30 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

4400 30 /6/ 936 İngiliz işcilerinin nümayiş: İşçi partisi lideri Atley, dedi ki: Kuvvet önünnde ric at, harbe müncer olur? Londra, 29 (A. A) — İşçi | partisi zecri tedbirlerin kaldı- rılması aleyhinde büyük bir miting tertip etmiştir. İşçi li- deri Atley: Kuvvet önünde ricat harbe müncer olur, demiştir. Mitingde zecri tedbirlerin kaldırılmasını takbih eden bir karar sureti kabul olunmuştur. Londra, 29 (Radyo) — Hayd parkta işçi partisi ve sulhper verler bir nümayiş yapmışlar- dır. Bu nümayiş Uluslar sos- yete âleminde ve zceri ted- birler aleyhine olmuştur. İ ——— —— Zecri tedbirl Sir Nevil Çamberlayn, Cu- martesi günü dairei intihabi- yesine zecri tedbirlere devama lüzum olmadığını bildirmiştir. Lord Sesil de ayni suretle ha- reket etmiştir. Evenin Niyüz gazetesi: * Necaşi'nin harbe devam için silâh, mühimmat ve para istemesi şayanı dikkattır. Bu işi Habeşistanı terketmezden evvel yapmalı idi. Şimdi ken- disine muhasım bulunan gala- lar arasında iş görebilecek- idir? , demektedir. er kalkacak, ilhak tanınmıyacak! —Başı 1 inci sayfada— beşistan'ın — ilhakının ademi kabulü, Almanya'nın EŞRen'de mütecaviz olduğu "kararlaştı- rılmıştır. Sosyetenin takviyesi kat'i surette kabul edilmiştir. Taymis muhabiri diyor ki: M. Eden ve M. Delbos Paris'te olduğu gibi dün Ce- nevre'deki içtima bütün mes- eleler üzerinde mutabık kal- mışlardır. Zecri tedbirler mes- elesi artık halledilmiştir. Sosyetenin islâhi projesine gelince, M. Madaryaga'nın bu ç hususta teklifi esas ittihaz edilmiştir. Mıntakavi askeri ikDüflar — yapılmasına " ve ide: bında bu kuvvetlerin müte- caviz aleyhine fiilen birleşmesi hakkında çalışılacaktır. Bu mes'ele bilhassa eylül içtima- ında münakaşa edilecektir. İngiltere hükümeti Alman- ların cevabı alınmadan - evel Lokarno hükümetlerinin top- lanmamasını teklif etmiştir. * İtalya'nın dün gelen no- tası baştan-başa İlzılyan'lava göre yazılmış ve İtalya'nın mütecaviz olmadığını göster- miye çalışmaktadır. , Habeşistan'ın ilhakı hakkın- daki İtalyan muhtırası mesele- sinde Eko dö Pari gazetesi diyor ki: * İtalyan'lar İngiltere ve Fransa ile doğrudan doğruya müzakereye girişmeden evvel bu ilhak meselesi tetkik bile edilmiyecektir. , Demektedir. Londra, 29 (Radyo) — Ce- nevre içtimaları hakkında Lon- dra'daki tahminler zecri ted- birlerin - kaldırılacağı merke- zinde idi. Fakat bu tedbirlerin kaldırılması için henüz bir ta- * rih tayin edilmemiştir. Habeşistan'ın İtalya'ya ilhakı mes'elesi ancak Eylül içti- maından sonra müzakere ve tetkik edilecektir. İtalyan'ın Avrupa işlerine - iştiraki, zecri tedbirlerin kal- dırılması kararından sonra he men başlıyacaktır. Cenevre, 29 (Radyo) — Bugün Cenevre'de müzakerat günü olmuştur. Sabahleyin M. Blum, M. Lityinof'la uzun bir mülâkat yapmış, Ras Nasibu, M. Vi- kusa, Mi Bovas Kopa ve M. Nikolâyef Fransız murahhasla- için. hâzırlanmaktadırlar. Zecri tedbirlerin kaldırla- cağı muhakkak - addedilmek- tedir. Habeş'istanın İtalyaya ilhakı | keyfiyefi kabul edilmiyecektir. Çünkü sosyetesi paktına mu- halif bir harekettir. Paris ve Londra hükümet- leri buhususta henüz hiçbirşey kararlaştırmış değillerdir. Bu iki devlet sosyetenin reforması hususund tam bir müşareket elde etmişlerdir. Fransa, İngi- liz noktai nazarlarını takviye edeceklerdir. Bu hususta muh- telif devletlerin de taraftarlığı temin edilmiştir. Almanyanın silâhlanması şid- detli münakaşalara sebep ola: cağı aşıkârdır. Dört Lokarno devleti bu meselenin müşkül bir içtima tetkikini kabul ede- ceklerdir. M. Şuşning, Avusturya hü- kümeti namına Cenevre'ye da- vet edilecek ve merkezi Avrupa hakkındaki noktai nazarı s0- rulacaktır. Sasyetenin bu içtimaı, Av- rupa sulhüne doğru büyük bir teşkil edecektir. Necaşi, sekreterliğine gönder- diği bir mektupla göndereceği bir murahhas ile yarınki ulus- lar sosyetesi içtimaında dava- sının izahını istemiştir. M, Eden Habeş hükümetinin Londra sefiri doktor Marteni ve İspanya hariciye bakanı M. Bartiya'yı, İtalya'nın Ce- nevre daimi murahhasını ka- bul etmiştir. İtalyan murahhası şifahi ola- rak İtalya'nın bazı tekliflerini izah etmiştir. Belçika'yâ ge- lince; M. Vanzeland, İngiltere ve Fransa ğibi zecri tedbir- lerin kaldırılmasına karar ver- miştir. İtalya'nın Habeşistan'ı ilhaki sosyetece lanınmıyacaktır. Bu mes'elenin bir komisyona ve- rilmesi hakkında kat'iyen ih- timal vardır. İstanbul'da Telefon mükâlemesi 5 kuruş. İstanbul, 29 (Hususı)—Yeni telefon mükaleme tarifesi ba- yındırlık bakanlığından tasdik edilerek gelmiştir. Bu tarifeye rile görüşmüşlerdir. Murahhaslar şimdiden yarın — dazilea peeeçe e göre beher müknleme beş kuruştur. ANADOLU; (—Telgraf H Ihtiyat Sübaylarımız Silâh aberler Altına Çağırılıyorlar. Milli müdafaa bakanlığı, bu hususta askerlik şubelerine tebligat yaptı.. Ankara, 29 (Hususi) İhtiyat subaylarından piyade sınıfına mensub olanların, 1 Ağustosta süvarilerin | Martta, topçularla muhabere sınıfına monsub olanların da, 15 Mart 937 senesinde silâh altına çağrılmaları, milli müdafaa bakanlığından bütün askerlik şubelerine bildirilmiştir. Ingiltere ile Fransa tamamen anlaştı. Habeşistan'da İtalya hâkimiyetinin tanın- maması, iki devlet arasında khararlaştırıldı. — Zecri tedbirlerin kaldırılması ve İtalya'nın Habeşistanda hâkimiyetinin tanınmaması için Fransa ile İngiltere arasında Cenevre'de tam bir anlaşma hasıl ol: Bu haber, Roma sıyasal İstanbul 29 (Hususi) muştur. yapmıştır. ) Habeş 'i er |Nek Yağm urlar be başlayın- ca tekrar mücadele edeçeklermiş.. Londra 28 (Radyo) — Ha« beş sefarethanesinin bir teb- liğinde, Londrada'ki Habeş elçisi Dr. Martine Adis-Aba- ba'daki bir dostundan gelen mektubu neşredilmektedir. Bu mektupta, yağmurlar başlayınca İtalyan'lara karşı tekrar mukavemet - edileceği bildirilmekte ve Adis - Ababa- nın sukutundan sonra şiddetli muharebeler — vukubulduğunu, hattâ bir zamanlar Dessie şeh- rinin — İtalyan'lardan istirdad edildiğini, fakat İtalyan tay- yarelerinin şiddetli hücumları neticesinde şehrin bırakıldığını, İtalyan'lara — zayiat verildiği ilâve ol:ınmakıadır. Bir İtalya Gazetesi... Necaşi'nin uluslar Sosyetesinde din- lenmesini komed- ya telâkki ediyor!. Roma, 29 (Sadyo)— Mesa- jeri gazetesi, Necaşi'nin ve murahhaslarının uluslar sösye- tesinde dinlenmesinden bah- sederek: * Bu öyle bir taleptir ki usule uygun değildir ve emsa- li de yoktur. Bu bir komed- yadır. Ras Nasibu ile Ras Kassa, Necaşi'nin vekili sıfa- tile sosyetede hazır bulunursa tuhaf olacaktır. Popolo Ditali'de: * Habeş hükümeti namına bir teşekkül olmadığı halde bu hükümet namına hayalet- ler belirmektedir. Uluslar sos- yetesinde soz söylemek isti- yenler de fuzuli kimselerdir ., Demektedirler. Kızılayın Yardımları.. Ankara, 29 (Hususi muha- birimizden) — Kızılay kurumu, Cumuriyet kurulalıdanberi 3 milyon 851 bin 641 lira sar- file vatandaşlara muhtelif yar- dımlarda bulunmuştuz. Anka- ra'da Kızılay haltası başla- mıştır. mehafilinde derin akisler Ne konu- şacaklar mış Leon Blum, Eden'e misafir olmuş.. Cenevre. 29 (Radyo) — Muhtelif devletler murahhas heyetleri reisleriarasında Ulus- lar sosyetesi umumi heyet İç- timat hakkında yapılmaktadır. Sasyete heyeti umumiyesin- de Arjantin hükümetinin talebi İtalya'nın vereceği ve " müte- caviz olmadığı — hakkındaki memorandomu, — İngiltere'nin Almanya'ya verdiği sual listesi görüşülecektir. Cenevre, 28 (A.A) — Fran: sız dış bakanı Delboş birbiri arkasından Bovas Coppa Yeze Bek ve Munch'u kabul et- miştir. Havas Aiansı müzakereler muhabirinin öğrendiğine göre Muneh, Mil- letler cemiyeti paktının tadili değil, fakat tefsir mahiyetinde kararlar verilmesi yolundaki Fransız teklifine müsaid dav- ranmaktadır. | Diğer taraftan Delbos-Bek | mülâkatı bir saat sürmüştür. Danzing vaziyeti görüşülmüş ve Bek bu mesele hakkında o kadar alâkadar gözükmemiştir. Mumaileyh, Almanya ile Po- lonya arasındaki nazikâna mü- nasebetlere istinaden son Dant- zig hâdiselerinin kolayca hal- ledileceğini ümit eylemektedir. Bek, Polonya'nın zecri ted- birleri kaldırmak hususundaki kararını teyit etmiştir. Delboş Fransa'nın ancak bu bapta esas itibarile bir karar verdiğini ve bunu fili kılmak için bütün alâkadarların müza- kerede bulunmasını beklediğini söylemiştir. M. Bek, Polonya'nın İtalya tarafından Habeşistanın ilha- kını tanımak — mes'elesinden henüz vaziyet almadığını ve bunu Fransa gibi dost mem- leketlerle istişareden ve müm- Başbakanımız | Bugün İstanbul'dan Ankara'ya gidiyor. İstanbul, 29 (Hususi) — Başbakan İsmet İnönü, yarın (Bugün) Ankara'ya hareket edecektir. Finans Bakanı |Tayyare ile Ankara'ya döndü.. İstanbul, 29 (Hususi) — Fi- nans bakanı Fuad Ağralı, bu akşam tayyare ile Ankara'ya hareket etmiştir. Yüksek tedrisat direktörü.. İstanbul, 29 (Hususi) — Yük- sek tedrisat direktörü bugün Ankara'ya hareket etmiştir. Şanghay'da Bir Alman generalı Çin'lilerle bera- ber Çalışıyormuş.. Londra, 29 (Radyo):— Çin hükümetinin 6 milyon İngiliz liralık mühimmat ve - silâhı Almanya'dan alacağı haberi Londra'da derin bir teessür husule getirmiştir. Bir Alman generalının Şon- ghay'da bulunduğu ve bu hu- susta çalıştığı söylenmektedir. Hedlin'bu'' baböri — tekdip ve miştir Necaşi Bizzat asambleye iştirak edecek Cenevre, 29 (Radyö) — beş imparatoru; Uluslar sos- yetesi genel sekreterine gön- derdiği bir mektupta, Uluslar sosyetesi asamblesinin yarınki toplantısında bulunacak Habeş delegasyonuna bizzat riyaset edeceğini bildirmiştir. Polise hakaret Eşiyipaşa caddesinde sars hoş olarak yere yıkılan Settar oğlu İbrahim, kendisini kara- kola götürmek istiyen polise hakaret ettiğinden yakalan- mıştır. Sayfa 2 Kücüh Haberler İngiliz sanayi sergisi Berlin, 29 (Radyo) — Ge- neral Mişel, İngiliz sanayi ser- gisinin küşad resminde hazır bulunmak üzere Londra'ya git- miştir. Komünistlerin namzedi Nevyork, 29 (Radyo) — Kaomünist partisi, partinin umu- mi kâtibi olan Karl Broderu reisicumur namzedi olarak seç- miştir. M. Mussolini'nin kızı Roma, 29 (Radyo) — M. Mussolini'nin en küçük çocuğu, 6 yaşında bulunan kızı Ana Marya ağır hastadır. Çocuğun menencit olduğu — söylenmek- tedir. Bir Italyan garnizonu Adis-Ababa, 29 (Radyo) — Valega mıntakasında Sudan hudutlarında İtalyan'lar - tara- fından tayyarelerle bir garni- zon vücuda getirilmiştir. Paris şehir emini Paris, 29 (Radyo) — Par- lamentoya mensup — muhtelif gruplar, yeni Paris şehir emini namzedini seçmek füzere top- lanmışlardır. Sollar M. Katellası namzet göstermişlerdir. Papa ve vali: Roma, 29 (Radyo) — Papa Roma Valisini kabul etmiştir. M. Botay Papa'ya yeni Ro- ma'nın plânlarını göstermiştir. Papa, verilen malümatı çok beğenmiştir. Bir ölüm: Roma, 29 (Radyo)— Maruf aktörlerden Etore Petrolini ölmüştür. Bu aktör bütün Av- 4 rupa paytahtlarında — meşhui idi. Adis-Ababa'da : Adis-Ababa, 29 (Rady Elektrik ve itfaiye teşkil başlamıştır. Adis-Ababa, 29 (f Habeş - rüesası ile dehaleti devam 200 Müslüman ve ral Babini'nin önün yemini yapmışlardır. Heriyo iyile; Paris, 29 (Radyo) - dan alınan haberlere , Heriyo'nun sıhhi ahvai düzelmiştir. Bu akşam F gelecektir. * İKollektif emniyet İflâs etmiş halde imiş* Paris, 29 (A.A) — Eski harbiye bakanı Fabry - söyle- diği bir nutukta, kollektif em- niyetin iflâs ettiğini ve eğer Fransa daimi olarak tufek elde bulunması istemiyorsa Al- manya ile anlaşması lâzımgel- diğini ehemmiyetle - kaydet- miştir. GEZ ADT SNT ELHAMRA tevion 2575 Dyduk, duymadık demiyiniz! Umumi arzu üzerine görmeyenlerin görmesi için yalnız bu ve yarın akşama mahsus ucuz - fiatle Son gala temsilleri kün olursa bilitilâf yapacağını bildirmiştir. Cenevre, 29 (ALA) — Dün akşam Fransız başbakanı M. Blum ve dış bakanı Delbos, İngiliz dış bakanı M! Eden'e misafır. olmuşlardır.. Bu” mülâ- kata büyük bir siyasi ehem- miyet verilmektedir. Prf. Zati Sungur Bu akşamki son galası için en mühim hünerlerini gösterecek ve bilhassa (Fakirizm) ve (Manyetizm) lzı- AA rine büyüh tecrübeler yapacaktır. Fiatler: Bütün salon (50) Balkon (35) kuruştur. Dikkat : Bu son iki temsilden başka İzmir'de yerde temsil vermiyecek ve perşeml nü şehrimizden Manisa'ya hareket edecektir.