20 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

20 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

K a p '*'hfıllıı!ımışlırdır K — — ederek cumuüriyet hat sONnOxLERIM Korku dağları, evham gökleri, endişe ovaları bekler! Hati neredeyse, Göre'de bir Habeş bükümeti var mıdır, yok mu- dur, diye papatyenin yapraklarını birer birer koparıp fala bakacaklar? Varlığı, İtalyan askerlerinin Adis-Ababa'dan birkaç kilometre öteye gitmemesi ile sabit olan muvakkat Habeş hükümeti, hiç şüphesiz, mağ- Tüp bükümdarlığın siyast, idart bütün baklarına tevarüs etmiştir. Hüküm- dar gitmekle hükümetin de kanatlanıp uçması, aklın kabul edemiyeceği bir şeydir.. Bir tayyarede dört kişilik bir tahkik, bir tetkik heyeti, bu vazlığı bir daha isbat edebilecek iken, dağları bekliyen bir evham ve korku ile, — Bu cihet meçhuldür. Bimnenaleyb Habeşistan beyeti sosyetede mevki alamaz! Diyorlar, Ve bu garabete ilâveten; — Maamafih -diye ilâve ediyorlar- bu hareket, biçbir zaman, Ha- beşistan'ın ilhakının tanınması da değildir. Sosyetedeki diplomasinin, büyük bir asap bozukluğu içindeki bu garip mantık mekiğine baktıkça gülmemek imkânsızdır. Tamırlarsa ne çıkar? Tanımazlarıa ne değişir? Perhizle turşu ve mıxrakla çuval münasebetinin şaheser bir misali, gimdi uluslar sosyetesinde teşhir edilmiş bulunuyor. Uluslar sosyetesi, yirminci zarın müellifi, rojisörü meçhul en büyük komedisinin uyandı: Bi büyük bir tiyatrodur. Burada hokkabazlığın istidatları da vurdır. — Korku dağları bekler. Buna ilâve edebiliriz: Evbam ovaları, endişe de gökleri bekler, — Tastih — Dünkü yazınıda «Hitiler, Romen 've Elenler devri> — şek. lindeki bir cümle yanlışlıkla *Hitler, Roma ve Elenler: şeklinde dizil. miş ve öyle çıkmış. Kelime müşabehetinin bugünkü vaziyete bu şekilde Buyur ey, beşeriyet, seyri on paradır bu marifetin!. Atalarımız we güzel söylemişler: C. myuşu enteresan olmakla beraber, yazımın mevruu ile hiç te münasebeti yoktur. Düzeltir ve özür dilerim. ea mülrtleri ve Bark milliyetperver- leri vaziyete hâkimdirler. GCıda maddeleri azalmıştır, Alkazar'da kadın - ve çocukla: rın Akıbeti meçbuldür. Âsiler Si yara Morena'yı almışlardır. Gene- Tel Mola da Hormalisako'ya gir m'gtr. Talavcra cephesinde 3, Ea- £ dülüs'te 4 bükümet tayyaresi dü- şürülmüştür. Âsiler Santanderi'ye saldır- mışlardır. Şehirdekiler imdad istemektedirler. Toledo, 19 (Radyo) — kazar harbı feci olmuştur. Bir lağımın infilâkini mü- teakib hükümetçiler hücum bayrağını harabelere çekmiş'er ve ikinci lağımın — infilâkını beklemiş- lerdir. Bu aralık âsiler bom- balarla hücum etmişler, bir milis kaymakamı, hafifce ya- ralanmıştır. Bunun üzerine milisler biraz çekilmiş, top- çuülar - tekrar Xc İkazar'a ateş açmış, bir âsi kolu mitralyöz kurarken düşen gülle ile ber- hava olmuştur. Öğleden sonra hükümetçi- — ler son hücumu yapmışlardır. — Âsiler yeraltı yollarından ci- — wardaki evlere geçmişlerse de milisler ve bombacılarla kar- şılaşmış, ınıhvedılmışlerdır Bir hükümet tebliğine re, şimaligarbide Gabic' en gelen bir âsi kolu zaylatla Ççok geriye püskürlülmüştür. Cenupta Ronda'da küçük bir — âsi kolu mahvedilmiştir. Tay- yarelerin âsileri bombardıma- ni devam etmiştir.. Yedi âsi firarı teslim olmuştur. Paris, 19 (Radyo)-— Âsiler Toledo istikametinde 750 mi- lisin ölümile neticelenen mu- harebeden sonra 10 kilomet- re ilerlemişlerdir. - Hükümetçiler de Alkazar'ı — sivil halka galebe çalarak ve içindeki mahsurlarla birlikte berhava etmişlerdir . Meşhur “Alkazar şimdi harabeler ha- Tindedir. — Burgos 19(Radyo)—Pignen- za civarı âsllerin eline düşmüş, 1000 milis ölmüştür. — Hükümet gemıl:nnde çı- — kan isyanda, 250 âsi bahri- z yeîî kurşuna — dizilmiştir. Malaga'da hükümetçiler ara- nda kanlı ihtilâller olmuştur. üsademe devamda olup bir Okismi — âsilerle — birleşmeşği rinin zaptı dolayısile Malaga- nın pek yakında teslim olma- sının mühtemel bulunduğunu beyan etmektedir. Filvaki ih- tilâlciler şimdi Malaga'yı fası- lasız sürette — bombardıman edecek bir vaziyette bulun- maktadırlar. Esasen İspanya hükümetinin cenupta elinde kalmış olan yegâne şehir Ma- laga'dır. 1500 İspanyol mültecisi Fran- sa'da kâin Bayonne'yi terke- derek memleketlerine dönmüş- lerdir. Cadix, 18 (A.A) — Âsiler Talavera'dan Madrid'e gir- mekte olan yol üzerinde kâin Magueda'yı ele geçirmişlerdir. Hükümet kuvvetleri ağır zayi- ata uğramışlar ve mühim mik- tarda harb malzemesi bırak- mışlardır. Toledo, 18 (A.A) — İhti- lâlci Tegmen Barrientos dün hükümetçilere iltihak etmiş ve Alkazar — malısurlarının - feci vaziyeti hakkında — aşağıdaki tafsilâtı vermiştir: — Barrientos Alkazar'a ya- kın bulunmakta olan buğday stokunu ele geçirmek bahane- | sile ve sekiz kişinin başında olduğu halde çıkmış ve fakat hükümetçilerin mevzilerine yak- laşır yaklaşmaz silâhlarını yere atmıştır. Bunun üzerine yanın- dakiler hemen Alkazar'a doğ-” ru kaçmışlardır. Öğrenildiğine göre cenubi Amerika — cumuriyetleri mü- messilleri Alkazar'daki kadın, çocuk ve ihtiyarların çıkarıl- masını temin için Alcazar mah- surları nezdinde yeni bir te- şebbüs yapmalarına müsaade etmesini Madrid hükümetin- den istemişlerdir. Fakat evelce yapılmış olan teşebbüslerin suya düşmüş olması dolayısile Madrid hükümeti bu talebi reddetmiştir. Hendaye, 18 (A.A) —İhti- lâlciler Toledo'ya doğru ileri hareketlerine devam ve Alka- zar mahsurlarını kurtarmak için tam zamanında oraya vasıl olacaklarını ümit etmektedirler. Dün Toledodo yolunda yapı- lan muharebelerde âsiler hü- kümetçilerden 750 kişiyi öl. dürmüşler ve yüz kadar esir almışlardır. Hükümetçiler top ateşinin himayesi altında nev- midane hücııııılırdı bulunmuş- lardır. - Âsilerin mitralyozları ÜYDN Vx D sae ı < MW SAAT V NC NN Paris, 19 (A. A) — Harici siyaset meselelerinden bahscs den Övr gazetesi diyor ki: açılacak olan toplantısı husu- | sunda umumi kanaat şu mer- kezdedir ki, İtalya - Habeş ih- tilâfı ruznamede bulundurul- dukça beynelmilel müşkülât daima başgösterecektir. Eğer Habeş heyeti — murahhasası asambleye kabul edilmezse Habeşistan Milletler Cemiyeti aleyhine hukuki bir müzakere açabilir. Ve bu Milletler Ce- miyetinin nüfuzunu müdhiş su- rette baltalar. Diğer taraftan İspanya'ya da © müşkülât çıkarılıp çıkarılmıya- hükümetçileri bir el tüfenk bile atmalarına meydan ver- meden yere sermektedir. Madrid, 18 (AA) — Hü- kümet kuvvetleri Alkazar'da Toleda'nun altında bir mayin patlatmışlardır. —Müthiş - bir infilâk vukua gelmiştir. Bina hemen hemen tamamen harap olmuştur. Kadiks, 19 (A.A) — Nas- yonalist kuvvetler hücuma baş- lamışlardır. Santander müda- fileri takviye kuvveti istemek- tedirler. Madrid, 19 (AA) — M. Azana aleyhine bir suikasd keşfedilmiş ve birçok tevkifat yapılmıştır. M. Azana sara- yından çıkmamaktadır. Bilbao halkının bir kısmı ekmeksiz kaldığına göre, Jaime Primero hükümet - zırhlısı be- raberinde 4 harb gemisi daha bulunduğu halde limandan Oran'a müteveccihen hareket etmiştir. Toledo, 19 (A.A) — Havas ajansı muhabiri bildiriyor: Gece Alkazar — harabeleri hiçbir ciddi harekete maruz kalmamıştır. Dünkü gün hü- kümetçi kuvvetlerin verdiği za- yiat 6 ölü, 12 yaralıdır. Âsiler yüz kadar telefat vermişlerdir. Paris, 19 (A.A) — Madrid- den gelen bir telgrafta hükü- met kuvvetlerinin Santa Olalla bölgesinde Casar de Ezca- bara kasabasını aldıkları, 50 âsiyi öldürdükleri ve külliyetli mik- tarda silâh iğtinam ettikleri bildirilmektedir. Dün Toledo Alkazar'ının altında infilâk eden lâğımın gürültüsü tâ Madrid'den işi- tilmiş ve Alkazar'dan muaz- zam bir alev ve duman sü- tunu — yükselmiştir. Alev ve duman sütüunu çok uzaktan görülmüştür. Toledo'daki ev- lerin camları tamamen kırıl- mıştır. Hücum esnasında mılııler Alkazar'da bulunan birkaç ço- cuğu kurtarmağa muvaffak ol- muştur. Alkazar mahzenlerin- de tahassun eden birkaç yüz âsinin nevmidane mukavemette bulunmağa karar verdikleri zannolunmaktadır. Diğer taraftan Seville'den haber verildiğine göre, Toledo önündeki cephede yapılan mu- harebeler hükümet kuvvetleri- nin şiddetli bir mukavemette YADOLU , Günün Telgraf Fransız gazetelerine göre Fransız dış siyasası Habeş ımparatorunun n Cenevre'de bulunuşu tehli- keli sayılıyor. İspanya mes'elesi de endışe veriyor. Milletler cemiyetinin bugün | cağı belli değildir. Çünkü İs- panya murahhasının tahrikâta maruz kalmadığı taktirde bu meseleye tamamen temas et- miyeceğine dair vaidde bulun- muş olmasına rağmen bilhassa iki sebeb dolayısile söz söy- lemekte haklıdır. Bunlardan birisi bazı hükü- metlerin ve hususile Portekiz'in Madrid hükümetine karşı olan hattı hareketidir. Portekiz nas- yonalistlere maddi yardım- larda bulunuyor. Ve bunların umumi karargâhlarını Lizbon- da tutuyor. İkinci sebeb de İspanya'nın beynelmile! hukuk bakımından ademi müdahale prensiplerine itiraz edebileceğidir. Le Jour gazetesi Fransa dış bakanının ancak diğer heyeti murahhasa'arla temas husu- sunda icabeden zaman Cenev- re'de kalacağı " mütalcasında bulunarak diyor ki: Fransaşgış bakanlığı, Fran- sa'nın itibarı noktainazarından endişededir. Bedaheti gözlere batan şeyleri Öörtbas etmek lüzumsuzdur. Fransa'nın hattı hareketi hâdisenin Cenevrede alacağı cereyana ve İngiltere ve kiçük antant devletleri mü- n essilleri ile yapılacak temas- lara bağlıdır. Fransa'nın ka- naati şudur ki siyasi mes'ele- ler daha bu yıl da müzakere edilemezler. Binaenaleyh Fran- sız heyetinin vazilesi siyasi olmaktan ziyade teknik mahi- yette kalacaktır. Diğer tarafttan — Negüs'ün Cenevre'de bulunuşu Fransa ve diğer devletler için tehli- keli olabilir. Petit Parizien gazetesi Fran- bulundukları Alberchetajo va- disinin nasyonalistler tarafın- dan işgalini mümkün kılmıştır. Sierra Guadarrama'da nas- yonalistler Navas Priasi işgal etmişlerdir. Şimalde Bilbao'nun mühasarasına - başlamışlardır. Bilbao'da erzak yokluğundan dolayı mahsurlar arasında ih- tilâflar başgöstermiştir. Lizbon, 19 (AA) — Radyo | kulüb İspanyol - âsilerinin Ba- dajoz vilâyetinde bir temizle- me hareketi yaptıklarını haber vermektedir. Bunlar Sierra, Morena'ya sığınmış - olan hü- kümet kuvvetlerini hezimete uğratmışlardır. Hükümet kuv- vetleri bir ölü ve esir bırak- mışlar ve külliyetli miktarda harb — malzemesi — terketmiş- lerdir. Bucnos Aires, 19 (A.A) — Brezilya ve Urguay elçileri İspanya'dan gelen komünist unsurların memlekete girme- sine mani olacağı tedbirleri hariciye nazırı vekilile müza- kere etmişlerdir. Viyana, 19(A.A.) — Zabıta İspanya için bir iane tertip etmekle maznun 5S0 komünisti tevkif etmiştir. Tevkif edilen eşhasın evle- rinde yapılan — araştırmalarda birçok silâh ve cephane ele geçirilmiştir. Cenevre, X9(A.A)—İıpınyı A ET LA DA A DeD ab sa'nın Milletler — cemiyetine derhal halledilebilir tekliflerde bulunacağını yazıyor. Bir bey- nelmilel para konferansı açıl: ması — mühtemeldir. — Sonta Fransa silâhların azaltılmasını teklif edebilir. Fakat bunun için de daha evelden Almaânya, Amerika ve Japonya ile dip- lomatik müzakereler lâzımdir. Ta ki Delbos bu yolda bir te- şebbüste bulunabilsin İzmir'deki işçiler.. Enis Behiç İzmir'e geliyor. İstanbul, 19 (Hususi muha- birimizden) — İktısat vekâleti iş dairesi müdürü Enis Behiç, bugün İzmir'e hareket etmiş- tir. Oradaki işçi vaziyetini tedkik edecektir. delçika'da Komünizm aleyhtar- lığı devam ediyor. Liyej, 19 (Radyo) — Belçi- kanın her tarafında komünist- lere karşı derin bir husumet vardır. Komünistlerin bütün kulüpleri hükümetçe kapatıl- mış ve silâh araştırmaları ya- pılmıştır. Yunan veliahtı ve başbakanı döndüler Atina, 19 (A.A) — Başba- kan Metaksas kralla görüşmek için gittiği Korfu'dan bugün Atina'ya dönmüştür. D Atina, 19 (A.A) — Veliaht prens Pol hudud garnizonla- rını teftiş etmek üzere Serez- den hareket etnıişlir Dış işleri b.ıl(ını M. Elvıyo dün Delboso ziyaret etmiş ve Portekiz'i İspanyol nasyona- lislerine silâh vermekle ittiham etmiştir. M. Delbos elyevm Cenev- re'de bulunan Portekiz Dış Bakanı M. Monteiroyo M. Eden'le birlikte ziyaret ede- | ceğini Ve Portekiz'in ademi | müdahale komitesine iştiraki hususunda mumaileyh nezdin- miştir. Londra, 19 (Radyo) —Hü- kümete sadık kalan Malaga- daki İspanya donanması is- yan etmiştir. Bu hâdise, İs- panya hükümetini müşkül bir vaziyete sokmuştur. * Ceymis Primero torpidosu, âsilere teslim olmak üzere Malaga limanından Melilâya hareket etmiştir. İspanya hükümeti, kendisine sadık kalan donanmanın, der- | hal ayrılmasını istemiştir. Hükümet kuvvetlerinin Ma- laga'yı yakmağa karar verdik- leri söyleniyor. Lonra, 19 (Radyo) — Ma- laga'daki İngiliz tebeası, Sfor- son torpitosu ile götürülmüş- tür. Bunlardan yalnız on aile, mallarını bırakmak istemedik- lerinden kendi arzularile Ma- laga'da kalmışlardır. de ısrarda bulunacağını vadet- | erleri Amerika, Habeşistan ve Mançuko —a e— Dış bakan yeniden | izahat veriyor Vaşington, 18 (A.A) — bakanı Hull son - nutku hak- kında yapılan tefsirleri tekrar tekzib ederek demiştir ki: Amerika'nın Mançuko'nun teşekkülünü ve Habeşistan'ın işgalini tanımamak yolundaki siyasetini terketmek — fikrinde olduğu doğru değildir. Ame- rika yeni anlaşmalara iştirak- ten imtina etmiyecek ise de emrivakileri tanımamak pren: sibine dayanan akidenin esa- sını teşkil etmekte olan Keel- log paktını terketmiyecektir. M. Titulesko zehirlenmiş mi Hastalık sür'atle seyrediyor Saint Moritz, 18 (A.A) — M. Titulesko sebebi izah edil- meyen gayri tabii bir - tebes- sümden ve seyrini — sür'atle takibeden bir fakruddemden mustarib bulunmaktadır. Has- tanın sür'atle zayıf düşmesi kan naklini zaruri kılmıştır. Sen Moris, 19 (Radyo) — Sabık Romanya hariciye ba- kanı M. Titulesko'nun ahvali sıhhiyesinde bu sabah hafif salah görülmüştür. Yapılan kan tahlili, kana karışan ze- hir miktarında azlık göster- miştir. Memba suyu Yerine Terkos suyu İstanbul, 19 (Hususi muha:- birimizden) — İstanbul Ter- kos suyunu, memba suyu diye şişelere doldurub şehirde sa- tan bir şebeke yakalanmıştır. Tahkikat yapılmaktadır. Maslak'ta Bir otomobil Kazası daha.. “ İstanbul, 19 (Hususi muha- | birimizden) — Gece Maslak'ta | bir otomobil kazası olmuştur. Hususi bir otomobil bir ağaca çarpmış ve iki kişi ağır su- rette- yaralanmıştır. | ğ , Amerika'da Teksas'ta üçyüz ev yıkıldı. Nevyork, 18 (A.A) — Tek- | Sas'ta son Agelon'dan gelen haberlere göre şiddetli bir yağmur neticesinde 25 bin ki- şilik olan bu şehirde üçyüz ev yıkılmış ve ikiyüz ev de tamamile sular altında kalmış- tır. Hasar bir milyon dolar tahmin edilmektedir. Tuna üzerinde yeni kurulacak köprü Belgrad, 18 (A.A) — manya münakalât bakanı Yu- göoslavya münakalât bakani ile Tuna üzerinde bir köprü — kurulması mes'elesini görüş | mek üzere buraya gelmiştir. — Beyanatında demiştir ki: Evvelâ köprünün nerede kurulacağını kararlaştırmak lâ* zımdır. Romanya Turn Seve* rin Kladov'yu teklif etmektedir"