9 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

9 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

a ll Sayfa6 Güya İngiltere'nin de tesir yapmasını istemişiz ve Londra elçiliğimiz müsteşarı bu hususta teşebbüsatta bülunmuş ANADOLU Gene konfederasyon üzerinde Sos- yete nezdinde ısrar göstereceği- miz haber verilmektedir —Başı Tinci sayfada— istemiye hazır bulunduğunu - bil- dirmiştir. * Londra, 8 (Radyo) — ajansı bildiriyor: Türkiye hükümeti, uluslar sor yetesine yeni bir teklif yapmak ve bir nota vermek — istemektedir. Bu notada - Suriye, Lübman ve Sanca: ği bir konfederasyon halinde ida- resini, Sancak'ın askerlikten tecri- dini ve bir Türk-Fransiz komitesi- nin burada bolunmasını istiyecektir. Paris, 8 (Radyo) — Türkiye ve Fransa arasında Sancak ihtilâb dolayısile dün hariciye müsteşatı M. Viyeno Türkiye'nin Parix sefiri Suad Davaz'ı kabul etmiş Ve tam iki saat görüşmüştür. Ba mülükat emasında M. Viyeno, Türkiye se- firinin nazarı dikkatini, Türk mat- busümnin — şiddetli Jisanına colbet. miş ve: — Bu neşriyat tehlikeli adde- dilmese bile faydasızdır. — Sancak mes'elesi, hentiz nihat karara bağ: Tanmış bir mes'ele değildir, nihat karar da mihâyet uluslar — sosyetesi- tarafımdan verilecektir. « Mes'eleyi bu şekilde değil, bal çaresi bülacak şekilde tedkik etmek Vâzımdır. Sosyeteden — evvel bir uzlaşma zemini bulunması da- ba iyi olacaktır. « Fransa bükümeti böyle bir neticeye varmak için — çalışmaktan geri durmamıştır. Uluslar sosyete- sini müzakerattan — evvel bir üzlaş- ma esası bulmak için önümüzdeki 10 gün kilayet etmez. Bu müddet zarfında müsmir bir mesai imkâüm yoktur. Bunun için, Türkiye'nin Sancak mes'ele. sinin uluslar sosyetesinde tetkiki. Royter nin bir müddet soürüya talikini | kabul etmesi çok faydalı olacaktır.., Demiştir. Türkiye seliri, bu mülâkat hakkında Ankara'ya mülümat ve. receğini M. Viyeno'ya bildirmiştir. Cenevre dahi Artık hakikati anla- mıştır ki Atatürk... Cenevre, 8 (A.A) — Havas ajansı bildiriyor: Milletler Cemiyeti mahafili İskenderin meselesinin Millet- ler Cemiyeti konseyinin müza- kerelerinde sıraya konulma- sından evel Türkiye'nin cemi- yetten çekilmesini ve yahud enerjik siyasi ve askeri karar- lar almasımı gayri muhtemel telâkki etmektedir. Maamafih eğer tatmin edil- mezse Türkiye'nin kendi hattı hareketini tamamen değiştir: mesi muhtemeldir. Türk mahafili Reisicumur Atatürk'ün Sancak Türk aha- lisinin Suriyeye ve umumiyetle Arablara bağlı kalmasını me- netmiye azmeylemiş bulundu- Ha Fllkak, — Türk murahhas heyeti muh- temel olarak Sancak gayri askeri bir hale getirilerek Tür- kiye ve Fransa tarafından bir- likte garanti edilmiş bir Suri- ye-Lübnan-İskenderün muhtar devletleri federasyonu - teşkil edilmesini ileri sürecektir. Paris, 8 (Radyo) — Anka- ra'dan alınan bir habere göre Cenevre'ye gidecek olan Türk murahhas heyeti 11 Kânunusa- nii!e. Dış Bakan Dr. Tevfik Rüştü Aras 15 Kânunusanide hareket edecektir. günkü parolası budar Ankara, 8 (Hususi) — Ga- zetelerin Sancak'dan alarak neşrettikleri haberler çok mü- himdir. Sancak Türk'lerinin müşa- hitlerle temasa gelmemeleri için, Fransız otoriteleri her çareye başvurmakta, sıkı ted- birler almaktadır. Evvelki günkü tezahürattan başka, dün birçok köylerden gelen binlerce halk, müşahid heyetin bulunduğu yere gitmek üzere iken, müsellâh jandarma- ların tecavüzüne maruz kalmış- lar, buna rağmımen zorla ve takviye kıtaları yetişinciye ka- dar müşahid heyetin bulun: duğu Mahmud'un evinin önüne kadar gelmişler; *İstiklâl istiyoruz, hür yaşa: mak istiyoruz. Biz hür doğ- duk, icabederse hürriyet için canimızı feda edeceğiz, hür olarak öleceğiz., Diye bağırmışlardır. Fransız jandarmaları, halkı silâhla dağıtmışlar, müşahid heyet bu vaziyeti görmüştür. Fransız'lar, Ermeni'lerle Su- riye âmaline hizmet edenlere silâh dağıtmaktadırlar. Ankara, 8 (Hususi) — Bu- raya gelen haberlere göre, Sancak'daki Türk'ler ve Ale- vi'lerden müteşekkil bir heyet, müşahitleri ziyaret ederek bir muhtıra vermişler ve Fransız | idaresinden şikâyet etmişlerdir. Müşahidler, burada gördük: lerini tamamen bildirecekleri- ni, âdilâne hâreket edecekle- rinden emin olmalarını söyle- kullandığı şiddetli lisanı kay- dederek diyor ki: — Milletler Cemiyeti kon: sey heyetinin İskenderuna mu- vasalâtı münasebetile tertibe- dilen tezahürat sürprizlerden içtinab için fevkalâde müte- yakkız bulunmak - icabettiğini göstermektedir. Journal gazetesi Sen Briç imzasile neşrettiği yazıda, Fran- sa'nın tehdit manevraları önün- de baş eğmemiye -karar ver- miş olduğunun mutlâk surette gösterilmesi icabettiğini bildi- riyor. Ajansın notu: Suriye hududunda asker tah- şid edildiğine dair olan hava- dis kat'iyen asılsızdır. Montrö konferansı esnasında boğazlar üzerinde tahşidad haberi bu- günkü gibi gene Fransız mem- balarından çıkmıştır. Ankara'da bu havadisin menşel iki sebebe atfolunuyor. 1— Türkiye'nin maksatları bakkında İngiltere efkârını tağ- lid etmek. 2— Fransa efkârı umumi- yesini taaruzi maksatlar için hazırlamıya başlamak. Roma, 8 (Radyo) — Türki- ye'den alınan haberlere göre Fransız'lar, Sancak hudutlarına Çerkes'ler, Kürd firarileri gibi mürtecilerden ve Ermeni gibi Türk düşmanlarından mürek- keb bir sürü serseriyi teslih ederek sevketmiştir. Bundan başka kaçakçılara da büyük yardım edilmekte ve bunların huduttan geçmesi için kolaylık gösterilmektedir. Maksatları ne olsa gerek mişler ve heyete söz vermiş- lerdir. Heyet: — 15 Senedenberi ilk defa sesimizi işittirebiliyoruz, objek- tif görüşlerinizle adilâne hare- ketinizi istiyoruz. Biz, kanımız, bayatımız bahasına da - olsa, istiklâl istiyoruz. Demiştir. Gelelim, Fransız ru.- fakamızın palavra ve tuydurma neşriyatına Paris, 7 (A.A) — Atatürk tarafından vekiller heyetinin Eskişehir'de fevkalâde içtimaa davet edilmesi hakkında tefsi- ratta bulunan gazeteler Türki- ye'nin İskenderun sancağına karşı askeri harekette bulün- mağı tasavvur edip etmediğini merak ediyorlar. Övr gazetesi diplomatik mu- habirinin istihbarına göre Tür- kiye Suriye hududunda askeri hareketler müşahede edilmek- tedir. Hudüdun yamı başında iki Türk fırkası bulunmaktadır. Fransa'nın ise biri Antakya- daki garnizon taburu olmak üzere yalnız üç taburu vardır. Joür gazetesi de Türkiye'nin Sancak anlaşmazlığını kuvvete müracaatlâ mı halletmek iste- diğini sörüyör ve Fransa'nın herharigi bir darbeye mâni ol mak için bütün tedbirleri enerji İstiklâl istiyoruz, is- tiklâl!. Hatay'ın bu.! ile ittihaz edeceğini bildiriyor. Pöti Pariziyen gazetesi Türk matbuatının Fransa'ya karşı Paris, 8 (Radyo) —;M., Pi- yer Viyeno, dün yakın şark Fransız kuvvetleri kumandanı general Özheper'i kabul et- miştir. General, Antakya ve İsken- derun'daki askeri vaziyeti izah etmiş ve icabeden bütün ted- birlerin ittihaz edildiğini bil- dirmiştir. Roma, 8 (Radyo) — Tür: kiye'nin tahşidat yapmadığını bildirmesine rağmen Suriye hudutlarında mühim süvari, piyade ve topçü kuvvetleri olduğu anlaşılmıştır. ANADOLU — Bu da bit- tabi Fransız haberleri kabilin- den bir uydurmadan başka birşey değildir. Yalan, bu kadar olur! Paris, 8 (Radyo) — Beyrut- tan alınan haberlere göre Su- riye'de sükün hükümfermadır.. Antakya ve İskenderun'da da sükün vardır. . Gene Havas ajansına göreİngiltere'nin bu meseledekirolü nedir Londra, 8 (A.A) — Havas mühabiri bildiriyor: İyi haber alan bir memba- dan öğrenildiğine göre Tür- kiye'nin Londra büyük elçiliği müsteşarı Sancak mes'elesinin çabuk bir surette halli için İngiltere'nin Fransız hükümeti nezdinde tesir etmesini taleb zımnında bir kerre geçen hal- ta, bir kerre de dün dış işleri bakanlığı ile temasa gelmiştir. Öğrenildiğine göre İngiltere hükümeti; — Paris'teki İngiliz Büyük elçisi Georges Clrek'e Türkiye büyük elçisi müsteşa- rının bildirdiği tarzda Türk noktai nazarının Fransa diş iş- leri bakanlığına - bildirilmesi için talimat vermiş, fakat Türk esbabı mucibesini mal etme- miştir. Söylendiğine göre; İngiltere dış işleri bakanlığı, Türkiye büyük. — elçiliği — müsteşarına Türkiye'nin endişelerinin mü- balâğalı olduğunu bildirmiştir. , Resmi mahafil Türkiye'nin Mes'elenin bu derece çabuk bir surette hallinde ısrar et- mesini sürpriz ile karşılamak- tadır. Zira Türkiye'nin itiraz ettiği Fransa - Süuriye muahe- desi tatbik mevkine üç senc- den evel girmiyecektir. Fransa'nın askeri tedbirleri Paris, 8 (A.A) — Ajansı bildiriyor: Dişişleri bakanlığı müsteşarı M. Vienot dün yakın ş-rktaki Fransız kuvvetleri kumandanı general Besihgeri ve bilâhare Türkiye büyük elçini kabul etmiştir. Vaziyet çok tehlikelidir Kudüs, 8 (AMA) — D. N B. Ajansı bildiriyor: Beyruttan bildirildiğine göre Sancak'ta Türk'ler ile diğer ahalinin bir kısımı arasındaki gerginlik tehlikeli- bir - şekil almaktadır. Eğer Fransa Türk taleplerini — nazarıdikkate — al- mazsa Sancak — mes'elesinin cebri bir surette halledilme- sinden korkulmaktadır. İki devlet arasında müzakerelerin yeni aldığı şekil nedir?.. Paris, 8 (A.A) D. N. B. Ajansı bildiriyor: Dişişleri bakanlığı müsteşarı dün yakın Şşarktaki Fransız kuvvetleri kumandanı general Besihgeril'le müzakerede bu- lunmuş, bilâhare Türkiye bü- yük elçisi ile iki saat konuş- muştur, Türk matbualın Sancak mes'elesindeki şiddetli neşri- yatının müzakerelere devam için havayı çok gerginleştir- diği tebarüz ettirilmektedir. Sanıldığına göre Fransa ve Türkiye hükümetleri bilâhare doğrudan doğruya müzakere- lere başlamak üzere bugünkü müzakereleri — Milletler cemi- yeti konseyinin içtimama ka- dar tâlik etmek — hususunda mutabık — kalmışlardır. Fakat herhalde müzakereler katedil- memiştir. Havas denilen maruf Fran- sız ajansının yumurtladığı yalan! Antakya, 8 (A.A) — Ha vas Ajansı bildiriyor; Havas Boğazlar hak. kında Polonya'dan yükselen bir ses.. ei güüü — Başı T inci sahifede — Maamafih d aretinin bo- gazlardaki menfaatleri bakımından bâzı şüpheler baki kalmıştı. Biz rülerine y rağımızın dünya- denizlerinde he- men hemen hiç görülmediği 1923 denberi tienretimizin vaziyeti şimdi tamamile değişmiş bulunmaktadır. mizin — yeni | boğazlar statüsü karşısındaki men- faatlerini - temin etmek endişesine düşmüş olmamız pek tabil i Polonya'nın da muahedeyi im- ga eden devletlerin. hukukumdan istifade ededeğini temiti etmekle Türk hükümeti, merd Türk milleti ve onun büyük Şefi tarafından elde edilen meşra haklardan doğan #ulh eserini Polonya menfaatlerine de teşmil etmiş bulanmaktadır.,, Belçika'nın Protestosu... Brüksel, 8 (A.A)—Hariciye Nazırı M. Sapaak İtalya sefi- rini kabul ederek Reksist li- eri M. Leon Degrelle'nin talya radyo istasyonlarında siyast nutuklar söylemesine müsaade edilmiş olmasını pro- testo etmiştir. İsveç kralı Yugoslavya kralını ziyarete gidecek Stokholm, 8 (Hususi) sveç krah, Güstav, şubat ayı içinde Belgrad'a gidecek ve kral Leopold'ü resmen ziyaret edecektir. Musabey köylülerinin yardımı Menemen, (Hususi)—Mene- men'in Musabey köyü halkı Adana felâketzedeleri için ara- larında 10 lira toplamışlar ve kızılaya vermişlerdir, Türk'lerin nümayiş teşeb- | büslerine rağmen şehir nör- mal vaziyetini muhafaza et- miştir. Türk'ler tezahürat yap- mağa ve grev ilân edilmesine teşebbüs etmişlerse de bu hu- sustaki gayretleri — muvaffak olamamıştır. Çarşılar umumi- yetle mutat faaliyetlerini mu- hafaza etmişlerdir. | Milletler cemiyeti tarafından gönderilen komisyon tetkika- tına devam ederek Türkiye - Surjiye hudut imıntakasını gez- miştir; Çerkesleri Sancak'a Gönderiyorlar. İstanbul, 8 (Hususi) — İtal- yan menabiinden gelen haber- lerde, Fransa'nın Sancak'a Çer- kesleri sevketmekte - olduğu bildirilmektedir. Suriye'de dahili . karışıklıklar. İstaubul, 8 (Hususi) — Bu- raya gelen haberlere göre, Su- riye'de dabili karışıklıklar baş göstermiştir. Vatanilerle muha- lif partiler arasında şiddetli mücadeleler olmaktadır. Atatürk Kağyseri'de Kayseri, 8 (Hususi) — Bu- gün buradan Ankara'ya geçen Büyük Şef Atatürk, Kayseri istasyonunda halk tarafından coşkun tezahüratla karşılanmış- lardır. Büyük Şef, şiddetli so- ğuğa rağmen kendilerini gör- mek için toplanmış olan hal- ka, vagonlarının penceresinden iltifat etmişlerdir. Fransız sefiri Rüşdü Aras'la görüştü, Ankara, 8 ( Hususi ) — Fransız sefiri Hariciye neza- retine gelerek, Hariciye Ve- kilimizle üzun müddet görüş- Müştür, Müşahidlerin gezintileri stanbul, 8 ( Hususi ) — 9/1937 Ü. Papa'nın sıhhatı Vatikan, 8 (Radyo) — Pa- pa'nın sıhhatı düzelmektedir. Sancılar evelki gündenberi kesilmiştir. Papa şimdi doktorlarıtı ilâç- larını artık almağa başlamıştır. Şimdiye kadar ilâç almak hu- susunda muhalefet göstermekte idi, ORDA - Üzüm satışları Çu. Alıcı K. S. 156 F. Solari 13 60 A.R. özüm. 13 28 K. A. Kâzım 11 19 Esnaf banka. 17 16 T. Erman 16 25 ll J. Kohen 15 8 S. Emin 18 50 298 K. S. 24 14 25 17 17 21 15 20 388483 388781 İncir satışlari Çu, Alıcı RS KF 94 İnhi. ida, 4 25 5 25 Hurda 173484 173578 Z. yağı satışları Kilo Aha KS 'KS 10000 M. J, Tara. 49 49 10000 A z. Saf. 29 — 29 Pirina yağı Zahire satışları Çu, Ginsi K:5, 1710 Buğday W 75 330 Akdarı 4 5S0 120 Bakla 5 198 Susam 18 86 Fasulya 8 50 25 Haşhaş 14 460 B. Pamuk 50 10 H. Pamuk 50 62000 Ki. p. çekir. 3 1146 Ken. pala, 255 Sancak'taki — vaziyeti tedkik etmekte — olan — müşahidler, Türk'lerle temas ettirilmemek- tedirler. Müşahidler, gezinti- lerini daima Fransız memür- larile birlikte yapmaktadırlar. Atatürk Ankara'da merasimle karşılandı.. Ankara, 8 (Hususi) — Ce nub vilâyetlerimizdeki seyaha:- tnde, hükümetimizin daveti üzerine dönen Reisicumhur Atatürk, Ankara istasyonunda Başvekil İsmet İnönü, vekiller, Generaller, meb'uslar ve yüz- lerce halk tarafından parlak ve muazzam — tezahüratla — karşı- landı. Atatürk, Heyeti Vekile içti- matndan evel Başvekil ve Ha- riciye Vekilile uzun müddet görüşmüştür. Ankara, 8 ( A.LA) — Ana- dölü ajansının mevsuk - bir membadan haber aldığına gö- re Fransa hariciye müsteşarı M. Vicnot Paris büyük elçimiz Suad Davaz'ı davet ederek zunu bir mülâkâtta bulun- mMüştür. Çok dostane bir şekilde cereyan eden görüşme esna- sında Müsyü Vienot istrahat- tân dönmesi yaklaşan başba- kan M. Blum'un Sancak mes'elesine her iki tarafı tat- min edebilecek bir çarei tes- viyeyi telkin için Fransa hari- ciye nezaretince — hazırlanan proje ile hükümetimizden de teklifimizin daha - etraflı bir ifadesini mühtevi olarak iste- diği projeyi bizzat tetkik ede- ceğini beyan ve Dr. Aras'a M. Blum'un bu hususta vaki olan vadini teyid etmiştir. Hükümetimiz tarafından ve- rilecek proje Hariciye vekâle- tince hazırlanmış olup Paris'e güridesilslek üüi Ku$ı 7 4 50 5 18