November 28, 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

November 28, 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Belçika, her suretlelİngiltereye güvenebilir Ingilizhariciye nazırıEden mühim bir söylev verdi M. Eden diyor ki; Bitaraflıktan bahsettiğimiz zaman, korktuğumuzu söylemek istemiyoruz. Londra, 27 (Radyo) — İngiltere Hariciye Belçika Başbakanı M. Vânzeland şerefine mükellef bir ziyafet tertib etmiştir. M. Eden, bu ziyafette bir söylev vermiş ve İngiltere'nin. İspanya işlerine hiç karışmamağa beyan ettikten sonra, Belçi- ka'nın istiklâli için İngiltere'nin, her suretle mütekeffil olduğunu, Belçika'nın daima İngil- tere'ye gövenebileceğini söylemiştir. M. Eden Nezareti, karar verdiğini söylevine devamla demiştir ki: — Bitaraflıktan bahsettiğimiz zaman, İngil- tere'nin korkluğunu söylemek istemiyoruz. Biz dostane bir şekilde halledilebilecek olan her hangi bir ihtilâfın, sulhu ihlâl edecek derecede büyütülmemesini daima tevakki olunmasını istiyotuz. M. Eden'in bu sözleri, Brüksel mahafilinde sevinç uyandırmıştır. ve hasmane vaziyetlerden ———tf 14 .. « günmmm— — —— İstanbul'da —— .—— Yeni otobüs Sipariş ediliyor.. Istanbul, 27 (Hususi) — Be- lediye şehrin birçok yerlerinde işletmek üzere 120 otobüs si- pâariş edecektir. Bunun için, Nafıa vekâletince hazırlanatı muafiyet kanununun çıkması beklenmektedir. Kanun çıkâr çıkmaz otobüsler derhal sipa- riş edilecek ve şimdiki otobüs hatlarında — çalıştırlmıyarak, tramvaylardaki izdihamın önü- ne geçmek için başka yerlere işletecek, bu arada Bayezid ile lu arasında da otobüs ;.etz(:ı'ğyıpılıcıktıv. Karadenizden Yapılan Sevkiyat.. Mahsul, Koyunlarla Birlikte sevkedilemiyecek. İstanbul, 27 ( Hususi ) — Karadeniz limanlarından sev- kedilen — ihracat mallarımız, Koyuanlarla ayni vapurlara yük- lenmekte olduğundan, bu mal- lara koyun kokuları sinmekte ve mahsulün nefasetini boz- makta idi. İktısad - Vekâleti, bundan böyle Fındık, Tütün, Elma gibi sair ihracat mallarının koyunlarla ayni ambarda sev- kini yasak etmiştir. Bu husus- ta liman riyasetlerine birer ta- mim gönderilmiş, — vapurlar muayene edilirken bu noktaya dikkat edilmesi ve ihracat eş- yaları götüren vapurlara ko- yun yüklenmesine — müssade edilmemesi bildirilmiştir. , İtalyan'lar Goreyi de işgal ettiler.. Adis-Ababa, 27 (Radyo)— Malta kıt'ası yerli — kıt'alarla birlikte bu sabah saat sekiz- de Görey'i işgal etmiştir. Ras İmru ve Vol Debisi galalar tarafından tutulmuşlar- dir. Bunlar İtalyan'lara teslim edileceklerdir. TAKVIM İKİNCİ TEŞRİN 28 Cumartesi RAMAZAN | 7,02 Güneş 2,29 13 12,01 Öğle — 710 Rami 1352 | 14,29 İkindi 9;16 Teşrinisani | 16,63 Akşam 12,00 15 18,20 Yatsı — 1,37 Kanvu 5,18 İmsak 12,25 21 7 |Atatürk İngiliz sefi rini kabul ettiler Ankara, 27 (A.A) — Te- lefonla : Reisicumhur Atâatürk nezd- lerinde Hariciye Vekilimiz Dr. Tevfik Rüşdü Aras bu- lunduğu halde bugün İngiliz büyük elçisi Sir Loren'i ka- bul buyurmuşlardır. Zaharof öldü Müteveffa Milyarder Muğ- da'lı bir Rumdur.. Montekarlo, 27 (Radyo) — Milyarder Sir Basil Zaharof ölmüştür. Sir Basil Zaharof Türkiye- nin Muğla vilâyetinde doğmuş, fakir bir ailenin çocuğu idi. harbiumumide silâh satışından milyonlarca lira kazanmışti. Fransa İspanya işlerinde bitaraf kalacaktır. — Paris, 27 ( Radyo ) - M Delbos, bugün Sovyet'lerin Paris sefirini kabul- etmiştir. Bu mülâkatta yeni çıkan va- ziyet görüşülmüştür. M. Delbos, M, Potemkin'e İspar.ya işleri etrafında kat'i bir bitaraflık takib edeceğini bildirmiştir. M. Delbos; bundan sonra Portekiz'in Paris ' sefirini ve Yugos'a ya'rın sefiri M. Poriç'i kabul etmi;tir. Yugoslavya'da 'Komünist tahrikâtı Zagrep'te 50, Ağram'da 20 kişi tevkif edildi.. Belgrad, 27 ( Radyo ) Zağrep polisi, faaliyette bulu- nan büyük bir komünist teş- | kilâtını meydana çıkarmış ve bu teşkilât azasından 50 kişi- yi tevkif etmiştir. Komünist- lere aid binalarda yapılan ta- harriyatta propaganda için hazırlanmış — evrakla ecnebi memleketlerden grtirilmiş si- lâh ve mühimmat bulunmuştur. Ağram'da da komünistlerin merkezi bulunmuş ve 20 kişi | tevkif olunmuştur. Mevkuflar 1936 l Arabi 1355 Alaf- saat Alat. saaili arasında eski bir nazır da vardır. Sosyete ıslâhatı Leh - Romen ae Müzakereleri Dün de devam etti. Varşova, 27 (Radyo)— Ro- manya Hariciye Bakanı M. Antonesko bugün Lehistan Hariciye Bakanile müzakere- lerine devam etmiştir. Bu akşam Romanya sefa- rethanesinde bir ziyafet veri- lecektir. M. Antonesko ve maiyetin- dekiler yarın öğleden sonra Bükreş'e avdet edecektir. Atina'da bir ercin Fabrikası bulundu İki senede 20 milyon Drahmi kazanmışlar.. Belgrad, 27 (Radyo) — Ati: na'dan bildiriliyor: Zabıta, Atina'nın merkezin- de, büyük bir eroin imalâta- $nesi meydana çıkarmıştır. Fab- rikanın müessisleri arasında, Yunan ticaret ve iktısad âle- minin tanınmış birkaç siması vardır. İki senedenberi — faaliyette bulunan fabrika, 300 kilo ero- in yapmış ve 30 milyon drah- mi mukabilinde satılmıştır. Fab- rika sahipleri, bu işten tam 20 milyon drahmi kâr etmişlerdir. Bu şebekenin çok geniş oldu- ğu ve diğer ecnebi memleket- lerde de teşkilâtı bulunduğu sanılmaktadır. Müellifler Yardım görecek Ankara, 27 (Hususi) — Mü- elliflere yardım için Kültür Bakanlığı yeni bazı tertibat almıştır. Bu tertibata göre, müclliflerin telif ettikleri eser- lerin tab'i hükümetçe deruhte edilecektir. I Yugoslavya'nın Paris Elçisi. Belgrad, 27 (Radyo) — Yugoslavya'nın — Paris elçisi M. Puriç, Fransa Meclisi meb- usan reisi M. Heryo şerefine bir Ööğle Zziyafeti vermiştir. Sefir, bugün Hariciye Nazırı İvon Delbos'la da görüşmüştür Üniversite rektörü Arikara'da! İstanbul, (Hususi) — Üniversite | rektörü Cemil, Ankara'ya git- Cenevre, 27 ( Radyo ) — -| miştir. Rektör, dört seneye çı Uluslar sosyetesi umumi reterliği sosyete ıslâhatını güs- rüşecek mitenin Pazartesi günü toplanacağını bildirmiştir. ' karılan hukuk fakültesinin üçün cü sınıf talebesinin de imti- | hana tâbi tutulup tutulmıya- cağını da görüşecektir. y DAT ASA C.H.P. Turgutlu, Salihli Kongreleri Turgudlu, (Hususi) — Ka- zamız parti kongresi toplandı.? Vâlimiz Lütfü Kırdar'da butl İdare heyetinin raporu ittifakla kabul edildi. Ocaklıların di- leklerine Valimiz cevaplar ver- di ve vaidlerde bulundu. Va- linin bulunuşu, kongredefalâka ve heyecanı arttırmıştı. Hesa- bat hakkındaki encümen ra- poru da ittifakla tesbit edildi. Neticede banka direktörü Nuri Gürelli, Belediye reisi Ceydet Öktem, Doktor Sey- fittin Poyraz. Eczacı Kemal Üstüner, Tüccardan Osman Sümer, Dişçi Hakkı Özkan ve Zürradan Hüseyin Tekeli yeni idare heyetini teşkil ettiler. Vilâyet kongresi mümessillik- lerine de Hıfziye Ünal, Nuri Gürelli, Cevdet Öktem ve Noter Abdurrahman Madakbaş tayin olundular. Turgudlu halkı, Valinin kon- grede bulunmasından memnun olmuştur. Vali, yirmi gün için- de kazamıza dört defa gelmiş vaziyet ve ihtiyaçla alâkadar olmuştur. Bilhassa Halkevi vaziyetini de yakından takip etmiştir. Salihli, 27-(Hususi) — Çar- şamba günü C, H. P. kon- gresi İlçebay, Şarbay, Jandar- ma komutanı ve daha birçok dinleyici partililerin huzurlari- le toplandı. Kongre, parti baş- kanı Ahmed Halis Ertürk ta- rafından açıldı. Kongre başkan- lığına Cehdi Çetin, ikinci baş- kanlığa Sart kamun başkanı Hüseyin, sekreterliklere Ada- la kamun başkanı Hüseyin ve Poyraz delegesi Saffet Ersoy seçildiler. Eski heyetin çalış- ma raporu — alkışlarla tasvib olundu. Müteakiben dilekler konuşuldu. Bir orta mekteb yapılması ve Salihli'nin fenni su tesisatına kavuşması - için partinin önayak olması karar- laştınldı. Bu arada Kaymaka- mımiz dilekler üzerinde ko- nuşmalar yaptı ve vaidierde bulundu. Bundan sonra eski başkan Ahmed Halis Ertürk işlerinin çokluğundan bahsederek ken- disinin — affını rica etti, gizli reyle yapılan yönkurul — seçi- minde Galip Musal, - Kemal Ersoy, Ali Vehbi Özgür, Şar- bay Kâni, Cehdi Çetin, dok- tor Sabit Emek ve Riza Ta- vus yönkurul üyeliğine, Ah- med Halis Ertürk, Kemal Er- soy, Rıdva Aşkın, Celâl Nuri Ulaş ve Riza Mustafa da vi- lâyet delegeliklerine seçilerek koöngreye son verildi. Yekaüd maaşı Pınarbaşı köyü baş öğrel- meni iken ölen Nihad'ın ka- rısı ile üç çocuğuna tekaüd maaşı bağlanmış ve cüzdanları gelmiştir. Japonya Ordusunu Takviye edecek.. * Tokyo, 27 (Radyo) — Mi- kado, yeni Büdçeyi tasdik et- miştir. Büdçenin *5 47 si milli müdafaa masraflarıdır. Hirota; — Dört mesele üzerinde fazla duracağız, 1— Ordunun takviyesi, 2— Halkın iyi ya- yamasını temin, 3— İktısadi- Ğogmen nahiı' yasetiîğ İ Romanya'dan 100,000 K a Sayfa3 Na — göçmen daha gelecek Büundan başka, Bulg.arı':tan, Yugoslavya, 4 lündu ve köngreye riyaset etti. İJrak, Suriye ve Rusya'dan da muhacir ge- tirilecek ve mıntakamıza yerleştirilecek. İstanbul, 27 (Hususi) — Nazım vapuru ile son - kafile olarak gelen 2600 — göçmen, Izmir'e gönderilmiştir. Bu ka- file ile buseneki iskân prog- ramı tamamlanmış olmaktadır. Bu sene anayurda 15 bin mu- hacir getirilmiştir. İlk baharda, 100 bin muhacirin beş senede anayurda getirilmesi hakkında Romanya ile imzalanan itilâf- namenin tatbikine başlanacak ve her sene Romanya'dan 20 bin muhacir gelecektir. Bun- dan başka Bulgaristan, Yu: goslavya, Irak, Suriye ve hattâ Rusya'dan da muhacir getiri- lecektir. Son baharda getirile- cek muhacirler, İzmir gibi sı- cak iklimi olan memleketlere yerleştirileceklerdir. Şimdiye kadar birçok yer- lerde muhacirler için 5 bin ev yapılmıştır. Bu evlerin adedi her sene çoğaltılacaktır. * .. Vilâyetimizin muhtelif kaza- larında iskân edilmiş olan mu- hacirlere dağıtılmak üzere vi- lâyetçe sıhhat ve içtimai mua- venet vekâletinden tohumluk buğday istenmiştir. Kaza kay- makamlarına — gönderilen bir tahriratta muhacirlere, veril- mok üzere hayvan ve pulluk satın — alınacağından — ihtiyaç hakkında birer liste hazırla: narak gönderilmesi - bildiril. miştir. Muhacirlerin hayvanları için ot alınarak gönderilmeğe başlanmıştır. Çeşme köylerine iskân edilen muhacirlerin hay- vanları için de Çeşme'ye 60 balya ot gönderilmiştir. Alaçatı'da iskân Çeşme, 27 (Hususi) — Son günlerde burada müdhiş fırtı- na hüküm sürmektedir. Romanya'dan vatanın ana kucağına gelen muhacir “kar- deşlerimizden bir kısmı Çeş- Milletler İspanya'da Çarpışıyorlar.. —a e— - Başı | inci sahifede - yarım adası üzerinden; bir gün bü- tün dünyayıbir kurd gibi kemiren rejimleri uğruna birbirinin boğa- zına sarılmalarına çok zaman kal- mamıştır. Denilebilir. Bu bal böyle giderse İapanya'lıların aylardanberidir. -bibirinin kamna ekmek doğratan boğuşmalarını bir gün gelecek ki en arkada kalmış bir dava mukaddemesi ve asıl baile kahramanlarımın önünden kaldırı- lan bir sahne perdesi çoklinde göreceğiz. Fikrimizee dünya milletleri İs- panyada harba - tutuştular. Büyük bir devanın o topraklarda — balle- yatın inkişafı, 4— Harici tica- | dilmesi galiba müokadder birşey retin arttırılması. Demiştir. l imiş te ondan... H. R. Öktem Muhacir l(;rdeş!crı'mı'z me'nin Çiftlik ve Ovacık köy- lerile Alaçatı nahiyesine iskân — edilmişlerdir. Muhacirler derhal müstahsil vaziyete geçirileceklerdir. Çeş- — me yerli ahalisi, muhacirlere karşı yüksek şefkat ve sevgi duygusile hareket etmektedir. ler. Muhacirlerin sür'atle is- kânlarında Alaçatı nahiyesi müdürü Ekrem'in büyük bir gayret ve faaliyeti görülmüştür. — Takdir ederiz. j Çeşme tütünleri satıldı Çeşme, 27 (Hususi) — Çeş- — me ve havalisindeki tütünler tamamen satılmıştır. Müstah- — siller çok memnundurlar. Yeni ekim için hazırlıklara başlan- — mıştır. —ei y Çekoslovakya 1,281,000 kilo tütün alacaktır.. İstanbul, 27 ( Hususi ) — — Çekoslovakya rejisi busene — memleketimizden 250 bin kilo tütün alacaktı. Reji, bu mik- tarı az görmüş've 31 kilo da- — ha almağa karar vermiştir. Açılan münakasaya 17 firma iştirak etmiştir. Şuşning komünizm ve nasyonal sosya- lizme eleyhtar Dolfüs'ün proğramının bir virgülü bile değiş- miyecektir, diyor Belgrad, 27 (Radyo) — Avusturya başvekili M. — Şuş- ning, Telavah'da tertip edilen mitingde komünizm ve nasyo- nal sösyalizm aleyhinde bir söylev vermiştir. M. Şuşning — ezcümle demiştir ki: — Avusturya'nın en büyük düşmanı komünizmdir. Hükü- metimiz hassasiyeti ve mille- timizin vatanperverliği, milli terbiyeye — malik bulunması, komünizmin Avusturya'ya gi mesine mani olmaktadır. Biz, Nasyonal sosyalizme de ikinci derecede muhaliliz. — Almanya alehtarı değiliz, fa- kat Avusturya'nın istiklâline taraftarız. 11 temmuz 936 Alman - Avusturya anlaşması, müteveffa Büyük Şef Dol- füs'ün mefkürelerine tetabuk etmektedir. Biz, onun progra- mının bir virgülünü bile tadil etmedik ve etmiyeceğiz. Bunu herkes bilir. Hattâ Alman ya da.. Avusturya'nın Avrupa'da yı nız yaşayamıyacağını — iddim edenler bu düşüncelerinin çı yanlış olduğunu görmüşlerd ve göreceklerdir de. Avusturyı istiklâlini feda edemez , *