28 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

28 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

28 /8 —Başı inci sahifede — olacaktır. Ben eyalet muhtariyet. lerini beğenmiyorum. Çünkâ Ka- telonya, bunü sulüistimal etmiştir. Bence tam salâhiyot hükümet mer- kezinde olmalı bazı eyalotlere ade- mi merkeziyet verilmelidir., Madrid 27 (A-A) — Milis kuv- vetler, Valde dela Cura del Tajayı almış, Esirlerin ikisi papazdır ve son da- kikaya Kadar silâhla müdafasda bulunmuşlardır. Gorbaba cebhesin- de bir ecnebi tarafından idare edilmekte olan üç motörlü bir tayyare, hükümet tayyareleri tara- findan — düşürülmüştür. — Saragosa mıntakasında çarpışmalar olmuştur. Hükümetçiler, — Sansasiyerada tedricen ilerlemektedirler. Valansi- yada kalkan bir kuvvet, Ternele sekik kilömotre yaklaşmış ve öra: daki üsi ileri kuvvetleri püskürt- müştür. Burselon cebhesinde hava küvvetleri Aragon mıntakası âsile- rini bombardıman etmişlerdi. Hendaye 27 (A.A) ajansına göre, yedi bin zide bir ihtilâlci kuvveti, San Se- bastien ve İruna taarruz için Oyar- yün eivarına — gelmiştir. Aralarında çök papaz vardır. Hükümetçiler mukavemete hazırlanmakta ve âsi. Teri püskürttüklerinden emin bu Tanmaktadırlar. Malaga, 27 (A.A) — Kan- ta'dan gelen bir balıkçı gemi- sinin kaptanı, İspanyol Fas'ın- da karışıklıklar çıktığını " söy- lemiştir. Yerliler, ihtilâlcileri, kendilerini aldatmakla itham etmiş ve kıyama kalkmışlar- dır. İhtilâlciler bu sabah, fecir vakti Sapena dağile İrun, San Sebastien ve Pasayes'e müş- terek bir taarruz yapmışlardır. Kesif bir sis altında muhare- beler olmaktadır. Fransız hu- dudü - kapatılmıştır. Taarruz şiddetlidir. İlk safta Fas'lı ve tanklarla, —toplarla takviyeli yediyüz lejiyoner vardır. İlk hücum dalgası — bekle- nen gediği açamamıştır. İkinci hücum başlamıştır. Guedelupe İimanını, âsiler vzun menzilli toplarla bombar- dıman etmektedirler. Barselon, 27 (A.A) — Ara- gon cephesine gitmekte olan bir kızıl süvari alayı genera- lna sarayının önünde cumu- riyet meydanında bir geçid resmi yapmış, Katalonya cu- mur reisi M. Kompanyas bal- kondan halkla görüşmüştür, Alay kumandanı kendisini se lâmlamış, o da şu hitabede bulunmuştar : — Arkadaşlar, sizi Kata- lonya namına selâmlıyorum. Siz de cephede şecaatle çar- pışan arkadaşları benim na- mima kucaklayınız. Katalon- ya'yı ve yeni İspanya'yı diril- tecek olan saatları yaşıyoruz. Bu saatlar, daha geniş bir iç timai âdalet getirecektir. M. Kompanyas, disiplin ve 24 esir ele geçirmişlerdir. ——— dine çıkması en derin bir remzi manayı ifade eder. Pattenon mer- merleri üzerinde asırlardanberi do- Taşmakta olan hikmet ve lemet zihniyeti büyük İugiliz mil- Tetinin muttarit hayatına ilham ve- ren zihniyetin aynidir. Büyük dost milletin şefine Elen âleminin en bararetli selâmlarımı arzetmesi için keal Edvardın bu ziyareline resmi bir mabiyect vermeye hiç te lüruur yoktur. Akropolis de çöyle yazıyor: Heyecan içinde bulunan Elen- ler bu halkçı krahis bütün yüksek Biğini bakiki bir hayranlıkla takip etmektedir. Halk bu parlak #ade- diğin haşmetini temaşa etmektedir. Proiya Elefteron Vima ve di. ger bütün gazeteler de ayni tarz- da yazılar yazmaktadırlar. müsa: | radyo istasyonunun Her iki taraf zaferden bahsediyor - Asilerinlron-San Sebasti kontrol zaruretine işaretle bunu bozanlar fesadçı sayılması lâ- zım geldiğini de — işaretten sonra: — İkraat ve teşkilât yapa- cak insanlara muhtacız. Bunu yapamıyanlar çekilmeli ve yer- bize — bırakmalıdırlar. Hürriyet için dökülen her damla kan, daha iyi günler için tarlaya atılmış tohum de- mektir. Yaşasın — cümuriyet; yaşasın hürriyet; yaşasın Ka- talonyal,, lerini Diye: bağırmış ve alkışlanmıştır. Aragon merkez mıntakasın: da binbafı « Perez " Verras'la şiddetle sandikalist Durutti'nin kuvvet. | leri Saragose ile Hüvesco ara- | kesmek için | bir hareket yapmışlardır. Tay- | sındaki irtibatı yareler de Huesco'nun şima- linde dört kilometre mesafede âsileri lerdir. Sabinanika'da bir fabrika- nın bombardımanında patla- yıcı maddeler imaline mahsus pavyonlarda infilâk vukua gel- miştir. Humanite Fransız komünist gazetesinin muhabiri ağır ya- ralıdır. Hükümetçi tayyareler, Mayork'de ki -Âsi deniz ve hava üssülharekelerini bombar- dıman ederek üç deniz tay- | yaresini tahribetmiştir. Londra, 26 (A.A ) — Sa- | nıldığına göre, işçi milli koş- * işlerine ademi | müdahale siyasasına arka ol- | , bildirmiş ve demiştir ki: seyi İıpınya mağa karar vermiştir. Londra, 26 (A.A) Etrangere - kıt'alarile edilmiş bulunmaktadır. Madrit'ten Royter ajansına haber verildiğine göre, şehir: takviye de yiyecek işleri gittikçe müş- | külleşmekte, fakat hükümet merkezinde sükün hüküm sür- | mektedir. Malaga şehrinin büyük bir kısmının yanmakta - olduğü, nasyonalist umumi karargâhın- dan bildirilmektedir. Biriatou, 27 (A.A) — Roy: | ter Ajansına göre, ihtilâlciler İrun yolu üzerindeki — taarruz istikametini — terketmişler, hü- hüme) kuvvetleri de bu yol üzerinde kuvvetli siperler vü- cuda getirmişlerdir. Öğle vakti vaziyette hiçbir tebeddül — yoktu. ” Bürgös'tan ihtilâlcilere takviye — kıtaları gelmektedir. Paris, 27 (A.A) — Corume bildirdi- ğine göre, Madrid civarında komünistler tarafından tesis edilmiş olan cephane deposu infilâk etmiştir. Tanca, 27.(A. A) — Selâ- hiyettar mahafilden alınan ha- berlere nazaran şimdiye kadar İspanya'ya ancak 12,000 Fas'lı asker —gönderilmiştir. Fakat Lejyon Etranger kuvvetlerin- den Fas'ta ancak-37,000 kişi kalmıştır. Londra, 27 (A. A) — Ce belüttarıktan bildirildiğine gö- re, Milli kuvvetler Rio Tinto Masen hüvzasını ele geçirmiş- lerdir. Diğer taraftan Mala- ga'dan gelen haberlerde de Madrid hükümeti harb gemi- lerinin iki tayyare tarafından bombardıman - etmiş- | — İspan- ' ya'dan haber verildiğine göre, | San Sebastiyen cephesindeki ; nasyonalist kuvvetin Lejyon | 'Uluslar sosyetesi 18 ey- oayra < Gunun Telgraf Haberleri yen taal'l'uzu aklm kaıdl_ Şu hale bakılırsa: Keçi avlamaga değil, si- yasi faaliyete gıttı. M. Hitler'le Macaristan'ın askerlıgı ve İspanya işlerini konuştu. Şimdi de Mussoli ———0 & a— — ni ile konuşacak.! Bolşeviklik ve Almanya Paris, 27 (A.A) — Havas | İspanya — işlerile ajansının — Tirol'deki hususi | bolşevikleşmesi tehlikesinin gö muhabiri, Macar naibi Ami- | rüşüldüğünü zannetmektedir. ral Horti ile Hitler arasında | ynpılm mülâkatta bilhassz Moskova'da yeniden tevkifat yapıldı. Muharrir Radek ile Londra Ataşemil- teri de mevkuflar arasındadır. Moskova, 27 (Radyo) — Troçki'nin taraftarlarından olan Kamenef ve arkadaşlarının kurşuna dizilmeleri üzerine Rusya- nn her yanında yüzlerce kimseler tevkif edilmiştir. Posta ve telgraf komiserleri ve meşhur muharrir (Karl Radek), hüküme- tin emrile dün isticvab edilmişlerdir. Rusya'nın Londra ataşe- milteri de, methaldar sıfatile buraya çağrılmıştır. Londra, 27 (Radyo) — Deyli Ekispres gazetesinin kaher verdiğine göre, son zamanlarda Moskova'ya davet Lîdlıı.n Sov- yet Rusya'nın Londra ataşemilteri Moskova'da tevkif edilmiştir. Londra, 27 (A.A) — Moskova'da idam olunan 16 Troçki- ciden bahseden İngiliz işçi partisi genel sekreteri Walter Cit- rine gazetecilere demiştir ki: — Sovyet hükümeti kuvvetli olmakla beraber alicenap ol- duğunu da göstermek gibi şerefli bir fırsatı kaçırmıştır. Mumaileyh İngiliz işçi partisinin ve sendika'arın af ricala- rını Sovyet hükümetinin red etmesinden dolayı teessürlerini — Mevkufların ifadeleri zorla alındığırı ve avukatlarının yanlarında bulunmasına müsaade edilmediğini bilen herkes bu neticeden bittabi memnun olamaz. lülde toplanacak Lord Eden Dançig mes'elesi hakkında . sosyetede izahat verecektir. Cenevre, 27 (Radyo) — Eylülün 18 inci günü toplanması | mukarrer olan Uluslar sosyetesi assamblesi mesai proğramına Dançig mes'elesi için bir madde ilâve edilmiştir. Lord Eden, raportör - sıfatile bu madde hakkında o gün izahatta bulu: nacaktır. , M. Mussolini Japon lar Bir Sovyet gemisini tevkif etmişler. Moskova, 27 (A.A) — Vi- | ladivostok'tan alınan haberlere | göre, 16 Ağustosta Pezcado- res adalarında Japon bahriye makamları - tarafından tevkif | edilen Terek Sovyet vapuru, halen Tornoz'da Takac lima- nındadır. Geminin kaptanı ve tayfasının bir. kısmı - tevkif edilmiştir. Geminin anbarları da açılmıştır. Japon makamatı taylaya karşı şiddetli tedbirler kullanmaktadır. | 'Kendisini imparator ' muavini ilân edecek. İstanbul, 27 (Hususi muha- paratoru Viktor Emanvel'i ya- kında Roma imparatoru ilân edecektir. Mussolini'nin ken- olarak ilân eyliyeceği söyle- niyor. Dr. Hikmet Avrupa'nın | Amiral Horti muhabire be- | xaııalmda Hitler'in Almanya- | birimizden İlalya başvekili Sin- | , yor Mussolini, Habeşistan im- | disini de imparator muavini | kliğe karşı müdalaası | eserinden büyük. bir takdirle | bahsetmiş ve demiştir ki: —. Bölşevik : bir ” Almaniya Avrupa'nın sonu olurdu. Bir Avrupa'lının kendi kendiliğin- den vazgeçmesi imkânsızdır. İstanbul, 27 (Husust muha- birimizden) Trianon muahedesini feshile mecburi askerliği ilân eyle- mek üzere oldukları Paris'ten haber veriliyor. Viyana, 27 (Radyo) — Ma- ,taristan Krallık naibi Amiral Horti, yarın (Bugün) Enturis- ten kaçarak şarki Tirol'da kâin (Linç) şehrine gidecektir. Amiral Horti, burada Avus- turya cumüriyet reisi Müsyö Miklas'ı ziyaret ettikten sonra Avusturya - İtalya — hudutla: rında bulunan ( Dopyano ) kasabasına azimet edecek ve orada İtalya başbakanı Sinyor Mussoliniye mülaki olacaktır. Varşova, 27 (A A) — Macar hü- kümet naibi amiral Horti ile M Hitler'in Trianon muuhedesi hilâ- fına, Macaristan'da mecbur! askere lik işini gö Macar'ların yü de tetkik edilmiştir. tir, Amiral, gerçi dağ keçisi avla: | mağa mecaklıdır. ve dört keçi de | | varmuştur, fakat bu ziyaretin biz- | zat Hitler için bir sörpris olduğu | da —mlı—um-kıı <lıı | 31 tayyare daha! | satın aldık. Adları 30 ağustosta konacak. İstanbul, 27 (Hususi muha- birimizden) Türk vatanda: şının gösterdiği yurdseverlikle bu sene orduya 31 tayyare hediye edilmektedir. ; Bu tayyarelerin isimleri, 30 Ağustos zafer ve tayyare bay- | ramında, hediye eden şehir- lerde merasimle konacaktır. 4 Cumuriyetçilerin E LHA M RA Telefon 2513. Müjde... Müjde... Müjde... Bugün matinelerden itibaren 936437 Zaler bayramı ve sinemamızm Yeni terfilerimiz İstanbul, 27 (Hususi mu- habirimizden) — Askeri terfi listesi âlt tasdike iktiran ey- lemiştir. Liste, 30 ağustosta neşredi.ecektir. üyük erkânı harbiye ikin- ci reisi Asım'ın Ör general- liğe, Tüm generallerden Ke- rameddin, Muzaffer ve Ga- lib'in kor generalliğe, albay- lardan Seyfi ile doktor Ha- fiz Emin'i in generalliğe terli | ettikleri söyleniyor. Naülsien ifdüünün lli Ataturk Amiral Horti'yi Tebrik ettiler.. Ankara, 27 ( Hususi ) — Macaristan milli bayranı mü- nasebetile, Cumur Reisimiz Atatürk Macar - saltanat naibi amiral Horti arası da tebrik ve teşekkür telgrafları teati olunmuştur. Filistin vaziyeti düzeliyor Sait paşa tavassuttd bulunacak Kudüs, 27 (Radyo) — İrak hariciye nazırı Sait paşanın tavassutuyle Filistin mes'elesi iyi bir safhaya girmiştir. Sâit paşa, maverayı şeria, Hicaz ile | ve diğer Arap hükümetlerinin sempatisini kazanmış olmak kleri haber alın- | dolayısile, İngiltere'yi Filistin mıştır. Bu meyanda İspanya veka- | Arapları lehine amale- ede- kendilerine vaadolu- ceği ve Havza muhabirine göre, amiral | nan imtiyazları almağa mur Horü'nin avlanmak için bu seya- | hati yaptığı bir bahaneden ibaret- | vaffak olacağı söyleniyor. Landon | Ruzvelt'in iktısadi siyasetini tenkid ediyor Vaşington, 27 (Radyo) — reisicumhur namzedi Landon ilk nutkunu | söyliyerek, Ruzvelt'in iktısadi siyasetini tenkid etmiştir. Lan- don ezcümle demiştir ki: — Ruzvelt'in iktısadi siya" seti mütemadiyen açıklar ver- mektedir. Vergi sistemi mu* hakkak değiştirilmelidir. - Ben cumur reisi olursam, koope* ratif vergisini derhal kaldıra* cağım. Bu vergi kadar mana* sız birşey olamaz. mevsimi ilk açılması Sövyet büyük elçiliğinden aldığı bir ömir Üzerine Köpe Sovyet- baş konsolosu gemi- nin iadesini tacil etmek ve tayfayı himaye etmek üzere Takano'ya harckeı etmiştir. bombırdıman edıldığını bil- dirmektedir. ç Madrid, 27 (Radyo) — Âsi- ler bu sabah şafakla beraber İrun üzerine taarruz etmiş- lerdir. Altı saat devam eden şiddetli muharebede, yüzlerce Lejiyon Etranjer ölmüş - ve asi kuvvetleri hezimete uğ- ,rayarak geri çekilmişlerdir. Ve eczacı Vasıf yakalandılar İstanbul, 27 (Husust muha- birimizden) Komünistlik | tahrikâtı yapmak üzere, İstan- bul'dan Bursa'ya glden döktor | Hikmet ile eczacı Vasıf ve Hasan Ali Bursa'da tevkif edilmişlerdir. ı Valter Fong Roma'da Roma, 27 (Radyo)—Alman propaganda nezareti müsteşarı (Valter Fong), bügün buraya gelmiştir. şerefine büyük program 1 — Bötün İzmir halkının büyük sahırsazlık ve heyecanla bekled | Türk'ün petini tarihe altm harflerle yazdırdığı kabramanlık diyaff| | Montrö zaferinden evvel ve sonra... SÜ ÇANAKKALE Türkçe :âzlıı hâdisat filmi - Çanakkale'de yapılan bütün merasim 4 2 — Venedik arsıulusal film müsabakasında birinciliği ihraz — ederek Volpi kupasnım kazanan YARALI KUŞ Paula Vessely Reji. Villi Forst Fiatler 30, 40, 50, 60 kuruştur. Seandlar ; 3. 50 7. akşamları 915 de. Cumartesi - tenzilâtli t malinesi ve pazar günü umuma | de başlar