9 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

9 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

g ava tehlıkesıne karşı Şehirlerin müdafaası. Binaların ; gızlenmesı, sığınnklar inşast ve yangınlarına karşı tedbirler. İç işleri bakanlığı hava irımlarına karşı, yeni yapıla- tak ehemmiyetli binaların giz- enmesi, sığınaklar inşası ve büyük yangınlara karşı ted- birler alınması kakkında yeni bir kanun projesi hazırlamıştır. Bundan sonra yapılacak devlet binaları, fabrikalar ve bunlara benzer büyük bina- ların inşasından önce bunların hayati ehemmiyeti haiz olup olmadıkları tetkik edilecek ve bu derece ehemmiyetli gör- dükleri takdirde havadan tıh rip bakımından yerleri, gizle- Me ve müdafaa key göz önüne alınacaktır. bu türlü rında inşa ed ı!ı—rı Eğer lar şehirler civa- iyorsa şehirden N© kadar uzakta yapılmaları özimgeldiği alâkadar makam- lardan sorulacaktır. Kanun Projesinin mucip sebebler lâ- yihasında deniliyor ki: “*Ge- lecek harblerde bilhassa tah- rib bombaları taşıyan büyük ava kuvvetleri mukabil tara- fın hayati ehemmiyeti haiz yerlerine tevcih edilecek ve buralarını tahrip ve imha et- Miye çalışacaktır. Mühim dev- let binaları, silâh ve mühim- Mat fabrikaları, erzak ve cep- hane silo ve depoları mühim garlar ve emsali yerler havaya karşı büyük hedeller teşkil ettikleri takdirde, yerden mü- dafaa edilmiş olsalar dahi gene havadan bombarduman edilmekten kurtulamazlar. Bunun — içindir. ki, memleketlerde, evelden yan- yana yapılmış olan böyle mü- him binaları dağıtmak, ve ye- ni yapılanları da — mümkün mertebe biribirinden uzak yer- id binalar halinde yapmak usul ittihaz edilmiştir. Memleketimizde rejimin par- lak ve şükrana lâyık eserlerin- den olan genç ve muvaffakı- yetli endüstrimizi ve mühim devlet binalarını kurma dev- rinde olduğumuz şu sıralarda milyonlara malolan bu bina- ları havadan kolayca görüne- cek ve büyük hedef teşkil lerde inşa etmek ve münf Münasip yerlerde yapmak doğ- ru ve mühim bir keyfiyettir. | Bu binaların inşasında önünden uzaklaştırılmaması lâ- zamgelen esas, tahrip bomba- larının tesirile hep birden ha- rap olmıyacak kadar biribirin- den uzakta yapmaktır. Belediyelerin zehirli gazlara karşı şehir ve umumi gaz sığınakları yaptır- malarına karşılık olmak üzere bütün belediye ve hususi ida- re varidat bütçeleri tutarı üze- rinden her sene yüzde bireri İç İşleri Bakanlığı emrinde olarak Belediyeler Bankasına yabırılacaktır ; ve sığınaklar İç İşleri Bakanlığının çizeceği şe- kil ve plân dairesinde yaptı- rılacaktır. Gelecek harplarda, şehir ve kasâbalar gibi geniş sahaları kaplıyan ve düşman tarafın- dan tahribi arzu edilen yer- leri, tahrib bombaları istimal suüretile imha etmek müşkül ve ayni zamanda çok masrafa Mmütevakkiftir. Bu itibarla böy- le yerleri gaz bombalarile gaz- lamak daha uygun olacaktır. İ birçok göz | İ diğime göre Kesabalacda | dan öğrendiğime g Bunları düşünen hırgok mem | leketler, melhuz olan bu teh- likelere karşı alınacak tedbir- lere seğelerbe evel başlamışı lar ve tertibatı ikmal eyle- mişlerdir. Gazlara karşı en iyı gaz maskeleri ve gazdan sığınaklarıdır. — Fakat bir memleketin bütün”efradına gaz maskesi ve elbisesi giy- dirmenin paraya taallük eden müşkilâtını bir tarafa bırak- sak ta, hastalarla çocuklara gene başka bir tedbir düşün- mek icabedecektir. Bu itibar- la şehirlerde yaşamıya mec- bur olan halkın aktif kısmın- dan başkası yani pasif halk kütlesi için gaz sığınakları yapmak zarureti meydandadır. Gaz sığınaklar ayni zamanda yangın ve tahrib bombalarının parçalarına karşı da mahfuzi- yeti temin ederler. Kanuna göre harp ” zama: nında içinde çalışılacak ve oturulacak olan resmi bina- lar, umumi resmi ve hususi müesseseler, fabrikalar, tica- rethaneler ve umumi binalar- la bunlara benziyen diğer yer- birer gaz sığınağı yaptırmağa mecburdurlar. Gaz sığınaklarının vasıf ve şartlarını iç işleri bakanlığı bir talimatnamo ile tesbit ede- cek ve alâkadar makamın tas- vibinden geçirecektir. İç işleri bakanlığı büyük şe- hir ve kasabalarımızın havadan için Tâzimgelen dar diğer ba- runma te tesbit ve vekiller heyetinin tasvibinden geçirdikten sonra tatbik edile- cektir. Tayyarelerden atılacak yan- gn bombaları ahşap evleri çok olan şehir ve kasabaların en büyük düşmandır. Bu se- beble şehir ve kasabalarımızı her şeyden evel ahşab mahal- lelerden kurtarmak - lâzımdı. Düz toprak veya beton dam- lar, ahşab çatılara müreccah- tırlar. Yaz tatili biter bitmez Ka- mutaya arzedilecek olan bu kanun projesinin büyük ehem- | miyeti üzerinde durmağa bile edecek tarzda yanyana sok- | (-. ” Mıyarak, münferid şekilde ve | üzum yoktur. C Aydın'lılar Orduya 4 tayyare hediye ettiler Aydın, 7-8-936 — Aydın | merkez ilçesi adına önce Ay- dın ve Germencik tayyareleri alınmıştı. Aydın hava kurumun- Aydı- nın yürdsever halkı son yıllar- | da yurdumuza dört uçak daha | almışlardır. 30 ağüstos ongü | ve hava bayramında ad kon- ma törenleri yapılacak olan bu uçaklara: Aydın çiftçileri, Ortaklı, Karapınar ve Koçarlı adları verilecektir. Aydın hava kurumunu n son yıllardaki çok verimli < ması gelecek yıl Aydın & taşıyacak birçok uçak daha Türk göklerini ve Türk — yur- dunu koruyacaklardır. Polis yardım sandığı Polis yardım sandığı müra- rakıplığı seçimi için vilâyet salonunda sandık - âzaları bir toplantı yapmışlardır. Sandık mürakıplığına Emniyet müdür- lüğü idari kısım - reisi Fethi seçilmiştir. | ye'de çalıştıkları mü ae ŞEHİR HABERLERİ Hapisaneden üç kişi kaçtı. ——— & a— Ecnebi vergi mükellefleri.. -i Kazanç vergisi için emir geldi.. Ecnebi memleketlerdeki mü- esseselere mensup olupta Tür- kiyede çalışmakta olan hizmet erbabının, kazanç vergisine ne kında maliye vekâ lâyete bir ta Bu gibiler mutlak surel zanç vergisine tabi tutu lardır. Ücretlerinin Türkiyede veya ecnebi memlekette öden- mesi bu hükme tesir edemez. Kanun mucibince bu gibi hiz- met erbabının vergileri, onları Türkiyede çalıştıran veyahut istihkaklarını ödeyen müecsse- seler tarafından verilecektir. Tahsilâtı güç olduğundan bahisle bu gibi mükelleflerin | vergilerinin tahakkuk - ettiril- mesi gibi bir muameleye mey- dan verilmemesi emredilmiştir. Ecnebi işçilerin gündelik gayri safi kazançları, memleket da- hilindeki amele ve müstah- dimlerin yevmiyelerine kıyas edilemiyeceğinden ecnebi mem- leketlerden gelen bu kabil işçilerin gündelik gayri safi kazançlarının kanunun 23 cü maddesi mucibince yeniden takdir edilmesi ve bu takdir edilen gündelik kazançları üze- rinden vergiye tâbi tutulmaları lâzımdır. Bu muamele, ücret- leri Türkiye'de ödenmiyenlere münhasırdır. Ücretleri Türki- sise veya başka bir müessese tarafından ödenen bu gibi hizmet erbabı hakkında 29 ncu madde hük- mü dairesinde muamele yapı- lacaktır. Mekteplerde İkmal imtihan- ları ve kayıd işleri.. 22 Ağustos Perşembe gü nünden itibaren ortamektep- lerle liselerde talebe namzedi kaydına başlanacaktır. Kayıd muamelesi 15 Eylüle kadar sürece « 1 Eylülde ortamekteplerle liselere ahnacak parasız yatılı talebenin imtihanları yapılacak ve imtihanlar, üç gün içinde bitirilecektir. 1 Eylülde Türkçe'den, 2 Eylül'de riyaziyeden ve 3 Ey- lülde de tarih ve coğrafyadan imtihan vardır. Birinci Teş- rinde ortamekteplerle liselerde derslere - başlanacaktır. Orta mekteplerle liselerde — ikmal imtihanlarına 2 Eylülde başla- nacaktır. İlkmekteplerde ise 1 Eylül- den itibaren kayıd muamele- sine ve 15 Eylülde de derslere başlanacaktır. Belediye Reisi Yarın İstan- bul'a gidiyor.. Belediye reisi Doktor Beh- çet Uz, İzmir Fuarına ait bazı işler için yarın deniz yolule İstanbul'a gidecektir. Behçet Uz, İstanbul'dan fuara iştirak edecek olan ekspozanlarla da görüşecek ve fuara kalabalık bir şekilde iştiraklerini temin edecektir. | mahküm | bulundukları koğuşun Zabıtaca üçü de tutuldu, tekrar hapisaneye kondu. Şehrimiz Memleket hasta- nesinde mevkuf ve mahküm- lara aid kovuştan, üç mahküm kaçmıştır. Zabıtanın aldığı sıkı tedbir neticesinde evvelâ ve dün akşama doğru | cüsü tutulmuşlardır. Kaçanlar, esrar — kaçakcılı- ğından birer sene Uşaklı — Süleyman oğlu topal İsmail ile Mehmed oğlu Ahmed ve hırsızlıktan mevkuf bulunan Tahir oğlu Ahmed Feyzullahtır. Muhtelif hastalıklardan dolayı — hasta- nede tedavilerine lüzum gö- rülmüş ve hastanenin mah- kümlara aid koğuşuna yatırıl- | mışlardı. Mahkümlar, yatmakta sokak tarafına olan pencerelerinden birinin demir parmaklıkların- dan bir demiri itmek suretile qrnış bır aralık vücude ge- hapise | tirmişler buradan çardağı üzerine çıkmışlardır. Açdıkları — delik, bir insan geçebilecek derecede idi. As- ma çardağı üzerine çıkdıktan sonra sokağa atlıyarak kaç- mışlardır. Tahir oğlu Ahmt&d ve Ta- tar Ahmed, Feyzullah Şehid Fahreddin Karataş'ta tutulmuşlardır. pal İsmnıl dün akşam pecik'te bir bataklık ıçındı— | kargılar arasında - saklandığı yerde bulunmuştur. Kaçlıkla- rından dolayı haklarında taki- bata başlanmıştır. ve asına mevki dahı:inu: Vazifelerini ihmal suretile buoların kaçmalarına , sehebi- yet verdikleri anlaşılan Mah- mud, Salih adında iki jandar- ma ile hapisane gardiyanı Fehmi haklarında da tahkika- ta başVanmıxnr Aydın'da feci bir. cinayet oldu. Bir zavallıyı başına üşüşerek işkence ile Aydın'ın (Ovaeymiri) kö- yünde çok feci bir cinayet ol- muştur. Vak'ayı bildiriyorum. Temmuzun 31 inci günü kır bekçileri kadı göl ovasında azmak içinde yüzükoyun ka- panmış. ensesinde ve kala ta- sında gayet büyük yaralar olan bir cesed görülüyor, he- men hükümete baber verili- yor. Müddeiumumi ve merkez jandarma bölük kumandanı hükümet doktoru ile vak'a yerine giderek tahkikata baş- liyor; cesedin Ovaeymiri kö- yünde oturan Bozkırlı Mustafa Ali olduğunu tesbit ediyorlar. Ortada hiçbir. ammare yok. Civar beş köy halkı bu işe hayrette. Bu durum karşısında adliye dosyaları katilleri mey- dana - çıkarıyor. — Öldürülen Mustafa Ali ile Ovaeymiri'nin eski muhtarı küçük Ömer oğlu Ali arasında dört-beş mahkeme olmuş kimi bitmiş, kimi devamdadır. Vak'ayı bu noktadan ele zabıta cinayetin şeklini ve ka- tilleri meydana çıkarıyor. Ölü Mustafa Alibu köyden evlenmiş, kendini bu ve biti- şik köy halkına çok sevdir: miş, çok namuslu, çok çalış- kan, herkesin her bakımdan itimadını kazanmış bir gençtir. Eski muhtar Ali ise, birçok işlere karışmış. Bu yüzden muhtarlıktan çıkarılmış, hak- kında davalar — açılmış bir adamdır. Fakat bu işlerin ba- şında hep Mustafa Ali vardır. Eski muhtar Ali'nin, Mus« tafa Ali'nin kaynanası ile mü:- nasebeti olduğu hissedilmiş, bu yüzden de hakkında dava- lar açılmıştır. Vak'a günü eski muhtar Ali, oğlu İsmail, Tatar Mehmed oğlu Durmuş. Kara Mehmed | lüyor. Mustafa Ali bir alan adliye ve | öldürdüler. oğlu Ahmed'le odaya giderek bir karingaç ağacının altında pusuya yatıyorlar. Akşam Mustala Ali'nin evin- de yemek yiyen yanaşması Tepecikli Mehmed, Mustafa Ali'ye harmanlara domuz gel- diğini gidip beklemesini söy- çuval alarak harmanlara doğru — gi- derken katiller pusudan arka- sından hücum ediyor, Mustafa Ali Durmuş'un bir sopası ile yere yıkılıyor ve hepsi zaval- hnm üzerine çullanarak ada- makılı dayak atıyorlar ve kendisini işkence ederek bir saat öteye kadar sürükliyorlar. Eski muhtar Ali - Artık bundan hayır kal- madı öldürün diyor. Oğlu İs- mail de tabancasını çekereck âteş ediyor ve öldürüyor, Suçluların hepsi tevkif edi- lerek adliyeye teslim edilmiş- lerdir. Adliye ve zabıtamızı tebrik etmeği borç sayarım. Zeytin bakımı Usulü köylüler ara- sında taammüm ediyor .. Burnava Ziraat mektebinde açılmış olan Zeytin bakımı kursunda ders gören ve şimdi zeytin bakım memuru olarak zeytin mıntakalarında çalışan Ziraat memurlarından köyleri- miz çok istifade etmişlerdir. Bu memurlar, köylülere her sene mahsul almak - için zey- tin ağaçlarının fenni bakım usulünü öğretmektedirler. Ba- | yındır'da yeni usul bakımın tatbikinc başlanmıştır. Keçi hırsızlığı Darantina'da Sami sokağın- da Mehmed oğlu İsmail'in ke- çisini çalan Ahmed oğlu Meh- med Ali zabıtaca tutulmuştur. K. Kredi Kooperatifleri -. Yeni usule uyma kararı alındı. Kemalpaşa kazasındaki kredi kooperatifleri ortakları, evelki gün vali Fazlı Güleç'in baş- kanlığında ve Kemalpaşa'da bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda kooperatifler.ortak- ları, yeni usüle uyma kararı almışlardır. Vali Fazlı Güleç, bugün Ödemiş'e gidecek ve bazı iş- leri teftiş edeceklir. MAHKEMELERDE : * |Kahraman So- kağı Cinayeti.. Kahraman sokağında Kay- serili Ali'yi öldürmekle maz- nun Reşad ve Mustafa'nın muhakemelerine dün ağırce- zada devam edilmiştir. Evvelki celsede yalan! yere şahidlik eden ve müstantiklikte vermiş olduğu ifade haricinde sözler söyliyen şahit İsmail, hakkında yalan yere şahitlik etmek suçundan hazırlanan tahkikat evrakile mahkemeye getirilmişti. İsmail'de maznun Reşad'la mustafa'nın — otur- dukları maznun sandalyesine oturtulmuş ve isticvaba baş- lanmıştır. İsmail cels deki miştir: — Beniin mahkemeye hiç geldiğim yoktur. Birdenbire şaşırdım. Ne söylediğimi ken- ümde bilmiyorum. Maktul Ali'nin elinde vak'a esnasında bir ustra görmüş- tüm. Bu sözlerle şahit, evvelce müstantiklikte vermiş olduğu ifadeye dönmüştür. Mahkeme heyeti, İsmail'in yalan yere şahitlik suçundan beraatine karar verdikten sonra maktul Ali'nin anası Şerife tarafın- dan mahkemeye gönderilmiş olan bir istida okunmuştur. Bunda Şerife, oğlunun öl- dürülmesinden dolayı tazminat istemekte idi. Mahkemece, ütün varislerin mahkemeye çağırılmalarına — karar — veril- miştir. Gelecek celsede varis- lerde dinlendikten sonra du- ruşma bitecek ve karar tefhim olunacaktır. Menemen'de Birini yaraladılar. Menemen kazasında Emi- ralem — nahiyesinin Hasanlar köyünde bir vak'a Hasan oğlu Mehmed ile ço- ban Mehmed arasında bir alacak mes'elesinden kavga çıkmış, çoban Mehmed, diğer Mehmed'i bıçakla göğsünün sol tarafından ağır surette ya- ralamıştır. Yol ve köprüler İnşaata yakında Başlanacak Vilâyetçe Bergama—Soma, Bergama — Dikili, Çamdibi— Mersinli ve Tire — Çatal yol- larının inşasına ait münakasa- lar yakında mütcahhitlere iha- le olunacaktır, Çeşme yolun- daki köprüler de tamir ettiri- lecektir. şu süretle, geçen ifadesini tashih et- olmuştur. — —