16 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

16 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Siyaset.. Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı Müdür çekmelerden birinden bir dosya çıkardı ve biraz göz gezdirdikten sonra: — Bundan birkaç gün evel arabam Şanzelize'de diğer bir araba ile müsademe etti. Bir belediye memuru arabada bu- lunanların ifadesine müracaat için adreslerini aldı. Bu ara- bada — bulunanlardan — birisi matmazel Anais Seğüre diğe- ri de Karl Stuber idi, Dedi, Fakat Dük Lodovik bunu şiddetle reddetti. Çünkü. Pi- bulet o gün muayyen saatta gelemediğinin sebebini izah etmişti. Dük bunun için: — Bu adam omnibüs bek- liyordu, Pibuletin de geç kal- dığı için sinirlendiğini görmüş nazikâne bir teklif ile kendi- sini arabaya davet etmişlir. Pibulet bu suretle bulvarlara kadar arabasına binmiştir. Dedi. - Vakıa buda mümkündür. Fakat bu korkunç casus - ile buluştuktan sonra, mevkü bü- yük genç bir zabitin yanında bulunması ve bir de mühim dosyanın kaybolması çok garib değil midir? Benim yerimde olsanız, siz nasıl düşünürsünüz? Fakat.. Pibulet Hanri'nin nezdinde bulunmuş tek kadın değildir. Siz de biliyorsunuz ki Hanri'nin yanında bir kadın | daha vardı. Hanri bu kadının | ismini vermemek için kendisini mahvediyor.. — Buda doğrul Fakat bu genç kadının mesuliyeti - ihti- malini düşüremez. Biz Pibu- let'i ancak bu ikinci kadının vazıyet ve mesuliyetini -tesbit ederseniz serbest bırakabiliriz. — Görüyorum ki bu masum kızcağızdan adamakıllı şüpheye düşmüşsünüz.. — Evet.. İyi tahmin edi- yorsunuz, — Mamafih sizi haksız gö- remem. Siz, bu meselede asıl mesul olan kadını meydana çıkarmak suretile memleketin en kıiymetli ve âsil bir zabi- tini korkunç bir rezalletten kurtarmak istiyorsunuz. Evet.. Bu meçhul kadın meydana çıkarsa, bu mesele kapanmış olacaktır. — Biz de bu kanaattayız, Dük hazretleri! Biz ancak va- zife esiriyiz. | — Bundan tabü bir şey olamaz. Sizi bu hususta biraz daha tenvir için bu meçhul kadının Lüsi Dö Kola olması ihtimalini arzederim, Polis müdürü güldü: ANADOLU n Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 -- Posta kutasu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur Yabancı m.mlı ketlı abon Her yerde 5 liradır kuruştar 96 B — Müsaade buyurunuz, Eğer aldığım malumat yanlış değilse, Hanri Dö Buagemon bu gibi kadınlara kıymet vermiyecek | derecede kendine malik. afif ve fhamuslu bir âsilzadedir. Bence, sirkat gecesi, *mecruh zabitin nezdinde bulunan ka:- dının Lüsi olması mümkün değildir. Bir kadın ki.. Bütün Paris kendisinden nefret eder! Dedi, — Hanri'yi ben çok iyi bi- lirim! O kadar afif ve temiz- dir ki Paris'i hiç bilmez. Paris kadınları hakkında — zerrece fikri ve kanaatı yoktur. Sen Sir'den zabit çıktıktaa sonra hemen Cezayire tayin edildi. Orada harbten belki zevki için bir dakika bulamadı. Mamafih düşünülecek bir nokta var: | Hanri Lüsi'yi nerede ve nasıl tanıdı? Z 1 arkadaşım, bu kadının zahiri güzelliğine hiç mukavemet göstermemiş ve... Fena halde tutulmuş ki na- muslu, kibar bir kadın sanarak şeref ve haysiyetini onun is- mini vermemek için ayaklar altına atıyor! Polis müdürü bu makul söz- | lere itiraz edecek bir şey bu- lamadı, bununla beraber: Mamafih, bunlar birer nazariyedir, değil mi? Dedi. — Vakıa öyle... Fakat sizin bu yol üzerindeki tahkikatınız bunları birer vak'a haline so- kacaktır. Bununla beraber bazı esaslara da malikim. Meselâ, bütün Paris bilir ki Küba'lı Aldoma'nın Lüsi'ye karşı bü- yük bir meyli vardır. Birin- cisi bul! Şimdiye kadar söze karış- marmış olan Kora Pcarl'da; — Madam Dö Kola, burada kendisini danimarka'lı olarak satmaktadır. Fakat kendisi haliskan Prusyalıdır. M, Dö. Bismark hesabına çalışırsa, bunda hayret edecek bir şey olmaz! Bu kadının harbiye bakanının en yakın yaverile münasebet tutmak için her fedakârlığı yapacağı tabii de- gil midir? İkincisi de budur! Dedi, — Sonu var — Soğuk hava de- poları tetkikatı.. İktısat Vekâleti Teyva sek- siyonu şefi Zeki Doğanoğlu, dün sabah - ticaret odasını zi- yaretle hem bazı malümat al- mış, hem de eski arkadaşlari: le konuşmuştur. Şehitler civa- rında tesisi düşünülen soğuk hava deposu üzerindeki tet- kikler devamdadır. Bu yer, hem vagonların, hem de va- purların yanaşabileceği bir kı- sımda olacaktır, Bir iddia! Karataş'ta Hafız Salih'in aile evinde oturan Abdullah kızı Fehime hakkında bir iddia vardır. Buna nazaran, Fehime boyattığı mantosunu almak üzere tramvay caddesinde 126 numarada Bohor'un evine git- miş ve ev sahibi kadının süp-, rüntü dökmek üzere dışarıya çıkmış olmasından istifade ile sandık içinden 15 lira kıyme- tinde bir Cumuriyet ve 2,5 lira kıymetinde bir Reşad al- tını çalmıştır. lı Çimdikler '.' ANADOLU Şundan, bundan İdeal bir kocadan bahsedi- len bir mecliste idik. Herkes birşey söyledi. Nihayet bir genç kız kalktı ve — şunları söyledi : — Hakem oyunu yapıyor- sunuz, Hakiki düşüncelerinizi söylemiyorsunuz. Hepiniz, ken- dinizce tasvir ettiğiniz erkek- te. söyliyemediğiniz bir takım şeyler daha arayorsunuz. Ba- kınız ben söyliyeyim : İdeal erkek, hem zengin, hem genç, hem güzel, hem sporcu, hem münevver olma- hdır. Ve.. Hepimiz ona bakıyorduk. Biraz düşündü : — Görüyorsunuz — ki,> ben bile ahdetmiş ve ayağa kalk- mış olmaklığıma rağmen söy- lemeğe cesaret edemiyorum. Fakat madem ki bunu söyle- diğimi iddia ediyorum, şu halde tamamlıyayım : Bu erkek, ayni Aptal olmalıdır! Herkes — gülüştü. amma, gene herkes, — Doğru söyliyor! Demekten de kendini ala- madı. zamanda.. Gülüştü .. Bir muhabir arkadaş, do- nanma hakkında kendi gaze- tesine malümat verirken, tah- telbahirleri yazmağı unutmuş. Ertesi gün tahrir müdürü suratını ekşiterek; — Bu nasıl şey -demiş- do- nanmanın parçalarından bahs ederken tahtelbahirin gelişini unutmuş. Arkadaş, hatasını anlamakla' beraber, gayet ciddi şekilde, şu cevabı vermiş : — Fakat azizim, dü: yor müusunuz ki, tahtelbahir su altından gelen bir gemidir. Ben muhabirim amma, suların içindekini de görecek değilim ve böyle bir taahhüdüm yok yal.. * .. Vapürda iki genç hanım konuşuyordu. Biri, yanındaki kız çocuğunu gösterdi : — Kızımı -dedi- yapacağım inşaallah. Yanımda oturan çenesi dü- şük bir ihtiyar kadın da m- rıldandı : Oğluna da çamaşır y kamağı öğret bari, elinden tutsun, — san atkâr * * * Gene vapurdayız. Bir vatan- daş Karagöz gazetesi okuyor- du. Diğer bir zat yanındaki ihtiyara; — Artık karagözü de sey- redemez olduk. Şu Hâzım var amma, — İstanbul'dan - çıktığı yok kâfirin! Dedi. İhtiyar şu cevabı verdi : — Ne hacet a birader, dünya karagöz oldu. Bak bak ta eğleni! .. Bir arkadaşla hayatın bu- günkü çetin vaziyetini konur şuyorduk. Şunları söyledi : — Vaktile, para arslanın ağzında, derlerdi. Şimdi ise para, arslanın ciğerindedir. Gencevaktile, meteliğe kurşun | atmaktan dem vuruyorlardı. Şimdi kurşun kâfi gelmiyor, | paraya kırk ikilik gülle atmak | icap ediyor. Çimdik h0 DS YELEFON OA 16 /8/ 936 I—IABER 2A Mongol kuvvetleri, Soiyuarl hududunda Songtuya vardıi Şimalt Çin'de yeni eni hâdiseler çıkması bekleniyot Mançuko harici ticareti kontrol altına aldı. Nankin, 15 (A.A) — Bir Çin kaynağından haber verildiğine göre, yeni Mongol kuvvetle! Suiyuan hududu üzerinde bulunan Sangtuya varmışlardır. hattını ve bilhassa Pekin Mançu demiryolunu teftiş etmektedir. Tokyo, 15 (A.A) — Mançuri hâdiselerinin beşinci yıldönümünü kutlulamak - için yapıla şenliklerde sü bakanı bir beyanname neşrederek Japonya'yı Mançuku'ya bağlıyan münasebel leri ehemmiyetle kaydelmiştir. Sangtu ilbayı, Poutsoy müdafi Nankin, 15 (Radyo) — Mançuku hükümeti bugün neşrettiği bir kararnamede, harici ticarı tin kontrol altına alındığını ve Avustralya'dan ithal olunan buğdayın tahdit edileceği bildiri mektedir. Kararname derhal mer'iyete girmiştir. Tokyo, 15 (Radyo) — Moğul ve Mançuri askerleri Suyang - Otoyi şimendifer hattını kom trolleri altına alınışlatdır. Bu sebeble şimali Çin'de yeni hâdiseler çıkmasından korkulmaktadır| larının ilgasır veti ihtimali vardır. Van gölü için iki vapur sipariş edildi. Fabrika ve havuzlar idaresi, bu vapur- ları 14 ayda yapacaktır. Van gölü işletme idaresi Van gölü için yaplıracağı yeni iki vapurla Tatvan'a karşısında kurula- Ankara, 15 (A.A) cak tersane için lüzumu olan makineleri ve havuzlar idaresine sipariş vermiştir. Yeni yapılacak vapurlar takriben 72 şer ton hacminde do- kuzar mil sür'atinde birinci mevki salonları ve icabında yatak haline getirilecek tertibatı ve güverte *yolcularının istirahatle seyahatlerini temin edecek- kapalı yerleri ve kalörilfer zatını havi olacaktır. Fabrika ve havuzlar idaresi bu vapurları Van gölünde işler bir halde teslim edecektir. Tersane maki- nelerini de vapurların teslimi zamanına kadar mahallinde monte cden—k işler bir hıldv teslim etmiş olacaktır. İta!zan "ların Habeşıslunda yaptıkları Ras Nasibu ve Maryamın emvali müsadere edildi. Habeş imparatoriçesi de İngiltere'ye ge- lecek. Necaşi bir sayfiye kiraladı. Roma, 15 (A.A) — Mare- şal Graçiani Negüsün Paris- teki mümessilleri Ras Nasibu ile M. Volde Marimain bütün emvalinin müsaderesini emret- miştir. Bu kararın sebebi messillerin Habeşistan'ın sü- kün ve emniyetini ihlâl ede- cek şekilde faaliyette bulun- malarıdır. bu mü- Londra, 15 ( Radyo ) Londra'daki Habeş mehafi- linde; Habeşistan İmparatori- çasının da Londra'ya geleceği haberleri vardır. Necaşi de Londra havalisinde bir villâ kiralamıştır. Roma, 15 (Radyo) — Üç büyük şirket, Habeşistan'da kireç “ve: çimento ile hubu battan yağ çıkarmak ve ne- bati iplik vesaire yapmak üzere faaliyete geçecektir. Napoli, 15 (Radyo) — Tos- kana vapuru ile doğu Afri- | Cezair | bugün Paris'e davet edilmiş- ———j »: 6 GERE İngıltere Mısır Muahedesi Fevkalâde Komiser Elçi Tayin Edilecek.. İtalya ve Yunanistan'ın, kapitülâsyonların kaldırılmasına itiraz etmeleri muhtemel.. Londra, 15 (A.A) — Kahire'deki İngiliz yüksek komiserinin elçiliğe tayin edilmesi ihtimali vardır. Mısır'ın Londra konsolosluğu da elçiliğe kalbedilecektir. Siyasi mahfeller Yunanistan'la İtalya'nın Mısır kapitülâsyon- itiraz etmelerinden korkmaktadırlar. Bu mes'e- lenin müzakeresi için beynelmilel bir konferansın içtimaa da- 14/8/1936 tarihinde techi- | 14 ay zarfında ka'dan bir alay asker daha avdet etmiştir. Cezair Ve Tunus fevkalâde komiserleri Paris'e devet edildiler. Paris, 15 (Radyo) — Tu- nus fevkalâde komiseri - ile fevkalâde komiseri, lerdir. Meksika'da Komünizm ha- reketleri başladı.. Nevyork, 15 (Radyo) — | Meksika'dan gelen haberlere | göre, orada da Komünizm ha- reketleri başlamıştır. Amele, umumı greve hazırlandığından, bu münasebetle bir arbede çıkması ihtimali muhakkak gö- rülüyor. (Romen Gazeteleri, b gel Yeni bir harb heyü- lâsının dünyayı teh- did ettiğini yazıyor Bükreş, 15 (A.A)—Ra ya'nın umumi harbe girdi yıl dönümü müvesebetiyle ga- zeteler uzun uzadıya neşriyatta bulunmakta ve aradan ancak yirmi yıl geçtiği halde yeni bir harb heyülâsının dünyayı tehdii etmekte — olduğuğunu yazmaktadır. Gazeteler bütün milletlerin gayretlerini sulhun tarsinine sarfetmeleri lâzım geldiğini ehemmiyetle tebarüz ettirmek- tedirler, Fransız Sosyalist ve komü- nistlerinin bir toplantısı Paris, 13 (Radyo) — Lilden haber veriliyor: Sosyalistlerle — komünistler, bugün dabiliye nazırı M. (Sa- longrojnun riyasetinde toplan- mışlar ve (Jan Joresi)in kur şuna dizildiği günün yıldönü- münü yadetmişlerdir. Bu mü- nascbetle — nutuklar — söylen- miştir. * Hatiblerden M. (Ramed), iki parti arasında daha sıkı bir teşrikimesai lüzumundan bahs- eylemiştir. Rusya'da silâh altına çağırılanlar. Möskova, 15 (A.A) — Mü- | dafaa komiserleri neşrettiği bir emirnamede 1914 doğumlula- rın tamamını ve 1915 doğum- luların da yarısını silâh altına çağırmakta ve 1934 te asker olanları da terhis etmektedir. Rus âlimleri İstanbul'da İstanbul, 15 (Hususi muha- | birimizden) — Büyük dil ku- rultayının üçüncü toplantısına iştirak edecek olan Rus âlim- leri yarın (bugün) şehrimize gelecekler. Fransız amiralları değişti Paris, 15 (Radyo) — Resmi gazetede çıkan bir kararna- meye nâzaran amiral (Damb- riyal), Akdeniz Fransız filosu kumandanlığına ve amiral (Dö Labord) da Atlantik filosu ku- mandanlığına tayin edilmiş- lerdir.