24 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

24 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

TAN Dİ e m ingiltere ve Akdeniz Samuel Horun beyanatı derin bir alâka ile karşılandı Roma gazeteleri İngilterenin tefevvuk siyaseti takip ettiğini, Berlin gazeteleri vaziyetin gittikçe nezaket peyda ettiğini söylüyorlar / Londra, 23 (TAN) — Bahriye na- zırrı Sir Samuel Hor'un beyanatı, bil- hassa İtalyada ehemmiyetle karşılan. inıştır. Resmi mahafil bir mütalea- da bulunmamakla beraber, umumi kanaat, İngilterenin Akdenizde İtal yaya aleyhtar bir siyaset takip etme dikten sonra kuvvetlenmesinin İtai- ya tarafmdan itiraz ile karşılanmı- yacağı merkezindedir. Bazı mahafil de İngiltere, İtalyanm İngiltere ile bir harbe tutuşmaktan endişe ede- rek kuvvetlenmek ihtiyacmı hisset. fiğine işaret etmektedir. Roma, 23 (A.A.) — Sir Hoare'un nutkundan bahseden Tribüna gaze- tesi diyor ki: İngüterenin Akdenizdeki sevkul - ceyg durumunun kuvvetlendirilmesi - ni ikinci derecede bir mesele olarak telâkki etmek doğru değildir. İtalya bunu son derecede mühim bir siyasal tedbir olarak addetmeli dir. Hâdiseler, İngilterenin Akdeniz- deki tefevviikunu tarsın maksadmı açıkça göstermektedir. Almanlara göre vaziyet gittikçe nazikleşiyor Berlin, 23 (A.A.) — Siyasi maha- filde, Akdenizde yapmiş olduğu bir teftiş seyahatinden dönmüş olan Sir Samuel Hoar'un beyanatma büyük bir ehemmiyet atfedilmektedir: Italya, Sir Samuel Hoar'un nutku-| nu büyük bir dikkatle okuyacaktır. Silâhlanma işi ilerledikçe diplomasi münasebetlerinin idaresi nazikleğe - cektir. Herhalde hiç kimse, Tagite-| re'nin arzusu ne olduğu meselesinde kararsızlık içinde bulunduğundan gi- kâyet edemez. Avrupanın yölunu de- giştirmek için henüz vakit vardır. Samvel Horun teminatı Berlin, 23 (A.A.) — Korespondans Diplomatik gazetesi, Sir Hoare'un putku hakkında ezcümle şu satırları| yazıyor: İngilterenin Akdenizdeki teşebbü - çi bu meselede suitefekhümleri ber - taraf etmek zordur, fakat Sir Hoai un, İngiliz teslihatımın muayyen bir edefi olmadığı ve herhangi bir ihti- mal gözönünde tutulmak icap ettiği hakkındaki teminatı güpheye mahal bırairmaz. İngiliz donanması Şarki Akdenizde lığının haber verdiğine göre, Gücen İElizabet, Repulse,Glorisaus zırblıları itİle birkaç torpido; şarki Akdenizde lülde Maltadan hareket edeceklerdir. « Berliner Tageblatt, diyor kiz Alkazar sukul gili Madrit şehri üç taraftan ihata edilmi Londra, 23 (Radyo-TAN ş bulunuyor ) — İspanyadan gelen son haberler şu merkezdedir: Toledodaki Alkazar kalesi bu- gün kâmilen sükut etti. Hükümete mensup 400 hücum | askeri bu sabah kaleye taarruz etmişler ve müdafileri kovalıyarak kaleyi zapta muvaffak olmuşlardır. Kalenin sükutu Madride haber ve rilir verilmez Başvekil Kabalerro der hal Toledoyz gitti. Ve kaleyi zapta muvaffak olan kuvvetleri tebrik et- ti. Müdafiler dün kalenin ahırları - na iltica etmiş bulunuyordu. Asile- rin tayyareleri bunlara beyanname - ler atarak sebat etmelerini, yardım kuvvetlerinin yetişmek üzere oldu » ğunu bildirdise de müdafilerin faz- la dayanmaya takatleri kalmamıştı. Alkazarı müdafaa eden kuvvetler, Bsilerin davasma pek büyük yardım da bulunmuşlardır. Çünkü başka sahalarda kullanıla” | nizle miüvasalesini temin etmekte ve iki demiryolunun geçidi bulunmak - tadır, Madride gelince burasmm üç ta- raftan ihata edildiği anlaşılıyor. Hü- kümetin denizle alâkası Toledo tari kile temin olunmaktadır. Hükümet Madrit şimalinde âsileri Püskürttüğünü haber veriyor. Uruguvayların Madritle münasebetleri kesildi Madriddeki Uruguay Vis konsolo- #unun Üç kızkardeşinin öldürülmeti ü zerine Uruguay hükümeti Madrit hükümeti arasındaki diplomasi mii- sünün tamamen tedafül bir tedbir o-| larak anlaşılacağını farzetmekle yan- |! ış hareket edilmiş olmayacaktır. Ger- |! Londra, 23 (A.A.) — Deniz bakan-|| kısa manevralar yapmak iizere 30 Ey |! bilecek hükümet kuvvetlerini burs-| nasebetleri kesmiştir. Diğer Cenubi da tutuyor ve meşgul ediyordu. Son | Amerika hükümetlerinin de Madrite| ra mevki fevkalâde büyük İstratejik | karşı ayni ekilde hareket etineleri| kıymeti haizdi. Burası, Madridin de. bekleniyor. im Uzak Şark vahim hadiseler arifesinde... Japonlar tekrar harekete geçti Lomira, 23 (Radyo - TAN) — U- zak Şarktan gelen haberlere göre, buğün Şanghaym Hong Kiyu kısının- da sekiz kurşun atılmış ve bir Japon bahriyelisi öldürülmüş, iki bahriyeli yaralanmıştır. Buralardaki Japon kuvvetleri derhal seferber edilmiş, ve bütün muhit abloka altıma alma- Fak takibat yapılmıştır. Rovelver ta- #ıyan bir Çinli yakalanmış bulunu- yor. Japon bahriyelilerinden bir ta- bur karaya çıkarılmıştır. Bütün Şangayda galeyani var. Hâdise çok mühimdir. Japonyanm bundan böyle Japonların tehlike içinde oldukları her yeri işgal edeceği anlaşılıyor. H& disenin Japonyanın yeni Çin ülkeleri» ni işgsl İçin yardım edeceği tahmin olunmaktadır. Japonyada umumi infial Tokyo, 23 (A.A.) — Hongkiyu ma- hallesi tecavüzü hakkindaki haber güzeteler tarafmdan hüsust tabılarla neşredilmiştir. Siyasal mahfiller, bu yeni suikast. tan sonra, Japon hükümetinin pek mühim neticeler verebilecek tedbir. Haberler arasından seçtiklerimiz el a istiklâlinin yıldö - Mimi münasebetiyle Mek sika Cümhurreisi ile Atatürk arasında karşılıklı tebrik ve te- İ şekkür telgrafları teati edilmiş- tir, » » ki gündenberi Çankırı ha valisinde fasıla ile müte- sıptılar “duyulmuştur. İ i i addi Dün öğledenberi üç yeni sarsın tı daha olmuştur. Zarar yoktur. Sarsıntı, Ilgazda çatıların kire- mitlerini uçurmuştur, » B"” cumartesi günü Ce- nevreye gidecektir. * unan Başvekili Metaksas, Makedonyada kurutulan toprakların — kiymetlendirilmesi hakkında bir kanun neşredildi- ğini bildirmiştir. * imali Afrika yerlilerin - den biri Arap lisanı ile Barselon radyosunda bir nutuk vermiş ve bu nutukta Cezayir, Fas ve Tunus halkını otorite - lere karşı ihtilâle teşvik etmiş « tir. & » » talya bakanlık müsteşar. İ arından Ricci Faşist va Hitlerci gençlik şerefine verdiği bir ziyafette söylediği nutukta biz Hitler ve Mussolininin im » Seren 00 kpek a BAŞLA ME LAN istiktar vermek istiyoruz... da « miştir. ' Suriye heyetinin sözlerine cevap 1 Başı 1 incide) Yüksek Fransız idaresinin muhtariyet hakkında verdiği va- itleri nasıl tuttuğu meydanda dururken 250,000 Türkün mu- kadderatını daha aşağı seviyede bir idarenin ekalliyet usullerine | terk ve emanet edemeyiz. | Sancakta Türk kardeşlerimi. zin bu yolda bir idareye katlan- malarma imkân yoktur. Kar. deşlerimiz, buna mâni olmak için her vasıtaya müracaat et- mekte serbesttirler. (Bilhassa Milletler Cemiyetine müracaat la istediklerini arıyacakları tabi. idir. Suriye heyetine o müteşekkir olduğumuz yalnız bir nokta var. bekliyen acı a-| krbet hakkında bizi ikaz etmele- ridir, Ahmet Emin YALMAN Başvekil Ankarada Ankara, 23 (Husus! muhabirimiz. den) — Başvekil İsmet İnönü, Mas- rif Vekili Saffet Arıkanla beraber, bu sabah şehrimize geldi. Mebüslar, bakanlıklar ileri gelenleri tarafından karşılandı, İsmet İnönü, öğleden sonra ma kamlarma gelerek geç vakte kadar meşgul oldular. ler almaya mecbur clacağından kör- kuyorlar. Şangayda bulunan Japon kuvvetlerine karşı açıktan açığa bir tahrik mahiyetinde telâkki edilen bu yeni hâdise genel inifali mucip olmaktadır. Muhiddin Üstündağdan, H yus: Onu bağrından veriyor. Harbiyeyi şehre mal edelim! Harbiyenin gitmesile hâsıl olan boşluğu nasıl doldurmalı nasıl telâfi etmeli ? Teesstire, hayale, boş farazi- ye ve Ümitlere kapılmadan objektif ve pratik düşünerek çare aramalı - Harbiyenin Ankaraya kideceğini çoktanberi biliyorduk. Hattâ bir se- ne evvel şöyle haberler çikmişti: Harbiye Ankaraya taşınınca mek tep ve bütün mektep sahası satıla - tak, buralara mahalle, ev ve apartı man yapılacak, diyorlardı. Işte Is - tanbul şehri için tamir edilmez felâ- ket bu olurdu. Ben bu korkunun te siri altmda daha o zaman Harbiye Mektebi yerini kaçırmıyalım. Şehre mel edelim.,, demiş ve bu mevzu ü - zerinde sütunler dolusu yazı yaz - mıştım. âp müzesi Jem Mak GİR, ma adl e ba cesinde para yok, diyeceksiniz. Ben bunun da çarelerini bulmuştum: Har biye mektebini bütün müştemilâtı ile İnkılâp müzesi haline koymak. Parti programında şehircilik ba - kımından iki müjde var. Serbest li- man ve inkılâp müzesi. Serbest li - man elbette Istanbulda yapılacak - tr. Fakat İnkılâp müzesinin de Iş - tanbulda kurulmasını temin için Har biye Mektebi gibi elimizde kuvvetli İbir sebep var. Belediye retsimize, va mize rien edelim: Hükumet; “partı nezdinde çalışsınlar. Bize Harbiyeyi İnkılâp müzesi yapmak için kazan » dırsmlar. İnkılâp müzesi, yalnız Is- tanbul şebri işi değildir. Bütün mem leket ve millet işi ve şerefidir. Hü - kümet; millet ve memleket namina Harbiyeyi Istanbula bağışlasm. Tekrar rica Ben bu ricayı yine tekrar ediyo - rum, Belediye reisi, vali ve parti rel simiz Muhittin Üstündağa yalvarı - yorum: “Harbiyeyi İnkrlâp müzesi yapmak için şehrimize kazandırmız. Memlekete, hükümete daha bir müd det mektep veya başka bir iş için lâ. zımsa kullanılsın. Fakat sonunda 1s- tanbul şehrinin mal: olmasını şimdi- den temin edelim.,, Ankaradan başlıyarak memleke - tin her tarafında Inkılâip müzeleri açmak isteriz. Buna ştiphe yak. Hep- sini birden yapamayız. Bunu bili - riz, Memleketin en büyük inkılâp mü | TEKLİF EDİYORUZ: | İnkılap müzesini eski Harbiyede kuralım inkılâp müzesi yapmak için Harbiyeyi şehre kazandırmasını rica ediyoruz Yazan: V. BİRSON arbiye Mektebi Ankaraya gidiyor. Ankara için bir kazanç. İstanbul için büyük bir ziyan. Anka- ra seviniyor: Harbiyeyi helecanla bekliyor. İstanbul me- Fakat ne yapalım? Ankara memleketin kalbi. Harbiye Mektebi oraya lâzım. İstanbul Türkiyenin gözü. zesini Istanbulda, Harbiyede kura - km. Büyük Önder Atatürk eşsiz inkı - lâbın tohumlarını harbiyede attı, Fi- izlerini Istanbulda yetiştirdi. Fidan larını Anadöluya geçirdi. Meyvalı ağaçlarını Ankarada dikti. Yalvarâ- lm: Müssâde etsinler, emretsinler en büyük inkılâp müzemizi İstanbu- lun Harbiyesinde vücuda getirmeye başlıyalım. Şişlideki “İnkılâp müze. si, adnıda olduğu gibi Harbiye meydanma nakledelim, Şehrin kazançları Harbiyeyi inkılâp müzesi olarak Istanbula kazandırmakla şehrin en mühim, en canlı bir yerini de kurtar- miş oluruz. Yeni bir şehir kazanmış oluruz. Harbiye inkılâp müzesi olacak fik - ri kabul edilir edilmez Sürp Ağop arsası mahalle olacak gibi korkunç ihtimal bulutları kendi kendine da - ğılır. Sürp Agop ve Harbiye altın - dan tâ Dolmabahçeye kadar bostan- lar, müstakbel büyük “Atatürk par- kı, haline gelinceye kadar bina ve apartıman taarruzundan masun ks- İır. Maçka tarafı epeyce aşağıya sark mış. Bu hastalığı hiç olmazsa şimdi- ki hudutlarında durdururuz. Daha aşağılara sirayet etmesine mâni olu ruz, Bir kere hudutları çizip erniyet altma aldıktan sonra Taşkışla yeri- ni “inkılâp #bidesine,, en uygun bul- mamız ihtimali vardır. Burada yapi- lacak bir inkılâp âbidesi önündeki büytk merasim meydanı ile kara dan gelenler için şehrin merkezin - de addedilir. Abide parkm İçinden çiçekler, ağaçlar arasından muazzam mermer basamaklarla ehram gibi tâ İ meydana kadar yükseleceği için Dol mabahçe iskelesi vasıtasile denizden ve park içinden gelenler için de en münasip bir yerde sayılır. Inkılâp müzesi (Harbiye) ile inki- lâp Abidesi ve merasim meydanı (Taşkışla) arasındaki sahada (Sürp Agop) Opera, tiyatro, konservatu - var gibi yeni hayatın diğer âbideleri için münasip: görülüme © modern Istanbul, Bizanslar, padişahlar Is - tanbulundan ayrı, en çabuk vilcuda gelebileceği en uygun bir yerde baş- lamış olur. İç ticaret eşyası cenupta serbestçe nakledilebilecek Ticaret beyannamesi usulü tamamen kaldırıldı Ankara, 21 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Görülen mahzurlar. dan dolayı cenup hududu mmtaka- larımızda gümrük teşkilâtı olan yer- ler arasındaki dahili ticaret eşyası! nakliyatı için konmuş bulunan dahi: li Ücaret beyannamesi usulü güm- rük ve inhisarlar bakanlığınca kal dırılmıştır; bundan sonra gümrük idareleri bulunan kasaba ve şehirler arasındaki dahili ticaret eşyası nak- Ulyatı'da gümrük idaresi olmıyan yer ler arasındaki nakliyat gibi serbest. 06 yapılabilecektir; cenup hudutları. mizâa trenle yapılacak dahili 'ticar ret eşyası nakliyatı gümrük idaresi eşyaları vagon veya furgonda mü- kürlenmek suretiyle — yapılacaktır; yolcu beraberinde el biletiyle nakle- TI vagon ve bölmelerde, mümkün ol- 2200 paraşütçü Düşman gerisine iniş tecrübeleri yaptılar Moskova, 23 (A.A) — Moskova süel dairesinde halk komiserleri mec lisi başkanı B. Molotof ile Mareşal Vöroşilaf, Çühaçeveki ve Egorof ö- nünde yapılan süel talimler esnasın. da, 2.200 paraşlitçii mefruz düşman battı üzerine bir hava inişi yapmış. | lardır. Bu inişi, paraşütçülerin ini-| şihi ve düşman gerisinde milessir ha- rakat inkişafmı takviye için tayya- relerle 420 kilometre mesafeden nak- ledilmiş olan 2000 askerin inişi ta- kip etmiştir. Hitler manevra sahasında Berlin, 23 (AA) — B. Hitler, dünkü gün manevra sahâsinda ge- mazsa kapların her biri ayrı ayrı mühürlenmek suretiyle yapılacaktır; gümrük mmtakası dahilinde bir is- tikamette yapılacak ticaret © eşyasi trolüne tabi tutulacaktır, “FELEK Tuhafıma giden şeyler #* Bir arkadaş bir sinemada susa- mış. Sinemada susanır mi hiç? Sı saymen gitmiş büfeden su içmiş. nema büfesinden su içilir mi? İçince para vermek Kizim gelmiş. — Kaç para?. diye sormuş. — On kuruş! demişler. — Basil olur? Bir bardak su? — İşte belediye tarifesi, — Bu tarife 937 tarihli, — Orasını ben bilmem. Hiç sinemada 932 tarifesine göre on kurusa bir bardak su içilir mi? # Dini eserleriyle tanmmış bir mu. harrir bir akşamcılık sofrasına da- vet edilmiş, Nasip ne ise onunla rızk- larıp neşelenirlerken kapı çalınmış, bir misafir adı söylemişler. Ev sahi- bi bu muharrire demiş ki: — Aman ne iyi tesadüf! Bu gelen gat sizi eserlerinizden tanır ve büytik hürmeti vardır. Sizinle görüşmek is- tiyordu. Muharrir cevap verir: — Aman, adımı söylemeyin! Beni içki içerken görürse belki inkisarı | hayale uğrar. O sırada misafir içeri girer. Ev sahibi muharriri hiç maruf ol. mıyan soyadile takdim eder, — Arkadaşlarımızdan Eğilmez. Böyle soyadı vaziyeti kurtarır. Ben bu soyadlarıdan bir çoğuna gazetelerde, bir çoğunu da bana ya- zilmış mektuplarda görüyorum, Lâ- kin lâf aramızda, bir türlü tanıyamı- yorum. Çünkü 30 bine varan tanıdık- İ tarımın ne soyadı aldıklarını nereden bileyim. Bir hayır sahibi çıksa da şunların alfabe sırasiyle fihristini ve kimlere İ sit olduğunu havi bir kitap çıkarsa fena mi olur. # Bir kariim yazıyor; Bugünkü “Tan” da telefanda arsu- Jhal hakkındaki yazınız için, tebrik. der! Ayni hikâye - daha garip olarak « benim başıma geldi; Geçen hafta te- lcfonum bozuldu, Talimatnamed: yas zıldığı gibi (05) numaraya bildirdim. Tamir edilmedi. Iki gün sonra tekrar (05) numaraya müracaat ettim. Yine tesir etmedi.. Bir mektupla mütüri. .İyete, iki müracaatimi, Bozukluğı; İ yazdım. Müdüriyetin cevabı: “Pullu bir ars zxhalle mürasaat ediniz, yoksa tale- biniz nazarı itibara âlinmıyacak'ır!, Ben de kendilerine şu cevabı ver « dim: “Kendi rehberinizde, bozukluk- ları 05 bildirmekliğimiz yazılı, frikat bu işleri ihbar için 05 numaraya te « iefon ettiğimizde, apareyin üzerine 16 kuruşluk bir pul yapışlırmaklığı. miz yazık değil!. Bu garip talebinizi nazarı itibara alamıyacağız!,, Aslma mutabıktır, B. FELEK Harbiye mektebi bugün taşınıyor Şanlı Harbiyemiz, bugün büyük merâsimle Ankaraya taşmacaklır, Mezun bulunan talebeler dün akşam mektebe “gelmişler ve toplanarak Harbiye hatıralarmı anmışlardır. Harbiye mektebi talebesi, bu sa bah önlerinde Harbiyenin alay bay- rağı ve bando muzikası olduğu hel- de mektepten ayrılacaklar ve Cum huriyet abidesinin önüne gelerek yer alacaklardır. Burada bir nutuk Söylenecek ve abideye çelenk kona- caktır. Bundan sonra bando önde olduğu halde İstiklâl caddesi - Tophane yo- liyle rıhtımâ inilecek ve vapurla Haydarpaşaya geçilecektir, Askeri dairelerden gelen heyetler. le askeri lise heyetleri ve bandolar Haydarpaşa garında yer almış bulu nataklar ve Harbiyelileri karşılıya- caklardır. Burada Vali ve Belediye Reisi Mu- hiddin Üstündağ, Vali muavini Sezai Karataban, emniyet müdürü Salih Kılıç, İstanbul Kültür Direktörü Tevfik Kut, vilâyet mektupeusu Os- man İle belediye âzaları, mektepler mümessilleri bulunduğu halde veda mevsimi yapılacak, Harbiyeye İstan bul namma büketler verilecektir, Bun dilecek ticaret eşyası bagaj ve me-| nakliyatı kaçakçılık bakıntından “es | dan sonra Harbiyeliler, başta mü- #ajeri eşyası da mlmkün olursa ay-| kisi! gibi. gümrük ve muhafaza kon- | dürleri olduğu halde hazırlanan tre ne binerek Ankaraya gideceklerdir.