5 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

5 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmibeşinci yıl No. 6656 PAZAR 5 Temmuz 1936 Uluslar sosyetesi asamblesi, müzakerelerini bitirdi Zecri tedbirlerin kaldırıl- ması hakkındaki kararı, 44 devlet kabul etti. Uluslar sosyetesi asamblesi, 21 eylülde toplana- caktır. Habeşistan'ın son metalibatını, 23 devlet devlet de reye iştirak etmedi. reddetti, 25 Cenevre, 1 (Radyo) — Habeş baş delegesi, zec ri tedbirlerin kaldırılması hakkındaki kararı pro- testo edece- ğini ve sos- yetetin, Ha- beşistan'a yardım et - mek mecbu- riyetinde ol- duğnnu bil- dirmiştir. Küçük itilâfla Balkan ittifa kını teşkil eden devletler, zec- ri tedbirlerin kaldırılması hak- kındaki kararla diğer kararla- ra iştirak etmemişlerdir. Ro- manya hariciye nazırı M. Te tulesko, bu gibi kararlarla ulüşlar sosyetesinin uçuruma doğru gittiğini söylemiştir. Cenevre, 4 (Radyo) — U- luslar sösyetesi - Asamblesi ; bu- sabab isat: 9. buçukta toplanmış ve son toplantı ol- mak münasebetile verilen ka- rarlar hakkında bir proje tanzim eylemiştir. Bu projede, Uluslar sosyetesi paktının ih- lâl edilmemesi hakkında alı- nan tedbirlerin tesirsiz. kaldı- gından bahsedilmekte ve istik- bâlde yeni tedbirler alınmak suretile paktın ve sulhun mu- hafazası için çalışılacağı ve her devletin, Ağustos zarfında fikrini bildirmesi lüzumu ileri sürülmektedir. Asamle; İtalya - Habeşistan hadisesinden evvelki vaziyetin iadesini muvafın bulduğundan, zeeri tedbirleri ittihaz eden 18 ler komitesinin toplanma- sını ve bu tedbirleri kaldırma- sını kararlaştırmıştır. Asamble, verilen bu karar- ların tasdiki için öğleden sonra toplanacağı yerde, birdenbire 11 de toplanacağını bildirmiş ve fakat, buna da imkân ha- sık — olmadığından, — öğleden sonra 18 de toplanılması ta- karrur eylemiştir. Haheş delgesi, bu müddet zarfında projeyi tetkik etmiş olacaktır. - Asamblede - hazır bulunmıyan — delegasyonlar , Asamblenin 18 de — toplan- ması için mutabık kalmış bu- lunuyorlardı. 18 de vukubulaçak olan toplantıda —zecri tedbirlerin kaldırılması hakkındaki karar, | Habeş — delegesi — tarafından reddedilse bile, bu karar tam bir ekseriyetle verildiğinden mutlaka tasdik edilecek ve zecri tedbirler kaldırılacaktır. M. Eden, M. Madaryaga ile birlikte soösyeleden çıkarken.. Uluslar sosyetesi genel sek- reterliği, gelecek toplantının 21 eylülde olmasını tesbit et- miştir. Cenevre, 4 (Radyo) — Ulus- lar sosyetesi asamblesi, bugün saat 18 de toplanmıştır. Ha- beş imparatoru, bu celsede hazır bulunmamıştır. Habeş urkadaşları tarafından - teşyi Londra, 4 (Radyö) — Ulus- lar sosyetesinin âtisi, Londra gazetelerini meşgul — etmekte- dir. Bu gazeteler, yazdıkları makalelerde bedbin görünmek- tedir. Almanya mes'elesi, Dan- çing ihtilâhi ve daha birçok işler, Uluslar sosyetesinin is- tikbalile alâkadar gösteriliyor. Bundan başka, Baldvin'in son vaziyeti de dikkate şayan sa- yılmaktadır. Cenevre, 4 (Radyo) — Dan- zing |hükümeti reisi, Uluslar sosyetesi asamblesinin daveti üzerine bugün gelmiş ve asam- blenin müzakerelerine iştirak | eylemiştir. Hükümet reisi, ha- zır bulunan Uluslar sosyetesi- nin Danzing'teki fevkalâde komiserini şiddetle muaheze eylemiştir. Mumaileyh demiş- tir. ki: — Danzing'deki Vaziyet, NADOLU Ş Telefon: 3776 pi Boğazlar mes'e lesi yürüyor. Bugünlerde yeni projenin imza- sı bekleniyor. Cenevre, 4 (Radyo) — Uluslar sosyetesi asamble- si, saat 18 de toplanmış, biri gizli ve diğeri aleni olmak üzere iki toplantı yapmıştır. Bu esnada, İrak asürileri ile insan ticareti mes'elesini ve Dançing ih- tilâfını tedkik eylemiştir. Boğazlar mes'elesi de başdelegesi Ras Nasibu, söz alarak, asamble - bürosunun, || bugün — burada — bulunan mülecaviz — vaziyette bulunan || alâkadar devletler arasın- İtalya hakkındaki zecri ted- İ| da konuşulmuştur. Konuş- birlerin kaldırılmamasını istemiş-!| malarda bazı ilerleyişler tr, Bu sırada tam bir süküt || görülmüştür. hasll olmuştu. ) İstanbul, 4 (Hususi mu- Ras Nasibu'nun sözü bittik- | habirimizden) — Montrö- ten sonra Habeşistan'ın meta- de boğazlar mukavelesi- libatı için reye müracaat edil- nin bugünlerde imza edil- miştir. mesi muhtemeldir. Bu sa- 25 devlet reye iştirak etme bah (Dün) konferanstaki miş ve kalan 23 devlet ise, | yurahhaslar, mühim bir Habeş delegasyonu hariç ol- | içtima yaparak anlaşma- mak üzere Hnbeşiıt_ııg'ın Me- | siz aha katlarını gözden talibatını reddeylemiştir. irmişlerdir. Bundan sonra zecri tedbir- &geçırmq Pai Ti lkcnn kaldınılcınnî:uşhalğ:ğıî;ksi Bislgarislende arar reye konmuş. is- rti gürültüleri: tüzran dünhülebtile Ve 4'dev ai 1 Te ammamaacz letin istinkâfile 44 devlet ta- 'Kabine isti_ rafından kabul - edilmiştir. İs- tinkâf edenler, Cenubi Alrika devletleridir. Hava postaları için hazırlıklar yapılyor. Tetkikat için şehrimize gelmiş olan posta tayyaresi dün ak- şam üzeri saat 17.20 de hareket etmiş ve tayyareci Vecihi de bu tayyare ile İstanbul'a geçmiştir. Muallim Vecihi, Tayyare cemiyeti müdürü Şevki ve bazı edilmiştir. nar'da şimdi plânörlerin çalışlığı kısımda kurulması kararlaştırıl- mış ve derhal tesviyeye başlanmıştır. Hava yallarının acen- talığını, İzmir Tayyare piyangosu şubesinin yapması muhtemeldir. İngiliz'ler ve Dançig mes'elesi Dançigde bir barut deposu var Hükümet reisi, Assamblede şiddetli beyanat yaptı. fasını verdi.. Cenevre 4 (Radyo) — Mil- —Sonu 2.inci sayfada— istasyonun — Halkapı Bulgar kralı Sofya 3 (Hususi mnhabirimiz don) — Başyekil Köse İvunof, ka- binenin isulasım krala vermiştir. Yeni kabineyi gene Köse İva- nofun teşkil edeceği, haritiye na- mannın da — değişmiyeceği, — Telo: fom maliye nazırı olacağı söyleniyor. Kabinenin — istifasnın sebebi, birkaç haftadanberi söylendiği gibi siyasi partilerin ekserisinin — işlira- kile müşterek bir bitaraf kabine vücuda getirilmesi içindir. Seofya, 4 (Radyo) — Kral Borix, yıni kabinenin teşkiline, tekrar, Köse İvanol'u memur eylemiştir. — bir barut deposu halindedir. Uluslar sosyetesini temsil eden fevkalâde komiser ne yapmak istiyor? Bu depoya ateş mi verecek? Dançink'te yaşayan dörtyüz bin Alman, ilelebet anavatan- dan uzak yaşayamazlar, bu cihet nazarı dikkate alınmalı ve Uluslar sosyetesi, Dançin- k'in dahili işlerine karışmıya- cak olan bir komiser gönder- melidir. Aksi takdirde, ijı- çing'te, Uluslar sosyetesinin komiseri bulunmaması daha hayırlıdır: Fevkalâde komiser Dançig hükümeti reisinin hücumlarını, büyük bir lâkaydile dinleyor: du. Hükümet reisi, elinde tut- tuğu nota kağıtlarını hiddetle masanın üzerine attı ve! — Artık, herşeyin nihayet bulacağı zaman hulül etmiştir. Diyerek sözünü bitirmiştir. deniz teslihatı.. Bütçede açık da var! Londra £ (Radyo) — Amele partisi önümüzdeki çarşamba' günü avam kamarasına müşterek bir tak- rir verecek ve İngiltere'de havayici zarariye için az noksan tedbirler ahındığını, erzakın az olduğunu bil- direcektir. Londra 4 (Radyo) — Maliye nazırı Nevil Çemberlayn, bn sene bütçenin açık — olacağımı söylemiş ve bu açığın, ulusal — müdafaa için külliyetli paralar ayrılmış olmasın- dan ileri geldiğini ilâve eylemiştir. İngiltere, bu sene yenkden iki büyük — zarlılı yapmaga karar ver. miş bulunuyor, İngilterenin yeni Alman Naziler kongresi toplandı Italya Bir Akdeniz paktı için hükü- metimizle Yunanistan'a teklifte bulunacak (M. Hitler Verdiği Nutukta'Dedi ki: “ Alman milleti için şerefsiz ve hürriyetsiz bir sulh olamaz.,, — M. Hitler, M. Eden ve Con Simon'la bir arada.. Vayman, 4 (Radyo) — Sos- yâlist Nazi - kongresi - toplan- mıştır. Kongre, Alman cumur reisi M. Hitler'in bir nutku ile açılmıştır. Hitler, nutkunda demiştir ki: *— Bu âne kadar sulhün muhafazasından cenabıhakka arzışükran ve bütün dünyayı harptan muhafazasını dua ede- Z)| rim. Fakat şunu da arzetmek isterim ki, bizim için şerefsiz ve hürriyetsiz bir sulh olamaz.., Berlin, 3 (Radyo) — Havas muhabirinin öğrendiğine göre, Alman- başvekilinin Nazi kon- gresinde söylediği nutuktaki şerefli ve hürriyetine sahip bir millet sözleri, İngiliz sual- namesine cevapta aynen mevcuttur. verilecek Ayni muhabir, İngiliz sual- namesinin Berlin'de hiddet uyandırdığını, hazırlanan ce- vap hakkında hiç kimsenin malümat vermek istemediğini, Hitler'in bu cevabı vermek üzere müsait bir zamân bek- lediği bildiriyor. Berlin, 4 (Radyo) — Hitler, bugün Vaymar tiyatrosunda bir söylev vermiştir. Hitler, Vaymar'ın tarihi bir ehemmi- — miyeti haiz olduğunu ve na- — zilerin, ilk defa bu şehirde toplandıklarını söyledikten son- — Ya, nazilerin, hiçbir — veçhile faaliyetten çekilmiyeceğini be- yan etmiştir. Hitler, bu söylevi, tiyatro- nun sahnesinde vermiş ve et- rafı, nazilerin en eski bayrak- larileni donatılmıştı. General Garibardi j Roma, 4 (Radyo) — Gene- ral Garibardı, Doğu Afrikası İtalyan ordusu erkânı harbiye reisi olmuştur. Avusturya Tahtı Şimdilik Arşidük Otto'nun tahta gel- mesi mevzuu bahis değildir. Viyana, 3 (A.A) — Federal matbuat »bürosu şefi M. Lud- vig gazetecilere beyanatta bulunarak; Habsburgların saltanat — makamına gelmelerinin günün mes'elesi olmadığını söylemiştir. Mumaileyh demiştir ki: M. Şuşning Avusturya siyasetinin istikameti ne olduğunu birçok defalar söylemiş ve Avrupa hükümetlerine de bu isti- kamette hiçbir değişiklik yapılmıyacağı bildirilmiştir. TAŞLAR Yahudiye Türkçe Konuşdurtabiliriz Anadolu. Yahudilerin Türkçe konuşması mevzuunu çoktan ele almış bulunuyordu. Dün memnuniyetle gör- Â dük ki, bir başka arkadaş da bizim davamıza katışmış ve soruyor: Yahudiler niçin iyi Türkçe konnşamıyarlar? Arkadaşımız kelime oyunu yapmış. Aslı şu olsa ge- rek“Museviler niçin Türkçe konuşmıyorlar?,, Bu sual insana, — Şu zavallı kör adam, neden benim ayağımın nasıs — rına bastı? Şeklinde bir suali hatırlatıyor. Ayol, kördür işte. Ayakkabının içindeki nasırı değil, güneşi bile görmüyor.. — Yahudi de, Yahudidir işte. Türk değildir ki Türkçe konuşsun. Körün değneği gibi, İspanyolca'yı diline do- Tamış, bazan mıril mırıl, bazan harıl harıl konuşup du- ruyor. Dilimizde bir ata sözü var: “Türk'ün ekmeğini yer, Moskof'a dua eder.,, , Bu söz, başka bir hâdise için söylenmiştir. Fakat bu- — nun en şık mahalli masrufu Yahudilerdir. Sofrana otu- — rur, zeytinini yir, çekirdeğini suratına atar ve ondan sonra güler. Surat astınız mı, il kapısına gider, — Türkler bana surat asıyor! Diye başkasına gammazlık eder, sureti haktan şikâ- — yet eyler. Tabiatin Yahudi bisikolojisinde yarattığı bu — eşi bulunmaz hususiyeti, bir tüzak bir ağ gibi gerilen — Yahudilik teşkilâtı öyle güzel semirtmiş ki, parmak ısırmamak imkânsızdır. Yahudiye Türkçe konuşturmak — için, mantıktan, milliyetten, insaniyetten, kadirşinaslık- tan bahse lüzüm yoktur. Yahudi, mideci bir mahlüktur. — Ekmeğini kestiğiniz dakikada, bülbül gibi şakıyıp iste- — diğiniz dili konuşur. Hele bir tecrübe edilsin de göre- lim.. SAPAN