11 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

11 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TA PERŞEMBE 11 HAZİRAN 1936 TELEFON « TELGRAF ; İKİNCİ Y 5s kK Ankara, 10 (Tan) — Kamutay bu- gün Fikret Sılayın başkanlığında top lanarak naf:a bakanlığı ile yüksek mühendis mektebi 1935 yılı bütçesine tahsisat konulmasına ve yüksek mil- hendis mektebi tesisat, inşaat ve ta- miratı için gelecek senelere sari mu- kaveleler akdine izin verilmesi hak - kındaki kanun kabul edilmiş ve masş kanununun bezi maddelerinin değiş- tirilmesine ait kanun müzakere oluv- muştur. Istanbul ve İzmir timan işleri ida - relerinin İktisat Vekâletine devri hak kındaki kanun lâyihası görüşülürken mezkür limanlar hududu dahilinde münhasıran bu idareler tarafmdan yapılacak hizmetleri gösteren madde deki fıkralarda bulunan “maden kö- mürü,, kaydine işaret eden Hilsnü Ki- tapçı (Muğla): " — Eşyayı tüceariye arasmda ma- den kömürü dahil midir?,, diye bir sual sormuş ve ayni maddede bu ida- relerin yolcu salonu hizmetini en iyi bir şekilde ifaya mecbur oldukalrına dair kayıt üzerinde durarak bu hiz - metin mahiyeti hakkında izahat is - temiştir Sırrı Day söylüyor Bütçe encümeni namma cevap ve - ren mazbata muharriri Sır: Day Trabzon), demiştir ki: “— Madem kömürü eşyayı tücea- Tiyoüendir 44lniZ Maci bu idarelerin sureti mahsusada meş- gul olması için hükümler vardır. Bu Wibarla, bunu tebariiz ettirmek iste- dik. Yolcu salonlarma gelince, bundan sonra yolcu salonlarına ait tesisat ve yolculara kolaylık temini gibi işler, bu idareye vazife olarak tahmil edi- Hiyor.,, Bundan sonra, Hüsnü Kitapçı “ma den kömürü,, kaydinin fıkradan çika- rılmasmı İstemiş, fakat teklif kabul edilmemiş ve maddelerin müzakeresi tamamlanmca Emin Sazak (Eskişo- hir), kürsüye gelerek, bu kanunda tebartiz ettirilmesi icap eden bir nok tayı şöyle izah etmiştir: * — Hem mibayaa taksiti ödeni - yor, hem de memlekete giren bilü - mum eşyadan rıhtım parası alınıyor. Bunlar milleti sevindiren şeylerdirş, Nefer tayıni ve ihtiyat sübaylar Maaş kanunun 12, 4 ve 25 inci maddelerinin. değiştirilmesi hakkın - daki kanun lâyihasınm enciimene İa- de edilmiş bulunan 25 inci maddesi müzakere edilirken Mili Müdafaa en cümeni tarafmdan maddeye ilâve edi- len “bulundukları mahal haricindeki gamizonlara sevkedilen ihtiyat sü - baylarına kanun dahilinde talim müd detince aynen bir nefer tayini veri - lir... fıkrasına bütçe encümeninde mu halif kalan General Ali Hikmet A - yerdem (Gaziantep), söz slârak, mü- taleasını şöyle anlatmıştır: “ — Bazı ihtiyat zabitleri talim için silâh altma celbedilip başka garni - zondan geldikleri vakit onlara nefer tayini verilmesi mevzubaholuyor. Or- du içinde şu veya bu sebeple bazı 2a- bitlere nefer tayini verilmesini doğ- ru Dulmuye Muallimlerden bah- solunuyor ki, bunların ellerine geçen para, 42-43 liradr muriyeti olmıyan bir ihtiyat zebiti si- lâh nitma celbedildiği vakit, aldığı ma ktarı 53-54 lirayı buluyor. Ev- memuriyeti olmadığı halde 53-54 lira alırken diğer bir mualli ayni derecede zabitin 42-43 lira alma- sı bir haksızlıktır. Bu noksanı tamam lamak lâzımdır. Bunun telâfisi nefer tayını verilmesi suretile değil, fnaaşı- nm tamam verilmesi suretile kabildir. Zaten bir üniforma giyen zabite ü- niformasınn hakkımı vermek lâzım - dır. 7,5 lira verecektir, 43 te esas maaşı vardır. Bu da 50- 55 lira ede - cektir ki, hakkı olan paradır. Bu su- retle verilecek farklarm yekfnu ni- heyet 5-6 bin liradır. Maaşların bu su TArkası 10 uncuda) Halbuki, hiç me-| N EVI Gazetecilik, Matbaacılık, Klişecilik 24318, 24310, 24310. TAN, İSTANBUL IL — No, #1, URUŞ Enver Adakan toplantısında yani 26 Haziranda normal münasebafa 10 (A. Başvekil Şumiğ Mussolini i- le geçen hafta yap miş olduğu mülâ - kattan sonra ilk mânidar telâki dilmesi tâzrmgelen gu beyanatta bu - Tunmuştur? — Roma proto- kolu, Avusturya si yasetinin teme) sı olmakta berde - vamdır, -Avustur - İ ya, Dolfus'an çiz - İ miş olduğu yolda sadakatle yürüye - İ cektir. Avusturya, Almanya ile münasebalını nor. mal bir şekle sok. mağa çalışacaktır. Avusturyalı olmak sıfatiyle (o Cermen camiasına mensup | olduğumuzu Kabul ediyoruz. Etrafımı za bir duvar çevir- mek istemiyoruz. Fakat bir şey vardır: Serbestliğimize ve istiklâlimize ri: ayet edilmek, Şuşnig, bu nutkunu belediye daire- si önünde söylemiştir. Vatanseverler cephesine mensup 100.000kişi hazır bulunmuş ve kendisini alkışlamıştır. Başvekil, bundan başka “Avustur- yanın Saint Germain müahedenamesi ile tesbit edilmiş olan hudutlarına ri- ayet edilmek icabeder,, demiştir. Başvekil, Habsburg hanedanmn tekrar saltanat makamma getirilme. sine alt hiçbir telmihte bulunmamış ve sözlerini şu suretle bitirmiştir: istediğimiz) Ziya Gev her Etili Avusturya Avusturyalılarındır Başvekil Şuşnig şayanı dikkat bir nutuk söyledi Habsburglardan bahsetmedi, Almanya ile TARI SİYASAL GÜN Kamutayda müzakere edilen kanunlar Bu yıl Staja çağırılacak ihtiyat zabitlerinin maaşları görüşüldü hm İzmir limanları İktisat Vekâletine devrolundu. Telefonun alınması tasdik edildi Sırrı Day Zecri tedbirler kaldırılmazsa Mussolini dün İtalyanın Milletler Cemiyetinden çekileceğini bildirdi Berlin, 10 (Tan) — Mussolini, Milletler Cemiyeti Konseyinin gelecek zecri tedbirlerin kaldsılması karar- laştırılmadığı takdirde, bir daha geri dönmemek şartı ile İtalyanm Milletler Cemiyetinden çekileceği bildirmiştir. Mussolini Cenevreyi terkettikten sonra Almanyanm, Avusturyanın iştiraki ile bir blok teşkil edeceğini ve Lehistanm da bu bloka iltihak etmeğe hazır bulunduğunu ilâve etmiştir. Diğer taraftan Macar Ajansı İtalya Milletler Cemiyetinden çekilirse | gür, derler ama, siz ona aldırmayın, güva Macaristanm da onu takip aieceğine dair olan rivayetleri salâ- hiyettar menabiden tekzip etmektedir. K (Bu hususta gelen diğer telgraflar üçüncü sayfamızdadır) Macaristanm ve girişeceğini bildirdi Başveki Şuşing askeri bir tezahür esnasında “Avusturya, Avusturyaklerndr.,, Starhemberg, bu toplantıda hazır bulunamamıştır. Bununia | beraber Şüşnig eski Başvekil muavini hakkın da cemilekârane sözler söylemiş ve is mi anıldığı zaman halk alkışlamıştır. Hükümet erkânmın sağ tarafında kral taraftarlarım yer almış olduk- ları görülüyordu. Tuna devletleri sulh istiyor Viyana, 10 (A.A.) — Bükreşteki küçük antant konferansını mevzuu- bahseden Relehpest diyor ki: LArkast 5 incide) DELİK GAZETE yu O kadar da uzun boylu değil ! “Geçen gün, bu sütunlarda, İzmire 41 yenilen First Vlenna karşısma ancak beraberlik temin edebilecek ka- dar zayii, çünkü yanlış yapılmış bir takımla çıktığı için, İstanbul futbol ajanlığını tenkit etmiştim. Dün, bir sabah gazetesinde Istanbul muhteli- tinin bu sefer İzmirle berabere kal ması üzerine ayni ajanlığın spor ku - rumu başkanı General Ali Hikmete, haydi jürnal demiyeyim, fakat ağır, çok ağır bir şekilde şikâyet ve teşhir edildiğini görünce, hayretten dona kaldım. Hayretten dondum ve bir - kaç gün evvelki tenkidi yazdığıma da, İ yazacağıma da pişman oldum. O ka- İdar ki, sanki Istanbul - First Vienna maçmdan sonra duyduğum haklı öf- indi ve onun yerini bu sefer, ay- ni ajanlığa karşı, haksız tokat yemiş bir adam için hissedilen derin bir set istilâ etti, Mesele futbolüin dar sahasından alı- nır ve mücerret bir tenkit ve gazete- cilik meselesi haline konursa, Şöyle bir sunal de sorulabilir: Hicbir kimse hatadan salim ve mü- nezzeh olamıyacağına göre, herhan-| gi bir hata işliyen şahıs veya miles - seseyi, herhangi bir gazetede ve yal-| nız gazeteciyiz diye, böyle teşhir ve terzile hakkımız var mıdır? Zannetmiyorum. Büyük bir devlet adamımızdan bir- kaç vesile İle duyduğum ve vecize kud retinde olduğu için kulağıma küpe ol- muş bir tavsiyeyi asla unutmam: “Yalnız politikada değil, her şeyde, tenkit ederken, tenkit edileni maz - nun mevkiine düşürmemeye dikkat etmek lâzemdır!,, Ne kadar doğru söz! Onun için * dir ki, “tenkit kolay, san'at güç > hakikatte asi kolay. sanılan tenkit, en güç san'attir. Çünkü tenkit, öyle bir ilâçtir ki, dozunu biraz kaçırmea derhal rengi bulanır ve hemen zehir haline gelir. Çünkü herkes, “iyi, hoş ama, doğrusu bu kadarı da fazla demeğe başlar ve bir kere bu hüküm verilmeye başlanınca artık münekkit haksız, tenkit edilen haklı sayılmağa İve dava da bu çorbanm içinde çok- tan güme gitmiye başlamış demek - tir. 20 senelik gazetecilik hayatımda / gözlerim bu çeşit zalim münekkitler- le mazlüm hatalılarm acıklı manza- ralarından yorgun hale gelmiştir. Onun için, bir sabah gazetesinde nihayet futbol işlerini zevki ve ipti- lâsr için yapan ve kimsenin maaşlı memuru da olmayan amatör bir genç için tenkit miktarını çoktan asarak zehir haline gelmiş olan o ateşfesan üslüp ve “,. azledilmelidir., tarzm - da köpük saçan o yaman mektup, Yalnız lüzumundan fazla vuran hak sız bir hücum değil; ay kaç gündenberi yaptığımız haklı ten: | kitleri de birdenbire haksız hale ge - tiren bir tenkit ve gazetecilik acemi. İ ğidir. Çünkü, aman üstadım, kendi- | ne gel, vor, vur dedik ama, b kadar da uzun boylu değili, — A. Yunan Kralının | .Makedonya seyahati Kral Pazartesi günü Dedeağaca gidiyor Atina, 10 (A.A.) Kral Şimali Yunanistanda seyahat etmek fikrini | tahakkuk ettire- rek önümüzdeki Pazartesi günü yanmda Veliaht Pol olduğu halde Dedeağaca gi- decek ve oradan da İskeçe, Dra- ma, Serez ve Ka valayı ziyaret e- decektir . Kral 1913 de Bulgar lara karşı kaza- nilan Kılkışza- (o Kral Yorgi ferinin 28 üncü yıldönümü dolayısi- le yapılacak merasimde bulunmak Üzere de 21 Haziranda Kılkışa gide- cektir. Bu merasimde Başbakan Me- taksas da hazır bulunacaktır. İ yanma İngiliz ba italyan kabinesindeki tadilât dış siyasada hiç bir değişiklik yapmayacaktır Büyük Önderimiz Atatürk Çiftlik istasyonunda kendilerini karşılayan- lar arasında © Çek feci bir cinayet Bir şoför karısını vurdu, dostunu ağırca yaraladı Arkadaşını kendi karısı ile bir arcda yakalıyan katil, dün akşam tevkif edildi Evvelki gece Tepebaşmda feci bir cinâyet olmuş, bir şoför karısı ile karısının dostunu cürmü meşhut ha linde yakalayarak kdrısmı vurup öl- dürmüş, dostunu da ağır surette ya- ralamıştır. Bir muharririmizin i mahallinde yaptığı tahkikata hâdisenin tafsilâtı şudur: Tramvay Şirketi şoförlerinden 40 yaşlarında Çakır İzzet, 25 yaşındaki karısiyle Beşiktaşta Çiğdem soka- ğında 14 numaralı evde oturmakta- dır. Yedi senedenberi karı koca, şimdiye kadar iyi geçin- mişlerdir, Çakır İzzetin Yunus adın- da bir arkadaşı vardır. İki arkadaş, aralarından su sızmayan iki eski dost gibidirler. Öyle ki, Yunus, gece a göre Katil İzzet — Ağır yaralı Yunus gündüz İzzetin evine gelmekte ve daimi dostluk münasebetlerini kuv- vetlendirmektedir. o Arkadaşmdan tam bir itimat gören Yunus, bu gö- rüşmeler sırasmda İzzetin karısmı LArkası $ incide) Beytüllahimde bomba Filistinde askere ve polise boyuna silâh atıyorlar Filistine sevkedilen İngiliz ask erleri deve üzerinde geziyorlar Kudüs, 10 (Tan) — Filistin tren: lerinde Tokomotiflerde makinistlerin ve neferleri kon- muştur. Bunlar, lüzumu takdirinde, makinistlerin ifelerini görecek- lerdir, Filistinde bazı müslüman giz- li cemiyetleri teş Bun kır» mağa teğebbün edenleri cezalandır - mak, otomobil nakliyatını durdur - mak için yollara çiviler dökmek ve il hareketlerde bulun - n gelen tabur ile birlikte bugün Filistinde bulunan İngiliz as- kerlerinin mikdarı 7 tabura çıkmış- tır, Bütün memleket dahilinde. aske ti ve polis müfrezelerine karşi kur- şun endahtı. bomba atmak suretiy- le sulkast yapılması ve mahsulün va kılması hareketlerine devam olun- maktadır. Karışıklıklarn başlangı - cından beri ilk defa olarak dün be: tüllahmi'da bir bomba infilâk etm fakat hiç kimseye zararı dokunmı mıştır. Kudüs - Şeria yolunda bir Arap polisi öldürülmüştür. Eski K: düs pazarında yaralanan köylüler - den ikisi de ölmüştür. Arapların Filistinden çıkarılmasını istedikleri bir Yahudi muhacir kızı Tevkif edilenler Kudüs. 10 (A.A.)— Resmi bir LArkası $ incideğ