11 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

11 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Kamutayda müzakereler Staja çağrılacak ihtiyat zabitlerinin maaşları BAŞI 1 retle Milli Müdafaa tarafımdan tamam lanmasmı rica ederim. Karar, heyeti aliyenizindir.,, Milli Müdafaa encümeni reisi Ge - © — meral Şükrü Gökberk (İstanbul), ce- vap vererek: “— Bu 25 inci maddeye ek olarak ilâve edilen ikametgâhı haricindeki garnizonlara sevkedilen ihtiyat sii - baylarına talim müddetince bir nefer tayini verilmesi hususunu encümeni- miz, uzun uzadıya tetkik ettikten sonra, ekseriyeti ârâ ile kabül etmiş ve bütçe enetimeni de tasvip elmiş - tir. Müsaade buyurursanız heyeti u- mumiyenizi tenvir maksadile bu mad de hakkında izahat vereyim, İhtiyat zabitlerinin ekseriyetini muallimler teşkil ediyor Hükümetin talim maksadile 45 gün milddetle ve İki partide silâh al- tma davet edeceği ihtiyat zabitanı - nm adedi on bine yakmdır. Bugünkü ordunun hazeri dizlokasyon gözünü- ne getirin kıt'a kesafetinin vilâyet veya ona civar kaza merkezlerinde tekâsüf ettiği görülür. Binaenaleyh gelecek olan ihtiyat zabitleri ekseri- ya oldukları yerlerde staj görecek - lerdir. 10 bin zabitten ancak bin kadarı böyle garnizon haricine gidecekler - dir. Geçenlerde Kâzım Nami arkada. şımızm bu kürsüden bilvesile arzetti- ği veçhile gelecek olan ihtiyat zabit- elrinin ekseriyetini muallimler teşkil ediyor. Bu muallimlerin vaziyeti ma- liyelerinin ne olduğunu hepimiz bili- yoruz. Bunlara bir nefer taymı ver - meyi tensip ettik ve bugün Türkiye. deki vasati fiatlere göre bir nefer ta- yını hükümete 7,5 liraya mal oluyor. Binaenaleyh, bin zabite bir ay içinde 7500 lira, bir buçuk ay içinde 11 bin 250 lira verilecektir. Bu arkadaşlar « dan 45 gün zarfında iyi bir randıman alabilmek için bunların her (türlü düşünceden Âzade bulunmaları lâ - zımdır. Onun için enelimen bunu mü. nasip gördü Ali Hikiiet arkadaşımm teklifine gelince, bu”daha şümullüdür. Yalnız mesele bütçeye taallük ettiği için bu nun hakkmda söz söylemek salâhi - yetini kendimde görmem. Mahaza büt es encümeni bunu kabul ederse mü - dafaa encümeni namma şükranlarımı Bütçe encümeni mazbata muhar - riri Sırrı Day: “— Bu fıkra, arkadaşlarımızın söy ledikleri gibi maaşı az olan muallim- ler ve saire için formüle edilmiştir. Bumu takdir ederken söylendiği veçhile tevsi edilmesi çok âlicenaba- * ne olur. Bunun Milli Müdafaa bütçe- sine yapacağı tesir ehemmiyetlidir ve Mili Müdafaanm vaziyetini koru - mak için vaziyeti iyice tahlil etmeli ve ona göre vaziyet almalıdır.,, İhtiyat sübaylarının evsaf bakımından taksimi bir ihtiyat zabitinin taşıdığı rütbe - nin fevkinde devlet bütçesinden ve Yahut devlete bağl: herhangi bir mü- eseseden maaş alanlar sonra ikinci kısımda bü rütbenin dununda maaş almakta bulunanlar ve öncü kısımda devlet bütçelerinden ve devlete ait Şimdi yapılan teklife göre, ihtiyat zabitlerinin, rütbelerinden yüksek ma Aş alanlar, Mâaşlarmı aynen alacak- Jar, Yani herhangi bir müdürü umu- mi ihtiyat zabiti olduğu zaman 150 lira, 200 lira maaşı ne ise bu bir bu- çuk ay zarfmda onu aynen alacaktır. Serbest meslek sahibi olanlar, Milli Müdafaadan rütbe maaşlarını alacak- lar, yani herhangi bir komisyoncu, herhangi bir tilccar gibi, Ayda 300 - 500 lira kazanan 'bir vatandaş, maa - şını Milli Müdafaadan alacaktır. Pa- kat yöjtllim -ki, 30-40 lira maaşlı - Sağı devletten 30-40 lira maaş * üniformasını giydiği zaman ağaçlar, auadili olan maaşı alamı- sa olsun, onu nazarı itibare almadan Milli Müdafaaya hizmet ettiği müd- detçe rütbe maaşmı almalıdır. Biz bunu vermedikten başka ikin- ci bir ikilik daha çıkarıyoruz. Oda şudur: İhtiyat zabiti olan bir vatan- daşa ayni hakta çalıştığı muvazzaf zabitten farklı muamele yapıyoruz. Ona bir nefer taymı Or- duda muvazzaf zabitlikle ihtiyat za- bitliğini ayırıyoruz. Bu orduda di - siplin bakımdan temenni edilir bir hareket değildir. Bütçe bakımından diyorlar. Bütçe bakımından, kabul edilmiş olan me - sele, yani garnizon harici bulunacak olanlara bir nefer taymı verilmesidir. İO da 7.5 lira tutuyor. Çalışacak za- bitlerin hepsi garnizon harici kala - cak olursa, İster sivil hayatta aldık - ları maaş 30 Vira olsun, ister 200 lira olsun, onlara seyanen 75 lira para vereceğiz, bunun bütçeye yapacağı tesir, bir mülâzım sani rütbesi sonun da aldığı maaşla bir kısım musllimle- rin maaşlarını mülâzim saniliğe ib - lâğ etmek suretile yapacağı tesirden herhalde daha aşağı değildir. Bu, ge- rek bütce bakımdan, gerek adalet bakımmdan, gerekse orduda disipline yapacağı tesir noktasından doğru de- Eildir. General Ali Hikmetin teklifi yerindedir. O şekilde kabulünü rica 6- derim... (Bravo sesleri. alkışlar). Bundan sonra, bütçe encimeni re- isi vekili Mükerrem Ünsal söz slarak demiştir ki: “— Eğer heyeti umumiye neferta yini yerine farkı maaş verilmesini doğru bulursa madde o şekilde encü- mene havale buvrulur. Mali cihetini Maliye ve Milli Müdafaa vekilleri hu zuriyle tekrar konuşuruz... Tayın bedeli nakten verilebilir mi ? Hasan Fehm! Araç (Gümlişhane), tayin bedelen verilmiyeceğine göre, ihtiyat zabitlerinin kazandan yemek veya aynivat alacaklarmı, halbuki bunun zabitlik vaziyetila mütenasip olmadığını. hiç olmazsa, tayin bede- inin nakden tedivesi için salâhiyet verilmesini istemiştir. Mükerrem Ünsal (İsparta), bu iş !- gin daha kompetan bir enetimen 6 - lan Milli Müdafaa Encümeninin bu şekli münasip görmesi dolayısile Bütçe Encümeninin de bu şekli ka- bul ettiğini işaret ederek demiştir ki: “— Arkadaşımın teklifi daha mu- , Aynen veyu bedelen şeklin- de dersek maksat hâsıl olur. Milli Müdafaa encümeni mazbata muharriri General Kâzım Sevükşe - kin (Dilyarıbekir), ihtiyat zabitleri- nin staja almmasına Temmuzun bi- rinde başlanacağından madde encü- mene giderse kanunun yetişemiyece Bini söyliyerek: “— 15 senedenberi talim görmi- yen bu zabitler yine talimsiz kalır- lar.,, dedi. Teklifler reye kondu ve maddenin encilmenin gönderilmesine karar ve- rildi. İstanbul ve İzmir liman işleri ida- relerinin ve Van gölü işletmesinin Iktısat Vekiletine devri hakkında» ki kanun lâyihaları müzakere ve ka bul edildikten sonra Nafia Bakanı Ali Çetinkaya İstanbul telefon tesi- satınm satın almmasına dair hükü- metle şirket arasında aktedilen mü- kavelenin tasdikine sit kanun lâyi- hasınm müzakeresini istemiş ve ka- bul olunmuştur. , Kanunun müzakeresine geçilmesi Üzerine Ali Çetinkaya söz alarak mü zakere mevzuu olan mukavelenin a- na hatları ve mali cihetleri etrafın- da izahat vermiştir. Nafia Bakanımız bu münasebetle Şirketin kuruluşu ve sermayesi hak- kında da izahat vererek şirkete ait bütün tesisatm her türlü hukuk ve- calbi ile beraber 2,520,000 liraya sa- tan alınmış olduğunu ve bunun her yıl verilecek 40,000 İngiliz lirası ile ödeneceğini, tediye tarihinin dört se ne sonra başlıyacağmnı söylemiş ve senevi 1,100,000 liradan aşağı düş- miyen varidattan 350,000 lira kadar tutan işletme masarifi çıkarıldıktan sonra geriye kalan para ile bu dört Sene içinde vilâyetlerimiz arasmdaki Alkışlarla sonra kanun müzakere ve kabul edil miştir, Kamutay yarın da toplanacaktır. TAN Emlâk ve Eytam Bankasından: Ankara'da İstasyon Çiftlik asfalt yolunda Fidanlık karşısında bulunan arsalar üzerinde Ankara Bahçeli Evler Yapı Kooperatifince hazırlanarak bu tarihden iti- baren isteklilerin meccanen alabilecekleri proje umumi ve fenni şartname ve lahikaları ve tafsilât o resimlerine göre beş tip üzerine 150 bahçeli evin götürü olarak in- şası aşağıdaki şartlar dairesinde kapalı zarfla eksiltme- ye konmuştur. 1 — İhale 17.6.936 Çarşamba günü saat 15 de An- kara'da Emlâk ve Eytam Bankasında yapılacaktır. 2 — Muhammen bedeli 800.000.— liradır. Teminat 40 bin lira olub para, Milli Bankalar teminat mektubu, istikrazı dahili tahvili veya Bankaca kabul edilebilecek kıymette bir gayrı menkul olabilir. 3 — İş alan müteahhit ihaleden bir hafta sonra ikin- ci maddedeki teminatı iki misline iblâğa mecburdur Müteahhit isterse banka teminatın ihale bedelinin yüz- de 10 na iblâğı için stüasyonlardan tevkifat yapılmasını kabul eder. 4 — İsteklilerin evvelce en az 200.000.— liralık bi- na İnşaatını muvaffakiyetle başarmış oldukları ve bu vüs'atte inşaatı yapacak mali ve fenni iktidarı haiz bu- lunduklarını gösterir vesikaları 13-6-1936 tarihine mü- sadif Cumartesi günü öğleye kadar ibraz etmeleri ve bu eksiltmeye istirâk için Emlâk Bankasından hususi vesi- ka “'maları lâzımdır, 4268 ———— am, İSTANBUL GÜMRÜKLERİ SATIŞ İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜNDEN : M.K.N. Ağırlığı Değeri Eşyanın cinsi Rg“ 1 Ki 3841 645.00 193.50 Adi pirinç Boru. 826 1092.00 262.08 Askeri kundura Müs- tamel 3963/55 2286.00 228.60 Ağaç kundura çivisi. Yukarıda yazılı eşyanın 15-5-936 G., saat 14 de Satış Müdürlüğünde ihaleleri yapılacaktır. İsteklilerin yüzde yedi buçuk pey akçelerini yatırarak makbuz ve sair ev- rakile kanunen muayyen saatte satış salonuna gelmele- ri ilân olunur, (3152) ISTANBUL BELEDİYESİ İLANLARI | Otomobil, otobüs ve kamyonların senelik muayeneleri hakkında tenbihi beledi : Motörlü kara nakil vasıtalarınm 1936 senelik muayeneleri aşağıda yazılı tarzda olacaktır. 2 — Her nevi vasıtanın plâka numaralarma nazaran ne za man ve nereye muyeneye gelecekleri aşağıda bir cetvel halin de yazılmıştır. 3 — Her kesin arabasını tam işler ve muntazam bir halde ol mak üzere gününde muayeneye getirmelidir. Seyrüsefer bakı mından işlemesinde mahzur görülen arabaların plâkası muaye ne yerinde sökülür. Bu arabalar gösterilen arızaları düzeltip tekrar muayeneye sevketmeden şehir hududu dahilinde işleye mezler arıza yüzünden plâkası sökülen arabalar muayene gün lerinde her gün saat 17 den sonra muayeneye tekrar gelebilirler. Gelen evvelâ o gün muayenesi ilân edilen arabaların müayene sinin bitmesini beklemeğ mecburdurlar. 4 — Her ne sebeble olursa olsun ilân edilen günde muayene ye gelmeyen arabaların sahiberi umuru Belediyeye müteallik ahkâm cezaiye kanunununa tevfikan cezalandırılacaktır. 5 — Muayene edilen her arabanm öncamına plâka numara sını taşıyan bir muayene etiketi yapıştırlır. Her araba sahibi bu etiketi sene sonuna kadar muhafaza etmeğe mecburdur. 6 — 9 Temmuz 1936 tarihinden sonra ön camında bu etiketi olmayan arabaların işlemesi yasak edilmiştir. 7 — Bu muayene talimatnamesine riayet edilmesi sayın halkı mızdan rica olunur. (B.) (3228) Otobüsler : 15 Haziran pazartesi Sirkeci—Bakırköy , Kocamustafapaşa Sultanahmet Rami Keresteciler—Eyüp Sultanahmet ” 16 ” Salı 18 N Perşembe (o Taksim—Beşiktaş Taksim A. 19 “ Cuma muayenede kalanlar Sultanahmet Hususi otomobiller : 22 Haziran Pazartesi 451— 700 Sultanahmet 23 ” Salı 701-— 950 . 25 w Perşembe 951—1200 b 26 ” Cuma 1201-—1450 * 29 e Pazartesi 451—1450 Kadıköy iskelesi Taksi otimobilleri : 30 Haziran Salı 1751—1950 Sultanahmet 2 Temmuz Perşembe 1951-2150 Sultanahmet 3 » 2151—2350 * 6 » P. Ertesi 2351—2550 ” 7 “ Salı 2551-—2650 ve 9 Temmuz Perşembe 1751—2650 Kadıköy Kamvon ve kamyonetler: 10 Temmuz Cuma 3501—3700 Sultanahmet 13 " Pazartesi 3701—3900 e 14 m Salı 30901.—4100 “ 16 ” Perşembe 3501—4100 Kadıköy Teslim tarihinden itibaren birinci tesrin 936 sonuna kadar 3000 lira muhammen kira bedeli olan Floryada kücük plâj açık artırmaya konulmuştur. o Şartnamesi Levazım Müdürlüğünde görülür. İstekli olanlar 225 liralık muvakkat teminat makbuz veya mektubile beraber 26. 6. 936 perşembe günü saat 15 de Daimi Encümende bulunmalıdır. (B.) (3229) Keşif bedeli 1662 fira olan yeni hal binasında yapılacak 6 tane harici aydınlatma lambasınm inşası pazarlığa konulmuştur. Ke şif evraki ve şartnamesi Levazım Müdürlüğünde görülür. İstek” liler Belediye fen işlerinden tasdikli bir belge ile kanunun tayin ettiği vesika ve 125 liralık iğreti teminat makbuz veya mektubile beraber 22 Haziran 936 pazartesi günü saat 15 de Daimi Encü mende bulunmalıdır. (B.) (3121) 11-6- 906 iktisat Vekâleti iç ticaret umum müdürlüğünden Türkiye dahilinde 3 Mayıs 928 tarihinde verilen ruhsatname ile Hayat ve 28 Ağustos 929 tarihli müzeyyel ruhsatname ile de Harik Sigorta Muameleleri yapmak #elâhiyetini iktisab etmiş olan Avus- turya tabiiyetini haiz ve umumi idare merkezi Viyana'da bulunan Feniks de Viyen Hayat Sigorta Şirketi 14 Nisan 1936 tarihli istida ile vekâletimize müracaat ederek bu tarihden itibaren Hayat Sigor- talarma ald faaliyetine devama imkân göremediğini bildirmiş ve ha- yat muamelâtını tatiletmiştir. Keyfiyet ilân olunur. 4072 Istanbul Yedinci icra Memur- luğundan: Hayriyenin Uhtesinde olup Emniyet Sandığına birin- ci derecede ipotek olan ve tamamına üç ehlivukuf tara- fından 6980 lira kıymet takdir edilen Boğaziçinde Mirgün mahallesinde Rüşdiye mektebi sokağında eski 45 yeni 37 numaralı sağ tarafı Hidiv İsmail paşa hare- mi arsaları sol tarafı demirbaşı rupen hanesi önünden geçen Yol arka tarafı Katerina Vicrenin arsaları ön ta- rafı yol ile mahdut, bahçe içinde zemin katı kâgir diğer katları ahşap; içi dişi yağir boyalı olan merhun haneye üstü kapalı zemini mozayik camlı bir pabuçluktan giri- lir. Birinci katında: bir antre ve bir sofa üzerinde biri dolaplı dört oda mermer musluklu iki helâ. İkinci katın- da: bir sofa biri yük dolaplı beş oda bir helâ zemini çin- ko bir abdeshane. Üçüncü kat çatı katı olup bir çatı oda- sı ve bir sandık odası mermer musluklu bir helâ ve ze- mini çinko tahta korkuluklu tarasadır. Zemin kat renk- li karasimen döşeli bir taşlık ve iki mermer aynalı ve mermer tekneli musluk zemini kara simen yemek odası bir hizmetçi odası zemini kırmızı çini iki kiler, iki helâ ve binanın haricinde zemini kırmızı çini ocağı havi bir mutfak zemini kırmızı çini çamaşır teknesi ve kazanını havi bir çamaşırlık, kurnalı ve zemini karasimen döşeli ve küçük bir kazanı olan bir hamam mevcut olup bu katta mutfak ve bahçeye ayrıca kapı vardır. Birinci ve ikinci katlardaki deniz cephesindeki büyük birer oda- nın tavanları yağlı boya tezyinatlı ve salon halindedir. Terkos ve elektrik tesisatı mevcuttur... Etrafı duvarla çevrilmiş olan bahçede müteaddit ve mütenevvi meyva ağaçları mevcuttur. Umum mesahâst 754 metre murab- bar olup bunun 161 metre murabba mezkür hane 28 metre murabbaı geçit mahalli 46 metre murabbar mut- fak ve kalan 519 metre murabbar bahçe olan, bahçeli bir evin tamamı açık arttırmaya vazedilmiştir. Arttırma peşindir. Arttırmaya iştirak edecek müşteri- lerin kıymeti muhammenin yüzde 7,5 nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanm teminat mektubunu ha- mil olmaları icap eder. Müterakim vergi, tanzifat, tenvi- riye ve vakıf borçları borçluya âittir. Arttırma şartna- mesi 19-6-936 tarihine müsadif Cuma günü Dairede mahalli mahsusuna talik edilecektir. İkinci arttırması 13-7-936 tarihine müsadif Pazartesi günü dairemizde saat 14 ten 16 ya kadar icra edilecek. Birinci arttırma- da bedel, kıymeti muhammenenin yüzde 75 ini bulduğu takdirde üste bırakılır. Aksi takdirde son arttırmanın teahhüdü baki kalmak üzere arttırma on beş gün daha temdit edilerek 28-7-936 tarihine müsadif Salı günü saat 14 ten 16 ya kadar Dairede yapılacak ikinci art- tırma neticesinde en çok arttıranın üstünde bırakrlacak- tır. 2004 numaralı İcra ve İflâs kanununun 126mcı maddesine tevfikan hakları tapu sicillerile sabit olmı- yan ipotekli alacaklarla diğer alâkadaranm ve irtifak hakkı sahiplerinin bü haklarını ve hususile faiz ve masa- rife dair olan iddialarını ilân tarihinden itibaren 20 gün zarfında evrakı müsbitelerile birlikte Dairemize bildir- meleri lâzımdır. Aksi takdirde hakları tapu sicillerile sa- bit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasından hariç ka- lırlar. Müterakim vergi, tenviriye ve tanzifiyeden ibaret olan Belediye rusumu ve Vakıf icaresi (bedeli müzaye- deden tenzil olunur. 20 senelik Vakıf icaresi taviz be- deli müşteriye aittir. Daha fazla malümat almak isti- yenlerin 934 - 954 mumaralı dosyada mevcut evrak ve mahallen haciz ve takdiri kıymet raporunu görüp an- layacakları ilân olunur. (3216) $ —e Devlet Demiryolları ve Limanları işletme Umum İdaresi ilânları Muhammen bedeli 46426 lira olan muhtelif makkab kalemleri, klavuzlar, raybaylar ve saire 23-7-936 Per- be günü saat 15,30 da kapalı zarf usuliyle Ankarada İdi binasında satın almacaktır. : Bu işe girmek isteyenlerin 3481,95 liralık muvakkat teminat ile kanunun tayin ettiği vesikaları ve 7-5-936 G. 3297 No. lu resmi gazetede münteşir talimat veçhile alınacak ehliyet vesikasını teklifleriyle birlikte aynı gün saat 14,30 za kadar komisyon Reisliğine vermeleri lâ- zımdır. Şartnameler 232 kuruş mukabilinde Ankara ve Haydarpaşa veznelerinden alınabilir. (2976)