9 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

9 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

İA Soyla 1 j sunda tifo salgını Harp şiddetle Bti eee ae “Salamank, 8 (Radyo) — troyez'de milisler büyük ir mukavemet göstermişlerdir. samafih bu mevki de işgal ei h miştir. | Milisler Madrid'den Endü- Tüs cebhesine kuvvet sevket- dir. General Franko bu tiyetten islifade etmiştir. — Bern, 8 (Radyo) — İsviçre ]' bıtası, Zurihte İspanya'ya ya'ya gönüllü gönderen bir teşkilâtı meydana çı- ış ve dört kişi tevkif tir. l ve Cenevre'de de bu çalışan teşkilât mev- t olmakla beraber zabıta bunları henüz meydana çıka- — Mad- müdafaa komitesi şehrin üi halk tarafından tahliye- karar vermiştir. Kadın, çocuk, hasta ve ihtiyarlar şehri erkedeceklerdir. Yüzbaşı Karlo, “Madrid'in laruz olduğu tehlikeyi sakla- mağa lüzum yoktur. Düşmanı glüp etmek için tek ku- tandaya ihtiyaç vardır. Şehrin müdafaası için ka- in, çocuk ve hastaların şehir- len uzaklaşması lâzımdır.. — Demiştir. P Cebelüttarık, 8 (Radyo) — P Asilere mensub tayyareler Bil. 'yu bombardıman etmiş- Hlerdir. Âsiler bu bombardıma- ni çok zarar verdiğini söyle- mektedirler. | İspanya hükümetine mensub ; bir vapur, Bilbao rıhtımma tahliye ederken berhava ; Olmuştur. Âs tayyareler Satanderi de ombardıman etmiştir. Dolores hâdisesi — erkânı harbiyeci umumiye mahafilinde Çabuk duyuldu. General Dol- biyer hemen soluğu emniyeti umumiye müdürlüğünde aldı. dam Dolores isec, henüz Çikinci sigarasını içmekte idi. — Dolores: — — Uzun mukaddemelere ydan bırakmadan general- size vereceğim bazı ve- ar hakkında kat'i malü- t istiyeceğim. General Al- "Fransız hududlarının — va- ini en iyi bilen bir askeri franko orduları, birkaç yerde zafer kazandı İsiler bir İsveç gemisini zaptetti. devam ediyor İspanyol âsileri YT TPT O dridde ve Franko or. vVar Londra, 8 (Radyo) — Dey- l Meil gazetesinin Perfinya muhabiri, İspanya'dan Lon- dra'ya dönmüş, gHazetesi”yaz- #diğı makalede, — Madrid'de *müdbiş tifo salgınının hüküm sürdüğünü, Noel'de başlıyan hastalığın, gün geçtikçe ya- yılmakta olduğunu bildirmek- tedir. Valans kızıl hükümeti, mil- letler cemiyetine ve Fransa'ya müracaat ederek, — yardımda bulunulmasını istemiştir. Has- talık askerler arasında - fazla değilse de, sivillerden hergün yüzlerce musab görülmektedir. Henüz teeyyüd etmeyen bu şayiaya göre, Franko asker- leri arasında da tifo başgös- termiştir. Londra, 8 (Radyo) — Bu raya gelen haberlere göre, Madrid'deki şiddetli muhabe- ler devam etmektedir. İhtilâl- ciler Asturya yolunu kesmiye ve bazı mühim sevkülceyş noktaları zapta muvaflak ol- muşlardır. Sabahki Madrid gazeteleri, barb edecek vaziyette olmı- yanları paytahtı terke davet etmektedirler. En son müdafaa tedbirleri alınmasına rağmen, Madrid'de vaziyet çok fenadır. Kızıllar her yeri karış karış müdafaa etmektedirler. Paris, 8 (A.A) — Eko dö Paris gazetesi İspanya'ya ye- niden harp malzemesi ve gö- nüllü sevkedilmiş olduğunu yazıyar. Bu gazeteye göre Katalon- ya'lı bolşevikler bir Belçika firmasına 7 milyon frank kıy- metinde makineli tüfenk ve | Yarının Harbı İ 39 Sigaraların içinden tütün yerine ince ipek “kâğıdından bükülmüş vesikalar çıktı kumandardır. Dedi. Ve çantasından çok şık bir sigara tabakası çıkardı; alaylı bir tavırla: — İşte «dedi- emniyet mü- dürü beyden iki sigara lütfet- , mesini bunun için rica ettim; çünkü görüyorsunuz ya, benim sigaralarım — içilecek — şeyler değildir. Güzel İspanyol bu sözleri söylerken — tabakasından — üç tane nefis ve lüks sigara çı- kardı. Bunları yırttı ve sigara- a Hırsızlık Kemeraltı caddesinde Raşit oğlu Ali'nin bakkal dükkâ- nından 3 küçük paket tere yağı çalan Sıdıka Müjgân ya- kalanmıştır. Kız kaçırmak Karşıyaka'da meşrutiyet so- kağında Zekeriya oğlu Hamdi aynı sokakta oturan Arif kızi 18 yaşlarında Haticeyi kendi rizasile kaçırdığından yakalan- mıştır. cephane sipariş etmişler! Vaşington, 7 (AA) — Âyan dan sonra, meb'usan meclisi de İspanya'ya gönderilecek olan silâhlara ambargo kon- ması hakkındaki projeyi bir reye karşı 403 reyle kabul etmiştir. Maamafih ambargo Cuma gününden evel tatbik edilmiye- cektir. Çünkü kanun metninin Reisicumhur tarafından imza edilmeden evel heriki meclis içtima halinde iken reisicum- hur muavinile meb'usan meclis reisi tarafından imza edilmiş olması lâzımdır. Halbuki âyan meclisile meb- usan meclisi Cumadan evel içtima etmiyeceklerdir. Cebelüttarik, 8& (Radyo) — Âsiler, İbis adında bir isveç vapurvnu durdurdurmuşlar ve Elcezire'ye götürmüşlerdir. İbis vapuru Akdeniz limanlarına gitmekte idi. Salamank, 8 (Radyo) Aravasd civarındaki — ihtilâlci kuvvetler, bugün ileri bare- ketlerine devam etmek sure- tile yeniden altı köy işgal ey- lemişlerdir. Top ateşi yüzkirk kilometre uzunluğundaki saha üzerinde devam ediyor. Londra, 8 (Radyo) — Sos- yalistler lideri (Hetli) ile ko- münistler lidri ( Gren Dot ), hariciye nazırı M. Eden'le İs- panya hakkında yapmış - ol- dükları mülâkat neticelerini partilerine bildirmişlerdir. Paris, 8 (Radyo) — İhtilâl- cilare mensup iki harp gemisi Fon boy ile Kolora burnunu bombardıman etmişler ve bil- ahare açık denize çekilmiş- lerdir. Ankarapalas Büyük bir titizlik ve inti- zamla kurduğumuz — büyük Ankarapalas otelinin kalori- fer terlibalı da bitirilmiş ve ötel, artık yeni kalorifer te- sisatile —ısıtılmağa — başlan- mıştır. Müdüriyet ANADOLU Kamutay Dün toplandı Ankara, B(AA) — Ka- mutay bugün Refet Canıtez'in başkanlığında toplanarak 936 mali yılı vakıflar umum mü- dürlüğü büdcesinde 44 bin küsüur liranm münakalesine dair kanun ile vâiz ve dersi- amlar hakkındaki kanun lâyi- hasını müzakere ve kabul et: miştir. Kamutay - pazartesi toplanacaktır. Yeni nazır Vazifeye başlıyor Bükreş, 8 (Radyo) — Yeni hava ve deniz bakanı M. Ba- dölesko, yarın (Bugün) neza- retc giderek vazifesine başlı- yacaktır. Nezaretlerdeki — me- murlar, selefi tarafından ken: disine takdim edilecektir. Kurşuna dizdiler.. Bayon, 8 (Radyo) — İhti- Vülcilere mensub - tayyarelerin dünkü bombardımamı çok şid- detli olmuştur. Milisler, bun- dan intikam almak için Bil- yano — ilo ( Stander ) de mevkuf — ihtilâlcilerden üçyüz seksen beş kişi kurşuna dizil- mişlerdir. Amerika İki büyük zırklı yapıyor.. Vaşington, 8 (Radyo) — Amerika hükümeti, otuzbeşer şbin ton hacminde iki büyük zırllınin. inşasına başlamıştır. Reisicumhur M. Ruzvelt, diğer devletlerin de yeni zırhlı yap- makta olduklarını bildirmiş ve Amerika'nın, bu devletlere mu- kabele için bu iki zırhlıyı yap- mağa karar verdiğini söyle- miştir. ğ İzvestiya Komiteye hücum ediyor Moskova, 8 ( Radyo ) — İzvestiya gazelesi, İspanya iş- lerine ademi müdahale komi- tesine şiddetle hücum etmek- tedir. Bu gazete, Rusya'nın biran evvel mezkür komite- den çekilmesini lüzumlu gör- mektedir. Geri döndüler Brüksel, 8 (Radyo) — Bun- dan evel gönüllü olarak İspan- ya'ya gitmiş olan 28 Belçi- ka'lı dün buraya dönmüş- lerdir. bunlar, ılpan)'ı'ya gider gilmez tevkif edilmişler ve ancak son günlerde serbest bırakılmışlardır. günü ların içinden tütün yerine ince ipek — kâğıdından bükülmüş vesika çıktı ve aşağıdaki ya- zıları okumağa başladı: Jianvelden 113 numaradan malümat: 1) Topçu; 4 dane 210 mi- Timetrelik top, 27 kilometre- den dövebilir; dört dane 105 milimetrelik top 14 kilomet- reden müessirdir. Bundan baş- ka 8 adet 7,5luk, 14 dane Hoçkis seri ateşli top. Bu yedi buçuklukların 15,000,000 mermisi hazır. Dört aylık yi- yecek mevcud.. Dört büyük yeraltı iltica ve tahassün yeri dört telsiz, 200 posta güver- cini vardır. 45 Zabit, 500 Piyade, 120 Topçu, — dört aylık petrol, 14,000 beygir kuvvetinde elek- trik santralı, zırh kalınlığı 210 AAA ĞAL OĞNR luklarda 85-105 liklerde 38 milimetredir. 2 — Yeni Alman yeraltı tehassün yerlerinin hususiyet- leri. 21 — F-A sistemindedir. Derinlik çoktur, en kuvvetli bombaya karşı mukavemeti wardır. Elektrik tertibatı ham petrolla işliyen 18,000 beygir kuvvetindedir. “Almanya'nın resmi fabri- kalarında 150 tane son sis- tem kazma makinesi yapıl- maktadır. Bunlar 8 muhtelif fabrikada ve her parçası ayrı olarak yapılmaktadırlar. 22 — F-A sistemi 24 sa- aatta 150 metre yer kazabi- Tiyor. Bu makineler müstah- kem hududlardan 5 - 8 kilo- metre içeride çalışmaktadırlar. Almanya erkânıharbiyei u- | Yar Güzel maçlar var! Yarın Alsancak sahasında dördüncü hafta liklerine de- vam edilecektir. Programa göre ilk oyun saat 9Olda Altay Buca takımları — arasındadır. Bu oyunu Burnava - Göztepe maçı takib edecektir. Bu mü- sabakadan sonra ve saat 13 ten itibaren günün mühim kar- şılaşmalarından Altınordu - De- mirspor maçı başlıyacaktır. Demirspor takımı bu senenin liklerine iyi bir kadro ile iş- tirak etmiş ve şimdiye kadar yaptığı bütün maçlarda ancak Göztepe'ye 2-1 gibi az bir fark- la mağlâb olmuştur. Binaen- aleyh Altınordu takımı - için ihmal edilecek bir kuvvet ol madığına nazaran oyunun da heyecanlı geçeceğini tahmin edebiliriz. Günün en mühim maçı bu müsabakayı takib edecek olan İzmirspor - K. S. K. karşılaş: masıdır. İzmirspor takımı ele- manlarından beşini kaybettiği halde geçen hafta Altay'la yaptığı maçta büyük bir mu- vaffakıyet göstererek az — bir farkla mağlüb olmuştur. K. S. K. takımı, epice - tehlikeli olan bu maçı da kaybettiği takdirde üçüncü mağlübiyete uğramış olacaktır. Bu oyun, K. S. K. takımı için olduğu kadar İzmirspor genç takımı için de ayni ehemmiyeti ha- izdir. Demirspor kongresi Demirspor kulübünün sene- lik kongresi bugün saat 16 da Alsancak Devlet demiryolları istasyonu — dahilindeki —kulüb binasında toplanacaktır. Sarayköy İmar Ediliyor.. Adana lelâketzedelerine yardım devam ediyor. Sarayköy, 7 (Hususi) — İl- çebay Hâdi, şehrin güzelleş- tirilmesi için çok çalışmakta- dır. Çarşının en güzel mahal- linde güzel bir park vücude getirilmiş, — şimdi de parkın karşısına çok zarif bir bele- diye gazinosu yaptırmıştır. Adana Felâketredelerine yardım. Adana felâketzedelerine yar- dım devam etmektedir, günlerde yeniden 250 lira top. lanmış ve Kızılay — vasıtasile Adana'ya gönderilmiştir. Müahtarların elbiseleri İlçeye bağlı bütün köy muh: tarlarına resmi elbise ve kas- ket yaptırılmıştır. Muhltarlar, bundan böyle daima resmi elbise ile gezeceklerdir. mumiyesi bu sayede bir bu- çuk ay içinde fevkalâde mü- kemmel — ve bütün ihtiyaca kâfi tehassün — yerine malik olacağına ve Fransız istihkâm- larının temellerine kadar da varılabileceğine kanidirler. General Dolbiyer, İspanyol kadınının sözünü kesti ve: — Fakat dedi. Düşündük- leriniz çok korkunçtur. Al- man'lar bizim istihkâmlarımı- zan temellerinin plânlarımı na- sı! elde edebilirler? Plânları- mız en kuvvetli kasalarda mah- fuzdur, ve bunlara hiçbir ca- sus eli değmemiştir. — Fakat generalim, - plân- lar sadece çelik ve muhafaza altındaki kasalardan çalınmaz. Daha fazla izahat — vereyim: Müteveffa — general — Mojini, meşhür ve gayri kabili zapt Bu akşamki program Istanbul radyosu X512,30 Halk musikisi, 12.50 havadisler, 13,05 hafif musiki, 513,25 muhtelif parçalar. 18,30 Dans musikisi, 19,30 çocuk saati, 20 Türk musiki heyeti, 20,30 Münir Nurittin ve arkadaşları, 21 stüdyo or- kestrası, 21,30 Arapça neşri- yat, 22 Ajans ve Borsa ha- berleri, 22,20 sololar. Kız Lisesi Buna her halde Bir çare bulmalıdır.. Bazı çocuk velileri, Kız Li- sesine nehari olarak devam eden yiyeceklerini beraberle- rinde götüren çocukların, ye- meklerini ısıtacak vasıla ve levazımın yokluğundan çok sı- kıntı çektiklerini, hattâ bazıla: rinin bu yüzden aç bile kal- dıklarını söylüyarlar. Kış günlerinde çocukların sıcak gıda ve iyi kalori alma- ları ihtiyaçı, her zamandan fazladır. Esasen mekteplerin ısınma tedbirle « — ihtiyaca da kâfi değildir. . Kız Lisesi müdürlüğünün ehemmiyetle nazarı dikkatini celbederiz. Ne yapıp yapıp buna bir çare bulmalıdır. Yokluktan aç kalmak başkadır, varlık içinde sıkmtı çekip bir parça sıcak yimemek te gere başkal. İdarenin Lu hususu bizim kadar bildiği ve icabına ba- kacağı kanaatindeyiz. Lehistan'da Döviz kaçakçılığı Varşova, 8 (Radyo) — Var- şova'da büyük bir döviz ka- çakçılığı meydana çıkarılmıştır. Kaçakçılık milyonlara baliğ olmaktadır. Bir banka memuru tevkif edilmiştir. Ras İmru Massolini'nin emrile Roma'ya getiriliyor. Londra, 8 (Radyo) — Ha- vas ajansının Roma muhabiri Ras İmru'nun, Mussolini'nin emrile Roma'ya getirileceğini bildirmektedir. İngiltere'de gripten ölenler Londra, 8 (Radyo) —Geçen hafta Londra'da gripten ölen- ler 225 kişi idi. Bu hafta 128 kişi gripten, 122 kişi bron- şitten, 112 kişi de zatürrieden ölmüştür. Hastalık salgın ha- lindedir. müdafaa istihkâmlarını yap- mağa karar verdiği — zaman Fransa'dâ - bu işlerde * kulla- nilmak özere amele bulmak müşkül olmuştu. Fransız ame- lesi bu yeraltı işlerinde çalış: mak için heveskâr görünme- mişti. Bu vaziyet karşısında Rus, Lehli ve bunlara benzi- yen muhacir ve mültecilerden amele tedariki cihetine gidil- miştir. “ Pekâlâ bunların içinde başka bir devlet veya kendi hesabına çalışan kimselerin casusları — olmadığına — nasıl emin oldunuz. * Görüyorsunuz ki vaziyet iddiamı takviye ediyor. Bil- hassa Rus ve Lehli mülteci amele — arasında ne kiymetli erkânıharblar vardır, - bilsenl. " Sonu var -