17 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

17 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

l Sayta? Göklerin karşısında Bir bayram güniüade (Cumhuriyet bayramında) Eribe'yi göklerin mukaddes kapısında kurban veren millet, önbeş gün tonra (Dün), mavi kubbeye yığınlarca çelik kanadlı kartallar uçordu. Eminiin ki, evelki gün Türk topraklarının bür ufuklarında bu tayyareler yükselirken. gük- lere karışınış şehidlerde kanadlarını açarak toprağa yaklaştılar ve onları karşıladılar. Milletler, millet için anların om ve imanları üstünde lerin hatıra ve havaları o yaşayışa daima müvazidir. Fakat darur. Seydiköy'de, bir kenarda durdum da seyrettim: Kadınlar da bu yeni yarelerle Onlara sormak - is Öük kağllrım bületlir eeideki benin sesini duydular mı? Eribe'nin; uçtular, mezarlığından geçerken, Eri- — Yaşamak için ölmeği bilmek, hayatı tutmak için ölümün kolunu, kanadını ve meydan okuyaşunu çiğnemek lâzımdır. Dediğini işittiler m Alın terimizden, uçurduk bu kartalları.. ©, para, mal, mülk, servet, Herşey sedece izden trnağımızdan, varımızdan, yoğumuzdan ve adece yürd içindir. Ben, siz, maddi ve munevi hı»ryn bu davaya borçla- nilmıştır. Nanruslu, onörlü bir millet olarak bu borcu her zaman yerine getireceğiz. Kimse ve hiçbir şey yok, yurd var, millet tiklâl ve hürriyet var! Tarih karşısında ebediyet Yoksa fâni imsan oğlunun değil! ı»!&îg OR Kadınlara Müjdel Avusturya'lı bir genç kadın Avusturalya'dan Çin'? gider- ken, kamarasında bir öğle uy- kusuna yatmış bu tabii bırşcy değil mi?.. Bu genç kadının saçları da kıvırcık değilmiş.. Bu da ga- Y tabil: Fakat bu genç kadın) uyanınca, aynada saçlarının mükemmel bir ondüle oldu- Eunu görmüş, hayretler içinde almıştır. Avusturalya gazetelerine gö re, bu kadının saçları ırııf:ı çok zamanlar geçmesine rağ- men oöndülesini kaybetmiyor- muş, Şu halde. — Kadınlara müjde, hiç durmasınlar, Avus- turalya'dan — Çin'e bir deniz seyahati yapsınlar ve saçlarının ebedi ondülâsyonunu temin Doğurgan kadınlar Bu sütunlarda üç, beş ço- cük — doğurmuş - kadınlardan bahsettik. Şimdi de bu hu- susta biraz tarih karıştıraca- Fransa krahı ikinci Hanri- nin doktoru Ambruaz Porenin, gözüyle gördüğünü ve kralın emrile muayene ettiğini iddia eylediği Malitemer isnindeki ransız kadını izdivacının bi- rinci senesinde bir, — ikinci senesinde iki, üçüncü senesin- de üç, dördüncü senesinde dört, beşinci - senesinde beş, altıncı senesinde altı -merak etmeyiniz — bundan yoktur- çocuk — doğurmuştur. Bu suretle altı senede yirmi bir çocuk sahibi olmuştur. Buna biz sadece ister inan, ister inanma! deyip geçeriz. Güvercincilik bir ıng iz sporu imiş! G n beslemek - birçok memleketlerde bir meraktır. Fakat Fransızlar, en fazla Gü- vercin meraklısının şimali Fran- sa'da olduğunu sanırlar. Hal- buki hakikat * böyle - değildir. Bu şeref İngiliz'lerindir. Çün- kü İngiltere'de Güvercin bes- leyen tam 100,000 kişi vardır. Güvercin müsabakalarına İn-. giltere'de senede - 2,500,000 sterlin hasredilmiştir. sonrası hakkı, var, cumhuriyet var, ie onların ve onları yaratanlarındır. Saime Sâdi Tuhal bir adam Amerikada, Bentleyvil şeh- rinde M. Gosney isminde bir adam vardır.. Bu —adamın dünya üzerinde bulunan garip adamların en garibi olduğuna şüphe yoktur. FN z Bu adamcağız, yazın en sıcak zamanında, şimal kut- bunda imiş gibi tir-tir. Btrer. Fakat buna mukabil, kışın en soğuk zamanında da sanki hattı üstuvada, kızgın çöllerde kızgın bir güneş harareti al- tımzî'ı bulunuyormuş gibi bo- ram boram terlermiş! Bu vaziyet âlim doktorları işgal etmektedir. Buna hasta- liık diyen doktorlar çoktur. Fakat M. Göosney doktorların bu hastalığa bir çare bulmea” sına taraftar değil. Adamca- ğız, —muzikhollerde kendini teşhir ederek para kazanmak- tan vazgeçmek istemiyor. Terslik nümunesi Vaşington baş papası El- surus, doğduğu vakit ak saçlı imiş. Tıpkı bir ihtiyar gibil Şimdi 65 yaşında bulunan bu papasın saçları kömür gi- bi siyah imiş, tıpkı 25 yaşın- da bir delikanlı gibil Bugün doğan çocuklar.. İSITTIY36 Zühre ile uranus arasında bir tesir “ihtilâtı, amele ve patron münasebetlerini — karıştıracaktır. Aile münasebetlerinde ayni tesir görülecektir. Bilhassa hakiki veya mevham kıskançlık hâdiseleri çok olacaktır. Bugün doğacak çocuklar mu- kavemetsiz - olacaklardır. Bu ço cuklar, iyi bir muhit hazırlanmaz ve iyi bir yol gösterilmezse aki- bet itibarile pek bedbaht ve sefil olacaklardır. 161111936 Bagün müfit işler yapılamı- yacaktır; fakat yakın veya uzak ati için yapılan işler müfit ola- caktır. Güzel san'atlar mensubları, edipler, san'atkârlar için bugün talih parlaktır. Bugün doğacak çocuklar çok talihli olacaklardır. Tabiat-itiba.- rile de biraz tembelliğe müsaid olacaklarsa)da, bemen — her işle- rinde parlak neticeler elde ede- ANADOLU YEHİR Son Posta gazeteleri —ü Pazar günütoplatıldı Evelki gün şehrimize gelen Son Posta gazeteleri, zabıtaca toplattırılmıştır. Bunun sebebi, Son Posta'nın, Paris'de Tan gazetesile telefonla görüşerek İskenderun ve Antakya mes'e- | lesi için hükümetimizin Fran- sa'ya verdiği nota ile Fransa- nın notamıza verdiği cevabi nota metninin yanlış olarak gazetede neşredilmiş olmasıdır. Toplattırılma emrini Dahiliye Vekâleti vermiştir. İhracatçılar Heyeti ö ae Evelki gün Ankara'ya gitti.. Fransız frangı ile diğer bazı paralarının kıymetlerinin düşü- rülmesinden zarar gördüklerini söyliyen İzmir kuru meyve ih- | racatçılar birliği âzasından ba- | zıları, bu zararlarını önlemek | için almması lâzımgelen - ted- birler ve menşe şehadetname- lerinin tanziminde uğradıkları zorlukları ortadan kaldırmak için hükümet merkezi nezdin- de teşebbüste bulunmak için Ankara'ya bir heyet gönder- mişlerdir. Bu Heyet Şerif Remzi, Na- zillili Mustafa, Kâzım Kırka- gaçlıoğlu, Alaşehir'li Kâzım ve Palamutçular şirketi mü- dürü Fuat'tan müteşekkildir. Çek reğjisi İzmir tütünü alacak Türkofis Prağ şubesinden şehrimizdeki alâkadarlara gelen bir mektupta Çek rejisi tara- fından İzmir'den alınacak bir milyon 250,/000 - kilo tütün hakkında kat'i ihale kararının tastik edildiği ve Türk tütün | limited şirketinden bu miktar | tütünün alınmasını — kararlaş- | tırdığı bildirilmiştir, Lâğım inşaatı Fevzipaşa bulvarında Kan- tar karakolundan İkincikordo- HABERLERİ * C.H.P. Ocakları;kongre- leri devam ediyor Parti başkarımız F. Gülec, Bahariye oca. | Halk Kültürpark'a gı kongresinde mühim bir nutuk verdi Parti — ocakları yüksek alâka ile mektedir: Evelki gece Karşıyaka Ba- hariye ocağı kongresi parti başkam valimiz Fazlı Güleç'in huzurunda aktedilmiştir. Oca- ğa mensup bütün partililer, loplanmışrardır. Dilekler ve güzel samimi Fuar programı hazırlanıyor kongreleri devam et | tenkidle çok ifadelerle ve rağbet ediyor. Belediyece — Kültürpark'ın arka tarafındaki mütebaki kıs minin teşcir ve tanzimine de- vam edilmektedir. Bu yıl, Kültürpark'ın tamamı ağaçlandırılmış olacaktır. Yal- nız çocukların d. ve jimnastik yerleri hazırlattı- rılmıştır. Halkta Kültürpark'a karşı iyi bir alâka başlamıştır. Yalnız pazar günü Kültür- parkı gezenler ve orada isti- rahat edip eğlenenlerden antre ücreti olarak 16 lira hasılât elde edilmiştir. Ündrür Doy, Şi çeeğoam hasrlamık için bolddiye reisi doktor Behçet Uz, hergün be- lediye daire âmirlerile ikişer saat çalışmaktadır. Bu prog- ramla fuar, beş senede bey- nelmilel en mütekâmil bir fuar halini alacaktır. Meslekdaşımız Yarın Geliyor.. Yugoslavya Başbakanı M. Stoyadinoviç'in arkadaşların- dan gazeteci Svetovski yanın- da matbuat umum müdürlüğü müşavirlerinden Kemal Altın- kaya olduğu halde yarın tren- le Ankara'dan şehrimize ge- İzmir'i gezecektir. lecek ve na kadar olan sahada lâğım ınşaalı hrlrdıycce bitirilmişti Askerı tedrisat — İKültür lisesinde kızlarımız da bu dersleri büyük bir aşkla Kültür lisesi talebe ve mual.imlerinden bir grup Kültür lisesinde askerlik derslerine geçen haftadanberi kız- larımız da iştirake başlamışlard ler kadar heyecan ve aşkla takib ctmektedirler. İzmir şarlarımızdan bu noktada geri lunıı 'de ilk adımı attığı için hakikaten tebrike hak kazanmış- Meslekdaşımız istasyonda kar- şılanacaktır takib ediyorlar. —a ır. Dersleri genç kızlar, erkek- başka se kalmamıştır. Kültür lisesi tır. Diğer gençlik terbiye yuvalarının ' bu uğurlu yola vpek dermeyan edilirken bazı par- tililer kendilerinin işlerile meş- gul olmak dolayısile aidatlarını vermek için vadesinde imkân bulamadıklarını ve bu vazi- yette kendilerini tahsildarların araması noktai nazarını ortaya atmışlar, bu işin belediye ve hükümet vazifelerinden daha iyi yapılmasını istediklerini ve ibmale uğrayanları hassasiyetle ortaya atarak alâkadarlardan ricaya karar vermişlerdir. İntihap sonunda parti baş- kanı Valimiz Fazlı Güleç bir nutuk irad ederek - tenkitlerin millette ve onu idare eden- lerde uyanıklık barile milletler ve hükümetler için hareket âmili olduğunu ve bu ocakta tenkitlerin samimiyetle ortaya alılmış olmasından mütchassis doğurması iti- için hayatiyet ve dileklerini bütün bulunduğunu yerine getirmeğe liğile çalışacağımı, — hassaten kendi - vazifelerine müteallik teklifte bulunan ve tahsildarın kendilerini — ziyarct etmesini isteyen işçi partililerin bu ha- reketleri ulusal meziyetlerimi- zin en güzellerinden olduğunu beyan etmiş her cihetçe mun- tazam olan bu ocağın güzel çalışmasından ötürü kendisin- ce bu ocağa (Örnek ocağı) adını vereceğini bildirmiştir. Bütün köngrede bulunan bü tün partililer, çok mütehassis ve memnun olmuşlardır. Yerli malı ve tasarruf haf tası hazırlıkları 12 birinci kânunda başlıya- cak olan yerli malı ve tasar- var- ruf haftası proğramının hazır- lanması için dün akşam Bey- ler sokağında Parti merkezin- de Vali ve Parti başkanı Fazlı Güleç'in reisliği altında bir toplantı yapılmıştır. tıda belediye doktor 17 /AW/ 936 Ülik A Versay muahedesi Hitler, iki gün evel, dünyayı yeni bir emrivaki karşısında bulun durdu, Versay muahedesi mucibinct Alman sahillerinde seyrüsefer için konmüş olan bazı - tal het mutad bir taraflı bir kararla, ortar dan kaldırıyordu. Bu suretle Versay nin Almanya'ya tahmil duğu son kayıtlar da ortadan kalk' muahedesi: etmiş ©h mış oluyor. Bu bir taraflı hareketin Avru' pa'nin mühtelif yerlerinde ve bik hasra Fransa'da koparacağı kıyamtt ne kadar büyük olursa olsun doğ' ruluğunu kabul - ve tasdik etmek Tâzımdır. Vakıa enaa itibarile bir tarafli hareket ve kararlar milletler arati münasebetlerde tevlid ottikleri an4f giden dolayı hiçbir. zaman tecvif edilmemek gerektir. Ancak unulf mayız ki Versay muahedesi de $4" tında birtarafhı bir karardan, yülü galib devletlerin mağlüb bir def? lete zorla ve her türlü adalet Vet kinlerinin haricinde olarık yüklet tikleri bir taahhüdat — vesikasındâ? başka birşey değildir. Bitaraf bir kafa ile düşünüf tek teslim ederiz ki dünyanın B" günkü huzursazluğunun en bü, âmili Versay mushedesini Almai” ya'ya dikte ettirmiş olan dünkü #” liplerin zihniyeti olmuşlur. Klemanso olsun, Loid Corç © sun ve nihayet Orlande olsun Hif birisi Versay muahedesinin tansit' esnasında kendilerini tahrik odf Kim - hislerinin Tovkine yüksti? memişler, Umtumi harpte milletler oldukları <Batöf dünya için bürriyet ve adalet> züne sadık kalamamışlardır. Alman'lar 1870 harbında, Fraâff sa'yı bir daha kalkınamıyacak #47 nedilen bir şekilde mağlâb ettik leri halde kendilerinden nihaf beş milyar frank — tazminat alaf lardı. Umumi harbın galipleri İ Alman'lardan beşeriyetin - şimdij kadar kullandığı rakkamlarla ifai” edilemiyecek mikdarda tazminat (* lebinde bulundular ve yetmiş aslak bir kütleyi hatır ** medik - kayıdlarla - hayf' malıram etmek istedil” namına vermiş yön nü hâyale hakkır Bunun geticesi tabii böyle © cak, Alman'lar ilk fırsat zuhur €© etmez kendilerini bağlıyan o ni yetsiz kayıdlardan — elbette kurt! ceklerdi. Böyle gecebi” seherinden — elbette hayır umul” mazdı.. Ha di Nüzhet Çançt', ea MAHKEMELERDE: Bir insan Toplar: |dayaktan kaç Behçet Uz ile Milli iktsad ve |günde ölürmüş" tasarruf cemiyeti İzmir şübesi idare heyeti azaları ve mek- tepler müdürleri hazır bulun- muşlardır. Program, çok zen- gin esaslar üzerinden hazır- lanmıştır. İkinci bir- içtimada okunacak ve kabul edildikten sonra bastırılarak her gönderilecektir. tarafa Ramazan Dün Ramazanın biri idi. Bu münasebetle camilerde boöl ten- virat görülüyordu. Bazı kahve- | hanelere sazlar Fırınlarda ramazanlık hareketi fazlacadır. ANADOLU — larının kutlular. getirilmiştir. | nevale ayın okür- mübarek Ramazanını Öğrefmenler arasında İzmir Karataş orta okulu fen bilgisi - biyoloji yardımcı öğretmenliğine diş doktoru Refik, Erkek Jisesi tarih - cog. rafya öğretmenliğine Karataş orta okulundan Hüsnü, Erkek lisesi sekreterliğine Buca orta Menemen'de - polis - Fatıi' adındaki ihtiyar kadını bit tonla döverek ölümüne se! biyet vermekle maznun De buşı köyü imamı Mustafa "gi muhakemesine dün Ağırce devam edilmiştir. Maznunt/ avukatı, polis Fatma'nın € vülmek yüzünden ölmediğit” doktor raporunda yazılı ol! j ğu gibi muhtelif hastalıklar” kaşektik halinin ölümü — int ettiğini söylemiş ve dövü bir ndımın dayaktan en fâf” 6 günde ölmesi lâzımgeldiği” j halbuki polis Fatma'nın gün hasta yattığını bil ü miştir. Mahkemece; bu nokta-biki kında Memleket hastanesi * hat heyetinin mütaleasının rulmasına karar verilerek ” hakeme talik edilmiştir. Kilis'te yaş üzüm ÜN yer Kilis, 16 (Hususi) — F sim geçtiği halde b""dl.'i’ üzüm pek boldur. Üzü' Inlosu altmış para, karpfl 20