8 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

8 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Siyaset.. Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı; ve en umulmadık bir zaman- da olmalıdır. Napolyona harp- lerinde zafer bahşeden en bü- yük âmil ve usul, ancak bu Sür'at ve galil avlama usulü- dür. Napolyon, generallerinin kabiliyet ve askerlerinin kah- ramanlığından ziyade, hareket zamanını çok iyi takdir et- mesi, seri karar vermesi sa- yesinde harplerini kazanmıştır. Kral Kilyom gözlerini in- dirmeğe mecbur kaldı, uzun bir müddet önünde papyebu- vara, baktı. Sonhra dirseğini koltuğa dayayarak : — Bir harbın önüne geçi- lirse çok memnun kalacağımı tekrara hacet yoktür. Bir har- bın bir memleket için ne ka- dar büyük bir felâket olaca- ğını biliyorsunuz. Hiç harba teşebbüs etmeden iş görmek imkânı olsa, Dedi, Bismark elini çıplak kafa- sından geçirerek : — Fakat bir memleketin vaziyeti, harbı icap ederse hiç durmamak lâzımdır. Dedi. Bir memleketin kuvveti ve hükümdarının kabiliyeti de bir harbı kazandıracak derecede olduktan sonra, durmak abes- tir. Bu sebeple birçok can Yeda olacak imiş. Milli me- nafi uğurunda bunların ne ehemmiyeti ve ne kıymeti ola- bilir? Sonra.. Haşmetmeap, harp geçici bir felâkettir, ne kadar ağır olsa, gene unutu- lur; bilhassa zaferi hedef itti- haz eden, zalere varan bir harp bir memleket için en büyük servet, en büyük inki- şaf vasıtasıdır. Kilyom, tekrar başını - sal- | ladı ve - Bismark'ın haklı ol- duğunu da tasdik ediyordu. Fakat, yaşının ilerlemiş olması yüzünden olacak, gene harp- ten korkuyordu. Son olarak: — Ya, Fransa ne yapacak? Diye sordu. Bu hususta emin bir vaziyet var mı? — Asıl) bu cihetten hareket lüzumu aşikârdır. Eğer Fransa İtalya ile bizim üzeri: mize yürürse, fena olur. Fakat bereket ki vaziyet buna im- kân vermemektedir. — Neden? — Fransa siyasetini değiş- tiremiyecektir. Ve 1796 sene- sinden beri İtalya'yı Avustur- ya hâkimiyetinden kurtarmağa çalışmaktadır. Bugün de harp edemiyecek vaziyettedir. — Bilhassa buna ne kadar eminsiniz? — Paris sefirimiz Von der Golç'tan bugün aldığım ma- 113 HB lümat çok mühimdir. Bu ma- lâmat, Fransa harbiye bakanı mareşal Randon'un imparatora verdiği raparların kopyasından ibarettir. Bu raporlara göre, Fransa'nın seferberliği, aske- Ren nehri civarına tah- şidi uzun bir zamana muh- taçtır. Halbuki bizim sefer- berlik ve tahşid işlerimiz Fran- sa ordusunu yeniden tanzime kalkışmıştır. Herşey — orada karma karışık bulunmaktadır, bu fırsat bir daha ele geçmi- yecektir. Kral bu defa da elile favo- rilerini okşadı ve : — Bu Stok Fransozen (Menhus Fransızlari) Demek:- tir. Bizi bir asır var ki iz'aç edip duruyorlar. Yena harbı olurken ben henüz 9 yaşında idim. Babamı ne kadar derin endişe ve ıstıraplara düşür- düklerini hâlâ hatırlarım. Ba: bam bunları cesur ve askeri liyakat sahibi addederdi. Bismark irkildi : — Fransız'larda mevcud ta- savvur ettiğiniz bu cesaret ve rini askeri liyakat Prusya'lılarda ' yok mudur, sanki? Dedi. Bu- gün 8 mayısla bulunuyoruz. 8 temmuzdan, yani iki aydan evel Avusturya'yı ezer ve Al- manya İprensleri üzerine bir otorite tesis edebiliriz. Fakat büyük bir felâket teşkil etmek üzere bu fırsatı kaçırırsak, herşey boşuna gitmiş olacaktır. Bismark'ın harb kararı ve arzusu © kadar kat'i ve şedid idi, ki kral titremekten ken- disini alamadı. — Pekâlâ.. Benim asker kral olduğumu ve bu hususta çalışmakla mükellef bulundu- ğgumu, Prusya'nın haşmet ve azameti için herşeyi yapmağa hazır olduğumu söylemeğe lü- zum yoktur. Meclis fesih ka- rarnamesini bana veriniz, im- za edeceğim. Bu akşam üze- seri | ri de üçüncü :Napolyon'un no- tasını okuyacak, cevabi nota — hazırlamak — lüzumunu hissedecektir! — Sonu var — bir Yeni Neşriyat: Deniz Çok değerli denizcilerimizin idare ve neşretmekte oldukları Deniz mecmuasının 15 inci sayısı da çok zengin münde- recatla ve nefis bir tabı olarak çıkmıştır. İçinde mütenevvi ve faydalı malümatla güzel resim- ler, hatıralar vardır. Karileri- mize tavsiye ederiz. A KARARAR — YusufRızaOkulu ESK .1372 ANADOLU | Borsada | Üzüm satışları: Ç Alm KS 875 Şerif Riza H. 10 769 Vitel $ 75 1662 Jiro 9 25 660 F. Solari 9 50 760 Alyoti bira. 605 K. Kâzım 584 S. Süleyma. 470 AR. üzüm. 469 Y. |. Talât H. Alberti 327 İnhisar idare. 301,5 H. Alyoti 290 M. J. Saranto 223 J. Kohen Ş 185 Cev. Alanyalı|9 161 Beşikçi z. 9 |146 D. Arditi 11 (118 B. Gomel — 10 113 T. Debas 6 1178-M. Arditi — 9 74 Ş.Remzi — 9 | 72 S. Celârdin 68 Albayrak ti. 9 66 J. Taran. mah. 8 | S7 A.Papagan 9 50 44 E.R. Roditi 8 7 42 O. Eğli 9 31 M. B. Kara. l1 44 Halim Alan. 10 75 25 J. Gezdem — 9 50 16 Alazraki 17 15 Talât Erman 12 12 Hikmet Be. 11 4 Hüseyin kap. 12 8741,5 160529 69280,5 İncir satışları: Ç. Alıcı K. S. 5932 Ş. Remzi 2353 Tütsü ile t. 1656 A. Hay. Na. | 609 B. S. Alaz. 222 M. J. Taran. | 196 F. Pakors 102 Göldeli İz. 10375 88 B. Franko — 6 50 l 87 Ş. Rizaha. 6 K. S. 14 5S0 18 18 14 14 16 13 13 14 13 6 16 18 14 $ 14 13 12 13 13 13 ii n 14 10 11 16 13 12 12 10 17 12 50 75 75 9 9 d; T 8 9 8 8 7 75 25 25 75 50 13 K. S. 13 12 12 ı 8 125 7125 10375 n 50 9 uH Bi 75 34 A, Lefont * 10379 37127 47506 Zahire satışları: Ç. Cinsi K. S. 1690 Buğday T 36 Kumdarı 415 125 B. pamuk 43 50 42 40 Ken. pala_._390 390 Söke'nin kurtuluşu Sökeden yazılıyor: Sökenin 6 Eylül kurtuluş | bayramı hararetli tezahüratla tes'it edilmiştir. Şehrin istir- dadı temsil olunmuş, söylevler verilmiştir. Öğleden sonra K. S.K. takımı ile bir maç ya- pılmıştır. Gece her taraf ışıklandırıl- mış, fener alayı tertip edilmiş, Halkevi sinemasında konser verilmiştir. . 5. 80| 25 50 K 6 4 | sız'ların - İspanyol | San Sebastiene geçirdikleri- | ne de ŞAİT Y 8/9/ 936 SON HABER 13713 1L TELGRAÂAF TELSIZLE Kontrol komitesi çarşamba günü toplar acak- tır. Asiler San Sebastiyeni muhasara'etmişler. Madrid civarında 60 âsi tayyaresi toplandı. Bir Portekiz müfrezesi âsilerle el ele verdi. Alman ve İtalyan zabitleri de âsilere yardımdadırlar. Ingiliz sefiri Fransa'ya bir nota verdi. Hendaye, 7 (Radya) — Bur- gös'tan gelen resmi (bir ha- bere göre Guadelop kalesi ve Fon arabi köyü âsilerin eline düşmüştür. Bu iki mevki kanlı bir harba sahne olmuş- tur. Âsiler, İspanya'nın Fransa hudatlarını tamamen işgal et- miş bulunmaktadırlar. Londra, 7 (Radyo) — İn- giltere'nin Paris sefiri Sir Corç Klark Fransız hariciye- çisi M. Delbosu İspanya'ya Frahsa'dan için bir protesto vermiştir. İngiliz sefiri ayni zamanda İrunun sukutundan sonra Fran- milislerini nazarıdikkati — celbet- miştir. Madrid, 7 (A.A) — Malaga valisi iç bakanına istifasinı gön- dermişse de bakan kendisinden yerinde kalmasını Trica et- miştir. Dış bakanı Devlvayo diplo- masi ananelerini bozarak elçi- lerin en eskisi olan Şili büyük elçisi Morgado'yu ziyaret etmiş ve kendisine asayişin düzel- mekte olduğu hakkında temi- nat vermiş ve elçilerin Alikan- te'ye nakline hiçbir sebeb ol- madığını bildirmiştir Londra, 7 (ALA) — İyi ma- lâmat alan mahfiller Alman hükümetinin İspanya'da ademi müdahale mes'elelerini tetkik edecek beynelmilel komitenin iZEEE zmir'in heyecanla bekledîğıî silâh — kaçırıldığı | DARUL *İRFAN Memleketimizin en eski bir hususi okuldur. ANA ve İLK kısımları havidir. ANA kısmı 4 - 5 - 6 yaşındaki çocukları kabul eder. OKUL, en yeni usullerle çocukları hayata ve ORT A okul tahsiline hazırlar. Fransızca dili İLK kısmın ikinci sıaıfından başlar. Her iki kısma öğrenci kaydına 1 EYLÜL tarihinden itibaren başlanacaktır. Müracaat zamanları : Saat dokuzdan on yediye kadardır. Kestelli caddesi, No. 76, Telefon : 2914 v LT AM | luski sirki K geldi Kültürpark'ta oyunlarına başladı Âsiler istihkâmlarda. teşkiline iştirak hakkındaki ka- rarının burada büyük bir memnuniyetle karşılandığı bil- dirilmektedir. Paris, 7 ( AA ) — Havas ajansının Madrid'den aldığı bir telgrafa göre, İspanya hü- kümeti Madrid'in iaşesi için İspanya bankasından bu şehire 20 milyon peçetalık bir kredi açılmasına muvafakat etmiştir. Paris, 7 (Radyo) — Hükü- mete taraftar gazetelere göre, bir portekiz - kıtası, zabitleri ve sıhhi — teşkilâtile — birlikte âsilerlerle beraber harbetmek- tedir. Bundan başka yüzlerce İtal- yan ve Alman zabitleri Mad- rid ve San sebastiyen'de âsi- lerin Tayyare işlerini ve hava müdafaalarını idare etmek- tedir. Burgos, 7 (Radyo) — İs- panyol isyanını idare edenler Madrid önüne Goadarama'ya 60 tayyare tahşid etmişler ve Tetvan merkezinin diğer on büyük tayyaresi de bunlara iltihak edecektir. Son haberlere göre Mayor- ka'ya çıkmış olan hükümet askerlerinin son kısmı da püs- kürtülmüştür. Bu sebeple Ma- yorka'daki âsiler de Karagon cephesine sevkedileceklerdir. Londra, 7 (Radyo) — İn- giliz hariciye bakanlığı, İspan- ya işlerinin kontrolü için teş- kil edilecek komitenin yirmi dört devletin iştirakile şamba günü toplanacağını bil- dirmiştir. M. Eden'in sıhhi ahvali ha- sebile hazinenin mali sekreteri bu komiteye riyaset edecektir. Bu konferansa iştiraki ka- bul etmemiş olan bazı devlet- lerin iştiraki için İngiliz sefir- leri çalışmakta devam etmek- tedirler. Portekiz'in de iştirak kararını vereceği söylenmek- tedir. Komite, gizli içtimaa ede- cektir. n Burgoz, 7 (Radyo) — Âsi- lerin karargâhı umumisi, iki hükümet tayyaresinin düşürül- düğünü bildirmiştir. Bundan başka general Ber- leg'i San Sebastien'i tamamen muhasara etmiştir. Diğer bir telgrafa göre, San Sebastien'de bulunan ko- çar- | münist ve anarşistler, şehrin sukutundan evel berhava edil- mesini istemişlerdir. Hükümet, bu vaziyet karşısında hüküm- süz kalmıştır. Madrid, 7 ( Radyo) — İs- panya kömünist partisi, yarın (Bugün) fevkalâde bir toplantı yapacak ve vaziyeti tetkik ede- cektir. Bayon, 7 (Radyo) İs- panya'dnn gelen — yaralılar, hastanelere — yatırılmışlardır. Son gelen haberler, İspanya- nin her tarafında kanlı muha- rebeler ceryan ettiğini bildir- mektedir. Lizbon, 7 (Radyo) — Âsi generallerden Varela, huruç hareketi yapmak isteyen hü- kümet kuvvetlerini Malaga ka- pılarında hezimete uğratmış ve külliyetli miktarda mühim- mat ve silâh almıştır. Bu kanlı muharebede hükümet kuvvet- lerinden 120 kişi ölmüş ve birçok kimseler de yaralan- mıştır. Rusya'da —— Tayyare inşaatı Senede 36,000 Ton imiş.. Paris, 7 (Radyo) — Tay- yare fabrikaları sahiplerinden M. Lui Brege, Rusya'ya yap- tığı tetkik seyahatinden dön- ıı:uş ve gueıncılerc demiştir. “Sovyet !ay)ırecılığının kiy- meti Fransa'dan yirmi defa daha fazladır. Sovyet tayya- recilerinin adedi de bizden on defa çoktur. Yirmi bin amele ile çalışan tayyare fab- rikaları gördük. Rusya senede 36 bin ton tayyare inşal et- mektedir. Abdülkerim !F ransa tarafın- dan mı kaçırıldı? Paris, 7 (Radyo) — Abdül- kerim'in Reüüyon adasında bulunmadığının tahakkuk etti- ğini sağ cenah gazeteleri yaz” maktadırlar. Bunlara göre, Abr dülkerim İspanyolları taciz et — mek üzere Fransa tarafından kaçırılmıştır.