9 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

9 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

" Herifin lâf anlamağa niyeti yoktu. Ustabaşı, kızdı ve: — Fakat, dedi. Madem ki bu kızı soğuk ve samanın al. tında ölüme bırakacaktık, ha- yatımızı tehlükeye atarak su- dan kurtarmağa hiç lüzum yoktu! Müessese bekçisi halâ inat ediyordu: — Bana kat'i emir var! Dedi. Herif, insani hislerden ta- men uzak görünüyordu. şefkat müessesesi kapusunda; zavallı bir insanın hayatını kurtarmağa, vazifesini yapma- mış olmak korkusile yanaşmı- yordu bile! Ameleler bu herife en ağır küfürler savurduktan sonra, tekrar arabaya döndüler ve bir çeyrek saat sonra morga Bir | Siyaset.. Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı | | vardılar. Burada Pibulet ko- | laylıkla kabul edildi. Nöbetçi doktorun verdiği emirlerle sıcak bir karyolaya yatırıldı, verilen ilâçlâr da genç kızın - sinirlerini gevşetti ve Pibulet sabahın üçüne doğru derin bir uykuya daldı. ğ Stuber bir çeyrek saat ka- dar baygın kaldıktan sonra ayıldı. Keudine geldiği vakit aynaya baktı, korku içinde kaldı, yüzü kan içinde idi! Başının sağ tarafında geniş bir yara var idi, fakat yara derin ve tehlikeli değildi. Ya- vaş-yavaş bir koltuğa oturdu, üst üste iki bardak şarap içti. Ve düşünmiye başladı. Hadi- seleri birer-birer tahattür et- tikçe yaptığı hafifliğin ne ka- dar tehlükeli bir vaziyet hazır- ladığını anladı. Güzel Pibulet kaçmıya muvaffak — olmuştu. Tabii ilk iş olarak Dük Lo- dovik'i bulacak ve her şeyi anlatacaktı. Bunun üzerine sı kı bir tahkikat başlıyacak ve Lüsi Dö Kola'nın bu dosya işinde oynadığı rol meydana | çıkacak ve belki de biraz son- ra Lüsi ve kendisi tevkif edi- | lecekti. Bu düşünce, casusun soğuk terler dökmesini muciboldu. Manzara bu kadar yaklaştık- tan sonra, zındanlara atılmak ve her şeyi kaybetmek casusa cidden ağır geliyordu. Şimdi, Pibulet'ten — nefret ediyordu. Bu kızın güzelliği kendisini ihtiyatsız ve delice bir harekete sevketmiş ve bu | 90 BK Eğer bu tehlikeyi atlatırsa, bu genç kızdan müdhiş bir intikam alacaktı. Fakat şu anda intikamdan evel kendi emni- yetini düşünmek mecburiyeti aşikârdı. Ve her şeyden evel dosyayı emin bir yere koymak lüzumunu hissetti. Bunun için dosyayı sefarethaneye götür- | miye karar verdi. Zabıta kendi | evini taharri edebilirdi, fakat Prusya sefarethanesini -tabii taharri*edemezdi. Casus saatına baktı; Tam gece yarısı idi. Prusya sefirini | henüz ziyaret mümkün oldu- | ğunu anladı. Dosyayı çanta- | sına koydu ve en yakın bir araba merkezine giderek bir araba tuttu ve arabacıya: — Lil sokağı! Fakat süratle! Dedi. Casusun sürat istemesine ve arabacının mütemadiyen kırbaç sallamasına rağmen araba ga- yet yavaş yürüyordu. Stuber sabırsızlanıp dürü- yordu Arabacı: — Hayvanlar çok yorgun- dur. On dakika vakit kazan- mak için hayvanları öldüre- | mem ya.. Dedi. Sefarethanenin — bulunduğu yere varmak için bu suretle tam 45 dakika lâzımgeldi. Stuber sefarethane kapucu- | suna: — Sefiri hemen görmek is- tiyorum! Dedi. — Fakat sefir uyuyor. Müm- kün değil! — Hemen uyandırınız! Kapucu homurdadanarak yu- karıya haber verdi, on dakika sonra döndü. Gasusu hemen sefirin iş odasına aldılar; burada çok beklemedi; refir göründü. Ve casusu — karşısında, hem de hasta ve benzi sararmış halde görünce: — Ne var?. Diye sordu. — Sizi böyle vakitsiz ziya- ret için mühim bir sebep ola- cağına emin olduğunuzu sa- nıyorum... —Sonu var — Yalan Çekoslovak - Alman müzakeresi yok! Prag, 8 (Radyo) — Resmi | Çekoslovakya ajansı, Çekos- | lovakya ile Almanya arasında müzakeratın başladığı hakkın- Rejimler ve İspanya. daki şayiaları kat'i surette tek- zip etmiştir. Adis-Ababa elçimiz ÂAdis-Ababa, 8 (Rıdyo) Türkiye'nin Adis-Ababa sefiri Cibuti'ye gidecektir. Sefaret işlerini baş konsolos ifa ede- felâketi icabettirmişti. İlk karar veçhile vücudunu izale etseydi, — şimdi her iş yolunda gide- — cektil Günlük siyasal g Sakip: vö Boşyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: ” ete İzmir İkinci Beyler sokağı " |382 Buğday — 575 5875 S eVE geeti Miosn t Üİ 0 Ton baklar * -d(25. 4:25 Telelim 2776 -Pona katasu 105 |/ 15 Ton Haşhaş 10 10 ABONE ŞERAİTİ 18 Kumdarı 450 4 50 Yıllığı 1200, altı aylığı 700, öç İ)181 Kilo yapak 47 47 aylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde 5 kurüştur. - Günü geçmiş nüshalar 25 kuruştur,. Bu akşam Kemeraltı'nda Hilâl, Karataş'ta Santo, Ke- çeciler'de Yeni İzmir, İIrgat- pazarı'nda Asri eczaneleri açıktır. KELEFON SON HABER, YELCRAF ll'LSıZl' Geçen mayıs ayında, bu sü- |Fransa ve İngiliz elçileri Berlin'de temasa geldiler İngiltere beynelmilel bir ' kuvvet teşkilini istiyor.. Fransa bir nota daha verdi Madrid'de vaziyet fena! Almanya'nın prote:tosıı ı Londra'yı telâşa 'yı telâşa verdi. İspanya'nın ecnebileri nasıl himaye edeceği tunlarda, Avrupa politikasının esas hatlarını izah ederken, bunu eski “Kuvvetler muva- zenesi, ile yeni “Rejimler muvazenesi, bakımından yap- mıştık. “Kuvvetler — muvazenesi ,, dünya diplomasisinin öteden- beri alışmış olduğu bir for- müldür. Fakat “Rejimler mu- vazenesi, yepyeni birşeydir. Bunu bize harb sonrasının fi- kir ceryanları ve bu ceryan- ların her tarafta kendi devlet- lerini meydana getirmiş olma- ları hediye etmiştir. Daha mayıs ayında, Anka- ra'da birçok arkadaşlar üze- rinde nazari bir hakikat tesiri yapan bizim o iddiamız, bu- gün artık ameliyat sahasında 'da müeyyedelerini bulmuştur. Ve bütün Avrupa merkezleri, Londra, Paris, Moskova, Ro- ma ve Berlin, bugün İspan- ya'da cereyan etmekte olan kanlı Boğuşmaların yalnız İs- panya'yı değil bütün —Avru- pa'yı alâkadar etmekte olduk- larını sarahaten kabul etmek- tedirler. İspanya'da, halk hükümeti ile faşist kıyamcılar arasında affetmez bir mücadele başla- mıştır. Bütün demokrat men- leketler, kıyamın faşist dev- letlerin yardımı ile meydana ] soruluyor. Almanya ve Rusya'nın da bitaraflığını istiyor. Fransa tayyarelerinde neler vardı Berlin, 8 (Radyo)— Frank- forter Çaytung ve Berliner Tağbelât gazeteleri İspanya vekayiinden ve Bolşevik'lerin bazı teşebbüslerinden bahse- derek: Almanya'da Beynelmilel sulh namına olimpiyadlar münase- | betile 52 devlet dostane me- | bunlar gayri mer'i kaln geldiği iddiasındadır. Arzuları ! ve sempatileri, Madrid hükü- meti tarafındadır, Buna mu- kabil, bütün faşist ve parafa- şist memleketler, İspanyol hü- | kümetinin Paris'ten — yahud , Moskava'dan yardım gördüğü iddiasındadır. Bunların da ar- zuları ve sempatileri -kıyam- cılar ile beraberdir. Ve her tarafta, İspanya, hâ- diselerinin — milletlerarası -bir kargaşalığa yol açmasından korkulmaktadır. Avrupa tarihinde, iki ayrı görüş ve inanış, ayni zaman- da olarak harici ve dahili harblara yol açtığı görülme- miş değildir. 30 sene muha: rebesi, katolikler ile protes- tanlar arasında bir dahili harp, katolik devletlerin koalisyonu ile protestan devletlerin koa- lisyonu arasında da bir harici harp idi. Avrupa'da bugün liberalizm, sosyalizm, ve faşizm, kâh yan yana kâh karşıkarşıyadır. Ve liberalizm, aradaki rakkas va- zilesini görmektedir. Bu üç kelimenin arkasında artık, fi- kirler değil, koskocaman dev- letler durmaktadır. Her üç cereyanın kitapları, radyoları kısaca propagandaları olduğu gibi milisleri, orduları diplo- masileri, kısaca silâhlı kuvvet- leri vardır. Görünüş odur ki, İspanya- da patlak veren hâdise, bir büyük boğuşmanın belki de yalnız başlangıcıdır. ve buna içerden ve dışardan katılan kuvvetler, bunu işaret etmek- tedir. Avrupa'nın * Mezheb muharebeleri,, gibi bir devre- ye girmekte olduğu —muhte- meldir. İspanya hâdiselerini, ileriki yazılarımızda, bu ba- kımdan tahlil edeceğiz. Ragıp Akyürek Maarif Vekâleti İstanbul ter zilik san'at mektebi müdür muavini Ragıp Akyürek me- zünen şehrimize gelmiştir. f i sai sarfederlerken, — İspanya dahili bır harb ile berbat bir hala gelmektedir. Bu hadise, iki âlemin ha- kiki mahiyetini göstermektedir. Dört Alman bu hâdiselerde katledildi; bir vapurumuz ta- arruza uğradı. Tabiidir ki ' caktır. Mamafili Almanya hü- kümeti Madrid hükümetini şiddetli surette protesto et- miştir. Demektedir. Brağ, 8 (Radyo) — Narotni Nilski gazetesi “Halk cephesi,, idaresi denilen rejimi tetkik ederek: dİspanya'dan alınan ders büyüktür, bundan M. Blum ibret almalıdır. demektedir. Paris, 8 (Radyo) — Jur ga- zetesi M, Blum kabinesinin İspaaya'daki Fransız tebaasını almak üzere gönderdiği tay- yarelerden bahsederek: Bu tayyareler nedense he- nüz avdet etmemiş ve İspanya hizmetinde bulunmaktadırlar. Bundan başka 65 milimetre- lik 8 top, 1500 büyük çapta obüs, her biri onar kiloluk 10,000 tayyare bombası ve mitralyöz mühimmatı da gön- derilmiştir. Bunlardan başka iki vagon mühimmat ta hudut- ları yeni geçmiştir. Bu vagon- larda tayyareler de mevcut idi. Demektedir. B. Motteiron'un itirazlarda | bulunduğu söylenmektedir. Paris, 8 (A.A ) — Fransa alâkadar hükümet merkezleri- ne İspanya mes'elelerine ade- mi müdahale anlaşması hak- kında yeni bir nota vermiştir. Paris, 8 (A.A) — Paris dış işleri bakanı bugün İngiliz bü- yük elçisile Çekoslovakya mas- lahatgüzarını kabul etmiştir. Berlin, 8 (A.A) — Fransa büyük elçisi bu akşam dı: ışlıyvı bakîm bay Von Neıııa!î hi ziyaret etmiştir. Sanıldığına göre Fransa bü- yük elçisi İspanya mes'eleleri karşısında muhafaza edilecek bitarafiik hakkındaki - pratik proje metnini Alman dış işleri bakanına tevdi eylemiştir. Londra, 8 (A.A) — Gönül- lü doktor ve hastabakıcılardan mürekkep seyyar hastane önü- müzdeki hafta başında Lond- ra'dan İspanya'ya hareket cde- cek ve hükümet kuvvetleri ya- nında çalışacaktır. Londra, 8 (A.A) — Selâhi- yettar bir membadan haber alındığına göre, büyük Britan- ya'nın Berlin büyük elçisi dün akşam Von Nörat'la görüşmüş ve Madrid'de anarşistler tara- fından kargaşalıklar çıkarıldığı takdirde ecnebi tebaanın hi- mayesi için beynelmilel bir kuvvet teşkili lüzumuna dair olarak Madrid'deki ecnebi el- çiliklerden biri tarafından ileri sürülen teklifi münakaşa et- miştir. Zannedildiğine göre, gerek Von Nörat gerek İngiliz elçisi mevzuubahs teklife — muhalif noktai nazarı kabul etmişler- dir. Maamafih heriki diplomat hakikaten anarşistler - tarafın- dan kargaşalık çıkarıldığı tak- dirde mes'elenin tekrar tetkik edilmesine karar vermişlerdir. Madrid'den buraya gelen | san haberler, bu kabil karga- şalıkların vukuu pek muhtemel oldvğunu göstermektedir. Londra, 8 (A.A) — Cebe- lüttarık mıntakasının bombar- dıman edilmeşi dolayısile İs- danya hükümeti ile âsilere yapılan ihtarlarla beraber İn- giltere hükümeti yeni hâdise- lerin vukuu takdirinde lâzım- gelen her türlü tedbirlerin alınması için alâkadar makam- lara talimat vermiştir. Londra, 8 (A.A) — İspanya hâniselerinin son inkişaf saf- haları bilhassa Almanya'nın Madride verdiği protesto Lon- dra'da endişe ile karşılan- maktadır. Londra bu protestonun baklı olduğunu — kabul — eylemekle beraber Madrid, hükümetinin bugünkü şerait altında Mad- ridden dışarda bulunan her hangi birkimşeyi nasıl himaye edebileceğini soruşturmaktadır. Bu sebebden — dolayı bu vaziyetin -bizzat İngilterenin hattı hareketi üzerinde * yap- ması muühtemel tesirleri endişe ile müşahede Zira bariz olan birşey varsa o da lüzumu kadar çabuk bir tarzda ademi müdahale hak- kındaki Fransız teşebbüsünü bir neticeye vardırmak - için gayret sarfetmekle beraber İn- ilizlerin - muhasım taraflara fr'ıgilten: bandırasına hürmet edilmeşi hakkındaki ihtarların muvaffakıyetsizliği -takdirinde bu bandıranın şerefini bizzat müdafaa — etmağe kalkacağı keyfiyetidir. Londra, 8 (A.A) — Selâ- hiyettar mehafilin söylediğine göre, İngütere hükümeti ğe- rek İspanya hükümeti, gerek âsi makamatı tarafından gös- terilen alâkasızlığa binaen İs- panya'daki İngiliz sefirinin hi- mayesini kendi vesaitile temine karar vermiştir. Ayni zamanda bir ademi müdahale anlaşması vücuda olunmaktadır. getirmek maksadile - faaliyete devam edilecektir. Alman hükümetinin Sovyet Rusya tarafından Madrid hü- kümet kuvvetlerine yardım- dan sarfınazar edilmesi şartile Fransa'nın ademi müdahale tekliflerini kabul ettiği haber veriliyor. Diğer taraftan Portekiz hü- kümeti de kendi noktai naza- rımı bildirmiştir. Bu hüküme- tin istedikleri şunlardır: 1 — Her iki muharib ta- rafın Tanca'nın bitaraflığına riayet etmesi, 2 — Sovyet'lerin diğer $ devletle birlikte ademi müda- hale förmülünü kabul etmesi. 3 — İngiltere ile Fransa'nın Portekiz arazisinin tamamiye- tini tekeffül etmesi. Müzakeratın uzayıp gitme- sinden ve arada ciddi hâdise- ler tekevvün etmesinden kor- kuluyor. , Paitej:8; (Radyo) Gezete: ler, İspanya harekâtına karı- şılmaması hakkındaki Fransız notasına Berlin hükümetinin verdiği — nazikâne — cevaptan memüuniyet beyan etmekte- dirler. Paris, 8 (Radyo)— Fransa- nin sağ cenah matbuatı, milli müdafaa, hava bakanları M, Daladiye ve M. Kot'a şiddet- le hücum etmektedirler. Bu gazetelere göre, İspanya: ya silâh, mühimmat ve tay- yare gönderilmesinin yegâne mes'ulü bu iki bakandır. Kap 8 (A.A) — Royterin bildirdiğine — göre, Kanarya adaları ile telgraf muhaberatı kesilmiştir. Sanıldığına göre, bu adalar ahalisi âsilere karşı kıyam etmişler ve işçiler umu- mi grev ilan etmişlerdir. Kartajen 8 (A.A) — Kanen muhafız gemisi Malagadan bu- raya gelmiştir. Öğrenildiğine göre, sahil muhafız gemisi Ferrolda iden hükümete sadık kalan mürettebat isyan ede- cek âsilere iltihak etmiş bu- lunan zabitleri hapsetmişler oradan kalkarak — Malagaya varmışlar ve orada zabitleri salâhiyettar hükümet makam- larına teslim etmişlerdir. Hendaye 8 (A.A) — Sa- bahleyin 4 kadın ve on ço- cukla beraber 27 Karabinye âsilerden kaçarak buraya gel- mişler ve hükümete karşı har- betmek istemediklerinden do- layı kaçtıklarını bildirmişlerdir. Çalarken tutulmuş Şehitler'de Demiryolu soka- gında 21 numarair evde otu- ran Ahmed oğlu Hasan Hü- seyin'in evine giren Ahmed oğlu Emin bazı eşya çalarken yakalanmıştır.