7 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

7 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Fakat birden, içinden bir endişe hissetti. Kora ile ar- kadaşı Admon Abu'yu , saat dörtte görmüştü. Bundan sonra bu büyük: düşmamı; korkünç rakibi aceba hemen Dük Lo- dovik mi görmüş idi? Dük'ün, kendisine en yakın bir kim- seyi Hanri'nin yanına kayırmak| tan maksadı, olan ve biteni anlamak değil mi idi; aceba? Bu âralık kapının zili çalındı. Hanri, kapıyı açmak - için ye- rinden kalkmak istedi. < Lüsi: — Rahatsız olmayınız ben açarım! Dedi. Fakat, Hanri, kapiyı ken- disin açmasını daha muvafık gördü. Çünki, gelenin mareşal larafından — gönderilmiş — bir memür olması çok mümkündü. Bu memurun - evinde bir ka: din görmesi, mareşal için çok fena bir not vermiye vesile — olabilirdi. Kapıda, Harbiye bakanlığı emir “mülâzimlerinden - birisi «vardı. Yüzbaşı Hanri, topupla- rintbirbirine vurarak ve elini "kaskötinin! güneş siperine gö- » tünerek ; selâmdı: Ke5 Yüzbaşım, dedi. Size w Mareşal Rondon'un göndermiş olduğu gizli dosyayı getirdim. Hanri başile, ne söylenmek istediğini anlatan bir — işaret yaptı. Mülâzim sözüne deyam ede- rek ve cebinden bir de tah- rirat kâğıdı çıkararak: — 'Şu zarfin içindeki mak- buzu da imza eltmenizi rica edetim. Bu- makbuzu bizzat kümandan Goliffet yazdı.Dedi. Hanri, sağ clile dosyayı ve zarlı aldı. Genç Mülâzime, in- tizar odasında — beklemesini rica etti, ve yukarı — çıkarak makbuzu masa üzerinde imza- ladı. Gizli dosyayı bir çekmeceye koyduktan sonra, çekmeceyi kilitledi ve imzalı makbuzu Mülâzime götürdü. Hanri döndüğü vakit, Lüsi: — Bu dosyayı size ne için /— gönderdiler? Diye sordu. — Size evvelce de - söyle- miştim ya.. İmparatora verile- cek mühim bir rapor hazırla- — mağa memur edilmiş bulunu- yorum, — Bu halde çalışacak mı- — sınız? — Evet. Çalışmak lâzımdır! “Lüsi, bu sözlere inanmak — istemedi. Ve: — mesin mühlik surette yaralan- — Ya, dedi. Allah göster- * —— .—— Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umuml neşriyat ve yazı işleri k müdürü: Hamdi Nüzhet | Harehanesi: | İzmir İkinci Beyler sokağı €. Holk partisi ” binası içinde | — Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon; 2776 - Posta kutusu 405 ABONE- ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kurüştür “Yabancı memleketler için senelik : abone Ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştur & geçmiş nüshalar 25 kuruştur. Üai — ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR Siyaset.. Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı l mış ölsâydınız? Bu-iş ne ola- caktı? — Yaralanmamış olduğuma göre bu suale nelüzum var?. Hanri, genç kadını- kendi: sine doğru çekti. göğsü üze- rine çıkarak teskin etmek -is- tedi, Fakat, #genç - kadın bu nevazişe karşı- hissiz - kaldı; hiç bir mukabelede bulun- madı, O, bu. evrakı: elde et- mek için kilidi zorlamak lâzım geleceğini düşünüyordu. Böyle bir teşebbüsü hiç hesaba kat- mış değildi. Ve hiç şüphesiz bu.teşebbüs vaziyeti en bü- yük bir nezaket ve vehamet devresine intikal ettirecekti. Birden gözleri parladı. Bir hal çaresi bulmuştu: — Sevgilim, dedi. Şu halde, henüz nöbet içindesiniz. Ve mütlâka çalışmak lâzım geli- yorsa, ben size yardım rdt)ım Evvelâ kuvvet bulmak - için iyisinden birkaç kadeh şarap içmelisiniz. Henüz bir şey de yimiş değilsiniz. Size - biraz piliç kızartması, biraz Borgonya şarabı getireyim: — Zahmet etmeyiniz.. Hiç bir şeye ihtiyacım yol:tur Emirber neferim nerede - ise gelecek ve bana yumurta ile ekmek getirecektir. — Yok olmaz. Bu halde yumurta size lâzım olan fay- dayı temin edemez. Beni ser- best bırakınız. Bir saata kal- maz, ben size göre yiyecek- lerle dönerim. Hanri'nin 4bütün muhalefe- tine rağmen genç kadını bu kararından döndürmek müm- kün olmadı. Mantosunu- giy- mek için salona geçerken de, Hanri'ye: — Sizi âzami memnun et- mek için de akşam yemeğini sizinle beraber yiyeceğiml! dedi. Bu vaid, mecruh yüzbaşının bütün smnirlerini ve... mukave- met kudretini gevşetti. O kadar, ki genç kadına tatlı bir tebessüm ile mukabeleden kendisini alamadı. Genç kadın iki ateşli duda- ğını Hanri'ye uzattı. ve:; — Bir saata kadar geliyo- rum! Diyerek çıktı. Arabasına bindiği vakit te, arabacıya âmirane ve hâkim bir sesle: — Atları bütün — süratile Etud'e doğru sür yolda nerede duracağımızı size söylerim! Dedi. Etud'e klerı vakit, Lüsi Dö Kola g:ını ırıb:=:ı' pen- çeresinden uzattı ve arabacıya: — Klod Leron sokağına geçiniz ve üç numara önünde durunuz! Dedi. —Sonım— Kıralık ev Karantina'da - Köprü mev- künde tramvay caddesinde 6B1 numaralı ev, kiraya veri- lecektir. Görmek isteyenlerin Köprü'de bakkal Ahmed'e ve görüşmek için de Kardiçalı hanında 55 numarada avukat Hüsnü ve Cemal'e, yahud idarehanemize ilân olunur. Ev, yeni tamir görmüştür. Konförü mükem- meldir. Ziya ve hava bakı« mından en titiz aile sahiplerini bile tatmin edebilir. möüracaatları | " bilâkis Anama İyazdığım ıvık mek- tubu, dostlarımdan — bazıları çok beğenmişler ve manidar bulmuşlar. İçlerinden biri; — Güzel yazmışsın Çimdik *Dedi- fakat ben ananın ye- rinde olsaydım, sana, — Oğlum, sana şu beş ku- ruşluk kalemi ve onunla yaşa- tabildiğin kafa âlemini sana verdiğim için pişman değilim, seviniyorum. — Yazını okuyunca, bu işte daha isabet ettiğimi anladım, faydalı bir işe sahip'olmakla bir şarlatan, bir hokkabaz ve saire olmak arasında büyük farklarfı Cevabını verirdim. Bu vesile ile sana bir fıkra anlatayım: Vaktile bir adam varmış ve: Aynayı karşıda bir yere di- kiniz, elime ucu - sivri bir ok veriniz, bu oku, iğnenin deli- ğinden saplarım. Dermiş. Filhakika herifci oğlu, dediğini de yaparmış. Muhtelif tecrübelerde, bu id- diasını. isbat edince, şöhreti yavaş yavaş, köyden köye, oradan şehre, oradan da payı- tahta kadar- aksetmiş, niha- yet devrin hükümdaari, böyle bir marifet . sahibinin -bulun- duğunu duyunca kendisini hu- zuruna çağırmış. Senin hakkında böyle söylüyorlar, doğru mudur?. Diye sormuş. Herifte evet, | cevabını vermiştir. — Öyle ise isbat e blmı:oy et ba — Ederim! İğneyi — getirmişler. Eline oku da vermişler. Ve herif, hükümdarın huzurunda da bu: nu yapmakta muvaffak olmuş. Bittabi umduğu şey şudur: Marifetini görünce, hüküm- dar kendisine bolbol ihsanda bulunacakl. Halbuki o, o oku iğne de- liğine sapladıktan sonra - hü- kümdar emretmiş: — Şu herifin kaba etine yüz tane sopa vurun! Herif; — Aman devletlüm! Demeğe kalmadan, hüküm: darın adamları kendisini mer- mer zemine yatırmışlar, başı lamışlar sopaları indirmeğe.. Feryat, meryat, nihayet sopa- ların sayısı yüzü bulmuş, Bun dan sonra eline bir bahşis kesesi uzatmışlar ve kendisini tekrar huzura çıkarmışlardiır. Hükümdar demiş ki: — Marifetinden dolayı seni takdir - etmekliğimi - bekliyor- dun. Muhakkak ki, sen fevka- lâde — kabiliyete sahip bir adamsın. -Nitekim oku, iğne deliğine saplıyorsun. Fakat ba- nâ göre, bu mariletin, bu hokkabazlığın insanlığa beş paralık faydası yoktur. Eğer meziyetini daha iyi bir yolda kullansaydın, insanlık senden istifade ederdi. Halbuki oku, iğne deliğine sokmuşsun. Bu- nun faydası nedir, kim ne ka- zanıt? İşte bunun için sana yüz tane sopa attırdım. Bah- şiş verişimin sebebi şudur: Kaba etlerin bittabi yara içindedir. Kesedeki para ile bunları tedavi ettirirsin.. Çimdik Bu akşam Kemeraltı'nda Şifa, Karantina'da Eşref, Ke- mer'de Kamer, Alsancak'ta Ahmet , Lütfi, —Eşrefpaşa'da Eşrefpaşa eczapeleri açıktır, Habeş mes'elesinden sonra Dançig mes'elesi çıktı ve ortalığı karıştırdı Almanya, Dançig'i Ani Şekılde Işgal Edecek Gibi Görünüyor! Dançig senato reisi, M. Hitler'le konuştuktan sonra sosyete- deki malüm vaziyeti takınmış.. Almanya tam zamanını bulmuştur. Hitler'in hedefi Dançig'dir. Vaziyet çok nazıktır. Berlin, 6 (Radyo) — Alman gazeteleri sütun dolusu yazı- larla Cenevre müzakeratından bahsetmektedirler. — Bilhassa Dançik meselesi hakkında asa- biyet göstermekte ve Dançik âyan reisinin tahkir edildiğini yazmaktadırlar. Paris, 6 (Radyo) — Cenev- re Dançik şato reisine karşı çıkan — hâdisede şato reisi mes'uldür. Ve nümayiş, âyan reisinin sözleri üzerine evvelü samüler arasından başlamıştır. Londta, 6 (Radyo) — İngi- liz gazeteleri Danziş meselesi etrafında nikbin görünmekte dirler. Deyli Telgraft: * Almanya ile Dançig Al- manları arasında bir samimiyet | ve muhabbet uluslar sosyete- sini alâkadar etmez. Çünki bu mes'ele, asıl. Dançig me- selesile alâkadar değildir. Dan- çig senato reisi, Almanya'yı ziyaretinden sonra bu — haşin tavrı takınmıştır. Taymis: * İngiliz efkârı, Fransa ile İngiltere arasında bir yakın- laşma lchindedir. M. Eden ile M. Blum arasındaki müzake- relerde bu esasa matuftur. Çünki şimali Fransa'nın, Bel- çika ve Hollânda'nın emniyeti, İngiltere için de hayati bir meseledir. Almanya'nın takip ettiği usul, bilhassa Dançig hâdiselerinden sonra çok garip bir hal almıştır ve Almanya- ya itimad caiz olmadığını bir daha göstermektedir. Dançig senato reisi M. Grayşer'in nutku da İngiltere ile Almanya arasında kolay kolay uzlaşma elde edilemiye- ceğini göstermiştir. Alman'lar, serbes Dançig şehrinin istik- balinin uluslar sosyetesile bir alakası olmadığını iddia et- mektedirler. Dançig mes'elesi Almanya ile Lehislan arasında daimi bir mes'ele olacaktır. Demektedirler. Paris 6 (Radyo) — Lehis- tan'ın yeni Paris sefiri M: Lo Kaçiski Cenevre'den Pâris'e gelmiştir. Fransız gazeteleri — yeni sefirin tayinini Lehistan — ile Fransa arasındaki dostluğun inki afını temin için bir vesile addetmektedirler. Dançig'in Alman'lar tarafın- dan âni işgali Lehistan ve Ediruya limanını şiddetle alâ- kadar edecektir. Bunun için Lehistan Fransız dostluğuna eskisinden fazla muhtaçtır. Paris, 6 (Radyo) — Gaze- teler, Dançing ayan reisi Gray- zer'in Uluslar sosyetesindeki beyanatı ; tahlil etmekte ve mütalca yürütmektedirler. 'Tan gazetesi diyor ki: Grayzer'in Cenevre'de tah- riki âmiz bir lisan kullanma- sının sebebi, Milletler cemiye- tine karşı ihtiyatkârane hare- ket etmemesi, Almanya'nın Dançing'de ayan reisi bulun- masını istememesini bilmesin- dendir. Ve Grayzer'in bu bü- bürlenmesi bir ihtar mahiye- ündedir. Şu muhakkaktır ki, Hitler Almanya'sından ilk dar- be Dançing'e inecektir. Deba gazetesi de : “Grayzer bu. barcketleri kendiliginden yapmıyor. Dan- çigdir ki ilk hâdiseye, bir Al- man krovazörünün Dançig'e gönderilmesi sebep olmuştur. Bu krovazörün oraya gönde- rilmesine de Berlin hükümeti karar vermiştir. Grayzer talimatı Berlin'den almıştır. Ceneyre'ye gitmeden evel Berlin'e uğraması ve Nas- yonal Sosyalist liderleri ile temaslarda bulunması bunu meydana çıkarmıştır. Şu mu: hakkak ki, Grayzer'in beyanatı ciddi bir ihtardır. Londra, 6 (Radyo) — ning Post yazıyor: Habeş mes'elesinde muvaf fakıyetsizliğe- uğrıyan Milletler cemiyetinin bu vaziyetini istis- mar için tam zamanını bulan Almanya'nın, orlaya hâdise çıkarması için sebebler bul: mak mümkündür, Asıl hayret edilecek mes'ele, Lehistan'ın Almanya ile elbirliği hareket etmesidir, Deyli Herald gazelesi de: Şüphede tereddüte mahal yoktur. Hitler'in - ilk hedefi Dançiktir. Diyor. Cenevre 5 (A.A) — Kan- sey gizli bir foplantıda bir Fransız İngiliz ve bir Porte- kiz'li âzadan mürekkep üç kişilik bir komitenin Dançig hâdiselerini inceleme - işinde Polonya hükümetine yardım etmesini kararlaştırmıştır. Berlin 5 (AA) — Greise- rin Milletler Cemiyetindeki dünkü beyanatı Nazi maha- filinde derin akisler yapmış- tır. Matbuat, Milletler Cemi- yetinin tavru hareketinden son derece münfaildir, Lokal Anzeiger gazetesi diyor ki: Kendi — iflâslarini - örtmek maksadile bir takım - sıkılmaz diplomatların feda etmek is- tedikleri Dançig'in arkasında 67 milyon Alman duruyor. Paris, 5 (A. A.) — Paris gazetelerinin Cenevre'deki hu- susi İmuhabirlerinin - hemen hepsi dünkü günün Milletler cemiyeti için en kara bir gün olduğunu — telgraflamışlardır. Habeş işi daha henüz aydın- lanmış iken Milletler cemiyeti Dançig'ın tehlikeli dâvası ile karşılaşmaktadır. Jur gazetesi dün Habeşis- tan'dı, bugün Dançig'dır, ya- Möor: 7 413 936 rında Avusturya olacaktır. Mil- letler cemıyetı gerçekten çok nasipsiz diyor. Bununla beraber gazetelerin hemen cumleıı de milletler in istikbali hakkında cemi ümitli — bulunduklarını — teyit ediyorlar. Pöti Parizien diyor ki: Artik şimdi HHalya M. Van- zeland tarafından davet edile- rek Fransa'nın, İngiltere'nin ve Belçika'nın mümessillerile Brüksel'de karşılaşabilirler. Yal nız bu netice milletler cemi- yetinin bir haftadanberidir ge- çirmiş olduğu müşkül anları — telâfi ettirmiye kâfidir. gı;rnıl dö Boris dünkü gün milletler cemiyeti en ezici dem- lerini yaşadı diyor. Bedbin olan Pertinaks da, Eko Pari de Habeş mes'elesile ya- rının mütecavizi M. Greiser'in nutkunu karşılaştırarak beynel- milel camiamın hertürlü insi- camını kaybeylediğini ve artık niyetlerini ılunı_yı lüzum ıor- mediğini kd)uı.dl)v Paris, 6 (Radyo) — vaziyeti haki Dançiz dö | ; ) | (lıındı uluslar sos- — yetesi Fransa, İngiltere ve Por- — tekiz hükümetlerine Dançig — hâdiselerini etmiş ve tehlike anında konr- sey içtimamnı istemeleri hak- kını vermiştir. Lehistan murahhasi, Dançig senato reisi Fon Greyşer'in sözl*rinden dolayı tcessürünü beyan etmiştir. Bunun için, bir Lehistan fırkası, bir hâdise zuhurunda sükünun iadesi için emre hazır - bulundurulmak- tadır. — Lehistan ile - dostluk muhafazasına — mecbur- olan Almanya hükümeti bu hususta Polonya'ya teminat vermiştir. Lehistan; - vaziyeti yakından takibe devam edecektir. Katil Sabri Yarın mahkemeye başlanıyor Kahramanlar — mahallesinde babası maliye memuru Ahmed Hilmi'yi öldüren ve hemşiresi Fıtnat'ı öldürmek kasdile ya- ralıyan, halktan — Yusuf ve Mustafa'yı da yaralayan Sab- ri'nin ağırcezada muhakeme- sine yarın başlanacaktır. Müs- tantiklikçe, Sabri'nin — ağırce- zada durumu muhakemesine karar verilmiştir. Dava - dos- yasında maznunun. cinnet ha- linde bulunduğuna dair rapor- lar bulunduğu haber alınmıştır. OÖOnün için muhakemenin ne şekilde devam edeceği me- rakla bekleniyor. Hikmet Türk Ödemiş mekteplerinde im- tihanları — takibeden Maarif Vekâleti müfettişlerinden İz- mir eski maarif müdürü Hik- met Türk, şehrimize gelmiştir. Birkaç gün sonra Ankara'ya tatbika — memur ;: î |