5 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

$ OşüNSUkLER Ses ve gür *Seslerin manası,, Fakat -dedi- unutuyorsunuz! Ona kısaca bi istedim. gürültü — ile cevap 4 ve onun ifadesi başka, gürüllü | ültü farkları — | başlıklı yazımı yan bir arkadaşım: mücadele açılmak lâzim geldiğini verdim — ve ayni mevzua burada dokunmak ve onun manası gene başkadır. Gürültü, faydasız bir sırnaşıklık ve âlemin rahatma, huzuruna musallat bir çığırtkanlıkır. — Gürültü mütecavizdir, gürültü küstahlıktır, gürültü menfidir, gürültü yapıcı değil, yıkıcıdır, gürültü otoritesizliktir, gürühü ferdi ve içümai bir ruh ve kafa bozukluğudur. Halbuki ses, banun tamamen aksine bir kıymettir. Ses, hayatın tellerinden çıkan Sesin geldiği yerde insanlar uyanık, insanlar tetikte, tir, Bir konser dinlerken, yam başımızda bir ih- kazanç başında —dem mükemimnel bir senlonidir. insanlar iş ve tiyar harlarta asabileşiriz. Birisi yüksek sesle konuşsa, bir çocuk bağırsa; Gürültü istemez! Diye ihtar ederiz, Çünkü orada, diğimiz güzel ve Yaz günü, koyu gölgeli bir müsbet kıymeti açıpta bülbülleri dinlerken, başucumuzdaki dala konan ağustos gürültü dediğimiz nesnenin, ses de- bir tasallata vardır. atında, serin rüzgürlara — bağramızı böceği, — bütün bir ahengin zevkine konup onu berhat etmiş olar. Gürükücü insandan kaçan da gene biziz. Bir delinin yazdığına bakıyor; — Gürültü -diyoruz- Tikir yok, ses yok, boş bir gürültü! Keza, kendilerine münevver süsü veren bazılarına bakıyor, “İlerşeyi bir gürültüden,, ibaret deyip omuzlarımını silki , geçiyoruz. İşte gü- rülıu ile sesin farkları ve hususiyetleri bunlardır. Mıllı fabri- kalar mamulaâtı Satış fiati listeleri hazırlanacalztır.. İstanbul, 4 (Hususi muhabl- rimizden) — Milli fabrikaları- — miıziın mamulât ve masnuatı — yeni kanunla daha ucuza satı- lacaktır. Bunun için bütün ma- it -mulât ve masnuatın, satış fiatını gösteren listeler hazırlanacaktır. Fenerbahçe Bugün şenlik yapacaktır. İstanbul, 4 (Hususi muha- birimizden) — Yarın Fener bahçe kulübünün tesisinin 28 inci yıldönümüdür. Büyük şen- likler yapılacak ve Atatürk O heykeli ziyaret edilerek bir çelenk konacaktır. Vapurla geceleyin şenlikler de yapıla- caktır. Habeş'ler Yeniden harba mı hazırlanıyorlar? İstanbul, 4 ( Hususi muha- birimizden ) — Buraya gelen haberlere göre dört ay sonra Habeşistan'da harba tekrar başlanacaktır. Bunun için Ha- beş Ras'ları tarafından hazırlık — faaliyetine başlanmıştır. $. Kaya İstanbul'a döndü İstanbul, 4 (Hususi muha- birimizden) — Edirne'ye git- miş olan ve Trakya valilerin: yeni parti işleri hakkında di- — rektil veren Dahiliye Vekili H — ve parti genel sekreteri Şükrü x Kıya, Edirne'den buraya gel- Ma!iye Vekili İstanbul, 4 (Hususi muha- birimizden) — Maliye Vekili | Fuat, bugün tayyare ile An- kara'dan şehrimize gelmiştir. z /— Canına Kı- -— yan Gazeteci. 'işman değil.. »: Cenevre, 4 ( Radyo ) — — Asamblenin dünkü toplantı- sında beynine bir kurşun s- Çek gazelecisi Lüks, has- tanede ölmeden evvel, hare- ketinden dolayı pişmanlık duy- adığını, dünya elkârı umu- — Mmiyesinin —nazarını, Alman Yahudilerinin üzerine çekmek “için bu hareketi yaptığını söy- F K lıml;hr Orhan Rahmi Gökçe İnhisarların F aalıyetı çeğ Yeni bir şar şarap İmal. edilecek... İstanbul, 4 ( Hususi muha- birimizden ) — İnhisarlar ida- resince bu sene İzmir'in Bur- nava havalisinde yetişen Mis- ket üzümlerden yeni bir nevi şarap imal edilecektir. Bunun için hazırlık yapılıyor. İnhisar- lar idaresi, Burnava havalisinde yetişen Misket üzümlerini ta- mamen satm alacaktır. . İzmirli Hüs- nünün ihbarı.. Kayseri'de bir define varmış.. İstanbul 4 (Hususi muha- birimizden)) — İzmir'li Hüsnü Kayseri'de onbinlerce altın liralık bir define mevcut ol- dagğunu hükümete bildirmiş ve bu defineyi bulmak için resmi müsaade almıştır. Kayseri'ye giderek defineyi bulmak için araştırmalara başlıyacaktır. Haliç tersaneleri Van gölü için yeni vapurlar inşa edecektir.. İstanbul, 4 (Hususi muhabi- rimizden) — Van gölünde sey- rü seferi temin için Haliç ter- sanelerinde vapurlar inşa edil- mesi hükümetçe muvafık gö- rülmüştür. İnşaata derhal baş- lanacaktır. Van gölü etrahın- daki köyler ve kasabalar için bu vapurların işlemesi ve mü- nakalenin — bunlarla — temini, mühim bir ihtiyacı karşılaya- caktır. p. ,* Filistin'e Ne kadar Yahudi muhacir gitti?. Londra, 3(AA)—M. Armsby Göre avam kamara- sında beyanatta — bulunarak Filistin'e 61,854 Yahudi mu- haciri gelmiş olduğunu, bun- lardan 8630 u Almanya'dan ve 27,843 ü Lehistan'dan gel- diklerini söylemiştir. Şark vilâyetlerinde kaçakçılık İstanbul. 4 (Hususi muhabi- rimizden) — Hükümet, şark vilâyetlerinde kaçakçılıkla mü- cadele için kuvvetli tedbirler almak üzeredir, Bunun için tetkikat yaptırılmıştır. İADOLU | Telgraf Haberleri |i çük Haberler Fena filimler Roma, 4 (Radyo) — Papa Italya, Hükümetimizle Yu- -- —Z nanistan'a Bir Akde- niz Paktı Teklif Edecekmışı İngılız mehafili; boyle bır teklifin, İngiltere aley- hine olduğu kanaatini beslemektedirler. Atina'da çıkan (Neor Kornos) gazetesinin, Roma- Yunanislan'a mek suretile İtalya'nın Akdeniz'deki mevki ve vaziyetini tebarüz ettirecek, Türkiye, Yunanistan arasında bir Akdeniz paktının akdini teklif eyliyecektir. Cebelüttarık, Süveyş ve Çanakkalenin, ticaret gemilerinin müruru için daimi surette serbest kalmasını istiyecektir. böyle bir teklifi İngiltere aleyhine telâkki İCenubt Amerikadaki İstanbul, 4 (Hususi muhabirimizden) — dan aldığı bir habere göre, İtalya hükümeti, Türkiye i Ayni habere nazaran, Italya'nın teklif edeceği pakt, Yugoslavya matbuatı, İngiliz siyasal mehafilinin, ettiklerini yazmaktadır. e * e GERme— — — — —— — — İtalya-Fransa mesai teşriki Bugünkü meseleler arasın- da bir de Almanyaişi vardır. .::. 20 Am Paris, 4 (Radyo) — İtalya ile Fransa arasında bir teşriki mesai usulü tesis etmek üzere teşekkül cden komitede 52 Fransız saylavı da vardır. Cenevre, 4 (Radyo) — Ce nevre'deki milletler delegeleri başlıca üç mühim ' mes el riüde Mmeşgul olmaktadirlar. Siyasi mahfillerde, mühim olan bu üç vaziyet üzerinde de bir karar verilmesi ihtimal haricinde görülmektedir. Bu üç mes'ele şunlardır : 1 — Zecri tedbirlerin kal- dırılması. Almanya gelecek mi? Almanya cevap vermezse ona göre vszi- yet alınacaktır. Paris, 4 (Radyo) — Lokarna konferansının, ne zaman ve nerede toplanacağı henüz belli değildir. Alâkadar devletler mehafilinde, bu konferasa, Almanya'nın iştirak etmesi lâzım geldiği kanaati vardır, Şayet o vakte kadar Almanya cevap vermezse, Lokarnistler, husususi bir lophınh yapacaklar ve ne yapmak İâzım geleceğini ve Almanya'nın ne istediği hakkında tekrar kcnîisindcıı sorulmasını taıarlaşlırncaklnrdır Maahaza, Hitler'in vaki tekliflerinden dolayı hiddetli olduğu ve Lokarnistlerin yeni kararlarına ehemmiyet vermiyeceği sa- nılmaktadır. Cenevrn, 4 ( Radyo) — Lokarno konferansına Almanya'nın davet edilmemesi kararlaştırılmıştır. Bunun — sebebi; İngiltere ile Fransa dış bakanlarının yaptıkları bir toplantıda verilmiş olan karardır. - Habeş impara- |Vicdansız torunun dilekleri Ana ve baba ——— | ——— Mü’kü vaziyet | — Nis; 4 (Radyo) — 2 Yaş- | larındaki çocuğuna eziyet ve- doğuruyormuş-- ren bir ana ile kocası, hü- Londra, 4 (Radyo) — Ha- | kümet tarafından yakalana- beş imparatorunun, asamblede | rak tevkif edilmişlerdir. Ço- tekrar söz söylemek istemesi | cuk, hükümetin himayesine ve başdelege Ras Nasibu'nun, | alınmıştır. düşmanı tardetmek üzere nakdi muavenet istemekte ısrar et- !talya mesi, vaziyeti işkâl edebilir. 'Uluslar sosyetesine Pari &: tesi, yazdığı |.7 » N T G S NL nola vermiş.. bir makâlede, Uluslar sosye- N tesinin, hiçbir şey yapmamış Cenevre, 4 (Radyo)—İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciyano, olmakla beraber sulhü muha- | faza etmekte devam ettiğini | bugün uluslar sosyetesi genel yazıyar. Tan gazetesi de Habeş-İtal- yan mes'elesinin, likide edil- diğini yazıyor. Fransa'da buğday satışları kanunu Paris, 4 (Radyo) — Fran- sa'da buğday satış fiatlerini korumak için parlamentoda bir kanun kabul - edilmiştir. Parlamento, bu kanunun mü- sekreterliğine iki nota vermiş- tir. Bunlardan biri, Habeş İmparatorunun askeri müşaviri Belçikalı yüzbaşı Frur'un be- yanatı hakkındaki rapordan ae diğeri de beynelmilel kızıl hâç teşkilâtından bahistir. | Çekoslovakya'da tevkıfat Prag, 4 (Radyo) Zabıta, Çekoslovakya'nın aleyhine tah- rikatta bulunmakla müttehim 4 öğretmen 10 talebeyi hududlarda tevkif eylemiştir. zakeresi esnasında 26 saat ile içtima halinde kalmıştır. “—Lokarno konferansına ) yet karşısında sosyalist disip- halka telkinatta bulunmalarını bildirmeitir, İtalyan amelesi Adis-Ababa, 4 (Radyo) — | İtalyan / ordusundan 200 bin kişi ile o kadar amele yollar yapmakla meşgüldür. Teslim mi olacaklar Adis-Ababa, 4 (Radyo) Ha- beş rücsasından 200 kişinin, buraya gelmeleri bekleniyor. Cibuti - Adis-Ababa Adis-Ababa, 4 (Radyo) Adis-Ababa ile Cibuti arasın- daki trenler ve ekspresler iş- lemeğe başlamıştır. Cibuti şi- mendifer — kumpanyası, lokomotifler 1smarlamıştır. seylâp Riyo de Janero, 4 (Radyo) — Son seylâptan 497 ev yı- kılmış ve ikibin kişi - evsiz kalmıştır. Şâirden “politikacıya Roma, 4 (Radyo) — İtal- yan şâiri Gabriyel Vanonçiyo. Kont Çiyano'ya l'ıır lclgnıf yakında bir nata ver- İtalya, yeni işgalinde " he- verilen — yüzüğü ve Fiyomen'in diye olarak göndermiştir. Meksika'nın reyi ; Cenevre, 4 (AA) — Mek- sika hükümeti, Milletler cemi- yeti Asamble'sinde reyini ver- mekten istinkâf edecektir M. Baldvin istifa etmiyecek. Londra, 3 (A.A) — Londra sitesi mühafazakârlar cemiye- tinin 100 üncü yıldönümü mü- nasebetile verilen ziyafette bir nutuk söyliyen M. Baldvin yakında istifa edeceğine dair şayiaları tekzip etmiştir, Fransa'da Hava teknik mekte Paris, 4 (Radyo) — teknik mektebi törenle açıl- mıştır. Törene hava işleri na- zırı riyaset etmiştir. Fransa'da havacılık işlerine büyük ehem- miyet verilmektedir. Yalanı tekzib Moskava, 4 (Radyo) — Sov- | yetler birliğinin Brezilya'yı fe- | tetmek gayesile Riyodöjaney- ro'ya gizli bir şekilde - silâh göndermekte olduğu hakkın- daki tekzib edilmek- tedir. 2 — Habeşistân emri va- kunın tanınması. 3 — Milletler ıslâhi. Selâhiyettar bir murahhas, Avrupa'da endişeye düşenlerin Almanya'ya komşu olan bita- raf devletler bulunduklarını ve bir Alman tecavüzü ihti- malinin, bunların daima tırmaladığını, cemiyetinin hatıralarını bu vazi- tedbirler bulnn- linlerine göre zecri almaktan başka çare madığını söylemiştir. Cenevre, 4 (H.R) — Ce- nevrb'döki” Şii” Üeleğesi, Ti beşistan — İtalya ihtilâfında Şili hükümeti namına rey ver- miyeceğini bildirmiştir. Cenevre, 4 (Radyo)— Asam- blenin tahrir komitesi, Vanze- land'ın reisliği altında toplan- mıştır. Komite, bir karar su- reti hazırlayıp asambleye tak- dim edecektir. Uluslar sosyetesi Asamblesi, müza- kerelerini bitirdi. . —Başı T inci sahifede— Tetler cemiyeti asamblesi bu sabahki — toplantısında - tehir | kararı verecekti. Habeş dele- | gelerinin ısrarı karşısında mü- zakere akşama kadar fasıla- larla devam etmiştir. Habeş delegeleri, zccri - tedbirlerin kaldırılmamasında ısrar etmiş- lerdir. Görüşülen mes'eleler şun- lardır: 1 — Araziye aid ihtilafla- rın kat'iyen bertaraf edilmesi. 2 — Necaşi tarafindan is- | tenen mali yardımın reddi. Milletler cemiyeti umumi kâ- tibi M. Avenol cemiyet azası devletlerden muhtelif teklifler alarak tetkik edecek ve rapo- runu hazırlıyarak 21 Eylülde toplanacak Asamble'ye hazır- hıyacaktır. Bundan sonra, Arjantinebaş delegesi, kısaca bazı sözler söylemiş ve âsamble, saat 20 de müzakerelerine son ver- miştir. Saat 21 de toplanan 18 ler komitesi, zecri tedbirlerin kal- dırılması hakkında asamblenin verdiği kararı tasdik eylemiştir. sözler, Sıtma mücadele Reisleri arasında.. Aydın mıntakası sıtma mü- cadele reisi Dr. Rüştü umum sıtma mücadele müfettişliğine, Aydin mıntakası sıtma müca- delesi lâboratuvar şeli Dr. Abdürrahim Aydın mıntakası sıtma mücadelesi reisliğine, Manisa mıntakası sıtma müca- Enver, Adana sılma — enstitusü — |âboratuvar şefliğine, Konya — mıntakası sıtma mücadele reisi Dr. İzzet Niyazi yeni — teşkil — edilen Trakya mıntakası sıtma müca- delesi — reisliğine, Eskişehir mıntakası sıtma — mücadelesi lâboratuvar şefi Dr. Şevket, Manisa mıntakası sıtma mü- cadelesi — reisliğine, Ankara mintakası sıtma — mücadelesi lâbaratuvar şefi Dr. Mitat, Konya mıntakası sıtma müca- delesi reisliğine nakil ve tayin edilmişlerdir. dele reisi Dr.