22 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

22 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

iz ymm 2 Günün adamı #AreAı e ATAM METE Bütün ömrü trende geçen bir diplomat Bütün dünya, Ti esko'nun bundan sonra ne yapacağını ve nasıl yaşayacağını merak ediyor ünlerdenberi telgraflar, eski Romanya dış ba- kanı Titüleskodan bahsediyor ve onun sıhhi va- ziyeti hakkında haber veriyor. Son zamanlarda hiç bir dış bakanının çekilmesi, Titülesko derecesinde bey- nelmilel akisler yapmamıştır. Sebebi onun aşağı yukarı yirmi senedenberi Bükreş, Paris, Prağ, Londra ve Ce - nevre arasında mekik dokumasıdır. Bütün dünya ricali arasında onun! kadar ömrünün en mühim kısmını s6“ ysbatle geçiren bir kimse olmadığı, , yalnız M. Heryonun bir istisna teş. kil ettiği söyleniyor. Memleketinde “Dev adam” unvanile maruf olan Ti- tüleskonun Küçük Antantın mümes - sili, Milletler Cemiyetinin yıldızı, Fransa siyasetinin müdafii, sulh mu- ahedelerini tadil etmenin en yaman hasmı sayılırdı. Hitler ile Musolini - nin en çok nefret ettikleri adamların biri o idi, Romanya diplomasisinin daimi teknisyeni Külesko, Romanyada hiçbir fırkaya mensup değildi. Fa - kat en fazla çiftçilerin teveccühünü kazanmış bulunuyordu. Hiçbir fır- kaya mensup olmadığı İçin kendine “Romanya diplomasisinin daimi tek- nisyeni, der ve yaptığı işleri tam, hattâ kıskanç bir istiklâl içinde ba - garır ve idare ederdi. Bilhassa kıs- kançlığı, kadın kıskançlığını solda sıfır bırakacak derecede titizdi. Titüleskonun, uğradığı son hasta - lığı atlattıktan sonra, yine iş başma geçmeye savaşacağı muhakkak sa- yılıyor. Titüleskoyu davet itüllesko İki senedenberi tebli- kede idi. Romanyanın fa- gistleri sayılan ve Alman siyasetine (araftar olan demir muhafızları onu öldürmeye and içmişlerdi. Başvekil Duka'yı öldüren demir muhafızların “Titüleskoyu kabineden çıkarmaya â - mil olduklarında ştiphe yoktur. Bun- lar belki de Titüleskoyu Romanya ha Tricinde yaşamaya mecbür edecek - ler. Son haftalar içinde Titülesko #ol muhalefetin başma geçmeye davet 0- Tundu, fakat sıhhati bu daveti kabu- Je imkân vermedi. Titülesko ötedenberi Romanyada çok kısa zaman ikamet etmiştir. Ro- manyada bulunduğu zamanlar muha- faza altmda olan evi ile Dış Bakan- Tığma ve saraya giderdi. Fakat o- Beşiktaş Biçki Yere 7 Yurdun bu seneki mezunları muallimleri ile bir arada Beşiktaş Dikiş Yurdu bu sene de talebelerinin dikiş ve elişlerinden mü- > rekkep bir sergi açmıştır. Sergideki eşya üç oda ile bir sofaya yerleştiri)- miştir ve 500 parçadan ziyadedir. Yurttan bu sene 18 genç kız ve kadın mezun olmuştur. Yeni mezunların isimleri şunlardır: Nimet, Neriman, Münire, Şüküre, Müfide, Melâhat, Sa- biha, Nazike, Hamide, Zühal, Sıdıka, Panayoti, Malike, Müzeyyen, Sevim, Ayşe, Kadriye, Atiye. Sergi on beş gün açık kalacaktır. Kadıköy biçki ve dikiş evinin müsameresi Kadıköyünde Altıyolağımda Bs - yanlar Biçki ve Dikiş Evinin senelik mutat müsameresi Kadıköy Sürey- ya sinemasında verilmiştir. Bu mü- #amereda Türkiyede ilk defa olarak mektep talebeleri tarafından tuvalet, Eski Romen Hariciye Nazırımın son resimlerinden biri nun en çok sevdiği ikametgâh trendi. 'Tren kompartimanmda geçen hayatı da tam bir emniyet içinde de. ğildi. Onun için şurada, burada tren. den İner, ve başka bir istikameti yoluna devam ederdi ve bu suretle katillerin beklediği saatte İstedikle- ri yerde inmekten korunurdu, Bundan sonra ne yapacak? u tehlikelere karşı hava vası- talarımı tercih etmemesinin sebebi arlağilmıyo. Mühukkak “olan bir nokta onun trene bağlf olan hu- susİ'vagonunu - en'emin-“İkametgâh aaydığıdır. Buradaki emin muhafız- ları herhangi bir mütearrızi defet - meye salâhiyettardılar. Paris ile Cenevre onun en çok zi- yaret ettiği şehirlerdi. Fakat Paris- te Cümhuriyet hükümeti onun muha- fozasına azami dikkati gösterirdi. Cenevreye gelince, Titülesko şehrin kenarlarında bir köşk tutar ve bura- da azami emniyet içinde yaşadığını söylerdi. Şimdi bütün dünya Titüleskonun bundan sonra ne yapacağını ve basil yaşıyacağını merak ediyor. Dikiş yurdunda e indekmenieilii için gelen heyet Bulgar hükümeti hesa- bına hayvan satın alacak). Bulgar ziraat vekâleti hayvan ba- ktcilik şubesi direktörü Nikola Pla- tikanol refakatinde mütehassıs dok- tor Ogniyanof olduğu halde dün seh- rimize gelmiştir. Platikanof, Bulgar bükümeti hesabma damızlık almak Üzere temaslarda bulunacak ve Ka- racabey harasma gidecektir. Buradan mübayaa edilecek hay- vanlar, yeni tesi olunan Şumnu bü- yük harasında damızlık olarak kulla- nılacaktır, Bulgarlar bu atlara mukabil de- muzlık sığır vereceklerdir. Bulgar gazetecileri geldi Bulgar gazetecilerden mürekkep 20 kişilik bir kafile şehrimize gel miştir. Bulgar meslektaşlarımız dün şehri gezmişlerdir. Alman dil âlimi dün gitti Dil Kurultayı için şehrimize gelen Alman dil âlimi Prof. Gize, dün “Pren ses Mari,, vapuriyle gitmiştir. Pro- fesör, rıhtımda kendisiyle görüşen bir muharririmize: “. "Türkiyeden ayrılırken vata- nmdan ayrılan bir kimsenin duyabi- leceği hisleri duyuyorum.,, demiştir. Yeni siparişler Anlaşmadan sonra İngil- tereye sevkiyat başlıyor Türk - İngiliz ticaret anlaşmasının her iki hükümetçe tasdik edildiği a- lâkadarlara bildirilmiştir. Daha ev velden İngiliz tacirleriyle anlaşan ih- racat tüocarlarımız sattıkları malis- rı sevketmek (hazırlıklarına başla Şimdiye kadar İngiltereye satılmış bulunan mallar külliyetli miktarda, &-. üm, tiftik, fındık ve incirdir. Tiftik piyasası canlı Tiftik piyasası normal 'vaziyelle devam etmektedir. Sovyetler piyasa. dan külliyetli miktarda mal almak. tadırlar. Fransadan da tiftik müba- yaası için İstekler olmuştur. Yakın- da Fransaya da ihracata başlanaca- ğı ümit edilmektedir. Bu münasebet- le fiyatların da yükseleceği umul maktadır. Yumurta fiatleri yükseldi Yumurta fiyatları hafta içinde çok yükselmiştir. Büyük sandıklar 15 liraya çıkmıştır. Buna sebep Anado» ludan az mal gelmesidir. Fiyatların yüksek olması ve Ana doludan az mal gelmesi yüzünden (ihracat da yapılamamaktadır. Ekmek ve francelâ uzucladı Narh komisyonu dünkü toplantı- sında birinci nevi ekmeğe on para noksanile 10,5 kuruş, ikinci ekmeğe on para eksiğiyle 10 kuruş, fıranca- laya 20 para noksanile 15 kuruş a- psa fiyat koymuştur. Bu fiyatlar İ yarından itibaren on beş gün müddet- İle muteber olacaktır. Fakat on beş İgün sonra ekmek ve fırancala fiyat- ılarında yeniden on ve hattâ yirmi - İşer para tenzilât yapılacağı anlaşıl - maktadır. Soğuk hava depoları İhracat limanlarındaki soğuk ha- va depoları üzerinde tetkikatta bu» Tunan Türk Ofis müşavirlerinden Zeki Doğan Ankaraya gitmistir. Ze- Xi Doğan tetkiklerine ait raporu bu- günlerde Vekilete verecektir. Rapo- Tün Vekület tarafmdan tetkikinden sonra Ilmanlardaki soğuk hava de- polarımda esaslı ıslâhat yapılacak ve soğuk hava depoları bulunmıyan yer. lerde yeni depolar inşa edilecektir. rop, pijama ve mantolar kendi üzer- lerinde canlı mânken suretinde da - vetlilere gösterilmiştir. Müsamerede bir de “Bayan şiir yazacak" komedisi oynanmış ve zeybek rakıslarile niha- yet verilmiştir. İsveç gemilerinde staj Denizyolları ve Akay idareleri na- mma İsveç gemilerinde staj görme- leri kararlaştırılan dokuz genç lima- nımıza uğrayan İsveç gemilerine yer- leştirileerk vazifelerine başlamışlar- dır. Bu gençler gemilerde iki sene staj gördükten sonra her iki idarede mülâzim kaptan ve çarkçı olarak is- tihdam edileceklerdir. Staj müddeti esnasmda gençlerin isşesiri İsveç gemileri ve maaşları da iki idare tarafmdan ödenecektir. Şehircilik mütehassısı Prust dün geldi Şehircilik mütehaseter Puet dün sabahki ekspresle Paristen şehrimize gelmiştir. Doğruca Perapalasa inen mütehassıs öğleden sonra belediyeye giderek hazırlanan projeyi tetkik İlk mektepler için müfredat programı Komisyon dün işini bitirdi ve dağıldı Tikmekteplerde bu yıldan itibaven| tatbik edilecek yeni müfredat pro- gramı ile bu programın tatbik tarzı hakkındaki esaslar, © 44 ündü mek-| tepte Maarif Vekâleti Talim ve Ter-! biye Heyeti Reisi Ihsanın başkanii- ğında toplanan komisyon tarafından | dün ikmal edilmiş ve tabedilmek üze-! re Devlet Matbaasına verilmiştir. Yeni müfredat programında tabiat | ve eşya dersleri tabiat bilgisi namiyle birleştirilmiş, hesap, hendese dersleri | geçen yıllara nazaran epeyce hafifle- tilmiş, şimdiye kadar türkçe grupu içinde bulunan Yazı dersi bu gruptan ayrılarak müstakil bir ders haline ko nulmuş, yalnız, kızlara gösterilmekte olan öv idaresi dersi bu yıldan itiba- ren bazı kısımlar ilâvesile erkek tale- beye de teşmil edilmiştir. Program sekiz sene müddetle tat- bik sahasmdı kalacaktır. Belediye on bin lira mukabilinde Galata kulesini tamir ettirmeye ka - rar vermiştir, kulenin harap ve tami- Te muhtaç olan tarafları pek çoktur. Bu itibarla bu sene ancak bu para ile en ücil tamirat yapılacak; gelecek sene yine kulenin bazı kısımları ta - mir görecektir. İstihlâk resmi alınacak maddeler Belediye vergi ve resimleri kanı- nunun 28 inci maddesinin ilk fıkrası mucibince benzol ve eter dö benzol - den gazolin ve benzine kıyasen kilo- da bir kuruş ve kuvvel muharrike 0- İarak kullanılan katran yağından ma- Zzut veya, buna kıyastn 5 kiloda yir- mi para İstihlâk resmi alınması Şe- hir Meclisince kararlaştırılmıştır. Bu resimlerin derhal istifasma başlanı!. kadar yerlere emredilmiştir Belediyede memurluk imtihanı Belediye o muhasebesindeki on İki münhal memurluk için İise mezurla» rmdan talip olanlar arasında İsteni- len şartları haiz bulunanlar alınacak- ti, Fakat bu on iki memuriyete yüze yakm istekli çıkmış olduğundan bir müsabaka imtihanı açılmasına karar verilmiştir. İmtihan persembe günü saat 14 de yapılacaktır. Yeni talimatname Bisiklete binenler sıkı kontrol ediliyor o | Bundan bir müddet evvel hazırla- nan bisiklet talimatnamesinin tama » | mile “tatbik edilmediği görülmüş- tür. Yayakaldırından yürüyenlere, tramvaylara tutunup bütün sür'atile gidenlere rastlandığı gibi ruhsatiye- siz bisiklet kullanan veya on yaşm- den küçük olduğu halde kira İle bi- siklet tutanlar da görülmüştür. Belediye dün şubelere verdiği bir emirde, evvelce bildirilen bisiklet ta- limatnamesine ehemmiyetle riayet &- dilmsini ihtar etmiştir. Bunda evvelâ kira ile bisiklet veren yerlerin sıkı bir kontrol altına alınması bildiril. mekte, buna rağmen yine uygunsuz- luklar görülürse çocuk velilerine teb- Hgat yapılması lizumu hasıl olacağı ilâve olunmaktadır. Barda parayı vermemek için.. Pencereden atlayıp kaçmak istemiş! Beyoğlunda Kolonya sokağında 0- turan Ferit, evvelki gece Beyoğlu barlarmdan birisine gitmiş, İçki iç- eniştir. Fakat hesap vakti gelince abdesthaneye gitmiş, parayı verme- mek için abdesthanenin penceresin- den yanıbaşındaki Santral apartıma- nina geçmiştir. Barın elektrikçisi Ruhi, Feridi ya- kalamak flzere ayni pencereden atla- mak isterken düşmüş, gözünden ve başindan yaralanmıştır. Ferit bak- kında tahkikat yapılmaktadır. Bir sandal battı Küçükmustafapaşıda oturan kap- tan Süleymanın o idaresindeki 361 numaralı yük motörü köprünün Ha- liç iskelesinden geçerken Hüseyin oğ- lu Hasanın idaresinde bulunan #an- dala çarparak batırmıştır. Denize düşen İki yolcu ile sandalcı kurtarıi- muştur. Meyhanede kavga çıktı Ortaköyde oturan Moiz oğlu İsak ile Beşiktaşta oturan Siileyman, dün akşam Ortaköyde Nesimakinin mey» hanesinde rakı içerlerken aralarmda kavga çıkmıştır. İsak, çakı ile Süleymanı iki yerin- den yaralamıştır. İsak yakalanmış - tır. Pencere camlarını silerken Istanbul kız lisesinde hademelik yapan Saniye, birinci katın camları- ni temizlerken müvazenesini kaybe - derek yere düşmüş, vücudunun muh- telif yerlerinden yakalamıştır. Kır, baygun bir halde hastahaneye kaldı- rılmıştır. Bir çocuk araba altında “Kadıköyünde oturan çiçek fidaner- st Muradm iki buçuk yaşmdaki ço- cuğu Esat, sokakta oynarken 6 sr rada başıboş gezen su arabasr çocuğu çiğnemiştir. Etraftan yetişilerek ço- cuk arabanın altından çıkarılmıştır. Çocuğun sağ ayağı kırılmıştır, Hayvanları başıboş bırakan arabacı Hüseyin yakalanmıştır. Ölümden güç kurtuldu Üsküdarda hamallık eden Mustafa, Paşalimanmdan geçerken ayağı kay- mış, arsadaki kuyuya düşmüştür. Mustafa, kuyunun duvarlarını tuta tuta çıkmış, ölümden kurtulmuştur. Makasla yaraladı Çarşıkapıda Tiyatro sokağında ©- turan Ahmet kızı Fatma, birmüddet- tenberi tanıştığı Ahmedin evlenme teklifini reddetmiş, bu yüzden arrla- mı açılmıştır. Ahmet, dün küçük bir münazaadan sonra Fatmayı makasla bacağından yaralamıştır. IKadın, hastahaneye < kaldırılmış, carih hakkında tahkikata başlan- mıştır, Fırtına dindi Bekliyen gemiler dün sefere çıktılar Birkaç gündenberi Karadenizde devam eden şiddetli fırtına durmuş» tur, Dün Boğazda bekliyen vapurlar. la Karadeniz limanlarma sığınan g€ miler yeniden seferlerine başlamış- lardır, Yalnız fırtına sırasında bez! limanlara vapurlar uğrayamağığın - dan burada miihim miktarda navlun birikmiştir. Bunların içinde ihracat mmallarımız da bulunduğundan alâ- kadarlar bu navlunlarn seri nakli için tedbirler almışlardır. Denizyol. ları İdaresi vapurlarım istiapları ka- dar her limandan mal almmasın: ve bilhassa ihracat mallarmızın tercih edilmesini bildirmiştir. kette hava umumi; açık olacaktır. Rüzgârlar, şimal istikametinde ve hafif surette esecektir. Dünkü hava Dün, hava kısmen bulultu geçmiştir. Ha- taret en çok 22, en az 19 dur. Rütubet de- recesi yüzde 58 dir. Ouncuay OGün:266 o Hım: 140 1959 HICRİ 1452 RUMİ Recep: $ 9 Eylül : SAT — Öğle: 120? Akşam: 18,08 v4 Seyr ru” 22.-9-936 Assambie toplantısı Milletler Cemiyeti assamblesi dün ilk toplantılarmı yaptı. Bugün de devam «lecek. Dünkü celselerde yapılan iş, evvel- ce de anlattığımız gibi, murahhasla- rm itimatnamelerini tetkik için bir heyetin seçilmesiydi. Heyet vazifesi- mİ yapmış, Habeşten başka bütün murahhaslarm itimatnamelerini mun tazam bulmuş, bu sayede asamblenin toplanmaya devam etmesine imkân hasıl olmuştur. Habeşlilere ait iti. | matnamelerin tetkiki ise, üzerinde durulmağa değer bir iş sayılmış ve bu itimatnameler hakkımda bir karar verilmesi ileriye bırakılmıştır. Son günlerde Habeşlilerin asam- İ bleye kabul edilmiyecekleri üzerin. de fikir ittifakı varmış gibi haber ler neşredildiği halde din bu mesele | hakkmda bir karar verilememesi bu ittüfakm mevcut olmadığı, bilâkis Felemenk ve İskandinavya devletle. İ rinin Habeş murahhaslarnı kabul et- İmek ve bu meseleyi Lâhey adalet di yanına havale ederek bir karar al mak lehinde oldukları anlaşılmıstır. | Küçük milletlerden daha başkaları- nın da Habeş lehinde bulundukları musirren söylenmektedir. Habeş im- paratoru Haile Selâsiye'nin derhal Londradan Cenevreye uçarak gelip (işinin kaşıma geçmesi ise Habeşliler için ilizari bir muvaffakiyet sayılı yor. Misakı tadil meselesi apacağı İş- lerin en mühinmi Cemiyet misakı- nın tadili idi, Fakat bu işin başarıl ması için hiç olmazsa Garbi Avrupa devletlerinin peşinden anlaşmış Ool- maları İcap ediyordu. Bu devletler arasında böyle bir anlaşmanm mey. cut olmadığını nazarı dikkate alan- lar, asamblenin bu meseleyi İleriye bırakmasınm çok muhtemel olduğu- nu ileri sürüyorlar, Asamble bu işi ileriye bıraktığı takdirde bu defaki, Içtimamı tarihi bir değer kazanmak- tan mahrum etmiş olur. Müstemlekât mesöle vi Almanyada müstemleke edinmek propagandası hararetli bir şekli 24- mıştır. Bütün Almanların miüstem- lekât cemiyetine yardıun etmeleri ve aza yazılmaları için her şey yapıl. makta, Almanyanm büyük harp ne- ticesinde kaybettiği o müstemlekeleri gösteren levhalar her tarafa asd. maktadır. Almanyadan sonra müstemleke is- temekte olan yeni bir devlet de Le histandır. Bugün verilen haberlere göre Almanyaya müstemleke verildi ği takdirde Lehistan da müstemleke istiyecektir. Sebebi, Lehistan nüfu- sunun her yıl dört yüz bin artması ve orada da nüfus için bir mahreç ihtiyacmm belirmesidir. Bu münasebetle ihmal olunamıyan bir nokta, vaktile Alman hâkimiyeti altımda bulunan Leh eyaletlerinin de Almanlar kadar Alman müistemleke- lerinin teşekkülüne yarim etmeleri ve Alman müstemlekelerinde bir his- seye sahip olmalarıdır. Alman müstemlekeleri meselesinin hallolunamadığı bu sırada Lehista- nm da müstemlekeler istemesi, sip. he yok ki, meseleyi bir hayli çatal. laştırseaktır. Ömer Rıza DOĞRUL BIRK AÇ SAYIRLA Pilorradı *fen hattının arka cihet- İerime sit istimlâk muamelesi düm ikermnal eölmintir. “ » ün Halk Partisinde bir toplantı yapılmış ve Cümhariyetin 13 ün- cü yıldönümü, münasebetile | yapılıcak tezahürat için program tesbitile uğra- e ... Bssün Halkevlerinde birer toplantı yapılacak ve cumartesi günkü Dil bayramı programı vçebi edilecektir. .. Gen Valisi Derviş ile Kırşehir 4 Valisi mezunen şehrimize gelmiş» *tir. Yani Harpte Rusyada esir olarak kalanlardan iki kişi yehrimize gelmiştir. Bunlar memleketlerine gön“ derlleceklerdir.. üds Di Beyasmtta Hirisale sdımda 6 ya- şında bir çocuğa motosiklet çarp- mış, ağırca yaran. Met Suçlar Kanununun tatbikat. na alt talimatname kati şeklini almıştır. Komisyon. dün Adliye Ve- ... kili Şükrü Saraçoğlunun riyasetinde toplanmış, talimatnameyi sen defa gör den geçirmiştir. AL İİ i İl