28 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

28 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

| Yabancı memleketler için senelik Va c ya-İtalvyaarasıı danasıti — bir mukavele imzalanacak? -Stalin, vaziyeti karşılı- Vacak bir ordu hazırlan- masını emretmiştir Figaro bir yazısında Türk-Rus anlaşmasından da bahsediyor Ingiltere anlaşmadan çok uzak M. Stalin ve Mareşal Vnroşılo/ Paris, 27"(Radyo) — Fran- Sız gazeteleri Yanti komünist Yeni siyasi bloktan chemmi- Yetle bahsetmektedirler. İtalya'nın da bu bloka ilti- hakından bahsedilmektedir. Fransız siyasi mahafilinde, uzlaşmanın mühim ve giz- i askeri maddeleri " havi ol- duğu kanaati kat'idir. General Franko muvakkat ükümetinin İtalya ve Alman- Ya tarafından tanınması üze- Tine Franko cesaret —bularak Malüm ablokayı ilân etmiştir. Figaro, gazetesiğ - “Madrid'in âsi kuvvetler ta- Tafından işgalinden sonra, va ziyet daha, dazla nezaket ve W'l:mcl kesbedecektir. Bu va- Ziyetin birinci safhası Sovyet- lere karşı ciddi bir hareketin başlaması olacaktır. Sovyet hükümetinin Türkiye Ve Fransa ile ittifakı olduğu Malümdür. Fakat bu ittifak, 'yet'lere tecavüz vukuunda Mer'idir. Kızılların İspanya'dan ihracı Mes'elesine İtalya ve Alman- Ya'nın bilfill müdahalesi muh- temel değildir. Fakat muhtelif tekillerle yardım edileceği de $üphesizdir. Alman - Japon anlaşmasının Moskova'da ne suretle karşı- landığı henüz malüm değildir. Muhakkak olan şey Alman- Rus münasebatının 'çok gergin Olduğu ve Sovyet'lerin şark Ye garb hudutlarında büyük “hazırlıklarda bulunduğudur. Hasılı, Madrid'in Franko eline geçmesi birçok had hâ- diseler zuhuruna sebeb - ola- taktır.. Demektedir. ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri Mmüdürü: — Haj Nüzhet Çançar İdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk partisi binası içinde 'Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuraştur. abone ücreti 27 liradır Her yerde 5. kuruştur - Günü geçmiş müshalar 25 kuürüştar, | —ANADOLU MATBAASINDA L M BAŞILMIŞTIR. | dir. Paris, 27 (Radyo) — Maten gazetesine göre Alman- Japon itilâhi hiçbir. devlet aleyhine matuf değildir. Fakat Bolşe- vizm aleyhinedir. Maten gazetesi: “ Moskova bir cihan ihtilâli çıkarmıya hazırlanmış büulun- maktadır. , Demektedir. Londra, 27 (Radyo) — Deyli Telgraf gazetesi, Rus, Alman münasebetlerinden bah- sederek diyor ki: *Sovyet'lerin -Alman - Ja- pon uzlaşmasını kendi aleyh- lerine *telâkki etmeleri mana- sızdır. Çünkü Moskova'da ye- ni bir hükümet şekli nülmektedir.,, Londra, 27 (Radyo) Deyli Meyl'in Moskavâ'dan aldığı bir. habere göre M. Stalin mareşal Voroşilof'a Al- manya ve Japonya'ya her za- man karşı duracak bir kuvvet hazırlamasını emretmiştir, Roma, 27 (Radyo) — İtal- ya - Japonya — arasında - bir mukavele imzalanacaktır. Bu mukavele, Almanya - Japonya arasındaki komünizm aleyhi uzlaşmanın ayni olacaktır. Bundan başka iki devlet arasında bir ticaret mukave- lesi imzalanacaktır. İtalya Mançuko'yu — ve Ja- ponya da Habeşistan'ın ilha- kını tasdik edecektir. Lonodra, 27 (A:A) — Selâ- hiyettar mahafil M. Von Ri- bentrop'un Alman-Japon itti- fakını imza edeceğini M. Bald- vin'e evvelce haber vermiş ol- duğunu kat'i surette tekzib et- mektedir. Londra, 27 (Radyo) — Ha: riciye mahafilinde, İngiltere'nin komünizm aleyhine olarak Al- man-Japon itilâfına iştirak ede- ceği baberleri gülünç telâkki edilmektedir. Bundan başka İngiltere'nin uzak şarkta Hong - Kong ta tahkimat yaptığı haberi de tek- zip edilmektedir. Avam kamarasında bu hu sustaki suale müstenilekât ba- kanı : — İngiltere Hong-Kong'ta tahkimat yapmağı düşünme- mektedir. Çünkü bu hususta bir Vaşington mukavelesi var- Bu mukaveleye -tecavüz mümkün değildir. Demiştir. Tokyo, 27 (Radyo) — İtal- ya'nın Tokvo sefiri M. Avoriti %ıpon hariciye bakanı ile uzun düşü- Eski günler Eski yılların bir ramazanın: da, bektaşinin . biri . acıkmış, Dolaşa dolaşa, sokak ağzında, öte-beri yiyecek te satan bir bakkala Frastgelmiş. Ermeni imiş galiba bakkal.. Sokulmuş; — Yahu -demiş- ben çok açım. Dükkânının içinde mü- said bir yer varsa bana biraz pastırma, yumurta ver olmaz mı?, Bakkal, — Hay hay - demiş - içeriyel Bektaşi geniş bir nefes ala- rak iç kısımda paravana ar- kasında bir yere yerleşmiş. Bakkal da biraz sonra pastır- mayı getirmiş. Fakat devrin gir Vazılı yeniçerilerinden biri de her gün gizlice oraya gelir, midesini doldururmuş, Bektaşi, lokmaya - sarılır sarılmaz, ye- niçeri içeriye girmiş. Evelâ tereddüd etmiş, sonra hemen palasını çekerek : — Bire nabekâr derviş, sen ne halt eylersin? Diye narayı basmış. taşi boynunu bükmüş : — Vallahi erenler, işte gö- rüyorsun.. Çok acıztım da.. — Demek ki nakzı sıyam eylersin ha? — Ne çıkar erenler, müslüman değilim ki.. - Ne dedin, müslüman de- ğil misin? Ya nesin sen? — Çingeneyim. — Sus bire hain yalancı! Derviş kiyafetinde çingene olur mu hiç? — Vallahi çinişeneyim, adım bile İbol — Kalk aradan, yürü be- nimle, ben sana gösteririm, Ve yeniçeri, zavüllı jbekta- şiyi palas pandıras alıp doğ- ruca yeniçeri ağasına götür- müş, mes'eleyi anlatmış. Ağa köpürmüş : — Sahih mi söylersin bire herifl — Sahih söylerim be ağam. — Demek sen “çingenesin ve adın İbo ha? — Evet ağam! — Ak sakalından utanmaz da yalan söylersin hain herif hal Senin halü kalin gösterir ki bektaşi denilen takımdan- sın. Yatırın şu herifi aşağıya! Bektaşi bakmış ki; vaziyet fenal — Aman ağam -demiş- ben ettim, sen etmel. Senin şu yiğit yeniçerinin palasının kar- şısında, ak sakalım, külâhım ve cübbemle çingene İbo de- ğil, gâvur Pandeli olmadığıma şükürl Yeniçeri ağası bu sözü du- yunca gülmüş : — Haydi -demiş- bir daha böyle bir halt işleme, yoksa, seni yidiğin pastırmaya çevi- ririm. Çimdik Bek. ben bir mülâkat yapmıştır. Bu mülâkat son Alman-Ja- pon uzlaşmasile alâkadardır. Tokyo, 27 (Radyo) — Ja- pon resmi Ajansına göre, Ja- pon hariciye bakanlığı İtalyan- Japon müzakerelerinin çok iyi bir mecrada olduğunu bildir- miştir. Belgrad, 27 (Radyo) Yreme gazetesinin Londra'dan | öğrendiğine göre, Alman - Ja- pon ittifakı İngiltere'de çok fena karşılanmış ve- hattâ Lon- dra'da endişe — uyandırmıştır. | Siyasi Hi .'şw*ş" ler bazi Italya, abalar: Toledoyalbirka' kılomem yazlaştılar spanyada faalıyette 40 bin kişilik, 150 tayyarelik kuvvet- leri var. Bir Rus vapuru tevkif edildi Almanlar da yardıma geİı'yor. G. Franko karadan, onlar da denizden saldıracaklarmış İtalyanlar faaliyette Landra 27 (Radyo) — Ni- yöz Kronikl gazetesine göre kırkbin İtalyan ve İspanyoldan mürekkep bir kuvvet Mayorka adalarında tecemmü etmiştir. | Bu kuvvet İtalyan generali Alderoz kumandası altındadır. Bundan başka 150 den faz- la İtalyan tayyaresinden mü- rekkep bir hava kuvveti de Balear adalarında bulunmak- tadır. Bu kuvvetlere hergün İtalyan vapurları ile mühim- mat ve erzak gelmektedir. Bu kuvvetler Barselon — ve Katalonya üzerine yapılacak taarruz — için — hazırlanmıştır. General Franko karadan hü- cum ederken bu kuvvetler de Katalonya sahillerine çıkarıla- caklardır. Ayni gazetenin istihbaratına göre Irlandalı general -Odufi de iyi silâhlândırılmış bir kıt'a hazırlamıştır. İkinci bir Irlanda kit'ası da General Franko'ya iltihak etmek üzere hazırlan: maktadır. Komünist muha- ripler geliyor. Londra;, 27 ( Radyo ) — Barselon'a yeniden bin ko- münist muharib gelmiştir. Arnavutluk ve âsiler. Tiran, 27 (Radyo) — Âr- navutluk hükümeti — General Franko muvakkat hükümetini resmen tasdik etmiştir. Hükümetçilerin muvaffakıyetleri. Madrid, 27 (A.A) — Ha- vas Ajansının muhabiri, hü- kümet milislerinin -Aranjuez mintakasında — muvaffakıyetli bir. taarruzda bulunmuş - ol- duklarını haber - vermektedir. Milisler Polan ve San Martin de Montalban kasabalarını ele geçirmişlerdir. Milisler - birkaç — kilometre mesafede bulunmakta - olduk- ları Toledo şehri üzerine yü- rümek tasavvurundadırlar. Madrid cebhesinde vaziyet Paris, 27 (Radyo) —Havas ajansının Madrid'den aldığı bir habere göre Madrid halkı şehri tamamen terketmişlerdir. Bu hareket müdafaa komi- tesinin emrile olmuştur. Şe- hirde sade muharib kuvvetler kalmıştır. Soğuk, yağmur ve kar ha- rekâta büyük bir betaet ver- bu misakın akdi ile, Alman - Fransız mü- nastbatının gene müşkül bir safhaya girmiş olduğu kanaa- tini izhar etmektedir. Paris, 27 (Radyo) — Bütün gazeteler, Alman - Japon itti- fakının tehlikelerinden bahsel- mektedirler. Umanite, Fransa artık uzun müddet âtıl kala- maz, sulhün muhafazasını dü- şünen bütün devletler aleyhine çalışılıyor, demektedir. Yalnız Maten memnüniyet beyan etmektedir. mahafil, —.. miştir. Soğuk yüzünden ölen- ler de çoktur. Madrid milli kütüphanesinin kıymetli eserleri hep Valans'a götürülmüştür. Dünkü —taarruzda — âsiler ehemmiyetli bir iş göreme: mişlerdir. Buna mukabil tara- feynin zayiatı çoktur. Âsiler Madrid'in ele geçir- dikleri kısımlarını tahkim et- mektedirler. Moklova sarayinın işgali çok kanlı müsademelere sebep ol- müştür. — »| e Kolonel ; Baron Montana kışlasına doğru birkaç metre ilerlemiştir. Prenses sokağı ve Espana meydadı henüz âsi- lerin elindedir. Müsademeler her tarafta devam etmektedir. Milislerin - mukavemetleri> git- tikçe artmaktâdır. Hava bombardımanı hava- nın kapalı Olmasına rağmen başlamıştır. Âsilerin verdikleri Haberler Bir mevki almışlar Salamank, 27 (Radyo) — Resmi bir tebliğe göre Mad- rid'de Kattekamino mahalje: sinde bir mevki daha âsiler tarafından zaptedilmiştir. Ha> va Kkuvvetleri bombııdııııını | aşlamışlardır. Bir haftada Madrid'i alacaklarmış.. Sevil, 27 (Radyo) — Ge- neral Kepo Dolyano havaların fenalığının umumi taarruza mü- saade etmediğini ve bu mu- vakkat tevakkufun csaslı bir faarruza hazırlık teşkil ettiğini söylemiştir. Milislerin Madrid'i bir hafta içinde tahliye ederse yeni mü- dafaa hattına geçecekleri an- laşılmıştır. Kepo Dolyano Fran- sa'nın hava kuvvetleri verdi- ğinden şikâyet etmektedir. Halk çekiliyor Salamank, 27 ( Radyo ) — Madrid'in şimal istasyonu iş- gal edilmiştir. Madrid'ten çı- kan halk Valans'a varmağa başlamıştır. Bunlar; vaziyeti çok müşkül görmektedirler. Bir bombardıman: Cebelüttarık, 27 (Radyo)— Âsilerin üç hava' bombardı- man filosu bugün ani olarak Kartajen üssü bahrisini bom- bardıman etmiştir. | Hitler Japon sefirine gale verdi Berlin, 27 (Radyo) — Hit- ler, Alman - Japon ittifakının imzası münasebetile Japon se- firi şerefine bir gale - vermiş | ve galede nazırlarla siyasi ri- | cal hazır. bulunmuştur. Öğretmen tayinleri Şehrimiz erkek lisesi biyo- | doji ve riyaziye yardımcı öğ- retmenliklerine doktor Ferid ve doktor Abdullah Naci ta- yin edilmişlerdir. Bombardıman — çok zarar wermiştir. Üç harp sefinesi de harab olmuştur. Diğer harb sefineleri demir alarak açığa açılınışlardır. Rus vapurunu tevkif ettiler Cebelüttarık, 27 (Radyo) — ilere mensub bir sefine, İspanyol sularında Köban Sov: yet vapurunu tevkif etmiştir. Fransa, Rusya'nın silâh gön- dermemesini temine çalışacak Belgrad, 27 (Radyo) — ris'ten bildirildiğine göre, Av- rupa'da harb ihtimalini berta- raf etmek için Fransa hükü- meti, İspanya'ya silâh ve cep- hane göndermemesi için Rusya hükümeti nezdinde teşebbüsat- ta bulunacaktır. Londra'dan gelen bir haber- de, İspanya'daki İngiliz mena- fini korumak için İngiltere hükümeti Franko hükümeti ile gâyri resmi münasebat tesisine karar vermiştir. Âsiler ileri mevzilerden çekileceklermiş.. Lizbon, 27 (Radyo) — Por- tekiz gazetelerinin emin . bir membadan alarak neşrettikleri bir habere göre, âsiler, Valan- siya yolundan başlıyarak Mad- rid'i her taraflanr muhassra için ileri mevzilerini terkede- ceklerdir. Şimdiki halde bütün sev- kulceyş noktalar 2 bin mitral- yöze sahib bulunan cumuri- yetçiler —tarafından -tutulmuş olup buralardan aşmak müm- kün değildir. Üniversite ma- hallesinde mahsur bulunan kı- zıllar, mütemadı ateşe rağmen aç, susuz muannidane muka- vemet ztmekledıılev İngiliz İzabmesı dün toplandı Londra 27 (Radyo) İngiliz kabinesi bugün - toplanmıştır; bu toplantı ani olmuştur. Kabine, beynelmilel vaziyeti şumullu bir şekilde tetkik et: miştir. M. Baldvin İsyeç veli- ahtını kabul etmiştir. Silâh nakliyatını menneden kanun neşredilmiş ve bu ka- ' hareket eden — nun hilâfına sefine zaptedilecektir. M. Daladiye 'Hudutları iteftişle meşgul Paris 27 (Radyo) — M. Daladiye general Gamlen ile birlikte İsviçre-Fransa hudu: dunu teftişe devam etmek- tedir. Bugün Monbelyada gelmiş- lerdir. Buradan da Odenkora gitmişlerdir. aei sanaam Birinci Sınıf Mutahâassıs Dr. Demir Ali Kamçı oğlu jlt ve Tenasül hastalık- ları ve elekirik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması arkasında Telefon : 3479