18 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

18 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

- kümet AA DA aa D 111,.;, ? EALEARA T N Si Asıler Iron'da yenıldıler Hükümetçi binlerce kişiyi kurşuna dizdiler. . — — Başı Tinci sahifede — İhtilâlcilerin Burgosdan ha- reket etmiş olan tayyareleri 10 kilomette İmtidadınca hü- kuvvetleri — cephesini bombardıman etmişlerdir. Fa: kat kuvvetleri Bilbaodan gel- miş olan 1000 kadar milis kuvvetile takviye edilmiş oldu- ğundan şiddetli Bir mukave- met göstermişler ve sonra mukabil taarruza geçerek ih- tilâlcileri büyük zayiat verdi- rerek çekilmeğe mecbur et- mişlerdir. Öğle vakti İrun cephesinin her tarafında sükün yeniden teessüs etmiş bulunuyordu. Madrid 16 (A.A) — M. Aza- na bir kararname neşrederek ihtilâlcilerin elinde bulunan Espana ve Nalesco ismindeki, iki harb gemisini korsan ge- misi ilân etmiştir. Seville 16 (A,A) — Seville radyo istasyonu aşağıdaki teb- liği neşretmiştir: Madrid hükümeti tarafından neşredilmiş olan haberler hi- Tâfına olarak Cordoueda sü- kün hüküm sürmektedir. Ora- da münakalât ve umumi mü- esseseler normal surette faali- yette bulunmaktadırlar. Algesiras'dan hareket etmiş olam milli kuvvetler kızıl mi- lislere hücum ederek onları büyük zayiata Gdüçar etmiş- “lerdir. Anteguera şehrine karşı ya- pılan taarruz. esnasında ve şehrin zaptı sırasında mühim hasarat vukua gelmiştir. Rabat, 16 (A.A) — 15,30 da Sevil bildirdiğine göre, şimal cep- hesinde hükümetçilerin irtiba- tinı kesmek ve Biscaye ve Cuipuzcoa vilâyetlerindeki âsi- ler arasında irtibatı vücuda getirmek maksadile İruna kuv- vetli bir hücum yapılmıştır. Valora kolu Malaga'ya doğ- ru ilerlemesine devam — eyle- mektedir. Malaga Radyo - va- Snlı | sitasile imdat istemiştir. Oviedo'daki âsileri takviye için Feriola birçok gönüllü kafileleri çıkmıştır. Sevil Tadyosu emisyonun İtalyan, Alman, Porlekiz ve İspanyı milli marşlarını çala- rak bitirmiştir. Burgos, 16 (A) — Âsiler karargâhi umumisinin bir teb- liğine göre, — hükümetçilerin kuvvetli bir kolu Avilya'ya 30 kilometre mesafede kâin Naval Porala sıkı bir hücumda bulunmuştur. Sanıldığına göre, hükümet- çilerin hedefi Madrid etrafında yarı daire teşkil eylemekte SAA OŞ YAY Di ayrıca bo şbir iddiadan öteye geçemez. Yusuf ANADOLU — Ortada iki iddia vardır. Birinibizim mu- habir yapıyor ve hulâsasıda yukarıdadır. Diğer iddayı ya- panda Acıpayam — kaymaka- midir ve onün söyledikleri de gene — muhabirimizin — mektu- !)undı münderiçtir. Bizce Denizli vilâyeti bu — Mevzuüzerinde durursa mes'ele | o derhal anlaşılır. Eğer muha- birimiz herhangi bir müdaha- lede bulunmuşsa, kanuni taki- battan kaçınacak değildir. Fa- kat kaymakamın da hatası — varsa, onün mes'ul tutulması cihetine gidilmelidir. radyosunun | olan ııılrnn hatlarımı maktı. Hükümetçilerin bu hücumu büyük zayiat verdirilmek sure- tile püskürtülmüştür. Lizbon, 16 (A.A) — Bada- Joz'dan dönen siyasi müşahit- ler şehrin zaptından sonra 1500 kadar milis efradının ihtilâlciler tarafından kurşuna dizildiğini söylemektedirler. Bunlar, Badajoz'un kısa fa- kat kanlı muharebesi esnasın- da iki tarafın uğradığı zayiat hakkında kat'i bir fikir edin- mek çok zör olduğunu ve ni- hayet son iki gün içinde şeh- rin sivil halkından 1500 kişi- nin azaldığını tahmin etmek- tedirler. Ne kadar İngiliz var Londra, 17 (Radyo) — Mad- rid Ângiliz sefarethanesile İn- giliz ticaret odasında henüz 250 İnğiliz vardır. Sefarethane ve ticaret odasına büyük İn- giliz bayrakları asılmıştır. Âsi- lerin bir hava taarruzundan yar- | korkulmaktadır. Adaların işgali Madrit, 17 (R.H) — Hükü- met kuvvetleri, Mayorka ada- | larına çıkarılmış ve bu adalar, | resmen işgal olunmuştur. Âsileri bombardıman Guadarrama cephesinde bu- lunan Havas Ajansı muhabi- rinin bildirdiğine göre bu cep- hede evelki gün saat üçte bü- yük bir muharebe olmuştur. | Hükümet tayyareleri, âsileri | şiddetle bombardıman etmiştir. Rejim mücadelesi Barselon, 17 ( Radyo ) — Rajim davası yüzünden yeni rejim taraftarlarından 31 üni- versite profesörü ile 100 ka- dar memur, işlerinden çıkarıl- mışlardır. Cenup ordusu Burgos, 17 (Radyo) — Res- mi bir tebliğ Barakos ve Me- ridon'un zabtile cenub ordu- sunun vazilesini bitirdiğini ve Malaga ile Madrid * üzerine sevkedildiğini bildirmektedir. Tayyareler Malaga limanını yeniden bombardıman etmiş- lerdir. Sevil, 17 (Radyo) — Ge- neral Kiyebo Lafo, neşrettiği bir tebliğde âsilerin Arkidom- ya ile civarını zıp!eddilıleıînî bildirmiştir. Burada mahsur kalmış olan 39 İngiliz de ser- best bırakılınıştır. Âsi kuvvetler Stromaduraida ilerlemektedirler. Teslim olanlar Madrid, 17 (A.A) — Har- biye nezareti dün akşamki teb- Jiğinde ihtilâlcilerin Gijon'daki son melceleri olan Zapadores Carcel kışlasının teslim olmuş olduğunu bildirmektedir. Lizbon, 17 (A.A) — Âsi- lerin Badajoza girmelerinden iki gün sonra mezkür şehri ziyaret etmiş olan Royter Ajansı muhabiri Faslı asker- lerin kızılları öldürmekte de- vam etmekte - olduklarını bil- dirmektedir. Öldürülenlerin ce- sedleri büyük ateşlerde - ya- kılmakladır. Mücrimler askeri mahkeme huzuruna göğüsleri çıplak ol- dukları halde götürülmekte- dirler. Mücrimler orduya karşı mücadele ettiklerinden dolayı idama mahküm edilmekte ve sınıf farkına — bakılmaksızın idam olunmaktadırlar, Elvas, 17 (A.A) — Havas Ajansı muhabiri, âsilerin sivil- leri kurşuna dizmekte olduk: larını haber vermektedir. Badajoz'un müdafaasına işti- rak etmiş olan amele ve za- bitler de Kurşuna - dizilmekte- dirler, Şimdiye kadar araların- da albay Cantero'da bulunan 1500 den fazla adam idam edilmiştir. Burgos, 17 (A.A) — Gene- ral Franko'nun dün burada saat 10 da general Mola'yı ziyaret etmiş olduğu haber verilmektedir. Lizbon, 17 (Radyo) — Ba- dakos şehri iki cepheden ya- pılan müthiş bir taarruzdan sonra sukut etmiştir. Bu şeh- rin zaptile cenub ve şimal âsi kuvvetleri birleşmiştir. Hendaye, 17 (Radyo) — Motörlü bir İspanyol tayyaresi, İspanya - Fransa hududu üze- rinde uçmuş ve attığı bomba- lardan bazıları Fransız hududu içindeki tarlalara düşmüştür. Âsi — orduları kumandanlığı, Fransa hükümetinin bu hadise münasebetile yaptığı — protes- toya cevab vermiş ve bir yan- lışlık olduğunu bildirmiştir. Paris, 17 (Radyo)— Fransız suları yakınında plâj önünde âsi bir İspanyol harb gemisi görülmüştür. Cenuba doğru hareket eden bu gemi, San Sebastiyen önünde de görün- dükten sonra ortadan kaybol- muştüur. Velaspo torpidosu, evelki gün Bilyaobi bombarduman cderek benzin depolarını ateşe vermiştir. İron, 17 (Radyo) — İspan- yol halk cebhesi şehir hari- cinde bir âsi kıt'asını mağlüb €tmiştir. Diğer taraftan Bayon'dan alınan bir telgrafa göre Fon Paradi kasabası âsiler eline düşmüştür. 300 kadın ve ço- cuk kayıklarla firar etmiştir. Bunlar Ftansa'ya - iltica ede- “ceklerdir. Bugün Sen Sebastien şeh- rini üç âsi sefine bombar- dıiman etmiştir. Zarar bü- yüktür. İtalya ve Alman tayyareleri Tanca, 17 (Radyo)— İspan- yol Fas'ındaki askerlerin İtal- yan ve Alman tayyarelerile İspanya'ya nakli devam et- mektedir. San Sebastiyen bombardımanı Endoz, 17 (Radyo) — Âsi- lerin San Sebastiyen'e teslim olmak üzere verdikli mühlet bitmiştir. Bunun üzerine âsi harb sefineleri 6 milden bom- bardumana başlamışlardır. Hendaye, 17 (A.A) — Dün saat 19,20 de üç motörlü bir İspanyol tayyaresi Fransız ara- zisi üzerinde uçuşlar yapmış ve hudut üzerinde kâin Biri- ato Fransız köyüne üç bomba atmıştır. Bombalardan - biri içeride üç kişinin iskambil oy- namakta oldukları bir cve düşmüş ve ev tamamen yr kılmış fakat büyük bir şans eseri olarak oyunculara bir şey olmamıştır. Bombaların diğer ikisi tar- lalara isabet etmiştir. Sanıldığına göre, bu bom- bardıman bir yanlışlık netic<- sinde yapılmıştır. Zira Biriato köyü tam hudut üzerinde kâ- indir. Bu tayyarenin hükümcte mi yoksa âsilere mi aid ol- duğu tesbit olunamamıştır. Henday, 17 (A,A) — Bü- yük hacimde bir harb gemisi dün akşam Fransız kara su- ları yakınlarında ve Henday plâjı karşısında gözükmüş ve bilâhare İspanya'ya doğru yo- luna devam etmiştir. Âsilere aid Espana zırhlısı olduğu bilâhare anlaşılan bu gemi saat 18,30 da San Se- bastien açıklarına varmış ve toplarını şehre çevirmiştir. Gemi saat 20 de daha ateş Aaçmamıştı. San Sebastien'den alınan mütemmim mâlümata nazaran ayni gemi yanında âsi Valesco torpidosu olduğu halde evelki ğün Bilbaoyu bombardıman etmiş ve benzin depolarını ateşlendirmiştir. Dönen rivayetlere göre, âsi- ler bugün gerek karadan ge- rek denizden San Sebastien üzerine büyük bir taarruzda bulunacaklardır. Barselon, 17 (A.A) — Sos- yalist meb'usların Mahon'dan Katalonya hükümeti reisi Cam- payyse telgrafla bildirdiklerine | göre, hükümetçilere aid Ah- nirante Amiranda zırhlısından elen haberler ilk hükümet uvvetlerinin saat 3 te Majoka adasına çıkarıldığı merkezin- dedir. Hükümetçilerin bu ilk kolu sivil muhalfaza kıiılınndın, muntazam askerlerden ve mi- lislerden mürekkeptir. Guadarrama - cephesi, 17 (A.A) — Havas ajansı muha- birinin bildirdiğine göre evelki gün saat 22 de bir saat sü- ren sıkı bir âteşten sonra bü- yük bir muharebe başlamıştır. Hükümet kuvvetleri biraz iler- lemiştir. Dün hükümet — tayyareleri âsileri bombardıman etmişler ve âsiler de buna sıkı bir topçu ateşile mukabele eyle- mişlerdir. Hükümetçiler — mevkilerini takviycetmişler ve üssül hare- kelerini sağlamlaştırmışlardır. Sanıldığına göre, hükümet- çiler Leon eteklerine doğru büyük bir harekette buluna- caklardır. Madrit, 17 (Radyo) — İs- panya hükümeti, âsilerin as- ker geçirmemeleri için emrin- deki harp gemilerinin seva- hilde tertibat almalarını temin etmiş ve buhususta kati emir- ler vermiştir. n ee Te F Soysal yardım ve spor Sinop, 17 (A.A) — Sinop Halkevi fakir ve şehit ailele- rinden 40 çocuğu sünnet et- lirmiş ve bu münasebetle de- niz yarışları ve sporları terti| edıleyrcl:ş birinci gı:l:ıılere ıh—: miyeler verilmiştir. Bir Vali daha öldü Ordu, 17 (A.A) — İbay Hayri Sırtıkızıl Anjindopatri- den ölmüştür. Vefatı şehri- mizde büyük bir teessür uyan- dırmıştır. Fransız havu Hendaye 16 (A.A) — Ha- vas ajansı muhabirinden: İhtilâlcilerin — İruna karşı yapmış oldukları taarruz aka- mete uğramıştır. Dün sabah saat 6 dan 10 kadar İrun et- rafında şimdiye kadar görül- memiş derecede şiddelli bir muharebe olmuştur. Endüstri ği . e Heyeh. Moskova; 17 (A.A) — İkij tayyare ile dün buraya İ Fransız hava endüstrisi h gelmiştir. Bu heyet âzası arar sında Fransız hava nezareti| başmüfettişi büyük tayyart fabrikaları şefleri ve mümes> silleri, mühendisler ve sair zevat vardır. ü Bir Alman diplomatı Londra, 17 (A.A) — Öğre- nildiğine göre Almanya'nın Londra büyük elçiliği müste- şarı prens Von Bismarok artık | Louı'Eı'yı dönmiyecektir. Evening Standard gazete- | sine göre, Mumaileyh Alman- ya'nın Bern elçiliğine tayin olunacaktır. Karadeniz illerinde spor Sinop, 17 (A.A) — Bafra halkevi — sporcuları Sinob'a gelmişler ve bura halkevi sporcularile iki maç yapmışlar ve bir de temsil vermişlerdir. Bolu, 17 (A.A) — Zongul- dak sporcuları ile Bolu halk- evi sporcuları arasında dün yapılan futbol maçında Bolu Halkevi sporcuları Zonguldak- hları 3 — 2 yenmiştir. Uray Zonguldık h misafir- lere kaplıcada bir şölen ver- miştir. Bu görüşme ve konuş- ma iki il gençleri arasında iyi bir tanışma sevgisi uyan- dırmış ve futbol maçını dört Einkiş 1seyretmiştir. Küçük Haberler Yalan Kovno, 17 (Radyo) — vanya hariciye bakanlığı, Lıl— vatıya hükümetinin kendi hesa- bına Fransa'da yaptırmakta olduğu tayyarelerin - İspanya hükümetine verildiği hakkın daki haberleri tekzib etmiştir. 400 ev yandı Tokyo, 17 (A.A) — Tok- yo'nun şimalinde ufak bir şe- hir olan Jisodada bir yangın çıkmış 400 ev yanmıştır. Bir İngiliz tayyaresi yandı Biyariç, 17 (Radyo) — rada tevkif edilmiş iken son günlerde — serbest — bırakılan dört İngiliz tayyaresinden bi- risi avdet esnasında yanmış ve mahvolmuştur. Bu kazanın sebebi hakkında henüz bir haber yoktur. Amerika'lı seyyahlar Napoli, 17 (Radyo) — Rex ismindeki büyük vapurla Nev- york'tan 1600 Amerika'lı sey- yah gelmiştir. Bunlar arasında gazteler kralı Horot ta vardır. Londra'danümayiş Londra, 17 (Raeyo) — İşçi ve komünist partisinden 15 bin - kişinin iştirakile büyük bir nümayiş tertip edilmiş ve hükümetin işsizlere karşı İn- giliz milletinin müzaheretinin bahsatmek tedirler. temini istenmiştir. llt do — e a İBorsa Idaresinden: — setini şiddetle tenkit etmektedir. Hükümetin — tedbirlerinin — memle- i kötte — işsinl Yeni İncir mahsulü piyasa- | ette işsizleri artıracağını iddia sının 19/8/936 Ç: bıxı'ınü | saat 10 onda Borsa'ta açıla- eden bu gazeteler, vaziyeti karanlık | göstermektedirler. Bu arada ekmek fiatine yapılan 25 şantim zamdan | cağı ilân olunur. 33 Milli Emlâk Müdürlüğünden: Lima K. 419 Tepecik hamam sokak kızılçullu c. 21 taj 135 - 90 No, li arsa. 420 Tepecik hamam sokak 19 taj No. lı arsa. 162 00 423 Karataş ihsaniye s. 9 taj No. h arsa. 150 00 450 Paradiso kızılçullu 1), 13 taj No.lı barakalı arsa 372 80 451 Kahramanlar köprübaşı kayıkçı 2 taj No.lı ev 200 00 456 Alsancak hacı paşa &. 40 taj No, li dükkân halinde kullanılan fırın. 200 00 Yukarıda yazılı emvalin mülkiyetlerine haddi lâyikile talip zuhur etmediğinden 10/8/936 tarihinden itibaren 10 gün müd- detle uzatılmasına karar verildi ihalesi 20/8/936 perşembe gü- nü saat 16 dadır. Alıcıların Milli emlâk müdüriyetine müra- caatları. 2601 İzmir kız lisesi direktörlüğün- den: 1 — Eski ve yeni talebenin 20 Ağustosdan 15 Eylüle kadar kayıtları yapılacaktır. a Müracaat günleri: Pazartesi, Çarğamba, Cuma günleri saat 9 dan 12 ye kadardır. 2 — İlk taksitini 3 Eylüle kadar vermiyen paralı yatılı eski talebenin yerlerine diğerleri alınır. 3 — Kayıt için mektep diploması, hüviyet cüzdanı, aşı ve sıhhat raporu, 6 adet fotoğraf ve 21 kuruşluk pul> — getirilecek ve kayıt esnasında talebenin velisi mutlaka yanında bulunacaktır. 18 20 32 Izmir bölge san'at okulundan: Bu vıl san'at okullarına ve Ankara inşaat usta okuluna alı- nacak parasız yatılı talebe aşağıda yazılı şartları taşımak üzere 25-ağustos-936 sabah saat 9 da okulumuzda açılacak müsa- baka sınavına namzet olabilirler. Kayıt muamelesi 22-8-936 cumartesi günü akşamına kadardır. 1 — Türk olmak. 2 — 13 yaşından küçük ve 17 yaşından büyük olmamaları. 3 — Enaz beş 'sınıflı bir ilk okuldan diploma almış bulun- maları şarrttır. İstekliler bir dilekçe ile aşı raporu, nüfus cüzdanı ve ilk okuldan aldıkları diplema veya bugün bulundukları okuldan alacakları belge ve üç tane belge fotoğrafisiyle birlikte vilâ- yet orunununa başvurmaları ilân olunur. 14 18 — 2599 PeriĞİNE İnliiin