24 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

24 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Emirber, yüzbaşısını hasta halde dışarıya çıkmaktan me- netmek için beyhude yere ça- lıştı; ve tam bu sırada kapı- nin zili şiddetle çalındı. Gelen doktor Bohiye idi. Mocruhun vaziyetini anlamak | için gelmişti! Hanri'yi giyinmiş bir halde ! görünce hayretle: — Dışarı mı çıkıyorsunuz? Fakat siz mutlâka delirdiniz.. | Çıktığınız taktirde muhakkak | ihtilât husule gelecektir. Dedi. ! Gözünde bu ihtimalin zer- ! rece ehemmiyeti olmadığını belli etmek için Hanri omuz silkti! Doktora: — Neolabilir sanki?. Dedi. | Dün gece burade çok mühlik ve mühim hadiseler oldu; bun- ların yanında sıhhat ve haya- tın ne ehemmiyeti olabilir.. — Hiç olmazsa çıkmazdan | evel sizi bir muayene etme- liyim.. — Faydası yok! Bunu daha sonra düşünürüz. Şimdi ru- bum ve vicdanım — buhran içindedir. Ş Hanri, doğrucn’ bir arabaya bindi ve Lüsi'nin evinin bu- lunduğu Pontiyo sokağına ha- * reket emrini verdi. Lüsi'nin apartmanı önüne | vardığı zaman, saat henüz sa- | bahın 9 u idi. ! Lüsi'nin hizmetçisi Hanri'ye: — Madam henüz uyuyor! Dedi. — Hemen uyandırınız, çok mühim bir iş var! Hizmetçi kız biran için te- reddüt göstermedi; fakat yüz- başı o kadar âmirane bir tavur | takınmış idi ki ısrar edemedi ve Lüsi'yi uyandırmağa gitti! Kont salonda kaldı. Ve bu- rada kendinde garip bir hal, İ İ bir gevşeklik hissetti. Dimağı, kafa tasına çıkacak kadar ka- barmış idi; Bunun için otura: madı, ayakta durdu, bekledi. Bu suretle yirmi dakika geçtikten sonra Lüsi salona gelebildi. Gayet hoş ve ya- raşmış penbe bir sabah tuva- leti giymişti. Hanri'yi, canlı bir cenaze gibi sapsarı ve ayakta görünce: —— Ne?. Diye haykırdı. Bu halde sokağa çıkmak deliliğini ne için yaptınız? — Sizi bu saatta tatlı uy- kunuzdan kaldırmak için fev- kalâde sebep vardır, değil mi? — Nasıl fevkalâde bir se- bep?. Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumt neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarebanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk partisi biman içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üş aylığı 500 kuruştur Yabancı memlekötler için senelik || aböne ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştur a ânü geçimiş müshalar 25 kuruştur. ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR Siyaset.. Aş Edebi, Tarihi, macera romanı 77 HER — Dün, siz benim yanımda iken bir ihtiyat zabiti gelmiş ve gizli, mühim bir dosyayı bana getirmiş idi; ben bu dos- yayı' çekmecelerden birisine koymuş - ve kilitlemiştim. Bu dosya şimdi yerinde değil! Hanri bu sözleri söylerken gözlerini Lüsi'ye dikmiş idi. Fakat genç kadın, hiç bir te- lâş ve heyecan göstermeden sadece: — Oh dostum, bu büyük bir felâkettir! Dedi. Her ta- rafı iyice aradınız mı? Yanlı- şımız olmasın! —Bunda zerrece tereddüde , imkân yok. Dosya koyduğum yerden aşırılmıştır! Yüzbaşı çok ciddi idi. Ha- Tinde bir fevkalâdelik vardı. Lüsi, içinden gelen bir titre- | meyi güç gizliyebiliyordu! Han- ri, aceba kendisinden şüphe- lenmiş, dasyayı kendisinin çal- dığını anlamış mi, idi ki böy- lece karşısında sert ve ciddi davranıyordu? Ağzından bir söz kaçırmamak için âzami dikkatini ve gayretini topladı ve : — Şu halde üç ihtimal üze- rine hareket mümkündür. Dos- ya ya emirberiniz.. Dedi. Hanri sözünü kesti: — Mümkün değil! Emirbe- | rim, bu hususta hattâ sorgu- | ya bile çekilemez! — Yahut... Ben.. Hanri, bu ihtimalin de bi- rincisi kadar imkânsız oldu- ğunu ifade eder bir şekilde omuz silkti ve: — Sizden şüphelenmek had. dim değildir. Böyle birşey ak- hma bile gelmemiştir. Siz, kalbimi verdiğim, mukadde- ratımı kendisine bağladığım kadın değil misiniz? Dedi. Ne kadar hissiz, ne kadar ahlâksız da olsa, Lüsi kendisi için düelloda yaralanan, hasis bir menfeat için istikbalini mahvettiği delikanlının bu de- rin ve samimi aşk itirafı kar- şısında — mütcessir. olmaktan kendisini alamadı. —Sonu var— Üzüm satışları: Ç. Alıcı K S & 130 İnhisarlar ida. 5 25 —7 7 Albayrak tica. 9 10 137 520979 521116 Zahire satışları: Ç. Alıcı K 5. KS 1210 Buğday e - İN ço 70 Arpa &. ğt 4 178 Bakla 425 425 30 Mlercimek 9 9 55 Haşhaş YIY 915 116 Kumdarı — 450 5 13000 kilo p. çekir.3 25 — 3 25 Bu akşam Kemeraltında İt- tihat, Güzelyalıda Güzelyalı, Irgatpazarında Asri, — İkiçeş- melikte İkiçeşmelik ve Alsan- cakta Jozef Jülyen emnelen açıktır. Ziraat tetkikatı Vilâyet ziraat müdürü ve mıntaka ziraat müfettişi vekili Nadir Uysal Bazı tetkikler için Buldan kazasına gitmiştir _-ı..ıîı.. L z — ANAİ Manısa İki gün emsali az gö- rülen büyük tezahü- rat yapıldı Manisa, (Hususi) — Montrö ve boğazlar mukavelesinin imzası dolayısile Manisa'lılar hissettikleri büyük sevinci iki gecedenberi sonsuz bir coşkun- lukla izhar etmektedirler, Dün gece bütün şehir halkı, kadın ve erkek, Montrö'de imzalanacak — olan boğazlar mukavelesinin — imzalandığını tebşir eden - telgrafin gelme- sini beklediler.. Binlerce halk geceyarısından sonraya, saat üçe kadar Halkevi bahçesinde, parkta. şehir kulübünde, Cu- muriyet meydanında çaldılar, oynadılar ve eğlendiler. Tepşir telgrafı gelince: İlbay Murad Germen hükümet ko- nağının balkonuna çıktı.. Co- şan ve eğlenen halk, önlerin- de muzika olduğu halde hü- kümet önüne doldular. Gecenin bu saati gündüz- lerin en gürültülü saatlerinden daha velveleli ve daha heye- canlı idi. İlbayın balkona çıkması al- kışlarle karşılandı. ve uzun sürdü ve biran içinde bütün “gürültü durdu. Herkes nefes almadan beşaret haberini iyi dinlemek için sustu. Murad Germen - Lozan za- | ferini ve onun boğazlara ve hukuk hâkimiyetine mütcallik kısımlarını anlatarak Atatürk'ün ve İsmet İnönü'nün büyük za- ferlerile evelce kazandığımız büyük zaferleri tamamladıkla- rını ve Türk ulusunun şerefinc uygun olan bu zafer için ne kadar coşulsa yeri -olduğunu söylüyerek bugünü yaratan Büyük Şeflerimize tazim ve şükran telgrafları çekilmesini teklif etti. Her cümlesi uzun alkışlarla kesilen ve (Yaşa) seslerine ka- rışan hitabenin sonunda hepbir ağızdan Cumuriyelin — onuncu yıl marşı söylendi ve derhal orasıkta hazırlanan telgraflara ADOL BİRS M K D BESSA Y G k e İ SÖ aB SoOnN HABER T"LEFON Kd CRAF 'lFLSlILE San Sebastiyan önünde büyük bir muharebe var. Madrid'in |bu hafta ıçınde işgali beklenmektedır! Maktullerin sayısı 20,000 i buldu. Asiler bir İngiliz vapuruna bomba attılar. Paris, 23 (Radyo) — selon'da ecnebi gazeteciler te- cavüze uğramış ve bu kısmı tevkif edilmiştir. Cebelüttarık, 23 (Radyo)— Madrid ve Barselon'da yiyecek fıkdanı başlamıştır. Hükümet müsadere usulüne müracaate mecbur kalmıştır. San Sebes- tiyen nnünde büyük bir harp olmaktadır. Asi cenerallerden Odevyano, bu hafta içinde Madrit'in işgal edileceğini bil- dirmiştir. İspanya'nın — Paris — sefiri, Fransa'nın Madrid hükümetine silâah ve mühimmat vermeği kabal ettiğini bildirmiştir. Moskova'dan — verilen bir radyo, Madrid ve Barselon'da- daki kuvvetleri âsilere muka- vemete davet etmiştir. Lâhay'daki İspanya - sefiri ve ataşemiliteri istifalarını ver- mişlerdir. Henüz teeyyüt etmiyen bir habere göre İspanya'da son hadiselerde 20,000 kişi mak- tul düş: Bir Amerika kruvazörü Bil- yato'ya gelmistir. 150 Ame- rika'lıyı ve Amerika sefirini alacaktır. Madrid'de Eldebat gazetesi matbaası mü- sadere edilmiş ve matbaa da komünist “İberik âlemi, ga- zetesi çıkacaktır. Mutlakiyet taraftarı “ Epoka , gazetesi matbaasında da sosyalistlerin “Elsindi Kolist, gazetesi çı- karılacaktır. Madrid hükümeti kömür ve mahrukat depolarını işgal et- miştir. gene orada coşan halk arasın- dan birçok imzalar atıldı. Bu tarihi günün vesikaları arasına geçecek olan telgraflarda bir- çok Çanakkale kahramanları- nın imzaları vardı. Gündüz: Her taraf süslendi, gecenin neş'esi gündüz daha fazlalaştı. Saat 17 de Cumu- riyet meydanına toplanan parti ocakları ve teşekküllerle köy- lerden gelen binlerce halk bu- günün zaferini ve kâzanilan zaferin büyüklüğünü encümen başkâtibi Ferid Akşıt ve maa- rif enspektörü Celâl'den dinle- diler. Coşan hatipler büyük gü- nün mânâsını çok güzel izah ettiler ve çok alkışlandılar. Gece: Saat 20,30 da aske- rin ve halkın bir arada yap- tıkları feneralayı pek muhte- şem oldu. Manisa caddelerini gündüz yapan maş'aleleri ile geçen fener alayını caddelerin etrafını kaplıyan binlerce halk alkışladı ve selâmladı. 21,30 da Halkevi bahçe- sinde Mustafa Dumersever, Lo<n ve Montrö'yü izah etti ve bunların azalarındaki bü- Yük farkları tebarüz ettirdi. Alkışlârla biten bu söylev- den sonra da eğlenceler, oyun- lar geç vakitlere kadar devam etti. Manisa'nın her bucağında A (0 N ea ği Balaka'da 10,000 kişi dağ- | asiler hazırla: lara iltica -etmişlerdir; şehrin müdafaasını maktadırlar. Tance, 23 (Radyo) — lere mensub tayyareler Cebe- lüttarık'ta bir İspanyol harb sefinesine mahrukat veren bir İngiliz. vapuruna — bombalar atmışlardır. İngiliı zırhlıları tayyareleri ateşle defetmiş- lerdir. Marsilya, 23 (Radyo) — Tayyare bombaları yüklü bir vapur bugün İspanyaya git- miştir. Bu bombalar Madrit hükümetine verilecektir. Barselon, 23 (Radyo) — Hükümetin emrile — grevlere nihayet verilmiştir. Mezbaha- lar açılmış, gaz ve elektirik fabrikaları faaliyete geçmiştir. Şehirde vaziyet normaldir. Marsilya, 23 (Radyo) — De Sayla vapuru Barselon'da bulunan Fransız'ları getirmiştir. Bugün de Barselon'dan Ci- ma vapuru gelecektir. Bayon, 23 (Radyo) — Dün gelen Alemendi vapuru bura- ayni heyecan ayni neşe ve coşkunluk devam etmektedir. En küçük mahalle kahvesinde bile bu heyecan ve neş'e geç vakitlere kadar sürdü. Manisa'da böyle beyacanlı ve neş'eli günler az görülmüştür. katolik | şehrinden Bilyao'ya gitmiştir. | Fransız hududlarından şiddetli top ateşleri duyulmuş ve an- cak akşam üzeri hafliflemiştir. Endey 23 (Radyo) — Oto- karlarla gelmiş olan ecnebi ve İspanyol mülteciler, bütün gazino, kulüb ve meskenlerin Sen Sebastiyende yatmakta olduğuğunu söylemiştir. Madrit, 23 (Radyo) — Hü- sistem de tüfek vardır. Bar- | dan ıynlmış r. Vapur Duvr | kümet, Gadalagar — şehrinin hükümet kıt'aları tarafından işgalini bildirmektedir. Şeh- rin tahrib edildiği yalandır. Paris, 23 (A.A) — İspan- ya'dan gelen haberler mühim- dir. Hükümet membaları, isya- nin - bastırıldığını - söylüyorsa da bazı membalar, asilerin ilerilemekte olduğunu bildiri- yorlar. Vaziyetin tavazzuhü için biraz beklemek lâzımdır: Hükümet filosu T:an_ca limanından çekildi Çünkü âsi ordu, bitaraf Tanca- ya taarruz edecekti. Tanca, 22 (A.A) — İspanyol hükümeti filosunun büyük bir kısmı dün akşam saat 19 da Tanca'dan hareket etmiştir. Asi kuvvetler kumandanı general Franco hükümet gemileri limanı terketmediği takdirde Tanca'ya taarruz edeceğini tehdit ma- kamında bildirmiştir. Bunun üzerine İspanya konsolosu gemi kumandanlarından Tanca'nın bitaraf vaziyetine halel gelme- mesi için limanı terketmelerini rica etmiştir. Kontrol komitesi İngiliz, Fransız ve İtalyan bahriyelilerinin konsoloshaneleri mu- hafaza etmelerine karar vermiştir. takası hududunda kamp kurmuşlardır. Habeşistan'da yeni bazı ilticalar var Bu meyanda pîyasada İtalyan parası tedavülü kararlaştırıldı. Harat, 23 (Radyo) — General Galina kuvvetleri, Gora mo- | lata sahasını tamamen temizlemiştir. Bu civar reisleri silâhları | ve maiyetlerile birlikte dehalet etmişlerdir. Teslim edilen si- lâhlar arasında 24 mitralyöz, 300 mavzer ve 1000 muhtelif Asi kuvvetler Tanca mın- Roma, 23 (Radyo) — Resmi gazetede neşrolunan bir ka- rarname ile 15 temmuzdan itibaren şarki Afrika'da sadece İtalyan liretinin gececeği ilân edilmiştir. Habeşistan talerleri ile nikel ve bronz paralar İtalyan bankası tarafından liretle tebdil edilecektir. Fransa'da yeni !32 saatlik içtima kanunlar Âyan meclisi tetkikat yapıyor. Avam kamarasında işsiz amele mes'elesi konuşuluyor Londra, 23 — (Radyo) Paris, 23 (Radyo) — Snato | Avam kamarasının 32 saat- ve meclisi meb'usan tatil yap- mazdan evel muhtelif kanun lâyıhalarını kabul ve - tasdik edecektir. Her iki mecliste şimdi büyük bir faaliyet hü- küm sürmektedir. Âyan meclisi, parlamcntoda kabul edilmiş olan buğday koruması ve bank dö Frans hakkındaki kanunları bugün tetkike başlamı,tır. Mecliste yap:lacak büyük işler lâyıhasını tetkike başla- mıştır. Dahiliye bakanı M. Salen- gro grev mes'elelerini mahal- lerinde tetkik etmek üzere seyahate çıkmıştır. Lindberg'le karısı Berlin'de Berlin, 23 (A.A) — Tayya- reci Lindberg'le karısı, dün akşam buraya gelmiştir. tenberi devam eden - celsesi bu akşam saat 23 te bite- cektir. Bu uzun celsede işsiz amele mes'elesi münakaşa ve müza- kere edilmektedir. Meb'uslar bu müddet zar- fında hiç uyumamışlardır. Mu- hafazakâr meb'uslarla amele partisi meb'usları — arasında ihtilâtı efkâr vardır. Grev meseleleri tetkikte Paris, 23 (Radyo) — Da-- hiliye" bakanı M. Salengro Monbelya'ra vasıl - olmuştur. Pejo fabrikasının amele tara- fından — işgalini tetkik ede cektir. Dahiliye bakanı ayni za- manda Sen ve Uaz'da zirgat amelesinin grevini tetkik ede- cektir.