25 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

25 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

PUT AŞ SOT NT GK 7 < ey'; NON y S ferg3Ğ A Celâl Bayar . Tetkikat yaptı. —<— < —Başı T inci sahifede— Tince doğruca - vilâyette vali Fazlı Güleç ve lnlulıwılc döktor Bebçet Uz'u ziyaret etmiş, öğle yemeğini Şehir gazinosunda yimiştir. Öğleden sonra refakatlerinde vali, belediye reisi, Türkolis müdürü, ticaret odası umumi kâtibi, borsa komi- seri ve daha bi gevat bulun: duğu balde otomobille Kültürpar- ka giderek fuar harırlıklarım — tef. Üüp etmiştir. Fuar sahasında hummalı bir faaliyet devam etmekte olduğunu gören Celâl Bayar, yapılacak muh- telif işler hakkında belediye ve fuar komitesi reisi dokter Behçet Uz'dan malümat almıştır. Yükselmekte olan mamure, neş'eli dönmüş vekilimizi memnun birakmış ve vekil; — Çok büyük bir eser oluyar. Zaten, İzmir'in yangın yerini orta- dan kaldırmak -için başka türlü hareket edilmesi doğru değildi. Demek süretile iştiraki ehem- miyetine ve büyüklüğüne işarct etmişlerdir. Celâl Bayar, zaman geçtikçe burada mutrakkat — pav- yonlar yerine daimi pavyonların ve daha büyük eserlerin vücut bulacağım - ve yükseleceğini söyle- miştir. Doktor Behçet Uz, busene fuara iştirak edenlerle geçen sene- lerde iştirak ettikleri balde busenc iştirak cetmiyen firmaların birer lislesini vermişlir. Vekil, bu liste- leri büyük bir dikkatle gözden geçirmiştir. Celâl Bayar, fuardaki hazır- Tıkları tetkikten sonra otomobille iş bankası İzmir şubesi müdürlü- güne giderek orada bir müddet meşgul olmuştur. Bu emnada Yoz- Kat saylavı Avni Doğan da kendi- lerine refakat ediyordu. | İş bankasında Bursa şübesi müdürü olup İzmir İş bankası müdürlüğüne tayin edilen ve İ şehrimize gelerek yeni - vazi- fesine başlamış olan Hâki ile Samsun İş bankası müdürlü- güne tayin edilen bankanın şehrimiz şübesi müdür vekili Osman Dardagan'dan banka | işleri hakkında bazı izahat ve üzüm kurumu müdürü İsmail Hakkı Veraâl'dan üzüm kuru- munun muühtelif işleri ve üzüm piyasası hakkında — malümat almıştır. — Celâl Bayar, ilk üzüm ve incir piyasalarının iyi fiatlerle açılmış olmasından ve fiatle- rin sağlam devam etmekte bulunmasından çok memnun olmuşlardır. İş bankasında onbeş dakika kadar kalan — Vekil, müstahkem mevki kumanlığını ziyaret etmiş ve oradan liman — işletme müdürlüğüne aid bü- yük bir motörle kışla önünde demirli bulunan Yavuz zırhlı- sına giderek amiral -Şükrü'yü ziyaret eylemiştir. Yavuz zırh- lısından ayrıldıkları sırada top atılmak — suretile selâmlanan Vekil, motörle doğruca An- kara vapuruna gitmiş ve orada kendisini uğurlamak üzere da- ha evel gelmiş olan pek çok zevatın ayrı ayrı ellerini sıka- rak veda etmiştir. Fuarımız Otel vazifesi Görecek vapurlar ! İstanbul, 24 (Hnsusi muha- birimizden) — İzmir Fuarı münasebetile Denizyolları İş- letme 'idaresi İstanbul'dan fu- ara gidecek olanlar için fazla vapur seferleri yaptıracaktır. Bu vapurlardan bazıları İzmir Himanında. kalacak ve fuar münasebetile İzmir'e gidecek - İstanbul'lular için otel vazife- K " kışlada ' , ANADOLU | Günün İelgraf Haberlerı Fransa'da sendikalistlerin büyük teza- hüratında konfederasyon reisi dedi ki: İspanya'da amele faşizmle kahramanca çarpışıyor! “Fransa müteyakkız davranmazsa cihan mezba- haya dönecektir. Fransız amelesi Pirene'deki hareketlere hissiz davranamaz.., Lil, 24 (Radyo) — Sendi- kalistlerin dün büyük tezahü- ratı yapılmıştır. 100,000 ame- le toplanmıştır. Bu loplınnda Hicaz prensi Faysal Ku- düs'te bekleniyor! Arap rüesasından ve 25 sürgün dün | Dahiliye bakamı ve Lil bele- diye #isi olan M. Salingro da hazır bulunmuştur. Saat 14,30 da iş borsasında teza> serbest bırakıldı Kudüs, 24 (Radyo) — Arab hükümetleri, Filistin mes'ele- sinin halli için büyük bir gayret sarfetmeğe başlamışlardır. Bu maksadla Hicaz prensi Faysal bu günlerde buraya gele- cektir. Sürgün edilmiş olan Arap rüesasından 25 kişi, dün serbest bırakılmıştır. Kudüs, 24 (Radyo) — Filistin Araplarından müteşekkil bir delegasyon, bugün İngiltere'nin Filistin -fevkalâde komiseri (Sir Vartor Vaşob)u ziyaret etmiş ve cereyan eden hâdiseler- tiğini bildirmiştir. maktadır. Brüksel, 24 (Radyo) maktadır. Kastamonu, 24 (A. A) — Büyük Şef Atatürk'ün Kasta- moni'ye gelişinin 11 inci yıl dönümünü dün Kastamoni'liler büyük bir coşkunlukla kutla- mışlardır. Bu münasebetle şe- hir baştan aşağı bayraklarla donatılmıştır. Öğleden sonra Gazi sta- dında kadın, erkek, çoluk, ço- cuk binlerce şehirli ve köy- lerden gelen halk kütlesinin iştirak ettiği bir tören yapıl- mış ve söylevler verilmiştir. Staddaki törenden sonra Atatürk'ün anıtına - gidilmiş, türlü kurumlar tarafından çe- lenkler konulmuş ve söylevler verilmiştir. Ayrıca bugünün şerefine Atatürk'ün parti ilyön kuruluna armağan ettikleri im- zalı fotograflarının asılış töreni yapılmıştır. den dolayı protestoda bulunmuştür. Alman casuslarından bi- ri dahamı yakalandı? Telefonla 3_;;t_l—ı;dîr—;;uşmuş. Tev. kifatın artacağı söyleniyar. Liyej, 24 (A.LA) — Jandarma casusluk mes'elesi hakkındaki tahkikatına devam ederek Eupen'de araştırmalar yapmıştır. Dün yapılan araştırmalarda bir takım vesaik ele geçmiştir. Bu hususta sıkı bir ketumiyet muhafaza olunmaktadır. Tahkikatta sabit olmuştur ki, maznunlardan birisi 7 martta Almanların Ren gayri askeri amıntakasını işgal ettikleri gün kendisine gösterilen mıntakada dolaşmış ve Achene telefonla üç saattanberi dolaştığını ve ancak 8 jandarmaya tesadüf et- Yakında mühim birçok tevkifat yapılacağı tahmin olun- Alman casusları tarafından aşınıla- rak Almanya'ya gönderilen yeni sistemdeki mitralyöz hakkın- daki tahkikata devam olunuyor. bir kişi daha tevkif etmiştir. Bundan başka, sahte larla Belçika'ya casus sokmak istiyen bir familya da aran- (Kalamin) zabıtası, yeniden pasaport- Büyük Şefin Kastamoni- ye gelişinin yıldönümü 'Halk tarafından 11 seneevelki gibi büyük tezahüratla karşılandı. Gece binlerce halkın iştirak ettiği büyük bir fener alayı yapılmış ve birçok yerlerde eğlentiler tertib edilmiş, Hal- kevinde bir müsamere veril- Miştir. Bütün Kastamoni halkı dün- kü günü 11 sene evvelki gibi ayni coşkunluk, ayni sevinç ve heyecanla Atatürk'ü mad- deten olmasa bile manen ku- caklamıştır. Çankırı'da bayram Çankın, 24 (AA) — Ata- türk'ün Çankırı'ya ayak bas- tıkları günün 12 inci yıldönü- mü münasebetile dün saat 14 de otomobilden indikleri yere binlerce kişinin iştirakile bü- yük tören yapıldı. Şehir baştan başa donatıldı. Ata- türk'e Çankırı'lıların -tazimatı arzedildi. Hitit asarı mey- İdana çıkarılacak! hürat başlamıştır. Alayın ge- çişi tam iki saat sürmüştür. Bu tezahürat münasebetile amele birlikleri konfederasyo- nu reisi bir nutuk irad ede- rek demiştir ki, “Bu, bizim kuvvetimizi ve kabiliyetimizi göstermiştir. Bü- tün müşkülâta galebe çalmak- tayız. Mevcudiyetimiz beş milyona baliğ olmuştur Yaptığımız grev harekeileri © kadar muntazam ve şuurlu olmuştur. ki sair memleket- ler de bizi taklit edeceklerdir. Hedefimiz bütün cihana ser- besti vermektir. Eselerimiz fıyri kabili izale ve tahriptir, spanya'dan yeni dönmüş bu- | lunuyorum, Avadarama cep- hesinde, San Sebastien ve sair yerlerde amelenin faşizim- ler ile kahramanca mücadele- sini gördüm; zaler onlarındır. Bunun için İspanya'daki ame- leye,hizim yardımımız lâzım- dır. Çünkü orada olanlar bizi de yakından ve şiddetle alâ- kadar eder. Fransız hükümeti bu hususta lâzımgelen basireti gösterme- Hdir. Eğer müteyakkız davran- mazsa cihanın mezbahaya dö- neceğine şahid olacaktır. Fransız amelesi, Pirene'nin berisindeki hareketlere - karşı hissiz kalamaz. Âsi Franko- nun reeskâra gelmemesi için İspanya'fa her suretle yardım etmek bir vazifedir. İspanya'da olan hâdiseler, işçi sınıfını esarete sokmak için hazırlanmıştır. Buna mey- dan verilmiyecektir,, demiştir. Trakya'da Tarihi Tetkikler Edirne, 24 (A.A) — Türk | tarih kurumu üyelerinden ve | genç Arkeologlarımızdan Do- çent Dr. Arif Müfid üç gün- ı denberi Trakya'nın hüyükle- rini gezmekte ve yerlerini tes- bit etmektedir. Raporlarını Türk tarih kurumuna verecektir. Çok yerinde olan bu kültür hareketi Anadolu'da yine Türk tarih kurumunun büyük başarı ile elde ettiği Hitit kazılarını takibedecek ve — Trakya'nın eserlerini meydana çıkaracaktır. | Edirne ve fuarımız Edirne, 24 (AA) — Lüle- bıırgız 'da açılan yerli hayvan sergisi Trakya'nın öteki ser- gileri gibi bu yıl daha işlek, daha canlı ve daha verimli olduğu anlaşılmaktadır. İzmir fuarına — gönderilen Trakya | mahsulât ve mamulâtı İzmire varmıştır. İlk teşrinde Edirne- de yapılacak olan cumuriyet enstitüsü ile liselilerin yatı yurdu hazırlanmaktadır. Şimdiye kadar İzmir fuarı işlerile uğraşan sat'atlar mek- tebi bu caktır. işlerle meşgul ola- K öBbilik aei ea Gük o 3a Fuad Sulca Moskova'da e B Lenin'in mezarına Bir çelenk koydu.. Moskova, 23 (A.A) — Fu- ad Bulca Pervamanskoidaki plânör istasyonunu gezmiş ve plânörcülerin uçuş taliminde bulunmuştur. Bulca, Kuskovadaki Assavi- akim kampını da ziyaret et- miştir. 20 Ağustosta Alksnis tarafından kabul olunmuş ve ayni gün Lenin'in 1mezarını ziyaret ederek bir çelenk koy- muştur. Akşamleyin Eideman bir ziyalet vermiş ve Bulca ile Eideman söyledikleri nutuk- larda Türk ve Soövyet millet- lerini birbirine bağlıyan sem- pati ve dostluk hislerini teba- rüz ettirmişlerdir. 21 Ağustosta Moskova'daki Acero Dinamik müessesesini ve Acro kulübünü ziyaret et- miştir. Çocuk Esir- geme Kurumu 'Bolu'da 45 İeımsesız 'çocuğu sünnet ettirdi. Bolu, 24 (A.A) — Çocuk esirgeme kurumu parti önün- deki meydanda kurulan çadır- larda 45 kimsesiz yoksul ça- cuğu sünnet ettirmiş, yedirmiş ve giydirmiştir. Halk çadırlarda | karyolalar içinde sünnet olub | yatan yavruları ziyaret ederek herkes gücü yettiği kadar he- diyeler getirerek yavruları se- yindirmişlerdir. Ve çadırlar | önünde milli oyunlar ve çal- | gılarla çocuklar eğlendirilmiş- lerdir. Gece bu münasebetle parti salonunda kurul menfaa- tına bir balo verilmiş, sabaha kadar eğlenilmiş ayni zamanda çocuk esirgeme kuruluna bir hayli menfaat temin edilmiştir. Kurulun bu teşebbüsü mu- hitte çocuğa ve kimsesizlere şefkat duygusunu arttırmış ve kurula l:şekkur edilmiştir. Dinarlı Dün Kara Ali'yi yendi.. İstanbul, 24 (Hususi muha- birimizden) — Festival müna- sebetile dün yapılan pehlivan güreşlerinde meşhur Kara Ali ile Dinarlı karşılaşmışlardır. Kara Ali, hakim güreşmiş ise de güreşin sonlarına doğru, birdenbire sakat kolu çıkmış ve fenalaşarak güreşten çekil- miştir. Bu suretle Dinarlı ga- lip sayılmıştır. Dinarlı Meh- med ; Cim Londos'la karşıla- şacaktır. A. Horti M. Mussolini iIe'deı konuşacakmış Paris, 24 (Radyo) ral Horti'nin seyahati, 16 se- nedenberi yapılan bir seya- hattır. Seyahat programı son dakikaya kadar gizli tutul- muştur. Bir Alman - Macar ittifakı mevzuubahistir. Bünun için Horti'nin bu seyahati çok mühimdir. Amiral Horli'nin, mussolini ile de konuşacağı söyleniyorsa da bu haber he- nüz teeyyüt etmiş değildir. İ ! | _._—_M-mnı.M « Sayla? 16 Suikasdcı — Başı 1 künu iki yüz kişiyi bulmuştur. Moskova 24 (Radyo) — Stalir ne karşı şları hakkındaki mük bakeme bügün tamamen sova e miştir. Suçlular, 16 kişiden ibarelı tir. Bunların hepsi de bolşevikliği devirmek için bir komite teşkil ettiklerini — itiraf idama mahkâm almuşlardır. Suçlular, — mabikemenin — karar rını, soğukkanlılıkla — Karyılamışları dır. Kendilerine itiraf içi mühlet verilmiştir: - Reisi — cumur Kalenin karsrı tasdik ederse Tular, 70 saat — sonra kurşuna dizi- leveklerdir. Aksi takdirde kanınen cezaları 10 sene hapse tahvil olur nacaklır. Rus mahkemesinin verdiği kar Londra — siyasal mabafilinde derin akisler yapmıştır. Devli Tok graf gazetesi, yazdığı bir makalede Aııııııı gizli Ogubatasamı ilham et ve bu teşkilâtın, Troçkiyi alı ettüğini ileri sürmektedir. Moskova 23 (ALA) — Sovyet- ler birliği komünist partisi merkez komitesi tarafından neşredilen bir tebliğde deniyor ki: Troçki Zimoswyef mukabil ihti- işçilerile rar, mekte rabatarı olan ve iki, Bolsevadaki köşkün- oğustosta İntihar elmişlir. Moskova, 23 (A.A) — Tet- hişçilerin muhakemesini mev- zuubahseden İzvestiya ve Prav- da gazeteleri Troçki prensip- leri perdesi arkasında Alman faşistlerinin âleti olarak mem- lekete hizmet edenlerin vücu- dunu ortadan kaldırmak - isti- yen mücrimler hakkında nel- ret izhar etmektedirler. Pravda gazetesi tedhişçileri takbih etmek için memleketin her tarafından akın akın ge- len tel ların manasını teba- rüz ettirdikten *onra beşbin Küban kazağından Stalin'e gelen telgrafı neşretmektedir. Bu telgrafta kazaklar Sta- lin'e sadakatlarını teyid - et- mekle ve Troçkicilerin imha- sını istemektedir. Moskova, 23(A.A) — Mah- kemede bugün bütün maznun- lar son sözlerini söylemişler ve mücrimiyetlerini itiraf ede- rek gayet samimi olarak ne- damet getirdiklerine itimad etmesini mahkemeden rica et- mişlerdir. Geç vakit hâkimler kereye çekilmişlerdir. Moskava, 23 (A.A) — kemenin dün akşamki celsesi sonunda maznunların idamını isteyen müddeiumuminin iddia- sından sonra reis Ulrich maz- nunlara hitaberek kendilerini müdafaaya davet etmiştir. Maznunlar avukat — isteme- mişler ve son sözlerini söyle- mek hakkını kullanacaklarını bildirmişlerdir. Moskova, 24 ( Radyo ) — Suikastçıları muhakeme — et- mekte olan mahkeme, idam kararını tasdik etmiştir. Odesa ve Doöneç'de - bir is- yan çıkmıştır. Şimdilik 23 maktul ve SO0 mecruh vardır. Moskova 24 (A.A) — Mah- keme suikasdçıların snaltısını da kurşuna dizilmiye mahküm etmiştir. 22 de müza- — Ami- |İngiltere kralı Faler'e geliyor. Atina, 24 (Radyo) — İngil- tere kralı sekizinci Edvard'ın, yarın yatile Faler'e gelmesi bekleniyor. Bir ölüm İstanbul, 24 (Hususi muha- birimizden) — Bugün Cankırı saylavı Rifat, tramvayda kalp durmasından olmıııtür ikasd tertib eden Zino'* | eylediklerinden — yedek azatından bulunan —