10 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

10 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

— müddet içinde bu — tümiyettir. Yeni işlerden, ya- ihtiyatsızlık, büyük bir felâ- — emrinize lâzım gelen emirler de & Siyaset.. Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı İmparator sözünü şöylece bitirdi: — Hulyaya dalmış değiliz; ordumuzu — kuvvetlendirmeyi düşünüyoruz. Sulh için en bü- yük teminat, harbe hazırlık ve silâhlanmaktır. Eğer harp le- vazımı noksan olursa seferber- lik ve sevkulceyş işleri mun- tazam olmazsa, vaziyet çok feci olur. Bu akşam Randon'u görünce ve biraz daha sür'at ile hareketini söyliyeceğim. Ayni akşam, Tuiyyer'i sara- yından Sen Döminik sokağın- daki dairesine dönen Mareşal Randon, yaveri yüzbaşı Hanri Buagemon'u yanına çağırdı, ve: — Aziz dostum! Dedi. İm- paratorun yanından geliyoyum; Hariciye bakanı da bu mülâ- katta hazır bulunmuştur. Ve çok mühim meseleler üzerinde müzakeratta bulunduk. Haş- metmeap vakıa endişe etmi- yor! Fakat Berlin ve Viyanadan gelen haberlere bakılırsa Prus- ya ile bir harp çok büyük bir ihtimal dahilindedir. Bunun için biz de hazırlanmak mec- büriyetindeyiz. Bu sebeple 'de İmparator' hala kullanılmakta olan harp levazımının mahiyet ve miktarını, asksri kuvveli- mizin derecesini, bir Prusya taarruzuna karşı ilk hamlede hudutlara sevkedilebilecek kuv- vet miktarını kat'i olarak bil- mek istiyor! İmparatorun bu talebine cevap — verebilmek için bugün erkânı harbiye - birinci ve üçüncü şube direk- törlerinden malumat istedim, bu şubelerin verecekleri rapor- ların tevhidi Tâzımdır. Bu mü- him ve dakik vazifeyi de size veriyorum! Hanri askeri bir selâmla bu vazifeyi kabul ettiğini bildirdi. Mareşal devam ederek: — Bu raporların bana gel- mesi için şöyle, böyle üç hafta lâzımdır. Bana ancak bu zaman lâzım olacaksınız. Mamafih bu iki şube temasa — geçmeniz Bu hususta âmirlerile faydalı olacaktır. verilmek üzeredir. “ Bu işlerde esas olan ke- Bılamk raporlardan en yakın ir dostunuza bile bir şey söylememek lâzımdır. Küçük bir kcte meydan verebilir. Sizden H kçim zi saftak: — yet beklerim, size emniyetim Sahip ve başyazgam Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yan işleri müdürü: Hamdi Nüzhet eyler sokağı Binası içinde ANADOLU 76 « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yılhığı lzrm altı aylığı 700, aylığı 500 kuruştur. 'abancı memleketler için senelik abone üereti 27 Kiradır Her yerde 5 kuruştur | üç — nüshalar 25 kuruştur. geçmi e nn ) | zibat | memnun kaldı. 45 B — Bana karşı olan emniyet ve itimadınıza lâyık her zaman olduğumu isbat edeceğim. — Teşekkür ederim, dos- tum! Mareşal, iri ve buruşuk elini genç Yüzbaşıya uzattı; samimi surette el sıkıştılar, muhaverenin bitliğini bildir- mek için masa üzerindeki dosyalardan birisini açtı ve tetkikata başladı. ÜŞÜ Goderus'un, 8 Nisan 1886 suvaresinde büyük bir faaliyet ve hareket göze çarpıyordu. Hortans Şnayder bir skan- dal yapmıştı! Güzel kadınla- rından birkaçı şikâyet ettiler. Bu vaziyetten çok kızan Dük Lüdovik: - Fakat, benim buradaki vaziyetimin ehemmiyet ve ne- zaketini düşünmeli idin? Köy adamlarım baştan çıkarmakta ne mana vardı? Dedi. Adam Asıl kabahat senin. Bu komedyaya ne lüzum vardı sanki? sen de.. — Misalirleri eğlendirmek, | biraz da ben eğlenmek isti- yordum.. — Hakikat ne zaman olsa meydana çıkacaktır. — Bilâkis, bu kasaba Pa- risten 700 kilometre uzakta- dır. Seni herkes Pariste Hor- - tans Şnayder bilir; Gran Dü- şes olarak değil. Senin bu çekingenliğin olmasaydı, bu iş meydana çıkmıyacaktı. Of.. Sen her zaman koca bebek olmaktan kurtulmiya- caksın.. Sen de bir terzi kızı kalmaktan kurtulamiyorsun ki? Hortans, aslının söylenme- sinden dolayı çok - kızardı. Lodovik, hiç bir kimsenin kalbini kırmak - istememekle beraber, öğleden sonra da rezaletin devamına mani olmak için bu suretle harekete mec- bur kalmıştı. Mamafih çok çabuk pişman olarak: — Minyonum.. Dedi. Mü- teessir olma. Esas itibarile haklısınız, fakat benim burada mevkiimi muhafaza için sen de çakşaslısın, Biz, Cakı Ve Ü mimi iki dost değilmiyiz?. Ve genç Dük, genç yıldızı kendine doğru çekti, dolgun göğsünü göğsü üzerinde sıktı. —Sonu var— — HT Ş L Sarayköy haberleri Sarayköy, (Hususi) — De- nizli valisi Ekrem Erten bu- raya geldi. Hükümet dairele- rindeki intizamdan, şehir in- ve asayişi - işlerinden Mendires neh- rinden kasabaya getirilecek su için hazırlıklar yapılmıştır. Bir fen memurunun gelmesi beklenmektedir. Bir hâdise: Gereli köyünde işçilik eden Dinarlı Mehmet Ali ile Çallı All Rıza kavga etmişler, Ali Rıza tabancası ile ateş etmiş- tir. Kurşun Ali'nin koluna isabet etmiştir. Ali Rıza ikin- ci defa ateş etmiş ve tabanca patlamayınca kama ile saldır- mıştır. Mehmet Ali ise kama- bilmukabele Ali Rıza'yı yara- | lamıştır. Her ikisi de yaralı olarak hastaneye kaldırılmıştır. Hikâyeler İrfan Hazar n Kemiği kırmak, İliğini çıkarmak. Güzel bir hikâye düşünü- nüz.. Bu hikâyeyi hem ana dilden, hem de bildiğiniz bir 'yabancı dilden size okuttu- racağım. Hangisinden daba çok zevk alacağınızı tahmin edersiniz? Cevabınızı kestiriyorum: — Elbette ana dilden. Ben ise bu “cevabın eğreti tarafları olduğunu düşünüyo- rum ve diyorum ki; — Yabancı bir dilden oku- duğumuz parça üzerinde da- ha çok düşünmeye, daha çok uğraşmaya, kelimeleri baştan başa yaşamıya, © kelimelerin ana dildeki ve hayatımız için- deki — karşılıklarını bulmaya, birkaç Tugat açıp kapamaya, | alın teri dökmeye, emek ver- meye, vak'ayı — bilmecburiye kökünden kavramaya buruz. Halbuki ana dilde ları yapmmıyoruz. —Kelime- lerin bizce malâüm olan ima- gözümüzün — önünden hemen sür'atle geçiyor. Vak'a- yı, baştan başa yaşayamıy ruz. Sıkıntı çekmiyoruz. Çü kü kolaylıkla, geniş bir yol- dan geniş #dirilerla “ yürüyer mec - ge'leri ruz. Burada alın terinin tuzu- | nu dudaklarımız tatmıyor. le çekmiyoruz. Bunun i ki birinciden elde eti zevki ikincide bulamıyoruz. — İngilizçe öyle bir roman okudum ki harikulâde! Yahud, — Bu haftaki Lu de öyle bir yazı vardı ki enfes! Mülâhazalarının altında de- min snylediğim kuvvetli bir emeğin, mükemmel bir sava- şın, sarp bir. yokuşun - tesiri vardır, Yabancı dilden muvaf- fakiyetle okuduğumuz - ciddi bir sahile, bizim için bir neş'e ve zafer kaynağı oluyor. Ço- cuk gibi seviniyoruz: — Bunca yıllık - sayimizim mahsulüdür. bu muvaffakiyet; diyoruz. Acaba, Yabancı eserleri yerli eser- lere tercih edişimizde bu ça- lışma feragati ve bu hakiki fikir riyazetinin bir hissesi yok mudur? Geçen hafta ihtiyar dostum; — ,Büyük zaferlere erişmek için hayatın acı zaruretlerile çarpışmalıdır; diyordu. Bunu okumağa da tatbik edebiliriz. Yapraklarını bir kal'a fetheder gibi fethettiği- miz kitabı, ömrümüz oldukça unutmamızın imkânı yoktur. Aliınteri, ateşli mücadele, yılmadan ilerlemek herşeyde olduğu gibi okuma sahasında da en önde geliyor. Geniş ve ferahlı yollardan kaçalım. Dar yollara, çıkılması güç patika- lara doğru ilerleyelim. Erzurum'a Kar Yağdı.. Ankara, 9 ( Hususi muha- birimizden ) — Buraya gelen haberlere göre Erzurum'da iki gün yağan yağmurdan saonra kar yağmıştır. Hakkı Balcağlu Bir haftadanberi Nazilli ve ümiz yı almağa muvaffak olmuş ve ! Sultanhisar havalisinde incir istihsalâtı için tetkikat yapan Ticaret odası reisi Hakkı Balcoğlu şehrimize donmüştür. bun- | olmuştur. M. Suviç'in yerine ise, husule gelen bu değişiklikler, çoktanberi tasavvur edilmekte idi. 10 /6/ 936 Üi H ABER n?.ı.ı:nu- TILSIZLE Italya Kabinesinde Bazı De- ğişiklikler Oldu. Mussolini'nin Damadı Kont Çiyano Hariciye Ne- zaretine Geçti, M. Suviç Istifasını Verdi. Roma 9 (Radyo) — M. Mussolini'nin inhası üzerine kant Galeyaço Çiyano (Mussolini'nin damadıdır), İtalya hariciye nazırı olmuştur. Bu babtaki irade, Kral tarafından imzalanmıştır. Şimdiye kadar, Hariciye nazırı muavini olarak İtalya'nın Dış işlerini idare eden M. Suviç istifasını vermiştir. (Dito Alkiyeri), Matbuat nazırı ve (Alesandelesona) da Müstemlekât nazırı İtalya'nın Varşova sefiri getirilecektir. İtalyan kabinesinde 400540 ö ——— —— —— ——— Bir bomba x&t!adı ve 24 kişi yaralandı Mandalar komitesi toplandı Ingiliz murahhası Filistin vaziyetini anlattı. Bugün Hahambaşının da bir nutku bekleniyor Ürntiri V Üsüyo) — Wner | dalar komitesinin dünkü içti- maına İtalyan murahbası Marki Teodoli riyaset etmiştir. Bu içtimada İngiliz murahhası Fi- | listin | hallinde icabeden tafsilâtı ver- | miştir. İngiliz murahhası, Filistin- deki iktisadi ve mali müşkü- | Tâttan vebu müşkülâtın Habeş- İtalya harbile arttığından ve | bu sebeple vergilerin pek I güçlükle toplandığından bah- setmiştir. Filistin mahsulatına da kolayca ihraç yerleri bulu- namadığını ilâve etmiş ve: — 1935 senesine nisbetle Filistin'e busene gelen yahudi muhaciri daha azdır. Demiştir. Ayni zamanda nafıa işle- | rinde elde edilen neticeleri de bildirmiş ve daha birçok işler yapılmakta ve limanlar - tesis | mes'ele ve hâdiseleri Filistin'de bir hoca Arapları harekete teşvik ediyor.. edilmekte olduğunu da bil- dirmiştir. İngiliz murahhası - Filistin hâdiseleri hakkında: — Bu hâdiselerin henüz nihayet bulmamış olması çok şayanı teessürdür İngiltere hü- Negüs’ e kar;ı Italyan protestosu Habeşistan imparatoru Negüs de- gil Italya kralı imiş.. Londra, 8 (A.A) — İtalya elçi"i Grandi bugü vdışbakanlığa giderek Haile Selasiye'nin Habeş imparatoru sıfatile resmi ka- buller tertib etmesini protesto etmiş ve bir tek Habeş impa- ratoru bulunduğnnu ve onun da İtalya kralı olduğunu, bundan buşka Hakkeğ'ekçisi Mümti'nin! töçbir. diplomatik hakkı-olmuya: cağını, çünkü İtalyan Habeşistan'ı İngiltere'de İtalya elçiliğinin temsil etmekte bulunduğunu söylemiştir. Roma, 8 (A.A) — Dışbakanlık müsteşarı Suviç İtalyan-Habeş mes'elesinin görüşülmesi için Milletler cemiyeti asamblesinin içtimaa davetini istemiş olan Arjantin elçisini bugün kabul ederek kendisile uzun boylu görüşmüştür. .—..— Harb Mezarlıklarını Mu- hafaza Komitesinde Alman murahhası sordu: İleride karşı karşıya gene çarpışacak mıyız? Londra, 9 (Radyo) — Harb muhafazasının temini için, Fransız, İngiliz, rinin birlik komitesi dün Lord toplantılarını yapmışlardır. İngiliz, Fransız ve Alman sonra, komitenin en eski fahri mezarlıkları bakımının birlikte Alman muhariple- Feliksired'in başkanlığında ilk generallerinin beyanatlarından Banidia, dolkye Almanya miü Londra elçisi Fon Höş'ün ölümünden dolayı komitenin tees- sürlerini bildiren bir takrir kabul edilmiş ve Almanya'daki İngiliz mezarlıklarının kapılarına konacak hitabenin şekli gö- rüşülmüştür. Alman murahhası harb mezarlıklarının imarı dolayısile sö; lediği sözler derin ıkısler yapmıştır. natında: — Biz eski muharipler ileride gene karşı karşıya gelib çar- pışacak mıyız? Diye sormuş ve sonra şunları ilâve etmiştir: — “Fakat halihazırda dostuz ve dost kalacağız., Kral 8 inci Edvard, bugünlerde delegeleri kabul edecektir. Alman generali beya- | kğmeti Filistin'de aşayişin ia- desine büyük bir ehemmiyet vermektedir. İngiltere hücümeti ne arap- İsim “ve. ne'de. (yabidlerin ciddi şekillerle dermeyan ede- cekleri hiçbir teklifi kabul et- miyecektir. Polis ve askeri kuvvetler hâdisesinin ehemmiyetine göre arttırılmıştır. Grev hareketini durdurmak - ve kanlı hâdise- lerin önüne geçmek üzere mühim ve şiddetli - tedbirler alınmıştır. İngiltere hükümeli son ver- diği karar üzerine Filistin'de asayişi iade edecek ve sükü- nun iadesinden sonra İngil- tere'den gelecek bir heyet ile hâdiseleri hakiki mahiyet ve sebebleri hakkında - tetki- katta bulunacak, “Arap'larla Yahudi'lerin şikâyetlerini din- liyecektir. Demiştir. Kudüs, 9 (Radyo) — Dün şehrin eski mahallesinde ve çarşı ortasında bir bomba pat- latılmış 8i ağır olmak üzere 24 kişi yaralanmıştır. Hayfa'ya bir İngiliz taburu çıkarılmıştır. Kudüs, 9 (Radyo)— Filistin Araplarının — ihtilâfin — hallini üzerine almış olan Maverayi Şeria Emiri Abdullah'ın me- saisi müsbet netice verme- miştir. Filistin Baş hahamı yarın (bugün) bütün yahudileri Si- nagog'a davet etmiştir. Ha- hambaşı yortu münasebetile bir nutuk iradedecektir. Bugün şümendöfer hattına bomba konmuş ve hat kısmen tahribedilmiştir. Dünkü hadi- selerde 22 Afap ve Ermeni yaralanmıştır. Amerika'da Reisicumur namzedi tesbit edilecek. Vaşington, 9 (Radyo)— 48 hükümet mümessilleri Leve- land'da toplanarak perşembe ğünü yeni cumur rcisi namze- dini tesbit edeceklerdir. Ka- nas valisi mister Landon'un seçileceği anlaşılıyor. | Hastalar ayaklandı Kahire, 9 (Radyo) — Şehir civarındaki hastanelerden bi- rindeki hasta ve yaralılar, kendilerine iyi - bakılmadığını ileri sürerek ayaklanmışlardır. Zabıta, iğtişaş çıkaranlara ateş açmış, birçoğunu yaralamıştır.