24 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

24 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

PERŞEMBE TAN EVI İstanbul Arikütü ösddesi TELEFON : 24318, 24319, 24310. TAN, İSTANBUL İKİNCİ YIL — Ne. $16 ; | TELGRAF : BAŞMUHARRIRI: AH MET EMİN YALMAN Bugün Yedinci sayfada: i — İskenderun meselesi tafsilâtı 2 — 12 sene önce çalınan çocuk iskenderun meselesi mühim safhada Sancak Türklüğü hiç bir zaman” ekalliyet muamelesine katlanamaz iş heyeti, dün Paristen şehrimize geldi Suriye heyetinin sözlerine cevap Ahmet Emin YALMAN nkara, 23 (Başmuharriri- mizden telefonla) Komşu Suriyenin istiklâline ka- vuşacağını duyunca Türk milleti Suriyeliler hesabına candan se windi. Bizim duyduğumuz ve gösterdiğimiz samimiyete Suri- yeden ayni surette mukabele göreceğmizi ve iki memleket a- rasmda iyi komşuluk münase- betleri kurulacağını ümit edi. yorduk. İstanbula gelen Suriye heyeti namma Anadolu Ajansına vaki olah beyanat bizi çok acı, çok e- dim bir-inkisara uğrattı. Suriye heyeti, Sancak Türklerinin Suri- ye idaresi altında bir ekalliyet muamelesi göreceğinden bahset- miştir. Hâdiseler karşısmda bu ka- dar tegafül göstermek, komşu Suriyelilerin siyasi rüştüne iyi bir ölçünkes Heyet reisi, Antakya ve Iskenderu n muhtariyetinin aynı salâhiyetlerle Suriyeye geçeceğini söylüyor Ve ilâve ediyor: “Bi . hi izim hüsnüniyetimiz- den emin olabi irsiniz,, Suriyedeki milli kütle nâ- mına Fransa ile Suriye ara - sında bir ittifak muahedesi- ni Pariste müzakere ve para fe eden Suriye heyeti dün şehrimize gelmiştir. Heyetin başında Haşimül Etasi Bey bulunmaktadır. Heyet reisi dün, Türk matbuatı mümes sillerini kabul etmiş ve Paris teki mesaisi hakkında malü- mat vermiştir. Haşim Bey muharririmize evvelâ Önde- rimiz Atatürke karşı hürmet meskün bir sahadır. Bree İğ mi daha sönrü şu sözleri” vatanının tabil bir parçasıdır. 1921 de Fransa ile yaptığımız anlaşmada çok acı bir fedakâr. lık göstermek lâzım geldi. İs- kenderun ve Antakya, ana va- tan hududunun haricinde kaldı. Adananın kurtuluş şenliklerin- de Antakya ve İskenderunlula- rm taşıdıkları kara bayraklar, a- kıttıkları kanlı yaşlar hâlâ göz-! lerimiz önündedir. Fakat, biz hududun hattını çizmek hususunda acı bir feda- kârlık kabul ederken vatan hı dudu haricinde kalan Türk kü lesinin mukadderatı, mevcudi-| yeti, inkişafı, harsı, hürriyeti hakkında hiç bir fedakârlık ka-| bul edemezdik ve etmedik. Fransa ile yaptığımız anlaş.| maya göre, Sancak için tam bir| idari muhtariyet kuruluyor ve ©.) radaki Türklüğün iktisadi ve harsi inkişafı için mutlak suret- te imkân temin ediliyordu. Dost Fransanın bu anlaşma. nın lâfzma ve ruhuna riayet e- deceğini zannediyorduk. Maale- sef ümidimizde de aldandık Fransız idaresi, Sancakta güya bir Türk lisesi açtı. Fakat, mü. dürlüğüne müteassıp bir papaz, hocalıklarına yüz elliliklerden beş kişi getirdi. Mahalli Fransız memurları, Türklüğü tasarruf hakkından, iktisadi mevcudiyet ahkâmmdan, harsi inkişaf © fır. satlarından mahrum etmek için dost Fransadan bekliyemiyece. ğimiz çirkin usullerle uğraştı. lar. Biz. Fransada iş başma yük. sek görüşlü, eski emperyalizmin an'anelerine düşman bir bükü. met geçince bu işlerin düzelece- ğini ümit ettik. Blum kabinesine hakikati hatırlatmayi ve Fran- sanın bize verdiği imzanm ru- huna riayet etmesini istemeyi! çok tabii gördük. Tam bu sırada Fransa ile Suri- ye arasındaki müzakereler orta- ya çıktı. Suriyelilerin Türklük | haklarına karşı saygı gösterme | lerini beklerken Fransa ile yap-| tığımız anlaşmanın da feshedi. | leceğini, Türklere ekalliyet mu- amelesi edileceğini duyuyoruz. (Arkas 8 üncüde) söylemiştir: “— Türk kardeşlerimizden gördü ğümüz hüsnü kabul ve samimiyet - ten çok memnunuz. Suriyenin hür ve müstakil oluşu bizleri sevindirdi. ği gibi kardeş Türkiyeyi de ayni de- recede memnun etmiş ve sevindir «| miştir. Müstakil Suriyenin Türkiyeye iyi | vrotulmuş değildir, bir komşu ve dost olâcağma eminim. İZaten Türklerle Araplarm arasında- ki rabıta 1300 sene evveline kadar gider. Bu inkâr olunmaz bir hakikat | Suriye heyeti Sirkeci istasyonunda karşılayanlarla bir arada tir. Bu dostluk bağı hiçbir zaman unutulamaz Müstakil Suriyenin idaresi Haşimül Attasi Bey yeni devleti Tarkan 7 eidej ' n CENUPTAN RÖPORTAJLAR i Iskenderundaki Türk köylüsü imha ediliyor! Bugünkü idare devam ettikçe Türk harsının inkişafına, Türk kö ylüsü- nün kalkınmasına imkân öldü Güzel Antakyanın umumi bir mansarası İskenderun, (Hususi muhabirimiz. | rekkep 280 bin nüfuslu bir bölgedir. den) — İskenderun sancağı, 'Anfak-| Bu bölgenin en kalabalık şehri, olan ya ve Kırıkhan kazalarından mü- lArkası 7 neide) Fransa hariciye müsteşarının mühim n beyanatı “ Muhtariyet riyet eskisi gibi devam edecektir ,, Ade mimiyet | Bir Londra gazetesine göre, Türkiye | Akdeniz paktının ilk fırsatta akdine taraftardır İ | Londra, 20 (TAN) — Observer gazetesi Akdeniz meselesine dair neş rettiği bir makalede Italyanm genişleme siyaseti yüzünden kendi top- raklarını tehdit etmesi muhtemel maceralara girişmesinden endişe eden | bazı Balkan ve Şarki Akdeniz devletlerinin, genişleme emeli takip etme- | yen ve Akdenizde ticaretinin serbestçe geçmesini istihdaf eden İngijte re ile dostluklarının kuvvetlendiğine işaret ettikten sonra şu şekilde İ| devam edi iğ arşı sureti mahsusada dostluğu olan Türkiye, İlk fir İ satta bir Akâeüiz paktmm aktine; taraftardıt. Hattâ) bazi acelesi un- | surlar, bu pakte'Italya girmese de, iştirak etmek fikrindedir. Fabst İ mes'ul ânasır Akdeniz paktının bütün alâkadarları ihtiva etmesini da- ha muvafık görüyor ve pakla giren Talyanın pakt haricinde kalan İtal- yadan daha az tehlikeli olacağına inanıyorlar. İngilte Yugosl ile döstluğu, bilhassa Kent Dükasının, #âl tanat naibi Prens Pol'ün baldizı İle evlenmesindenberi daha fazla kuv- İ lenmiş, Kral Edvard'm Akdeniz seyahati ise âradaki rabıtaları bağ! lamağa yardım etmiştir; Yugoslavya bugün belki de Ingiltereyi büyük devletler içinde en iyi dost saymaktadır. Kral Çorç'un Yunan tahtına avdeti ve Kral Edvard'ın ziyareti, İngil- tere ile Yunanistanm eski dostluğunu sağlamlamış bulunuyor. Fakat Yunanıstan, italyanm genişleme siyasetinden endişe etmekle beraber, Sinyör Musolini ile iyi geçinmek istemektedir. Onun için Akdeniz paktı İtalyanın iştirakı şartile Yunanistan için şayanı kabul olur., On ikisene önce çalınan bir Türk çocuğunun Fransız hariciye müsteşarı Vicnot Pariste muahedeyi imzalarken Şehrimizde çıkan Fransız ca “İstanbul,, un Pariste bu- İunan bir muharriri, Fran - İsa - Suriye muahedesini ha- jzırlamakta en büyük rolü ü- TArkası 7 cide) az © Bümvekiin ,Londra seyahati Mayıs iptidalarında olması muhtemeldir Ankara, 23 (Hususi muhabiri- İ mizden) Başvekilimizin e yakın bir zamanda Londraya seyahat | edeceğine dair olan haberlerde yanlışlık vardır. Seyahatin za » manı hakkındaki malümat, ev- velâ Ingiliz gazetelerinde bir tahmin şeklinde çıkmış, sonra gazetelerimize intikal etmiştir. Bu seyahat, mükarrer olmakla | berâber zamanı hakkındaki ma. | | lümat hiçbir esasa müstenit deği! | i dir. Ancak, Mayıs iptidalarında İ olması ihtimal dahilindedir. Baş vekile kimlerin röfakat edeceği hakkındaki * şaylalara şimdilik İ mevsimsiz'nazarı ile bakmak'i « cap edör, Habeş murahhas- ları asambleye kabul edildiler Cenvre, 23 (Hususi) — Itimat- nâmeleri tetkik komitesi, bugün toplandı ve uzun münakâşalardan sonra Habeş murahhaslarınn a- samble toplantısına kabulünü tek- life-Kufar-verdi. Komite, mesele- LArkası 7 neide) esrarla'dolu macerası Romanyaya kaçınlarak para ile satılan bu çocuk şimdi İstanbulda anasını arıyor Dün, on iki sene evvel İs- tanbulda o Anadoluhisarın - dan çalınmış ve Romanya - ya kaçırılarak para ile satıl- mış bir Türk çocuğunun es- rarengiz macerasına vakıf ol duk. Anadoluhisarı polis ve nahiye müdürlüğü üç gün - denberi bu esrarlı müadele - nin hallile meşguldür. Ana- doluhisarlılar da bu kördü « ğümün nasıl çözüleceğini büyük bir merakla bekliyor. Ilar ve takip ediyorlar. Zabıta tarihimizde bir eşine dahs raslanmayan bu hâdise, kökü 12 se ne evveline dayanan bir facin roma- nidır. Yedi yaşında bir paşazade on LArkası 7 netde) Kaçırılan çocuğun - hemşiresi Celile anlatiyör ALKAZAR KALESİ DÜŞTÜ Alkazar kalesinin Kuleleri ateş içinden Dün Ispanya hükümeti kuvvetleri Alkazar kalesini kâmilen İşgal etti, Madrit, üç taraftan abluka altındadır. Tafsilâtı üçüncü sayfamızda bula. caksınız.