30 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

30 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Mayıs 30 ; Rlahğul.l"e,rdenm;fâ.yyâ;;a İanesini Nasıl Vereceğiz Izmir'deki Kongr;—(l—e—v erilen Karar- lar Merkezce Tasdik Edildi. Geçenlerde İzmir rahhaslarının iştirakile mabsullerinden verilmekte olan tayyare İanesi miktarı İle tah allât şyeklini tesbit için bir kon gte akdedilmiş ve — verilen ka rarlar, bava kurumu merkezine gönderilmişti. Mer kez, kararları tasdik 1 bazlranda — tatbikata sektir. Alâkadar — v mız bilsinler diye kararları neş- rediyoraz. Kongre mukarreratı: l1 — Yer ürünleri müstah Hillerinden hava kuvvetlerine yardım hissesl olarak yüzde ya rımdan dörde kadar alınmakta olan mühtelif nisbetlerden (Me mur ve müstahdimin bakkında tatbik edilen esasata uygun olun) yüzde İki şekli teebit edilmiştir. 2 — Üzüm ve Incir, pala mut ve palamut tırnağı, yün yapağı, balmomu, kitre, av ve diğer hayvan derileri, slsam, bakla, kereste anason, kökü ve mümasili gibi ihraç Mahsal ve mevadının yardım hlsseleri İbracat İskelelerinde tahsll olanur. 3 — İhreç edilen üzüm ve İncir mahssollerine ald yardım hlisesi; Hearet odasınca bildiri lecek İbraç masraflarının salış flatlerinden teozlli suretile he- tab olunur. 4 — Zeytin yağı ile diğer Bebatı yağların ve pirina yoğı nin yardım hisseleri - bunların Tetihbeal — edildiği — fabrika — ve yağbanelerde ve pamuk — koza tından alınacak yardım bisecel de, bu kozaların - temizlendiği ve mehaliç yapıldığı — fabrika “larda ve imalâthanelerde alınır. 5 — Tütünden alınacak yar: dim hissesl şimdiye kadar ol- doğu gibi tötün İohisar İdare- since ve Afyondan alınacak hisseler dahi uyuşturucu mad deler İnhisarı — tarafından alın- ması sırasında İstifa olanur. 6 — Bucların haricindeki mahsulât ve alelamum hububat İle yaş ve kuru meyve ve seb- zelerin yardım hisseleri mahal lerinde ve mülyetlerine göre Ayaen veya — nekden — İetifa olunur. ? — Türk Hava Koarumu; gerek ihracat iskelelerinde ge- tekse — mahallerinde — alınacak yardun hleselerini tahsll ve a tfa ve çok sıki bir kontrol usüllerini tanzim edecek bir talimataame bazırlayacaktır. 8 — Köy ve belediye tiearet odaları teşkilâtı bu tallmatname ahkâmının tatbiki yardım hisselerinin tam olarak tabslli hususunda bava kurumu teşki- lâtına her türlü yardımı yapa caktır. 9 — Memleket dahilinde kalkarak İahisarlar idaresi tara fitdan sarf veya — mütecahbitler tarafından mücssesat ve devsire umumi geçile andaşları: miyan sarette ve toprak | etmiştir. | BAA ita edilecek üzüm ve İncirlerin yardım bisselerinin İrbisar ida retli ve müteahhitler tarafından buva kurumuna verilmesi İste necektir. 10 — Bu mukarreratın mev: kll tatbike konması H. K. Genel merkesloln tassibine bağlıdı Mahsullerimiz Fuvarda zengin Bir şekilde Bulundurulacak.. İzmir favarına dış memle ketlerden Iştirak edecek olan ların astış yapmaları - için hü kümetçe 200 bin İiralık döviz müssadesi verilecektir. Bunun için İktisat vekâletince vekiller heyetinden müsaade alınmak üze re olduğa dün — belediye doktor Behçet Uz'a telefonla haber verilmiştir. İktışat vekâleti - bütçesinden favar için 25 bin lralık ayrıl mıştir. Ba para, yakında ke- mite başkanlığına gelecektir. Sekle dil olan afişler, relel üzerine — bastırılmış börün dış ve İç memleketlerdeki — mali mücme selelere gönd.rilmiştir. Vilâyet ler pavyonları bu yıl çok zen- gin olacaktır. Bir çok vilâyet. lerden kömlte başkenlığına ge- mektoplarda favar — yeri tezyinatı hakkında —mualümat İstenmektedir. Komite de, milli mahsüllerimizin - vilây yonunda en İyi blr İşgal etmeleri — için biç ble fe dakârlıktan çekinmiyecektir. İzmlir — vilâyetl bütçesinden favar için on bin İira ayrılmış olduğu bir tezkere İle komite başkanlığına bildirilmiştir. Ilk Bakla Dün borsaya getirildi Kadifekalesi civarında sebze bahçesl bulunan Rençber Os- man, bu yılın İlk kura Bakla mahsalünü borsaya gölürmüştür. Fakat mabsül iki çaval olduğu ve taamüle göre beş çuvaldan aZ olunca yenl yıl mahsalü sayılamıyacağı İçin piyasada sa tışa arzedilmişae de dün akçşama kadar kimse telib olamamıştır. Ba günlerde bazı rençberlerin daha borsaya yeni yıl mahsulü Bakla getirmeleri bekleniyor. O vakit, piyı lacaktır. Otobüs durakları Şebrin muhtelif yerlerinde bulunan ( Otobüs darağı ) lev halarının çeşitli ve çirkin çe- kilde oldukları görülmüştür. Otobüscüler Bikrliği, bu levha: latı, zerif düraklar — üzerinde yeknasık bir şekilde yaptırmayı kararlaştırmıştır. Yapılan nu mune, Belediye releliğince be: genllmişti. Ko len R. PEKER'in Inkılâp Dersleri R, Peker'in Ankara ve İstanbul üniversitelerinde verdiği in- kalâp derslerinde tatulan talebe notları, gözden geçirildikten sonra, ULUS Basımevince kitap halinde başılmıştır. 124 sayfa tutan eser, yalnız baskı masrafının karşılığı olarak her yerde ON KURUŞA satılmaktadır. Pamuk Fiatı Yukseliyor — Zeytinyağı düşüyor Şebrimizdeki alâkadarlar ta refından Ankara Türkofls rels liğine gönderilmek üzere bafta- hık satış vaziyeti bakkında bir rapor hazırlanmıştır. Bu raporda Pamuk (flatlarının son hafta içinde kilo Başına ikl kuraş yükseldiği bildirilmiştir. Zeytin yağı plyasası düşük ve gevşektir. Beş asldli yağlar 37 kuruşa döştöğü balde alıcı yoktur. Bilhassa son günlerde Yünanple tan'a, Kuza, Koyun ve Sığır ibraç edilmiştir. Palâmut rekol tesl çok azalmış ve piyasa'da eketra mallar kalmamıştır. Bal. müamu fiatı 92 kuruşa çıkmış tır. Talibi de çoktur. Yapağı pliyasası vaziyeti de şayanı memnuniyet — haldedir. ince mallar da rında 62- Fiatlar yerli 65-66, Anadolu ma! 63,ö kuraştar. Nişanlanma Memleket bastancsi sertabibi doktor Hasan Yusnf'un kerimesi Selma ile Tire'nin tanınmış ailele: rine mensup gençlerden Sadık'ın Dişan merrsimleri, dün #aat onye- dide parti başkanımız Avni Doğe- evinde yapılmış ve her iki dostları hazır bu: Din mile efradı ile lunmuştur. Parti başkanımız, doktor Ha- san Yusufun talebesindendir. Eski hocasından, bişan merasimini, evin- de yapmak şerefinin kendisine verilmesini rica etmiş, değerli he- kimimiz de bu çok nazikâye hare- keti memnuniyetle karşılamıştır. Gönç nişanlıları kutlular vaa- detler dileriz. İzmiri n derdi Kordon'da Elektrikli Tramvay Vali Fazlı bbleç döu yapılacak, şirkete eeei Birinci kordonda — elektirikli iramvay İşletilmesi Nafın Vekâ letince muvafık görüldüğü çeh rimizdeki alâkadarlara — gelen malümattan anlaşılmıştır. Şimdi İstanbul'da — buluumakta — olan vali Fozlı Güleç, birçok şikâ yetlere yol açan - Kordon'daki bekil vasıtaları mes'elesini, An kara'da bulunduğu srada Nafıa bakanı Ali Çetinkaya'ya anlat mış ve halkın medeni ve her türlü ibtlyacına cevab verecek iyi bir nakıl turulması muvafık görülmüştür. Nafın Vekâloti, kordo nunda elektirikli tramvay İşlet. me İşloi İzmir tramvay ve elek- trik — şirketime şartlarla vermek için müzakereye buş- lanmasını kabul etmiştir. vesıtasına kavoş İzmir Dedeb;ışı Köyünde Vak'a eeei Işliyecek. ünce vilâyette toplantı esaslar bildirilecek. .— Vali Fazlı Güleç, gelince vilâyet makamında Va Hinin relsliği altında Belediye Dr. Behçet Uz ve şirket müdürü M, Gormezeno topla varak İzmir'in bu mühim İşlnl görüşeceklerdir. | Vali Nafla vekâletinden al- mış oldoğa direktife göre şir keto ne gibl şart ve esaslar dahbilinde kordonda elektrikli tramvay İşletilmesi muvafık gö rüleceğini — bildirecek bu özerinde karer verildik ten, motabakat hasıl olduktan İstanbul'dan velel ve sonra Belediye ve Şirket mu rahbasları Ankara'ya giderek Naflia Vekâletine ba kararı bildirecek ve İmtiyez Iça mü zakereye başlıyacaklardır. Bir. Oldu. .—— — Bir Bağ Mes'elesinden Iki Kişi Ya- ralandı, Vak'a Faili Tutuldu. Karşıyaka'nın Dedebaşı (Ör nek) köyünde bir vak'a olmuş, İki kişi yaralanmıstır. Vak'anın sebebi, emvali met- rükeden 12 dönümlük bir bağ P M_iîoulomi: Dünya Buğday Istihsa- lâtı Ve Ihtiyacı. Düönye buğday — tetihsalâtı, stok ve ihtiyaçları hakkında çehrimizdeki alâkkdarlara bir rapor gelmiştir. Roma beynel milel ziraat enetitösünden alı Dan malâmatı ihtive eden bu rspora göre 1935 senesi dünya buğday rekoltesi, Türkiye, Sov yet Rüsya, Çin, İran ve İrak hükümetleri dahil — olmamak şartile 1934 senesinden — sonra en zayif kaydedilenlerdendir. 1935 rekoltesi, 1934 - rekolte. sine göre yalmız yüzde bir nls, betlade bir fazlalık göstermekte ve son beş yıl (1929 1933) va Bati etihsalâtından 80 milyon kental gerl kalmaktadır. 1934 te büyük, buğday İhraç memle- ketlerinde bu tenakus daha ziyade göze çarpmaktadır. Bü memleketlerin mecmuu Hstihsalâlı yalnız. 549 milyon kental tahmin edilmektedir. Bu na birleşik Amerika devletle- rinde mahsulün yanması, Âvus tralya, Arjantla, Tuna memle ketlerinde ve şimali Amerika daki kuraklık sebeb olarak göz terilmektedir. Buna — mukabil buğday İthal eden ülkelerde 1934 de olduğu gibi rekolte mebzoldü, Son beş senelik vu #ati rekolte yüzde 9 nlebetini aşmaktadır. Sovyet — Rusya'da muvakkat tahminlere göre 1935 rekoltesi 1934 e göre 9 milyon kental fozla olmuş ve 319 mll- yon ketail bulmuştor. a Çin'de, bilhassa şimal mın takalarında — havaların kurak gitmesinden ve orta mıntaka: larda vukubulan - seylâplardan rekolte yüzde 15 — 20 nlsbetin- de döüşmüştür. Tatolan hesap lsra göre netlce İtibarile 935, 936 yılında diğer ülkelere Ih raç edilecek buğday ancak 205 milyon kentale varmaktadır ki büyük harpten sonra kayde- dilen en küçük rakamdır ve yüzde 16 nlsbetinde düşüktür. Buğdey fıhal eden memleket- lerin 147 milyon kental buğ; daya İhtiyaçları verdır. İstatls- Ükler İlk sümesirde buğday Ahracatını 70,6 milyon kilo olarık kıydetmektedirler. Bey- mnelmilel buğday — taleplerinin azlığı, buğday iİtbal eden mem- leketlerin yiyecekleri maddelri dahilden temio etmeğe çalışıma larından İleri — gelmiş ve son dünya siyasi, mali — vaziyelleri, tüccari alış - verişlere kat'i sa- rette engel olmuştur. Lise ve Orta mekteplerde.. Şehrimizdeki İlse ve Orta mekteplerde İkmale kalan ve kansat notu 4 numarayı doldu. ramıyan talebeye, bagün mek- veplerinde tebllgat yapılacaktır. Talebeler, bu sabah mekteplere giderek bir senelik çalışmaları: nın mabsulünü öğrencceklerdir. ç K SAa siryar mes'elesldir. Bağ, mübadiller den Remo (Ramatan oğla Ha san'a verilmişti. Fakat bu hağın sabibi sonradan — meydana çık mış, maühkemeye — müracaatla bağını İstirdat etmiştir. Ayni köyden Girltli Ridvan oğlu 60 yaşında Ridvan ile oğla 23 yaşında Müstafa, bu - bağı sahibinden —satın — almışlardır. Ridvan'la Müastafa'nın bağda çalıştıklarını — gören — mübadil Hasan, bağı keodi elindka ala nın buular olduğanu — sanmış ve kin beslemiştir. Daha evvel de Hassa; Ridvan'a tabanca çekmiş olduğu içla — sulheeza mahkemesine verilmiş ve bak kında takibat yapılmıştı. Hasan; bağı kendisinden al ! zanneden Rıdvan'la oğlu Müustafa'yı — yaralamağa — karar vermiş ve Müastafa — Yumanlar değına su almağa — giderken önüne çıkarak ellade bulunan çapa İle yözüne vurmuş, çocu- ğuan sol yanağını doğıtmış, Mus- tafa'yı ağır surette yaralamıştır. Mustafa; yaralamınca - kaçarak evine gitmiş, vak'ayı bubası SINEMASI Bu hafta mevsimi ,/ŞEHİR HABERLERİ Parti Başkanımız — —— ——— öbürgün An. kara'ya gidiyor.. İzmir parti başkacı Yozgad saylavı Avnl Doğan, Pazartesl günü Istanbul tarikile Ankarı gidecektir, H, Dülge Ackara'da bulunan ve İktı sad Vekâletlle İzmir Uman İş: leri umüm — müdürlüğü bütçe ve kadrosu hakkında — temaslar yapan — çebrimiz Miman — İşleri amum müdürü Haşmet Dülge: nin yarın — İstanbol'dan — şehrl: mize geleceği haber alınmıştır, Lemi Aksoy Ege mıptakası ölçü ve ayar başmüfettişi Lemi Aksoy, biray evvel Aokara'ya gitmişti. İkti. sad Vekâletlle temaslarda bu luvarak mintakası — dahilindeki etlerden İsparta, Bordur, Debizli ve Aydın'da ölçü İşle. rini teftiş eden Lemi Aksoy, dön şebrimiza dönmüştür. Nafıa komiseri Ilmit İstanbal'da tedavi edilmekte olan çehrimiz Naf komlser vekili ve Nafın başmafettişi İlmt, iyileşmiştir. Nafıa vekâletince mrzunlyeti bir ay daha - ozatıl mıştır. Birey sonra şebrlmize dönecektir. Demirci haberleri Demirci'den yazılıyor: Bu bafta içinde kızamıza Manlan — valisi Marat Germen Demirel Borlu yolanun - yapıl: makta olan kısımlarını ayrı ayrı gezerek banların önümüzdekl yıl içinde mutlak — bitirilmesini — ve elilndirlerin bütün yaz ça Lıştırılmasını — İlçililere — etnret- mlştir. Tatüncülük: Busene kazam'ıda duramuao düzeltilmesi tüncülüğe çok ehemmiyet verll: mektedir. Teşkil edilen CB.P. Tütüncüler birliği kaza tütün- Iktısadi lerinin meleset ve güzelliğini bir kat daha artırmak ve müş ye zine getirmek İçin bütün var biğlle — çalışmaktadır. — Kazamı terlelnla talob ve arzuları: için tü- büsene 150 ilâ 200 bin - kile — arasında tötün çıkaracağı tahmin edilmektedir. köydeki jandarma karakoluna şikâyete giderken Hasan, önü: — ne çıkmış ve gene — çepa Rıdvan'ı da başından — yarala- mışbır. Ridvan'ın yar Juodarmalar, Hasan'ı yakula- mışlardır. Hâdise tabkikatına müddelomum! muavini Mümtaz Yılmaz tarafından devam ed'l- Rıdvan'a anlatmıştır. Rıdvan, | mektedir. TAYYARE TELEFON 3151 çok beğenilen Iki büyük filmi Kaçak Sevdalılar ROBERT MONTGOMERY ve MAGDA EVANS'ın beraber çe. yirdikleri tamamen Fronsızca sözlü bir şabeser Viyana Geceleri Viyana'nın dillere destan olan eğlence ve mysiki hayatı ve en n yalsleri İrae eden geniş mevzulü büyük musiki ve eğlence fili Ayrıca: Miki canlı karikatörler Fiyatlar: 15 -20. SEANSLAR: Hergün 16 19.30 Viymi l sevdalılar Cumartesl ve pazar 14 de Kaçak sevdalılarla başlar — 30 kuruşlur geceleri. 17,40-21,15 n hafiftir.