24 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

24 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

L 4 24 /7/ 936 DÜŞÜNDÜKLERİM Türk denizlerinde vapurculuk. Denizyollar veya edilmek üze İzmin vesi 12 vapur daba alacaktır. Bunlar sipariş edilmiş dir. Bir kısmı, bittabi İstanbul — İzmir ve İstanbui - - Mersin seferlerine tahsis olunacak! irk deniz ticareti hatırlamırken, insanm hayalinde evvelâ bir vapur siloeti canlanıyor: Bunu müteakib, batmaktan, sakatlanmaktan, şaftı kop- maktan baş kaldırmıyan bir vapurculuk hatıra geliyor. Daha sonra kolu budağı kırpılmış bir deniz yolu plâm gözönüne geliyor. Vapurculuğu, gerek ticaret, gerek yolculuk, gerekse milli şeref ve haysiyet bakımından tam randımanlı, mükemmel ve Avrupal tekâmüle mazhar bir şekle sokabilmek için, işe evvelâ vapurdan başlamak lâzımdır. Flimizde bulunanların birkaçı müstesna, harab ve perişan manzara- larına ve su ortasında işledikleri marifetlere bakınca, senelerdenberi eli- mizde bulunan deniz ticareti hakkımızdan ne kadar istifade ettiğimizi anlamamak ümkânsızdır. Düşünmek lâzımdır ki, biz; İzmir'in dudakları dibinde, İnebolu faciası ile yüzlerce kişiyi sulara dökmek gibi bir talih sizliğe de uğramışızdır. Denizcilik tarihimizin yüzündeki bu ağır facianın kara damgasını asırlar bile zor silecektir. Bu faciayı müteakib bilmem ne vapurunun, bilmem nerede karaya oturduğu, bilmem ne vapurunun filân şeye veya filân yere çarptığı, daha sonra bilmem hangi vapurun dümeninin, şafının kırıldığı haberleri geldi. Bu vapur hâdiselerinin tesirleridir ki, nihayet İstanbul - Pire — İs. kenderiyo seferlerini de ortadan kaldırdı. Deniz ücaretimizi inkişaf ettir. mek ve Türk bayrağımı ccnebi devlet limanlarına götürmek isterken, bizim gidişimiz ve netice, aksine tecelli etti. Yunanistan'a sevkiyatımız, artık başka bayrakla yapılıyor. Mısır'la olan ticari rabıtamızın halkaları koptu ve her sene bü yüz- den temin ettiğimiz menfeat maalesef, bir kuş gibi avuçlarımızdan uçtu ve arkasından bakakaldık. Bu vaziyetin böyle devamı, denizciliğimizden beklediğimiz maddi ve manevi faydalar namına çok hatalı ve zararlıdır. Türkiye'de artık, bir vapurlar münakaşası, bir vapurlar şikâyeti mev: zan olmamalıdır. Vapurlarımızın kendi karasularımızda ve konşu mem: leketlerde, Türk bayrağını dalgalandıra, dalgalandıra, tam bir emmniyet ve intizam içinde çalışmağa başlıyacakları günü, bir bayram gibi ıeruıçlc karşılıyacağız. - Araplar, İngiltere'ye Kar şı mı Harekette? " Arap'lar, Hayır, Diyorlar, Müca- B ç o — zaman ve mekân dele Yahudi'lere Karşıdır! Kudüs, 23 (Radyo) — Filistin ahvalini tetkik edecek olan İngiliz komitesinin Yahudi muhaceretinin dürdurulduğuna dair olan teminatına Arap'lar ehemmiyet vermemekte ve seri icraat istemektedirler. Davar Yahudi gazetesi: “Muhaceretin muvakkkat bir müddet için olsun men'i Yahudi'ler tarafından kat'i surette kabul edil- miyeyecektir., Demektedir. Yabancı gazetelerin verdikleri haberler, Filistin'deki Arab hareketinin Britanya aleyhine bir hareket olduğu merkezindedir. Bu haberleri Arab matbuatı müttefikan tekzib etmekte ve sadece Yahudi'ler aleyhine olduğunu söylemektedir. Arap gazeteleri: “Vakıa isyan hareketi İngiltere aleyhine bir mücadele şeklini almıştır. Çünkü İngiliz kuvvetleri Yahudi'lerin başında harbetmektedir. Arap'lar da her müşkülü kırmağa azmetmiş olduklarından bizzarur İngiliz kuvvetlerile çarpış- maktadırlar.,, Demektedirler. Kudüs. 23 (Radyo) — Tülkerim'de Arab'lar İngiliz'lere bir baskın yapmışludır Bu baskında bir maktul ve 4 mecruh vııdır Dogu diyarına ya- pılacak ziyaret Gençler bundan istifade etmeli, teşkilâta baş vurmalıdır. Erzurum, 22 (A.A) —Üçün- cü umumi müfettiş B. Tahsin Üzer muhabirimize şu beya- natta bulunmuştur: Muhtelif meslek ve san'ata | mensub batı genç münevver- lerini doğu diyarını ziyarete davet ettim. Memleket - için, bilhassa genç evlatlarımız için çok hayırlı, faydalı ve isabetli olan bu seyahata her mes- lekten muayyen bir nisbet dahilinde yüzer - kişilik irfan kafilelerinin birer ay fasıla ile gelmelerini alâkadarlardan rica ettim. Seyahatın kolaylıkla, şen- likle, istifadeli olarak geçmesi için Ankara'da, İstanbul'da bir komitenin teşkilini ve bu komite ile müfettişlik arasında tayin ede- rek bilmuhabere bir program tesbitini hükümeli merkeziye- den diledim. Kültürel teşek- | küllerden ayrı aytı müraca- ıll.nr lelgıilır hedefe göre uygun bir netice | vermiyeceği düşüncesile do- | ğuya gelecek gençlerimizin bu komite ve partiye müracaat- larını isabetli gördüğümü Ana: dolu Ajansının — tavassutiyle alâkadarlara arzederim. 'İstanbul Sa- nayi Erbabı... Fuvar işle. rini konuştular .. İstanbul, 23 (Hususi muha- birimizden ) — Beynelmilel “İzmir fuvarına iştirak edecek olan İstanbul Sanayi - erbabı bugün Ticaret odasında bir toplantı yapmışlardır. Bu top- lantıda, fuvara gönderilecek eşyaların nakli meselesi de görüşülmüştür. İran ve zecri tedbirler Tahran, 22 (A.A) — Baş- vekil parlamentoda İtılyıyı karşı tatbik edilmiş olan zecri Bıı*l tedbu'lenn kaldırılımış - oldu- Günün Telgraf Hab Aras bir Macar gazetecisin beyanatında ne dedi? İtalya'nın Montrö anlaşmasma iltihakını temin etmeği kendime bir borç bilirim. Budapeşte, 23 (A.LA) — Tevfik Rüştü Aras Namzeti Ujsagan Montrö muhabirine yaptığı beyanatta demiştir ki: — İtalya'nın Mentrö anlaşmasına iltihakını temin etmeği kendime birinci derecede bir vazife telâkki ederim. Konferans esnasında Türkiye'nin temennilerine nunum. Konferansın neticeleri tamamile memnuniyeti muciptir. karşı gösterilen anlayıştan mem- Türkiye kendi topraklarından bir kısmı üzerinde hareket serbestliğine sahib olmamaya artık tahammül edemezdi. Bu hü- kümranlık hukukuna sahib bir memleketin hakkıdır. Dr. Aras, Türkiye ile Macaristan münasebatı hakkında da, bu münasebatın çok iyi oldu- ğunu ve iki millet arasındaki dostluğun derin bulunduğunu söylemiştir. Türk - Bulgar münasebatına dair de Dr. Aras şöyle demiştir: — Türkiye Bulgaristan'la pekâlâ teşriki mesai edebilir. ristan'la zenginleşir. Ve Türk'lere, Bulgar dostlu; Türkiye'nin dostluk zinciri Bulga- yüzünden eski dostluklarından hiç birini feda etmek mecburiyetinde değildir. Bulgaristan'ın dostluğu Montrö konferansının kazançla- rından biri olmuştur. ——— / .00 gammee — ——— —— — Ras Seyyum Adis-Aba- İngiltere — Mısır ba'ya saldırıyor mu? !talya hükümeti, bu haberin doğ- ru olmadığını bildiriyor. Roma, 23 (Hususi) — İtalya müstemlekât nazırı, Habeşis- tan'da Habeş'lerle İtalyan kuvvetleri arasında harp vuku bul- duğu hakkındaki haberleri tekzip etmekte ve bu haberlerin Ras Kassa ile Ras Seyyum'un perakende ve dağılmış müfre- zelerinin temizlenme ameliyesinden doğduğunu bildirmektedir. Temizlenme ameliyesine devam ediliyor, İstanbul, 23 (Hususi muhabirimizden)—Mısır'ın Adis-Ababa konsolosu, hükümetine bir telgraf göndererek, Menelik sülâle- sinden olan Ras Seyyum'un, bir ordu teşkil etmiş olduğunu n etmiştir. —— | hi ve Adis-Ababa üzerine yürüdüğünü bildirmiştir. İtalyan müstemlekât nazırı, bildirmiştir. Deniz kışla gemisi geldi. İstanbul, 23 — (Hususi) Denizaltı gemilerimiz wbıun ve efradına kışlalık yapmak üzere satın alınmış olan 8000 tonluk gemi, bugün Alman- ya'dan limanımıza gelmiş ve Türk bayrağı çekilmiştir. H. Subhi İstan- bul'a geldi İstanbul, 23 (Hususi muha- birimizden) — Bükreş elçimiz Hamdullah Subhi Tanmoder bugün şehrimize gelmiştir. Ro- manya'dan getirtilecek göç- menler hakkında temaslarda bulunacaktır. Yeni İzmir Def- terdarı Tayini.. Ankara, 23 (Hususi muha- birimizden ) — İzmir Defter- darlığına, Finans bakanlığı tah. silat müdürü Nazif tayin edil- miştir. İzmir defterdarı İhsan'ın Maliye Vekâleti umum mü- dürlüğüne tayin edileceği mu- hakkaktır. Nafia Vekili İstanbul, 23 (Hususi) — Dün Ankara'dan hareket eden Nafia Vekili Ali Çetinkaya Filyos'a varmış ve demiryolu inşaatını teftiş eylemiştir. Çankırı, 23 (A.A) — Na- ha Bakanı Ali Çetinkaya Fil- yos hattında ve Karabük'te yapılacak fabrikalar hakkında tetkikatta — bulunmak - üzere bugün Çankırı'ya geldiler. Ya- rım saat kadar istasyonda kal- dıktan sonra Filyos'a doğru bu haberin asılsız. olduğunu Dinarlı Si Mehmed.. Meşhur Yunan pehlivanı Cim Lon- dos'la karşılaşacak.. İstanbul, 23 (Hususi muha- birimizden) — Atina'dan ha- ber verildiğine göre, Dinarlı Mehmed pehlivan, eski dünya şampiyonu meşbur Yunan'lı pehlivan Cim Londos'la 26 Temmuz Pazar günü güreşe- ceklerdir. Lozan günü Üniversitede mera- sim Var. İstanbul, 23 (Hususi) Yarın, Lozan sulh muahede- sinin imzası yıldönümüdür. Bu münasebetle İstanbul Üniver- sitesinde bir Lozan günü ter- tib edilmiştir. Birçok hatibler nutuklar söyliyecekler ve Lo- | meti bilâhare Madrid'e müzakeresi İngiliz askeri döndüler Kahire, 23 (Radyo) — İki bin İngiliz askeri, Mersay Matruhtaki siperlerden Kahi- re'ye dönmüştür. Yakında da- ha 2000 asker Kahire'ye ge- lecektir. Kahire, 23 (AA) — İngiliz- Mısır muahedenamesinin as- keri ahkâmı hakkında bir itilâf hasıl olmuştur. Bu itilâf dün akşam parafe edilmiş olup bugün İngiliz ve Mısır dele- gasyonlarına tevdi olunacaktır. İki delegasyon yarın umumi bir toplantı yapacaklardır. Bir generalin cenaze menuımı Lizbon, 23 (A.A) — Royter Ajansından: Estoride general San Jur- jo'nun cenazesini götürmekte olan top arabasını biaçok İs- panyol büyüklerinin ve ünifor- malarını giymiş İspanyol ve İtalyan — faşistlerinin - takibet- mekte oldukları görülüyordu. Eski kral Alfons tarafından gönderilmiş olan bir çelenk ta- butun üzerine ko nulmuştur. Cordoux'deki ihtilâl hükü- gön- derilmek üzere naşına tahnit edilerek Cordoux'e gönderil- mesi temennisinde bulunmuştur. Uzunköprü kavunları Edirne, 22 (ALA) — Bu yıl Uzunköprü kavunlarının Av- rupaiya sevki Ekonomi Ba- kanlığınca kabul edilmiştir. İspanya'ya silâh verilmedi Paris, 23 (Radya) — Meb- ' e erleri e Türkiye-Avus- turya Tıcaretı.. Ankara, 23 ( AA ) -— 21 Temmuz 936 tarihinde müd- deti hitama eren Türkiye ile Avusturya arasındaki - ticaret ve klering mukavelelerinin tem- didi için bir müddettenberi Hariciye vekâleti ile Avusturya sefareti arasında cereyan eden müzakereler neticelenerek bu- gün yeni mukaveleler hariciye vekâleti vekili Şükrü Saracoğlu ile Avusturya sefiri Buchborger arasında hariciye vekâletinde mutad merasimle imza edil- miştir. Bu yeni mukaveleler iki memleket arasındaki — ticaret münasebetlerini daha ziyade sıklaştıracaktır. üçler İ konferansı Dün Londra'da toplandı.. —Başı 1 inci sahifede— Taymis: İngiltere hükümeti daha ge- niş ve müsalemetkârane bir siyaset takibetmektedir. En dikenli bir mes'ele olan Ren mes'elesinin bütün alâka- darların huzurile müzakere ve halli lâzımdır, Demektedir. #Paris, 23 (Radyo) — Tan gazetesi Londra üçler konle- ransı hakkında: “Bu içtimam netice ılıbınlc 1925 lokarno konferansı neti- celerini temin edeceği anlaşıl- maktadır. Fakat Fransa sarih hukukundan İedıkırlıku ileri gidemiyecektir. 1 Nisanda İngiliz kabinesi namına M. Eden'in yaptığı beyanat, Fransa için bir sened mahiyetindedir.,, Pöti Parizyen: *“Bugünkü içtimaın Almanya Italya'nın da yeni bir lokarno vücude getirmek üzere netice- leneceği anlaşılıyor:.,, Demektedirler. Berlin, 23 (Radyo) — Al man gazeteleri bugün Lon- dra üçler konferans haber- lerini vermekte fakat hiç bir mutalca dermiyan etmemek- tedirler. Londra, 23 (Radyo) — Bu saboh Dovning Stritte M. Baldvin'in riyasetinde Üçler konferansı müzakerâta başla- mıştır. M. Baldvin'den başka içti- mada M. Eden ve Lord Hay- fans, M. Blam, M. Delbos M. Vanzeland ve M. Stfark hazır zan muahedesi ile kazanılan | us Dananj Meelisi meb'usan |bulunmuştur. Bugünkü içtimada zaferi anlatacaklardır. G. K. Özalp riyasetine bir takrir vermiş ve İspanya'ya silâh verilip veril- mediğini sormuştur. İstanbul, 23 (Hususi muha- G birimizden) — Milli Müdafaa Vekili General Kâzım Özalp, bu sabahki Ankara ekspresile şehrimize geldi. Japon'lar ve |Çin'liler arasında , Yeni hadiseler oldu." Tokyo, 23 (Radyo)— Tiyen Çin'de Çin'lilerle Japon as- kerleri arasında mühim hadi- seler olmuş ve bir. Çin'li öl- müş, birçok Çinli'de yaralan- mıştır. _Iıpoıı ulııtııı dı bir karar verilecektir. Maamafih yarın da müzakeratın devamı muhtemeldir. HK ADKT ŞENA HDA MESEN ELHAMRA eection 2573 Bugün iki büyük film birden 1-Viyana Bülbülü Martha Eggerth 2 - Fakir bir delikanlının hıkâyesı Mârie Belle Duhuliye 20 Kuruştur. Seanslar — 4 de Fakir delikanlı, 6 da Viyana bülbülü, — 7,30 da fakir delikanlı, 9,15 te Viyana bülbülü j Sayla2 B |