7 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

7 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

- di. Burada yaşıyan halka da | etiBeklE ötan Bir Fransız | » Valansiya, 4 ( Hadyo ) e W BAF <ü Sayfa 6 birkaç tarihi not... Daha Antakya kurulmazdan önce Hatay ismi yaşıyordu. İslâmiyelin ilk genişleme ham- Telerini tesbit eden tarih sa- hifelerinde çok mühim coğra- fi etnografik bilgiler vardır. İslâmiyetin haritalar ve kavim: ler üzerinde yaptığı yeni du- rumların öz çehrelerini bu sa- bifeler arasındaki belgelerle pekitmek güç değildir. İslâm tarihinin onuncu Ssenesi vak- aları arasında tarihler şu ma- lâmatı deresder, Kronolojik br tarzda yazı'ınış Arahça tarihlerin bemen hepsinde bu malümatı bulabilir z. İbni Esir | ikinci cild. sah fe 191 de şöy- le der. Hecre: tar hi 10 dur. Lüikkâm dağınca bir şehir vardı. Ona Curcxumne derler- Curcime “deniyorda. Habib bin Mesleme Antakya'dan ora- ya yürüdü, Sulhan ©o şehri Zapteyl-di. Sulh şartları ara- sında bulunan mühim bir şart da Müslümanlara yardım cde- ceklerdi. Bu kaydı görünce ilk müracnat etliğimiz eser. Meşhur. coğralya lügati Mu- cemülbeldan oldu. Müracaat ettiğimiz nüsta Londra ( as- ması idi. Lükkâm dağını şöy- le anlatıyordu. Antakyaya düşecek gibi ba- kan ayni zamanda Misisi ve Tarsusu ; ören bir dağ adıdır- “Bunua hakkında;Lübnan bah- *sinde daha fazla malümat ve- rilmiştir. Lübnan'a da baktık: Lübnan Antakya'ya, Misise ulaşır. Ma- latya'ya, Kalikala'ya hattâ Ha- zer denizine gider. Antakya civarında Lükkâm adını alır, İbni Esiride Curcurum diye geçen şehir adı Mucem'de Curcuma diye geçmektedir. Ayrıca şu malümatı verir: Cu- racime denilen kavmin şehri- dir. Hudutta ve zaç madeni yanında ve Antakya yakınin- dedir. Yakınlarında Bayyas ve Buka da vardır,. Ebu Übey- de Antakya'ya Habib bin Mesleme'yi vali yakınca Ha- bib Curcuma üzerine gazâ eyledi. Kendilerile sulhan an laştı. Curcume'lılar Müslüman- lara yardımct olacaklar. Lük- kâm dağında Bekçilik ve göz- cülük yapacaklar. Kendilerin- den cizye, vergi alınmıyacaktı. Savaşlarda aldıkları ganimet- ler tamamile kendilerine yani Curcum'lulara aid — olacaktı. Müslüman'larla birlikte yaptık- ları harplerde de aldıkları ga- nimete dokunulmıyacaktı. Bu şehire giren tacirler, ecirler ve bütün mülhakatı bu şartlardan müstefit olacaktı. Kendilerine Eradif derlerdi. Curcumlular Müslüman'larla kâh doğru kâh iğri yürüdüler. Bizans ile mubabere ederler. çok kerre Müslümanlar aley- hine onları teşvik ederlerdi. Emevi halifesi Abdülmelik bir BERAL AT TÜ M DA Madrid, 6 (Radyo) — Âsi- ler, Alman'larla birleşerek Al- man harb gemilerile birlikte “ Ispanya İimanlarına ' hücuma ” hazırlanmaktadırlar. — İspanya- nın şark, şimal ve cenub sa- hilleri, tahlisi gayri kabil bir abloka altına alınmıştır. Paris, 6 ( Radyo ) — Bir Sovyet gemisi, Cebelüttarık boğazınd İ âsi harb gemileri Üızın: Hasan Fehmi Turgal rakıbi ile dövüşmeğe gittiği sırada Suriye'ye hücum eden Bizans'lılarla birlikte hareket ettiler, Suriye içine dağıldılar. Çok kerre de Müslümanlar kendilerinden yardım istedi ve bu yardımı. esirgemediler. Bu yardımlar tabii mukabele- siz kalmazdı. Bu vaziyet Eme- viler ve Abbasiler zamanında böylece sürüp gitti. 69 hicret yılında geçmiş bir vak'ayı İbni Esir şöyle anlat- maktadir: Amr İbni Said Abdülmelik aleyhine kıyam ettiği sırada Lükkâm dağındaki kumaridan lardan birisi de ayaklandı. Bu harerekete Curcumlar, Nabat- lar iştirak eylediği gibi Müs- lümanları elinden dağlara kaç- mış olan bütün köyler de | katıldı. Abdülmelik Amr ibni Sait'le işini bitirince dağlılarla da anlaştı. Kumandana her cuma günü bin altın vermek şartı ile barıştı. Gurgurum diye Selçuk - ta- rihinde de gördüğümüz bu ka. le Eti tabletlerinde geçen is- min kendisidir. Eti - bilginleri Gurgurumu Maraş sanmaktadır. Müdek. kikleri tereddüde düşüren da- ha sonra ayni havalide kurul- muş olan Antakya şehri olsa gerektir. Antakya tarihi hari- tada mevki alınca onun yanı başında alan Gurgurumu baş: ka yerlerde aramak gerekiyor- du. Bu şehirlerin yalnız teevit noktasından bazı harf deği- şiklikleri göstermekle beraber hakikata yakınlıkları Arapların © isimleri taşıyanları o yerler- de görmüş ve kendi ağızların- dan işitmiş olmalarından ileri gelir. Nasıl ki Suriye'nin - şi- malindeki Sencar dağı böyle küçük bir değişiklik - görmüş- tür. Bünun Anadolu'nun için- de Elenlerin olduğu gibi zap- tettikleri Sangaryos'tan başka birşey olmadığı açıktır. Ka- mus'un harekelediği gibi Car- caryom olması doğru ise o vakit bu Eti kavminin Gargari olması lâzımgelir ki Arap tec- vidine göre Gargari — şekline giren ve bugün Konya'da Türk'ün ayni fakat aptallar gibi Türk'ten başka sanılan kavmin kendisi - olması lâzım gelir. ği Turanlı kelimeler ebedi ha- yata sahiptirler. Teyratta ge- çen birçok adların bugün bile Turan tarihinde ayni ile bu- lunması mümkündür. Musa Nısır'dan çıktığı zaman rast- ladiğı şehirlerden birisi Gerek idi. Bugün de de ayni ile ya- şar. Kudüs şerifin adı Yabus yok olmuş değil Ürşelim di- ye Urluların tesirile değiş miştir. -Bu da aymi kamusun bir kelimesidir. Yabus keli- mesine Ehlisalip muharebe- leri - içinde de - rastgeliyoruz. aa (Merci Yabus) diye bir cenk meydanı geçer. Yabus yabus: yavuz kelimesinin kendisidir. Kuvlamız sözünü Divan-elügat || “İt-Türk'de kılâbuz şeklinde bulmaktayız. Musa zamanında geçen coğ- rafi adlarından birisi sağır çö- lüdür. İbni Haldun -arahça zannolunmasın diye sağır diye hareketler, sonra Kutsu kasa- bası, Kadeş kasab kâr davranıyor Valaus hükümeti Alman notasını reddetmiştir * Başı | inci sahifede sonra İtalya'mın cevabile — birlikte tevdi edileceğini beyan etmekte- dirler, Roma, 6 (A.A) — İtalyan gazeteleri İspanyol'larla Alman- lar arasında vukua gelen deniz hâdiselerine karşı büyük bir alâka göstermektedirler. Yarı resmi mahafil hertürlü mütalca serdinden kaçınmak- tadırlar. Bu mahafil İtalya hü- kümetinin İtalya — menafiinin müteessir olmadığı bir mes'e leye müdahale arzusunda bu- lunmadığım beyanla iktifa et- mektedirler. Ayni mahafil İtalya'nın, İta- yan gemilerinin (Kızıllar) tara- fından araştırılması takdirinde hemen ve şiddetle harekete geçmeğe karar vermiş oldu- ğgunu ilâve etmektedirler. Berlin, 6 (A.A) — İyi bir membadan öğrenildiğine göre son hâdiseler dolayısile ecnebi menmleketlerde hâsıl olan hu- zursuzluk sebebile Palos va- purunun zaptına karşı - yeni tedbirler almaktan içtinab ey- lemek istenilmektedir. Siyasi mahafil İspanyol su- larında bulunan Alman - kuv- vetleri kumandanı tarafından Valansiya'ya gönderilmiş olan bir telgrafta Palos hâdisesinin hâsıl edeceği akisleri tahdid etmeği istihdaf eylemekte bu- lunduğunu beyan etmektedirler. Filvaki bu telgrafta Aragon ve Martha Yüguera adındaki İspanyol gemilerinin Bask me- murları Palos'un İspanyol yal- cusunu ve bu vapur. hamule- sinin iade edilmediği takdirde âsilere teslim olunacağı, ancak başka İspanyol — gemilerinin zaptolunmıyacağı bildirilmekte idi, Genç ka- tiller için.. Dua eden genç kadınlar. Nevyork 6 (Radyo) — Hü kümet konağı önünde garib bir nümayiş yapılmıştır. Her biri 16-25 yaşında 6 katilin affı için hükümet konağı önün- de toplanan genç ve güzel bazı kadınlar, dua etmişlerdir. muhafaza etmektedir. Eti tabletlerinde geçen un- vana Acap halifelerinin fetih- leri arasında ayni ile görül- mektedir. — Batlamyusun 66 tül ve 38 arz derecesinde gösterdiği bu şehri Me'man surlamak istedi ise de ikmal etmeksizin öldü. Mu'tesim meş'um saymış ola- cak ki eseri tamamen iptal eyledi. Bu küçük tetkikleri arzet- mekten gayemiz Hatay ülkesi için Türklerin büyük bir ede- biyatı mevcud olduğunu gös- termektir. Şunu da ilâve et- mek isteriz ki İslâmiyet geldi- ği sırada İrana ayak basıncaya değin bunlardan başka birçok Turanlı kavimlere rastgeldiler. Gurgarlarla birlikte hareket eden Nabatlıların Kuteybe or- dusunda Türkistan harekâtında tercüman olarak bulundurduk- ları gene burtarih sahilelerinde | eZi dir. Bu m ü j Kİ b a ANADOLU - Hatay ülkesi hakkında | İtalya ihtiyat- Av malzemesi Ffiati indiriliyor. Hazırlanan liste tas- .. oli acele olarak toplandı dik edilmek üzere ve- 9* B Ti .“hf;ed._ | kâlete gönderilmiştir Avcılıkta kullanılan kovan, kapsol vesaire gibi maddele- rin pahalılığından şikâyet edi- liyordu. İnhisarlar umum mü- dürlüğü bu hususta memleke- tin her tarafında tetkikat yap- mış ve fiatleri indirmeğe karar vermiştir. Avcıları çok memnun *ede- cek tenzilâta göre kırmızı ko- van 400 kuruştan 325 kuruşa, kurşun 200 kuruştan 125 ku- ruşa, yağlı tapa 75 kuruştan SO kuruşa, kapsol 75 den 50 kuruşa, saçma 72,5 dan 35 kuruşa indirilmiştir. Bu tenzilâtın avcılığa rağ- betin artmasına ve” avcılığın inkişafına büyük yardımı ola- cağı muhakkak gö ü'üyor. Ay- bi zamanda saçmı fiatlerinde yapılan tenzilât sayesinde muh- telif şekillerde meydana gel- diği görülen kaçakçılığın önüne geçilecektir. İnhisarlar idaresi bu tenzilât yüzünde 1 varidatından bir mik- dar kaybedecekse de - fazla sürüm sayesinde az zamanda zararın telâfi edileceği kuvvetle tahmin ediliyor. Yeni fiat lis- tesi müdürler encümenince tas: vibedilmiş ve tasdik olunmak & Vekâlete gönderilmiştir. * Vekâletin tasdikinden sonra yeni fiatlerin tatbikine başlanacaktır. Bayilerin' ellerinde bulunan ve eski fiatle verilmiş olan malların - farkları da - İistenin tasdikinden sonra idare tara- fından ödenecektir. Bununu için bayilerin ellerindeki malların mikdarı tesbit edilmektedir. Uşak'taki Yangın. Bütün bir mahalle yangından kurtarıldı Uşak, (Husasi) — 31 Kâ- nunuevvel 936 Perşembe günü saat 20 raddelerinde Aybey mahallesinde çıkan önemli bir yanginın mahiyetini kısaca be- lirten Anadolu ajansı Uşak muhabirinin yazılarına birkaç satır daha ilâve etmeği lüzumlu ve faydalı buldum. Zuhur eden yangın ikinci bir eve sirayet ettirilmeksizin itfaiyecilerin fe- rağatkârane çalışmaları netice- sinde : kazanılmıştır. Her za- man ve her bakımdan bize yardım cllerini uzâtan Şeker Fabrikasının bütün söndürme alâtı başlarında Fabrikanın sayın Direktörü de mevcud olduğu halde yangın mahal- linde teksif edilmis ve Bele- diyenin itfaiye teşkilâtı emrine bırakılarak ve muhakkak bu sayede Uşak'ın en büyük bir mahallesi kurtarılmıştır. Bu- günkü mevcud söndürme vesiâ- itini daha verimli bir duruma ifrağ etmek için Şarbay Hakkı Candoğan halen İstanbul'da bulunmaktadır. İktisad ve tasarruf cemi- yetinin Parti'ye teşekkürü Ankara, 6 (A.A) — Yedin- ci yerli mallar haftası müna- sebetile C. H. Partisinin ve müess: selerinin gösterdiği alâ- kadan trul cemiyeti. kâtib iebbü.ı de bu-. dolayı milli iktısad ve | umu- — Vekiller Heyeti Atatürk'ün — , başkanlığında zahüraila kutlularıdı. Bu vesile i_k bi minnetle amldı. Geceleyim ayrıca genlikler yapıldı ve Halkevi — tara- fından müsamere verildi. Adana, 6 JA-AJ — Adana'mn kurtuluş günü dolayısile dün sa- bah daha şalak sökerken bütün halk sokaklara dökülmeğe başla- mıştı. Bir kerre kendi kurtuluşunu ikincisi de bütün yurdun kurtulu- Şuau ayni zamanda olarak düşün- mek ve düymak imkâm Adana'ya husuaf bir imtiyaz vermekte idi. Adana bu İüşünce ve düy- guya bir. üçünelisünü de katarık ganır ötesimdeki Hatay Türk'lerinin dâvüsanı da kendi bağrına bastı. Sant külesi ile Ulucumi — ara- snda Adana'nın belki de - bütün memleketin en büyük bayrağı me- rasimle çekilirken bu üç düşünce ve bu üç duygü orada bulunanlara hâkimdi. Mektebliler, askerler, erkek kadın, çocuk, ihtiyar sokak- ları dolduran onbinlerce halk akınlar halinde Atatürk parkı önünde yapılacak merasime yetişirken hertürlü tertip ve programın üzerinde çalkala- nan bir heyecan bu üç duy- günün tesiri altında — bulunu- yordu. i Sant kulesi önündeki me- rasimde olduğu gibi Atatürk parkındaki- merasimde - söyle- nen nutuklarda da bu üçkur- tuluşun heyecanlı ifadeleri ve şiirleri yağıyordu. Geçid resmi başda mekteb- liler, çoluk çocuk, asker, si- vil, esnaf ve Hataylılar — sira de geçtiler. Geçid Fesmindeki Hataylılara'aidi semboller tüy» leri ürpertecek — kadaz tesir yapıyordu. Bütün * Hataylılar kendi bayraklarının — altında geçiyorlardı. Hepsinin göğüs- lerinde kendi bayrakları var- dı. Hataylı kadınlar kundak- taki çocuklarile kucaklarında geçtiler, Geçid resminden sonra A- tatürk anıtına gidilerek parli adına bir çelenk kondu, Bun- dan sonra kırkbin - kişilik bir kalabalık ve dörtbin atlı ken- di kendine bayram yapmak için sokaklara dağıldılar. Şe- hirde şimdiye kadar ki misil- lerlrinin«fevkinde bir bayram neşesi havası devam etmek- tedir. Gece şehrin — muhtelif taraflarında fener (alayları ya- pılıyordu. Ve bir de balo ve- rilmiştir. İngiliz gemileri nöbet değiştirecek.. Londra, 6 (A.A) — Akde- niz filosuna mensub 18 gemi- nin gelecek halta İspanya su: larında bulunan deniz kuvvet- lerile nöbet değiştireceği ami- rallık tarafından bildirilmek- tedir. İtalya-Felemenk ticaret muahedesi.. Roma, 6 (Radyo) — İtalya hariciye nazırile -Felemenk'in maslahatgüzarı arasında İtalya ve Felemenk ticaret muahe- desi imza edilmiştir. Romanya'da bir istifa Bükreş, 6 (Radyo) — Bah- riye ve hava bakanının isti- fası, İspanyol'ların -Fransa'da Romanya hesabına - yaptıkları tayyarelerin İspanya'ya — satıl- masını teklil etmelerinden neş” et etmiştir. H kurtarıcımızın adı saygı ve F el e 'İspanyada ıTne kadar İngi- iliz ava | bu |207000Ki. P.cekir.3 —— — ierlekntla — Hislilme I Te COT Ğ, gönüllüsü var —ai 20 . ga— — Başı T inci sahifede — mı çünkü gönüllülerin formalitelere riayet etmeden İspanya'ya hareket etmiş olduklarını bildirmektedirler. Londra, 6 ( AA) — Hariciye nezareti halibazırda gönüllüler mes:' elesi hakkında Portekiz'in vermiş olduğu cevaba tedkik- etmektedir. Bu cevabın bu mes'elevin memnu- Diyete şayan bir surette — halledil. mesi yolunu kapatacak — mahiyette olmadığı söylenmektedir. İngiliz mat- buatı endişede —Başı Tinci sayfada— Bu işte İngiltere'nin İalya'yı istedi apmakta serbest — birak- tığı aşikârdır. Berlin 5 (ALAJ — Goutelemans Agrerment mükavelesinin neticele- ri hakkırda fikrini beyam eden Berliner Tagbilal gazetesi — şöyle yazıyor: İtalya'nın — ellerinde şimdi İe panya da sörbest - harakılmıştır. İ ponyol işlerinde İtalya'mın tarn hareketi malümdur. Ve istikbalde de değişmiyeeektir. Son 15 günde İspanyaya 15000 İtalyan gitti *Başı 2 inci sahifede - Londra, 5 (A.A) — Roy- ter'in öğrendiğine göre No- elden biraz cvel veya” biraz sonra takriben 6500 - İtalyan gönüllüsünden mürekkeb bir kafile daha Kadiks'te karaya çıkmıştır. Bu haber İngiliz hü- kümetince malümduür. Son on- beş gün zarfında İspanya'ya gelen İtalyan — gönüllülerinin miktaşı:bu suretle onbini geç- mektedir. Londra, 6 (Radyo) — Deyli Telgraf İngiltere hükümetinin hava vasıtaları irşaatını yüzde elli arttıracaktır. Tayyare miktarları da iki misline iblâğ edilecektir. Fransa Madrid hükümetin- den tazminat istiyor Paris, 6 (Radyo) — Fransa Hariciye Nezareti, Madrid hü- kümetine verdiği bir notada birinci kânınmun sekizinde iki gazeteciyi hamil olan Fransız tayyaresinin, Milis kuvvetleri taralından açılan ateş netice- mekte ve bu hâdiseden dolayı tazminat istediği gibi, tayya- reye ateş emrini veren kü- mandanın da, şiddetle ceza- landırılmasını talep etmiştir. —— BORSA & Üzüm satışları Çu. Alıcı KS 362 İnhisar ida. 11 50 296 Jiro ve şüre. 13 25 186 K.Kâzım — 13 75 159 M. J. Taran. 17 7S 92 H. Alberti 14 56 A.R.üzüm. 1315 15 Esnaf banka. 18 16D. Arditi — 13 25 10 S. Emin — 13 1191 386254 387445 Zahire satışları Çu, Ginsi KS GS 1320 Buğday 12 25 15 75, 14 75 21 15 18 14 13 105 Ton Susam18 * 18 eeet 6( & 13 625 6625 675 12150 Ki. Çavdar 5 50 5 50 — Si e aa