22 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

22 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

ç Yirmialtıncı yıl No. 7022 SALI 22 Eylül 1936 Italyan'lar Mayorka adasına asker çıkarmışlar.. /-Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Telefon: 2116 Mes'ud bir ihtiyaca doğru. Başlığımızda, bir garabet oldu. gunu inkâr etmiyeceğiz. Fakat mev: zaumuzu tetkik edenlerin bu garar beti çok bulacaklarından eminiz. Türk inkılâhının eteklerinde sa- yısı gittikçe artan ve kaynaşan bir Bir İtalyan gazetesı yazıyor : İtalya, Akdeniz mes'ele- sinin hallini istiyor! Aksi takdirde lokarnocular arasında bu. ." | lunmıyacaktır. İtalya, Habeşistan fethinin Ni hukuki ihtilâflarına da işaret ediyor. — | tabii, nesil yığını vardır. ve bu nesil fanı, evden mektebe giden yol üze- rinde bir karınca selini andırmak- * Bu sel ayni zamanda, her yıl, yeni bir yaşın toplantıları ve birikintileri ile milli bir sandet ve duğu şüphesizdir. kabarıyor. Bunun mazhariyet ol le bir kaynaşma, esasen beklenen ve temin edilmek istenen bir ne- tücedir, ve binaenaleyh bir snadet: tür. Fakat bir de bu kaynaşmayı, mektep kapılarında tatmin etmek ve tahsil, terbiye sistemleri içinde beslemek mecbur'y paya bulunduğumuzu Neslin kaynaşmarı arttıkça, mek- tep ve muallim ihtiyacının ve ted- ris, terbiye işlerimizi daha esaslı bir şekle koymak zaruretinin de ona müvari olarak genişleyip bü- yüdüğünü —kabul - etmekliğimiz l4 zıradır. Bu mes'nd ihtiyaç, içine girdi- Bimiz ders yılında bütün şiddetile kendisini göstermiş ve garlukla at- Tatılmıştır. Yalmaz İzmir şebrinde bile ilk ve orta mektep kadroları git taşmış olması » vasıta, bina ve muallin bollağuna rağmen - mizi telâşa düşürmüştür Halbuki bu hti mir'e münhasır değildir. İzmir, Ay- din, Manisa — vilâyetlerinin küçük vilâyet merkezleri kadar hareketli ve nüfuslu olan birçok kazalarında halk, örtamektep istemekten başka hiçbir şey yapmıyor. Külhtür davamızın başlıca çartı, ik merkezlerde topla- Bilâkis mektebi, ka- zalara ve köylere götürmektir. Ne- rede kaldı ki, bugün, kaza ilkmek- teplerinden yetişi kendileri İsteseler ve da- bir büyük şehirler ve Sebebi aşi- le karşı kar- nutamayız. hepi- ş binlerce yav- rular, vanın esası da müsaade etse, orta tahsil için merkezlere gelemezler. kârdır. Mali zarüret! Meselâ — İzmir'de, ve liselerin ücretli, meccanf leyli kadrosu, nihari talebesi mevcodu bize vilâyetimiz ve civarının hakiki ihtiyacı hakkında hize hiçbir şey anlatamaz. Eğer vilüyet ve civarın- daki çocukların, müsait olsaydı, şimdi İzmir içinde en aşağı 1000 kişilik talebe pansi- yonları bulunmak iktiza oderdi. Mademki böyle birşey yoktur, ilk mekteple örtamektep arasında bir aktarma bozukluğu var, demektir. Meselâ — Tire'deki, — Bayındır'daki, 'Torbalı'daki bir çocuk, ilk mektebi bitirdikten sonra, namludan çıktığı gibi uzak mesafeye gidemeden der hal düşen ve boşa atılmış bir kun şanu andırmaktadır. Maksadımız şunü - anlatmaktır; Her yerde, ilk ve ortamektep ihtiyacı artmaktadır. Muallim de lüzımdır, bina da!. Çok değil, gele- cek yıl, İzmir'de bile ihtiyaca kar- © durmak için tedbir bulamıyi ortamektep mali — vaziyetleri bz, âciz kalacağız. Bu, bir heyeca: | nmn, bir zevkin yarıda kalması gibi bünyeyi muztarip eden bir hüdise- dir. Ayni zamanda itiraf etmeliyiz ki, alıman: tedbirlerden bir kısım | tedris ve terbiyedeki normal siste- mi de tatmin etmiyor.. — Sonu 3ncü sayfada— Nuremberg'te M. Hitler ve arkadaşları Lehistan'ın Almanya'ya karşı bir jesti ve Fransa komünist liderinin? Moskova seyahati. M. Hitler'in nutkundaki maksad ne imiş”? Başbakanımız Londra'da boğazların tahkimi ve donanma- mızın takviyesi işini konuşacakmış! “Almanya daha ı İ0 sene harb edemez!,, İstanbul, 21 (Humusi mühabiri- | temeldi mizden)— Alman'ların yeni yaptık- ları Emden kruvazörü, Bulgaris- tan'ın Varna limanıma gitmek üze- re buradan geçecektir. Kruvazörün huı...h da bir gün kalması muh- temeldir. İstanbul, 21 ÇHksasi muhabiri- mizdöü)e İtalyan gezmeleri, başva: kil İsmet İnönü'nün büyük bir he. yetle Londra'ya yapıcağı soyahate —Sonu Gıncı sayfada— Italyan'lara göre ——— — Madrid'de ikiyüz Rus tayyaresi varmış ve Madrid'e 70 bin tüfek gelmiş.. Roma, 21 (Radyo) — Alınan baberlere göre Madrid'de balen 200 Rus tayyaresi vardır. Bundan başka Madrid'e 70,000 tülfek gelmiştir. Bunlar da Fransız ve Belçika mamulâtındandır. Paris, 21 (Radyo) — Tan gazetesine göre İspanya hududünda Pui Şer. do'da bazı hareketler vardır. İspanyol sosyalistleri ve komünistleri bura: da takriklt yapımakta olduklarından şarki- Pirene'de hudüdlür kapa: dılmıştir, Habeş imparatoru ansı- zın Cenevre'ye geçti! Cenevrede heyecan var. İngiltere, Habeş murahhaslarının iştirakini istemiyor. Komitene kararverecek Londra, 21 (Râdyo) — Necaşi, Londra'dan tayyare - ile Cenevre'ye haroket etmiştir; Habeşistan'ın Londra selarctha- ——— İnesindan Necaşi'nin bu âni seyahati Aslı olmıyan haberler İstanbul, 21 (Hususf muhabiri- mizden)— Dahiliye Vekili ve Cu- muriyet Halk Partisi genel sekre- teri Şükrü Kaya'nın Cenevre dai- mi murahhaslığına tayin edileceği ve Maarif Vekili Saffet Arıkan'ın da Dahiliye' Vekâletine getirilece: ği hakkında Belgrad radyosunun verdiği habere doğru nazarile ba- kılmamaktadır. V/ — hakkında hiçbir malümal verilme- mektedir. Cenevre, 21 (Radyo) nin Londra"'an üni surette ve tay. yare ile hareketi Cenevre'de derin bir tesir hawule getirmiştir. Sabahten Cenevre mahafili bu mes'ele üzerinde meşguldür. Necaşi- Cenevre'de şimdi murahhasların selâhiyetnamelerinin tetkiki devam etmektedir. Bu vazife ile mükellef dokuzlar komitesinde M. Eden, M. Litvinof, M. Delbos ve doktor Tev. fik Rüştü Aras gibi dört hariciye bakanı vardır. Bunun için Habe- - Sonu 6 ıncı sahifede - Yunanistan'da kömünizm Yeni kanunla şid. detli takibata tâbi tutuluyor AA) — Resmi ga 1 — aleybinde tarizim edilmiş olan kanunun met'nini neş retmişlir. Bu kanan mücssis rejimi yıkmağı istihdaf eden fikirleri ve üsülleri memleket dabilinde yap- mağa Teşebbüs edenlerler grev yapılması için tahrikâtta bulunsnlar hakkında axgari üç ay hapis ve 24 ay nefyi cezası tatbik edileceğini natıktır. Ellerinde kanım ahkâmına mu gayir kitaplar Bulunan matbascılar Ve kütüphane sahipleri bunları 20 gün zarfında teslime mecburdurlar. — dlm mamidna üeüi Politika aşkının bir tezahürü! M. Titulesko gözünü açınca, siyasi vVaz- iyeti sordu Saint Moritx, (AA) — Dün öğleden sonra M. Titulesko'ya yapı- lan kan nakli ameliyesi değil fizi- îol(ı]ık seorüm şırıngasıdır. Doktöre lar son dakikada kan nakliyesina Tüzum — olmadığına — hükmetmişler, ancak gıdanın kilayetsizliğini telâl'i için serati şınngatı yapmak iste- mişlerdir. Bu ameliyeden sonra M. Titu- Tesko'nun shhi vaziyelinde hafif bir salâli görülmüştür. Hastamın ürade — kuvveti raki — şayam hayret derecede yerindedir. Kendisi dün Cenevre'de gerek Milletler ce- miyeti toplantısında ve gerek top- icinde olup biten şeyler malümat almıştır, Saint Moritz, 20 (A, Titulesko'nun sıhhi — vazi salah devam etmemiştir. Öpleden sönra döktörlar üçüncü bir kan nakli ameliyesine Tüzüm — görmüş lerdir. Hastanın etrafındakiler ye- niden endişeye düşmüşlerdir. Roma, 20 (A A) Pa. dano diyor ki —Corriere İtalya'nın Lokarno konferan- İngiliz kralının teşekkürü. İstanbul, 21 (Hasust mu- habirimizden) — Bir İngi- liz mecmuasına; İngiltere krası Edvard namına gön- derilen bir tebliğde; Ça- nakkale'deki İngiliz mezar- lığına karşı gösterilen hüs- nüâ muhafazadan ve halkın sempatisinden dolayı teşek- kür edilmektedir. sına İ ki şimdiki halde Habe şistan'm fethi hâdisesinin vazettiği | şekilde Akdeniz mes'elesinin hal- SN UKS —O li sinc tâbidir. Koll-ktif em- Diyet Bisteminin iflâstından sonra İtalya şimdi de mantakavi emniyet kabule ediliyor. İtalya coğrafi bakımından bu pro- jeye bigünedir. İtalya hâlihazırda kendi cıaniyetinin zımanlarımı, mu: kabilinde bunlarla mütenasib hiçbir şey taleb etmeksizin vücüda getir mek mecburiyetindedir. < Akdenix mes'elesi Habeşista. aa Çethi Ve bu fethin, hukuki ihtilâfları ve bilhassa İngiltere'nin Akdeniz siyaseti mex'eleleri halle. dilmeden evel İtalya yeni bir Lo- karno koönferansına — nasil — iştirak edebilir? Konferansı hazırlamak için diplomasinin yapacağı birçok şeyler daha vardır. projesini davet Rusya'ya giden sporcularımız Futbolda 3 -1 yenildik. Güreşlerde 4 - 3 galibiz. Bisikletçilerimiz de Kazandı. Melih te Romanyalı yı döğd İstanbul, 20 (A.A) — Gün- lerdenberi heyecanla beklenen Melih Todoresko mühim boks maçı bugün Taksim — stadyo- munda yapılmıştır. 8 Ravund- luk maçta Melih bidayetten nihayete kadar hâkim dövü- şerek sayı hesabile galip gel- miştir. Moskova, 21 ( Radyo ) — Türk - Rus 100 kilometrelik bisiklet yarışı, dün sabah saat 11 de Moskova - Leningrad yolu üzerinde yapılmıştır. Mü- sabaka, 50 kilometre gitme ve 50 kilometre gelme idi. Yarışın 25 inci dakikasında Eyüb nefes darlığına uğradı ve müsabakayı terke mecbur kaldı. Birinci 50 kilometreyi döndükleri zaman, bisikletçi- lerimiz önde gidiyorlardı. 3 kişilik kafilemize yalnız bir tek Rus refakat etmekte idi. Diğerleri geride kalmışlardı. Neticeye kadar vaziyet değiş- medi, 93 üncü kilometre de Talât'ın zinciri çıktı. Orhan kendisine yardım için durak- ladı. Rus bisikletçisi bu - fır- | sattan istifade ederek müsa: Yukarıda Melih, altında Romanya'lı baksör bakayı birinci bitirdi. İkinci Talât, üçüncü Orhan, dördüncü | Kâzım, beşinci ve altıncı Rus- lar'dır. Yarışı takım itibarile | 19 puanla Türk takiımı ka- zanmıştır. Bisikletçiler bazan SO kilometre üzerinden gits mislerdir. Rekor 3 saat, 14 dakika, 27 saniyedir, — Sonu Gıncı sahifede — | N İ N | |