18 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

18 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

h & etlerin Dıı .. —.. .. üşünüşü, GLASKO NAK ELLEN GALERİ On üç nberi hnmmalı bir galışmadan sonra vazifesini bitiren Mmilletler” cemiyetine muzaharet ce- Miyetinin — komisyonlarında — tesbit edilen — neticeler, devlet mes'uliye lerini — sartlarında - taşımıyan » yetlerin ve insanların — düşüm öğrenmek bakımından çok meraklı dikkate liyıktır. karşısında — güç milletler cemiyetinin zâafımı bilın yen Şoktür. Fakat we ve Emrivakiler bir mevkie düşen de olsa hu nun, milletlerin bir kusmının müş terek emellerini —e görmek dinlemek Ümdt — verici birşeydir. âl —ettiğini ve hakikaten İngilterede bir milyondan fazla azası olan ve devlet — politikasında bile ehemmi- yetli Tol oymyan bu cemiyetin konuşmağa sunduğu tekliflerin eu önemlisi, müşterek emniyeti temin işi idi. Müşterek — emniyet birbibi- rini sakibeden yeni vakıalar karşı- sında, şu sön günlerde en çok kul- lanılmağa başlanan bir kelime ol- muştur. Çünkü hiçbi. günkü şartlar içinde kendini, gele- teğe karşı emin ve rahat sayamı- yör, Ferdlerde olduğu gibi kendi- sini koruma, ve beka hakkı her şeyden önce gelir, medikçe Bu temin edil- diğer mes'eleler üstünde dürmak — bile Yıllardanberi boş ve faydasızdır. türlü vesilelerle ko- olan bu mes'ele bugün aruk nuşulmağa vesile başlangıca — nisbeten hayli ilerlemiş — sayılâbilir. Müşte- Tek emniyet, gerek milletler cemi- yeti fikrinin olgunlaşması ve gerek diğer milletlere karşı bir takım mahzurları bulunması itibarile her halde tek emniyete karşı çok ileri ve çok hukuki bir düşüncenin mah sülüdür. Müşterek emniyet işlerin- de — müzaharet cemiyetinin önüne aldığı Cikir, yalmz, müteca Vize karşı hareket #tmek değil, te- cavüz — olmadan almak, tecavürün önünü için paktı imzalamış olan birleşerek, ekonamik h her türlü vasıta ile karşı koymalarıdır. Birçok milletlere mensup - hatiplerin söz devletlerin söylemesine vesile olan bu mes'ele iç şüphe yok ki milletler cemiyeti işinin rubunu teşkil eder. Milletler arasında kurulmağa çalışılan daya- Başmanın temeli budür, Herkes bugün bu naktayı tutmak için elin- de varolan müeyyidelerin kâfi ol- madığını daha müsbet ve küvyetli esaslar konulmasında ittilek etmiş- lerdir. Ve hiç kimse buna muarız olmamıştır. Muhtelif dünya millet- lerine mensup müzaharet © #zalarinın — kendi memleketlerinde he dereceye kadar — sözlerini geçir- tecekleri belli değildir. Fakat or- laya atılan bir düsturun itirazsız herkes tarafından kabulü, müşterek bir #htiyacın ifadesidi. Artık bu vesile ile bir daha anlaşılmıştır ki eğer milletler cemi- yeti paktı bazı devletlerin ana po- Hitikalarına bir ruh olarak gir olsaydı, ve pakt hükümleri (, yetle tatbik edilmiş bulunsaydı, tübbe yok ki bügünkü yüçlükler çıkmaz, milletler cemiyetinin mü- tecaviz — olarak — saydığı — vakızlar doğmazdı. İnsan —bütün bunları dinledikten —sonra Türkiyenin dış Yiyasasarida tuttuğu yolun ne kadar isabetli bulunduğunu barışçı oldu- RBumuz kadar da ük bulunma. tının ne kadar Tâzım olduğunu bir daha anlıyor. N. A. Küçüka yeti 'Nöbetçi eczaneler ı Yeımlatane ; Ve depo Bir ay sonra inşaata Başlanacak İnhisarlar Umum müdürl tarafından Alsancak'ta Kültür | park civarında inşa ettirilecek büyük imalâtane ve projesinde bazı tadilâta lüzum görülmüştür. Bunun — sebebi bina inşa edilecek olan arsa- dan bir kısmının, yeni plânına göre yola isabet et- mesidir. İnhisarlar Umum Mü- dürlüğü, 'Fen - Heyeti; evvelce hazırlanmış olan proje üze- rindeki tadilât için çalışmak- tadır. Yakında proje hazırla- narak binanın inşasına başla- vü imar nacaktır, İnşaatın bir aydan fazlaya — kalmıyacağı — haber alınmıştır. Binada bir vevir, yemek sa'onu ve işçinin her türlü ihtiyacına cevap verecek sıhhi ve lüzumlu tesisat bulu- nacaktır. 129 Muallim Orta mektep mual- | imliğe mteha, nına girdi. | İlk mektepler muallimlerin- | den Orta mektep muallimi | olmak istiyenlerin imtihanla- rına Dumlupınar mektebi salo- nunda devam edilmektedir. Bugün fen bilgisi dersinden imtihanlar yapılacak ve imti- han sona erecektir. İlk mek- tepler muallimlerinden Orta mektep muallimi — olmak için | imtihana girenler 129 kişidir. İmtihan evrakı, Maarif vekâ- letine gönderilecek ve orada tetkik olunacaktır. T. B. Kurultayı Dün muallimler toplandılar Bu yaz İstanbul'da toplana- cak olan yüksek Türk Dili Kurultayı için şimdiden hazır- bıklara başlanmıştır, Bunun için dün İzmir'deki İlk mektepler Başmuallimleri ve İlk tedrisat Müfettişleri Maarif Müdürlü- ğgünde bir toplanlı yapmışlar, Yüksek Dil Kurultayına gön- derilecek ' malümat hakkında görüşmüşlerdir. İnekhane yerinin istimlâki Ziraat vekâleti -tarafından Torbalı'nın Kayas çiftliğinde vücude getirilecek olan inek- hane için 30,000 dönümlük arazi ve çayırlık istimlâk edil- mek üzeredir. İstimlâk muame- Tesi bitince vekâlet, inekha- nenin tesisine başlıyacaklır. Bu akşam Kemeraltında Hilâl. Güzelyalıda — Güzelyahı, T Faik, Eşrefpaşada Eşrefpaşa melori açıktır. depo | Ş_T K t R, Enstitü sergisinden bir köşe Göztepe'de Cümhuriyet kız enstitüsünde talebenin bir sene zarfında yaptıkları işleri teşhir için açılan sergi alâka ile kar- şı anmıştır. Bunu için dün akşam kapanacak olan serginin pazar günü akşamına kadar açık bulundurulması muvafık gö- rtülmüştür. Mekteb sergileri içinde Kız enstitüsünün sergisi birinci'iği kazanmıştır denilebilir. Dikiş, nakış, pastacılık, yemek pişirmek, ve leke çıkarmak gibi bir ev kadınının çamaşır yıkamak bilmesi lâzımgelen herşey talebelere öğretilmiş olduğundan sergide bütün bunlara | dair çok ihtimamla hazırlanmış köşeler vardır. Busenc Ensti- tüyü 23 kızımız ikmal etm'ştir. Akşam kursundan da 39 talebe diplama alacaktır. Çocuk mes'elesinden çıkan kanlı kavga İki Ali Rıza'dan birinin yara- ları tehlikelidir. Evelki gece saat 22,30 da Türkpazarı'nda bir kişinin ağır | surette yaralanmasile netice- lenen bir vak'a olmuştur. Vak- anın sebebi, bir çocuk meğ'e- lesidir. Müteayyen tanınmış — Bul- dan'lı Ali oğlu Ali Rıza ile Trabzon'lu Ali oğlu Ali Rıza, gece bir aşçı dükkânında be- kuruşluk yemek - yidikten ve üç kilo şarap içtikten son- ra Mezarlıkbaşı'na — gitmek üzere yola çıkmışlardır, İkisi- de sarhoş halde bulunuyor- Tardı. Türkpazarı'ndan geçtik- leri sırada sabıkalı - Amentü adında bir Arap, rastlamış ve -Buldan'lı Ali Riza'ya birlikte gilmeği teklif etmistir. Buldan'lı Ali Riza, bu teklifi derhal kabul edince beraberinde bulunan Trab- zon'lu Ali Riza kızmış ve: — Ben seni her zaman hi- maye ettiğim, hapishanye düş- düğün zaman para ve sigara verdiğim halde sen gene beni bırakıp bir Arapla gidiyorsun. Diyerek çıkışmıştır. Buldan'lı Ali Riza, evvelce bir mes'ele- den Trabzun'lu Ali Riza'yı ve daha bazı kimseleri yara- lamıştı, zabıtada sabıkası var- dır. Trabzun'lu Ali Riza, Bul- dan'lı Ali Riza ile diğer bazı bu gibi müteayyen güruhuna idarecilik ve rehberlik etmekte | T A Y Y A R E Telefon 3151 Bu hafta iki büyük film birden 1- Daktilonun aşkı “KÜÜÜK DAKTİL, ve, “DAKTİLO FVLENİYOR filmlerinin sevimli yıldızı MARİE GLORY'nin yeni bir fantezisi 2 - Harp *” Bella, Charles Boyer ve İnkijinoff Gibi yüksek san'atkârların temsil ettikleri KLOD FARER'in şaheseri Seans saztleri : ve p Her gün 16—19,30 Harp, 17.90—21.30 Daktilonun aşkı. Cumartesi günleri 14 de Daktilonun aşkı ile başlar bunlara, imiş. Buldan'lı Ali Riza, ken- disine bir Arapla birlikte git- mesinden bahisle hakaret edi lince kızmış ve aşçı dükkâ- nından aşırdığı anlaşılan ve göğsünde sakladığı bir çatalı çıkararak Trabzun'lu Ali Riza- nın göğsüne saplamıştır. Trabzonlu Ali Riza'da bu hücuma maruz kalınca yanında taşıdığı Singer markalı küçük bir çakıyı açarak Buldan'lı Ali Riza'ya üç defa saplamış- tır. Buldan'lının yaraları sol baldırı ile karnında ve sağ koltuğu altındadır. Karnınnaki yara çok - tehlikelidir, çakı, barsakları parçalamıştır. Bul- dan'lının hayatı tehlikededir. Trabzon'lu Ali Riza, arka- daşı Ali Riza'yı yaraladıktan sonra kaçmıştır. Taharri me- murları, faaliyete geçerek dün öğle üzeri kendisini Tepecik'te sebze bahçelari — arasındaki sazlıklar içinde bulmuşlardır. Trabzonlu Ali Rıza, suçunu itiraf etmiş ve dün tevkif olunmuştur. Tahkikata el ko- yan Müddeiumumi muavini Orhan Köni, vak'a şahitlerini dinlemiş ve vak'a yerinde tetkikat yapmıştır. Öğle üzeri tutulup getirilen vak'a failini de isticvap etmiştir. Tahkikata devam olunmaktadır. Hastanede bulunan yaralı Ali - Riza'nın hayatı tehlike- dedir. Urla cina- İyeti davası.. Urla hâkimi İhsan Ziya'yı | öldürtmekle maznun dava ve- kili Yasin Fehmi'le arkadaşla- ranın muhakemelerine dün ağır cezada devam edilecekti, İs- tanbul'a yazılan talimat üze- rine ifadeleri alınacak bazı şahitlerin henüz ifadeleri gel- memiş olduğundan mahakeme | başka bir güne talik edil- Miştir. Kız Enstitüsünün Sergisi l ;ıhracatımız | İngiltere'den 51373 Mayıs ayında 879678 liralık mal ihraç edildi. Mayıs ayında İzmir Tima- nından — diş — memleketlere 879678 lira değerinde 5 mil- yön 380 bin 444 kilo mahsul 18484 baş hayvan ihraç edil- miştir, »En fazla hayvan ihrecatı yaptığımız mamleketler Al- manya, İngiltere ve Yunanis- tandır. Almanya'ya 587903 lirajık, İngiltere'ye 60877 li- ralık ve Yunanistan'a 69239 Tiralık mal ve hayvan ihraç edilmiştir. Gene mayıs ayında diş memleketlerden İzmir limanına 552215 lira değerinde 4971818 kijfo eşya ve emtea ithal edil- miştir. Ençok ithalât yaptığı- miz memleketler - sira ile Al- manya, Brezilya, İngiltere ve Mısır'dır. Almanya'dan 137679 liralık, Brezilya'dan — 71992 liralık. ralık ve Mısir'dan 39162 liralık mal ithal edilmiştir. Brezilya'dan gelen mal, tamamen kahveden ibarettir. İngiltere'den 202,280 - kilo ve 11943 Tiralık, Çekoslovak- | ya'dan 809015 kilo ve 60,010 Hralık şeker ithal edilmiştir. Sofra tuzu Fabrika daha geç açılacak Çamaltı tuzlasında yeni inşa edilen sofratuzu fabrikasının 25 haziranda merasimle açıla- lll Sakiaişide N Hborkülk: ğumnıza göre bazı sebebler dola- yısile fabrikanın açılma mera- simi, biraz daha gecikecektir. Yeni istihsalât başlamış ve ilk partide tavalarda donmuş olan mühim miktarda -tuzun yığınlama — ameliyesi — yapıl- mıştır. Mahküm oldu Belediye tahsildarı Mehmet oğlu İsmail Hakkı'nın ihtilâs suçundan AÂğırcezada muha- kemesi bitmiş ve suçu sabit görülerek iki sene 11 ay hap- sine ve on İira ağır para cezasına mahkümiyetine karar verilmiştir. Kısa hizmetliler ve Deniz sınıfı efradı İzmir askerlik şubesinden: — Yedek subay yetişe- cek kısa hizmetlilerden 331 doğumlu ve bunlarla mua- mele görenler ve daha ev- velki doğumlulardan olupta muhtelif sebeplerle geri kal- mış deniz sınıfından gayri sınıflara ayrılmış olanlardan yalnız askeri orta ehliyetna- mesi olanlar 1 Temmuz 936 tarihinde yedek subay okulu komutanlığı hazırlık kıt'asında bulünmak üzere - sevkedile- ceklerinden 24 Haziran 936 gününde hüviyyet cüzdanı ( nufus tezkeresi ) ve orta askeri ehliyetnameleri bera- berlerinde olduğu bhalde- şu- beye müracaatları. 2— Tam vaktinde yedek subay okulu komutanlığı ha- zırlık kıt'asında bulünmiyan- lar hakkında kanuni muame- lenin tatbik olunacağı ilân olunur. Düşündüklerim D.l. . ve Yahudilik Doktor ve meb'us Abravaya'ya atfen bir İngiliz mecmuasında ç- kan yazı üzerin-, bu sütunlarda bir tenkid yürütmüştüm. Bilâhare dok- tordan bir telgraf aldım. Doktor, bu beyanatın bir kısmının uydu. rulmuş olduğunu, kendisine aid bu- Tunmadığımı » ordu. Telgrafım aynen geçirdim. Fal ileri #ürdüğüm fikirleri, günün yeni hâdiseleri ile tekrarlamak meeburi- yeti doğdu. Artık mücerred. ve mutlak olarak bir *Yahudilik ve Türkçe» mevzun ile esaih bir a rette uğraşmak icap ediyor. Kökünü, Türk tarihinin müsa. * mahasında bulan bu mevzmu, yeni davanın- milli kıymetleri ile tazele. i aşa etmek isterken, her hâdiseleri, — delilleri, ve dahili tezahürleri düşün mek gerektir. Tarihin ifadesi yudur : Carp ve İspanya, asırlarca ev. Yahudi neslini denize firlat. . Onu, sularda, kırık gemi di- sandıklara ga: denizin bu vel, mışi seklerine, sepetlere, nılmış bir. vaziyette, kenarında kurtaran, biz olmuşuzdur. Hidise 1.. Bunun karçılığı şükran ve ni metti. Bu alacağımızı hiçbir zaman tahsil edemedik ve borçlu “Yahudi nesli, hiçbir manevi tediye meza- keti göstermedi. Bu, bir! Memleketin geçirdiği çok ka- raplık ve yakın bir tarih vardır. Ve bu tarih, öyle hâdiselerle do- ludur ki, müzden — y a yapmak istesek, Yahudi'lerin baş- larını eğerek kendi kendilerine top- rağa girecek kadar ksarmaları icap eder. Bu, ikil. Almanya, kendi memleketinde Yahudi'liğin bor husustaki intibar an'ane ve harsına uymasına rağmen, oruü irfam ile, Ayaştayn'lağı ile, duktorları, müte- fekkirleri ile daha bir iki yıl evel koğumuş ve Almanya'da kalanları, kına, Jermen adetâ insanlık hakkından mahrum .—— r. Bu hüdise, Yahuli ekalli. yetlerinin bulunduğu diyarlarda bir akis yapmak, bir ihtihah uyandır- mak gerekti. Fakat bilâkis.. Bu, üçl Kudüs'te kan gövdeyi götürü- yor. Birçok Yahudi ekalliyetlerinin tapınıp sevdikleri İtalya diploma- sisi, Arab'ı kuvvetlendirerek, Ya- hudi muhacirine saldırtmış bulu- nüyör. Roma davası uğrunda kürs ban giden Yahudi vesli, bundan da bir ders almış medit? Zannetmiyo- ruz. Bu, dörül. Beri taraftan bir Türkiye var ki, Yahudi'si, Türk nüfus kâğıdımı taşıyor. Mektehi var, evi var, tica. oSi parası var, Siyast hakkı, mevkii, herşeyi yerinde.. kat bütün bunlara rağmen daima bir ayrılık topluluğu halinde yaşıyar: Elinde Türkçe gazete buluü- maz. Her yerde lâül müstehzi tavrı ile ve jnsan d kini haline — getii İspanyol'ca ile konuşur. Zerre kadar ruhi bir ahenk ve samimiyet taşımıyan bu —— dili, babalarının ağrından kalan bir sakız halinde çiğner, durur. Türk mahallesine, Türk mektebine gir mez, Bir Fransız'la, bir İtalyan'la, bir İngiliz'le kardeşlik yapar. Bi- zim memleketin işini onlarla ko- nuşur. Lehimizde tek kelime söy- lemez. Fakat aleyhimize propagan- da yapmadığım da - kimseye inan- dıramaz. Va sonra Türk vatandaşlığı şe- refi ve onun getirdiği haklar.. Bu tezad, ne vakte kadar sük recek, diye sormak İâi midir? Gardenparti Cumuriyet Halk partisi Ya- ldlar mahfeli tarafından 25 ha- ziran günü akşamı Şehir ga- zinosunda bir gardenparti ve- rilecektir. Zengin bir gece yaşatılması için esaslı hazırlık- lar yapılmaktadır. a w-a