17 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

17 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

ı e y doktrin Eİe rinin küçük bir örneği midir? Faşizm ve Bolşe- vizm çarpışırsa! İngıltere karışmıyacak Fransa- nın vaziyeti, harp patlayınca bellı olacalı Fakat dığerlerı. Umumit harp intibalarından Avrupa sullunun doktrimler arasında kanlı bir. boğuş mamn tehdidi altında bulunması, hemen bütün “dünya mü- nevverlerini düşündüren bir endişedir. Bütün l,pım-ı ölçü- sünde vukaa gelen bir kanlı doktrin kavgasının bütün Av- rapa'yı ateşlemesi ihtimali sulh istiyenlere rahat uykuları haram edecek bir keyfiyet olmuştur. Meşhur İngiliz mubar- riri Vard Price, Deyli Meyl'de çıkan bir makalesinde, ve Fronsız muharriri Jean Thouve'nin de L'Homme Libre gaze. tesinde neşredilen bir yazısında bu çok ebemmiyetli mes'ele üzerinde ebemmiyetle durmaktadırlar. Meşhur - İngiliz — muharriri Vard Price, Deyli - Meyl ga- zetesinde “ Avrupa'da yeni kuruluşlar,, başlığı altında yaz- dığı bir makalede diyor ki: *“Avrupa'daki Milletlerarası münasebetler şekillerini değiş- tiriyor. Bu değişmeleri her ne kadar İspanya hâdiseleri bir- an evel meydana çıkarınağa yaramışsa da bunların esasları son zamanlarda gezip döndü- ğüm Almanya —Avusturya ve Macaristan'da göze çarpmağa başlamıştır. Harb tehlikesi azalmamış, fakat — istikametini — değiştir- miştir. Ş Şimdiye kadar milli men- faatlerin Avrupa'da bir infilâk çıkaracağı, bir takım muahe- delerde hakları verilmiyen mil- letlerin bu yüzden silâha sarı- lacakları tehlikesi vardır. Şim- diki daha geniş çarpışma ih- timali ise komünizm ile kapi- talizmin karşı karşıya gelme- — lerindeı doğmaktadır. İstikametini harb tehlikesi: Memel, Avusturya, Alman- değiştiren — ya'nın Versay muahedesi ka- K — yıtlarından kurtulmak isteyişi gibi harb sebebleri şimdi, kuv- — vetlerini kaybetmiş görünüyor. Fakat şimdi, faşizm ve bolşe- vizm gibi biribirine zd iki akide biribirinin karşısına di- kilmiştir. Beşeriyette biribirile uzla- şamıyan - fikirlerin bir takım cidallere sebeb olduğu görül- Müştür. Bugün de birisinin ),kuugıhı Moskova, ötekinir — Berlim olan ve biribirine mey- — dan okuyan iki doktrif çaşışma hılınd:dıı Ş İspanya'nın tesirleri Son altı haftadanberi, bü- — tün dünya İspanya'da bolşe- ' vik prensipleri dairesinde ik- tidar mevkini elinde tutmakta — olan kızıl rejime gözlerini dik- — miş bulunuyor. Geçen şubatta seçilen hükümet liberal ve cu- muüriyetçi idi. Bugün bunların İ komünist müttefikleri kuvveti ellerine almışlar ve nasyona- listlere karşı bir terrör idaresi tatbika başlamışlardır. Eğer kızıllar İspanya'da ka- zanmış olsalardı, Fransa'da bir bolşevik infilâkı tahakkuk edecekti. Bu memlekette sağ- larla sollar çarpışmak - için adamakıllı teçhiz. edilmiş bu- lünuyorlar. Moskova'nın nü- fuzu da fazladır ve son Fran- sız seçiminde birçok Rus pa- rası Fransa'da rol oynamıştır. Alman siyaseti ve orta Avrupa: : Her ne kadar bolşevizm İspanya ve Fransa'da kuvvet- lenmişse de Almanya'da M. Hitler'in Almanya'yı silâhlan- dırması, merkezi -Avrupa'da bu cerevana karşı büyük ve müthiş bir dıvar gibi yüksel- miştir. Her ne kadar Stalin bütün kuvvetlerini karanlıkta seferber ediyorsa da Alman- yada bu sahada boş durma- maktadır. Nasyonal sosyalizmin vatan müdafaasını komünizmle mü- cadeleden ayrılmaz bir iş te- lâkki etmesi, Almanya'yı Av- rupa'da komünizme karşı bir siper haline koymuştür. Rusya'da yeniden yarım mil- yon askerin silâh altına çağ- rılması, her ne kadar batı Avrupa'sının , gözünden kaç- mışsa da, Alman'lar bunu bir tehdit telâkki etmekten uzak durmamışlardır. Çekoslovakya, Sovyet Rusya ile askeri bir ittifak yapmak “suretiyle Ruslar'a Almanya'nın göbeğinde ayak basacak bir yer vermiş oldular. Aylardan beri Çek sınırları içinde kuru- lan Rus hava karargâhları, oraya gelen tayyareler ve pi- lotlarla Berlin ve yahud Mü- nih Üüzerine uçmak iki saatlık bir iş haline gelmiştir. Çekos- lovakya'nın küçük — antantta ortağı olan Romanya, Rus topraklarını Çek sınırına bağ- lıyacak olan bir demiryölu inşa : M Hitler'in eei D Roma'daki akisleri. ——— —Baştarafı 1 inci sayfada— lara yapılmış açık bir mürpcaşt olarak tefir etmektedir, Gazete diyor ki: Üçüncü imparatorluk tesli- hatını tacil etmişse bunu Asya amaçlarını unutarak - silâhla- rının bütün ağırlığile kanaa- tince bolşevizm için olmuş hale gelen Avrupa bölgelerine doğru — propagandasını — yay- makta olan Sovyetler birliğinin muazzam teslihatı üzerine yap- mağa mecbur olmuştur. Alman ordusu batı Avrupa için bir tehlike değil, bolşe- vizm tehlikesine karşı ilk seddi teşkil etmektedir.,, Jurnale D” İtalia gazetesi de şu satırları yaziyor: “M. Hitler kapanış nutkun- da kongrede bütün dünyayı bolşevik tehlikesine karşı te- yakkuze davet eden diğer ha- tiplerin fikirlerini hülâsa et- miştir, , .’. Londra, 16 (Radyo) — İn- giliz gazetelerine göre, ya'nın müstemleke istediğini açıkça söylemeleri, İngiltere'dc menfi bir tesir yapmıştır. İngiliz efkârı umumiyesi bu dikenli mes'elenin Almanya- nn Uluşlar sosyetesine gir- mesinden soara mevzu bahs- edileceği kanaatini beslemekte idi. İngiliz gazeteleri, İngiliz, İtalyan muallak mes'elelerinin kat'i surette halli zamanı gel- diğini yazmaktadırlar. Roma, 15 (A.A) — Bugün- kü gazetelerin dikkatini tama- men Nasyonal Sosyalist kon- gresinin kapanışı çekmektedir. Masajere ve Popolo di Roma gazeteleri Bolşevizmin Alman kapılarında yeni Alman ordu- suyle karşılaşacağını gözönün- de tutması hakkındaki fıkrayı büyük harflerle kaydediyorlar. Papolo Di Roma Nasyonal Sosyalizm'in orta Avrupa'da Bolşevizm'e karşı bir Bastion teşkil edecek derecede maddi ve manevi silâhli olduğunu yazıyor. Masajere gazetesi Führerin faşist heyetini selâmlamaktan mütevellid sevincini ve heye- | tin birçok sevgi tezahüratına vesile olduğunu kaydetmek- | tedir. etmektcdır Alman'lara göre, bugün bu düşmanca manevraları Rusya yapmaktadır. Onun için günün birinde şayed' M. Hitler, mer- kezi Avrupa devletlerine bir Faşizm - Bolşevizm çarpışması olduğu taktirde hangi tarafta bulunacaklarını sorarsa hayret etmemelidir. Macar Naibinin ziyaretleri: Macaristan naibi — Amiral Horti son zamanlarda M. Hitler'i ziyaret etti. Bu ziya- | reti tesadüf eseri olarak telâkki etmiye imkân yoktur. Çünkü bu zat, öon yedi senelik vazi- fesi esnasında kendi memle- ketinin sınırını geçmiş değildir. Macaristan Rusya'ya karşı, muhakkak surettc, Almanya'nın tarafini tutacaktır. Macarlar Belakun zamanında Bolşeviz- min acı bir tecrübesini geçir- mişlerdir. Kaldı ki Macaristan Triyanon muahedesi ile kendi elinden alınan toprakları da geri almak dileğindedir. Bu haksız. muahedeyi yaptirmış olan devletler, bunu telâfi ede- “ANADOLU aa “ZINGAL,, Parkeleri Nu- | remberg Hitler'cilerin Alman- GÜT T TESETR BAAT AT GUUT ARCDAP A TT BU S MN KTKLA S UENI En modern ve en son sistem usulle fırınlanmış ve kurutı muş, içinde haşerat yaşatmaz, şeklini kat'iyyen dcğı'ştı mez, çok uzun müddet 'det en | modem konförü temin eder E VLERİNİZİN TABANLARIN! ZINGAL Parkelerinden Satış mahalli: İngiliz kabinesi neler konuşacak L Ği M: Eden 'bir “nutuk irad edecek.. Londra, 15 (AA) — Bu haftanın sonuna doğru kabine müzakereleri cereyan edeceği bildiriliyor. Daily Telgraf ga: zetesine göre, bu müzakereler Filistin'de örfi idare ilânına taallük edecektir. Morning Post gazetesi ba- kanların Avrupa durumile ve mütcakıben beşler konferansı hakkında Almanya ve - İtalya ile yapılacak müzakerelerle iş- tigal ve M. Eden'nin Milletler cemiyeti ıslahatı hakkında ge- | lecek ha'ta vereceği nutku ha- zırlıyacaklarını bildirmektedir. Royter Ajar sı Lokarno kon- feransının en çabuk - Sonteş- rinde toplanmasının şimdi ta- | hakkuk etmiş olduğunu bildi- | riyor. 'Papa'nın nutku ve Avrupa gazeteleri.. | tün Avrupa matbuatı ve Ame- rika'nın mühim gazeteleri Pa: pa'nın nutkunu — takdirle kar- şılamaktadırlar . — Bolşeviklik propagandasının önüne geçil- 'mesi Avrupa ve cihan sükün ve asâyişi için elzem — görül- mektedir. Hitler'e çatmışlar Bal, 16 (AA) — Federal | konsey yabancı devlet baş- kanlarına karşı dil uzattıkla- rından dolayı Sichel Und | | Hammer Frayhayt ve Arbayt Caytung gazetelerine tekerrü- ründe kapatılmak üzere şid- detli ihtarda bulunulmasına | karar vermiştir. Mevzuubahs | olan dcxlr( —e(i M. llı"u'dı ; mediler. Fakat müzafler bir | Almanya bunu yapabilecektir. Amiral Horti'nin ikinci zi- yaretini Mussolini'ye yapacağı söyleniyor. İtalya, Rusya'ya karşı Almanya ile beraber ha- reket edecek midir? Faşizmin müessisi sıfatile bundan başka türlü hareket etmesine pekâz ihtimal verilebilir. Böyle bir hâdisede İtalya dostça bir bi- taraflık siyaseti de güdse, ica- bında Rusya'nın müttefiki olan Çekoslovakya'ya yardım ede- bilecek olan Yugoslavya'nın önüne marka duracaktır. Avusturya'nın güdeceği siyaset : Almanya'nın takib ettiği bir siyaset karşısında Avusturya- nin nasıl tavır takınacağı tem- | muzda yapılan anlaşma - ile tekarrür etmiştir. Polonya'nın Rusya ile Al- manya arasında hangisini se- çeceğine gelince, butda bu memleketin sulh konferansın- da kendi elinden Teşen böl- gesi Şhinterlandını alan Çek- lere karşı bir nefret hissi bes- Hilâl kereste fabrikası Roma, 16 (Radyo ) — Bü- |/ | knrşısındn | şeye hağlıdır YAPTIRINIZ Rus ordusunun muvaffakıyeti —Başı 1 inci sahifede— kıtaatıu hazırlanışı mükemmel tabi- riyle tavsif edilebilir. Bütün sımfı askeriye küçük bir hareket ve ma nevra kabiliyeti göstermiştir. Bil. havsa piyadenin tabiye terbiyesini ve büyük tank k ebumniyetle kayı Tankların fevkalüde mühim mik- isterim. tarda kullanmak — hususunda yeni bir usul tatbik ettiğiniz görülüyor. Kızılordu bu. utul ile bu çok çetin mes'eleyi halletmiş bulunmaktadır. Tank ve zıtllı öotomabil kıtaatımın tabiyesine gelince yeni bir yol uç- tmız. Kumandanlarımız yüksek bir tabiye ve teknik Ve çok büyük maneti ve maddi tahammül gör termişlerdir. Modern harbın bütün mu- addel mes'elelerini — sür'atle halletmektedirler. — Kızılordu, modern teknik vasıtalara meb- zul miktarda malik bulunuyor. | Bu hususta bence Kızılordu dünyanın en ileri gitmiş or- dusudur. Parafütle neğler aşkerin me: nevi seviyesini ve cesaretini | isbat eder. Şurası kat'iyetle iddia olunabilir ki bugün tay- yarelerden geniş mikyasta iniş- lere müracaat ederek askeri yapmaya — muktedir yegâne ordu, Kızılordu'dur. Çok enteresan şeyler gör- harekât | dük. Bunları bizim ordumuzda da tatbik ı:tmcyı: çalışı cuğız M. Zaımıs |Yunanistan'ın son cumur reisi öldü ... Atina, 16 (Radyo) — Sabık ve son Yunan cumur reisi M. Aleksandr Zaimis, Semering'te bir klinikte ölm K veffa 81 yaşında idi. M. Me- taksas; müteyeffanın zevcesine | bir taziyetname göndermiştir. emekte olduğunu hatırlamak kâfi gelir. Bir seferber'iğe knlk:—g şacak olursa içinde bir ihtilâl çıkacak olan Romanya'yı mu- harebe safları dışında saymak mümkündür. Harb başlıyacak olarsa: Merkezi Avrupa'daki yeni siyasi kuruluş böyledir. Gö- rünüşte bu kuruluş bolşeviz- me imüsaid bir çehre arzetmi- yor. Bir tarafla Almanya, Po- lonya, Avuslurya, ve İtalya, öte tarafta ise Rus- | Macaristan | ya ve Çekoslovakya vardır. | Bir tmuharebe vukuunda Çe- koslovakya iki taraf orduları- | nın hücumiyle dünya harita- sından silinebilir. Fransa ne yapabi.ir? ' Fransa'nın böyle çarpışma | tutacağı yol, iki Bunlardan bi- risi, Fransa'da baş gösteren | sosyal çekişmelerin — inkişafı, öteki de filen harb başladığı zaman Fransız - Sovyet pak- tının ne dereceye kadar tesi- rini muhafaza edeceğidir. İngiltere ne yapabilir? keresteciler. Telefon 3776 Amerikada g ler beklemy ——— — Maksad, yeni reise ders verme! Londra, 16 (Radyo) — yoz Kronikl gazetesine Amerika'da cumur - reisi habatı sırasında veyahud ra, büyük grevler ilân « cektir. Bu grevler, yeni cumur ni, yeni tedbirler ittihazı men için yapılacaktır. Ve tafsilâta bakılırsa, — Bir Amerika amelesinin bu k şimdiye kadar görülmemi; vehamet arzetmektedir. Bolivya - Paraguvay Harbı yeniden Başlıyacak mi? Vaşington, 16 (Radyo Şako hâdisesi etrafında ve endişe verici haberler mektedir. Bolivya'lılar, bitaraf m kaya tecavüz etmislerdir. rağuvay bu hareketi prot etmiş ve hududa yeniden ker sevkeylemiştir. Menemen haberl Menemen, (Hususi) — ' ilçebay Emin Argon: geld vazifesine başladı. Çavuş köyü koyunları dalak hastalığı çıkmış, arazisi kordon altına alı: ve sağlık tedbirleri de itt edilmiştir. Muzır hayvanlarla müca Busene, kazamızda 500 dar domuz öldürülebile tahmin edilmiş iken köyl zün daha fazla domuz itli muvaffak olduğu görülmüş vekâlet, köylüye mükâfat rak tahsisat göndermiştir. iı-'ıgi.l(erc'nin böyle bi şist - bolşevik çarpışması hangi siyaseti tercih edecej münakaşaya lüzum yok. böyle bir çarpışma dışı kalacağız. , Bizim bu işi | alâka ve münasebetimiz tur. Avrupa'da iki muhalii 'aset grupunun biribirile îıct clgşı:ıyc kalktıkları man, bizim düşüneceğimiz ziyete hâkim olarak kalm: Çünkü bir dünya harbi tek başına kalabilmek im! ancak kuvvetli bir devlete sib olabilir. Her ne kadar tehdid metleri gösteriyorsa da b bir çarpışmanın vukua gel mesini ünid etmek iste Böyle bir harb, sade bir Teti öteki millet aleyhi çarpışmağa sürüklemekle | miyacak, bir millet fertlej de biribirlerile çarpıştıra: Bunun önüne geçebilri için de enternasyonal ko! ve ahengi değiştirmek lâzi dır ki bunu yapmak yoli hiçbir. teşebbüsten de ni görünmemektedir.