18 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

18 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

v he b A — gaA aT K” DAUKDA SKTT arsa ANADOLU : ) ş 320 top ateş Saçıyor. Fakat o nis- Türk'ler rey vermiyorlar, Mısır - İngiltere * agltlılyor Bazı Meb'uslar bette şiddetli bir müdafaa var S İ — 32 tayyare şehri bombardiıman etti, biri düşürüldü. Milislerin kumandanı, İspanyollar faşizm is- temiyorlar, Madrid'i vermiyeceğiz, dedi. —Başı T inci sayfada— ballero Havas ajansı muhabi- rine şu beyanatta bulunmuştur: Madrid asla âsilerin eline düşmeyecektir. Sivil ahali ile payitahtın — askeri kuvvetleri kahramanane mukavemet et- meğe azmetmişlerdir. İspan- yol milleti faşizm istemiyor. Herhalde payitahtın muhtemel sukutu âsiler için ancak ma- — mevi bir zafer olacaktır. Eli- mizde bir parçacık toprak bu- lundukça onu ölünceye kadar müdafaa edeceğiz. Harb daha şimdi başlıyor. Çünkü bize — lâzim olan malzemeyi şimdi elde edebildik. Bizim zaferi- $ mizden hiç kimse şüphe ede- — mez. Çünkü bütün milletler — âsilere düşmandır. Havas Ajansı muhabiri Lar- go Kaballero'ya İtalyan'ların — yapmış oldukları müthiş tah- — kimata rağmen hükümetin Ba- leares adalarını istirdat teşeb- büsüne kalkışmak fikrinde olub — Olmadığım sorması - üzerine şöyle demiştir: — İspanya hükümeti meşru — sahibi olduğu araziden hiçbir parçasını terketmiyecektir. Harb isyandan evel bize aid olan bütün arazi elimize geçinciye kadar devam edecektir. Başvekil mukaveleler muci- — bince Fas'ın himayesi mes'e- lesi hakkında ve Fransa ile — görüşmel e yöpıp yapınadığı hakkında birşey söylemek iste- memiştir. Sevil, 17 (Radyo) — Âsi kuvvetler, Madrid'de şimalden cenuba doğru ilerlemeğe ça- lışmaktadırlar. Âsi — topçuları — Madrid cenubunda bulunan — milisleri bombardıman etmek- General Varella karargâhını Kazodelkampobe nakletmiştir. Asiler, Kazodevilasko'yu iş- — gal etmişlerdir. Bu suretle sa- ray istikametinde bir derece daha ilerlemişlerdir. Milisler, — ric'atlerini gizlemek için sun'i duman kullanmışlardır. Mad- — mid'de milisler 600 maktul ter- — ketmişler, 22 tank ta âsilerin eline düşmüştür. Milislerin — Vilavera'da da — şiddetli bir mukabil taarruzları - püskürtülmüştür. Cepheden alınan baberlere göre Estoryal manastırında mi- lisler çok tahribat yapmışlar ve manastırın kütüphanesi ve tabloları yağma edilmiştir. Segoenca cephesinde âsiler ilerlemektedirler. Londra, 16 (A.A) — Roy- — ter mühabirinin Madrid'den saat 17,30 da telefonla bildir- diğine göre âsi tayyarelerin . — bugün öğleden sonra Madrid — üzerinde bir uçuş teşebbüsleri — esnasında hükümetçi tayyareler — üç motörlü bir Junkers tayya- — resini Madrid Hipodromu &i- varında yere indirmişlerdir. &İ Hükümetçi tayyare filoları âsi topçu kuvvetlerinin Mad- rid'i mütemadi surette böm- bardıman etmekte - oldukları Casa Del Campo civarındaki âsi tahşidatını bombardıman — etmişlerdir. Halen üniversite mahallesi k dğu;ndı bir çarpışma BAA ŞĞ G KM g kıt'aların nehri geçtiklerini gös- termekledir. Bütün gün âsi topçu kuv- vetleri Madrid'in şimal istas- yonu yukarısında kâin garb kısmını bombardıman etmiştir. Binalar çok hasar görmüş ise de insanca pekâz zayiat ol- muştur. Zira şehrin bu kısmı harb mıntakası ilân edilmiş ve ahaliden tecrid olunmuştur. Londra, 16(A.A ) — Âsi kuvvetlerdeki Royter muha- biri dünkü muharebeyi tasvir ederek diyor ki: Âsilerin önde 24 harb tay- yaresi ve arkada 8 bombar- dıman tayyaresi olmak üzere 32 tayyareden mürekkep bir filosu üniversite binası ve garb- taki park üzerinde — uçarak bunlardan her biri hükümet- çilerin mevzileri üzerine birer ton bomba atmaları netice- sinde hükümetçilerin mukave- metleri kırılmağa başlar gibi olmuştur. Bayon, 17 (Radyo) — Elli kadar hükümet taraftarile İs- panya'dan ayrılan Lazereta vapuru Bilbaoya gidememiş ve Bayon'a iltica etmiştir. Madrid, 17 (Radyo)— Roy- ter ajansının aldığı habere göre, şehrin bombardımanı bütün gece devam etmiş, âsi tayyareler şehir üzerine müte- madiyen büyük bombalar -- maktadır. Şehrin birçok yerleri ve Da- nosa istasyonu yanmıştır. Bü- yük bir bomba Fransız sefa- rethanesine düşmüş maddi za- rarlara sebeb olmuş, insanca zayiat vermemiştir. Şehrin cenubunda, birçok infilâklar olmuştur. Âsiler ce- nuptan da ilerlemeğe başla- mışlardır. Del Rozaresi geçidi âsilerin eline geçmiş ve şehrin mer- kezine yol açılmıştır. Cebelüttarık, 17 (Radyo) — Son haberlere göre âsiler Madrid'e iki kilometre daha girmişlerdir. Milislerin muka- vemetleri gittikçe - şiddetlen- mektedir. — Her iki tarafın zayiatı çoktur. Dün de şehir içinde müdhiş müsademeler yapılmış, yangın — bombaları kullanılmış, birçok yangınlar çıkmıştır. 320 Top milisleri bombar- dıman etmektedir. General Varella Madrid ha- rekâtım idare etmektedir. Ge- neral Varella Madrid'in birkaç gün içinde temizleneceğini söy- lemiştir. Roma, 17 (Radyo) — Pa. ris'ten alınan haberlere göre, Madrid'deki Sovyet sefiri, Ka- talonya ve İspanya hükümet lerini Bolşevizmi ilâna teşvik etmektedir. Bolşevizm — ilân edildiği takdir de Rusya İspan- ya'ya resmi surette yardım edecektir. Odesa'dan Mormans'a hare- ket ettiği söylenen Karl Len- yek vapuru dönmüştür. Bu vapurun İspanya'ya gidib-gel- diği anlaşılmaktadır. Moskova'da, İspanyol dele- geleri büyük tezahüratla kar- şılanmışlardır. Kalenin Ispanya murahhas- y CX CŞ TEÇ OÇ - ADKT . SÜ İT / DNU S NNU tuk irad ederek nihai zafer- den ümid kesmemek lüzumun- dan bahsetmiştir. İspanya delegeleri silâh ve mühimmat noksanlığından bah- setmişler ve demokrasinin de himayesi lüzumunu ileri sür- müşlerdir. İspanyol'lar ne pa- haya olursa olsun yardım iste- mektedirler. Paris, 17 (Radyo) — Havas Ajansına göre İspanya'da da- hili harbın ilândanın bugüne ka- dar milisler 102 tayyare kay- betmişlerdir. Madrid, 17 (Radyo) — Âsi tayyareler; gece karanlıktan istifade ederek payitahtı tek- rar bombardıman etmişlerdir. Ölen ve yaralananlar pek çoktur. San Karlos ve eyalet hastaneleri alevler içindedir. Birçok yerlerde evlerin camları kırılmış, sokaklar ankazla dol- muştur. Oteller hastane ola- rak kullanılmaktadır. Yaralılar binleri aşmaktadır. Madrid, 17 (A.A)— Havas ajansı muhabirinden ; Pazar gününü pazartesi gü- nüne isal eden gece sabaha kadar cumuriyetçilerin topçu kuvvetleri De Los Franceses'in ortasındaki âsilerin mevzilerini şiddetle bombardıman etmiş- tir. Bu noktada birkaç gün- denberi şiddetli muharebeler yapılmaktadır. Filvaki şimdi âsilerin Şimdi Madrid'e şimal- den girmeğe çalışacakları zan- nolunmaktadır. Âsilerin baş- kumandanlığı bu mıntakada muharebe meydanına bilhassa Fas'lılardan mürekkep olan en güzide piyade kuvvetlerini sevketmiştir. Âsilerin batarya- ları ise milislerin mevzilerini fasılasız surette bombardıman ederek - ilerlemeğe muvaffak olmuş ve Franceses köprüsü- ne yaklaşmıştır. Ancak bu müfreze hükümetçiler tarafın- dan imha edilmiştir. Madrid askeri makamalı her türlü sür- prizlerin önüne geçmek için köprüyü berhava ettirmiştir. Birtakım hükümet tayyare- leri dün düşman mevzilerini bombardıman etmiştir. Umumi intiba âsilerin şimdi Madrid'in şimalinde son kozlarını oyna- makta oldukları merkezindedir. Milis kıtaatı arasında birkaç zamandır disiplinin daha mü- kemmel olduğu görülmektedir. Pazartesi günü saat 16 da âsilerin 7 tayyaresi Madrid'in Cuatre Camines mevkiini bom- bardıman etmişlerdir. Bu mev- ki Pazar günü de şiddetle bombardıman edilmiş idi. Cu- muriyetçilerin avcı tayyareleri hemen havalanmışlar ve düş- mamı kovmuşlardır. -Âsilerin üç motörlü bir tayyaâresi at meydanı civarına düşmüştür. Hükümetin bir tayyaresi de düşmüş ise de pilotu paraşütle atlamıştır. Madrid, 17 (A.A) — Ek- serisi faşistlerden ibaret olan bir âsi kuvveti üniversite cep- hesinde hükümet kuvvetlerine taarruz etmiş ve üniversile bi- nasının bir tarafına ve bazı evlere girmeğe muvaffak ol- muştur. Maamafih bu müfreze âsilerin diğer kuvvetlerile te- üüi .. AAA ea di (a. ee Arab'lara para d - Başı 1 inci sahifede - Arzusuna riza göstermek isteme- diklerinden — vazifelerinden — iatifa etmişlerdir. Türkler aleyhine — çalışmakta olan eşreftan Kuseyri zade- Mustafa ve belediye reisi Hacı Etem An: takyadan mamzedliklerini koymuş hanlır, Türk ve Türk dostu memur- İstaabul 17 (Hususi) — An- takyada dün ve büyün yapılan Su- riye meb'usan intihabatına, askeri ve inzibatt kuvvetlerle yapılan tax- yike rağmen hiçbir Törk iştirak etmemiştir. Koca şehirde 37 Alevi, 77 Hh- ristiyan, 76 Ermeni, Rum Çerkez ve Arab rey — veriniştir. Bunlar da memür ve — Suriye'lilerin akrabula- mıdır. Sancak köylerinde detek Türkre- yini kullanmamış, türlü türlü sul. istimallerle Arab'ların yüzde yirmi beş nisbetinde Trey verdikleri ilân edilmiştir. Adana, 17 (Hosusl) — Sanca- gın vaziyeti vehametini muhafazada devam — etmektedir. Bütün tehdit- lere reğmen Türk'ler — intihabata işlirak etmemişlerdir. Sancak hal- kından yüzde sekseninin Türk ol. dukları anlaşılmıştır. Bu — vaziyet karşısında Franas'nın Sancak dele- gesinin — istifa edeceği şayiası çık- mıştır. Şam memurlarının - çirkin ha- seketlerinin önüne geçilmesi isten- miştir. Kanunsuz ve şiddetli hare- ket edildiğinden bazı hâdiselerin vukuu kuüvvetle muübtemeldir. Ni- tekim Ordu nahiyesinde halkı sorla seçime iştirak ettirmek istiyen Mi- lis jandarmalarla halk aramnda kanlı çarpışmalar olmuş, 8 kişi yaralanmıştır. “ Kırıkhan 17 (Hususi) — Sancak'ta, Fransız ve Suriye- lilerin — tazyiklerine rağmen, Türk'lerin mukavemeti şayaaı hayret ve ümidin fevkindedir. Koca Antakya'da 77 hıris- tiyan, 37 alevi, 76 Kürd ve Çerkez reyini kullanmıştır ki, bunların yekünu 190 dır. Kı- rıkhanda 700 Ermeni 19 Müs- lüman Kürd ve Alevi rey at- mıştır. Köylerde de toplanan Yey bu nisbettedir. Hattâ bazı köylerde hiç rey verilmemiştir. Hayte kazasından kamyon- larla Arablar götürülmüş ve sandıklara rey attırılmıştır. Bu Arablar, köy köy dolaştırıl. “maktadır. Burada, — Türk'lerle birlik olan Alevi gençlerini tevkif etmek istiyen Arablarla Alevi srra yetçiler faslıların ilerlemesine mâni olmuşlar ve bu müfre- zeyi diğer — kuvvetlerden tec- rid etmek için sonradan mu- kabil taarruza — geçmişlerdir. Bu müfreze tamamile — ihata edilmiştir. Âsiler faslılara yar- dim için Delos Franceses köp- rüsü civarında tâarruza geç- mişlerse de yeni gelmiş bir Katalon kolunun yardımile Mad- rid'liler bu taarruzu püskürt« müşlerdir. Dün akşam âsiler Madrid'in amele varoşlarına karşı şiddetli bir ateş açmış- lardır. Payitaht ahalisi harbın neticesi hakkında büyük bir itimad beslemektedir. Sevil, 17 (Radyo) — Âsi- lerin bir. tebliğinde şöyle de- niliyor: Askerlerimiz Kallavalas ile ! Lamos'ta taarruzda bulunan hükümetçileri püskürtmüşler ve 600 telefat verdirerek burala- rını işgal etmişlerdir. Nümune hastanesi ve krâl sarayına hü- hümetçiler tarafından — mitral- yözler yerleştirilmiştir. Tayya- relerimizin taarruzundan sak- Janmak için, hükümetçiler mev- zilerinin üzerinde sun'i bulut- TeşRİr * t gençler arasında kanlı arbe: deler olmuştur. Fransız askerlerine kumanda eden Zzabit ayağından, taşla yaralanmıştır. Askerlerden 10, Alevilerden de 9 yaralı var- dır. Bir zabit te ölmüştür. Keşant nahiyesinde de çar- pışmalar olmuş, Ermenilerden 2 kişi ölmüş, 6 kişi yaralan- mıştır. Sancak - intihabatı neticesi, Hatas Türk'leri lehine emsali görülmemiş mühim bir hâdise olarak kaydedilecektir. İskenderun 17 (Hususi) — Sancak'ta açık bir mağaza bile yoktur. Halk, iki günlük yiyeceğini almış ve evine ka- panmıştır. Evelce - tevkif edi- lenlerden bir kısmı Mahusa gönderilmiştir. Burada bir Türk daha tevkif edilmiştir. Mahalli hükümetçe kapatılan Yeni Gün gazetesinin başmı- harriri, tevkif edilmekten kor- karak kaçmıştır. Antakya 17 (Hususi) — Antakya belediye azasından dört kişi daha istifa etmiştir. İstifalarına sebeb olarak ta, mahalli hükümetin arzusuna alet olmak istemediklerini gös- termişler, Türk düşmanı ola- rak tanınan eşraftan biri ile belediye reisi, meb'usluk için Antakya'dan — namrzedliklerini koymuşlardır. Kırıkhan, 17 (Hususi) — Bütün tazyiklere rağmen Türk- lerin intihabata iştirak etme- diklerini gören Arap'lar, bu defa para yolu ile emellerinde muvaffak olmak istemişlerdir. Fakat bu ümidleri de boşa çıkmıştır. Yalnız Kırıkhan'da şimdiye kadar 3 bin Suriye Tirası dağıtılmıştır. Fakat buna mukabil, bir Türk'ün bile re- yinden istifade edememişlerdir. İstanbul, 17 ( Hususi ) — Berut'ta kanlı müsademeler devam etmektedir. Son çar- pışmada 18 ölü, 28 yaralı vardır. Berut'ta dükkânlar yağ- ma edilmiş, 50 otomebil ya- kılmıştır. İstanbul, 17 ( Hususi ) — En son gelen habere göre, 40 bin nüfusu olan Antakya merkez - kasabasında — ancak 139 rey kullanılmıştır. Doktor Şaht Ankara da temaslar yapıyor — Başı | inci sahifede — başlamıştır. Ankara 16 (AA) — Bugün öğleden sonra Ekonomi ve Dış İşleri Bakanları ile cumhuriyet merker bankası genel direktörü Salâheddin Alınan ekonomi bakanı daktor — Şalıt'a iadei — ziyarette bu- Tanmuşlardır. Gece de Ankarapalasta merkez bankası genel direktörü tarafından döktür. Şaht şerefine bir akşamı ziyafeti verilmiştir. Ankara 16 (A.A) — Bugün şeh- rimize gelmiş olan Alman ekonomi bakanı ve Rayşbank direktörü Dr. Şaht öğleden evel Ekonomi Bakam Celâl Bayar ve Dış İşleri Bakanı Tevfik Rüşdü Aras ilo cumhuriyet merkez bankası genel direktörünü ziyaret etmiş ve Celâl Bayar tara- findan Anadoln kulübünde şerefi- ne verilen öğle ziyafetinde bulun: muştur. Ziyafette Dış İşleri Bakanı Tevfik Rüştü Aras, Maliye Vekili Foad Ağralı, Gümrük ve İuhisar: lar Vekili Ali Rana Tarhan, Dış | İşleri Bakanlığı genel - sekreteri Numan Mencmoncioğlu, Ekouomi Bakanlığı müsteşarı Faik Kurdoğlu, FEkonomi ve Dış İşleri Bakanlıkları Ç S Mle T B E KO 674 İnhisar ida. 1025 13 463 Jiro ve şüre. 13 50 16 50 301 H. Alyoti 13 16 50 212 Vitel 12 c TG 5ü 204 T. Erman 14 —— 21 — 195 K. Kâzım 15 17 a 9İ ST.S.Go. 1275 17 500Ş 60 P. Pacı 15 15 50 57 D. Arditi 1275 18 52 S. Süleyma. 13 — 14875 50 J. Kohen — 15 15 25 47 Ş.Rizahakf16 $0 19 || 36 M. J. Taran. 17 50: 17 50 | 15 TDins-> 1525 1525 18/11/936 Muhalefette! — | Roma, 17 (Radyo) — Ka | hire'den bildiriliyor. , Misir âyanında İngiliz-Mısif mukavelesinin — müzakeresitt başlanmıştır. Muhaliflerden Ramazandai bu mukaveleyi Misir — istiklâr line muhalif görmüş ve Kâ bire ve İskenderiye'deki İngi" || liz askerlerinin çekilmesini i$ teyerek demiştir ki: — İngilizler hesabına 5” keri yol yapmak mecburiyet! | kabili kabul değildir. Bu na* sıl istiklâldir. Bu muahede ile biz İngilizlere hizmete me& | bur kalıyoruz.| | Vefd fırkasından bir meb'u$ || verdiği cevapta: j — Yapacağımız askeri yot | lar emniyetimiz için gayrikal ihmaldir. Diye cevab vermiştif İstanbul, 17 (Hususi) — İstanbul'daki Ermeni patriki: Sancak'taki Ermeni'lerin Tifş' lerle birlik olarak Suriye intir — habatına iştirak etmemelerim” den memnuniyetle bahsetmek” | tedir. Patrik beyanatında dee | miştir ki: — Sancak'taki Türk'lerle Ermeni'lerin elbirliği etmeleri bizi çok sevindirmiştir. İstanbul 17 (Hususi) — Ans takya ve İskenderun hakkın” | daki cevabi notamıza, bugür | lerde Fransa'nın Ankara elçi” sine verilecektir. Prens Pol İngiltere kralı ta- rafından kabul edildi Belgrad, 17 (Radyo) — Lom dra'da bulunmakta olan Yü | goslavya saltanat naibi prens Pol, dün İngiltere kralh seki- zinci Edvard tarafından kabul — edilmiştir. Prens Pol, Pazartesi günü Dük dö Kent'le birlikte villâ- dan Londra'ya — dönmüştür- Prens Pol, kral sekizinci Ed- | vard'la Vinzor kasrında da görüşmüştür. Vinzor mabedine giden prens Pol. mütevefla İn- giltere kralı Corç'un mezarını ziyaret etmiştir. Bn sabah İngiltere hariciye nazırı Sir Eden'i kabul Eden saltanat naibi, öğleden sonra İngiltere başvekili Sir Bald- vin'i ziyaret etmiştir. Gece de, İngiltere kraliçesi - tarafından şerefine verilen ziyafette hazır bulunmuştur. Prensin ziyareti hususi ma- hiyette olduğundan görüşme- ler hakkında bir tebliğ neşre- dilmemiştir. DBORSA Üzüm satışları 14 Ş. Bencuya 10 9 B. Alazraki 21 2486 T. 5