11 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

11 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ç KA Ğ y İş KaT EEL AAA F V 4 Sayfa 2 Ankara, (Hususi muhabiri- mizden ) — İş kanununun üçüncü faslı işcilerin sağlığını koruma ve iş emniyetini te- min için alınacak tedbirlere hasredilmiştir. Bu fasılda; iş verenlerin iş yerlerinde iş emniyetini temin için yapmakla mükellef olduk- ları tertibat ile işcilerin sağ- lığını korumak için umumi hıfzıssıhha kanunu hükümleri dairesinde yapacakları tesisa- ta dair hükümlerden maada, iş yerlerinde ispirtolu içki yasağına, 18 yaşına kadar olan çocukların işe alınmazdan ev- vel müayenelerine, gebe veya emzikli kadınların ne gibi iş- lerde çalışabileceğine, iş yer- lerinde banyo; uyku, istirahat ve yemek yerleri yapılmasını âmir hükümler bulunmaktadır. İş kanununun en mühim bir hususiyeti, hiç şüphe yok ki; işcileri elverişli oldukları iş- lere yerleştirmek ve muhtelif isler için elverişli işçiler bul- mak keyfiyeti âmme hizmeti olarak devletin ana vazifeleri içine almasıdır. » “Bu hizmetin yapılması için İktısat vekâletine bağlı olmak üzere gerekli görülecek mer- kez teşkilâtı ile ihtiyaca göre muhtelif şehir veya kasaba- larda bu teşkilâtın şubeleri tesis edilir. Birer mıntaka ve yahut yalnız bir tek belediye hududu çevresine şamil vazi- felerle kurulacak olan işbu şubelerin tesis ve faaliyetleri. İ ——— ne müktezi — masraflar — için devletin umumi bütçesine ko- nulacak meblâğlardan başka ilgili vilâyetlerin ve belediye- lerin butçelerinden dahi imkân derecesinde, iştirak hisseleri tahsis edilir. “İş ve işçi bulma teşkilâtı bu kanunun hükümlerinin tat- bikini takip ve icraya selâhi- yettar olmak üzere, tesis olu- nacak umumi - teşkilâtın için- dedir. İş ve işçi bulma teşkilâtı, -her türlü ekonomik işletme- lerle serbest san'al ve hizmet mahiyetinde olan diğer bütün işler hakkında malümat top- lamak, iş arz ve talebini inti- zama bağlamak ve işçi ücret- lerinin temevvücünü takip et- mekle mükellef olacaktır. Kanunun mer'iyete girme- sinden sonra işçilere iş ve işlere işçi bulmak üzere ka- zanç kastı ile hususi idareha- ne açılması yasak olacaktır. Muhtelif iş ve san'at züm- relerine mensup iş verenlerin veya işcilerin kendi aralarında vücuda getirdikleri her nevi İ .dt filmi, 8 Bosna Ankara mektupları: IŞ KANUNUMUZ İş yerlerınde tesisat -- İs ve işçi bulma müesseseleri ve salâhiyetleri. teşekküllerin iş ve işci bulma Ai Çetinkayanın beyanatı - Limanlar işi - Ihti- 1 hususları ile uğraşabilmeleri iktisat vekâletinden müsaade alınmasına vabeste - olacaktır. Şu kadar ki bu yolda açıla- cak bürolar görecekleri hiz- metler mukabilinde işcilerden ücret alamıyacaklardır. Otel, han, pansiyon, lokan- ta ve aşcı: dükkânları veya kahvehaneler gibi umuma açık olan toplantı yerlerini işleten- lerin doğrudan doğruya veya bilvasıta iş veya işci bulma simsarlığı yapmaları veya bu yollara sair şekillerle ücret mukabilinde tavassut ve faa- liyette bulunmaları da yasak edilmektedir. Resmi iş ve işci bulma teş- kilâtının tavassutu ile iş bul- muş olan işcilerin çalışacak- ları yere gitmelerinde, bu teşkilât tarafından verilen ve- sikalar üzerine, devletin nakil | vasıtaları ücretlerinde yüzde elli tenzilât yapılacaktır. Ömer Köstem | —Devam edecek— Not: Kamutay iş kanunu | projesinin müsakeresini bitir- miştir. Yazımızın başında da tahrhin ettiğimiz gibi, proje kamutayca hemen aynen ka- bul edilmiştir, denilebilir. Bir iki maddeye münhasır kalan tadillere gelince, bunları da projenin esasları hakkındaki yazılarımızı ayrı bir yazı ile !esbıı ede- ccğı! S. Gökçen Eskişehir bölüğünde derse başladı Eskişehir, 10 (A.A) — Ha- ziranın 7 inci pazartesi günü İstanbul Yeşilköy tayyare mey- danından uçarak Bursa'ya gel- miş olan kadin tayyarecimiz bayan S. Gökçen bugün saat 8,45 de gece Bursa'dan tay- yare ile uçarak 55 dakikada bitirdikten sonra Eskişehir'e konmuştur. Spor tayyareciliğini — İkmal etmek üzere bulunan bayan Gökçen Eskişehir tayyare okulunda mensup olduğu bölük dahi- Tinde *askeri tayyareciliğe baş- lamak üzere kalmiştır. « vi Gizli Konuşmuşlar Londra, 10 (Radyo)— Lord Eden, İtalya'nın bura elçisi Sinyor Grandi ile Fransa se- firi M. Orben'i kabul etmiş ve uzun müddet konuşmuştur. Bu konuşmalar, gizli — tutul- maktadır. BRİGİTTE HELM İADOLU, Günün Telgraf Haberlerı Kamutaydaki müzakereler Fransız yat zabitleri ve Istanbul telefonları.. Ankara, 10 (Husut muha- —am a ödeneceğini, ilk t itin dört birimizden) — Kamutay bu | yıl sonra verileceğini söylemiş, gün Fikret Seylâb'ın başkan- lığında toplanmış, Nafıa ba- kanlığı — Yüksek — Mühendis mektebi — bütçesine — tahsisat konmasına ve Mühendis mek- tebinde yapılacak tesisat, in- şaat ve tamirat için mukave- leler akdedilmesine müsaade istiyen kanun müzakere ve kabul edilmiştir. Bundan sonra maaş kanu- nunun 13 - 14 - 25 inci mad- delerinin değiştirilmesi hak- kındaki lâyihanın müzakere- sine başlanmıştır. Mülhak ve hususi butçelerle idare edilen dairelerde, ser- mayesi tamamen veya kısmen devlete ait olan işletme vesair müesseslerde müstahdem olan- | larja belediye ve vilâyet mec- lislerinde daimi encümen azası buşunanlardan manevralara ça- gırılacak ihtiyat zabitlerinin maaşlarının mensup oldukları yukarıda ismi geçen daire, müessese veya işletmelerce tam olarak verilmesi hakkın- daki fıkra ile, sivil memuri- yette az maaş alan ihtiyat za- bitlerinin taşıdıkları rütbeye göre maaşlarının artırılması hakkındaki bir takrir encü- mene verilmiştir. Bu münase- betje birçok saylavlar söz al- mışlar, münkaşalar olmuştur. Kanunnn diğer bir fıkrasına göre, devlet daireleri ve mües- geseleri haricinde çalışanlar talim ve manevralar - için or- duda kaldıkları müddetçe maaş- ları Milli Müdafaa vekâletince verilecektir. Kamutayın bugünkü toplan- tısında İstanbul ve İzmir li- man idarelerile Van gölü işlet- mesinin Ekonomi bakanlığına devri hakkındaki kanun da müzakere ve kabul edilmiştir. Nafia Vekili Ali Çetinkaya, İstanbul Telefon — şirketinin satın alınması hakkındaki ka- nunun müzakeresini istemiş ve Bakanın bu arzusu kabul edil- miştir. Kanunun müzakeresi - sıra- sında söz alan Ali Çetinkaya, müzakere mevzuu olan muka- velenamenin ana hatlarını an- letmış, Şirketin mali vazıyeti, kuruluşu ve sermayesi hak- kında izahat vermiştir. Ali Çetinkaya, şirketin iki milyon beşyüz yirmi bin lira- ya satın alındığını ve her yıl 40 bin İngiliz lirası verilerek ARTEDEK, E L H A M R A Telefon 2573 Yalnız 20 kuruşla üç 1- Bosna Sevdaları TÜRKÇE SÖZEÜ VE ŞARKILI 2 Monte Kristo Kontesi büyük film birden 3 — AYRICA BÜYÜK OLİMPİYATLAR FİLMİ ara Dikkat: 3.40 B. Sevdaları, 5.10 Monte Kristo Kontesi, 7 Olimpiyatlar daları, 9.30 Monte Kristo Kontesi. telefon ıdaresinin senevi bir milyon yüz bin İiralık iş yap- tığını bunun 350 bin İirasının ışlelmc masrafı olduğunu ve bu masraf çıktıktan sonra ge- ri kalan kâr ile vilâyetler ara- sında telefon tesisatı yapıla- cağını bildirmiş ve şiddetle alkış'anmıştır. Kanun kabul cdilmiştir Aile Faciası Karısını öldürdü. rakibini yara” ladı ve polise teslim oldu. ——— İstanbul 10 (Huşusı muhabirimizden) — Bugün şehrimizde bir aile faciası olmuştur. Şoför Rıza: genç karısı Fatma'dan şüphe etmekte olduğundan kendisini takib etmiş ve Yunus isminde birile birleşerek Beğoğlunda'ki otellerden birine gir- diğini görmüştür. Rıza, bunların arkasından otele girmiş ve tabancasını çeke- rek ikisinin de üzerine ateş etmiştir. Kadın, vücudunun muh- telif yerlerinden yaralanmış ve derhal ölmüştür. olduğundan hastaneneye kaldırılmıştır. Katil şoför cina- yarı Yunuüs ağır yeti işledikten sonra otel odasında polislerin gelmesini bekle- miş ve tabancasını vererek teslim olmuştur. .a. Yunan kralı Makedonya gezisine çıkıyor. Bir torpido ido ile D Dedeağaç a gıdeceh ve merasimde hazır bulunacak. Atina, 10 (Hususi muhabirimizden) — Yunan kralı Yorgi, Makedonya tetkik seyahatine pazartesi günü çıkacaktır. Kral, pazartesi sabahı beraberinde veliahd Pavlof olduğu halde bir torpido ilg doğruca Dedeağaç'a gidecek ve oradan İskeçe, Drama, Serez ve Kavala'ya geçecektir. Kral buradan Kılkış'a gı'dccek ve orada, Bulgarlara karşı azanılmış olan Kılkış zaferinin 22 inci yıldönümü merasimin- de hazır bulunacaktır. iştirak edecektir. Halk Partisinde : Bu merasime, başbakan Metaksas da Atina, 10 (Hususi) — Bir müddet için Atina'dan ayrılmağa mecbur olan halk partisinin idare komitesi reisi Vasidis'in yerine, eski bakanlardan Mavro ve Mihalis seçilmiştir. Yunan partileri : Atina, 10 (Hususi) — Cerek halk ve gerek liberal parti mcnsııplan ya.kıııda umumi £| bir l()plnnh yupııcaklard Para ver- miyecekler.. Paris, 10 (Radyo) — Fransa yeni hariciye nazırı M. İvon Delbos, bugün kabul ettiği Amerika sefirile eski barçları konuşmuşlardır. Söylendiğine göre, gerek Fransa ve gerekse İngiltere, Amerika'ya para ver- memek husundaki kararlarında ısrar edeceklerdir. Karadeniz'de şiddetli fırtınalar.. İstanbul, 10 (Hususi) — Son gelen” haberlere göre, Kara- deniz'de şiddetli fırtınalar baş- lamıştır. Pelenki-Derya adın- daki motör Batum açıklarında batmıştır. Kömürlerimiz Teşhir edilecek. İstnbul, 10 (Hususi) — İk- tısad vekâleti, 937 senesinde kömür sergisi açmağı ve bu sergide bütün kömürlerimizi teşbir etmeği kararlaştırmıştır. İşçiler sevinçte Ankara, 9 (A.A) -- Haber aldığımıza göre iş kanununun çıkması dolayısile işyarlar ve işçilerden parti genel sekre- terliğine duygulu sevinç - tel- grafiarı gelmektedir. 'Anlaşması... Moskova, 9 (A.A ) — 27 | Ağustos 1935 tarihinde Sov- yetler birliği ile İran arasında akdedilmiş olan ikamet, tecim ve deniz seferleri muahede!e- rile bitaraflık hudut -bölgele- rinde çekirge mücadelesi ve mızır haşaratla mücadele mu- kavelelerinin musaddak suret- leri Stomoniakof ile İran bü- yük elçisi Anosirman Sepah- bodi arasında teati edilmiştir. Badoglio İtalya'nın Habeşis- tan'da neler yapa- cağını söylüyor. Paris 10 (Radyo) — (En- transijan) gazetesinin Roma muhabiri, Mareşal Badoglio ile bir mülâkat yapmiş ve İtalya'nın, Habeşistan'da ne- ler yapmak niyetinde bulun- duğunu sormuştur. . Mareşal Badeglio; evvelâ yollar yapılacağını ve sonra da tayyare münakalâtına ehem- miyet verileceğini ve Habeş topraklarının, mümkün olduğu kadar fazla mahsul vermesi için her türlü tedabire teves- sül edileceğini söylemiştir. DA ğ n '6/936 —_ .. A . . Hükümetinin * . IcraatProjeleri Paris, 10 (Radyo)—M. Leon Blum kabinesinin projelerini tetkik edecek olan parlâmeto komisyonu, M. Alber Saro'nun başkanlığında — toplanmıştır. Projeler biran tetkik olunacak ve müzakere edilmek üzere parlâmento beyeti umu- miyesine gönderilecektir. Polis kıyafetleri Yeni şekil nasıl olacak? Ankara, 10 ( Hsusi muha- birimizden ) — Polis kıyafet- leri nizamnamesi Şürayıdev- let'ten çıkmıştır. Yeni nizam- nameye görel polislerimizin ceket yakaları kapalı olacak ve yakadan omuzlara doğru oön santim uzunluğunda kır- mızı çuha uzatılacaktır. Muğla'da zer'iyat Muğla, 10 (Hususi) — hil kısımlarda ekin biçiminin sonu alınmak üzeredir. İç kı- sımda arpa hasadı başlamıştır. Zeytinler çiçekten kurtulmuş, dane olmuştur. Ekin işleri de devam etmektedir. Darı, Mısır, pamuk ve bostan ekilmektedir. İstanbul Plânı İstanbul, 10 (Hususi) — İstanbul şehrinin plânımı ya- pacak olan Paris'li mimar Prast ile belediye arasında bir mukavele imza edilmiştir. Ölüm Bern, 10 (Radyo) — Umumi erkânı harbiye reisi Alber, 65 yaşında olduğu hajde bugün vejat etmiştir. İngiltere Donanmaya büyük Ehemmivet Vermelidir.. Londra, 10 (Radyo) — Do- nanma Lordu Sir Samuel Ho- var bugün (Kembriç) te söy- lemiş olduğu bir nutukta, İngiltere'nin, donamaya büyük ehemmiyet vermesi İâzımgel- diğini ve çünkü böylelikle Uluslar sosyetesi muhafaza edilebileceğini söylemiştir. Avusturalya ve zecri tedbirler Londra, 10 (Radyo)—Avus- turalya hükümeti, Londradaki mümessili vasıtasile zecri ted- birlerin lüzumsuzluğunu İngil- tere hükümetine bildirmekle bildirmekle beraber ancak İh- giltere ile hemahenk harekât etmiş olmak için zecri tedbir- leri kabul ettiğini ilâve eyle- miştir. Avusturalya hükümeti mü- mesili ayni zamanda Akdeniz yolunun teminini de istemiştir. Fransa dışbakanı Temaslar yapmaktadır.. Paris, 10 (Radyo) — Dış- bakanı İvon Delbos, Paris'e davet ettiği sefirlerle müzake- reden sonra bugün de Fran- sa'nın Vaşington sefirini kabul etmiştir. Akşam üzeri İtalya'nın Paris sefiri Kont Çerutiyi de kabul etmiştir. evvel