11 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

11 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

41 /6/ 936 Birinci Fransova BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA n Çeviren: F, Şemseddin Benlioğlu Kralın annesi, kambur kraliçeden gürbüz, güzel bir veliahd istiyordu! Kraliçe, adeta şeffaf olan elile kralın geniş kamasını tu- tuyordu. Endişe ile; — Siz bizzat harba gitmi- yeceksiniz, değil mi? Yerinize serdarı göndereceksiniz - sanı- yorum! Diye sordu. Kral teminat Genç krâliçenin gebeliği ağırdı. Ben- zi sapsarı olmuştu. Doktorlar, kraliçenin sıhhatından ancak endişe ile bahsedebiliyorlardı. Kralın bacakları arasına bir çocuk atıldı. ve keskin bir sesle: — Eğer bir oğlan çocuğu olsaydım, harba ben gide- cektim! Dedi. Bu, müteveffa kralın öksüzü, kraliçenin hemşiresi, beş ya- şındaki Rene idi, * Arşidük Şarl -Yani müstak- bel Şarl Kent- onbeş yaşında bu kızla nişanlanmıştı. Cihaz olarak ikiyüz bin Ekü ve Bur- yanya dukalığını istiyordu. Fransova: verdi. — Paraya evet derim itti- fak da ederim.. Fakat memle- ketimi küçültmek hususunda kendimde en küçük bir salâ- hiyet bulamam ve böyle bir hale hiçbir. vakıt tabammül edemem! Diye haykırmıştı. Küçük Rene de, Fransova- nın zevcesi ve büyük hemşi- resi gibi suiteşekküle uğra- mış, kambur bir kızcağızdı. Çacukları çok seven kral Fransova, Rene'yi dizleri üze- rine aldı ve hoplatımağa baş- ladı. Küçük kız duyduğu bir gürültü üzerine bir sıçan gibi kaçtı ve gözden kaybordu. Bu gürültü, kapıya vurmadan giren validei kralinin yaptığı bir hareketten doğmuştu. Ma- damı iki hizmetçi ve iki Mat- mazel takibediyorlar ve elle- rindeki tabaklarda da, kokusu hemen odayı saran tavuk ve e- kızartmaları vardı. Kraliçe Klod: — Madam, dedi. Şimdi ye- meli yidim e? Hublara. vim yemak mi diyorsunuz?.. Ne yidiniz #anki?, Hiçbir şey.. Üç yaprak salatajık, dörtte bir patates ve... Hasılı hiçbir şey! Bunlarla insanmı beslenir? Doğuraca- ğınız çocuk ne olacaktır?. Has- talıklı bir şıçan mı? Bize gür- büz bir veliahd lâzımdır. Öyle bir veliahd ki babasının taç ve tahtını. idareye lâyik ola- bilsin! At üzerinde bir harba gidebilsin ve harbı kazansın. Zavallı sakat kraliçe: Madam, Madam.. Ben de bu arzuya hizmet ediyo- rum!, Diye kekeledi. Kral, karısına muhabbet ve teminatla dolu bir bakışla baktı. Annesi de hiddetlen- moğe başlıyordu; Doktorlar da geldiler, vali- dei krali oğluna: — Monsinyör, size burada ihtiyaç yoktur. Lütfen çekili- nizİ. Diye emretti. Birinci Fransova, annesini aai leskümn adinmetle — selâfali- yıfılı. çekildi. a Fransova, annesinin yanında An-dö Boleyni gördü. Sabık kraliçe İngiltere'ye giderken bu kızı Fransova,nın karısı kraliçe Klod'a bırakmıştı. Bi- rinci Fransova, bu genç ve güzel, şuh İngiliz kızile biraz şakalaşmak, İngiliz şivesile ko- nuştuğu Fransızcasile biraz eğ- lenmek niyetinde idi. Fakat anncsi bu kızla her hangi bir oynaşmağa — meydan vermi- yordu.. 24 Fransova, bir aşka kapılmış olmamakla beraber, kadın mu- hitlerini, kadın huzurunu çok seviyordu. Miskin ve âdi bir adam olan kocası tarafından ihmal edilen hemşiresi Margrit'in yanına gitti. Hemşiresi; nedimeleri, şâirleri arasında kendi halinde ve kralı düşündüğü bile yoktu. Kendisine birçok - defalar kuvvetli aşk ve macera fırsat- ları verilmişti. Henüz 39 ya- şında ve hâlâ güzel olan an- nesine de ayni fırsatlar hâlâ arzedilmekte idi, Fakat kral biridci Fransova'ya Tevkalâde merbut olan bu ana ve hem- şire, başka bir ihtirasa biran bile iltifat göstermiyorlardı. Bu hemşireye Valuaların in- cisi, harikası demek haksız değildir. Nasılki birinci Fran- sova da bu hanedanın güneşidi. Bu güzel kadına aşk. saadet, zevk en tabii bir hak olabi- lirdi. Henüz 22 yaşında idi. Sa- mimi, sıcak kanlı, daima neş'eli, dudaklarında her vakit güzel bir tebessüm bulunan, tatlı dilli bir dilberdi. —Sonu var— Denizli'de de Spor hâdise- leri oluyor. Denizli'den Nazilli Gençler birliğile Menderes takımı ara- sında yapılan maç hakkında bir mektup aldık. Bunda; Na- zilli takımı ve idarecileri şid- detle tenkit edilmektedir. Hü- lâsaten şunlar yazılmaktadır: Oyun; bir haftaym devam edebilmiştir. Oyunda Nazilli'li bir oyuncunun hakeme karşı lüzumsuz. müdahalesi hakem tarafından şiddetli karşılanmış ve bu vaziyet Nazilli'leri si- nirlendirmiştir. Misafirler; ha- kemin taralgir olduğunu ve oyunun müvazanesini bozaca- ğını iddia ile başka bir ha- kem istemişlerdir. Bittabi bu teklifte mantık ve isabet gö- tülmediğinden reddedilmiştir. Bütün ricalara rağmen Nazilli birinci haftaymdan rüzgârdan istifade ile Yyapabildiği bir gölle kendisini galip göster- mek yolunu tutmuş, ikinci haf taymda rüzgâr altında doğa- cak ihtimalleri bertaraf etmeğe kalkınıştır. Fakat hakem ken- dilerini mağlüp ilân etmiştir. Nazilli takımı, iki defadır ki Denizli, sahasında ayni şeyi yapmaktadır. Buca belediye reisi Buca belediye reisi Nazım Anık, bir ay mezuniyetle git tiği — Ankara'dan — şehrimize dönmüştür. ANADOLU; Ankara - İstanbul, İzmir hava yolları Halkapmarda bir tayyaremey- danı tesisi muvafık go Şimdi Ankara-İstanbul ara- sında başlamış olan hava pos- talarına Ankara, İstanbul-İzmir arasında Temmuz ayında baş- lanacaktır, Nafia Vekâleti, ha- va postaları için İzmir'de bir tayyare meydanı vücuda geti- rilmesini muvafık görmüş ve tetkikat yapılmasını vilâyete bildirmiştir. Valimiz Fazlı Güleç, bu mes'ele üzerinde tetkikler yap- tırmakta ve hava postaları tayyarelerinin inüp kalkmala- rına müsait bir tayyarc mey- danı arattırmaktadır. Dün Halkapınar'da Türkku- şunu ziyaret eden valimiz, bu- radaki geniş sahanın Türk hava postaları tayyare mey- danı ittihazına müsaid olup olmadığını - İzmir irkkuşu müdürü tayyareci Vecihi'den sormuş Vecihi, bataklık kuru- tulmak ve bâzı yerjeri tesviye edilmek — suretile burasının mükemmel bir tayyare mey- danı olabileceği mütaleasında bulunmuştur. Bergama'da Telâş uyandıran Bir yangın Bergama; (Husust) — Çı- kurluk — alanında — yapılacak olan devrim anıtının kaidesi bitirilmiştir. Yakında âbide kısmı da yapılacaktır. zmir şosesinden Bergama'- ya ilk girişte olan bu anıd, Börgama'nın' tarihi dürumu karşısında gençilğe yeni bir inan veren kültürel bir varlık olacaktır. Bando ; Halkevimizde kurulan caz takımı gençlerde bando için de bir heyecan uyandırmıştır. Bunu göz önüne alan Parti- miz bu gün bu işi de başar- miş bulunmaktadır. - Bando öğretmeni gelmiş olduğundan bir kaç güne kadar da bando hazırlanmış - olacaktır. Yangın : Pazar akşamı aylardanberi görülmiyen bir yangın herkesi telâşa düşürmüştür. Yangının birdenbire — parlaması bünu endişeye çevirmişti. Çünkü yangın bir ot deposunda idi. Kuru otlar birdenbire parla- mış' alclör” göklee' d0f çıkmıştı. Yetişen bir kıtanın canla-başla çalışması yüzünden depo ve iki ev yanmış ve bir kaç evin de kiremitleri kırıl- imüki surutdle di geei miştir. Memleketin sinde ve ahşap lunan - otların daima böyle feci tehlikeler doğuracağını göz önüne alan uray, kısa bir müddet içinde bu depoların kaldırılmasını uygun bulmuştur. Bozdoğan haberleri Bozdoğan, (Hususi)— Sabı- kalılardan Murat namında bi- ri, kaymakam Kemal Erdemin evine girerek bavul içinden iki kat elbise çalmış, ! fakat yakalanmış, çalınan elbise de bulunmuştur. Tayin: Sıhhat memüru Rüşdü, İs- tanbul Beyoğlu sıhlııl memur- ötesinde-beri- yerlerde bu- : luğun. u,* edil üyor — Valimiz Fazlı Gulıg buraya bir fen heyeti götürüb tayyare meydanının tesis için keşif yaplıracak ve bu keşif rapo- runu Naha vekâletine gönde- recektir. Bu suretle vekâletin meydan için vereceği tahsisatla kurutulmamış kısmı az kalan Halkapınar bataklığı da tama- men kurutulmuş olacak — ve şehir, güzel bir tayyare mey- danı kazanacaktır. Iş Kanunn — Başı Tinci sahifede — Bu şartlar altinda Türk - işçisi hiç şüpbesiz memleketin taze kur- vet alan yepyeni bir simusı, bir gelecektir. Çifiçimiz kadar işçimizin'de yüzünün gülme- ğe muhtaç olduğu bu yıllarda, yük- sek kamutay ve tarihi partimiz, bu eseri kendi milletine bağışlamış bulunuyor. Bu Parti ve Kamutay ile millet arasm kafa - birliğinin deki müşterek desidir. İş kanunu, tedvin eti diğer kanuular kadar mühifndir, 0 nisbette büyük - ola- -ANADOLU Orta Avrupa ve Küçük Itilâf —Başı 1 inci sahifede— toplantılarından bahs - eden Sayş Part: “Bütün Tuna devletleri sulh istiyor ve bunda müttefiktirler. Fakat bu sulhu temin ve ida- me için şerait mevzuubahs olununca İhtilâflar derhal ken- dini gösteriyor. Nitekim, ken- dilerini bağlıyan muahedeleri irtan bazı Devletlerin bu akları kabul edilmemektedir,, Diyor. Belgrad, 10 (Radyo) — Naip hükümet prensi pol bu gün Bükreşten dönmüştür. Bükreş sefiri de birlikte Belg- rad'a gelmiştir. Belgrad İstasyonunda saray ve kabine erkânı - tarafından karşılanmıştır. Prens Pol başvekille biraz görüştükten sonra saraya git- miştir. Atina 10 (Hususi) n haziranda Bükreş'te toplana- cak olan Balkan matbuat kon- feransına iştirak edecek Yunan heyeti bugün hareket etmiştir. Heyete, Dış bakanlık matbuat müdürü riyaset etmektedir. Varşova, 10 (Radyo) — Romen gazetelerinin Polonya- nın küçük antantı parçalamak, Fransız - Yugoslav batını bozmak ve Palonya, Macaristan - Yugoslavya ara- sinda yeni bir blok - vücuda getirmek — istediği hakkında yazılarına cevap bir , Leh gazetesi: “Usul malümdur. Evvelâ uydurma plânlar çıkarılır, son- ra da bunların akim kaldığı Muzafferane yazılır., Diyor. Bükreş, 10 (Radyo) — Çe- koslovakya reisicumuru M. Be- nes Prağ'a hareket etmiştir. Yukarı mahal- lelerde inşaat.. Belediyece yukarı mahalle- Terde halkın sıhhatını alâkadar eden bazı sokaklarda lâğım mecraları inşasına ve kaldırım döşenmesine karar verilmiştir. Bu inşaatın deıhıl yıpı.hn:ısı verimi de caktır. münase- veren nW Son Dakika: Sayfa 5 KT K A Uzak şarkta Nankin ve Kanton Japon ya aleyhine birleştiler. * Vaziyet çok nazıktır. Japonya'ya karşı hasımane tedabir ,alınmaktadır. Londra, Royter ajansı bildiri; Kanton hükümetleri ordu- ları haşlamak üzeredir. Nankin hükümeti kuvvetle- rini Uçi'nin şimalinde ve Ho- çan dağları önünde toplamak- tadır. Kanton ordularına ancak buraya geldikten sonra ateş açılacaktır. Şanghay'da büyük bir Japon aleyhtarlığı vardır. Honkeo'dan alınan bir telg- raf, Nankin kuvvetlerinin Nef- sin Enon'dan 100 kilometro mesafede olduğunu bildirmek- tedir. Kanton, 9 (A.A) — Kuang- şı ilinde kâin Nankinden ge- len bir telgrafa göre Kuangsı ordusu umumi karargâhı ferberlik ilân etmiş ve Japonya ile münasebatın kesilmiş oldu- ğunu resmen ilân etmiştir. Şanghay, 10 (Radyo) — Hong-Kong — şehrinin - cenub kuvvetleri tarafından işgal edil- diği bildiriliyor. Çin'de dahili harbın başlamak üzere olduğu haber verilmektedir. müsademeleri se- Yeni Italyan kabinesi Nasıl karşılandı.. Roma 10 (Radyo) İtal- yan gazeteleri İtalyan kabine- sindeki tadilâttan memnuni- yetle bahsetmektedirler. Bazı Avrupa gazeteleri de İtalyan kabinesindeki değişiklerle alâ- kadar olmaktadırlar. Taymis diyor ki: Zecri tedbirlerin kaldırıla- cağı bir sırada İtalya kabine- sini esaslı surette tadil etmiş- tir. Maamafih İtalyan siyaseti sadece Mussolini tarafından tedvir edilmektedi. Moming Pöst şunları yar zıyor: İngiliz-İtalyan münasebetleri arasında bir yakınlaşma ha- reketi vardır. Mussolini kabi- nesindeki tadilât bu yakınlaş- mayı temin edecektir. Berlin 10 (Radyo) — AL- man gazeteleri Mussolini ka- binesindeki tebettülden ehem- miyetle bahsetmekte ve kabi- neyi kuvvetli bulmaktadırlar. Almanlara göre, Mussolini'ye pn'yakın ve en aefiz ve mir temet adamlarını tamamen kabineye toplamıştır. Âyal öyüküdke “yenli ae nenin Almarİtalyan münase- betlerini takviye edeceğini de ummaktadırlar. Roma 10 (Radyo) — Yeni İçübine: ğarm M. Muzaolini'nin yiyasetinde toplanacaktır. Paris 10 (AA) — Gazete- ler İtalyan diş bakanlığına başka bir zatın getirilmesini ehemmiyetli bir hâdise olarak telâkki etmektedirler. Jurnal gazetesi diyor ki: İtalya bugün -bir dönemeç noktasında bulunmaktadır. Ya- pılan değişiklik dış siyasa- da bir değişiklik demektedir. M. Suviçin de değiştirilmesi- mesinin ayrı bir ehemmiyeti 10 ( Radyo ) 10 (ıxauwi — ileri kolları Sinçau'ya Şanghay, Kanton ordusu Novona varmış ve girmiştir. Nankin hükümeti or» — dularına Kanton orduları önün- den çekilmelerini emretmiştir. Kantan askeri Unan eyale- tini işgale başlıyarak merkezi Jaharsa'yı almıştır. Unan eyaleti Nankin ve Kanton hükümet- leri ile bozuşmak istememek- » ' tedirler. Kanton işgal ordusu kuman- danı Unan'da örfi idare ilân etmiştir. Kanton — ordusuna mensub ve Çan-kau'da bulunan 30 tayyare istikşaf — uçuşfarı yapmaktadır. | Nankin'de aktolunacak bir içtimada Kanton ve Nankin devletleri arasındaki — ihtilâ- fiın kaldırılmasına çalışılacak- tır. Mareşal Çan-Kay-Çek bu ihtilâfın kalkacağına ümitvardır. Şanghay, 10 (Radyo) Burada yaziyet nazik ve karı- şıktır. Talebe grev ilân etmiş- tir. Ve gizli bir komite Japon- lar aleyhine çalışmaktadır. Pekin, 10 (Radyo) Ho- pey varisi ve muhtariyet ta- faftarı general Sun Çeyang da Japon'lar aleyhine asker sev- kine başlamıştır. Şanghay, 10 (Radyo) Çing Şud ile muhaberat ke- sildiğinden cenup kuvvetleri hakkında malümat gelmemek- tedir. Hükümet, kâğıd para üzerinde spekülâsyon — yapa- cakların idam edileceğini bil- dirmiş ve döviz alıp satmak hakkının Bang Singe banka- sına verıldızmı ilân etmiştir. Büyük Mısafiri miz Ş. Behmen —Başı 1 inci sahifede— Egepalasa giderek iadei ziya- rette bulunmuştur. Saat 16 ya kadar C%Jpa- lasta istirahat eden azır Şevki Behmen, “refakatlerinde refikası bulunduğu halde şe- hirde otomobille bir gezinti yapmış ve Asarı âtika müze- sini, Mill kütüphaneyi — ve Halkevi ile Halkapınar'da Şa- yak fabrikasını Kar- şıyaka'ya geçerek Sağır, Kör- ler ve Dilsizler müessesesini, Belediyenin - Çocuk ziyaret etmiştir. Devlet nazırı Şevki Beh- men, akşam üzeri yaya olarak birinci kordonda bir gezinti yaptıktan sonra akşam yeme- ğini şehir gazinosunda yimiştir. Bugün de şehrimizdeki kül tür mücsseselerimizden bazı- larını gezecek ve Denizyolları âşletme idaresinin vapurile İs- tanbul'a gidecektir. Dr. Şaht Be!grad'a geliyor İstanbul, 10 ( Hususi ) — Almanya Maliye nazırı döktor Şaht, yarın sabah tayyare ile Berlin'den Belgrad'a gelecektir. görmüş, yuvasını Alman nazırı Yugoslavya dev. let adamlarile temaslarda | İunacsak “ve. oradan Ating K zimamdaranı - E H K