24 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

24 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

ğ p © Bolşevizm — olunmamak için açtığı müca- “ derin bazı Sayfa 6 - Çok kanlı muha- İtalyan rebeler oluyor — Başı İuıu sahifede — Buna sebeb, Kızılların Vis kon- solesün üç kız kardeşiti öldürme- leridir. Bülün — gazeteler, İspauya aleyhine yazılarla doludur. Diple: matik münasebetlerin intizamındaki diğer bir sebebde Kızılların Amo- ciation Civil Del Uruguay binasında araşlırma yapımaları, Uruguay bay- rağımı ve elçilik armasını indirme- leridir. Elçi, Madrid'i terketmeden evel, çiddetli protestoda — buluna- caktır. Paris, 23 (Radyo) — Arjantin elçisi, Alkazar'da âsiler tarafından atılan bir bomba ile boynundan ağır surette yaralanınıştır. Magve'de, üsilar tarafından işgal edilmiş bu- Tuvmuktadır. ( | Franko kim- vetleri Elyar mev almak üzere harekete Katalonya'da ine ityan devam etmektedir. Mümasileyhin üzere olduğu »Ö kaçmak Biyor. İran'da şehir halkı arasında arbedeler ol- müştür. Fransız hududü mıştir. Ağlilar ismindeki Fransız'ın öldürülmesi üzerine, Fas sul- tanı bir emirname neşrederek, İspanyol Fas'ile Fransız Fas'ı arasında her türlü ticaret mü- nakalâtını menetmiştir. Toledo'da şiddelli muhare- beler olmaktadır. Şehrin bu gece sukütu muhtemeldir. İstanbul, 23 (Hususi muha- birimizden) — — Madrid'deki kapan- İtalyan konsolosu ortadan kayb | olmuştur. İtalya, konsolosu bu- lunmadığı - takdirde — şiddetli tedbirler alacaktır. Roma, 23 (ALA) — Barse- lon'dan bildirildiğine — göre, müsellâh bir komünist grubu “İtalya konsolosunun otomobi- lini — durdurarak konsolosun derhal hüviyet vesikasını gös- termesine rağmen ararnışlardır. Konsolos müsellâh komünist- lerin hayeketlerini Katalonya otoriteleri nezdinde protesto etmiştir. Paris, 23 (AA) — Gene- ral Franko'nun umumi karar- gâhinin gece yarısı / bildirdi. gine göre, Nasyonalist kuv- vetlerin Talevera cephesindeki ilerleyişleri Toledo yakıninde bulunan Torrino'nun zaptı ile neticelenmiştir. Markisistlerin zayiatının çok mühim olduğu ve Nasyona- listlerin birçok esir aldıkları söylenmektedir. Guipuzcoada — Nasyonalist- lerin Vergara'yı işgal ettikleri söylenmektedir. — Andoluzya cephesinde iki kızıl tayyarenin Nasyonalist avcı tayyareleri tarafından düşürüldüğü haber verilmektedir. Londra, 23 (A.A)—M: Post gazetesi — İspanya'nın Londra .büyük elçisi Marki Del Val'in Biritzden yazdığı ve İspanya'daki dahili harb hakkında tafsilât veren bir mektubunu neşretmektedir. Es- ki elçi bu mektubunda ezcümle şunları yazmaktadır: Şimdi İspanya'daki cereyan eden hâdise bütün bir milletin tarafından — imha deledir. Bütün meslek hayatı esnasında milli müdalaa ko- mitesi Başkamı sarsılmaz bir Cumuriyetçi olarak tanınmış- tır. General Mola ve general Franko Faşist değildirler. Marki Del Val Nasyonalist- devletlere sevkül- ceyş ehemmiyeti haiz bir ta- kım mıntaka ve ada vermek da bulundukları ning | | j Eski bakana göre,Nasyonalist zafer İspanya'nın Fransa ve | İngilırre'yc karşı düşmanca bir vaziyet alması ile neticele- nemez. 4 Paris, 23 (A.LA) — Lerida- dan bildirildiğine göre, askeri ihtilâle iştirak etmekle suçlu bulunan muhafız - kıt'alarına mensub bir albay ile bir ku- mandan divamıharb tarafından mahküm edilerek -kurşuna di- zilmişlerdir. Şehrin sakinlerinden 10 kişi de kurşuna dizilmiştir. Paris, 23 (A.A) — Madrid bakanlar heyeti halkçı mah- kemenin eski bakanlardan Sa- lozer Alouso hakkında verdiği idam cezasını tasvib etmiştir. Hükmün bugün infaz edilmesi muhtemeldir. Bakanlar bundan başka Madrid hükümetinin memle- kete hitaben neşredeceği bir beyannamenin met'nini de tas- dik - etmişlerdir. Paris, 23 (AA) — Jour gazetesi, Kazablanka muhabi- rinin haber verdiğine göre, Fas'taki İspanyol mıntakasının başkumandanmı general Argos Fransa Fas otoriteleri tarafın- da konulan ticaret becayişi memnuiyetine bir mukabele olmak üzere Fas'taki Fransız- İspanyol hududunun tamamile kapanmasını emretmiştir. Berlin, 23 (A.A) — Sara- gösse'deki İspanyol Nasyona- list kuvvetlerinin kumandanı general Pontemasso de Zuniga Alman istihbarat bürosunun bir muhabirine şu beyanatta bulunmuştur: Yeni bir İspanya meydana getirmek istiyoruz. Almanya gözümüzün önünde misal ola: rak duruyor. B. Hitler'e karşı hayranlığımız. büyüktür. Bu harpten sonra Almanya ile dastane mesai birliğinde bu- Tunabileceğimizi ümid ediyo- vuzZ. General bu beyanatına ilâ- veten şu sözleri söylemiştir: Şimali İspanya Markisistleri tarafından tahliye edildikten ve Madrid — zaptolunduktan sonra sıra Katalonya'ya gele- cektir. Askerlerimiz ve gönül- lülerimiz taarruza geçmek ar- züsüu ile yanıb tutuşuyorlar Fakat kat'i taarruz zamanı baş kumandanlık tarafından tesbit edilecektir. | Londra, 23 (A,A) — Selâ: hiyettar mahafil Uruguay'ın Madrid hükümetile diplomasi münasebetlerini kesmeğe karar olmasının- ne derece vahim olduğunu ehemmiyetle kaydetmektedirler. Bu mahafil Cenubi Ameri- ka'nın diğer devletlerinin ve Uruguay'ın tutmuş olduğu yolu tutmalarından endişe etmekte- dirler. Ayni mahalil Madrid'e dip- lomasi mümessillerinin bulun- malarının İspanyol radikallerini itidale sevketmekte — olduğu mürmessillerin İspanyol payi- tahtından ayrılmaları netice- sinde şiddet hareketlerinin tek- rar baş göstermesi muhtemel olduğu mütaleasını serdetmek- tedirler. Paris, 23 (A.A) — Marsel- lino Raskua Matinezin İspan- ya'nın büyük Moskova elçili- vermiş ğine tayin edildiği Mıdnt 'ten bildiri mülmdır. T nza )— Prav- İ ( ANADOLU "ları sınırlen Bergama'da diren bir darbe! —Başı | inci salılfode— tarafından 9 lar komitesi ka- rar vermekte serbest bırakil- mıştır. 9 lar komitesi isterse hâdiseyi Lâhey'e, isterse asam- bleye havale edebilecektir. Bu vaziyet karşısında;Roma hükümeti, Cenevre'de arzusu- na muvafık bir cereyan olma- dığı kanaatini hâsıl etmiştir. 9lar komitesinde ittihadı ef- kar yoktur. Ayni hal, bütün komiteler arasında - vardır. Asamble mes'eleleri hari- cinde, yeni bir hâdise daha hüsüle gelmiştir, Urugvay ile Madrid arasında had bir ih- tilâf çıkmıştır. Bu da, İspan- ya'da Urugvay tebaasından üç kişinin ölmesinden neş'et etmiştir. Urugvay murahhasının bu akşam uluslar sosyetesi sekre- terliğine bir nota vermesi bek- lenmektedir. Umgvıy hükü- meti İspanya ile siyasi müna- sebellerini kesmiştir. Geçen senede ayni mevsimde, Urug- vay hükümeti Rusya ile ani sürette münasebatı kesmişti. Bu hâdiselerin cenubi Ame- rika devletlerinden bazıları ta- rafından da ayni şekilde tak- lid ve tatbik edileceği tahmin edilmektedir. Cenevre, 23 (ALA) — Mil- letler cemiyeti tarafından leş- kil edilmiş olan muhtelif ko- misyonlar dün akşam başkan- larını seçmişlerdir. Cenevre, 23 (Radyo) Habeş mümessillerinin snla- hiyeti hakkında Laâhey hakem mahkemesine asamble veya konseyden hangisinin müracaat edeceği belli değildir. Maa- mafih her iki şekil de bu hu- susta salâhiyet haricidir. Bu- nunla beraber, sosyete misa kının mevaddı. - mahsusasına göre, bir devlet mümessilinin iştiraki davası çıkarsa, asam- bleye muvakkat olarak ademi iştirak kararı verilebilir. Böyle muvakkat bir tedbirin İtalya'yı tatmin edip etmiyeceği de he- nüz belli değildir. Belgrad, 23 (Radyo)— Ce- nevre'den gelen son bir habe- re göre, mazbataları tetkik komisyonu, Habeş murahhas- larının vekâletnamelerini tas- dik etmiş olduğundan, Habeş | murahhasları asamble toplan- tısına resimen iştirak edebile- ceklerdir. Riket Cenevre'ye gitti Paris, 23 (A.A) — En nü- fuzlu petrol sahiplerinden biri olan Riket Londra'dan tayyare ile buraya gelmiş ve biraz kal- dıktan sonra Cenevre'ye ha- reket etmiştir. Riket'in Negüs'ün Cenev- re'de bulunuşundan istifade ederek şahsi menfaaltlerini ko- rümaya çalışacağı zannedil- mektedir. SAA da gazetesi İspanyol Markisist- leri için toplanan iane hak- kında yazdığı bir yazıda İspan- ya'nın gözlerini Sovyetler bir- liğine çevirmiş olduğunu, İs- panyol proletaryasına yardım için olan harekete iştirak et- mek halk için bir vazife oldu- ğunu bildiriyor. Gazeteler amele federasyon ve birliklerinin İspanyol Mar- kisistlerine doğrudan doğruya ve istisnasız yardımda bulun- masını istiyen karar ıuı'etlen— İi yi Cenmre. 22 (A.A) — Mu: rahhasların selâkiyetnamelerini tetkika memur komisyon Ha- beş delegelerinin asambleye kabul edilip edilmemesi mes- elesini Lahey adalet divanına tebliğe ittifakla karar ver- miştir. Bir hukuk komitesi - öğle- den sonra bugün adalet di- vanına gönderilecek teskerenin metnini tesbit edecektir. Bu metin komisyonun ve asamb- lenin tasvibine arzedilecektir. Mezkür komisyon ve asamble metni müzakere ederken ada- let divanından cevab gelin- ceye kadar Habeş murahhas- larının asambleye iştirakte devam edip edemiyeceği mes- elesi hakkında da bir karar verecektir. Macar'lar veni Kanunlar Hazırlıyorlar.. Budapeşte, 23 (AA) — kanlar meclisi İlkteşrin ayı içinde meclise verilecek olan siyasa! ve ekonomik kanun lâ- yihaları hakkındâ müzakerede bulunmak üzere fevkalâde top- lantıya çağırılmıştır. Resmi bir sağlık bültenine göre B. Gömböş nekahat ha- lindedir. Sporcularımız Balkan olimpiyadla- rına gittiler. İstanbul, 23 (Hususi muha- birimizden) — Yedinci Balkan olimpiyadlarına iştirak edecek olan atletlerimiz, bu sabah denizyolu ile Atina'ya hareket ettiler, rıhtımda sporcular ta- rafından uğurlandılar, İngiliz antrenör geldi İstanbul, 23 (Husust muha- birimizden) — Milli fudbol takımımızı yetiştirecek — olan İngiliz fudbol antrenörü Booth şehrimize geldi. Belgrad, :23 (Redyo) — 5 birinci teşrinde — başlayacak olan Balkan olimpiyadlarına Yugoslavya atletleri de iştirak ed:cekleıdır Alkuşnlun Yarış ve ıslah encümeninin Sonbahar — atyarışları — pazar günü yapılacaktır. Dün top- | lanan vilâyet koşu heyeti Hen- ** üü dikap ağırlıklarımı tesbit et- miştir. Salfkan İngiliz atlarına mah- sus dördüncü koşuda Bekyar 62 kilo, Barc 59 kilo, Kazba- dal'ya 56, Tomru 55 ve Ön- sar 48 kilo, safkan Arab at- larına mahsus beşinci koşuda Necib 60 kilo ve mes'ud 45 kilo koşacaklardır. tohumluk ihtiyacı var ——aa -e G — Maliye teşkilâtı da takviyeye muhtaçtır. Bergama, (Hususi) — Say- lavlarımızdan Kâmil ve Hüsa- middin seçim dairelerinde bir tetkik gezisine çıkmışlar ve Bergama'ya da gelmişlerdir. Saylavlarımız. — Halkevinde balk ile görüşmüşler ve ihti- yaçları not etmişlerdir. Ezcümle: Bu sene vilâyeti- mizin birkaç kazası arasında Bergama'nın da ürünleri çok bozulmuştur. Bilhassa bunlar (Daha önce gazetemizde ya- zıldiği gibi) tohumluğa — elve- rişli değildir. Buğday, arpa, bakla için tohumluk — ihtiyacı çok fazladır. Ekim zamanı da yaklaştı- ğından bu yardımın acele ya- pılması üzerinde durulmuştur. Anlikiteleri görmek — üzere gelen âlimlerin istirahatlerini temin için yapılmakta olan (İlimevi) nin — tamamlanması hususunda alâkadar makamlar- la görüşülmesi uygun — görül- müştür. Saylavlarımız bu Cumuriyet bayramında açılmak üzere bi- trilmesine çalışan yeni müze- yi de gezmişler ve Bergama- nin böyle bir müzeye ihtiya- cını takdirle kaydetmişlerdir. Bugün Dikili ilçesine giden saylavlarımız akşam — İzmir'e döneceklerdir. Bergama maliyesi Maliyemizde yeni teşkilâta göre kadro gelmışlır Malmü- dürü Mehmed İnan Bursa ma- liyesine nakledilmiştir. Yerine tayin olunan malmüdürü he- nüz gelmemiştir. Varidat me- murü Nazmi vekâlet etmek- tedir. Yeni teşkilâtta hemen hiç zam yapılmamış gibidir. Va- ridat memurluğuna 30 lira maaş konduğu halde gene yedi yıldır ayni maaşla, yani önyedi buçuk lira ile bırakıl- mıştır. Varidat memur — mua- vinliğine de yirmi lira kon- duğu halde gene 14 Jira ile bırakılmıştır. İki varidat kâtibi, bir tah: sildar, bir muhasebe - kâtibi kadro harici — birakilmiştir. Halbuki son muhasebei husu- siyeye arazi vergilerinin dev" rinde kadrolar en son şeki ile tesbit edilmişken yeniden üç kişinin hariçte bırakılması ma- liye işlerinde güçlük meydana getirmiştir. Hele muhasebe ve varidat kâtiplerine — mutlak — ihtiyaç vardır. Esasen mubasebe kâ- tipliği defterdarlıkça hasfedil- diği için lüzumunda yoniden verilmesi imkân dahilindedir. Nitekim bu vazifeye tecrübeli, çalışkan eski varidat kâtibi İsmail inba olunmuştur. “ZINGAL,, Parkeleri En modern ve en son sistem usulle fırmldnmış ve kurutul-| muş, içinde haşerat yaşatmaz, şeklini kat'iyyen değıştır- mez, çok uzun müddet et en mr modern konförü temin eder. EVLERİNİZİN TABANLARINI ZINGAL Parkelerınden Y APTURTN DE 24 /9/ 936 Orta mektebler ve liseler muallimleri nüA ei 9 İzmir kiz muallim mekldll tabiiye öğretmenliğine ğ yaka orta mektebi fen bilgi biyoloji öğretmeni Edibe, K şıyaka orta mektebi Alman'ı öğretmeni -Kadir İzmir erkek lisesi Almanca öğretmenliğine kız lisesi tarih öğretmeni Ha dar erkek lisesi tarih öğret menliğine, Baca orta oki İngiliz'ce öğretmeni M. İzmir erkek lisesi Iııgıhıaü öğretmenliğine, İzmir kız öğe retmen okulu - felsefe öğret meni Nezahet kız lisesi - feb sefe öğretmenliğine, erkek lir sesi Türk'çe öğcetmeni Nahiit Nafiz, Buca orta okulu TuıkçC. öğretmenliğine, kız İisesi fek sefe öğretmeni Neşvet Fatih orta okulu Türk'çe öğretmen” liğine, Ankara kız lisesi edes biyat öğretmeni ÂAhter İzmir kız lisesi edebiyat öğretmen” liğine tayin edilmişler ve emit” leri Kültür Bakanlığından vi lâyete gelmiştir. | Kardeş katili İzmir'e getirildi.. Seferihisar kazasında kardeşi Mustafa'yı - öldüren Hüseyil oğlu Ali, şehrimiz Ağırceza mahkemesinde muhakeme edil* mek üzere İzmir ceza evin getirilmiştir. Cinayet şöyle ol! muştur: Müustafa; koyunlarını kardeşi Ali'nin mısir. tarlasına 80 muştu. Hayvanların üç kuruş” | luk yaptığı zararı gören Ali kızmış ve Mustafa'yı sopa ill dövdüğü gibi tabancasını kerek yaralamak suretile ö dürmüştür. Ali'nin muhakeme* sine yakında şehrimiz Ağırce: mahkemesinde başlanacaktır. . ge e ge Cezaları indirildi 935 Senesi Haziranında İr”) mir'den Manisa'ya ve Manii dan İzmir'e gidib gelmekti olan otomobilleri silâhla dur duürüb — içindeki müşteriler etomobil şoförlerinin para eşyalarını gasbetmekle maznuf Burnava nabhiyesinin Kayadib köyü halkından Mehmed Ali Güzel İbrahim, Ali ve bekçi İbrahim haklarında — Temyif| mahkemesinin nakz kararı ü rine cereyan etmekteolan muü hakeme neticelenmiştir. nunlar, evelce onyedişer sen altışar ay hapse mahküm edil” mişlerdi. Bu defa sekizer sen?) ikişer ay hapislerine karar v rilmiştir. Adliyeciler arasında Adliye Vekâletince İzm Adliyecileri arasında bazı d ğişiklikler — yapılmıştır. — Url müddeiumumisi Kâzım Yılmı Bozdoğan hâkimliğine, Hafi kazası müddeiumumisi Cavil İzmir müddeiumumi muavinl ğine tayin edilmişlerdir. Dal? “bazı Adliyecilerin emirleri & beklenmektedir. :