11 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

11 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

az 11-6-936 İspanyada Amele umumi grev ilân etti Patronlar bloku da bütün müesseseleri kapamağa karar verdi Madrid 10 (A.A.)— Hüviyeti meç ul bir şahıs, bu sabah belediye mec- Pisi azasından ve komünistlerden bi- risini öldürmüş ve Sendikalar Birliği relsini de ağır surette yaralamıştır. "Amele, protesto makammda olmak fzere, umum! grev ilân etmiştir. Patronların kararı Madrid, 10 (A-A.) — Umumi Em- niyet Müdürlüğü, radyo ile şu tebli- || Zi neşir ve tamim etmiştir: Patron- lar bloku, bütün ticaret ve sanayi müesseselerinin kapatılmasını emret meğe karar vermiştir. Yalnız gıda maddeleri satışı yapan müesseseler |! ie umum! işler servisleri müstesna #wtulmuştur. Bu karar, kanuna uy- gun değildir. "Ticaret ve Sanayi er- babmdan bu emre göre hareket eden ier hâkkmda cezalar tertip edilecek- #ir. Bu cezelar, bin peçetadan 20 bin peçetaya kadar para cezaları ve hat- «ff fabriknlara devletler tarafından waz'ıyet edilmesi gibi cezalardır. İspanyol Faşist teşkilâtı Madrid, 10 (A.A.) — Ali mahke- me, müddeiumuminin âcilen bir ka- rar verilmesi için vâki olan talebi üzerine “İspanyol Falanj” r isminde- ki Faşist grupunun gerek teşekkülü nün ve gerek faaliyetinin meşru ol- duğuns karar vermiştir. Hükümet darbesi Londra, 10 (Tan) — Medritten bil dirildiğine göre, polis bir askeri teş - kilât tarafından hükümet darbesi ka- rarlaştırıldığını meydana çıkarmış darbe iki üç güne kadar yapacaktı. Habeşistanda Oldukça mühim karışıklıklar vardır Londra, 10 (A.A.) — Avam Ka- marasmda Lord Cramborne, sorulan bazı suallere cevaben şu beyanatta bulunmuştur: “Büyük Britanyanm Milletler Ce- miyeti asamblesinde takip edeceği siyaset hakkmda şimdiden daha bir şey söylenemez. Habeşistandaki va- ziyete gelince, Adisababa, Harra ve Diredaua'nm zaptmdan sonra, İtal - yan işgalinin mühim surette genişle- diği hakkında İngiltere hükümeti hiç bir haber almamıştır. Garbi Ha- beşistandan Londraya gelen haber - Yere göre, Gallalar ve Amharik balk arasmda oldukça mühimi karışıklık- İar vuküz gelmistir. ihtiyaten Mega we Maji'deki İngiliz konsoloslukları kapatılmıştır. Badogliyonun beyanatı Roma, 10. (A.A) — Mareşal Ba- Boglio, Paris'te çıkan İntransigeant gazetesi muhabirine beyanatta bulu- narak İtalyanlar için ilk işin Habeş halkı silâhlarından tecrit etmek ol duğunu, teskin eserine, Ttalyaya kar # mukavemetin temerküz etmekte olduğu Şoa vilâyetinden başlanaca- ğmı söylemiş, Habeşistandaki Ttal- yan kuvvetlerinin tedricen geri alı- nacağmı bildirmiş ve nihayet ken- disinin Italyaya Brenner ve Alplerde seferberlik plânını hazırlamak için geldiği haberlerini tekzip ederek I- talyanm böyle bir sey akimdan ge- çirmemekle beraber her tilrlü ihti- male karşı hazır bulunduğunu İlâve eylemiştir. İNKILAP DERSLERİ Yunanistanda | Memurlar teşkilâtı hükümeti protesto etti Atina, 10 (Tan) — Hükümet memurları teşkilâtı reisi Basia- kos'un tevkifi üzerine bu teşkilât hükümete ve parti liderlerine telgraf ve telefon memurları mit tehit sendikası bütün arkadaş- larma ihtiyat vaziyetini almaları mı bildirmiştir. Adliye Bakanı hü kümet memurları nâmma kendi- sine şikâyete gelen heyeti tev - kif ettirmiştir. Yunan Komünist il Partisi Lideri Atina, 10 (Tan) — Komünist partisi sekreteri tehcir edilmiş tir. Bu tehcir hakkımda. parti merkezinin Başbakana yaptığı || protesto zerine Başbakan emni- || i yeti iye tarafından veri - len bu kararın yolunda olup ol- madığmın tahkikini İç Bakanına | havale etmistir. i Yunan Halk Partisi ile Liberal Parisi toplantısı Atina, 10 (A.A) — Gerek Halk| Partisi, gerek Liberal Parti siyasi va | riyeti tetkik etmek tzere yakmda w mumi bir toplantı yapmaya karar vermiştir. Bükreşte Yıkılan tribünün altında kalanlar Faciada mesul görülen 10 mühendis ve idare âmiri tevkif edildi Bükreş, 10 (A.A.) — Reuter A -| jansı muhabirinden: Geçen gün ya- yolan merasim esnasında yıkılan İri- bünün ankazı altmda kalarak ölenle- rin mikdarı resmen Üç ve resmi ol- mıyan menabie göre 12'dir. Mecruh- İsrm mikdarı ise 600 ile 2000 ara- sında tehalüf etmektedir. Zabıtaya göre kaza kurbanlarmın mikdarı 84 dür. Hükümet memleketin her tara- iş olan 25 bin cocuğun Janalarını ve babalarmı heyecan v İtelâşa düşürmemek için facia hak- kmdaki haberleri neşrettirmemekte- dir. Bükreşte yıkılan tribün faciasındaki mes'uller Bükreş, 10 (AA) — Geçen gün geçit resminde yıkılmış olan tribün- lerin inşasma ihmalkârlık göstermiş olmak ithamiyle 10 kişinin tevkif e- dilmiş olduğu haberi din aksam te- eyyüt etmiştir. Bunlar, belediye re- isi muavini ile, beş belediye mühen- disi, iki müteahhit ve iki ameledir. Japonya aleyhine galeyan Çindeki vaziyet günden güne daha gerginleşiyor Hongehov şehrinin ilerliyen cenup kuvvetleri Şanghay, 10 (A.A) — Hengsov ile telgraf muhaberatı kesilmiş oldu- undan cenup kuvvetlerinin oraya va rıp varmadıkları belli değildir. Şanghayda Japonya aleyhindeki ga leyan heran ziyadeleşmektedir. Ku- angsiden birçok talebe, umumi bir grev tasarlamakta olan arkadaşları: na gayret vermek Üzere buraya gel mişlerdir. “Çin kavimleri selâmet birliği,, adı nı taşıyan yeni bir gizli cemiyet, Ja- ponlara karşı komünistlerle elbirliği edilmesi için hararetli surette pro- paganda yapmaktadır. Nankin hava donanmasına mensup 23 tayyare Hankovda toplanarak, bu radan, cenup istikametinde keşiflerde bulunmaktadır. gerginleşmiştir. Kantondaki banka mahafili muha - samatm yakmda başlamasma, Asa- biyetle muntazır bulunuyorlar. 'Kvangsi hükümet git para üzerine yapa - cak olanlar hakkmda idam cezası tat- bik edileceğini İlân etmiş ve yabanci Dahili harp Şanghay, 10 (A.A.) — Hongthov şehrinin cenup kuvvetleri tarafından işgal edilmiş olduğu bildirilmektedir. Bu kuvvetler, Kouangsi'den hareket etmiş olup Hounan'da ilerlemekte - dir. Yakmda dahili bir harp çıkacağı tahmin edilmektedir. Zırhlı #renler Hankov, 10 (A.A.) — Cemup kuv- Balkan matbuat konferansında Yunan heyeti Atina, 10 (A.A.) — 11 Haziranda Bükreşte toplanacak olan Bâlkân Matbuat konferansına memur Yu. nan heyeti hareket etmiştir. Heyete Dış Bakanlık Matbuat müdürü Pa- padakis riyaset etmektedir. İtalyada feci bir tren kazası Napoli, 10 (A.A) Bu sabah Napoli ile Nola arasmda bir tren yoldan çıkmıştır. Tamamiyle harap olmuş olan Üç vagonun enkazı altın- dan 15 ceset çıkarılmıştır. Yaralıla- rm 200 olduğu tahmin edilmektedir. tarafından işgal edildiği haber verilmektedir Bir Japon zabiti selâm vaziyetinde vetlerinin zırhlı trenleri kısa fasıla - larla hunan'ın payitahtı olan Shang- Sha'ye gitmektedirler. Cenupluların şimale yapacakları sefer Kanton, 10 (A.A.) — 1932 sene - sinde Japonlara karşı Şanghay'yı mi dafaa etmiş olan milli kahraman ge- meral Tsaitingakin cenuplularn sima Je yapacakları sefere müzaheret et - mekten imtina etmiştir. Çünkü fikrin ce bu sefer, dahili bir harp demek - tir. Kanton, generalin bu imtinam - dan müteeesirdir. Çünkü onun muva- fakati, yapılacak hareket' üzerinde pek büyük bir tesir yapacak idi. İtalya borcunu ödeyemiyor Vaşington, 10 (A.A.) — Italya se- firi, Hariciye Nezaretine bir nota tev di ederek Ttalyanın bu sefer dâ umur mi harpte yapmış olduğu borcun 15 Haziran teksitini ödeyemiyeceğini bildirmiştir. Top çeken iki traktör arasında müsademe Roma, 10 (A.A.) — Pazar günü kanunu esasi bayramı münasebetile yapılan şenlikte ağır top çeken bir traktörün diğer bir traktörle vuku bulan müsademesi esnasında alti ki- yaralanmış olduğu anlaşılmıştır. Lille, 10 (A:A.) — Grev hareketi sma girmiştir. kat bu hareketin ne zaman tasfi edileceğini tahmin etmek mümkün İ değildir. Maden! sanayi işlerinde te- İferruata müteallik bir takım husü- satta itilâf hâstl olmuştur. Fakat üc retlerin arttırılması meselesinde he- nüz bir anlaşma yapylamamıştır. Men İsucat sanayiinde uzlaşmanm müş- kül olacağından korkulmaktadır. Di- ğer büyük sanaylin kâffesinin pat - ronlarla amele sındaki müzak ihniyeti dairesinde m bir sükün hüküm sür- Mlâfm haline intizar o- lunmaktadır. İnşaat ayii patron- ları ile amelesi arasında bugün bir uzlaşma yapılacağı ve perşembe sa- bahi işe başlanılacağı ümit edilmek- tedir. Bir taraftan da yeni grevler ilân: ediliyor Paris, 10 (A.A) — Birçok kezlerde ve birtakım sanayi sel rında hususi itilâflar yapılmı başlanılmış ise de yine birtakım grev hareketleri vukuuna dair haber ler alınmaktadır: Tuluz'da, Bordo- da Raymis'de 10 bin kadar amele işe İngiliz kabinesinde Boğazlar konferansı tetkik edildi Paris, 10 (Tan) *i bugün haftalık mütad topla yapmış ve beynelmilel siyasi v: yeti gözden gebirmi Bu meyanda, ayın inde Mont röde toplanacak olan Bi kon- feransı, 28 smda Cenevrede toplana cak olan Konsey içtima ve 30 unda tekrar Cenevrede toplanncok olan | Milletler Cemiyeti Asamblesi hakkın | da in aman İngiliz dış hakanı Eden bu mese- leler hakkında Fransız ve İtalyan bükümetlerinin nokta! nararını âr- kadaşlarma bildirmiştir. Pariste bir Elçiler Konferansı toplandı Paris, 10. Tan) — Dışbakanı De bos Londra, Berlin, Roma, Brüksel ve Prağtaki Fransız elçilerini davet etmişti. Dış bakanı sefirlerle bu- gün uzun müddet görüşmüş ve hari- ci vaziyeti gözden geçirmiştir. Öğleden sonra, dışbakanı Deles Italyan elçisi Cerrutiyi kabul etmiş- tir. İngiliz kabine- sini Temyiz raporförle Ankara, 10 (Tan) — Temyiz mah kemesi raportörleri hakkındaki ka - nun İâyihası Kamutay ruznamesine alınmıştır. Lâyihanm aldığı son şek- le göre, Temyizde lizumu kadar ra- portör bulunacak, raportörler ikinci mumiler arasından doğrudan doğru ya Adliye Bakanlığırica seçilecektir. Bunlar bu vazifede geçirecekleri zaman hâkimlikte ve müddeinmumi- likte geçirilmiş sayılacak ve haklarm da hâkimler kanunu hükümleri tat- bik olunacaktır. Kızılayın yardımları Ankara, 10 (Tan) — Kızılay kura | mu eliyle mlihtaç çiftçilere parasız dağıtılmak Üzere bu kurum emrine 1000 ton buğday verilmesine dair olan kanun lâyihası Kamutay ruzna- İ mesine alınmıştır. ve üçüncü sımf hâkim ve müddeiu- ! (öbür taraftan yeni grevler oluyor aubeuge'den hareketi, grev ilân etmiştir. bildirildiğine melesinden yirmi bin kişi grev ilân eylemiştir 40 saatlik haftanın umumi zararları Paris, 10 (A.A.) —- Herriot ile si- kı münasebeti olan Ere Nouvelle ga- zetesi 40 saatlik çalışma haftası hakkında yazdığı bir makalede di- yor ki : “40 saatlik hafta, ordu için 0 milyon, donanma için bundan daha fazla bir masraf kapısı açacaktır. T r devlet işleri ile birlikte kayde- dilecek fazlalık iki buçuk milyarı bu- Iseaktır. Demiryolları idaresi de iş- çilerini fazlalaştıracak ve bu da yıl- da bir buçuk mi bir fazla mas- rafı badi olacaktır. Bütün bunlara n acaba bu tedbir, işsizliğin ö- ilecek mi? Şunu da gözö- nak lâzimgelir ki işsiz n tahsiset bugün yalnız bir mil fran Netice olarak şunu di- vebiliriz ki 40 saatlik hafta, bülün müstahsil tarafmdan hep birlikte tatbik edilmediği müd-| detçe çok tehlikeli bir tecrübe teşkil etmektedir... Zecri tedbirler İtalya Cenevreden çekileceğini bildirdi Londra, 10 (A.A) — İta . İGrandinin bugün hari togarı Van Sittayta bu aym nib tinde zecri tedbirler kaldırılmadığı takdirde Italyanm Milletler C den çekileceğini bildirmiş olduğuna dair bir şayia dolaşmaktadır. Eden, din Fransiz sefiri Corbin'i re iki devlet adamı, Cenevre içtimam dan evvel Fransızlar smda, görüşmeler nı müzakere etmişlerdir Konsey toplantısı re, 10 (A.A.) — Eden Millet- ler Cemiyeti Konseyinin reisi sıfatiy- Konseyin önümüzdeki toplantısın haziranm 26 smda yapılmasına İren vermiştir. Cene Fransız kabinesinin toplantısı Paris, 10 (A A.) — Kabine, yarn da Lebrünün riyasetinde olmak üze- re İki toplantı yapacaktır. Maksim Gorkinin sıhhati Moskova, 10 (A.A) — Maksim Gorkinin sıhhi vaziyetinde ufak bir salâh hâsıl olmuştur. Ankara, 10 (Tan) — Halkevi müfettişi Alâeddin, Cümhuriyet H P. Kırklareli idare heyeti reisliğine edilmiştir. * Ankara, 10 (Tan) — Kamutay- da yarın görüşülecek bir kanun lâ yihasma göre, devletin hukuk mü- şaviri vaziyetinde bulunan Dış Ba - kanlık baş hukuk müşavirliğinin de recesi birinci dereceye çıkarılmıştır. * Ankara, 10 (Tan) — Ruzmame- ye alman çeltik ekimi kanun lâyika- sı kamutayın yarınki toplantısında İ görüşülecektir. Nafia Vekili Ali Çetin Kaya, Devlet Demiryolları Umum Müdürü ile be- şinin ölmüş ve yirmi kadar adamım | raber Ankarada istasyon inşaatını gezmiştir. Yukarıki resim, bu tet- kikten bir intiba: tesbit ediyor. kabul etmiştir. Zannolunduğuna sö-| sabahleyin Blumun ve öğleden sonra) 7 Yataktan mezara Iki gün evvel Beyoğlunda bir koca, yabancı bir erkekle yakaladığı karı- sını ve o yabancıyı tzpelemiş, elin tabancasile polise teslim olm kâh, karı koca arasında yalniz hayaf- ta ve varlıkta ortaklık tesis etmekle kalmıyor, birde eşlerin biribirine nhasıran sahip olmalarını ifade e diyor. Karısının hiyanetini gören bir ko- canın taşıdığı hissi tahlile girmeden frenklerin Adultöre dedikleri şekilde yabancı yatağında karısını yakalıyan bir kocanın kadını ve âşıkını öldür - mesi bir onör vazifesi sayıldığından kanun bu katle göz yumar. ben bu gün kimbilir hangi devirdenberi sö küp gelen bir an'anenin doğurduğu hakkı tetkikten ziyade Fransız ceza kanununun bu bahisteki gerabetini yazmak istiyorum. Bir koca karısını bir yabaner er - kekle yatakta tutar ve öldürtirse € malıkemeden ademi mes'uliyet kararı | alır. Oldürmeyip te polise verirse san rım 50 frank para cezası yahut 3 gin hapis gibi gülünç bir cezaya uğrar. Orada gazeteler bu nisbetsizlikle hir hayli uğraşırlar ve her hiyanet vak'a» sında bu bahis açılır. Fransız kanunu -bizimkide öyledir sanırım- koca bakımından kadınım bu hareketini ölüme kadar lâyik görü - yor. Fakat âmme hukuku hoktasm dan ağır bir cezaya çarpacak kadar vahim telâkki etmiyor. Frenkler işte bu nisbetsizlikten do. layı bu -zina- hareketlerinin. cezası ya ölüm, ya üç gin hapis olduğunu el- lerine dolar alay ederler. Halbuki tabiat kanımları eşine sa- i| hip olmak hakkımı yalnız İnsanlara değil hayvanlara da vermiştir. Bir - kaç ay evvel yine bu stitunlarda kep- dinden ayrılmış dişi bir aslanı, bir er- kek aslanm parslamak istediğini yar- mıştım. Onun bu hareketile, hiyane- te uğradığı için tabancasını boşaltan koocanm jesti arasında netice ve eda itibarile fark yoktur. B. FELEK Ceza Kanununun yeniden tanzimi Ankara, 10 (Tan) — 'Türk ceza ka nununun bazı maddelerinin değişti- rilmesi ve uyuşturucu maddelerin Ke ha un 28 ihaları Kamutay rummamesi- amıştır. Ceza kanunu tadlilâtı Adliye encümeninde görüşülürken nun meriyet mevki beri bir kısım ma: e muhtelif kenunlerl yapılmış ve bahisleri tadiller arasmdaki ni hürriyeti bağlayıcı infazı üsüllerinde kabul edilen deği- şiklikler dolayısile bunların müddet- leri üzerin apılması icap eden azaltma ve çoğaltmaların İcrası ve kanunun bütün hükümlerinin bir prensip etrafında toplanması için en slimen, geniş ve ilmi tetkikler yapa- rak ceza kanımumuzun yeni baştan tanzimi lüzumuna kall olmuş, ve bu “ İhususun da ayrıca hükümetten te- menhi edilmesini münasip bulmuş- tur. Köy mekteplerinin müfredat programı Ankara, 10 (Tan) — Kültür Ba « kanlığı köy okullarının müfredat programını bir taslak halinde hazır- lamıştır. Taslak üzerinde mebusla - rn ve bazı mütehassısların müteles sını aldıktan sonra Bakanlık, prog- rama son şeklini verecektir. Hazineden taksitle Mn. alanlar Ankara, 10 (Tan) — Hazineden taksitle gayri menkul mal satım al- mış olanların taksit bedellerinin te- cili hakkındaki kanuna ek kanun lâ- yihası Kamutay ruznamesine alın mustır,, Lâyiha, Bütçe encümeninde tetkik olunurken Vakıflar Umum Direktörlüğüne satılan ve kazinece satılarak aidiyeti itibarile VW: Umum Müdürlüğüne devri malların da taksitlerinin 20 £ | çıkarılması muvafık olacağı nülmüş ve bu maksatla lâyiha madde eklenmiştir. Bu lâyihe i bassa mübadillerin istihkak bi leri karşılığı olan gayri menki lar taksitlerinin 20 seneye çıka #1 esası istihdaf olunmaktadır.