17 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

17 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ooşuboıu.aam , İzmir münevveri —Ankara Halkevinden Dir beyet gelip gitti ve'bu ziyaret İsmir'de | epiyoc alâka ve sempati uyandırdı. Toplu bir gençlik ve münevver — gru- bunun, elibirlik çalışmasından doğabilecek neticeyi, Ankara'lıların bu ziyaretlerinde bir daha anlamış oluyoruz. Avaba, İzmir kendi kırncuen sahip değil midir? -- Bu smale karşı; hiçbir kimse, hayır, ılhuıırı Bugün İzinir'de edip te vııdıı. gölr e vardir, münevver de var, muharrir de, inkılâpçı da, hatip te, herçey Gel. Eksik olan şey, bu güzideler arâsın da ki münasebet " ayar: sazlığı ve rubi infiraddır. Senclerce İzmir'in fikri, edebi - cereyanları içinde yaşıyanlar, bu dağınık ve pecakende varlıkların, çok kere neler yaratabildiklerini gör müşlerdir. mesinde ayni ayarda genç ve münevver Fakat ne çare ki, kendi kabuğuna çekilmenin ve *elele yaşamaktan | İzmir, adeta beşinci derecede bir | vozak kalışın tabil neticesi olarak, münevverler'diyarı sayılmağa başlanmıştır. Ankara münevveri, İzmir'de başka bir tonla' konuşuyor. « ANADOLU Gü'nün Telgraf Haberleri Uluslar sosyetesi konseyi — yarın toplanıyor. —e 17/9/ 9. Uzak Şarkta Çi Japon ihtilâfı ——0 Japon'ya tehdid içi asker çıkarıyormuş!. Şazıghay, 16 (A.A) — Pahk Romen ve İngiliz murahhasları Cenevre'ye gittiler. . ŞS iBinei odter Dal Fransız delegeleri tesbit edildi. Asamble top- lantısında M. Eden de bulunacak. İstanbul münevveri, İzmir'e karçı, tarihin maruf hodkümlığı — ile | burnundan ses veriyor ve memlekette mürevver, edip, şâir ve güzide — aranirken, het ikisi de kendi âyak uclarında ki gölgelerikk bakıyorlar. Bu zihniyeti, anketlerde, bilirsiniz; ererlerde ve herşeyde tamamile okuya- Onlar için İzmir'liler namı altında bir kıymet yoktur. Şiirin, san'atın, edebiyatın, irfanın alınıp satıldığı yer, İstanbul ve Avkara piyasasıdır. Bu çeşit bir inbisar bizi mütecssdir etmiyebilir. Fakat pu da var ki, inkalâbın ideolojisini, Törk edebiyatının ve yeni Türk san'atının ana hatlarım, bugünkü Atatürk neslinin şuur ve heyocanlarını, bugünkü cemiyetin fikir ve istikametlerini konuşurkeo/ İzmir münev- verinin de burada bulunduğunu unutmamak — mecburiyetindedirler. Ve buradaki kala kıymetleri, inkılâp ve san'at telâkkilerinde, hiçbir zaman, hiçbir şehrin münevverinden geri değildirler. # Bana bunları, münevver bir arkadaşım söyledi ve ben de “hak verdim.. Sonra şunda mutabık kaldık: Biz kendi kıymetlerimizi, infiradımrzda boğuyoruz. Var olan İzmir münevveri, kendisinin yokluğu hakkındaki telâkkiyi yıkmak için, mutlaka daha canlı, daha toplu olmak mecburiyetindedir. Onun aksak cibeti budur. Amma, İstanbul böyle midir, diye sorulacakmış. Onun da cevabı şudür: — © tarihi şöhret ve mevkünden hâlâ istifade ediyor. — G— | — İtalya, talim için birkaç sı nıfı silâh altına çağırdı. | Habeşntan’da çete “harbı devam edıyor. b Afrika ordusu 50 bin kişiliktir. Milâno,16 (Radyo)—Popolo | Ditali bugün neşrettiği bir makalede: Doğu Afrika'da ki yeni as- keri teşkilât etrafında bir ta- kım dedi-kodular olmaktadır, Fakat bu ordu 2000 zabit ve SO,000 askerden ibarettir ve İtalya'dan birkaç defa daha geniş bir memleketin müda- faasına memur olacaktır. Bu- nun için bu kuvveti izam et- memek lâzımdır. Demektedir. ” Adis-Ababa, 16 (Radyo) — Ras Hailu idaresindeki mo- törlü kuvvetler işgal edilme- miş sahada ilerlemekte ve mukavemete tesadüf etmemek- tedir. Birçok çeteler dağılmış- DALARRETTA SO AM AT L e bestliklerini muhafaza cttiler. Hakümet gazeteleri Prosburg'da | _1 Bösterilen endişenin tersine olarak Macaristan'ın — bir. taraflı olarak — eilâhlanmayı kararlaştırmak küçük — anlant hükümetlerine ekalliyetlerin — bimayesi mes'elesinde vesile ver- — Mmiyeceğini bildirmektedirler. y Bükreş, 16 (Radyo) — Emin — membalardan alınan baberlere göre, M Tatarcsko'nun Yügoslavya baş- © wekiline verdiği teminata rağmen — M Stoyadinoviç henüz tatınin edil. — amiş deşildir. ğ Küçük itilâf devletleri Roman- — ya'nın siyasetinden — şüphelidirler. İstanbul, 16 (Husust muhabirk — mizden) — Romanya kralı Karolun — yakında Roma'ya gideceği ve İtalya Bi kralı Amanoel ve — Müssolini — ile — görüşeceği söyleniyor. Prağ, 16 (A.A) — Yugoslavya — başbakanı M. Stoyadinoviç bayan le buraya gelmiş ve istasyonda M. g _,noa— ve Çekoslovak dış bakanı O O M. Krofta tarafından — selâmlan- — muştır. M. Hodza Yugoslar misafir gerefine bir ziyafet vermiştir. ! tır. Çetelerin çoktur. Roma, 16 (Radyo) — Har- zayiatı pek talimler için silâh altına da- vet edilmiştir. | İ. Delbos Bir nutuk söyliyecek Paris, 16 (Radyo) M. Delbos yarm mühim ve siyasi bir nutuk iradedecek ve bu nutuk radyo ile muhtelif li- sanlarla neşrolunacaktır. Dr. Göbels Tayyare ile Atina'ya gelecek.. Atina, 16 (Radyo) — Dr. | Göbels Pazar günü tayyare ile | Atina'ya gelecektir. Bu seya- | batın ne kadar süreceği ve sebebi malüm değildir. Portekiz'de ko. münizm gleyhtarlığı Lizbon, 16 (Radyo) — Por- tekiz hükümeti. Portekiz faşist- lerinden bir kıt'anın komünist hareketlerine — karşı gelmek orada tesis edilmesine müsaa- de vermiştir. Havada rekor Moskova, 15 (A.A) — Pi- lot binbaşı Yumasef Ant 6 uçağı üzerinde 8102 metreye yükselmek şuretile Sovyetler birliği rekoru tesis etmiştir. Bu rekor daha sonra beynel- milel rekor olarak tevsık edi- lecektir. biye bakanlığının bir emirna- | mesile, birçok ihtiyat sınıflar | ELHAMRA Yarın matinelerden itibaren Amerikan donünmasının İşlira. kile aşk, vazıfe ve heyecanlı fedakârlık - DONANMADA CİNAYET Robert Taylor - Jean Parker Ayrıca çok gözel iki kısımlık ilâve filmi ve yevi Paramunt Jurnalda en son dünya bidiseleri. SOMSMA Cenevre, 16 ( Hususi ) Milletler cemiyeti konseyi, 14 üncü içtimanı cuma günü Şili delegesi M. Vikunas'ın ri- yasetinde yapacaktır. Konsey ruznamesinde 25 | mese'le vardır. Bunlardan bi- risi, Uluslar sosyetesi paktın- da ıslahattır. Könseyin bu hususta - hazırlıyacağı — rapor, | Asamble'ye verilecektir. Ha- | beşistan'ın vaziyeti de görü- şülecek, Lehistan hariciye na- zırı M. Bek, Dançing mes'elesi | | etralında izahat verecektir. Bugün, muhtelif komiteler faaliyete geçmiştir. Finans ko- mitesi - Avusturya'nın finansâl durumunu tetkik eylemiş, Avus- turya maliye nazırı, Avustur- ya milli bankasındaki sosyete murakıplarının vazifelerine ni- hayet istemiştir. Avusturya, icabeden izahati, verilmesini komitenin finans encümenine | verecektir. Macar ve Estonya finansal durumları da - tetkik edilmiştir. Milletler cemiyeti Asamblesi | toplantısına Arjantin hariciye nazırı M. Savadera Lamas'ın riyaset etmesi muhtemeldir. "Asamblede "Eden de bulunacak l İ ,Cenevre'ye hareket ettti. - Londra, 16 (Hususi) Uluslar sosyetesi konseyi top- dantısında İngiltere murahhası olarak bulunacak olan Lord Gramporn bugün Çenevre'ye hareket etmiştir. Diğer murah- haslar cumartesi günü gide- ceklerdir. Lord Eden ve Lord Hali- faks ta pazar günü Cenevre'ye hareket edecekler ve Asamble toplantısında bulunacaklardır. Romen deleğesi Bükreş. 16 (Hususi) — Ro- manya hariciye nazırı M. Ar- | tonesko'nun riyasetindeki Ro- men heyeti Cenevre'ye harc- ket etmiştir. Heyette, M. Ba> dolesko ile Madam Elen Tataresko da bulunmaktadır. Fransız murahhasları tesbit edildi Paris, 16 )Hususi) — Na:- zırlar meclisi, bugün cumur ve reisi M. Alber Lebrun'un ri- | yasetinde Rambuyi'de toplan- | sonra | mıştır. Bu toplantıdan neşredilen bir tebliğde, Ulus- lar sosyetesi içtimaında Fran- sa'yı hariciye nazırı M. İvon Delbos ile Pol Bonkur ve ti- caret bakanı M. Viyeno'nun temsil edeceği bildirilmektedir. Bakanlar, saat onbeşte Ram- buyi'den Paris'e dönmüşlerdir. Uluslar sosyetesi binası Habeş murahhasları ibugün hareket ediyorlar.. Londra, 16 (Hususi) — Ulus- lar sosyetesinde Habeşistan namına buluna-ak olan doktor Marten ve murahhaslar, yarın Cenevre'ye hateket edecekler- dir. Habeş heyetine, bir İngi- | liz müşavirle profesör Gaston Zeje de refakat edecektir. Romanya'yı Titulesko temsil etmiyecek Viyana, 16 (Radyo) — M. Titulesko'nun konsey içtima- ında Romanya'yı temsil ede- ceği haberleri Bükreşt'ten tek- zib edilmiştir. Moskova, 16 (Radyo) — Litvinof Cenevre'ye hareket miştir. Madrid'te bir suikast şe- bekesi yakalandı. Bunlar Reısıcumur, başvekıl ve hükümet erkânını öldüreceklerdi Madrid, 16 (Radyo) — Madrid'te Cumur reisi M. Azana | ile Başvekil Largo Kayalaro'yu ve hükümet kıt'aları başku- | mandanını öldürmek için teşekkül etmiş bir suikast cemiyeti meydana çıkarılmıştır. Bu cemiyet Kont Mikera'nın idaresi altındadır. Bu cemiyet Katalan erkânından dağ sekiz mühim şahsı öldürecekti: Türkiye'de tarihin birçok eserleri vardır! 'Alacahoyük 'te yapılan hafriyatta | zengin eserler bulundu. İstanbul, 16 (A.A) — Türk Tarih kurumunun Alacahöyükte | devam etmekte olan hafriyatında yeniden çok zengin eserler meydana çıkarılmıştır. Sekiz metrede bu yılın en mühim bir dev.i mezarı bulunmuştur. Bir hükümdara ait olması muhte- mel olan bu mezarda altın diyadem bakırdan geyik heykeli, insan dolu dört güneş kursu, gümüş kaplar ve çok zengin tezyinat eşyası çıkmıştır. Mevsimin müsaadesi nisbetinde haf- riyata devam edilecektır. Kurumun Trakya'da başladığı hafriyat ta ilerlemektedir. Alpullu şeker fabrikası civarında açılan höyüğün üst tabaka- larında şayam dikkat sermik parçaları bulunmuştur. Kazanmanın yolunu bu şekilde mi bulmuşlar? İstanbul'da yeni tevkifat var! İstanbul, 16 (Hususi muhabirimizden) — Dirileri, ölmüş gi- bi göstererek sigorta şirketinden para çeken dolandırıcıların hergün yeni bir marifetleri ortaya çıkmaktadır. Zabıtaca yapılan tahkikat neticesinde; bu şebekeye mensub bazı kimselerin, hayatta kimsesi olmıyan ölülere varis gözü- kerek sigorta parasını çektikleri ve aralarında taksim ettikleri tesbit edilmiştir. Bugün birkaç kişi daha tevkif edilmiştir. Ciyano - Smit —| M. Eden iyileşti mülâkatı Londra, 16 (Radyo) — M. Roma, 16 (Radyo) — Bu- gün saat 16 da, Kont Ciyano Grand otele gitmiş ve daktor Snfit ile uzun bir mülâkat yapmıştır. Kartel Gandolfo, 16 (Rad: yo) — Papa bugün doktor Smit'i kabul etmiştir. © ! Eden'in sıhhati tamamen iyi- | leşmiştir. Bunun için hariciye dairesinde — faaliyete — başla- mıştır. Kim tayin (edilecek Paris, 16 (Radyo) — Roma sefaretine kimin tayin edile- ceği henüz belli değildir. piatsin katli hâdisesi Çin me- murları tarafından Japon kon- solosluğu memurlarının karaya * çıkmasına mani olduktan son- ra ciddi bir şekil almıştır. Çin'liler Şanghay'da Japon- lara karşı mücadele etmiş olan 19uncu ordu askerlerinin Japon murlarına taarruz edeceklerin- den korkuyorlardı. Japon'lar şimdi memurlarının — karaya çıkmasını temin için Pokhci önüne harb gemilerini tahşid etmektedirler. Lehistan Nasıl bir siyaset Takibedecek? Varşova, 16 (A.A) — Cu- mur başkanının *Başkanlığında genel enspektör Rydz Smnigli, başbakan, dış bakanı ve baş- bakan muavini arasında bir konferans aktedilmiştir. Dört | saat süren toplantıda diş si- yasa mes'eleleri ve ezcümle generalin Fransa seyahat; gö rüşülmüştür. Romanya Fransa'dan tayyare Ve levazım alacak.. Paris, 15 (A. A) — Figaro gazetesi Romanya hükümetinin Fransa'dan tayyare ve tayyare seyriseferine aid malzeme sa- tın alınması için 150 milyon - franklık kredi açtığımı ve 76 milyon frangın derhal tesviye edileceğini yazıyor. Rusya'da İşçi ve memur Adedi ne kadar? Moskova, 15 (A.A) — Bir istatistiğe göre, Sovyetler bir- liğindeki işçi ve memur adedi bu yıl Nisan başında 24 mil- yona varmıştır. Bir yıl zarfın: da bir milyon 37 bin çoğal- ma vardır. Vasati ücret mik- tan da yıl içinde yüzde 17-6 artmıştır. 1936 Martı içinde işçi ve memurlar beş milyar rüble yani 1935 Martından bir milyar fazla ücret almış- lardır. 'K. itilâf eko: nomik merkezi. Presburg, 15 (A.A) — Üç küçük antant devleti dış ba- kanlarının ve doktor Hodz1'nın müzakereleri neticesinde bir ekonomi merkezi tesis edil- miştir. Bu merkez mesaisine 1 İlkteşrinde başlıyacaktır. Komitenin mesaisi hakkında. henüz müsbet plânlar tesbit edilmemişse de komiteye enm düstri ve ekonomi kurumları delegelerinin iştirak edeceği zannedilmektedir. Komitenin — başkanı Bata fabrikaları direk- törü olacaktır. 400 Genç Hitler'ci Rama'da Roma, 16 (Radyo) — 400 Hitler'ci genç Münih'ten Ror — ma'yâ gelmiştir. Bunlar, Balilâ cemiyetinin — misafiri olıcık’ lardır. ğ üzüerer di * a