İki memleket arasında mukarenet 2 — Zeeri tedbirlerin İlgası ÇAT GAT DA REE Evimi: UB retmence — kananan — bahşettiği ayda yedi buçuk İira makam ücreti çok mu görülmeli? Debizli iki sene - evellsine kadar makam ücretlerini mun tazam kabul eder ve verirken ve her sene birkaç öğretmen tahsisatı korken geçen zene hiçbir öğretmen tahsisatı kabul etmediği gibi makam ücretleri Di de #ildi attı. Basene de ke za makam ücretleri İçla blrşey koymadı. Her türlü fedakârlığa bhezır olan ve bunu her fırsatta İspat eden ve pek sğir — ödevi omuzlarında taşıyan İlk okul öğretmenlerinin — kununlu verl len baklarının Cumuriyet dev- riode tamamen ve zamandında verilmesi İâzındır. Bunun temibini yüce kültür bakanlığından önemle bekleriz. N Ingiltere,'Fransa;lle Müştereken'Zec- ri Tedbirlerin Devamını İstiyecekler. Italya, Habeş Mes'elesif[çin Müzakereye Hazır Olduğunu Ingiltere'ye Bildirmiştir. TELGRAF Birçok siyasiler, sol ccoahın mubalefetine rağmen zecri ted. birlerin hiçolmazsa mali kısım- larının mühafazasını İstemeleri ve böyle bir müzakereye de taraftar olmaları, sırf İtalyan ların Habaşistan'ı İşletmek için kendi sermuyelerine mühtaç ol masından doğuyor. Boynes Ayres 29 — Arjantin Bösyetoye Zzocrf todbirler vazl- yeti Üzerine bir nota vererek buügünkü — şartlarln sosyeteden çekileceğini bildiamIştir. Kahire 29 — Maliyo vekâ leti, bazı İtalyan eşyasının ve eczasının İthaline İzla ver; Londra, 29 (Radyo) — ya'nın Londra sefiri M. Grandi, bugün Iogiltere Harlciye bakan- hiğında M. Eden'i ziyarot etmlş TELSILLL ve bu ziyaret uzun sürmüştür. Mareşal Badogllo'nun Habe: getan'a gittiği tarihtenberi M. Grandi, M. Eden tarafından ilk defa kabul edilmiştir. Bu mülâkat etrafında hiçbit haber sızmamıştır. Maumafih, Roma hükümeti, zecri tedbirlerin devamı hasa- bile Avropa — mes'elelerinn ulâ- ka göstermediğini bildirmiştir. Ve 16 haziranda zecri tedbir- ler kaldırılmadığı takdirde İtal- ya serbestl hareketini kazana- caktır. M Grandi ile M. — Eden'in bu sonuncu mülâkatında buna- ların görüşüldüğü tahmin edil- mektedir. Bu mülükatın salâba doğra büyük bir adım olduğu söylenmektedir. döndü. cevheratı da bu meyandadır. nesi çalışacaktır. açmuştar. Seyyar kı Brüksel 29 (Radyo) — Kral — Ben kralı önümüzdeki nıflerin — vaziyeti hakkında parl de kabal etmiştir. kârdır. Demlştir. miştir. Dün bir tayyare filosu İşgal edilmemiş yerler Jatikşaflar yapmış, asayiş yerinde oldağundan yere İnmiş, tekrar lar Sadan hudüdü yakınında bazı nokta- lara girmiştle. Bunlar, gümrük teşkilâtı Belçika'da Kabine Kral Komünist Lideri Ile De Temasta Bulundua.. Leopolt relel M. Jak Mot'u kabül etmiştir. Bir komünistin fasl bir kral tarafından kabulü ilk defa olarak vakldir. M. Mot bu bususta demiştir ki: Habeşistan'da Vaziyet Kalan Eşya Tesbit Ediliyor. Filolar, | Faaliyette Devamdadır. Cibutl 29 (Radyo) — Hakkında hudut barlci Hartat Fransız baş papazı, verilen yoni müsaade ile Harar'a karatı verilen Roma 20 (Radyo) — Mareşal Graçyani'nin emrile Adis Abu- bada Italyanca bir gazete çıkmağa başlamıştır. Habeş'lerin bırak- tıkları eçyanın tesbitine başlanmıştır. Habeşistan'da 12 Amerikan basta- Adis-Ababa Wle diğer şebirler nakliyan düzel- Menelik'in mezarı ve mü- üzerinde apmaktadırlar. Belçika — komüoletleri mücadelesi — ve mutavassıt &- n İzahat vermek içla ziyaret ettim. Yoksa ben, komünlet olmak İtibarile ben kralların aleyhtarıyım. Kral bu akşam — özeri sabık hariciye bukanlarından M. Gas- Önümüzdeki Salı günü yeni kabinenin teşkill imkâaı elde edilecektir. M. Vandervely, sosyallat partlal namına: — Bir sosyallst kablnenin tesisi için artık İstical lâzumu açl- M. Eden'in Protestosu Italyan'ların Filistin'de yaptıkları propa- gandayı protesto elti.. Londra 29 (Radyo) — Bügünkü kabine içtimamda Makdonalt Filletin — vaziyetlai Izah etmiştir. Eilistla ferkalâde komiserinin vazifeslni Wa ettiğini söylemiş, Italya'dan Araplara karçı radyo İlo propaganda yapıldığımı ve Eden'in bunu protesto ettiğini de İlâve etmiştir. Londra 29 (Radyo) — Kebinenin yaptığı içtimedı. muhtelif tiyasi mes'eleler arasında, dünkü haftalık içtimada bitmiyon bazı mes'elelerin müzakeresi de bitirilmiştir. Metaksas Yeni saylav seçimi yapılacağını yalanlıyor Atlns, 29 (Radyo) — Başve kli M. Meotaksas yeni fotihabata karar verdiği hekkındaki neş riyatı tekzib etmiş, yalnız nisbi Antlbabat kanun lâyibasının veş- zedildiğini söylemiştir. Kolonel Bek Varşova'ya dönüyor Belgrad, 29 (Radys) — Madam Bek bu gece Belgerad dan Varşova'ya bareket etimlş lerdir. Gürde — Yügoslavya baş: vekili vesair rlcal ve Lehlstan sefiri Belgrad'daki — Lehli'ler tarafındon teşyi edilmişlerdir. FE 4 L 5 5AĞA ĞLA p M .-- v Do .. - .-. . w .-. .. — .xn