9 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

9 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Mi Sıyfa $ Birinci Fransova İl BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA 59 Çeviren: * ,ğeı;ı;eıldı'nA Ee;ıiioğln Şarlken, Birinci Fransova'yı bir kaleye kapattı ve sulh şartlarını bildirdi.. Validei krali, hemen hokka | ve kalem istedi, ve Şarlken'c, | Fransa kralı, Dük dö Bur- bon'a bütün arazisini iade kalbini yumuşatmak için şun- | edecek ve bunlara ilâveten ları yazdı: *Benim Bay oğlum.. Mağ- lübiyet haberini alınca, oğlum, Fransa kralının, arz üzerinde | en ziyade sevdiğim asil ve necib, sizin gibi bir prensin eline esir düştüğü için cenabı hakka şükrettim. Bu hâdisenin devamlı, siki bir ittifak ve dostluğa esas olacağını umu- yorum. Bay oğlum sizden kemali tevazüle esirinize hüsnü mua- mele edilmesini emretmenizi rica ediyorum. Beni sıhhatın- dan haberdar etmesine müsaa- de etmenizi de yalvarırım. Böyle hareket ederseniz, bir anneyi ihya etmiş olacaksınız. Mütevazi ve hürmetkâr valideniz: Lüiz * * Esir Fransova, Fransa kralı, Lodi civarında Pizigton kale- sine sevkedildi. Kral, kaleye geldiği vakit, yapyalnızdı. Kalenin kalın de varlı bir yerinde yalnızlığını unutmak için başını elleri ara- sına almıştı, düşünüyordu. Fa- kat gene Pavi'de esir edilmiş bir jantiyom önünde diz çöktü ve: — Sir, dedi. Size mensu- bum. Beni ölümüme kadar hizmetkârınız bilmenizi -rica ederim, Kral kendisini kaldırdı ve: — Dostum, bu mihnet ha- yatında birbirimize dost ola- hml Dedi. Jantiyom Monpeza kralın soyunmasına yardim etti. Fakat kral- iç sıkıntısından uyuyamadı. Şafak sökerken kalenin kilisesine gitti, orada koyu renkli bir elbise giydi ve esaretten kurtuluncıya ka- dar bunları çıkarmamağa ye- min etti. Kralın riyazet orucu tuta- cağı haberi, Fransa'da madamı çok müteessir etti; hemşiresi Margrit Fransova'ya şu mek- tubu gönderdi: *“Madam, sizin riyazet oru- cuna başlıyacağınızı haber alın- ca çok müteessir oldu; böyle yapmamanızı rica ediyor. Aksi takdirde o da burada oruç tutacaktı. Bu suretle ben iki- nizi de kaybetmiş olacağım.., Pavi'de esir olanlar, kralla- rını kurtarmak için bütün al- tınlarım vermeğe hazırlandılar. Hemen hergün böyle hare- ketler ve teşebbüsler devam etti; Fransova'ya karşı milleti- nin büyük bir teveccühü ol- duğuü sarih suürette görünü- yordu. Esir ve mahbus kral Marki Peskara'ya - iltifat ve nezaket gösterdiği halde hain Burbon'u şiddetle tekdir ve tel'in etti. Frânsova'yı esir almak şere- fini aralarında paylaşamıyan bu iki adam gittikten sonra, Fransova,” sevgili Fransovaz için şürler yazarak kederini unutmağa başladı. * .. Şarlken'in Gran metri, hü- kümdarının teklif ettiği sulh şartlarını Fransova'ya - tebliğ etti; Bu şartlar şunlardı; Provens'le Dofine'yi de vere- cek ve Dük dö Burbon bu j araziyi krallık sıfat ve salâhi- yetile idare edecektir. Fransa kralı Şarlken'e gonya düklüğünü Okser, kon kontluklarını, Okson, sür ob vesair yerleri vere- cektir. Bunlardan başka Hesdin ve Teruan nehirlerini de ve- recek ve Klander'le Artuaz üzerinde hiçbir hak iddia et- miyecek Milâno ve Cenova ile zerrece alâkası kalmıyacaktır. İngiliz kralına da elinden alınan Fransız şehirlerini ve- recek ve Oranj prensine hak- larını iade edecektir! Bundan başka, Şarlken'in bitaraflık ve dostluğu için se- kizinci Hanri'ye vereceği pa- raları da ödeyecektir. Fransova bu şartları kabul etmezse, Şarlken harba devam edecektir. —_Sorm var— Fransız Âyanı Beynelmilel Vaziyeti konuştu. . Paris, 8 (Radyo) — Aynn meclisi Dışişleri komisyonu M. Hanri Beranjenin riyasetinde toplanmıştır. Reis, komisyona beynelmilel vaziyeti hülâsaten izah etmiş- tir. |Komisyon bu izahattan dd.ğ reise teşekkür etmiştir. M. Hanri Beranje vekayüi ha, riciye bakanlığında yakından takibe memur edilmiştir. M. Radülesko M. Delbos'la konuştu Paris, 8 (Radyo) — M. Del- bos bugün İspanya sefirini ka- bul etmiştir. Ayni zamanda Romanya hariciye bakanı müs- teşarı M. Radülesko da M. Delbos'u ziyaret etmiştir. Uzak Şark'ta vazıyet. Mançuri taarruza mı geçiyor? Şanghay, 8 ( Radyo ) — 20,000 Mançuri asker, hücum tankları ve zırhli. ötomobiller tayyareleri birlikte Suyaug'ta toplanmış bulunmaktadır. Bazı haberlere göre bu kuv- vet bir taarruz ile Taoling mevkiini zaptetmişlerdir. 4 Alman öldü- rüldükten sonra Alman gemisi de bombalandı Berlin, 8 (A.A) — Barse- lon'da kurşuna dizilen dört Alman genci hakkında Alman başkonsolosunun protestosun- dan mada Alman hükü: Sevila Alman yük gem ı İspanyol hükümeti açık de- niz torpito muhriplerinden Al- mirante Cervantes tarafından bombardıman edilmiş olmasın- dan dolayı Madrid hükümeti nezdinde protestoda — bulun- muştur, | sahibi yapılır, Kı7a Sokaklarda insan ve hayvan ölüleri, İspanya'isyanına bir bakış: Bir milyonerin ihtilâldeki rolü Bu adam, eskiden soğan, sarmısak satıcısı idi. Şimdi kraliçenin yakın dostudur. Kız, erkek hükümet taraftarı milisler yürüyüşte., İspanya, Vak'a Avrupa'nın köşesindedir. Fakat hâdiseler o kadar mühim ve mühlik ki Bütün Avrupa'yı işgal etmek- tedir. Bugün de, yine bugünün mes'elesinden bahsedeceğiz ! Bazı Avrupa matbuatına göre İspanya'nın son isyanının bir iç yüzü vardır ki, Bunlardan hemen hemen hiç bahsedil: memiştir. Hattâ bu isyanın bir değil, esas itibarile dahili ve harici iki iç yüzü vardır : Birincisi general Franko'nun İtalya'dan yardım ve teşvik görerek hazırlandığır | İtalya, Fransa'nın İspanya cihetinden olan hudud . emni: yetini bozmak istemektedir. İcabında — Fransa'yı arkadan vuracak yeni bir façist İspan- | ya vücuda getirmek istemiştir. Hitlerci Almanya da İtalya'nın bu gizli siyasetine tamamile taraftar ve yardımcı olmuştur. İkinciside: Başla milyoner Civan Marş olmak üzere arazi sahıplerile — mesleği zabitlik olan kısmın İspanyol — Fas'ın- daki askerlerin hoşnutsuzlu- ğunu istismar etmesidir! İsyanın asıl iç yüzü bu ikinci noktadan tetkik edilmek üzere meydana çıkabilir. İngiltere'de bir asil veya yüksek burjua âilesinin üç oğlu olursa en küçüğü Hin- dislana gönderilir, ortancası asker veya serbest bir mülk en büyüğüde âilenin servet, emlâk ve ara- zisinin başında kalır! Fakat — İspanya'da bunun aksine en küçük oğul ya g]— pas ve yahut asker yapılır! Ve arazi sahiplerinin menafii mev- zuubahs olunca bunlar vasıta- sile heman askeri - bir ihtilâl hazırlanır!. Şimdiki isyanında - sebep ve âmili ve vasıtası gene budür! Bunları - teşvik ve idare eden evvelâ İtalya, sonra — milyoner — Doncuan Marştır! l ç Bu adam evelce seyyar so- jan ve sarmısak - satıcıs! idi. öyden köye gezer, ancak ekmek parasını çıkarırdı. Umu- mi harpta Alman'lar hesabına Alman tahtelbahierine benzin tedarik etmiş ve pek çok para kazanmıştır, Bundan sonra Alman fab- rikaları hesabına silâh kaçak- Çı!ığı yapmış, Fransızlara karşı isyan eden Resuli'nin mühim- mat ve silâhlarını temin et- miştir. Bundan sonra, tütün kaçakçısı olmuş, nihayet İs- panya rejisine hâkim kesilmiş- tir. Bu adamın 440 — milyon | Peçeta serveti vardır! | Biraz da hükümdarlığı kur- | muştür. Dört altın ayak - üze- | rine kurulmuş bir karyolada kırk yatak üzerinde yatarmış! Sabık İspanya kraliçesinin en yakın dostüudür. ve çiftçi partisi reisi Jil Robles'e men- fasında iki milyon Peçeta ver» | mek svretile yardım - etmiştir. İşte İspanya isyanının hakiki | sebeb, mahiyet ve manası | budur. Fransa'nın bitaraflık teklifile İtalya ve Almanya'dan ne ka- dar ciddiyet ve muhabbet göreceği belli değildir. Yalnız, Almanya henüz ha- zırlıklarını " bitirmiş değildir; Rusya ise, şarki Avrupa'da büyük, korkunç bir kuvvettir. Ve mes'ele biraz Sovyet Rusya ile alâkadar olduğu için İtalya ve Almanya'nın İspanya âsile- rine yardım cihetini mümkün olduğu kadar gizlemeğe mec- bur kalacağı şüphesizdir!. Yabancıtakıml yapılacak maclar. Yabancı takımlarla temas | komitesi — Altay, İzmirspor, | Göztepe, K. S. K. kulüpleri- | nin gönderdikleri delegelerden : mürekkep olmak üzere teşek- | kül etmiştir. ı Bu komite dün Aakşam ilk içtimamı yapmış ve 936 - 937 l yılının futbol mevsimi için | mühim kararlar almıştır. 1 — Önümüzdeki — futbol mevsiminde İzmir'e yabancı takım davet programlarını an- cak bu komite tertip ede- bilecektir. " Harice gidecek İzmir takımları ile hariçten davet edilecek — yabancı — takımlar mes'elesinde — takımlarımızın menfaat ve onurlarını bu ko- mite düşünecektir- Şimdiden | birinci -takımlarla angajınan yapılabilecektir. Yabancı takımların davet edileceği günler şunlardır: A — 22 teşrin Cumuriyct bayramında (Perşembe cumar- tesi, pazar günlerinde olmak | üzere) gelecek ecnebi takımla 3 temas yapılacaktır. B — 15 birinci kânun şe- ker bayramında birinci salı, ve üçüncü perşembe günle- rinde maç kabul edilebile- cektir. C — Bir İkincikânın Çar- şamba ve Perşembe günlerine yani yılbaşına tesadül etmek üzere iki temas temin edile- cekir. Ç — Döitt Mart Perşembe, Cümartesi, Pazar günlerinde, yani kurban bayramı günle- rinde üç temas yapılacaktır. | Güzel bir program hazırlandı. Şild müsabakaları eylülde başlıyacak. D — 22-23 Nisan (Çar şamba ve Perşembe) Ulusal egemenlik bayramında da gene yabancı takımlarla iki temas yapılması kararlaştırılmıştır. E — Bir Mayıs bahar bay- ramı dolayısile Cuma ve Pazar günlerinde iki maç esası kabul edilmiştir. b F — İki Haziran hâkimiyeti milliyenin ilânı gününde bir maç yapılacaktır. Bu tarihlerde şehrimize ge- lecek olan ecnebi takımların isimleri kendilerile yapılacak olan angajmanlardan sonra anlaşılacaktır. Yunanistan milli kümesine mensub ve Yunan İlikinin bi- rinci ve ikincisi olan olimpi- yakos ve Panatinaikos ile Fe- nerbahçe ve Galatasaray - ta- kimları — yukarıda - bildirilen tarihlerden birinde İzmir'de maç yapmak üzere gelecekler- dir. Merkezi avrupa fudbolda en ileri durumda bulunan Avus- | turya, Çekoslovak ve Maca- ristan takımlarından - bazıları- nın teminine de çalışılacaktır. İzmir Atina gidip gelme temasının temini ve Yunanis- tan federasyonuna mensub olan yukarıdaki takımların İzmir'e celbi hususunda derhal teşeb- büsata girişilecektir. * .. Futbol ajanının kulüblere yaptığı tebliğata göre önü- müzdeki Eylül başından itiba- ren teehhüre uğramış olan 934.935 senesinin şilt maçları müsabakala! başlanacaktır. | Berlin olimpiyadında Birleşik Am&rika Almanya'yı Berlin Olimpiyadının siyah renkli misafirleri 'Nazarı dikkati calip bir Amerikan şakası! sevmez; Amerikanın ga:.pte sanayi âleminde en büyük rakibi Almanya'dır. Amerikan ber- lin olimpiyadına büyük kafile zencinin gelişi de cidden tuhaf olmuştur. Malüm ya, Almanya'da Hitler rejimi saf ve halis kan Arya ırkı vücuda getirmeğe çalışmaktadır. Umumi harpten sonra Almanya'yı istilâ eden itilâf kuyvetleri arasındaki Alfrika ve Amerika zencilerinden döl almış Alman kadınları yeniden fazla zenci veya melez çocuk doğurmuşlârdır. Bunlar 65 mil- yon Alman'ın en ziyade nefret ettiği mahlükattır. Bu çirkin hatırayı canlandırır gibi olimpiyada bir sürü zenci centilmen göndermek cidden garip bir şakadır! Ve işin garibi de şu ki, Alman'lar bu zenci misafirleri de güler yüzle karşılamak ve ağırlamak zaruretindedirler!