22 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

22 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TA İstanbul TELEFON £ TELGRAF : SALI a2 EYLÜL 1936 5 K N EVI Ankara caddesi 24318, 24310, 24510. TAN, İSTANBUL İKİNCİ YIL — Ne, S14 URUŞ BAŞMUHARRİIRİ: EARNI AHMET EMİN YALMAN Bugüm Yedinci sayfada: 1 — İzmirden röportajlar. 2 — Mahvolan Alkazar. Tevfik Rüştü iki diplomat çok mühim Delbos arasında Genevredel | Assamble il toplantı | bir görüşme yaptı ke Bir Fransız gazetesi diyor ki: Şarki Akdenizin hakiki! mihveri Türkiyedir GAZETE iLAVE EDİYOR Türkiye ile Fransa ar çok eskidir ve bazı anlaşmasına göre halledilebilir Paris, 21 (Hususi) — Delbos bugün Cenevrede Doktor Tevfik Rüştü Arasla görüşmüştür. pek mühim olduğu temin zetesi bu münasebetle şu malümatı vermektedir : Sağ ve sol: Büyük kavga Yazan: M. Zekeriya yn #n büyük bühran- larmdan birini yaşıyo- Tuz, buna şüphe yok. Yaşadığımız devir, ne on de kuzuncu asrın sanayi ihtilâline. ne on sekizinci asrın siyasi ihti. lâline, ne de ondan evvelki ka-| ranlık devirlere benzer. O de) virlerde ihtilâl olgunlaşır, cemi- yetin bütün hayatına yayılır, on- vi sonra patlardı. Biz şimdi daimi bir ihtilâl içinde yaşıyoruz, Aradaki fark (okadar farklıdır. Tarihin son yirmi beş sene kadar buhranlı bir devir kaydettiği görülmemiştir. Ekiden ihtilâller mahalli olur, komşu devletlere tedricen ve zorla sirayet ederdi, Halbuki bugünkü buhran dünyanm her tarafma «ira- yet etti. Kavga hudutlardan cıkarak beynelmilel mahiyet aldı. *.# Ş: sol kavgası yeni değildir. Beki Mısırda da vardı, eski Yunanda da vardı, orta çağda da in- sanları ikiye ayırmıştı. Fakat ovakitler smıf kavgası baş- ka isimler almıştı, başka şekillerde kendini göstermişti. Bugün artık üzerindeki bütün ör- tüleri attı. Yüzündeki maskeyi tıkar- d: ve ortaya çırçıplak çıktı, Evvelâ ciban harbi bütün kapita- list memleketlerdeki smıf kavgasını #teşledi. Harpten sonraki hâdiseler onu körükledi. Nihayet bugün bütün dünyayı iki zümreye, iki cepheye ay. rilmış görüyoruz. .... Ss mıf kavgası ilkönce hudutlar içinde cereyan ediyordu. Memleketin mukadderatm idare eden fırkalar temsil ettikleri sınıfla” ra göre İki grupa ayrılıyorlardı. nıf kavgası bir nevi iktidar kavgası ve bir memleket meselesi idi. Fır- kalar, ideolojilerini iktidar mevkiine Se gelmek suretile tatbik etmek ister-| lerdi. Yahut komünistler gibi rejimi ihtilâl ile yıkmıya taraftar olan en son partiler bile nihayet kendi Obu- 'dutları içinde çalışıyorlardı. e Stalin bile sosyalist devletini yalnız Rusya hudutları içinde kurmıya çalışıyor ve “her memleket kendi rejimini kendi kurmalıdır.,, diyor. HArkası 7 cide) asındaki münasebetler işler Türkiye - Suriye Fransa hariciye nazırı M.| Türkiye Hariciye Vekili| Mülâka”* . olunmaktadır. — Jurnal ga- “Türkiye, yeni Boğazlar | rejimi ve Şarki Akdeniz| havzasının aldığı ehemmi - yet dolayısiyle, Karadeniz - le Süveyş kanalı arasında beynelmilel durumun ha- kiki bir mihveri olmakta- dır. | İngiltere Krah Bâvart VEM tara fından Atatürke ibaal ölünan avans- lar, bu vaziyeti tamamen tebarüz İettirmiştir. Fransa bundan ancak zi- yadesile memnun olabilir. Zira Fran- sanım da Türklerle uzun bir teşriki mesai an'anesi vardır. Bu hal, hiç| şüphesiz bazı işlerin, Fransa — Suri- ye anlaşmasının icabatına göre tan zimini kolaylaştıracaktır.,, İ M. Delbos bu sabah 'bu mesele hakkında Tevfik Rüştü Arasla gö rüşmüştür. Başvekil ve Vekil- ler Ankarada Bir müddettenberi şehri- mizde bulunmakta olan Başve- kil Ismet inönünün bugün An- karaya âvdet edeceklerini öğ- rendik.. Başvekil Obu akşam trenle dönecekler, kendilerine şehrimizde bulunan Adliye, Na- fia, Maarif, Milli Müdafaa Ve- killeri de refakat edeceklerdir. .Cenevrede Asamble dün toplandı Habeş murahhaslarının itimadna- meleri henüz tasdik edilmedi Cenevre, 21 (TAN) — Milletler Cemiyeti assamblesi buğün saat onu elli geçe açıldı. Toplantı, aza arasnda yapılan hararetli mü lar yüzünden yarım saat gecikmiş bulunuyor. Riyaset makamma geçen Şili mu- rahhası Manuel Rivas Vicuna celseyi açan onutkunda, içtima devresinin bütün insanlık âleminin mukadderatı namma çok mühim olduğunu anlattıktan sonra, Cemi: yetin bütün milletlere emniyet vermesi lâzımgeldiği söyliyerek dedi ki: “— Milletler arasında ik- tısadi canlanmayı temin et- mek için çalışmak lâzım - dır, Fakat en esaslı vazife sulhü sağlamlamaktır. Mil- letler Cemiyetinin cihanşü- mul olması için ıslah edil- mesi zaruridir.,, Bu sırada Habeş murah- hasları, kendilerine tahsis olunan yerde oturuyor, İ- talyan murahhaslarına ait yerler boş bulunuyordu. Ruznameye geçmeden evvel halle dilecek mesele, Habeş murahhasları- Moskovada Evvelki güreşlerde. takımımıza gali- biyet temin edenlerden Nuri, — ikinci maç- tada mağlüp olduk Maç 3 - 1 aleyhimizde bitti, Hüsnü çok güzel oynadı Dost ve komşu Sovyet Rusyaya gi den futbol takımımız dün Moskova- da Sovyet Spartak takımile ikinci maçını yaptı. Yine Moskova Dinamö stadyomunda yapılan maçı yüzbin ki- şilik bir seyirci kütlesi seyretmiştir. Muhabirimizin kısaca tegrafla bildir. diğine göre, dünkü müsabakada mü - dsfi Hüsnü bilhassa çok güzel bir o- yun göstermiş, hilcum hattı ise hayli bozuk oynamış, birçok gol fırsatları kaçırmıştır. İşte böyle fena oyun neticesi olarak takımımız ikinci defa olarak 3 -1 mağlüp olmuştur. Gol. lerden ikisi ilk devrede, üçüncü gol de ikinci devrede atılmıştır. Dünkü maçın bütün tafsilâtmı, evvelki gün yapılan güreş ve eskrim müsabakala- rının tafsilâtlarile birlikte 6 net say- ..fada bulacaksınız, Habeş murahhaslarının itimatname- lerini tetkik eden heyetten: Rüştü Aras, Litvinoj ve Eden nın içtimaa kabul edilip edilmemesi İtalyanın bu mesele üzerindeki noktai nazarı şöylece hulâsa: oluna- bilir; Adisababa hükümeti Habeşistanm meşru biricik bükümetidir. Bu hükü- met ise, bir İtalyan hükümetidir. Bi- naenaleyh İtalyadan başka bir hükü, metin Habeşistan temsil etmesine yer yoktür, Habeş noktai nazarı İse şu mer kezdedir: Italya, Habeşistann o an- cak bir kısmını işgal etmiştir. Geride kalan kismı Gore hükümetine tâbi- dir. Gore hükümeti İmparator Hale Selâsiye namma çalışmaktadır. Bi. naenaleyh müstakil bir Habeş hükü- meti mevcuttur. Ve bu hükümetin Milletler Cemiyetinde temsil olun- ması lâzımdır... Karkası 1 cide) Iltalya, Alman tehlike- sine karşı çareler aramakla meşgu müş! | ALMAN NAZIRLARI: Orta Avrupa ve Balkan merkez- lerinde görüşmelere başladılar Üç Alman Nazırından biri Romanyada, biri Peştede, propaganda Nazırıda Atinada “Almanya ile Avusturya arasındaki anlaşma İtalyanın vafakatile olmamıştır. İtalya emrivaki karşısında ses çıkara- mamıştır, fakat küçük bir bekleme devresi geçirdikten (sonra kendini Alman tehlikesine karşı korumak için tedbirler almıya başlamıştır. Evvelâ Avusturyayı ve Madaristanı etrafına topla- mıştır. Bundan sonra da Viyana ile Prag arasında dostane mü- nasebetlerden istifade ederek Küçük İtilâfla mukarenet peyda etmeye hazırlanmıştır.,, A y Pariste çıkan (Temps) gazetesinin Ültalya ve Merkezi Avrupa) seriev- hasile yazdığı çok dikkate değer bir makalede varılan netice şudur. “Temps” in makalesinde gu mühim noktalar vardır; “Avusturya Hariciye Nazırı Guido Şmitin Romaya yaptığı son seyahat Merkezi Avrupa islerinin inkişafı ba- kımından cidden mühimdir, Avustur- ya - Alman anlaşmasının âkdinden- beri Avustaryanın vaziyeti müphem bir hal almıştı. Son Roma seyahati Bü vaziyete iyice sarahat vermiştir. Son zamanlarda Avrupada bazı hâ- iseler olmuştur: Avusturya - Alman nlaşması, Macar hükümet naibinin Hitleri ziyareti, son Küçük Itilâf Kon foransmın bu itlâfa dahil ohükü- metler arasındaki bağları kuvvetlen- dirmesi... BAŞ ROL! Italya Avrupanm bu kısımlarmda baş rolü oynuşmaya mecbur olduğu kanaatindedir. Bütün bu hâdiselerin husule getirdiği vaziyet karşısında İtalya kayıtsız kalamazdı. Şurası ar- tık bir sır olmaktan çıkmıştır ki, A- vusturya - Alman anlaşması Roma hükümetinin rızasile olmamıştır. Ro- Arkası 7 cide) ispanyada müthiş işkenceler oluyor “Iki yüz kırk zabit Bunları bir arada denize atmışlar, Troçki İspanyada yerleşecek mu Belgrat yolile Atinaya gelen Doktor Göbbels İspanyada faciaların merkezi olan Toledo'da Alkasara bir bakış İspanya isyanı ve sivil harbi hakkmda radyo İle ve diğer kaynaklardav aldığımız en son haberler bugün üçüncü sayfadadır.