24 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

24 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

a o dır. Fransa, TEL ğe am $ Paris mektubu Fransada sollar ve sağlar Sağlar, yeni partiler teşkil ederek mukabil bir ihtilâl hazırlıyorlar Fransa sağlarının en kuvvetli lideri sayılan Jak Doriot aris, (Hususi muhabirimizden) — Bugün bütün Avrupanın gözü Fransaya dikilmiş bulunuyor. İspanyada vuku bulan hâdiselerin Fransada te- Sebebi kerrürü ihtimalidir. Halk cephesi iş başına geçtikten sonra.. F başma geçmesile iktısadi vazi Yet değişmiş, 16 sene devam eden az Ücret, uzun çalışma, içtimai sefalet devri kapanmış, Fransa işçileri nisbe- ten refaha kavuşmuştur. Ücretler yükselmiş, mesai saatleri kısaltılmış, ber sene iki hafta ücretli tatil temin olunmuş, kollektif mukavele usulü ka bul edilmiş, Fransa bankası millileş- tirilmiş, işçilerin mümessilleri de ban- karın idare *heyetine alınmış, silâh fabrikaları milli kontrola tâbi tutul muş bulunuyor. Fakat mesele bun- dan sonra ortaya çıkıyor. Yani Fran- sız işçisi sür'atle kazandığı bu mü - © vaffakıyetlerle iktifa adocek mi, yal sa bütün sanay'i ele geçirmeye teşeb- büs'ddöğek ve kendisine karşı muliâ- gm vaziyet alan çiftçilere rağmen va» giyete hâkim olacak mı? , Fransada bugünkü vaziyet eon Blum F'ransanın sinirli sa- nayicilerine şimdiki hüküme- tin kapitalist sistem çerçevesi için Bütün bu faşist teşkilâtın liderleri de İçtima reform esasma istinst et- İ ğini tiğini söylemiştir. Fransa hükümetinin vaziyetteki tehlikeleri takdir ettiğinde şüphe yok tur. Blum dahili ve harici işlerde ga- yet ince bir zekâ İle meşgul olmakta- Briyandanberi onun kadar ince düşünüşlü, (kuvvetli muhayyele sahibi bir Başvekil gör - memiş bulunuyor. Blum, karer ver- mek, otoritesini korumak kabiliyeti- Bi de haiz olduğunu göstermiştir. Bununla beraber Fransada vaziyet. berhangi bir devlet adamının, yahut bir tek partinin nüfuzu ile halloluna- cak bir mahiyette değildir. Fabrikaların artık işgal olunmuıya- &ağma dair hükümete verileu taah - bütlerin son hâdiseler sırasında rıa - yet görmemesi ve hükümeti bir hayli ransada, halk cephesinin iş| Üzmesi bu yüzdendir. Orta ve san'at mektebi muallimi Yeni tayin listesi dün tebliğ edildi İstanbul lise, orta ve sanat okul lari musllimleri arasında, yapılan ye- ni tayin, nakil ve tebeddüller dün Kültür Bakanlığından İstanbul Kül- tür Direktörlüğüne | bildirilmiştir. D| Listesini yazıyoruz: Faşist tehlikesi akat asıl tehlike Fransadaki faşist unsurlarının yeniden faaliyete göçmelerindedir. Fransa - daki bütün sanayicilerin gizliden giz- liye faşistlerle beraber oldukları şüp- hesizdir. Hükümet gerçi Ateşli salip adın taşıyan ve miralay de la Rok tarafın- dan vücüde getirilen teşkilâtı feshet- mişti, fakat bu teşkilât yeni bir isim- le faaliyete geçmiş bulunuyor. Firka- om yeni adı, Fransa Sosyalist Parti- sidir. Fransa sanayicileri, silâh te Bundan daha mühim a Taitinger tarafından vücuğe “getiri - len Genç Vatanperverler Partisi, Jan Renaud tarafından vücude getirilen Fransız tesanüdü Partisi ve Jak Do- riot tarafından tesis olunan Fransız Halk Partisidir. İarasımdaki rekabet İle teşkilâtın da- Zınıklığı bunların faaliyetini kısmaktadır. Fransa sosya» litsleri, radikalleri ve komünistleri elele hareket ettikleri müddetçe sağ partilerden korkmayabilirler. Fakat hükümet cephesinin vahdeti de pek sağlam değildir. Yakın zamana kadar bir Hitler ve- ya Musolini rolünü oynıyan de la Rö- kun şahsiyeti, Jak Doriot'nun şahsi- yeti yannda gölgede kalmış bulunü- yor. Doriot Musolini gibi, bir zamanlar müfrit ihtilâlei idi. Fakat birkaç se- ne evvel, komünist partiden ayrıl - mış ve sağa geçmiştir. Mukabil ihti. lâl hareketine bu adamım riyâset et- mesi çok muhtemeldir. İcra dairelerinde !Bir memura dün ıslahat “Yeni bir lâyihanın esasları hazırlanıyor Bir Teşrinlevvelden itibaren tatbik edilecek olan Meşhut Cürümler Kanu- buna dair talimatname hazırlıyam he- yet dün de Müddelumumilikte Adliye müsşteşarnın. riyasetinde ve Istanbul Icra Reisi Şekiple işten elçektirildi Bir emlâke iki defa kıymet konulmuş ve vergisi düşürülmüş! Görülen Iizum üzerine Adalar Be- lediye bina ve arazi başmemuru Necmettine işten el çektirilmistir. Hakkımdaki tahkikata belediye mü - lera memurlarının icra İşleri hakkın-| fettişlerinden Suphi el koymuştur. daki mütalealarını sormuştur. Öğren- 'Müfettişin yaptığı tahkikata naza - © diğimize göre, Adliye Vekâleti icra -| ran, eski Seferoğlunun karısı Vasili - larda mühim ıslahat yapmaya karâr| kiye git emlâke yeniden kıymet tak - vermiştir. o Şimdiden hazırlanacak dir edilmiş ve vergileri düşürmek Mâyihanın esasları üzerinde tetkikat | cihetine gidilmiştir. yapılmaktadır. şam me ei dar lâyiha hazırlanmış olacaktır. İstanbul Müddeinmumisinin | konferansı Istanbul Müddetumumisi Hikmet, dün Vilâyet konağında eski meelisi İs | mamanın © dare salonunda merkez memurları ve ler Kanunu hakkında bir konferans komiserlerin de bulunduğu bütün za-| vermiştir. Hikmet, kanunun tatbik © Bite ümirlerine bir Teşrinievvelde tat | şekillerini umumi bir surette ve mi- “bik edilecek olan yeni Meşhut Cürüm- sallerle izeh etmiştir. İstanbul — Üsküdar kez sanat 0- Ükulu tarih - coğrafya öğretmeni Za- tiye Selçuk sanat okulu tarih coğraf- ya ve yurt bilgisi öğretmenliğine, İnönü orta okulu riyaziye öğretmeni Sen'ha Ankara kız lisesi riyaziye öğ- retmenliğine, Kabataş lisesi idare memurluğuna Ahmet Emin, Kasım - paşa orta okulu fen bilgisi Perii liğine Nahide, Pertevniyal lisesi fi- zik öğretmeni Kemal Konya lisesi kimya öğretmenliğine, İstanbul kı? lisesi coğrafya öğretmeni Remziye Tekirdağı orta okulu tarih coğrafya öğretmenliğine, Beyoğlu akşam kız sanat okulu biçki, dikiş stajiyeri Me- lâhat Hakkı Trabzon akşam kız sa- nat okulu biçki, dikiş öğretmenliği- Be, Konya orta okulu türkçe öğret meni Zeki Fatih orta okulu türkçe öğretmenliğine, İstanbul akşam kız| sanat okulu biçki - dikiş s#tajiyeri Hayriye Ali Edirne akiğım kız sanat okulu biçki - dikiş öğretmenliğine, Beyoğlu akşam sanat okulu mode şam kız sanat okulu moda ( öğret- menliğine, İnönü orta okulu dikiş - biçki öğretmeni (o Emine Müzeyyen Rize orta okulu biçki - dikiş öğret- menliğine, Haydarpaşa lisesi fizik öğretmeni Kenan Eâirne lisesi fizik iğine, Erenköy Kız lisesi fizik öğretmeni Sabit Pertevniyal li- sesi fizik öğretmenliğine, Kumkapı orta okulu türkçe stajyeri Şaziye Berrin Ankara birine orta okulu türkçe i Erzurum Ji - #OBl Tiyüdiye Yavu Me köy orta okulu riyaziye. öğretmenli. gine, Konya kız öğretmen okulu mu- siki öğretmeni Sabiha Neyyire Çatal- ca orta okulu musiki öğretmenliği- ne, İstanbul erkek öğretmen okulu memuru Salâhattin İstanbul erkek öğretmen okulu sekreterliğine, Gazi- antep lisesi riyaziye öğretmeni Bekir Süleymaniye orta okulu riyaziye öğ- retmenliğine, Vefa tisesi fransızca öğretmeni Hüsamettin Haydarpaşa fransızca öğretmenliğine, Samsun Hsesi eski öğretmenlerinden “Salim Rıza Kumkapı orta okulu yardımcı öğretmenliğine, İstanbul erkek öğ- retmen okulu baş öğretmeni o İhsan Haydarpaşa lisesi yar direktörlüğü- ne, İstanbul erkek öğretmen okulu resim - elişi stajiyerliğine Şükrü, Ge- libolu orta okulu fen biligisi yardım- cr öğretmenliğine, Galibölu orta 0- kulu yazı ve fransızca öğretmeni Sa- lih Emirgân orta okulu yardımcı öğ- retmenliğine, Selçuk okulu fransızca öğretmeni M. Zek! İstanbul sanat o- kulu fransızca öğretmenliğine, İstan: bul kız lisesi yardımcı öğretmenliğine Fatma Meliha, Kırklareli örta okulu resim öğretmeni Gazi Osmanpaşa orta okulu resim öğretmenliğine na- kil ve tayin edilmişlerdir. Diğer tayinler Yüksek öğretmen mezunlarından İhsan Yozgat lisesi riyaziye stajiyer- liğine, Melâhat Samsun lisesi edebi- yat stajiyerliğine, Mehmet Kütahya İiseri riyaziye stajiyerliğine Kelam © dilmişlerdir. Bir günde üç otomobil kazası Dün, şehrimizde üç otomobil kaza» sı olmuştur: 1 — Nurettin adnda bir çocuk Karaköy caddesinden geçerken 1863 numaralı otomobil çarpmış, yarala e ri e geçmekte olan kahveci Aliye çarp- mış, ağırca yaralamıştır. Şoför yaka- lanmıştır. stajiyeri Muzaffer Ziya Trabzon ak-| “Karımı öldürdüm, ben hemen tevkif ediniz!,, Evvelki gece Balatta kıskançlık yüzünden feci bir cinayet işlendi Evvelki gece saat yirmide Balata Hızırçavuş mahallesinde Külkan 80- kağında (18) numaralı evde bir facia olmuş, Safiye &dir genç ve güzel bir kadın, vücudu tabanca kurşunlarile kalbura - çevrilerek öldürülmüştür. Tabancanm tetiğine aarlan İshak adlı Rizeli bir delikanlıdır. Ve ölen kadı- nın 12 senelik kocasıdır, Suçla neler anlatıyor? Polis, Müddeiumumilik dün bu fa - - İcianın tahkikatımı bitirerek #uğuyu Sultanahmet Sulh birinci ceza mah - kemesine vermiştir. İshak, mahke- mede suçunu itiraf etmiş ve hâkimin sorgularina şu cevapları vermiştir: — Ben Karadeniz Pazarındanım. Karım Safiye ayni zamanda amcamm kazı Beni amcam büyüttü, sonra da kaympedorim oldu. Beh üç sene- denberi karımdan şüplelenmeye baş- ladım, Onu İstanbula getirdim. Bir İde çocuğumuz var. Şimdi de iki ay- lık gebe idi; İstanbulda tramvay kon düktörü oldum. Fakat şüphelerim de- vam etti. Bir sene evvel hastalan - dım. İlâç âlmiştm. Karım bu ilâce İzehir katacakmış, farkma vardım Böylece ölümü atlattım. mektup buldum. Bu mektup yeni harf lerle yazılmıştı. Yazan aşkını izhar ediyor ve sonra da “sen merak etme ben onu yakmda temizliyeceğim., diyordu. Ben bu temizlenecek ada - mın kendim olduğunu tahmin ettim. Sokak isimleri bii Yer ğ vere 2 sper derhal değiştirilecek Istanbul sokaklarının bugünkü - simleri biri tamamile milli ve kanun- lara uygun olmak, diğeri paşa, hacı. hoca, hafız, efendi gibi kanuna ay- kırı bulunmak ve üçünetüsü da Alyon, Piyerloti gibi mili olmıyan. isimler» den mürekkep olmak üzere Üçe ayrıl | maktadır. Dahiliye Vekâletinden bütün bele- diyelere gönderilen bir emirde milli olmıyan ve kanunlara uymıyan sokak ve mahalle isimlerinin değiştirilmele- ri bildirilmiştir. Belediye bu gibi 80- kak isimlerinin evvelâ bir listesini hazırlamak, sonra bunlara yeniden konulacak isimleri tesbit etmek üze- re mütehassıslardan mürekkep bir ko misyon kurmaktadır. Bu komisyon işini Şehir Meelisinin Teşrinisani İç - tima devresinden evvel ikmal edecek; liste Meclisin tasdikinden geçtikten sonra bü gibi isimleri taşıyan levha- lar sokaklardan kaldırılacaktır. İhracat tacirlerinle” şikâyeti İhracat tacirleri bilhassa Haliç Ghetindeki iskelelerden yapacakları ihracatta vesaitsiz (“kaldıklarından şikâyet etmişlerdir. Türkofis bu va- ziyet Üzerine meseleye el koyarak tahkikata başlamıştır. Haliçten yapılan nakliyatta liman idaresine ait mavnalar kullanıldığı için liman umum müdürlüğü de bu mesele etrafında tetkikata başlamış- Geçenlerde karımm zerinde bir ! “Benden ne fenalık gördün?,, On beş gün evvel 'Tramvay Şirketi- ni bıraktım ve gece bir sulkasde uğ- ramamak için de bir tabanca aldım. Çok meyustum. Dün akşam #saaton birde eve geldim, kapıyı karım açtı Kendisine mektubu gösterdim. “Ben- den'ne fenalık gördün de öldürrtecek- sin?,, dedim. Safiye mektubu e limden kaparak mutfağa doğru koş- maya başladı. Bu sırada da ben .ken- dimi kaybettim. Ne olduğunu bifmi- yorum. Sonra, evden kaçtım. Balat- tan yürüyerek Sirkeciye kadar gel- dim. Yolda rastladığım bir inzibat memuruna polis dairesini sordum. Bana Sirkeci istasyonunda bir kara- kolu gösterdi. Polise: “— Ben karımı öldürdüm. Beni ya- kalayınız.,, dedim. O sırada komiser geldi: «“— Bırak bu adam deli, sarhoş, dedi ve beni kovdu. Sonra yine ken- dim Eminönü merkezine giderek tes- üm oldum., Hâkim Reşit bu itiraftan sonra suç li hakkında tevkif kararı vermiştir. Suçlu (30) yaşlarmda çok yakışıklı bir gençtir. Tabibi adli Salih Haşim cesedi muayene etmiş karnında, sağ jolu altında, arkasmda, belinde, ol kabasında, sağ ayağında (6) kurşun yarası bulmuştur. Kurgunlardan üçü içeride kalmıştır. Ceset Morga kal- dirilmiştar. Muamele vergisi *. aşan Tig “ kile bir'toplantı yapıldı Muamele vergisi kanununda yapi- lacak tadilât hakkmda alâkâdarların noktai nazarlarını tespit eden komis- yon çalışmalarma devam etmektedir. Dün de değirmenciler dinlenmiş ve bu toplantıya Anadolu değirmenei - lerinden bazıları da mümessil gön « dermişlerdir. İstanbul değirmencileri ' muamele vergisini buradaki satış piyasası Ü - zerinden, Anadolu değirmecileri ise istihsal mntakalarındaki satışlar W- zerinden Vermektedirler. Buradaki fiyatlara nakliye ilcreti de bindiğin- den daha yüksektir. Bu sebeple A- nadolu değirmencileri mutmele ver- gisini çuval başma 25 kuruş, daha az olarak ödemektedirler. Bu suretle hazine zarar etmekte olduğu gibi İs- tanbul değirmeneileriyle de aralarm- da bir fark çıkmaktadır. Komisyon, bu vaziyeti tetkik eylemektedir. Belediye levazım müdürlüğü Eylül başındanberi münhal - bulu- nan belediye levazım : müdürlüğüne, Erzurum hususi muhasebe müdürü 'Emin Zeki tayin edilmiştir. Emin Zeki dünden itibaren bele- diyede yeni vazifesine başlamıştır. Sıhhiye ve Milli Müdafaa Vekilleri gittiler Sıhhiye Vekili Refik Saydam, Milli Müdafaa Vekili Kâzım Özalp dün ak- gamki trenle Ankaraya gitmişler, Ve- kâletler erkânı tarafından uğurlan - mişlerdir. Hava güzelliğini muhafı etmektedir. mana meerkenlerinln teeblt La ha e Birl ein yapmaz 1398 MICRI Recep 7 Güneş: 5,49 — Öğle : Ikindi: 15.80 m Akşam: 1804 Yatsı : 19,37 — Imsik: 4,10 — istikametinden hafif kuvvettedir. Dünkü hava Dün hava açıktı. Hava tazyiki 767 mili- metre kaydedilmiştir. Hararet Delme” 23, içeride 17.2 dir. Rütubet derecesi “5 53 Geçen sene bugün dür. Buhar tazyiki 111 dir. Memlekette) Geçen sene bugün barometre 60,6 hararet umumi hava vaziyetine gelinice: Sema mü-| derecesi en çok 24,8, en az 17,5 bahar te- tahavvil, bulutlu geçecektir. Rüzgörlar çi, | vettürü 14/80 dir. Iyi. 24-09-9036 Askerlik yarışı Son haftalar içinde başlıyan asker- lik ve silâhlanma yarışı bütün harare- tiyle devam etmektedir. Sovyet bir. liğinin askerlik yaşını 19 a İndirmesin- den sonra Almanya, askerlik hizmet miiddetini iki misline çıkardı. İtalya- da çocukların askerlik hayatı, mek- tebe girmeleriyle başlıyor ve ihtiyar. lamalarına kadar devam ediyor. Fraa- sa bu yarışta geri kalmak İstemedi ve beden terbiyesini mecburi yapa» rak bir kanun lâyihası hazırladı. Bu lâyihanm kabulü üzerine bütün Fran 8ız çocukları mektep sıralarmda baş» Uyan askeri bir terbiyeye tâbi ola- caklardır. Nihayet Lehistan da bu yarışa katıldı. Ve İtalya ile Alman- ie gençlik teşkilâtına benziyen İş vücuda getirmeye karar ver- Bütlin bu memleketlerde alman bu tedbirler milletin yalnız erkekle. rine munhasır değildir. Erkekleri ka. dar kızlarma da şamildir. Bu suretle her millet, baştan başa müsellâh bir millet olmak yolunu tutmuş oluyor. Bu yarış, hiç şüphe yok ki, geri kalmağa tahammülü olmayan bir ya- rıştır, Filistin Suriyenin tâbi olduğu mandanın ilgasmdan Sonra birinci sınıf manda altında yaşıyan biricik ülke Filistin olacakur. Filistin Araplarını, müca- deleye sevkeden en mühim âmiller- den biri de diğer Arap ülkelerinin hürriyet ve istiklâle kavuşmasma mukabil manda altında yaşamağa, ve memleketin bir kısmını siyonist lere terke mecbur kalmasıdır. Filistin davası, bütin A. rap memleketleri tarafmdan benim- senmiş olduğu için orada da sükü- netin nisbeten tenssfisünden sonra faaliyete geçecek olan İngiliz tahkik komisyonunun bu ülkenin mükadde. Ömer Rıza DOĞRUL . .. . : Gümrük daireleri Gümrük başmüdürlüğü Teşriniev. elin yirmi birinde Çinili Rıhtım ha. nmdaki yeni dairesine tamamiyle taşınmış olacaktır. Bu nakil münase- betiyle Çinili Rıhtım hanında yapıla cak son tadilât da dün bir müteah- hide ihale edilmiştir. Gümrük başmüdürlüğü yeni bina- ya naklettikten sonra şimdiki yolcu salonunda da temirat - yapılacaktır. Bundan başka salona alt el arabala. rı çoğaltılacak ve salonun rıhtım ta- rafma bazı yeni tesisat ilâve oluna- caktır. BIRK AÇ SATIRLA ilvoki,, adlı Alman transatlan- M tiği İle dün şehrimize 490 kadar seyyah gelmiştir « * ski Çorum defterdarı Naci, terfian Erzurum defterdar » lığına tayin edilmiştir. Eski bir maliyecimiz olan Naci, bugünler » de Erzuruma gidecektir. » po Evkafla Belediye ara- sındaki ihtilâflı o meseleleri tetkik etmeğe memur hakam ko- misyonunun işleri biran evvel ne- ticelendirmesini alâkadarlardan ri ca etmiştir. » ekoslovakyadan Türkofise ge Çç len bir mektupta külliyetli miktarda Karacabey soğanı alına» cağı bildirilmiştir. İlk parti olarak on ton soğan gönderilecek ve bu nümune beğe- nilirse ihracata devam olunacak- tır. » icaret Odasile Türkofisin müş terek mesaileri neticesinde Sultanahmette tesis edilen Tica - ret müzesi, dünden itibaren An - karaya nakledilmeye başlanılmış- tır.