2 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

2 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Ü BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA Çevi F. Şemseddin Benlioğlu Sen Valli 'ye idam sehpası önünde, cellâ- dın baltasından kurtuldu.. istiyerek — aldanmış Diye mırıldandı. Fakat her tarafı da güzelce aramaktan Beri durmadı. Fransovaz: — Ah, Sir.. Dedi. Beni ne kadar çok seviyorsunuz!. Fakat bu sırada bir gürültü duydu. yanında Odun yığınının altında birşey kımıldanıyordu, Fransovaz tit- remekten kendini alamadı; ve bunun için boynuna sarılarak Şöminenin Fransova'yı üst, üste öpmeğe başladı. Kral da her zamandan daha fazla muhabbet gösterdi.. Fa- kat çok zaman kalmadı. Çün- kü Bonnive sabahleyin erken- den harel mecburiyetinde idi; İtalya'daki ordu, kuman- danını bekliyordu. , Çıkarken atla madığını gerek Fransovaz Maamaf ortağı Bonnive'ye yordu! Nihayet, başka bir çare bulamayınca, doğruca odun yığınının yanına gitti ve odun- ların -yani altında saklanan Bonnive'nin- üzerine mükem- Mel surette işedi! * .. Sik l Yaüye; a SA elleri boğlı, cirafinı yaya ve süvari bir sürü silâhşörler alk- mış olduğn halde Grev mey- da! İk getirildi. korkunç cellâd, evvel- den hazırlanmış olan dar ağa- cının yanında bekliyorlardı. Cellâtlar, mahkümu hemen aldılar, üzerindeki çıkardılar; ve diz çökerek Al- laha ve krala karşı — dua etmesini emrettiler. Fakat Sen Valliye idama mahküm oldu: ğu gündenberi yemek yimedi- ğinden dizlerinde kuvvet yoktu, bununçün diz çökemiyordu. Dua etmesi için önüne alçak bir iskemle koydular, Seyir için toplanmış halkın bakışları altında, ölümü be İiyordu. Bir mızrak ucuna takılarak elbiseleri ehi & öalada (£ | şehir meclisi önünde dikilmiş | koruyucuları bir hâain kellesi güneş altında kurumuş fakat hâlâ indirilme- mişti. in kapıları civa- rında bir sürü masluplar sal- lanıb duruyorlardı. Bunlar, ca- niler, katillerdi. Meydanda ağır bir ölüm havası vardı. Dakikalar, mw- tad seyrile geçiyorlardı. Birinci cellâd elindeki par- lak balta ile yaklaşarak, mah- küma> — Sinyor, dedi. Sizi haya- tınızdan mahrum etmek benim için çok elimdir.. Tam bu sırada, bir silâhşör Mahmuzlarile karnını kan için- de bıiraktığı atınmı bütün ve belki de son kuvvetile koştu- Tarak yetişti ve daha uzaktan: — Hey.. Hey.. Durunuz, lurunuz.. İşte kralın af irade- Sini getirdimi. Diye bağırdı. Ve, elindeki îi"ülmüş bir kâğıdı uzattı. irinci cellâd, bu kâğıdı hay: Tetle aldı! , Silâhşörü arkadan gene at "'e_l'înde ve gene silâhşörün linde bir kadın süvari takib ederek siyaset meydanına gel- di. Atten atlıyarak mahkümun boynuna: sarıldı: Babacığım.. Babacığım.. AF iradesizi getirdim! Dedi. Mahküm, mezar başında bulunanlara mahsus garib bir bakışla kızına baktı.. Fakat cellâd, mahkümu bı- rakmak için bu emri kâfi gör- müyordu. Resmt af iradesi gelmeyinceç Baltasını elinden bırakamazdı. Bu sebedle Sen Valliye, elleri çözülmüş, fakat diz çökmüş bulde'inim bir a bekledi. Niha geli mumile ve ölüm kralın mühür- ve yeşil mühür lenmiş resmi af namesini ge- türdi. Mahküm da tuldu. mden — kuür- B gğ Felâket yıldızı.. Kral, ayakları üzerinde bir sarhoş gibi sallanan İtalya'dan gelmiş saiye: — Kalk! Dedi. Ve sözünü tamamla!, — Sir.. Ordunuzu kaldırmak lâzımdır. Ordunuz - acınacak bir haldedir. Açlık ve askerlerinizi yiyib bitiriyor! Ma- reşal Monmoransi bir işe ya- Tünüyor SAniral. Dörükdükir surette yaralanmıştır; bütün zabitler de ya yaralı veyahud hastadır! Kahraman Bayard ric'atı temin için büyük feda- kârlık yapmış ve daha büyük bir felâketin önüne geçmiştir. —Sonu var — Orman yangını 12212 ağaç, 13 har- man, bir bağ yandı Evelki gün Seferihisar ka- Halime pınarı mevki- çıkan ar inı ormandan ve mühim bir sahada x: ya- hakkında - aşağı: pan yangin malümat daki — tamamlayıcı alınmıştır: Yangın, Seydiköy nahiyesi- nin oradan da sür'atle ümüldüre şse de civar- halkı jandarma- a orman memür ve orman yerinde tertibat alarak yangını söndürmüşlerdir. 60 hektar saha içinde 12212 61 ağacı metre mik'abı yanmıştır. 868 tal de çalı, yanan sa indedir. ve mahvolmuştur. Yangından mütevellid zarar miktan 4374 lira tahmnin edil- mektedir. Yangının — sebebi hakkında — tahkikata devam ediliyor. Dün de Cumaovası nahiyesinin Armutluk mevki- indeki yol kenarında yangın çıkmış, o civarda bulunan 13 yığın buğday ve yulaf harmanı ile 60 dönüm kadar işlenmiş bağ yanmıştır. Alınan tedbir neticesi olarak yangın, halk ta- rafrndan söndürülinüştür. Su ihtiyacı Belediye reisi doktor Beh- çet Uz, dün yukarı mahalle- ağaç çam ha (elerle Tilkilil'te Vezirve'Os- manağa suyu üzerinde tetkik- ler yapmıştır. Bu semtler halkı son zamanda çeşmelerindeki Vezir ve Osmanağa sularının azaldığını, hattâ hiç akmadı- gını iddia etmişlerdir. Beledi- ye reisi, yaptığı tetkikatla bu- nu bizzat tesbit etmiştir. M D ı İzmirspor'a 5-2 ga- lip geldi. Mevsimin ilk fudbol hare- ketini teşkil eden İzmirspor - K. S. K. maçı dün Alsancak sahasında yapıldı. Hakem at- letizm ajam Ferit idi. İzmirspor takımı sağ açık Reşat'tan ve Nurullah'tan, K. S. K. takımı da Selim, Hak- kı" ve. sol açıkları " Şevket'ten mahrum idi. İzmirspor'un akı- r ile -başlıyan birinci deyre, zaman zaman K. S.K. 1n hâ- kimiyeti altına geçti ve K. S. K. takiat birinci” detreyi 32 galip bitirdi. İkinci devre başlar başla- maz daha ilk dakikalarda 4 üncü golü atan K.S. K. takı- mi- galibiyetin neş'esile | çok başladı;ve-ele irdiği bir fırsatı daha hüs- imal ederek goöllerin ade- dini beşe çıkardı. İzmirspor takımının yaptığı — akınlarda K.S.K. defansının güzel oyu- nu karşısında kırılıyordu. Bun- dan sonraki akınlar semere vermedi ve oyun 5-2 K. S.K. takımı lehine bitti, Denizcilik Teşvik mü- sabakaları var denizcilik ajanı Mersine Kendisine seri oynam, geçi nü is İzmir bölgesi bay Refik mezunen hareket - etmiştir. biısiklet ajanı Alâeddin vekâ- let edecektir. Alâeddin İzmir iklerinden evel iki hafta birbiri üzerine teşvik aba- kaları tertibine karar vermiştir. Bu müsabakalar 16 Ağustosla İnciraltında yapılacaktır. Mü- sabaka ründe İzmirin muh- telif ikamet eden denizcilerin iştirakinin temi için Karşıyaka Alsancak ve Konak iskelelerinde muayyen saatta İiman şirketinin bir motörü temin edilecek deniz- cilerimiz bu suretle masrafsız olarak — İnciraltına — gelecek- lerdir. Yarışlara Karşıyaka şarpileride iştirak edecektir. Atletizm Müsabakalarına devam edilecek. ün Alsancak sahasında saat 16 dan itibaren atletizm birincilik müsabakalarına de- vam edilecektir. Evelce tanzim edilen prog- râma göre yapılacak müsaba- kalar şunlardır: 110 metre mânia (A. O Hüseyin Şükrü ile Altay'dan Suha arasınea) disk - atma, 4X400 bayrak yarışı, 1500 metre yarım sür'at, sırıkla yüksek atlama 4X 100 bayrak, uzun atlama, 400 metre sür'at koşusu, 10000 metre — muka- vemet koşusu, üç adım atla- malar, balkan bayrak, Saha olacaktır. Halk sahasında Halkevleri spor kemitesinin lerinde seyircilere — serbest | idare ettiği kulüpler maçlarına devam edilecektir. Birinci oyun saat 16 da Dokuüzeylül takımı ile Altın- yıldız. arasında yapılacaktır. Altınyıldız. takımı yeni teşek- kül etmiştir. 9 eylüle karşı alacağı neticeye göre vaziyeti ve kuvveti meydana çıkacak tır. Bu oyunu İlkadım - Şe- hid tayyareciler müsabakası takibedecektir. | Olimpiyad meş'alesi.. Dün atletler yemin ettiler. Berlin- de büyük merasim oldu. Berlin, 1 (AA) — 11 inci olimpiyad oyunları bugün bü- yük törenle açılmıştır. | Berlin, 31 (A.LA) — M. Gö- bels bu sabah beynelmilel olimpiyad - sergisinin açılma merasimini yapımıştır. Berlin, 31 (A.A) — Olim- piyad hava müsabakası Alman Sdigenburg tarafından. kaza- nlaıştır. Berlin, 31 (A.A) — Olim- piyad komitesi * 1940 olimpi- yadlarının yapılacağı şehri ta- yin etmek üzere bir toplantı yapmıştı. Fenlandiya ve Ja- ponya- murahhasları memle- ketlerinin namzetliklerini koy- muşlar ve noktai , nazarlarını müdafaa efmişlerdir. Olimpiyad . mahafili Tokyo- nun intihab edilmesi ihtima- linin daha kuvvetli olduğ çünkü - İngiltere'nin mamzc ğini geri almış bulunduğunu ve Japen payitahtının intiha- bına müzâharet etmesi - muh- temel olduğunu söylemekte dirler. Berlin, 1 (Radyo) — Olim- piyadlar için Berlin'e ge'en ecnebilerin miktarı her tahminlerin fevkindedir. Dün- den itibaren umumi mebani kaklar donanım ş bulunmaktadır. İtalyan Veliahdı, İtalyan Na İtalyan ri- Prens Pol, M. Teotoki, M. Rober Vanstiyar'da hükümet misafiridirler. Bugün Olimpiyat me öğle vaktı Berlin'e gelmiştir. Albış tufanı tariflerin fev- kinde olmuştur. Alman atlet- leri meş'aleyi alarak üç saat- hk merasimlz tes'it etmişler: dir. Bu merasime Almanya'nın bütün siyasi ricali ve spor erkânı işlirak etmiştir. Alman gençleri - Berlin'den stadyuma kadar olan 12 kilo metre mesafeyi muayyen şerait dahilinde katederek Olimpi- yat meş'alesini on birinci Olimpiyada teslim etmişlerdir. M. Hitler hususi tribünde hazır bulunmuşlardır. Meş'ale alındıktan -sonra atlet yemini merasimine baş- lanmıştır. Her ekip yemin ederken ekibin mensup oldu- ğu milletin marşı çalınmıştır. Berlin, 1 (Radyo)— Alman gazeteleri bugün baştan başa olimpiyada ait yazılar, resim- ler ve haberlerle intişar - et- mişlerdir. Gazeteler, misafirlere karşı çok cemilekârane yazılar neş- retmektedirler. Berlin, 1 (A.A) — Havas Ajansından ; - Almanya'nın Olimpik oyunlarını tanzim hususundaki gayreti şimdiye kadar eşi gö- rülmemiş bir derecededir. Bü- tün Alman milletinin bu ham- leye iştirak ettiği hissediliyor. Berlin şehri bayram yapmak- tadır. Bütün çehrelerde sevinç okunuyor. Şehir — muhteşem surette süslenmiş ve donan- mıştır. Berlin'de hiçbir zaman bu kadar tezyinat görülmedi- ğini söylüyorlar. Bitçok mey- danlarda olimpiyatlara iştirak eden 52 milletin her biri onar metre boyunda sıra sıra bay- rakları asılıdır. Gerek Stadyum ve gerek ve ten- | , olimpiyat köyü de gösteriyor | ki bu işin tanzimi ile meşgul | olanlar öbür seferki olimpiyat- lardan daha çok mesai sarfet- mişlerdir. Olimpiyat sahası atletizm oyunları için bir stad- yum, yüzme müsabakaları için kocaman bir havuz, futbol, hokey, Polo meydanları, tenis kortları, bir at yarışı meydanı ve eskrim, boks, güreş vesaire için kapalı yerleri ihtiva et- mektedir. Bundan başka atletlerin çok hoşlandıkları olimpiyat. köyün- de açık havada bir tiyatro kurulmuştur ki 20,000 seyirci alabilir. Burada. 76 meire yüksekliğinde bir de kule vücuda getirilmiştir. Berlin, 1 (A.A) — Brezil- yalı atletlerle Rio dö Janciro spor makamları arasında bir ihtilâf — çıkmıştır. Brezilyalı atletlerin olimpiyad oyunlarına iştirak - edemiye- ceklerinden korküluyor. Bir müddettenberi Rio dö Jancironun Flamengo ekibi olimpiyad için kurulan köye Der- çarşamba günü Brezilya- ekibinin hayretle gö- Bu yüzden rleşmiş - bulunuyordu. geçen ci bir köye çıkageldiğ Halbuki Flam ka bir federasyona . Bunun'a beraber Flamen- go ekibi. buraya gelmek için beynelmilel Olimpiyad komi tesinden ruhsat istihsal etmi Berlin, 1 ( | şam V1 inci din açılış | arefesinde komite başkanı M. |Levald bütün yabancı şahsiyet- leri Berlin sarayında kabul et- miştir. Hariciye nazırı M. Von Nö- rath olimpiyadlara iştirak eden 25 milletin mümessillerine hoş amedi beyan etmiştir. Dahili müşkülâttan dolayı olinipiyadlara iştirak edemi- yen yalnız İspanya'dır. Bu tay yîeler nereye gidiyordu? —Başı T inci sahifede— nan — İtalyan tayyarelerinin içinde bulunna İtalyan * Fi de sivil elbise eçilerin bep- ymiş bir takın zabit ve zabit vekilleri idi. Birinci tayyare — Sajda tayyare inmek tecrübetini — yaparken pert — vites yüzünden Bu tayyarede bulunan ve ağır su- rette yaralanan — bir zabit nakledil. miş olduğu hastanede bu süretle ölenlerin yekünu üçe çıkmıştır. Diğer iki arkadaşı Berkana hastanesinde tedavi altında bulun- maktadırlar, Tayyarelerin markaları Alfa Romea idi, isimleri şunlardır. pilot pilot çavuş Ferezi, gismendi, Giovan: meydanına bir düşmüştür. ölmüş ve Tayyarecilerin Birinci Ping, ikinci zabit vekilleri yüzbaşı Cenari Bi, Americo ve Vantui Ölenlerin cesedleri Oudja has- tanesine nakledi K İkinci tayyare r hasara uğ: ehri mansa- Bina — inmiştir. İçindekiler sağ ve salimdirler. Bunlar — pilot yüzbaşı inci pilot Galiberti, ç Renato, ve Budapestini. Tayyarelerin hor birinde dör der mitralyöz, ve bomha atmağa mahsus birer cihaz vardır. Ve her biri aymıca mitralyözler ve mü- himman hüm Diğer h hallinin üzerinden uçmuş ve sonra garba doğru Bir İtalyan deniz tayyaresinin de Cezair sahil- ramadan — Moulouya Belsio, dayyare kaza ma: miştir. A) — Dün ak- konferansa iştirak edecek.. — Başı Tinci sahifede — İki aydanberi çok müphem ve karışık temmuz ayı iptidasından itibaren olan — beynelmilel »i yeni safhalar arzetmeğe — başlamış tır. Bu safhaların ea mühimmi zecri tedbirlerin ilgasıdır. safha, Almanya'mın Danzig hazine kuvvetidir. Bu hareket beynelmi- lel bir karışıklık — husüle miştir. Bu da, Almanya ile Lehis- getirme- tan arasında hususf bir anlaşma olduğuna delildir. Üçüncü mes'elede, Londradaki üçler konferanıı ve bu konferan: sın neticesidir. Bu da, sulha doğru büyük bir adım demekir. Möhtxö' boğüzlür. koslerdir sı da hüsnüniyetin büyük bir eseri ve muvaffakıyetidir. Ay- ni zamanda, hüsnüniyetin ceb- ri hareketlere galebesinin gü- zelliğini göstermiştir. Bütün bu hâdiseler, temmuz ayının güzel geçmesine sebep olmuş- Temmuzun- sonunda İs- panyadaki müessif hâdiseler çıkmıştır. Bu mes'elenin de hüsnü suretle neticesi bekle! mektedir. Ağustos ayı, nüniyet ve Hulh' krzularilü > göre miştir. Bunun ilk delili, İtalya ve Almanyânın Lokarno beş- konferansına, iştiraki bil- dirmiş olmalarıdır. Lonra, 1 (Radyo) — Lon- dra'da İtalya ve Almanya'nın verdikleri cevap çok büyük bir memnuniyet uyandırmıştır. fih — İtalya' tur. ler derme- zi kayitler görülmüşt'r ya hükümeti, —eşler feransında sade Lo ar mesini şart koymıştur. Beşler konferansı için bu on gün içi kabineler arasında ! i Lokarno ylül ve hattâ teşrinievvel ayında — toplana- cağı sanılmaktadır. Rerlin, 1 (A.LA) — Resmen tebliğ olunduğuna göre, Dış işleri bakanı Von Neurath Fransa İngiltere ve Belçika sefirlerini kabul ederek Alman- yanın beşler konferansına işti- raki kabul ettiğini bildirmiş- tir. İtalyan sefiri de bundan haberdar edilmiştir. Roma 1 (A.A) — Hariciye nazırı Kont Çiyano dün öğle- den sonra Fransa büyük el- çisi ile İngiltere ve Belçika maslahatgüzarlarını kabul et- miştir. Nazır kendilerine İtalya hü- kümetinin muayyen olan ta- rihte beş Lokarno devletinin konferansına iştirak etmekte prensip itibarile memnun ola- cağını söylemiştir. Kont Çiyano İtalya'nın ka- rarını Almanya sefirine de bildirmiştir. Nazır, Fransa, İngiltere ve Belçika mümessillerine İtalya hükümetinin konferanstan ön- diplomasi yolu ile noktaj na- zar teatisi edilmesi fikrinde olduğunu da beyan etmiştir. L leri açıklarında kazaya uğramış oldukları haber — verilmekte ise de bu haber henüz teeyyüt etmemiştir. Roma 31 (AA) — İspanyol Fasa yakınında düşmüş olan İtak yan tayyareleri hakkında İtalyan Fazetelerinde malümat ve havadise tesadüf edilmemektedir. Tayyareci- lik mehafili halyanın birkaç sene evel İspanya'ya birçok tayyareler satmış olduğunu ve bü tayyarelerin kıyamcıların eline düşmüş olması- min mühtemel bulunduğunu beyan etmektedir. n Bu mehafil İtalva'nın general Franko'ya harb malsemesi satma: miş olduğunu ilâve eylemektedir.