18 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

18 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Alman Milletine ” g « İ yapılan suikasd. |FihteninHitabesi | eee Tmiyüzde- -68 Eğer gençlik, olgun yaştaki insanlardan teerit edilerek hiç- bir terbiye verilmeksizin bü- Eeoınn . Rahmi Balaban birer işçi olarak hazırlanması gerektir. Diğer tarafıan ; ha- | yatta kendi kendine kâfi gel- yütülse, bundan ne netice alı- Hacağı tecrübe edilebilir. Fa: kat gençlik bi yanımızda kaldıkça, on farkına var- maksızın, istemcsek bile, ken- dimize benzetiriz. Gençler hal ve harekette bizi örnek alırlar. Ve bize bezemeğe çalışırlar. Halbuki içimizde çoğumuz da- lâlete düşmüş insanlardır, Hat- tâ bilmiyerek — düşmüşlerdir. Zira, çocuk gibi, tekâmül et- memiş olan, o insanlar, gayri tabii olan böyle hayatı, iyidir sanıyorlar. Uzun senelerin bize (İkinci yaratılış) yaptığı şeylerden ço- cuklar önünde sıyrılsak bile eski zihniyetimizi yenisi ile nasıl değiştiririz ? Bizimle te- maslarında çocuklarımız bozu- lacaklardır. Eğer onlar için biraz sevgimiz varsa bizim bo- zulmuş havamızdan onları he- men uzaklaştırmalıyız. Onlara daima temiz:bir bina kurma- lıyız. Onların yanında: Onlarla nasıl hareket edilmesini çok mek kendine güvenmek, baş- kasına muhtaç olmamak ka- naati ; şahsi istiklâlin bir par- çasıdır ; ve ahlâkt istiklâlin bir şarlıdır. —Sonu var— — () küklalini kaybetmiş olan Alman milletinin bu hayatının ne kadar bozuk olduğunu bilmeden ve bunu elde etmek için çelik ira- de sahibi olmadan çocuğu, cemiyet içine almamak. —— İzmir birinci icra memurlu- ğundan: Hatice'nin, Mehmed Bâkir kızı İsmetten alacağı olan 800 lira için borçlu İsmet'in ipo- tekli bulunan hacı Mahmud mahallesi Şamlı sokağında kâin 6 Nolu ötel olarak istimal edilen tahtani ve fevkani 17 oda ve derununda tulumbayı hâvi 4500 lira kıymeti mu- | hammineli bir baphane açık — bilir en mükemmel insanlar | bulundurmalıyız. Çocukları bizim cemiyetimi- ze : Bizim bozukluğumuzu çok iyi bilip nefret etmezden önce almalıyız. () İşte alelümum” ahlâk terbi- yesi hakkında izahıni zaruri — gördüğüm noktalar bunlardır. Çaocuklar, yaşça olgun in- sanlardan tamamen ayrılmalı, ve mürebbilerile beraber kal- —- malıdırlar : Bunu birkaç defa tekrar ettim. Kız ve erkek de aynı su- retle terbiye edilmelidir. İki cins için ayrırayrı okullar yap- — mak ; ergeye tamamen muha- lif hareket etmek demektir. Bu suretle mükemmel insan terbiyesinin temel prensiple- rinden çoğu tahrip edilmiş olur. Ders programı, iki cins için de, aynı olacak ; ancak elişlerindeki fark kolayca te- min edilebilir.. Küçük okul / sösyetesi, — Bilâhare içine gireceği büyük sosyete gibi — iki cinsten mürekkep olmalı- dır : İki cins, küçüklükerinden — İtibaren karşılıklı tanışmak ve birbirlerinde insaniyeti sevmek; kendilerinde cins farkı hissi — uyanmazdan öncc birbirlerin- “ de dost olmak mecburiyetin- dedirler. Cinsler arasındaki münasebetler (Yani bir taraf- — tan kuüvvetli himaye, diğer ta- Yaftan sevgi duyardım) yeni terbiyede yerlerini almış ve — talebeler öğrenmiş - olmalıdır. M. — Eğer bizim projemi- — zin tatbikine geçilecek olursa, ilk yapılacak iş : Bu terbiye mücssesesinin dahili öremini yapmaktır. Eğer izah ettiğimiz prensiplerimiz iyi anlaşıldısa, iş kolaylaşır. Bu yeni milli terbiyenin en önemli esaslarından biri : El — İşlerine bir mevki vermektir ; ” © suretteki okul, hiç olmazsa talebelere, kendi kendine kâfi gelir görünmelidir. Ve her bi- rinin buna yardım ettiği ka- — maati çocukların hepsinde ya- - şamalıdır. Buna ancak bizim * — netodumuzla ulaşılabilir. Fil- hakika umumi milli terbiye — alanlar, bilâhare ameleler ola- artırma suretile 20/8/936 tari- hine müsadif Perşembe günü saat 11 de satılığa çıkarılacak- tır. Bu artırmâda satış bedeli kıymetin muhamınen yüzde | yetmiş beşini bulmadığı tak- | dirde en çok artıranın taah- | hüdü baki kalmak şartile satış | 15 gün daha uzatılarak ikinci artırması 4/9/936 tarihine mü- sadif Cuma günü saat 11 de yapılacaktır. Bu artırmada dahi satış bedeli muhammen kiy- metin 975i bulmadığı tak- dirde ipotekli gayri menkul en çok artıran isteklisine ihale olunacaktır. İşbu gayri menkul üzerinde her haagi bir şekilde hak ta- lebinde bulunanların tarihi ilân- dan itibaren 20 gün zarfında ellerindeki — vesaikle - birlikte müracaatları lâzımdır. Aksi takdirde hakları tapu sicilinde sabit olmıyanların paraların paylaşmasından hariç bırakıla- caktır. 1/8/936 Tarihinden itibaren şartname herkese açık bulun- durulacaktır. Yüzde iki buçuk dellâliye; — müterakim vergi, tanzifiye ve tenviriyeden olan belediye rüsumu ve vakıf ica- resi artırma bedelinden tenzil olunur. 2762 Nodu vakıflar kanunu mucibince tediyesi icab eden taviz bedeli tamamen müşteriye aiddir. Artırmıya iş- tirak etmek istiyenler yüzde yedi buçuk pey akçesini veya milli banka itibar mektubunu hamil bulunarak birinci icra dairesinin 36/2935 sayılı dos- yasına ve icra münadisine mü- racaatları ilân olunur. — 2204 Ucuz, temiz, taze ilâç ve tuvalet çeşitleri Hamdi Nüzhet Sıhhat Eczanesi Küçük salepçi hanı karşısında — caklardır ; ye bunların çok iyi” İRERGRREREETENEEENE iz kralına "tevkif ederek en yakın polis merkezine götürmüşlerdir. Birçok rivayetler - suikasd hâdisesinin gayet sür'atle cere-i yan etmiş olduğu merkezinde olduğundan hâdisenin ne gibi ahval ve şerait altında vuku bulmuş olduğunu tesbit etmek müşküldür. Vak'a esnasında hazır bu- Tenmüaş olan büz: kimseler mütearrızın önüne geçmek için müdahale eden kimsenin bir kadın olduğunu ve bu kadı- nın Mac Mahona şiddetle vu- rarak elindeki silâhını yere dü- şürdüğünü söylemektedirler, Ancak bu rivayeti taban- canın kralın binmiş olduğu atın ayakları ucuna kadar atıl- miş olduğu şeklindeki müte- addit rivayatlerle telif etmek güçtür. Diğer bazı kimselerin nak- lettiklerine göre, kral mütear- rızı uzaktan görmüş ve göz- lerini ona dikmiştir. Londra, 17 (A.A) — Mac Mahon müdafaa vekiliyle te- masta bulunmak arzusunu iz- har etmiştir. Bunun üzerine Bovstrest mahkemesinde bu- lunmakta olan - vekile telefon edilmiştir, Mahkeme bu mes'eleye aid davayı 8 gün sonraya bırak- mıştır. Davanın tehiri kararın- | dan evvel müdafaa vekili şu beyanatta bulunmuştur: Akşam gazetelerinde çıkmış | olan havadisler dolayısile mah- bus hiçbir suikasd teşebbüsü | vâki olmamış ve kendisinin hükümdarı öldürmeği tasavvur etmemiş olduğunu söylemiştir. Bununla beraber Mak Ma- hon aleyhindeki itham her hangi bir kimsenin hayatını tehlikeye ilka etmek maksadile silâh taşımak maksadile silâh taşımak cürmü olacaktır. Londra, 16 (A-A) — Bugün krala yapılan suikast — teşeb- büsü hakkında şu malümat verilmektedir: Kral Hayd-park'ta muhafız kıt'atını teftişten dönerken bir şahıs polis kordonunu yararak at üzerinde gitmekte olan krala hücum etmiştir. Bu *karışıklık esnasında attan bir? kaç santimetre mesalede elin- den yere birşey düşürmüştür. Bu; bir tabanca idi. Bu şahıs hemen tevkif edilmiştir. Kral atınmı durdurmüş ve yere inecek gibi davranmış ise de hiçbir söz söylemeden yoluna devam etmiştir. Bukin- gam sarayında —mütecavizin ata değmeden tabancasının yere düştüğü söylenmekle ik- tifa ediliyorsa da vak'aya şa- hit olanlar mütecavizin ata dokunduğu ve atın da şahlan- dığını iddia ediyorlar. Mütecaviz; karakola götü- rülürken diğer bir şahıs bunu polislerin elinden kaçırmağa teşebbüs etmişse de polisler düdükle imdad istemişlerdir. Yapılan tahkikatta tabancanın sıkılmadığı, fakat içinde dört mermi bulunduğu anlaşılmıştır. Teessür telgrafları Londra, 17 (Radyo) —Fran- sa sefiri M. Korben bugün Pokingam sarayına gelerek, M. Lebrun'un telgrafını krala vermiştir. M. Korben, hariciye nazını İvon Delbos'un da bir telgra- fını krala takdim etmiştir. İvon Delbos kendi ve Fransa hü- Bogazlarlıomuyoımldğvedll Tn aS AA Ingıltere uysallık gosterd Pol Bonkur arayı buldu. Alman'lar, bizim Fransa ile bir pakt al;edeceğimiz haberti , sinirlendiler. Fransız gazeteleri, cevap veriyorlar. Türki, İngiliz dostluğunu takdır!e beraber Rusya'dan ayrılmamışti Paris, 17 (A.A) — Anado- lu Ajansının Paris muhabiri bu sabahki Paris?gazetelerinin boğazlar konferansı etrafındaki mütalealarını şöyle — hülâsa ediyor: Gazeteler Montrâ'deki du- rumun inkişafından memnun- dur. - Anlaşmânın — pazurtesi günü imzalanacağını tahmin ediyorlar. İngiltere'nin uysal- lığını Pol Bonkur'un uzlaştır- ma hususundaki takdir ediyorlar. Gazeteler, bir Türk-Fransız karşılıklı yardım paktı imkânı mevecud oldeğunu kaydediyor- lar. Tan gazetesi diyor ki: Uzlaşma Türk talebine hak verirken — Boğazlarla alâkalı devletlerin. meşru Mmenfaatla- rmısda koruyor. Türkiyeinin ileride bir askeri paktla; Rus- Fransız ittifakına girmesinden hiddetlenen Alman Mmatbuatı bilsin ki askeri ittifaklar değil; Fransa gibi İngilterenin de politikası olan müşterek em- niyet ve Cenevre zihniyetile karşılıklı yardım paktları akdi ihtimalleri mevzuu bahistir, Eko dö Pari, Türkiye'nin İngiliz dostluğunu tahdir et- mekle beraber Rusya'dan ay- rılmadığını yazıyor. Övr ve Lö Jür, emrivakileri haklı çıkaracak akamet bekli- yenlerin sukutu hayale — uğra dıklarını yazıyorlar. Montrö, 17 (A.A) — Ana- dolu ajansının hususi muhabi- rinden : Boğazlar mukavelesi pazartesi günü saat 16 da imza edilecektir. AREÜ AZNACA TU YERRU M SADA kümeti namına yolladığı telg- rafta, suikast haberinden duy- duğu teessür ve heyecanı ve kralın kurtulmuş olması hase- bile hisssedilen memnuniyeti bildirmiştir. Roma, 17 (Radyo) — İtalya kralı, İhgiltere kralına yapılan * suikasdı haber alır almaz bir meharetini | telgraf çekerek kral Edvard'a beyamı teessür etmiştir. M. Mussolini de Londra İtalya maslahatgüzarını beyanı tees- süre memur etmiştir, M. Hitler'in telgrafı: Berlin, 17 (Radyo ) — M. Hitler, İngillen kralına şu telgrafı göndermiştir: * Majestamize karşı yapıl- mak teşebbüsünde bulunulmuş olan menhus süikast haberini aldım. Bu süikasttan kurtul- muş olmanız dolayısile — duy- duğum sevinci ve en halisane tebriklerimi bildiriyorum. , Fransız donanması.. Montrö, 17 (A.A) — Ana- dolu ajansının huşusi muhabi- rinden : Konferans dünkü umumi cel- sesinde boğazlar mukavele pro- jesinin müzakeresini - bitirmiş ve fülen tam bir anlşma elde edilmiştir. Konferansa; hava, tecim seyriseferi rejimi hak- kındaki 20 nci madde için tek- nik komite tarafından teklif edilen metni 21 nci madde içinde Türüiye delege heyeti tarafrndan teklif edilen tahrir şeklini kabul etmiştir. 21 nci maddenin yeni — şekline göre; Boğazlar komisyonu lâğvedi lecek ve komisyonun vazifesi bunu yine bu maddede tesbit edilen şekiller dairesinde ya- pacak olan Türk hükümetine devredilecektir. Türkiye baş delegesinin ta- lebi üzerine konferans 22'inci mukaveleden çıkarmış ve keza yeni mukavelenin Lozan mu- kavelesi yerine kaim olacağı mukaddimede kaydedilmiş ol: duğu için 22 inci maddenin mukaveleden silinmesine ka- rar vermiştir. * Konferans mukaveleyi Lo- zan barış muahedesi akitleri- nin iltihakına açık bırakan yeni bir maddenin ilâvesi mü- nasip olacağına karar vermiş ve 25 inci maddenin teknik komite tarafından tesbit edi- len yeni metnini kabul etmiştir. 26 mcı madde mukavelenin bazı hükümlerinin âkidlerden birinin diğer bir âkid tarafın- dan teyid ve iltizam edilecek talebi vukuunda tadilini müm- kün kılan bir hüküm ilâve edilecektir. Bu hususta ittifak mümkün olmazsa karar âkid- lerin dörtte üç ekseriyetle it- tihaz edilecek ve ancak bu ekseriyetin Türkiye dahil ol- duğu halde Karadeniz'de kı- yısı olan devletlerin dörtte üç ekseriyetini ihtiva etmesi icap edecektir. Diğer hükümlerin tadili an- cak akitdevletlerin — ittifakile olacaktır. Konferans bundan — sonra evelce talik edilmiş olan mu- kaddime ile birinci maddeyi kabul etmiş ve bu suretle mukavele projesinin okunma- sını bitirmiştir. Tahrir komitesi mukavela projesinin kat'i metnini bu- gün tesbi edecektir. Montrö. 16 (A.A) — vas ajansından: Boğazlar konferansında bu- Ha- gün öğleden sonra terakkiler elde edilmiştir. kavelenin — tayyareciliğe ahkâmı tesbit olunmuştur. yarecilerin boğazlarda müsti kem mevki ve Marmara İd€ nizi üzerinden uçmaları yasi 1 edilmiştir. Türkiye'nin boğazlar koml yonunun kaldırılması hakkif daki talebi de kabul olunmu? tur. Konferans yeni- mukavt lenin İtalya'nın imzasına açI bırakılmasını kararlaştırmışt! İmzadan sonra merasim yapılacakı —Başı T inci sahifede> Hariciye Vekilimiz — doktöf Tevfik Rüştü Aras'la müddet görüşmütür. Hariciye Vekilimiz, İtalı murahhasına; İtalya'nın da il zası için yeni boğazlar muf hedesinde açık yer bırakiıld ğını söylemiştir. Suikasdçı deli mi imiş? —Başı | inci sahifede— ( La Gazet Lümen ) adındâ bir gazete çıkarmıştır. | Süikastçının avukatı, müek” kilinin hasta olduğunu ileri | sürmüş ve bir müddet müşahed| altına alınmasını — istemiştir Mahkeme, deli olduğu hak* kındaki raporun, bir haft zarfında ıbrız edilmesi - içil mühlet vermi Litvinof'a nişan ve tebrikler.. Moskova, (Radyo) — Rı hükümeti hariciye nazırı M. Litvinof'u Lenin nişanile taltif etmeğe karar vermiştir. , M. Stalin, bugün 60 yaşınâ giren M. Litvinof'u . telgrı tebrik eylemiştir. Idari dava 12000 lira isteniyof Manifaturacı Tatari ticarı hanesi tarafından gümrük idâ” | resi aleyhine açılmış © fı idari davanın rüyetine dün vi lâyet idare heyetinde başlan” | mıştır. — Tatari ticarethanesi j evelce hukuk mahkemesint müracaat ederek bir dava aç7 mıştı, fakat mahkeme, bun '—] selâhiyet harici görerek detmişti. Şimdi idare heyetin€ | gümrük idaresi aleyhine idari | dava açılmıştır. ı Gümrük - idaresi, Tatari Ü carethanesi — tarafından — ithâl | edilen şam alacaları için t&" rife mücibince yüzde 8 üze' rinden gümrük resmi istemiştif: ! halbuki ticarethane bu nisbe* | tin yüzde beş olması lâzım” geldiğini iddia etmektedir. | tenen gümrük resmi 12,000 liradır. Şapka Kanununa aykırı hareket etmiş — Bayraklı'da Girid'li Mu$” | tafa oğlu Hüseyin'in şapkâ kanununa aykırı olarak - baş! na poşu sardığı görülmüş hakkında takibata başlanmışt!