30 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

30 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

<İZ O eee TT LR KTT G AAA j Alman Milletine Fihtenin 57 Onlar, çocukları, torunları, torunlarının torunları için mü- cadeleye girişmişlerdi. Bu ge- lecek nesillerde ayni ruh ile ayni kurtuluş için uğraşacaktı. Bunlar, — kendileri — öldükten uzun zaman sonra, çocukları- nın ruhlarında yaşayacak bir nizam - için kanlarını sevinçle akıtıyorlardı. Şunu da söyliyelim ki ken- dileri hakkında, kendilerinin tam ve açık fikirleri yoktu. Ve kendilerini harekete geti- ren yüksek ve asil ercgi ifa- dede Dilleri, karakterlerini anlntmaktan âciz- di. Onlara, mezarın ötesindeki cenneti eden vasıta ; elbet yalnız itirafları değildi. Mezarın bu tarafındaki yani bu hayattaki cennetleri, fedakârlık — dolayısile, daha ziyade güzelleşmiş Arzdan daha mükemmel aldanmışlardı. temin bir ayrılma. Ve bütün asırlar boyunca yaşayan bir ruh şahlanması... gibi, hasımlarının oğulları bile onların fütuhatından istifade etmekteyiz. Yeni medeniyetin ilk milleti olan, Cermen dedi atalarımız Al ı ; müstevli Roma'lı- lara karşı isyan ettiren de bir itikat idi. Komşu eyaletlerinin - refahinı miydi : » Mesela kanunlar, mahkemeler, önünde hançerli askerler gibi honör işaretleri : Roma'lılar bu refah ve saadet hazinelerini onlara iştirak ettirmeğe hazır Değil- ler miydi ? Prenslerinin çoğu: İnsaniyetiü bu iyilik yapıcıla- rına karşı muharebe açmaklı- ğın bir isyan olacağını onlara söylemiyorlar mıydı? O prens- ler ki bunlara Roma, kralı unvanını - vererek kendi Lej- yonlarında şef yapıyor ve en iyi sitelerde en rahat bir ha- yat yaşatıyordu. Halbuki bun- ları, kendi vatandaşları. kov- muştu. Roma medeniyetinin (Me- selâ Oordunun — tanzimi gibi) faydalarını " bilmiyorlar mıydı ki bununla beraber bir (Ar- minyus), silâh kullanma san'a- tını, onlar nezdine öğrenmeğe gelmekten yüzü kızarmıyordu. Şüphesiz ki Roma medeniye- tini biliyorlardı. Ve torunları, hürriyetlerini düşürmediği an- dan itibaren, bu medeniyeti benimsemede — geçikmediler. Bu halde bu adamlar, niçin, nesiller boyunca kanlı savaşlar ettiler ? Bir Roma'lı muharrir, onların kumandanlarından bi- rine şunu söyletir : “Esir olmak- tan ise bizim için ikiden biri: Ya hürriyet, ya ölüm., Onlar için hürriyet: Alman kalmaktan, kendi karakterlerine uygun olan entreleri istikame- tinde hareketlerinde istiklâli muhafazadan ve bu istiklâli torunlarına devretmekten iba- ret idi. Onlar için kölelik ise: Roma'lıların vermek - istediği medeniyeti kabul ile Alman'lık- tan çıkmak ve yarı Roma'lı olmak idi. Bu adam'arın hepsi ölmedi; bunlar esaret görmedi ve hür- riyeti çocuklarına devrettiler. Bugünkü dünya, onların mu- kavemetlerinden dolayı onlara teşekküre borçludur. Çünkü Roma'lıların bizim eski böyle Roma görmüyorlar bu | ziyade sevinçle, daha | Bizim | Hitabesi Çeviren: M, Rahmi Balaban bugünkü dünyayı böyle yap. mış olan onlardır. Eğer Ro- ma'lılar, onları idareleri altına alabilseydiler ve bir olma itibarile onları — eski Roma'nın — ekseriya yaptığı gibi — Mahvedeydi, insanlığın tekamülü (Daha az asil ola- cağı zannedilebilir) başka bir yola girmiş olurdu. Onların topraklarının, dille- rinin, fikirlerinin varisi -olan bizler; bugün de Alman ol- maktan ve müstakil bir hayat yaşamaktan onlara müteşekkir olalım. O zamandanberi bir millet olarak yaşama itibarile neyimiz varsa, ve istikbalde neyimiz olacaksa hepsinden * Eger bizim kanimızda onla- bir damla ve bizde güvenilebilir herşeyi ölmemiş ise - onlara şekkir olalım. Men'şe de kar- millet rınkinden müte- deşlerimiz olup sonradan ec- nebi olanlar da onlara müte- şekkir olmalıdırlar; çünkü on- lar ebedi Roma'yı yenince ec- nebi değillerdi ve müstakil | hayatları ve etablismanları için | mücadele ediyorlardı. Bu adamlar, ve tarihte ayni hayatı taşımış olan diğer adam- lar, nihayet muzaffer — olmuş- lardır. Çünkü (Ebediyet), on- lara heyecan veriyordu. Ve bu heyecana sahip olanlar, olmı- yanlara karşı daima muzaffer olmuşlardır ve olacaklardır. Zafer, adalelerinin ham kuv- vetinin veya esleha kıymetinin değil, seciye kuvvetinindir. Her kim, fedakârlığın hu- dudunu tahdid eder ve her hangi bir noktadan daha ileri atılmağı göze almazsa, teh- like, çizdiği hududa gelince, mukavemetten vazgeçer. Her kim -Hattâ hayatını feda etmek telâzımgelse-.böyle bir hudud çizmezse, mukave- metten vazgeçmez; ve — hasmı kendine bir hudud çizmiş ise ona, nihayet, galebe çalar. ——————— İlân Seyyar bayilerden mütekait Yüzbaşı Bay Şevket'in İzmir- den infikâki dolayısile kendi- sinden 21 inci tertibe ait bilet almış olanların, bu ve mütea- kip keşidelere ait biletlerini nihayet her ayın yedinci günü akşamına kadar mağazamızdan tedarik etmek üzere müraca- atları ilan olunur. İzmir 2 inci Mıhçılar 8 numarada Hüseyin Bahri ve Şekip Torbalı Tapu işyarlığından: Tiryanda çiftliği dahilinde vaki bir bap değirmen bina- sile Tiryanda çiftliği arazisi üzerinde mağrus 170 zeytin ağacı 1515 sayılı kanuna tev- fikan Tuzcuzade Hatice vakfı namına yeniden tescil edile- ceğinden işin tahkiki için 6/7/ 936 tarihinde mahalline gidi- leceğinden bu değirmen ve zeytin ağaçlarında bir alâka ve herhangi bir hak iddia eden varsa 10 gün içinde Torbalı Tapu dairesine müra- caat eylemeleri. varsa, | Son Dakika: Konferansın dünkü toelantısmda: Numan Menemencioğlu, Türk Projesini Izah Etti. Boğazlardan ziyaret maksadile geçecek harp ge- mileri için müsaade almak lâzım gelmektedir. Motrö, 29 (Radyo) —Montrö boğazlar konferansinıin bugün- kü hususi toplantısında, Türk heyeti murahhasasının. ikinci reisi olan Numan Rifat Mene- mecioğlu, Türk projesi hak- kında uzun izahat vermiştir. Numan — Menemencioğ - lu, nazik sözlerinden dolayı Avustralya delegesi Bruc'e te- şekkür etmiş ve Avustralya'lı- larla Türkler arasında dostlu- ğun çok eski olduğunu söyle- miş ve M. Bruce'in konferans reisliğine seçilmesinden dolayı memnuniyet hissetmekte oldu- ğunu beyan eylemiş ve: — Şimdi size Türk proje- sinin esbabı mucibesini izah e'mek isterim. her maddeyi anlatacağım. Bu izahatımdan sonra da delegasyonlara daha fazla tafsilât vermeğe âmade bulunacağım. Demiştir. Numan Rifat: — Projemizin boğazları si- lâhlanmasını meneden mua- hedeyi lâğvettiğini hatırlat- malıyım. Esasen Montrö'de toplanma imkânını da vermiştir. Projemiz 12 maddeden mü- rekkeptir. Size bu maddeler hakkında umumi izahat vere- ceğim. Birinci kısım, hastane, ba- lıkçı gemileri de dahil olduğu halde tecim gemilerinin bo- ğazlardan geçmesine dairdir. Bu üç kısma ayrılmıştır: 1 — Barış bhalinde. 2 — Türkiye bitaraf iken savaş halinde 3 — Savaş halinde Birinci durumda Karadeniz ve ÂAkdeniz kıyılarından isti- fade eden gemilere en müsait şekilde tam bir geçme ser- bestisi - verilmektedir. İkinci kısım Lozan mukavelesinde dahildir. Umumi hâdim hiz- metlerde 932 mukavelesinde derpiş edilmiş şartlar muha- faza edilmektedir. Üçüncü kısım, Türkiye sa- vaş halinde iken kimlere geç- De sarbostsi Kalıyor. Her türlü karışıklığın önüne geç- mek için böyle anlarda Tür- kiye yol göstetecektir ve bu gemilerin gündüz. geçmelerini şart koşmaktadır. Dördüncü madde yapılacak sağlık kontrölüdür. Hükümet, tecim — seyrisefayininde hiçbir gecikme vukua getirmiyecek tedbirler alacaktır. Bu mua- yene transit gemilerinin seyir halinde iken içinde yapılacaktır. Bundan sonra harb gemile- rinin seyriseferi gelmektedir. Boğazlara harb — gemilerinin serbest girmeleri, dost memle- ket limanlarına yapılacak ziya- retler için müsaade edilir. Kuvvetlerimizin fevkinde harb Izmir Defterdarlığından : 936 senesi kara av mevsiminin geçen sene olduğu gibi Ağustos başından Şubat sonuna kadar devam edeceği vilâyet idare hey'etince tesbit edilmiştir. Alâkadarlarca malüm olmak üzere ilân olunur. 1933 —LÂb — gemilerinin girmesine asla mü- saade edilemez. Karadeniz'e girecek gemi- lere, husust bir dostluk ziya- reti imkânını vermek için mü- saade edilir. 6, 7, 8, 9 ve onuncu — maddelerde — geçen şartlarını göstermektedir. Harp gemileri vaktile ih- barda bulunmağa ve müsaade almağa — mecburdurlar. — Bir kruvazörle 2 torpitodan başka gemi giremez. Karadeniz'de kalma müddeti 15 gün olarak tesbit edilmiştir ki, bu müd- det ziyaret için kâfidir. Gemiler boğazlardan geciş uçaklarinı, bullar menedilmektedir. ve olarak esnasında maktan ziyaret, yapılır. Karadeniz'den Akdeniz'e ge- çecek herhangi bir gemi de 25 bin tondan fazla olamaz ve bunun için de müsaade alınması, gemilerin Marmarada tek başına seyretmeleri- la- zımdır. tevakkufsuz 7 inci madde Türkiye'nin | bitaraf bulunduğu zamanda, harp gemilerinin geçmesine aiddir. Türkiye sosyete azası oldu- ğundan, bitaraflığı sosyetece tesbit edilmeden asker gemi- leri aynı şartlar altında mürur edebilirler. 8 inci madde, Türkiye'nin de seferber olduğu - bir harp halinde tâbi olunacak şartları ihtiva etmektedir. 9 uncu madde Harp haline aittir. Madde, hakim devletin topraklarının emniyetini - ve sulh davasını alâkâdar eder. Topraklarını herhangi bir ya- bancı devletin ani hücumuna açık bırakmamak tabiidri. Ay- nı zamanda bir düşmanı, di- ğgerine saldırmak — imkânsızlı- ğında bırakmaktır ki, bu da sulhe hizmet etmektir. Fakat dünya efkârı umumi- yesini tatmin etmek istiyen Türkiye, harp tehlikesi halinin tetkiki için muahedeyi milletler cemiyetine müracaat edeceğini bildiriyor. imza eden devletlere ve Bu müracaat, bir yardım beklemek için değil, sadece, harbin mevcudiyetini anlamak içindir. Onuncu madde ile, Türkiye boğazlar komisyonunun lâğvını istemektedir. Ve bu komisyanu yeni mukavele projesine dahil etmemiştir. Uçaklara aid olan kısımda vardır. Uçakların müstahkem mevki üzerinde cevelânı mev- zuubahs olamaz. Karadeniz'le Akdeniz arasında sefer yapa- cak uçaklar için bu yol gös- terilecektir. Son kısım, mukavelenin mer'i- yete geçmesine aittir. Boğazlar mukavelenamesini tanzim için bir müddet beklemek icabet- miştir. Montrö'de verilecek ka- rarla boğazlardaki durum teb- dil edilecektir. Bundan başka projede bir aa hususiyet daha vardır ki, o da, | her beş senede bir mukave- | lenin yenilenmesidir. Ancak bu yeni şekilleri Türkiye tara- fından tasdiki şarttır. Demiştir. so/sımi IZABITA: Tecavüz etmiş Keçeciler'de Zühre sokağın- da oturan Hasan kızı 25 yas pütlr Emine'niz evise' aŞ giren Uşak'lı Mehmed teca- vüzde bulunarak kaçmışmtır. | Zabıtaca aranıyor. Karısını döğmüş Mersinli'ee Kolaçılı Hüse- yin, karısı 25 yaşındaki Kâ- mileyi döğmüştür. 3 Yerineen yaralamış Eski mahkeme önünde Ki- raz hanında kahveci Mehmet ile Muharrem oğlu Salih ara- sında şakalaşma — yüzünden kavğa çıkmış, Salih Mehmedi çakı ile baldır, kasık ve göğ- sünden yaralamıştır. İzmir belediyesinden: 1 — Onmaltı ve onsekiz santimlik potreller için doksan adet demir konsol ve yirmidört adet hers yaptırılacaktır. İşin hepsinin bedeli keşfi yüz seksen dört lira yirmi kuruştur. Baş kâtiplikteki keşif, şartnamesi ve resmi mucibince 7/7/936 salı günü saat onaltıda açık eksilt- me ile ihale edilecektir. İştirak için ondört liralık muvakkat teminat makbuzu ile söylenen gün ve saatte encümene gelinir. Cinsi Yumuşak beygir nalı Kara beygir mıhı Beyaz beygir mıhı Merkep nalı Merkep mıhı Mikdarı 1000 15000 200 900 150 Tutarı 210 82,50 110 72 82,50 557.00 geyim adet kutu geyim kutu Yukarıda cins ve miktarı ve hizalarınde bedeli muhammeni yazılı eşya başkâtiplikteki şartname veçhile 7/7/936 salı günü saat onaltıda açık eksiltme ile ihale edilecektir. İştirak için kırk iki liralık muvakkat teminat makbuzu ile söylenen gün ve saatte encümene gelinir. Cinsi Metre Mikdarı Beyaz bazen 500 Gri keten 700 Amerikan kaput 1000 Patiska 300 Soğuk bez 300 21 Seneliği .) 1769 Muhammen bedeli Lira 170 238 330 80 90 80 66 Bedeli muhm- 894 men yekün. 65 69—70 90 Çocuk yuvasının 936 yılı ihtiyacı için yukarıda cins ve mik- tarile muhammen bedeli yazılı beş kalem manifatura eşyası başkâtiplikteki şartname ve nümuneleri veçhile 14/7/936 salı günü saat onaltıda açık eksiltme ile ihale edilecektir. Nümu- nelerden bir ve üç numaralı yerine iki ve dört numaralı nü- munelerle de münakasaya iştirak edilebilir. İştirak için altmış yedi liralık muvakkat teminat makbuzu veya banka teminat mektubu ile söylenen gün ve saatte encümene gelinir. 26 1 — ŞükrüKaya bulvarında Vasıf Çınar caddesi ağzındaki meydanlık ile Mustafa Enver caddesi arasında kalan — kıs- mın tesviyesi ve belediyece verilecek kesme taşlarla dö- şenmesi işi başkâtiplikteki ke- şif ve sartname veçhile 7/7/36 salı günü saat 16 da açık eksiltme ile ihale edilecektir. Bedeli keşfi bin ikiyüz altmış iki lira altmış kuruştur. İştirak için doksanbeş İiralık muvak- kat teminat makbuzu veya banka teminat mektubu - ile söylenen gün ve saatte encü- mene gelinir. 2 — Üçbin altıyüz lira be- deli keşifli kültürpark içeri- sinde yapılacak beton ve mo- zayik büyük havuzun inşası işi başkâtiplikteki keşif, şariname ve proje mucibince 7/7/936 salı günü saat 16 da açık eksiltme ile ihale edilecektir. İştirak için ikiyüz yetmiş lira- hk muvakkat teminat makbuzu veya banka teminan mektubu ile söylenen gün ve saatte encümene gelinir. 1760 İtlaiye ve diğer otomobille- rin bir senelik ihtiyacı için alınacak 1800 teneke dökme benzinin 27-6-936 da yapılan kapalı zarf eksiltmesine iştirak eden talıplerin teklifleri haddi lâyikinde görülmediğinden iha- L 30 Sik 1865 le edilmiyerek 27-6-936 - tari- hinden itibaren bir ay müd- detle pazarlığa konulmuştur. Bugünden itibaren salı ve cuma günleri toplanan encü- mende muvafık bedel verildiği takdirde derhal ihale yapılacağı ve taliplerin bu gün saat 16 da belediyeye — müracaatları ilân olunur. 1938 İzmir Sicilli Tica- ret memurluğundan: İzmir'de Keten hanında İt- halât, İhracat ve Komisyon- culuk; Demirefendi zade İbrâ- him Rasih unvanı altında; yapmakta iken bu kerre İbra- him Rasih Aktimur unvanını almış olduğundan işbu yeni Ticaret unvanı Ticaret kanunu hükümlerine göre sicillin 1708 numarasına kayit ve tescil edildiği ilân olunur. 1922 Mücellit Ali Rıza Yeni kavfalar çarşısı No. 34 i GAT İ | | |