14 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

14 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Siyaset.. Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı — Aşk, bir yıldırımdır, âni olarak düşer, âni olarak yakar, kavurur! Bunu inkâr kabil değildir! —4 Bu, mazeret balmak için icadedilmiş bir noktai nazar- dir! Reddetmeyiniz! Haksız çıkarsınız! şüphe yok, siz de kendime karşı şiddetli bir his uyandırdım! Evet, buna şüphe yoki Genç bir erkeğin hoşuna gidecek kadar güzel olduğumu inkâr, manasız bir tevazu olur. Evet, maddiyat itibarile böyle. Ve siz beni maddeten bilirsiniz. Buna geçici bir ih- tiras derler! Fakat... Beni ru- han sevmek için ruhumu an- Tâzımdır. Ruhumun derinliklerini görmek icabeder! Gittikce heyecam artmakta Sizn — genç yi Köd'lim yanına yaklaştı ve elini elinin içine alarak, — Siz ruhunuzu anlamadı- ğimı mi sanıyorsunuz?, Dedi. Ruhunuzu ben gözlerinizden çoktan okumuş ve öğrenmiş seve- lamanız bulunuyorum. — Fakat, emin Ulınak için biraz daha sabretmek dır, sanıyorum. üzum ve faydası yok Ben kanaatımdan eminim her gün keadime bu suali soruyor ve müsbet cevap alıyorum! Ve sizi hergün görmek emelin- deyim. — Hergün mü? Mareşalın verdiği işleri ne yapacaksınız? - Fakat gecelerim serbes- tir; bana aittir. Sonra.. Bana verilen bu iş vakıa üç haftalık tahmin edilmektedir. Fakat ha- kikatte ancak sekiz gün süre- cek bir iştir. Bu sözler, Kora'ya istediği malümatı — vermemekte — idi. lâzım- Bunun için sual cephesini de- | giştirdi ve: Bakanlıkta size bu işte yardım edecek başka bir kimse yok mudur?. Diye sordu. Yaktur. Hiçbir bana en küçük yardımda bu- lunamaz. Bana verilen iş çok mühim ve çok gizlidir. İmpa- râtora verilecek bir rapor için | de döndü. çalışılmaktadır. Mareşal bu işi sadece bana tevdi elmişti. Ben de bu itimada lâyık oldu- ğumu göstermek mecburiye- tindeyim. Kora, endişeye düşmüş gibi bir tavır takınarak; — Yoksa.. Dedi. Bir har- be mi sürükleniyoruz?: Sanmiyorum. Yahud ya- kın bir harbi henüz muhte- driyat ve yazı işleri Hamdi Nüzhet müdürü. İdarrhanesi İzmir İkinci Beyler sokağı Halk .,m... binası — içinde ANADOLU l'uıı kutusu 405 ABONF ŞERAİTİ " Yallığı 1200, 700 aylığı Si ar Yabancı men abone & Her yerde 5 üp müşhalar 25 kuruştur. n senelik radır kuruştur ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR. K aa D kimse | | Ç. Cinsi 49 HN mel görmiyorum. Siz de bilir: siniz ki asker sınıfı sade ha- zırlanmakla mükelleftir. Hangi bir harp karşısında gafil av- lanmamak - vazifeleridir! Siz yarının müsellâh ih- tilâflarını idareye sunuz?. Hayir, memurmu- Benim fem bu kadar mühim ve büyük değildir. Ben sadece, muhtelif şubeler raporlarından ihtiyaç anında - seferberliğin nasıl idare edileceğini, top ve mühimmatının nerelere ve ne kadar zamanda sevkolunabi- leceğini; seferberlikle beraber hudütlara ne kadar kuvvetin en kısa bir zamanda sevki kabil olacağını anlıyacağım ve bir rapor yapacağım. Kora,; bu defa hedefine var- mıştı; harbiye bakanı ihtiyar mareşalın genç yaverini mü- kemmel surette söyletmişti. Daha fazla söyletmek için: — Fakat, dedi. Vszifeniz cidden güç! - Güçten ziyade yorucu, Maamafih, hergün öğleden sonra bir ve- yahut iki saat sizi ziyaretime mani olamaz!. Yüzabaşı, güzel Kora'nın elini daha fazla sıktı. Fakat bu sırada daire hizmetçisi geldi ve yemeğin hazır oldu- ğunu haber verdi. Baş başa akşam yemeğini yediler. Yemekten sonra salona gel- dikleri vakit, genç yüzbaşı Kora'yı büsbütün kazanmak için her fırsattan istifadeye ça- lışmakta devam etti. Nihayet Kora genç zabite: — Artık çıkmak zamanı geldi. Beni bir iki dakika bek- leyiniz ki hazırlanayım! dedi. Yüzbaşı bu salonun — ilık muhitinde kalmağı herşeye tercih ediyordu. Bunun için Kora'nın bu sözleri hiç te ho- şuna gitmedi. Fakat karar vermişlerdi. Muvalakattan baş- ka çare yoktü. Kora, pekaz sonra tuvale- tini büsbütün değiştirmiş hal- vazi- teferruatlı bir iş! —Sonu var— İLBorsada | Üzüm satışları: € “Ahd K.8. 90 H. z. Ahmet 8 25 63 S, Emin 7 M. j. Taranto 10 7 Kapian Nuri 10 50 193 Bugünkü satış 516221 Dünkü yekün 516414 Umum yekün Zahire satışları: K. S 760 Buğday — 5 60 126 Ton Bakla 4 75 258 B. pamuk 46 58 Ki. Deve yü-37 50 37 50| | Gümrük ambarları Gümrük ambarlarının, son | çıkan bir. kanunla liman ida- resine devredilmesi lâzımgel- diğinden dün gümrük idare- sinde memurlar devir işleri ile meşgul olmuşlardır. Mua- meleyi tamamlamak için belki bugün de çalışmağa devam edeceklerdir. dostlarım.. ANADOLU, İtibar kime? Malbuya geldim, baktım: bizim odada hararetli bir mü- nakaşa var.. Başımı uzattımı ve gördüm ki, birkeç BelMee birkaç avukat, bikaç muhar- rir, birkaç mühendis ve edip oturmuşlar, konuşuyorlar. Mevzuu kulağından, derhal yakaladım: Sporcuların — bir kızla izdivecimi konuşuyorlardı. Bir doktor; —Garip değil mi -diyordu- bir hokkabaz Zati Sungur çık- tı. Matbuat bile profesör, pro- fesör, diye göklere yükseltti- ler adami.. Şunun - şurasında 300 ameliyat yapmış, beşbin hasta iyi etmiş bir doktora, aldırış eden bile yok. O, her gece karşısına bin kişi toplı- yarak beşyüz lira alır. Dok- torlar ise, iki üç hasta gele- cek te birkaç vizite ücreti ala- cağız diye pencere dibinde hayal perdesini kurup düşü- nürler.. Bunlar nedir yahu? Bir avukat atildi: —Hakkınız var azizim dok torl. Bendeniz de yüksek fi- kirlerinize — iştirak ediyorum Bir gün, üç beş meslekdaş bir yerde oturuyorduk. Kimse bize aldırış bile etmiyordu. Yanıbaşımıza bit futbolcu gel- di ve; bütüngükler: birdenbi- re ona dikildi: — İşte, dediler, filân takı- mın meşhur merkez muhaci- mi.. Şutu çekince, topu nam- ludan çıkmış kurşun gibi ağ- lara yapıştırırmış.. Ve: o gidinceye kadar yal- nız. onunla - meşgül - oldular. İçimizde şöhreti kendi ara- mızda göğe çıkmış meslek- daşlar vardı. Fakat kimse tanımıyordu. Bir muharrir atıldı: — Onbeş yirmi eser yaz- mış bir adamım. Şöyle böyle birkaç yüz bikâyem, birkaç bin makalem de çıkmıştır. Yâni karınca kararınca, mem- leketin edebiyatına, fikriyatına biraz hizmetim vardır. Geçen- lerde bir mecmuada tetkike müstenit bir yazım çıktı. Epi- ce uğraşarak kaleme almıştım. Yanıma üç düört bayan otur- du, mecmuayı okuyorlardı. Ya- zıma, şöyle bir baktılar, geç- tiler. Çünkü yanıbaşındaki sü- tunlarda Moris Şövalye'nin bir mülâkatı vardı. Bu ne re- zalettir? Bir mühendis atildı; — Ya ben ne diyeyim, ge- çenlerde evlenmeğe kalktım. Annem bir kız bulmuş. Tah- kik ettim, baktım ki, iyi tah- sil ve terbiyesi yerinde bir kızl. Nişanlanmak üzere idik. Bir gece ne göreyim: Bizim küçük bayan bir gen- cin kolunda.. Ses çıkarmadım ve bittabi münasebetimiz kesildi.. Son- radan anladım ki, bu genç, bir artiste benziyormuş da... Ve hepsi de bunları ko- nuştuktan sonra sordular: — Bunun sonu ne olacak?. — Müsaadenizle - dedim - ben cevap vereyim. Hepiniz, mesl. zi tebdil edersini: Zatıâliniz hokkabazlığa, siz de spora başlarsınız. Size gelin- ce, tulüat kumpanyalarında perdecilikten başlıyarak artist- lğe doğru inkişaf edersiniz.. Başka çaresi yoktur. Şimdi piyasada — itibar, — bunlaradir Çimdik milyoner onları 14/6/ 936 Bi N HABER TELEFON TELGRAÂAF TELSİZLE Filistin ArapHareketlerin- deMeçhulBirTesir Varmış İngilizlerle musademede 10 Arap öldü. Başka bir çarpışmada da 11 yaralı var. Yolcu trenımmbıle yoldan cıkarmak istediler. 13 (H.R.)— Man- dalar komisyonu, 29 uncu içtimanı yapmış, Tanganika, Gine, Filistin, Maverayı şeria ve Afrika cenubu garbi mem- leketleri hakkında rapor ver- miş olan devletlerin raporları üzerinde görüşmüştür. Kahire, 13 (Radyo) — Mısır gazeteleri; Filistin hâdiseleri üzerine birçok haberler ver- mekte ve vaziyetin ciddi ol- duğunu yazmaktadırlar. Mısır Arap'ların vemet hareketleri, kuvvetli bir direktifin eseridir. Küdüs - ci- varındaki — çeteler, — aldıkları emirleri çok mükemmel (ve fedakârlıklarla yapmaktadırlar. Nadi-Samoel yolu üzerinde evvelki gece, İngiliz polis ve askerleri Araplar arasında sürekli ve büyük bir müsade- mec olmuş ve sabaha kadar devam etmiştir. Sabahleyin müsademe yerin- de on maktul Arap ve birçok mecruh bulunmuştur. İngilizlerin zayiatı gizlen- mektedir. Yalınız İngiliz polis müfettişinin yaralanması İngi- liz mahafilini çok müteessir etmiştir. Kudüs, 12 (ALA) — Haber ildiğine göre askeri kon- trolün daha kolaylıkla yapıl- Cenevre, göre; isyan ve mukave- gazetelerine ması için memleket dört mın- takaya ayrılmıştır. Arab bozguncuları - şimdi nakil vasıtalarını tahrip et- miye çalışmaktadırlar. -Boz- guncuların iki noktada treni yoldan çıkarmağa teşebbüs ettikleri haber - verilmektedir. Bundan başka bir köprü ta- mamile yıkılmış bir diğeri kıs- men tahrip edilmiş ve bazı yollar da tahrip edilmiştir. Kudüs, 13 (Radyo) — İn- giliz mehafilinde Arap'ların İngiliz polis müfettişine yap- tıkları taarruz üzerine büyük bir heyecan vardır. Arab harcketinin merkezi Kudüs adddedilmektedir. Bu- na rağımen İngiliz polis mü- fettişine taarruz cdenlerden hiçbir. kimse tevkif edilme- miştir. Royter'in verdiği bir habere göre Hayfa hattı üzerinde bir müsademe olmuş ve dört Ya- hudi'le 12 Arab yaralanmıştır. Kudüs, 13 (Radyo) — Hay- fa — Kudüs şimendiferler hat- tına Arap'ların - taarruzundan sonra, — Arap'larla - İngiliz'ler arasında büyük bir müsademe olmuştur. Bu müsademede mütecavizlerden 11 kişi yara- lanmış, Nablus - civarında bu- lunan Tülkeram'da,, Akr ve Ebron'da Arap'lar müteaddit hücumlar yapmışlardır. Kudüs, 13 (H.R)—Kudüs'ün 15 mil şimalinden geçen bir otobüse bir Arap çetesi tara- fından ateş açılmış, yolcular- —ei © Oayaen surette yerine dan bir yahudi ağır Hadı yaralnnınıqır derhal asker ve ,polis müfre- zeleri qbndcnhnımr Fransa'da Grevci- ler Nöbet Tutuyor! .—. — Bir kısmı bırakıyor, birkısmı baş- lıyor. Karışıklık devamdadır. 12 (Radyo) — Grev hâdiselerinin dün vukubulan en mühimi, inşaat tezgâhla- rında patronlarla uzun — müzakerelerden sonra bir anlaşma akdedilmiş olmasıdır. Pazartesi günü bü- tün tezgâhlarda amele işe baş- liyacaktır. Şimal eyaletinde 786 fabri- kayı işgalleri altında bulun- duran işçiler, bu fabrikaları boşaltmışlardır. Kasaplarla çırakları arasın- daki ihtilâf da bertaraf edil- miştir. Şimal işe başlıyanların sayısı 57 bin- dir. Ekmekçiler de işe başla- mışlardır. Bordo şehrindeki liman ame- lesi grev ilân ederek rıhtım- ları işgal etmişlerdir. Amyende tramvay işçileride grev ilân etmişlerdir. Makon'da yedi fabrika amelesi daha ye- niden grev ilân etmiştir. Bu- nunla beraber memlekette umu- mi sükünet vardır. Liyej, 13 (Radyo) — Ma- den amelesi grevine şimdilik 17,000 amele iştirak etmiştir. Paris 12 (A.A) Bugün saat 18 de Paris madeni sa- nayi delegasyonu evvelce tesbit olunmuş patronlar — tarafından — kabul edilmiş olan ücretler baremi projesi hakkındaki — kararını tahriri olarak mesai bildirecektir. Binlerce kahve, ötel ve lo- kanta Jean — Jaures jimmazında bir toplantı yapa- rak dilekleri tamamen tatmin edilinciye kadar greve devam Paris, işçiler ara- sında eyaletinde — yeniden amelesi ve nazırına amelesi etmeğe karar vermişlerdir. Sendikalar kendilerine süküneti muhafaza tavsiyesinde bulun- murahhasları etmeleri muşlardır. Bundan başka sendikalar inuralihizları petroularla yapı” lagelmekte olan bugün tekrar - başlanılacağını söylemişlerdir. Toplantıdan çıkıldığı esna- da grevciler bir alay teşkil etmişlerdir. Bu alay bulvar- lardan geçerek mesai bürosu- na gitmiştir. Orada hiç bir hâdise olmamıştır. Paris'in bazı tezgâhlarında inşaat amelesi tekrar işe baş- lamıştır. Şimal departımanın- da iş başma dönenlerin mik- darı 105 bini geçimiştir. Bu müzakereler iş başına dönenler mikdar gün de olacak ve bu caktır. Paris, arla- 13 (ALA) — Paris mıntakası sendikaları birliği grevcilere -tahrikâtçıla- vın sözlerine kapılmamak tav- siyesinde bulunmaktadır Paris, 13 (Radyo) — İkti- sad bakanlığına kâğıtçılık ve matbaacılık mes'eleleri murah- has heyeti bazı teklifatta bu- lunmuştur. Bu - teklifat nazarı itibare alınmadan gazetelerin çıkmasına imkân yoktur. Grevcilerin bir kısmı, işsiz- ler meyanında resmi - yardım istemektedirler. Bazı belediye reisleri İktisad bakanlığından bu hususta talimat — istemiş- lerdir. KüçükÂntant Genel kurmay baş- kanları toplamyor. g- Tüslüümben ge amele antant devletleri genel kurmay — başkanlarınin yapa- içtimaa iştirak için Bükreş'e et etmiştir Amerika'da intihap mücadelesi M. Ruzvelt verdiği nutukta neler söyledi? Vaşington, 13 (H. R.) Kreland'da yapılan Reisicum- hur reisliği seçiminde Teksas valisi Landon 84 ve Borah 19 rey almışlardır. Buna rağ- men Ruzvelt'in vaziyeti sağ- lam görünüyor. Ruzvelt'in kazanacağına dair Amerikan'lar beşe karşı sekize bahis tutunanlar çoktur. M. Ruzvelt; Balans'ta bir nutuk irad ederek, memle- ketie yalnız milli duyguyu değil, beynelmilel düyguyu da yetiştirmeğe çalıştığını ve dış için Ame- rika'nın manevi bir destek ol- ması noktai nazarını terviç et- tiğini söylemistir. M. Blum Kont dö Şambrun'u kabul etmiştir.. arasında siyasada #milletler Paris, 13 (Radyo) — Baş- bakan M. Blum, bugün Fran- sa'nın Roma sefiri Kont dö Şambrun'la Bank dö Frans müdürünü kabul eylemiştir. & Hariciye nazın da Sinyor Braçyano'yu kabul eylemiştir.